کشوری امن و زیبا، در حال اتصال به شنگن و همسایگی کشور روسیه که رو به رشد می باشد، این روزها از علاقه مندی بسیاری از افراد برای اخذ اقامت می باشد. بلاروس دارای اقتصادی با ثبات می باشد و هزینه های آن ۵٫۸ درصد پایین تر از هزینه های زندگی در تهران می باشد. مقاله پیش رو به بررسی شرایط اخذ اقامت در کشور بلاروس خواهد پرداخت و این کشور را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار خواهد داد.

شرایط دریافت اقامت بلاروس

Belarusian residency requirements

اخذ اقامت بلاروس می تواند از طرق مختلف تحصیل، کار، سرمایه گذاری و خرید ملک صورت گیرد. با دریافت اقامت بلاروس می توان در کشورهای CIS بدون ویزا رفت و آمد نمود. کشورهای CIS، اتحادیه ای شامل برخی از جمهوری های مستقل اتحادیه جماهیر شوروی سابق می باشد که تاسیس آن به دست روسای مملکتی کشورهای روسیه، اوکراین و بلاروس بوده است. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس می باشد و نشستهای آن در سن پترز بورگ انجام می شود.

توضیحاتی که در ادامه مقاله در رابطه با روش های اخذ اقامت دائم این کشور ارائه خواهد شد، به شما دوستان عزیز یاری خواهد رساند تا با آگاهی برای مهاجرت به بلاروس اقدام نمائید. مشاورین آریاناپارس در ساعات مختلفی از روز آماده پاسخگویی به سوالات مهاجرتی شما دوستان عزیز می باشند. با تماس و دریافت مشاوره رایگان سوالات خود را مطرح و از راهنمائیهای آنان بهره جوئید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

انواع اقامت بلاروس

اقامت کشور بلاروس به دو صورت دائم و موقت می باشد. برخی از روش های اقامت در این کشور منجر به اقامت دائم و برخی به اقامت موقت منجر می گردند. شهری که در بلاروس برای اقامت انتخاب می گردد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. اقامت دائم را می توان پس از ۵ تا ۷ سال بدست آورد. ثبت شرکت در بلاروس را می توان جزو مثال هایی دانست که منجر به اخذ اقامت دائم این کشور می گردد. در این قسمت از مقاله انواع اقامت ها را توضیح خواهیم داد.

اخذ اقامت بلاروس از طریق تحصیل

بلاروس از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار می باشد و دانشگاه هایی که می توانند شرایط خوبی را از لحاظ علمی و مالی برایتان فراهم آورند. هزینه تحصیلات در بلاروس به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر ارزان تر و به صرفه تر می باشد. برای ورود به دانشگاه های بلاروس می بایست در ابتدا حدود ۲۰۰۰ دلار به حساب دانشگاه برای دوره های مقدماتی واریز نمائید.

دوره های تحصیلی در بلاروس به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می گردند و دانشجویان بنا بر مقطع مورد نیاز خود به دانشگاه ورود خواهند نمود. دانشجویان پس از اتمام تحصیل در دانشگاه ها می توانند در بلاروس به جستجوی کار بپردازند و با یافتن شغل مناسب و پرداخت مالیات به دولت اقامت موقت این کشور را بدست آورند که پس از چند سال کار به اقامت دائم تبدیل خواهد شد.

یکی از رشته های پر طرفدار برای تحصیل در بلاروس برای رشته پزشکی می باشد که طول دوره آن ۶ ساله می باشد و سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در این رشته وارد این کشور می گردند. طول دوره رشته دندانپزشکی و داروسازی در این کشور ۵ ساله است. مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی یکی از بهترین مسیرها برای دریافت اقامت کشور مذکور می باشد.

اقامت بلاروس از طریق کار

برای دریافت ویزای کار کشور بلاروس می بایست مجوز کار داشته باشید، البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد به عنوان مثال اگر کسی شهروند روسیه، ارمنستان و قزاقستان باشد می تواند بدون دریافت مجوز در بلاروس مشغول به کار شوند.

کارفرمایان در بلاروس اگر بخواهند بیش از ۱۰ شهروند خارجی را مشغول به کار نمایند می بایست از دولت مجوز دریافت کنند. برای کار در کشور بلاروس می بایست تقاضانامه ای تهیه نمائید و شرایط خود را در آن به صورت کامل توضیح دهید. درخواست مورد نظر ۱۵ روز بررسی می گردد و چنانچه درخواست رد شد می توانید تا ۳ بار اعتراض نمائید.

یکی از ویژگی های خوب کشور بلاروس این است که اگر کسی شرایط تحصیلی مساعدی نداشته باشد هم می تواند با ارائه نمونه کار به کارفرما شغل مورد نظر را بیابد. در بلاروس شرایط کار برای هر تخصصی فراهم می باشد، در واقع بلاروس را می توان از جمله بهترین کشورها برای کار دانست.

پس از ۳ سال کار کردن در بلاروس و پرداخت به موقع مالیات ها به دولت قادر خواهید بود اقامت دائم بلاروس را دریافت نمائید. با اخذ ویزای کاری می توانید اقامت موقت را ابتدا دریافت نمائید و پس از چند سال آن را به اقامت دائم تبدیل کنید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

اقامت بلاروس از طریق تولد فرزند

اقامت کشور بلاروس از طریق تولد فرزند بدین صورت می باشد که اگر فرزندی در خاک کشور بلاروس از پدر و مادری بلاروسی متولد شود اقامت دائم و البته تابعیت این کشور را بدست خواهد آورد. اگر فرزندی در خارج از بلاروس از پدر و مادری بلاروسی متولد شود نیز فرزند همچنان تابعیت بلاروس را از آن خود خواهد نمود.

اگر فرزندی در خارج از کشور از پدر و مادری متولد شود که تبعه بلاروس هستند اما اقامت دائم کشور دیگری را دارند در صورت تقاضای والدین از دولت بلاروس می توانند برای فرزند خود تابعیت بلاروسی دریافت نمایند.

اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

یکی دیگر از روش های دریافت اقامت کشور بلاروس پناهنده شدن به این کشور است. مجموعه آریاناپارسس به همه شما دوستان عزیز توصیه می نماید تا زمانی که فرصت این را دارید که از روش های قانونی وارد کشور بلاروس گردید، روش های غیر قانونی را امتحان نکنید چرا که این روش ها پر خطر می باشند و ممکن است با صرف وقت و هزینه بسیار نیز به نتیجه نرسند.

چنانچه شخصی در شرایط اقتصادی، نظامی، سیاسی و مذهبی مطلوبی در کشور خود نباشد، به حدی که جانش در خطر باشد اقدام به پناهنده شدن به سایر کشور ها می نماید. برای پناهندگی در کشور بلاروس باید با دلیل پناهنده شدن شما موافقت شود و در این صورت اقامت کوتاه مدت دریافت خواهید نمود که در صورت قبولی تمام شرایط ویزای بلند مدت صادر خواهد شد و شخص به عنوان پناهنده در کشور زندگی خواهد کرد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

اقامت از طریق سرمایه گذاری در بلاروس

موقعیت جغرافیایی کشور بلاروس سبب شده است که وضعیت صادرات در این کشور در شرایط ایده آلی قرار گیرد. دسترسی مستقیم به بازار کشورهای اتحادیه اروپا سرمایه گذاران را ترغیب نموده است تا با اطمینان بیشتری اقدام به سرمایه گذاری در این کشور نمایند. شرایط زیر ساختی در کشور بلاروس بسیار خوب است به طوری که فعالیت های اجرایی در این کشور با درآمد خوبی همراه می باشد.

قوانین سرمایه گذاری در بلاروس بسیار پیشرفته می باشد به طوری که حقوق سرمایه گذاران ضمانت می شود و قوانین مالیاتی در کشور مناسب است و دولت از سرمایه گذاران حمایت می کند. فراوانی نیروی کار در بلاروس نیز سبب می شود تا بیزینس خود را به راحتی به کار گیرید.

سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و داروسازی می تواند مثمر ثمر باشد. در سال ۲۰۱۸ مبلغ سرمایه گذاری که توسط نیروهای خارجی وارد شده است حدود ۸ بیلیون دلار بوده است. افراد می توانند در زمینه ثبت شرکت و خرید ملک سرمایه گذاری نمایند.

پیشنهاد می شود اگر تمایل دارید در بلاروس سرمایه گذاری نمائید ابتدا با یک سفر توریستی بیزینسی را که قصد راه اندازی آن را دارید بررسی نمائید تا سرمایه گذاری درستی انجام دهید. در صورت انجام این کار اقامت موقت دریافت خواهید نمود و پس از ۵ سال تمدید آن را به اقامت دائم تبدیل نمائید.

دریافت اقامت بلاروس از طریق ازدواج

برای گرفتن اقامت دائم بلاروس از طریق ازدواج باید با یک بلاروسی ازدواج نمائید. شرایط اقامت دائم بلاروس از این طریق منوط به قوانینی می باشد که در این قسمت به بررسی آنها می پردازیم. اولین موردی که باید بدان توجه کرد سن زوچین می باشد که باید بالای ۱۸ سال باشد. افرادی که وابستگی خونی به یکدیگر دارند نمی توانند از این روش استفاده نمایند.

هر دو طرف باید اسنادی ارائه دهند مبنی بر اینکه ممنوعیت ورود به کشور بلاروس را ندارند و می توانند در قلمرو این کشور زندگی کنند. طرفین اجازه ندارند که داخل ازدواج دیگری باشند حتی اگر پرونده طلاق باز باشد. یکی دیگر از موارد مهم دانش زبان روسی می باشد و زوجین باید زبان روسی بدانند.

اقامت از طریق ازدواج را می توان یکی از ساده ترین راه های اخذ اقامت دانست، البته باید در نظر داشته باشید که از ابتدا اقامت دائم دریافت نخواهید کرد. ازدواج با یک شهروند بلاروسپسی ابتدا باعث اخذ اقامت موقت در این کشور خواهد شد و چنانچه چند سال با فرد مورد نظر زندگی نمائید و مدارک لازم برای اثبات آن را داشته باشید اقامت دائم را بدست خواهید آورد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مزایای اقامت بلاروس

برای زندگی در هر یک از کشورهای اروپایی بهتر است کشور مورد نظر را از جنبه های مختلف بررسی نمائید تا با آگاهی بیشتری مهاجرت به آن کشور را انتخاب نمائید. زندگی در بلاروس مانند سایر کشورهای اروپایی مزایا و معایبی دارد که در این بخش از مقاله به تحلیل آنها می پردازیم تا کمک بیششتری به شما عزیزانی که قصد تحصیل و زندگی در این کشور را دارید شود.

هزینه های زندگی

در مقایسه با سایر کشورهای جهان اول، بلاروس بسیار ارزان تر می باشد، اجاره، مسکن و سرویس های جمعی مانند حمل و نقل عمومی، بنزین و تمامی هزینه های اصلی بسیار ارزان تر می باشند. داروهای دندانپزشکی برای افرادی که اقامت دائم و یا شهروندی بلاروس را دارند رایگان و یا نسبت به کشورهایی مانند روسیه که در همسایگی بلاروس قرار دارد و دانشجویان زیادی آن را برای تحصیل انتخاب می کنند، ارزن تر می باشد.

اگرچه میزان درآمدها در بلاروس به طور میانگین چندان بالا نیست، به صورت رسمی افراد ماهانه ۵۰۰ دلار و به صورت غیر رسمی ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار درآمد دارند. شاید درآمد افراد در سایر کشورهای اروپایی بیشتر باشد ولی در مقایسه با سبک زندگی و گرانی در سایر کشورهای اروپایی، اگر در بلاروس با همین درآمد زندگی کنید زندگی بهتری خواهید داشت.

یک طراح وبسایت که پیش از این در سیدنی استرالیا زندگی می کرده است و در حال حاضر به مینسک پایتخت بلاروس تغییر مکان داده است می گوید اجاره خانه ها در استرالیا واقعا ظالمانه بود، حتی اگر همیشه یک هم اتاقی داشته باشید باز هم از پس هزینه های اجاره آپارتمان ها با توجه به درآمدتان به راحتی بر نمی آیید، در حالی که الان اینجا در مینسک در مرکز شهر در آپارتمانی زیبا زندگی میکنم و توانایی سفر به کشورهای اروپایی را نیز دارم.
اگر متخصص IT هستید بلاروس یکی از بهترین گزینه ها برای شماست!

متخصصین حوزه فناوری اطلاعات میانگین بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه درآمد دارند. ۱۷۰۰ دلار به صورت میانگین و رسمی درآمد تکنسین ها و غیر تکنسین ها می باشد. در استرالیا متخصصین بیشتر از این یعنی حدود ۴۰۰۰ دلار درآمد دارند ولی هزینه های آنها بالاتر یعنی حدود ۳۶۰۰ دلار در ماه می باشد.

متخصصین این حوزه در بلاروس زیاد نیستند که نکته مثبتی برای جستجو گران کار در زمینه تکنولوژی محسوب می شود. افراد در محیط کار به دو زبان روسی و انگلیسی صحبت می کنند و مشتری هایشان اغلب انگلیسی زبان هستند، پس برای شما که اهل بلاروس نیستید و این مقاله را مطالعه می فرمائید کار در این حوزه با زبان انگلیسی راحت تر است.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

جغرافیا

بلاروس از آن دسته کشورهایی می باشد که تعداد ایرلاین های ارزان قیمت به سمت آن زیاد نمی باشد و با کمبود در این زمینه مواجه است ولی با این وجود نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی بلاروس، یکی از گزینه های خوب برای زندگی و مهاجرت می باشد. برای سفر به بسیاری از کشورها می توان از ماشین شخصی استفاده نمود یا در ساعاتی از شب با اتوبوس سفر کرد، اتفاقی که در کشورهایی مانند آمریکا و یا استرالیا نمی افتد.

حمل و نقل در بلاروس

مینسک، پاینخت بلاروس شهر کوچکی نیست ولی درمقایسه با پایتخت بسیاری از کشورهای جهان اول چندان بزرگ هم نیست و این بدان معنا می باشد که می توان آسانتر و سریعتر در سطح شهر رفت و آمد داشت و همچنین برای رسیدن به کار احتیاجی نیست ۲ ساعت ترافیک را تحمل نمائید.

سیستم حمل و نقل در بلاروس مدرن و در حال پیشرفت می باشد. ترافیک در مقایسه با کشورهای پیشرفته کمتر می باشد. همین اتفاق در شهرهای حاشیه ای پایتخت نیز می افتد البته باید در نظر داشت که پایتخت بلاروس زیر ساخت های قوی تری در این زمینه دارد.

حمل و نقل در داخل شهر به طرز عجیبی ارزان است و توسط دولت سوبسیده شده است. به عنوان مثال در کشوری مثل انگلستان گرفتن قطار در فضای شهری ۵۰ دلار هزینه دارد حال اگر در لندن و یا اطراف آن قصد تردد داشته باشید این هزینه بالاتر خواهد رفت در حالی که در بلاروس با ۳ دلار می توانید در سطح شهر تردد نملئید.

خدمات درمانی در بلاروس

شاید این موضوع برایتان تناقض داشته باشد که داروهای بلاروسی در مقایسه با سایر کشورها از فواید بالایی برخوردارند و رتبه ۹۸ از ۱۰۰ را در مراقبت های پزشکی از آن خود نموده اند که می توان آن را هم تراز کشورهایی مانند انگلستان، آلمان و استرالیا قرار داد.

خدمات درمانی در بسیاری از زمینه های دیگر نیز گسترش رو به پیشرفت داشته است، به این صورت که افراد می توانند خود خدمات درمانی با هزینه یا رایگان را انتخاب نمایند. در دیگر کشورهای پیشرفته دولت تعیین می نماید که از کدام روش می توانید استفاده نمائید.

نقلی از یک شهروند بلاروسی که به آلمان مهاجرت نموده است:

پس از ۶۰ سال سن باید ماهانه مبلغ ۲۵۰ یورو را برای خدمات درمانی پرداخت نمائید و حقوق باز نشستگی حدود ۵۰۰ یورو می باشد. دیدار با پزشک در بیمارستان های آلمان به مراتب سخت تر از کشور بلاروس می باشد و باید در صف انتظار منتظر بمانید. میانگین زمان انتظار برای دیدن پزشک در موارد غیر ضروری حدود ۴۰ روز می باشد.

نقلی از یک شهروند بلاروسی که به انگلستان مهاجرت نموده است، کشوری که خدمات درمانی در آن رایگان می باشد:

در انگلستان ملاقات با پزشک متخصص سخت است و بیماران در ابتدا می توانند پزکان عمومی را ملاقات نمایند که نمی توانند در رابطه با بیماری های تخصصی تشخیص و درمان انجام دهند. برای ملاقات با پزشک متخصص باید ۴ ساعت منتطر بمانید.

در بلاروس احتیاج به انتظار در این بازه های زمانی طولانی نمی باشد و می توانید اگر عجله دارید با پرداخت برای خدمات پزشک متخصص را سریعتر ببینید. در بلاوس حتی اگر فقط حالتان خوب نباشد می توانید متخصص را ملاقات نمائید و اگر به پزشکتان علاقه نداشته باشید می توانید با استفاده از سرویس های خدماتی که مشمول هزینه هستند پزشکی را ملاقات نمائید که خودتان می خواهید. حتی اگر مهاجر باشید از پرداخت هایی که جهت دریافت خدمات درمانی انجام می دهید متعجب خواهید شد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

معایب اقامت بلاروس

علی رغم مواردی که از آنها نام برده شد، کشور بلاروس معایبی نیز برای اقامت دارد که می بایست به آنها اشاره نمود. مواردی که شاید برای برخی سخت و برای گروه دیگری از افراد دغدغه ای نباشد. با داشتن آگاهی نسبت به تمامی این موضوعات با اطمینان بیشتری بلاروس را به عنوان مقصد مهاجرتی خود در آینده انتخاب خواهید نمود. فراموش نکنید که مشاورین آریاناپارس در ساعات مختلف آماده پاسخگوئی به تمامی سوالات شما دوستان عزیز می باشند.

زبان بلاروس

اگر به بلاروس مهاجرت می کنید باید این را بدانید که صحبت کردن به زبان بلاروس ییا روسی برایتان ضرورت خواهد یافت. هیچ گزینه دیگری غیر از این دو وجود نخواهد داشت، مردم به زبان انگلیسی صحبت خواهند کرد ولی نه به اندازه کشور تایلند که اکثر مردم در آن با وجود تفاوت های فرهنگی و اقتصادی زیاد انگلیسی را می فهمند و صحبت می کنند.

در بلاروس کوچکترین امور هم به زبان بلاروسی باید انجام شود، نباید فراموش کرد که هستند مردمانی که در کوچه و خیابان به شما کمک کنند و به زبان انگلیسی صحبت کنند ولی به نقل از یک استرالیایی که برای زندگی به بلاروس مهاجرت نموده است، اکر بلاروسی ندارید در این کشور فلج هستید. توصیه می کنیم اگر قصد اخذ اقامت این کشور را دارید خواندن زبان را در سطح ابتدائی شروع کنید و کم کم با تلاش بیشتر ان را به سطح خوبی برسانید.

پرداخت مالیات

این روزها بیشتر افراد خود را عشایر دیجیتالی می خوانند. در اطراف جهان سفر می کنند و از لپ تاپ های خود هر جایی که اینترنت داشته باشد استفاده می کنند، بلاروس نیز کشوری است ککه مردم در آن به همین صورت زندگی می کنند. اگر شما هم یکی از همین مردم هستید خود را برای رویارویی با برخی از موارد آماده کنیدف چرا که روال عادی درآمدها، انتقال پول و پرداخت مالیات ها ممکن است در بلاروس متفاوت باشد.

افراد محلی اجازه باز کردن حساب در خارج از کشور را ندارند و این موضوع انتقال پول را با مشکل مواجه می کند. برخی از سرویس های پرداختی مانند Pay pal تنها محدود به برخی از اپراتورها می گردند و مابقی مانند Transferwise به صورت کلی در بلاروس فعالیتی ندارند. هیچ گونه معاهده مالیاتی بین کشور بلاروس و سایر کشورها وجود ندارد بنابراین ممکن است مجبور به پرداخت دو برابر مالیات گردید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

حقوق بشر

کشور بلاروس از نظر رتبه بندی حقوق بشری نمره ۶۱ از ۱۰۰ را در بین کشورهای جهان دارد که هم رده با کویت و ویتنام می باشد، این در حالی است که کشور آمریکا در رتبه نود و دوم، انگلستان در رتبه نود و پنجم و آلمان در رتبه نود و هفتم قرار دارد.

حقوق سیاسی و و آزادی بیان دو خط قرمد حقوق بشری محسوب می گردند که بستگی به رسانه آزاد و غیر وابسته دارند. برخلاف آن در کشورهای پیشرفته اجازه بیان دیدگاه های سیاسی به راحتی وجود ندارد و هم چنین اعتراض های خیابانی گاها با سرکوب مواجه می گردد.

تبعیض جنسیتی

یکی دیگر از جنبه های مشکل زا در کشور بلاروس کمبود جدی عدم تبعیض جنسیتی است. این کشور در این زمیه در رتبه ۵۸ از ۱۰۰ قرار دارد. هم چنس بازان در بلاروس از نظر دولت پذیرفته نیتند و تبعیض و خشونت علیه اقلیت های این چنینی به وضوح دیده می شود. موضوعات اینچنینی شواهدی می باشد که توسط افرادی که به این کشور مهاجرت نمو دهاند و همچنین آمارهای جهانی عنوان شده است.

نتیجه گیری

بلاروس یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه اروپا می باشد که هزینه های تحصیل و زندگی در آن در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. اگر می خواهید در کشوری با کیفیت زندگی بالاتر در بسیاری از زمینه ها در مقایسه با ایران زندگی کنید، بلاروس گزینه خوبی است ولی باید اشاره کنیم که بسیارند کشورهای اروپایی که از بلاروس پیشرفته تر می باشند، بنابراین برای انتخاب کشور مناسب جهت مهاجرت باید تحقیقات کافی را انجام دهید و با وکلای مجرب مشورت نمائید تا گزینه اشتباهی برای آینده انتخاب نکنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

arrow up