آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در دانمارک

کشور دانمارک از جمله کشورهای آرام و مرفه منطقه اسکاندیناوی به شمار می رود. با توجه به شرایط  مناسب تحصیل در دانمارک و بازار کار بسیار مناسبی که برای رشته هایی نظیر کشاورزی، دامپزشکی و رشته های مشابه آن برای متقاضیان وجود دارد، بیشتر مورد توجه افرادی است که بدنبال یافتن شغل مناسب در کشور های اروپایی هستند.

قابل ذکر است کشور دانمارک برنامه اقامت دائم خود را از طریق اعطای گرین کارت به افراد متخصص می دهد. بنابر دلایل فوق الذکر همواره متقاضیان کار نسبت به متقاضیان تحصیل در دانمارک بیشتر بوده است. البته با توجه به این که کشور دانمارک کشور مهاجر پذیری است هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان موفق به اخذ ویزای تحصیلی دانمارک می شوند.

پنج نوع موسسه آموزش عالی در دانمارک وجود دارد:

  • دانشگاه
  • کالج های دانشگاهی: دوره های تخصصی حرفه ای را در زمینه هایی مانند پرستاری، مهندسی و کارهای اجتماعی ارائه می دهند. این کالج ها دارای ارتباطات قوی با کسب و کار و دانشگاه ها هستند.
  • مؤسسات آموزش عالی هنری: مدارس هنری ویژه برای دانشجویان طراحی، موسیقی، معماری و نساجی
  • مدارس آموزش و پرورش: ارائه دوره های تحقیقاتی و تمرینی. این مدارس را می توان در کپنهاگ، ارشوس، فردریکیا و سندببور یافت.
  • آکادمی های کسب و کار

از دانشگاه های برتر کشور دانمارک می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد.

  • دانشگاه آلبورگ
  • دانشگاه SDU
  • دانشگاه آرهوس
  • دانشگاه کپنهاگ

مقاطع تحصیلی در دانمارک

در کشور دانمارک گذراندن دوره مهد کودک بصورت اجباری نیست و دانش آموزان می توانند پس از رسیدن به سن ۶ سالگی در مقطع ابتدایی ثبت نام کنند. دوره ابتدایی در کشور دانمارک ۱۰ سال به طول می انجامد. پس از اتمام دوره ابتدایی دانش آموزان وارد دوره دبیرستان شده و این دوره به مدت ۳ سال می باشد. لازمه ورود به دانشگاه گذراندن ۱۳ سال تحصیلی و گرفتن مدرک دیپلم دبیرستان است.

تحصیل کارشناسی در دانمارک

در دانمارک سه نوع مدرک کارشناسی وجود دارد:

  • کارآموزان حرفه ای: در کالج های دانشگاهی تحصیل کرده اند، دوره های کارشناسی حرفه ای به مدت سه یا چهار سال و نیم مطالعه می شوند و برای کمک به ورود به یک حرفه خاص طراحی شده اند.
  • لیسانس های دانشگاهی: این دوره های سه ساله با تمرکز بر یک یا دو موضوع، به شما آموزش علمی را از طریق آموزش مبتنی بر تحقیق برای ورود به بازار کار و یا تحصیل برای یک مدرک کارشناسی ارشد طراحی شده است.
  • آکادمی حرفه (AP): درجه AP تنها در آکادمی های کسب و کار یافت می شود. شما یک مدرک AP را از طریق ترکیبی از یادگیری مبتنی بر نظریه و تمرین کاربردی در پروژه ها و قرار دادن در طول دوره دو ساله خواهید آموخت.

در صورتی که درجه تحصیلی AP را بدست آورید، می توانید آن را به یک لیسانس کامل حرفه ای اضافه کنید، با تحصیل در مقطع فوق لیسانس در یک موضوع مرتبط که بازه زمانی مورد نظر ۱۸ ماه به طول می انجامد.

یکی از مهمترین شرایط تحصیل در دانمارک توجه به این نکته است که تحصیل در مقطع لیسانس در اکثر رشته ها به زبان این کشور یعنی دانمارکی می باشد و دانشجوی متقاضی اخذ پذیرش در مقطع لیسانس کشور دانمارک ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط بر زبان دانمارکی قبل از ورود به دانشگاه های کشور دانمارک می باشد. طول دوره کارشناسی در این کشور ۴ سال می باشد. دانشجویان با ارائه پایان نامه در انتهای این دوره می توانند این مدرک را زمینه ورود به بازار کار یا تحصیلات عالی کنند.

دانمارک,دانمارک,دانمارک

تحصیل کارشناسی ارشد در دانمارک

برای ورود به این مقطع تحصیلی نیازی به امتحان ورودی نمی باشد و فقط با توجه به نمرات دوره قبل و اظهار نظر اساتید امکان پذیر است. بسیاری از رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شوند. تعداد زیادی از دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور دانمارک با هدف کار در کشورهای اروپایی و به خصوص منطقه اسکاندیناوی (کشور های سوئد، فنلاند و نروژ) و به بهانه تحصیل در دانمارک اقدام به اخذ ویزای تحصیلی دانمارک می نمایند تا با اتمام دوره کارشناسی خود در دانشگاه های کشور دانمارک، شانس خود را از یکسو برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و از سوی دیگر برای یافتن یک فرصت شغل ممتاز در رقابت با سایر متقاضیان افزایش می دهند.

در مقطع (Master) در نیم سال آخر دانشجو موظف به انجام پژوهش می باشد زبان تحصیلی این مقطع انگلیسی است و افراد متقاضی می بایست مدرک ۶٫۵_۶ آیلتس را داشته باشند و موسسه زبان آریاناپارس شما را برای گرفتن این مدرک آماده می سازد. زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد کشور دانمارک به زبان انگلیسی است ولیکن این کشور مدرک دال بر تسلط بر زبان انگلیسی را در همان بدو ورود از دانشجو تقاضا می کند و فرصت یادگیری زبان را در داخل این کشور به دانشجو نمی دهد. این کشور بیش از ۷۰۰ برنامه و ۱۳۰۰ دوره به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

تحصیل دکترا در دانمارک

کشور دانمارک همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل، به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکترا، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل، شرایط ویژه ای را جهت تسهیل طول دوره دکترا در این کشور فراهم آورده است. بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور دانمارک به ۲ صورت تحصیل با بورسیه و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه دانشگاه را شخصا پرداخت می کند، صورت می پذیرد.

تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم پرداخت هزینه در دانشگاه های کشور دانمارک می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور دانمارک است ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم. با توجه به این نکته که کشور دانمارک برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه تقریبا ۲  هزار دلار را مدنظر قرار می دهند. بسیاری از رشته های مهندسی در مقطع دکترا در کشور دانمارک به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

شرایط تحصیل در دانمارک با بورسیه

  1. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  2. اخذ مدرک دال بر تسلط زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)
  3. جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor)
  4. داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده، می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

دانمارک,دانمارک,دانمارک

حق کار و هزینه تحصیل در دانمارک

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های کشور دانمارک ملزم به پرداخت هزینه می باشند. ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در دانمارک را داشته باشد قبل از مهاجرت به این کشور برای مراجعه به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن معادل هزینه یکسال زندگی و تحصیل است.

حق کار

دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کشور دانمارک مجوز کار در محدوده ای ۱۰ الی ۲۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل در دانمارک را در یک سال پوشش دهد.

پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها، تجربه کاری، ویژگی های شخصی فرد، زمان ورود شخص به کشور و چندین عامل دیگر وابسته است. ولیکن تجربه ارزشمند وکلای موسسه مهاجرتی آریاناپارس مبین این مطلب است که فقط به دلیل ویژگی های شخصی متفاوت فرد (مثل عدم وفق پذیری با محیط، سطح ضعیف برقراری ارتباط و یا عوامل مشابه) می باشد.

هزینه های تحصیل

هزینه های تحصیل در دانمارک متناسب با رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر متفاوت می باشد. دانشجویان در صورت تحصیل به زبان دانمارکی می توانند از تحصیلات رایگان بهره مند شوند. به صورت معمول هزینه های تحصیل در دانشگاه های کشور دانمارک بین ۶ تا ۱۲ هزار یورو در سال در نظر گرفته می شود.

هزینه های زندگی

دانمارک یکی از کشورهایی است که بیشترین هزینه های زندگی را در اروپا دارا می باشد. هزینه های زندگی در دانمارک برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل در دانمارک می باشد.

دانمارک,دانمارک,دانمارک

نحوه درخواست ویزای تحصیلی دانمارک

نحوه درخواست برای تحصیل در دانمارک در هر دانشگاه و دوره دارای الزامات ورودی متفاوت است، هر چند تمام برنامه های کاربردی به طور مستقیم به هر موسسه به صورت آنلاین ارائه می شوند.

در صورت ارائه مدارک به گروه آموزش دانشگاه، تیم پذیرش دانشگاه به تجزیه و تحلیل می پردازد. در صورت جواب مثبت، نامه به دانشجویان ارسال می شود که با نامه پذیرش می توانند برای درخواست ویزا اقدام نمایند. به صورت معمول بازه زمانی در نظر گرفته شده برای جواب دهی سفارت دانمارک بین ۲ تا ۱۰ هفته تعیین می شود. از همین رو به دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانمارک توصیه می شود با آشنایی از بازه های زمانی با برنامه صحیح برای اخذ پذیرش و ویزا اقدام نمایند.

مدارک لازم برای تحصیل در دانمارک

برای دانشجویان بین المللی که قصد مهاجرت تحصیلی  به کشور دانمارک را دارند، داشتن سرمایه اولیه و ارزیابی هزینه های مربوط به تحصیل و مخارج زندگی بسیار مهم است. همچنین دانشجویان به دنبال دانشگاهی هستند که ضمن داشتن سطح علمی بالا،  بتوانند به راحتی اقدام به اخذ  ویزای تحصیلی دانمارک نمایند.

در ادامه مطلب به بررسی مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک خواهیم پرداخت:

  1. داشتن مدارک تحصیلی و رزومه عالی و تسلط کافی به زبان انگلیسی برای پذیرش دانشگاه مورد نظر بسیار موثر می باشد.
  2. شما باید آخرین مدارک تحصیلی خود را با ترجمه انگلیسی به دانشگاه مورد نظر تحویل دهید.
  3. ارائه دادن مدارک مربوط به مهارت های زبان انگلیسی برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک بسیار ضروری می باشد.
  4. ارائه پاسپورت دارای اعتبار
  5. شما باید گواهی تحت عنوان انگیزه و هدف خود از تحصیل در دانمارک ارائه دهید.
  6. شما باید برای پذیرش در دانشگاه هزینه تحصیل را بپردازید.
  7. ارائه یک قطعه عکس ۳*۴
  8. شما باید مدرک بیمه نامه خود را برای مهاجرت به کانادا و اخذ ویزای تحصیلی دانمارک ارائه دهید.
  9. ارائه گواهی که نشان دهد شما تمکن مالی برای پرداخت مخارج تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی دانمارک را دارید.

دانمارک,دانمارک,دانمارک

اقامت پس از تحصیل در دانمارک

۱. اقامت پس از تحصیل در دانمارک از طریق کار

دولت دانمارک شرایط بسیار مطلوبی را برای استخدام و کار کردن دانشجویان بین المللی حین تحصیل و بعد از پایان دوره تحصیلات خود از طریق اخذ ویزای کاری فراهم کرده است.

دانشجویان کشور نوردیک که شامل شهر های سوئد، فنلاند و نروژ می شود می توانند بدون داشتن ویزا و یا اقامت دائم در این کشور مشغول فعالیت و تحصیل شوند.

شهروندان اتحادیه اروپا اگر مدت اقامت شان در دانمارک بیشتر از ۳ ماه باشد به صورت قانونی باید درخواست اخذ ویزای تحصیلی دانمارک یا ویزای کاری را از اتحادیه این کشور دریافت کنند.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای ورود به کشور دانمارک با هر هدفی لازم است از اتحادیه این کشور درخواست اخذ ویزا متناسب با علت مهاجرت خود را داشته باشند.

دانشجویان می توانند پس از پایان دوره تحصیل خود به مدت ۶ ماه در دانمارک سکونت داشته باشند و در صورتی که قصد اقامت دائم در این کشور را دارند می توانند از طریق فعالیت در حرفه مورد نظر خود اقامت دائم شان را اخذ نمایند.

اقامت پس از تحصیل در دانمارک از طریق سرمایه گذاری

به طور کلی روش ها مختلفی برای سرمایه گذاری همچون: خرید ملک، ثبت شرکت و کارافرینی برای اقامت دائم در دانمارک پس از پایان دوره تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد که در ادامه مطلب به بررسی انواع روش های سرمایه گذاری می پردازیم:

  1. خرید ملک در دانمارک

دانشجویانی که دارای تمکن مالی برای خرید ملک هستند و قصد سکونت در دانمارک را دارند می توانند از این روش برای اخذ اقامت دائم استفاده کنند.

  1. ثبت شرکت در دانمارک

دانشجویانی که پس از پایان تحصیلات خود قصد اقامت دائم در دانمارک را دارند می توانند با تاسیس یک شرکت یا موسسه ای که مورد تایید این کشور است به مدت ۳ سال اقامت قانونی دریافت کنند و در صورتی که بتوانند فعالیت درخشان داشته باشند مدت زمان اقامتشان تمدید خواهد شد.

اقامت پس از تحصیل در دانمارک از طریق تولد فرزند

والدینی که قصد دارند فرزندشان را برای اخذ اقامت دائم، در دانمارک به دنیا بیاورند مشمول ۲ نوع قانون می شوند:

  1. قانون خون یعنی اگر والدین فرزند متولد شده تابعیت دانمارک را داشته باشند.
  2. قانون خاک به این معنا که فرزند متولد شده در کشور دانمارک تابعیت این کشور را پیدا کند می توانند اقامت دائم خود را اخذ نمایند.

اقامت پس از تحصیل در دانمارک از طریق ازدواج

اگر فرد بتواند با شخصی که تابعیت دانمارک را دارد ازدواج کند ابتدا دولت آن کشور اجازه اقامت موقت را می دهد و بعد از آن در صورت اجرای شرایط تصویب شده، اقامت دائم به فرد داده می شود.

 به عنوان نمونه می توان به داشتن سرمایه کافی برای پرداخت مخارج زندگی مشترک و همچنین مسکن مناسب اشاره کرد که فرد باید با ارائه مدارک لازم ثابت کند که می تواند این شرایط را رعایت کند.

دانمارک,دانمارک,دانمارک

ریجکتی ویزای تحصیلی در دانمارک

در این مطلب به بررسی مهمترین عوامل ریجکت شدن ویزای تحصیلی دانشجویان خواهیم پرداخت:

  1. داشتن سوء سابقه و اقدامات کیفری و غیر قانونی
  2. تکمیل ناقص مدارک پرواز و مهاجرت
  3. زمانی که نتوانید هدف خود را از مهاجرت تان به صورت مشخص برای پلیس دانمارک معلوم کنید.
  4. داشتن نقص، پارگی یا دستکاری در مدرک پاسپورت
  5. عدم اعتبار مدرک پاسپورت
  6. زمانی که نامه مرجع شما از اعتبار قانونی برخوردار نباشد.
  7. نداشتن سرمایه کافی برای مهاجرت
  8. خطا داشتن در درج تاریخ تولد و ازدواج
  9. زمانی که بیمه نامه ی مربوط به سفر شما بی اعتبار باشد.

ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل در دانمارک

۱. دانشگاه فنی دانمارک

این موسسه آموزشی از بهترین دانشگاه های دانمارک است که دانشجویان می توانند در رشته های تحصیلی متنوع در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تخصص کسب کنند. این دانشگاه پژوهش محور است و در رشته هایی مانند: علوم انسانی، مهندسی، مطالعات بازرگانی و علوم اجتماعی برنامه های آموزشی زیادی را ارائه می دهد.

 همچنین به ارائه خدماتی مانند: یادگیری فردی و گروهی، مهارت های تحلیلی، مشارکت در بحث و گفتگو همکاری نزدیک با هیئت علمی و دانشجویان دیگر می پردازد.

۲. دانشگاه آرهوس

این دانشگاه از موسسات آموزشی و تحقیقاتی تازه تاسیس در دانمارک است که  که به علت استقبال زیاد دانشجویان بین الملل در حال گسترش و توسعه است. این دانشگاه به دلیل کیفیت بالا در ارائه آموزش ها به دانشجویان از بهترین دانشگاه های دانمارک می باشد.

۳. دانشگاه آلبورگ

این دانشگاه از بهترین دانشگاه های دانمارک است و به صورت پروژه محور در زمینه ی رشته های تحصیلی مانند: علوم انسانی، فناوری اطلاعات، علوم اجتماعی، مهندسی، طراحی و علوم پزشکی به ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی به دانشجویان بین المللی می پردازد.

دانمارک,دانمارک,دانمارک

بهترین رشته های تحصیلی در کشور دانمارک

۱. تحصیل رشته‌ های فنی

از بهترین رشته های تحصیلی دانمارک که مربوط به ریاضیات می شود گرایش‌های فنی و مهندسی است. مدت زمان تحصیل در این رشته حدود ۳ سال می باشد و بعد از آن فارغ التحصیلان می توانند در شرکت های داخلی یا کمپانی های خارجی مشغول به فعالیت شوند.

۲. تحصیل رشته‌ های پزشکی

از جمله بهترین رشته های تحصیلی در دانمارک اختصاص می یابد به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

۳. تحصیل در رشته پیراپزشکی

دانشجویان پرستاری در این رشته تخصص هایی را با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی درباره آناتومی بدن، سلامت روان، آزمایش و نمونه‌گیری، بررسی وضعیت بیمار و بیهوشی کسب می کنند.

۴. رشته‌ های تجربی

دولت این کشور به دلیل حمایت از رشته های پزشکی به تاسیس موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی در حوزه علوم تجربی اقدام کرده است و سالیانه دانشجویان زیادی با گرایش به انواع رشته های تحصیلی مربوط به حوزه علوم تجربی به دانمارک مهاجرت می کنند و به همین دلیل از بهترین رشته های تحصیلی در دانمارک محسوب می شود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۵۴۸ پاسخ به “تحصیل در دانمارک”

    1. حسن زمانپور گفت:

      سلام.
      دیپلم فنی برق دارم .
      میخواستم در رشته دندانپزشکی در دانمارک درس بخونم.آیا امکانش هست؟
      در چند ترم میشه دندانپزشکی رو میشه مدرک گرفت؟هر ترم چقدر هزینه داره؟ خیلی ممنونم.

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        امکان درس خوندن در رشته دندانپزشکی را دارید ولی باید مدرک زبان دانمارکی داشته باشید.

    2. ابراهیم پور گفت:

      عضو هیات علمی دانشگاه هستم ۱۵سال سابقه دارم -همسرم فوق لیسانس پرستاری و۱۵سال سابقه دارند
      درخواست اقامت وادامه تحصیل در کشوردانمارک داریم راهنمایی فرمایید

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        با توجه به سیستم امتیاز بندی کشور دانمارک شما با داشتن مدرک زبان می توانید گرین کارت این کشور را دریافت کنید وبمدت سه سال در این کشور اقامت دارید.

    3. sima گفت:

      من مدرک کارشناسی ارشد را با معدل ۱۷ گرفتم و داری ۹ مقاله هستم و ترجمه یک کتاب. ولی نمره زبان ندارم ایا شانس پذیرش در مقطع دکترا را در دانمارک دارم؟

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        برای گرفتن پذیرش نیازمند مدرک زبان هستید ولی می توان راههای سریع و مطمئنی را برای گرفتن مدرک زبان به شما ارائه کنیم

    4. sama گفت:

      سلام می خواستم بدونم موسسه شما برای تحصیل در مقطع دکترا برای کشور دانمارک در رشته کامپیوتر اقدام می کند؟
      چقدر هزینه برای این کار می گیرید؟

      • آریانا پارس گفت:

        با سلام
        بله
        مبلغ ۲۵۰۰ دلار که اگر بورسیه به شما تعلق بگیرد این مبلغ به ۵۰۰۰ دلار تغییر می کند.
        برای اطلاعات بیشتر با تلفن های موسسه تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up