سالانه تعداد زیادی از دانشجویان به امید دست‌یابی به تحصیلات پیشرفته و موقعیت شغلی مناسب برای دریافت بورسیه تحصیلی در انگلستان اقدام می‌کنند. انگلستان دارای دانشگاه‌های معتبری در سطح جهانی است که اخذ مدرک تحصیلی از هر کدام، امکانات بی‌نظیری مانند اقامت دائم در انگلستان، موقعیت شغلی مناسب در انگلستان و سایر کشورها و شناخته شدن از نظر علمی در سطح جهانی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.در این مقاله تصمیم گرفته ایم شما را با انواع بورسیه تحصیلی در انگلستان، تفاوت آن با فاند و این که این بورسیه به چه کسانی تعلق می گیرد آشنا کنیم.

بورسیه تحصیلی در انگلستان برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا متفاوت است؛ دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، امکان دریافت بورسیه تحصیلی رایگان را ندارند؛ اما با استفاده از بورسیه خصوصی و دولتی می‌توانند مقدار زیادی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. در صورتی که دانشجو رزومه تحصیلی خوبی داشته باشد، علاوه بر شهریه دانشگاه، بورسیه نیز به او تعلق می‌گیرد تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کند.

از آن‌جایی‌که انگلستان برای تحصیل دانشجویان خارجی، از جمله کشورهای گران‌قیمت محسوب می‌شود، برای کاهش هزینه تحصیل در انگلستان، دریافت بورسیه تحصیلی اهمیت بسیاری دارد؛ همچنین برای کمک به هزینه‌های تحصیل، علاوه بر ویزای تحصیلی انگلستان به دانشجویان، ویزای کار دانشجویی نیز ارائه می‌دهند تا در تأمین هزینه‌های زندگی کمک‌کننده باشد.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

انواع بورسیه تحصیلی انگلستان

بورسیه تحصیلی که به آن کمک‌هزینه تحصیل و یا اسکالرشیپ نیز می‌گویند، یک برنامه مالی است که برای دانشجویان در اکثر کشورها و دانشگاه‌های معتبر در نظر گرفته شده‌است‌.

دانشجویان متقاضی برای بورسیه تحصیلی انگلستان، از طریق سازمان‌های دولتی و خصوصی با توجه به معیارهایی که هر کدام از این مراکز دارند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و براساس شرایط هر شخص، دانشجوی مورد نظر را انتخاب می‌کنند. بورسیه تحصیلی انگلستان انواع مختلفی دارد که با توجه به توانایی‌های دانشجویان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی شده است:

انواع بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی دانشگاهی:

بورسیه تحصیلی دانشگاهی از مشهورترین انواع بورسیه تحصیلی در انگلستان است که براساس معیارهایی مانند رزومه‌ی دانشجو و دانش‌آموز، معدل و ریز نمرات، سطح مهارت زبان متقاضی، شرکت در مسابقات علمی بین‌المللی و داشتن رتبه برتر در مسابقات به دانشجویان داده می‌شود.

این نوع بورسیه با توجه به سازمانی که آن را ارائه می‌دهد، به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود؛ اما مقدار هزینه و کمک مالی پرداختی، فارغ از خصوصی یا دولتی بودن، بستگی به نوع بورسیه و هدفی که بورسیه بر اساس آن پرداخت شده است، دارد؛ به‌عنوان مثال دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی از شانس بیشتری برای کسب بورسیه برخوردار هستند.

بورسیه موفقیت ورزشی:

 این بورسیه همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای ورزشکاران حرفه‌ای در نظر گرفته شده است؛ بنابراین  برای افرادی که دارای مقام ورزشی در سطح بالایی باشند، یک امتیاز مثبت برای دریافت بورسیه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود؛ حتی اگر پس از پذیرش در رشته ورزشی دیگری فعالیت کنند.

بورسیه هنر و موسیقی:

 اگر به رشته‌های هنری، به‌ویژه موسیقی علاقه‌مندید و در همنوازی‌ها یا هم‌نوایی گروه کر، اجرای دسته‌جمعی دارید، شانس بالایی برای دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان خواهید داشت.

بورسیه عدم استطاعت مالی:

 اگر دانشجویی ممتاز هستید و رده علمی بالایی دارید، اما توان پرداخت هزینه‌های تحصیل در انگلستان را ندارید، می‌توانید از بورسیه عدم استطاعت مالی استفاده کنید. این بورسیه تنها در صورتی به شما تعلق می‌گیرد که سطح علمی بالا و عدم استطاعت مالی‌تان اثبات شود.

کمک هزینه اهداف خیرخواهانه:

 از دیگر انواع بورسیه تحصیلی در انگلستان، می‌توان به کمک هزینه اهداف خیرخواهانه اشاره کرد. این بورسیه که از طرف سازمان‌های اجتماعی و NGOها  بر اساس اهداف و معیارهای ازپیش‌تعیین‌شده به دانشجویان داده می‌شود، تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل افراد واجد شرایط را پرداخت می‌کند.

بورسیه شخصی:

این بورسیه براساس شرایط خانوادگی و شخصی فرد مانند وضعیت جسمانی، محل زندگی و… به دانشجو داده می‌شود.

بورسیه صنعتی و تجاری:

 این بورسیه از طرف شرکت‌ها و سازمان‌های دانش‌بنیان به منظور سرمایه‌گذاری فردی و تربیت نیروی کار ارائه می‌شود. البته این بورسیه تنها به شرط تعهد کاری دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی به او تعلق می‌گیرد.

شرایط بورسیه تحصیلی

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

برای دریافت بورسیه تحصیل در انگلستان باید واجد شرایط خاصی بود که در ادامه به آن می پردازیم:

  • داشتن مدرک علمی معتبر از یک دانشگاه معتبر در سطح جهانی شانس پذیرش و دریافت بورسیه انگلستان را افزایش می‌دهد.
  • داشتن معدل و ریز نمرات بالا در دریافت بورسیه بسیار مهم است و جزء اصلی‌ترین معیارها قرار می‌گیرد.
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر با نمره قابل قبول که نشان‌دهنده مهارت شما در زبان باشد، از دیگر ملاک‌های دریافت بورسیه است.
  • استعدادهای خاص: اگر دارای مقام ورزشی یا استعداد هنری باشید، از شانس بیشتری برای دریافت بورسیه برخوردار خواهید بود.
  • پذیرش از یک دانشگاه معتبر: برای گرفتن ویزای تحصیلی انگلستان، شما باید به صورت مستقیم با دانشگاه مورد نظر رایزنی کنید؛ در صورتی که از دانشگاه معتبری پذیرش بگیرید، می‌توانید از حمایت آن دانشگاه برای دریافت بورسیه برخوردار شوید.
  • رزومه پژوهشی: داشتن مقاله و کتاب چاپ‌شده باعث تقویت رزومه پژوهشی شما می‌شود؛ این مورد به‌ویژه در مقاطع آموزش تکمیلی مانند دکتری بسیار موثر است.
  • پذیرش در یک دوره آموزشی پژوهش‌محور: رویه کار در بعضی از دانشگاه‌ها به این صورت است که در کنار تحصیل و پروژه‌های پژوهشی دانشگاهی، دانشجویان این امکان را دارند که با یک سازمان در زمینه مشخصی کار پژوهشی انجام دهند؛ در این موارد سازمان موردنظر از دانشجویانی که با آن همکاری می‌کنند، حمایت مالی می‌کند. این مورد برای بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر است.
  • کشور محل زندگی: بعضی از بورسیه‌ها به دانشجویانی با ملیت خاص تعلق می‌گیرد؛ مثلا دانشجویان عضو اتحادیه اروپا از مزایای بیشتری برخوردار هستند.
  • سن دانشجوی متقاضی: در این مورد باید مقطع تحصیلی دانشجوی متقاضی متناسب با سن او باشد.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی در انگلستان

برای دریافت اطلاعات کامل از مدارک لازم برای دریافت بورسیه بهتر است به سایت سازمان و یا دانشگاهی که قصد دریافت بورسیه از آن‌جا را دارید، مراجعه کنید؛ اما به‌طور کلی مدارک مشترک در بین تمام آن‌ها شامل مدارک شناسایی مانند پاسپورت ، مدارک تحصیلی به همراه رزومه تحصیلی معتبر، رزومه کاری و حرفه‌ای، توضیحات لازم از شرایط خا و ارائه مدرک زبان معتبر می‌شود.

بهترین بورسیه‌های انگلستان

  • از جمله بهترین بورسیه تحصیلی انگلستان، بورسیه British chevening است؛ هزینه این بورسیه که مشترک‌ المنافع است، توسط FCO تامین می‌شود و به تمام دانشجویان ملل مختلف تعلق می‌گیرد؛ لازم به‌ذکر است هزینه تحصیل دانشجو با این بورسیه کاملا رایگان می‌شود.
  • بورسیه Gates Cambridge برای دانشجویان ممتاز دانشگاه کمبریج است که پوشش‌دهی بالایی دارد و به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه Clarendon Fund دانشگاه آکسفورد که به دانشجویان بین‌المللی ممتاز در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.
  • کمک‌های مالی انجمن سلطنتی نیز جزء بهترین بورسیه‌های انگلستان است که از بسیاری از دانشمندان جهان حمایت می‌کند.
  • بورسیه EURAXESS UK که توسط شورای بریتانیا برای حمایت از محققان و دانشجویان برتر ارائه می‌شود و به دلیل داشتن بودجه کافی پوشش‌دهی بالایی دارد.

دریافت بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دبیرستان

بورسیه‌های تحصیلی انگلستان تنها به بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی محدود نمی‌شود؛ بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دبیرستان نیز یکی از انواع این بورسیه‌ها است. آن دسته از دانش‌آموزانی که در طول سال نمرات ممتاز کسب کنند و پیشرفت‌‌های قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته باشند، علاوه بر استفاده از امکانات آموزشی بیشتر، می‌‌توانند برای پرداخت شهریه‌ها تخفیف‌ قابل توجهی بگیرند. 

همچنین دولت انگلستان این امکان را برای استعدادهای درخشان فراهم کرده است که در صورت بورسیه شدن در مقطع دبیرستان و فارغ‌التحصیل شدن با نمرات ممتاز، بتوانند بدون شرکت در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های برتر انگلستان کشور وارد شوند. 

تفاوت بورسیه تحصیلی با کمک هزینه های تحصیلی یا فاند چیست؟

 

بورسیه تحصیلی، کمکی است که به دانشجویان برای پرداخت هزینه های تحصیلی، هزینه های زندگی و دیگر هزینه های مرتبط با تحصیل در دانشگاه اعطا می‌شود. این بورسیه ها معمولاً به دانشجویان با عملکرد برتر تحصیلی، استعدادهای خاص و نیازمندی‌های مالی تعلق می‌گیرد. بورسیه تحصیلی می‌تواند شامل تخفیف یا معافیت از شهریه، کاور کامل هزینه های تحصیلی یا یک مبلغ پولی مشخص باشد.

از سوی دیگر، کمک هزینه های تحصیلی یا فاند می‌تواند به هر نوع کمک مالی اشاره کند که برای دانشجویان برای پرداخت هزینه های تحصیلی در دسترس قرار می‌گیرد. این کمک ها می‌توانند از طریق موسسات خصوصی، سازمان‌های دولتی یا سازمان‌های غیرانتفاعی فراهم شوند. این کمک ها ممکن است به صورت یکباره یا به صورت تکراری برای یک دوره زمانی خاص ارائه شوند و معمولاً بر اساس نیازمندی‌های مالی دانشجویان تعیین می‌شوند. این کمک ها ممکن است شامل وام، بورسیه، تسهیلات کارآموزی و سایر انواع کمک های مالی باشند.

 

بنابراین، تفاوت اصلی بین بورسیه تحصیلی و کمک هزینه های تحصیلی یا فاند، در نحوه ارائه و شرایط دریافت آنها است. بورسیه تحصیلی عموماً به دانشجویان با عملکرد برتر تحصیلی و استعدادهای خاص تعلق می‌گیرد، در حالی که کمک هزینه های تحصیلی یا فاند، بر اساس نیازمندی‌های مالی دانشجویان ارائه می‌شود و ممکن است برای تمامی دانشجویانی که شرایط مشخصی را برآورده می‌کنند در دسترس باشد. این کمک ها معمولاً از منابع مختلفی مانند دولت، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های خصوصی یا صندوق های تحصیلی ارائه می‌شوند. هدف اصلی این کمک ها، حمایت از دانشجویان با وضعیت مالی ضعیف و تسهیل فرصت دستیابی به تحصیلات عالی است.

 

تعدادی از انواع کمک هزینه های تحصیلی یا فاند عبارتند از:

  • وام‌های تحصیلی: این نوع کمک ها به دانشجویان اعطا می‌شوند و باید پس از فارغ‌التحصیلی بازپرداخت شوند. معمولاً این وام‌ها دارای بهره‌های کمتری نسبت به وام‌های عادی هستند.
  • بورسیه‌های تحصیلی: ممکن است براساس عملکرد تحصیلی برتر یا استعدادهای خاص اعطا شوند. بورسیه‌ها معمولاً به صورت غیرقابل بازپرداخت و براساس معیارهای مشخصی نظیر نمرات، پروژه ها یا تحقیقات ارائه می‌شوند.
  • تسهیلات کارآموزی: برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها تسهیلات کارآموزی را برای دانشجویان ارائه می‌دهند تا در دوره‌های عملی تحصیلی خود تجربه کسب کنند و همچنین هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

انواع بورسیه تحصیلی انگلستان

در انگلستان، موسسات مختلف و دولت انگلستان انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی را ارائه می‌دهند. برخی از انواع معروف بورسیه های تحصیلی در انگلستان عبارتند از:

  • بورسیه های دانشگاهی: بیشتر دانشگاه‌ها در انگلستان بورسیه های تحصیلی خود را به دانشجویان خارجی و داخلی ارائه می‌دهند. این بورسیه ها ممکن است بر اساس استعداد تحصیلی، عملکرد تحصیلی یا نیازمندی‌های مالی تعیین شوند.
  • بورسیه های دولتی: دولت انگلستان نیز بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می‌دهد. این بورسیه ها ممکن است بر اساس استعداد تحصیلی، عملکرد تحصیلی، تخصص مورد نیاز کشور یا نیازمندی‌های مالی اعطا شوند.
  • بورسیه های تحصیلی تحقیقاتی: برخی از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در انگلستان بورسیه های تحصیلی تحقیقاتی را برای دانشجویانی که در زمینه های خاصی تحقیق می‌کنند، فراهم می‌کنند. این بورسیه ها به عنوان حمایت مالی برای تحصیلات تحقیقاتی و پروژه های دانشجویان ارائه می‌شوند.
  • بورسیه های بخش خصوصی: برخی از شرکت ها، سازمان ها و موسسات خصوصی نیز بورسیه های تحصیلی را ارائه می‌دهند. این بورسیه ها ممکن است به دانشجویانی که در رشته های مرتبط با فعالیت شرکت یا سازمان فعالیت می‌کنند، اعطا  شود.

دریافت ویزای تحصیلی پس از دریافت بورسیه

دریافت ویزای تحصیلی پس از دریافت بورسیه بستگی به قوانین و مقررات مربوطه در کشور مبدأ و کشور مقصد شما دارد. در اینجا، به توضیح مراحل عمومی برای دریافت ویزای تحصیلی پس از دریافت بورسیه اشاره می‌کنم، اما بهتر است قوانین و مقررات مربوط به ویزای تحصیلی انگلستان را به دقت بررسی کنید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با سفارت یا کنسولگری آن کشور تماس بگیرید.

  • تحصیل پذیرش: در ابتدا، برای ویزای تحصیلی، شما باید پذیرش مورد نیاز را از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در کشور مقصد خود دریافت کنید. این پذیرش نامه شامل جزئیات برنامه تحصیلی، مدت زمان و هزینه های مربوط به تحصیل خواهد بود.
  • بررسی مقررات ویزا: با دریافت پذیرش، باید مقررات ویزای تحصیلی در کشور مقصد خود را بررسی کنید. اطلاعاتی نظیر نوع ویزا، مدت اعتبار، شرایط مالی، مستندات مورد نیاز و سایر الزامات را بدست آورید.
  • تهیه مستندات مورد نیاز: بر اساس مقررات ویزا، باید مستندات مورد نیاز را تهیه کنید. این ممکن است شامل مدارک تحصیلی، گذرنامه، عکس هویتی، سوابق مالی، بیمه سلامت و سایر مستندات مورد نیاز باشد.
  • پرداخت هزینه ویزا: شما باید هزینه ویزای تحصیلی را پرداخت کنید. مبلغ و روش پرداخت هزینه ممکن است بر اساس کشور ویزا و قوانین آن تعیین شود.

انگلستان چه رشته‌هایی را بورسیه می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد، تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان گران است و به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات عالی در انگلستان خدمات بورسیه را به دانشجویان و دانش‌آموزان واجد شرایط ارائه می‌دهند. در ادامه برخی از مهم‌ترین رشته‌هایی که در انگلستان دارای بورسیه هستند را بررسی می‌کنیم.

بورسیه رشته مدیریت MBA و بازرگانی در انگلستان :

به دلیل این‌که دوره رشته مدیریت در انگلستان یک ساله است، متقاضیان فراوانی دارد. هرچند هزینه تحصیل در رشته مدیریت و بازرگانی به نسبت بالا است، اما شما می‌توانید از بورسیه‌های مخصوص این رشته برای کاهش هزینه استفاده کنید؛ از جمله این بورسیه‌ها، بورسیه تحصیلی دانشگاه لیدز، بورسیه دانشکده سوانسا، بورسیه تحصیلی دانشگاه لیورپول، بورسیه دانشگاه گلاسگو و … که تمام یا قسمتی از هزینه تحصیل را تقبل می‌کنند.

بورسیه رشته حقوق در انگلستان :

رشته حقوق از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که گرایشات مختلفی دارد؛ بسیاری از دانشگاه‌های معتبر انگلستان در تمامی مقاطع تحصیلی رشته حقوق، دانشجوی بین المللی می‌پذیرند و برای کمک به هزینه تحصیل اقدام به پرداخت بورسیه می‌کنند. البته پس از پایان تحصیل برای ورود به بازار کار، می‌بایست یک‌سال کارآموزی را بگذرانید که میزان درآمد آن به گرایش انتخابی شما در رشته حقوق بستگی دارد.بورسیه‌های Castle Smart  و Chevening  از بورسیه‌هایی است که به دانشجویان رشته حقوق تعلق می‌گیرد.

بورسیه رشته‌های مهندسی در انگلستان:

برای بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی برای رشته‌های مهندسی، باید دوره‌های A-LEVEL یا‌ های‌فاندیشن را طی کنید؛ دوره کارشناسی ارشد نیز به دو صورت درس و پژوهش یا پژوهش و تحقیق است و میزان هزینه تحصیل در هر رشته مهندسی متفاوت است.

شما می‌توانید برای مقاطع مختلف رشته‌های مهندسی از بورسیه استفاده کنید. در دوره کارشناسی از بورسیه Castle Smart؛ در مقطع ارشد از بورسیه چونینگ یا دانشگاه آکسفورد و … و برای بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دکتری از بورسیه‌های متنوعی مانند بورسیه مشترک‌المنافع، دانشگاه ادینبورگ و … استفاده کنید.

بورسیه رشته پزشکی در انگلستان:

یکی از رشته‌های مهم در دانشگاه‌های انگلستان رشته پزشکی است؛ به همین منظور برای حمایت از دانشجویان بورسیه‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ بورسیه‌هایی مانند بورسیه پزشکی هال‌یورک که توسط کالج پزشکی به همین نام به دانشجویان پزشکی تعلق می‌گیرد و حدود یک چهارم هزینه‌ها را تامین می‌کند؛ یا بورسیه جان ابرنتی که مزیت مهم آن استفاده پنج ساله از این بورسیه است (سایر بورسیه‌ها حداکثر سه ساله هستند)؛ یا بورسیه کالج علوم پزشکی و دندان‌پزشکی که مزیت اصلی آن جهانی بودن این بورسیه است.

بورسیه رشته علوم کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات در انگلستان:

ویژگی مهم این رشته بازار کار مناسب است؛ رشته علوم کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات که به آن IT گفته می‌شود، به دلیل پیشرفت هر روزه و موقعیت شغلی مناسب، افراد بسیاری را جذب می‌کند. با توجه به گرایش انتخابی شما میزان هزینه دانشگاه در این رشته متفاوت است؛ و همچنین میزان درآمد و بازار کار آن نیز متاثر از گرایش تحصیلی انتخابی است. شما می‌توانید بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌های خود درخواست بورسیه تحصیلی در رشته علوم کامپیوتر و IT را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید.

بورسیه رشته مد و طراحی داخلی:

رشته مد و طراحی داخلی در مقایسه با رشته‌هایی مانند پزشکی و معماری و… جزء رشته‌های جدید محسوب می‌شود، اما با این وجود از رشته‌هایی است که بورسیه تحصیلی خاص خود را دارد.

در همین راستا بنیاد شورای مدیریت آنیا برنامه‌ای را در قالب بورسیه تحصیلی برای دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی در نظر گرفته است. از جمله بورسیه‌های این بنیاد، بورسیه سال آخر تحصیل است که به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند طراحی و تولیدات خود را ارائه دهند.

بورسیه معماری و مدیریت ساختمان‌سازی در انگلستان:

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی رشته معماری و مدیریت ساختمان‌سازی است؛ دانشجویان این رشته نیز بورسیه‌های خاص خود را دارند؛ از جمله آن بورسیه عدالت و شایستگی مخصوص دانشجویان بین‌المللی، بورسیه‌های اداره هنرهای خارج از کشور HKADC، بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی شایستگی در انگلستان را می‌توان نام برد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی ما بر این بود که بتوانیم اطلاعات کاملی را در ارتباط با بورسیه تحصیلی در انگلستان به شما ارائه دهیم. انگلستان دارای سیستم آموزشی پیشرفته و مجهزی است که هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان ممتاز با سطح علمی بالا در سراسر جهان برای تحصیل وارد این سیستم می‌شوند؛ در این میان دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی بسیاری برای کمک به این دانشجویان به آن‌ها بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. مهم‌ترین معیار برای دریافت بورسیه تحصیلی سطح علمی و توانایی‌های دانشجو است.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بورسیه تحصیلی در انگلستان بورسیه تحصیلی در انگلستان بورسیه تحصیلی در انگلستان بورسیه تحصیلی در انگلستان بورسیه تحصیلی در انگلستان

    شبکه های اجتماعی

    arrow up