اخذ اقامت پس از تحصیل

از مهمترین دغدغه های یک دانشجو در ابتدای مهاجرت این است که چگونه می توانم پس از تحصیل اقامت دریافت کنم. اخذ اقامت پس از تحصیل تقریبا در اکثر کشورها امکان پذیراست. به نحویی که تا ۹۰ درصد دانشجویان پس از اخذ اقامت به دنبال شهروندان و اخذ تابعیت می باشند.

برای توضیح اقامت پس از تحصیل ابتدا باید این موضوع را بررسی نماییم که اصلا کشور مورد درخواست اجازه ماندن در خاک کشور را بعد از تحصیل می دهد یا خیر؟

برخی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه به دانشجوی خود پس از تحصیل اجازه ماندن را نمی دهند و دانشجو پس از تحصیل ملزم به خروج از کشور می شود.

البته چون در حین تحصیل اجازه کار داشته می تواند با اخذ یک درخواست کاری و یا در حالت بهتر قرارداد کاری بلافاصله بعد از خروج درخواست ویزای کار نماید و مجدد بر اساس ویزای کار وارد شود و نهایتا اقامت دائم و شهروندی را دریافت کند.

اما اکثر کشورها خصوصا کشورهای غربی مثل کانادا و آمریکا و کشورهایی مثل انگلستان و اکثر کشورهای اروپایی به دانشجویان خود این اجازه را می دهند که پس از مهاجرت تحصیلی در مدت زمان کمی (حدودا ۶ ماه) به دنبال کار بگردند و در صورت پیدا کردن کار ویزای خود را به اقامت بلند مدت تبدیل نمایند.

البته برخی از ویزاهای تحصیلی اجازه کار در حین اقامت در مدت زمان تحصیل را به دانشجو نمی دهد. این نوع ویزای تحصیلی عموما به صورت دوره های تحصیلی کوتاه مدت مثل کالج و یا دوره های فنی حرفه ای می باشد.

کشور های آسیایی

برخی کشورها در دنیا خصوصا کشورهای آسیایی به دانشجو پس از تحصیل به شرط پیدا کردن کار به راحتی اقامت می دهند ولی این اقامت نیز اقامت موقت است مثلا افرادی که در چین، مالزی و … تحصیل می کنند بلافاصله می توانند برای اقامت خود پس از تحصیل اقدام نمایند.

آن ها با این اقامت به راحتی در کشور مقصد زندگی و کار می کنند و این برای کسانی که به دنبال یک اقامت راحت و سریع هستند بسیار مناسب است. برای مثال می توانیم به کشورهایی مثل گرجستان، ارمنستان، ترکیه، امارات، قبرس، هند، چین، مالزی و… نام برد که همگی در این موضوع روش مشابهی را دارند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

کشورهایی که اخذ اقامت پس از تحصیل در آن سخت، اما دائمی می باشد:

از جمله این کشورها می توانیم به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی و…می باشد. این کشورها در ابتدا برای پذیرش و دادن ویزا سخت گیری های خاص خود را دارند.

به این معنی که در ابتدا برای دادن ویزای تحصیلی مدرک زبان، معدل بالا، رزومه ی خوب کاری و تحصیلی و حتی تمکن مالی مناسب را می خواهند. برای همین فیلتر هست که دانشجویان خوب با شرایط بهتر می توانند پا به خاک این کشورها بگذارند.

همه دانشجویان محصل در این کشورها حین تحصیل اجازه کار موقت دارند. این یعنی هم می توانند بخشی از هزینه های بالای خود را با کار در خاک آن کشور تامین نمایند وهم اینکه همان کار را تابعه از تحصیل خود را ادامه دهند و به واسطه آن اقامت دائم و شهروندی را دریافت نمایند.

نکته

اما نکته ای که هست این است که در مدت زمان تعیین شده بعد از تحصیل جهت پیدا کردن کار، دانشجو باید حتما کاری را پیدا کند وگرنه بنا به قانون می بایست به کشور خود برگردد.

اما شاید به جرات می توانیم بگوییم اخذ اقامت دائم چه بعد از تحصیل و چه آنکه از روش های دیگر بخواهید اقدام نمایید کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، نیوزلند معمولا در اعطای اقامت دائم و شهروندی با دست بازتری اقدام می نمایند.

این کشورها از آن جهت که هنوز نیازمند نیروی انسانی خصوصا نیروی متخصص هستند برای جذب نیروی متخصص پیشتاز می باشند. کشورهای دیگری در دنیا وجود دارند که حتی می توان با صرف هزینه پاسپورت و تابعیت آن ها را بدون هیچ پیش شرطی اخذ نمود.

معمولا تجار و کسانی که می خواهند از برخی مزایای سیستم های مالیاتی و بانکداری بهره مند گردند برای این کشورها اقدام می نمایند. از جمله این کشورها می توان به گواتمالا، پاناما، دومینیکا و دیگر کشورها نام برد که تحت شرایط خاص اخذ می گردد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

arrow up