استرالیا نیز مانند همه کشورهای دنیا برای اینکه پزشکی را برای کشور خود جذب نماید نیازمند ارزیابی مدارک آن است که این ارزشیابی با آزمون پزشکی MCQ استرالیا انجام می گیرد. بخشی از این آزمون به صورت عملی و بخش دیگری از آن به صورت تئوری انجام می گیرد.

آزمون پزشکی MCQ استرالیا چیست و چه منابعی دارد؟

برای این موضوع ابتدا توضیحی اجمالی بر MCQ می دهیم و در ادامه با منابع آن آشنا می گردیم. همانطور که می دانید پزشکی در استرالیا ۹ ساله می باشد که مانند کانادا و آمریکا ابتدا ۴ سال را به عنوان علوم پایه می گذرانند و ۵ سال را به عنوان بخش عمومی خود سپری می کنند. انجمن پزشکی استرالیا مسئول تطبیق مدارک پزشکان خارج از استرالیا با معیارهای تحصیلی آن کشور است.

ارزیابی مدارک پزشکی به صورت ایالت به ایالت می باشد و در صورتی که فرد بخواهد به ایالت دیگری برود می بایست مدارک خود را مجدداً و بر اساس ارزیابی ایالت جدید اقدام نماید. مدت زمان ارزیابی پرونده ها معلوم نیست یعنی اینکه هر فرد با توجه به شرایط خود بررسی می شود. به طور کلی همه پرونده ها باید از ۴ مرحله عبور نمایند. (البته در برخی موارد شاید تا ۸ مرحله به طول بیانجامد.)

مرحله اول

دریافت همه مدارک فرد و یک نگاه اجمالی به آن برای اینکه نقص مدارک تعیین گردد.

مرحله دوم

در این مرحله ممکن است مدارک جانبی دیگری از فرد نیاز باشد که باید آن را تکمیل نماید.

مرحله سوم

در مرحله سوم با توجه به مدارک ارسالی اعلام می کنند که مورد تایید بوده یا رد شده.

مرحله چهارم

پس از تشریفات اداری رأی صادره از طرف هیئت به صورت مکتوب ابلاغ می گردد.

مرحله پنجم و ششم

مدارکی که با شرط پذیرفته شده اند (اکثر مدارک مشروط پذیرفته می شوند) مورد بررسی نهایی قرار می گیرند و رأی نهایی صادر می گردد.

مرحله هفتم

اگر متقاضی به رأی اعتراض داشته باشد می تواند در این مرحله شکایت نماید.

مرحله هشتم

متقاضی می تواند بخشی از هزینه کرد ارزیابی را با درخواست باز پس بگیرد.

استرالیا,استرالیا,استرالیا

تأیید مدارک پزشکان عمومی به صورت زیر خواهد بود:

۱-انجام آزمون AMC (شامل آزمون زبان OET، آزمون پزشکی MCQ استرالیا تئوری و آزمون عملی می باشد)

۲-گذراندن دوره های آموزشی منطبق با استانداردهای هیئت پزشکی.

همه افرادی که مرحله اول را گذرانده باشند می توانند برای دوره مرحله دوم که یک دوره ۱۲ ماهه اینترنتی می باشد شرکت نمایند. به دلیل محدودیت ظرفیت موجود خود دولت استرالیا دوره های جایگزین را قرار داده است که در چند مرحله می باشد.

اول: ۱۰ هفته دوره پزشکی

دوم: ۱۰ هفته دوره جراحی

سوم: ۸ هفته پزشکی اورژانس

چهارم: پورسه های اداری و تأییدها که در کل می بایست ۴۹ هفته با مراحل قبلی شوند

آزمون پزشکی MCQ استرالیا شامل یک آزمون چهار گزینه ای است که در زمینه علوم مبانی پزشکی، داخلی، پزشکی کودکان، روانپزشکی، جراحی، پزشکی، پزشکی های زنان و زایمان و … می باشد.

استرالیا,استرالیا,استرالیا

منابع آزمون پزشکی MCQ استرالیا

منابع آزمون پزشکی MCQ استرالیا شامل سه گانه تمرین عمومی و آموزش پیمان نویسنده جان مورتاگ و بررسی بالینی به نویسندگی تایلی وکاتر همچنین مجلات زیادی برای کمک به این مقوله شما را یاری می کند.

از جمله پزشک خانواده استرالیا ، مجله پزشکی بریتانیا، مجله پزشکی بیمارستان بریتانیا، درمان های فعلی Lancet، مجله پزشکی استرالیا و مجله پزشکی نیوانگلند که در دسترس می باشد.

امتحان شورای پزشکی جهت مهاجرت به استرالیا شامل دو بخش اصلی AMC-MCQ و آزمون AMC CLINICAL است. آزمون تطبیقی کامپیوتری CAT، AMC و آزمون پزشکی MCQ استرالیا یک تست چند گزینه ای است که طی یک جلسه ۳٫۵ ساعته در مراکز آزمون در سراسر جهان گرفته می شود.

آزمون MCQ 150 نوع A چهار گزینه ای است که دارای ۱۲۰ سوال با امتیاز و ۳۰ سوال بدون امتیاز می باشد و انتظار می رود که فرد ۱۲۰ امتیاز را بیاورد. عدم تکمیل ۱۲۰ امتیاز مورد نظر ممکن است منجر به نتیجه (عدم قبولی، کافی نبودن داده ها برای بدست آوردن نتیجه) شود. آزمون AMC ،MCQ شامل موارد زیر می باشد.

  • طب داخلی جراحی
  • زنان و زایمان
  • اطفال
  • پزشکی پیشگیرانه و سلامت عمومی روانپزشکی

منابع سوالات عمدتاً از کتاب ها هست ولی می توان از پرسشنامه هایی از قبیل prepengo استفاده نمود که در مرحله دوم بسیار کمک شما خواهد شد. پزشکان نیز توصیه بر دوره های ۴ الی ۶ ماهه می کنند که می توان از کتاب های زیر به عنوان مرجع استفاده نمود.

  • پزشکی، اصل و عمل دیویسون پزشکی، پزشکی داخلی هدیسون
  • جراحی، تمرین کوتاه Baily و Love در جراحی
  • سلامت کودک، کتاب راهنمای کودکان نلسون، بهداشت
  • زنان، ویلیامز زنان و زایمان
  • بهداشت روانی، کتاب مقدماتی روانپزشکی کاپلان و سادوک
  • سلامت مردم، دستورالعمل های تمرین عمومی
  • کتابچه راهنمای AMC برای MCQ

جهت دریافت اطلاع بیشتر از شرایط مهاجرت پزشکان به استرالیا می توانید با مشاوران مؤسسه مهاجرتی آریاناپارس که تنها دارنده مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران می باشد تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه ها

۲ پاسخ به “آزمون پزشکی MCQ استرالیا”

  1. صدف گفت:

    ایا برای معادلسازی مدرک داروسازی هم همین امتحان لازم هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

arrow up