تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا به زبان انگلیسی در کشوری مهاجرپذیر و البته با پرداخت کمترین هزینه‌ها، رویای بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دغدغه‌ی تحصیل رایگان و باکیفیت را دارید، با ما همراه باشید تا در مقاله پیش رو تمام نکات مهم درباره بورسیه تحصیلی کانادا را بررسی کنیم.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور کانادا را دارند، ابتدا باید بدانند انواع مختلفی از کمک هزینه‌های مالی در دانشگاه‌های کانادا وجود دارد که با توجه به شرایط هر دانشجو به وی اعطا می‌گردد. شناخت این بورسیه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. Grants ،Scholarships و Bursaies انواع مختلفی از این کمک هزینه‌ها هستند.

 

Scholarship بر اساس شرایط درسی و تحصیلی متقاضی به وی اعطا می‌گردد و توسط مراکز دولتی، شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها به دانشجو داده خواهد شد. به این نوع اسکالرشیپ Fellowship هم گفته می‌شود. دانشجویان برای دریافت این نوع از بورسیه‌های تحصیلی باید شرایط آکادمیک مناسبی مانند معدل بالا، سوابق پژوهشی درخشان و نمره زبان بالایی داشته باشند تا بتوانند دانشگاه را برای دریافت این نوع بورسیه متقاعد کنند.

کانادا,کانادا,کانادا

Grants و Bursaries بورسیه‌هایی هستند که به شرایط تحصیلی دانشجو ارتباطی ندارند، بلکه با توجه به عدم استطاعت مالی دانشجو برای پرداخت هزینه‌ها به وی اعطا می‌گردد. لازم به‌ذکر است این نوع از بورسیه‌های دانشجویی در کانادا کمتر شامل حال دانشجویان بین‌المللی می‌گردد؛ همچنین هر سه نوع بورسیه‌ای که اشاره شد، نیازی به باز پس دادن ندارند.

 

انواع فاند های تحصیلی در کانادا عبارتند از:

  • بورسیه های کشورهای مبدا
  • فاند تحقیقاتی RA با نام Research assistantship  که شرکت در یک دوره تحقیقاتی و کمک به استاد می باشد
  • کمک هزینه تدریس به نام اختصاری TA و نام کامل Teaching assistantship
  • بورسیه های دانشگاهی برای دوره فوق لیسانس و دکتری
  • Bursaries
  • بورسیه های خارج دانشگاهی مانند کمک هزینه

انواع دیگر بورس در کانادا

نوع بورس تعداد افراد دریافت کننده مبلغ بورسیه
بورس ترودو ۱۵ دانشجو ۶۰ هزار دلار کانادا
بورس پست دکتری بتینگ ۷۰ دانشجو ۷۰ هزار دلار کانادا
کوئین الیزابت دوم محدودیت ندارد محدودیت ندارد
وزارت امور خارجه ۹۰۰ دانشجو محدودیت ندارد

وبسایت هایی نیز وجود دارند که دانشجویان عزیز به راحتی می توانند با توجه به شرایطشان در آنها به جستجو بپردازند:

  • www.educanada.ca
  • grantvantage.com
  • discover.mitacs.ca
  • yconic.com
  • schorarshipscanada.com

بورسیه فول فاند کانادا چیست؟

منظور از فول‌فاند کمکی مالی است که از سوی دانشگاه‌ها، مراکز دولتی یا غیردولتی کانادا به دانشجویان بومی و دانشجویان خارجی ارائه می‌شود و تمام هزینه‌های تحصیل و مخارج زندگی آن‌ها از جمله هزینه‌های درخواست، هزینه دانشگاه، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های ثابت ماهیانه و هزینه تحقیقات را پوشش می‌دهد. امکان گرفتن فول فاند کانادا در مقطع دکترا نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر بیشتر است. 

 

برای اینکه افراد متقاضی بتوانند فول فاند کانادا دریافت کنند، می‌بایست در رشته‌های مهندسی، بهداشت، علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم جتماعی دارای سطح بالایی از معدل باشند؛ همچنین داشتن رزومه‌های علمی، پژوهشی، داشتن نمره زبان بالا و نیز یک انگیزه‌نامه قوی که بیانگر هدف از تحصیل در کاناداست، در گرفتن این بورسیه موثر است.

بورسیه کانادا

بورسیه تحصیلی دبیرستان کانادا

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان در کانادا چندان کار ساده‌ای نیست و شانس گرفتن آن به دلیل کم بودن فرصت‌ها و رقابت بالایی که برای آن وجود دارد، اندک است. عوامل خاصی شانس اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان را محدود می‌کند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی مقطع دبیرستان تنها هزینه‌های طول دوره را پوشش می‌دهند و برای امتحان‌های ورودی باید هزینه‌ها را جداگانه پرداخت نمود. برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبیرستان داشتن شرایط زیر لازم است:

  • اخذ ویزای تحصیلی کانادا
  • انگیزه‌نامه برای اخذ بورسیه
  • نمرات قابل قبول در مقاطع قبلی
  • معرفی‌نامه از مدرسه‌ای که متقاضی در آن مشغول به تحصیل بوده
  • مدرک زبان

برای اخذ بورسیه تحصیلی فراخوان داده می‌شود و متقاضیان باید در زمان‌های تعیین‌شده اقدام کنند؛ چرا که پس از مهلت اعلام‌شده به درخواست‌های ارسالی پاسخ داده نخواهد شد. در حال حاضر برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا برخی از مدارس اعلام آمادگی نموده‌اند:

بورسیه کانادا

 

مدرسه YFU-USA

این مدرسه سالانه تعدادی بورسیه تحصیلی را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته است. ارزش این بورسیه تحصیلی ۲۰۰۰ دلار است که به دانش‌آموزان تبعه ۴۰ کشور اختصاص داده می‌شود. برای اخذ این بورسیه متقاضی باید مهارت بالایی در زبان انگلیسی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

yfuusa.org

کمک‌هزینه‌های شخصی

کمک‌هزینه‌های دیگری به ارزش ۵۰۰ دلار وجود دارند که به دانش‌آموزان واجد شرایط اعطا می‌گردند. این بورسیه برای سال‌های بالایی دبیرستان است و دانش‌آموزانی که در حال آماده شدن برای ورود به کالج هستند. این بورسیه فراخوان ماهانه دارد و معیار اعطای آن شایستگی دانش‌آموز است. متقاضیان می‌توانند فرم‌های مربوط به درخواست برای این نوع  بورسیه را از طریق لینک زیر دنبال کنند:

goennounce

بورسیه تحصیلی وزارت امور خارجه کانادا

این بورسیه همان‌طور که از نامش پیداست توسط وزارت امور خارجه کانادا تامین می‌گردد و هر ساله طی فراخوانی شرایط بورسیه را به اطلاع دانش‌آموزان می‌رساند. زمینه دریافت این بورسیه‌ها متفاوت است و دانش‌آموزان می‌توانند زمینه‌های علاقه‌مندی خود را در فرم‌های مربوطه اعلام نمایند. این بورسیه رقابتی است و شامل حال همه دانش‌آموزان نمی‌گردد. برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

exchanges.state

بورسیه کانادا

بورسیه دبیرستانی براندن گودمن

این بورسیه تحصیلی مختص دانش‌آموزانی است که شرایط آکادمیک مناسبی دارند؛ یعنی میانگین نمرات آن‌ها ۲ یا بالاتر باشد. برای دریافت این بورسیه دانش‌آموزان ملزم به نوشتن مقاله‌ای هستند که حاوی حداقل ۲۵۰ کلمه باشد و در آن به‌صورت دقیق راجع‌به اهداف دانشگاهی خود توضیح دهند. این بورسیه ۳۰۰ دلار است و محدودیتی در اهدای آن وجود ندارد و در صورت درخواست و واجد شرایط بودن به دانش‌آموزان اهدا خواهد شد. اطلاعات مربوط به این بورسیه تحصیلی در لینک زیر وجود دارد:

bgscholarship

بورسیه تحصیلی CIEE

این بورسیه تحصیلی مختص دانش‌آموزانی است که تحصیلات خود را در کشورهای دیگری مانند ایتالیا، ژاپن، چین، فرانسه، استرالیا و برزیل گذرانده اند. این نوع از بورسیه‌ها در بازه‌های زمانی مختلف از طریق فراخوان اعلام می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

ciee

بورسیه کانادا

بورسیه‌های تحصیلی دولتی کانادا

بورسیه های دولتی کانادا بیشتر شامل دانشجویان بومی کانادا می‌شود. این بورسیه‌ها شامل:

این فلوشیپ و بورسیه تحصیلی دولتی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی که در مقطع تحصیلات تکمیلی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی و تحقیقات بهداشتی قصد تحصیل داشته باشند، ارائه می‌شود.

کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان کانادایی که برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاهی در کانادا ثبت نام کرده باشند.

این کمک هزینه تحصیلی دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی دوره دکتری که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی، مهندسی و علوم بهداشت را داشته باشند. این بورسیه به مدت سه سال و به ازای هر سال با مبلغ ۵۰ هزار دلار کانادا به دانشجویان ارائه می‌شود.

این بورسیه تحصیلی دولت کانادا برای دانشجویانی از کشورهای در حال توسعه است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در یک دانشگاه معتبر کانادایی قصد تحصیل در دوره پژوهشی داشته باشند.

این بورسیه شامل دانشجویانی با شرایط تحصیلی عالی می‌شود که در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا در رشته‌های علوم طبیعی یا مهندسی قصد تحصیل داشته باشند. این بورس توسط انجمن تحقیقاتی علوم طبیعی و مهندسی کانادا تامین می‌شود.

این بورس دولتی کانادا از سوی سازمان ایالت‌های آمریکا  (OAS) به دانشجویانی ارائه می‌شود که عضو این سازمان و کشورهای آن باشند (از جمله کشورهای منتخب در آمریکای لاتین و جزایر کارائیب) و قصد داشته باشند در مقطع تحصیلات تکمیلی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا ادامه تحصیل دهند.

بورسیه تحصیلی غیردولتی کانادا

بورسیه فاند اکولوژیکی ANNE VALLEE یکی از محبوب‌ترین انواع بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی کانادا است. این بورسیه تحصیلی مناسب دانشجویانی است که پژوهش‌هایی در مورد حیوانات انجام می‌دهند. این بورسیه تنها برای دانشجویان دانشگاه‌های ایالت‌های کبک و بریتیش کلمبیا در نظر گرفته شده است و دانشجویان سایر ایالت‌های کانادا نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

در این بورسیه تحصیلی مبلغی معادل ۱۵۰۰ دلار کانادا به دانشجویان اعطا می‌شود تا بتوانند به کمک آن هزینه‌های تحقیق و پژوهش خود را تامین کنند. بورسیه ANNE VALLEE تمرکز زیادی روی تحقیقات میدانی محیط زیستی با گرایش صدمات و فعالیت‌های انسانی نظیر جنگلداری، کشاورزی و ماهیگیری دارد. ددلاین این بورسیه مارس ۲۰۲۳ است.

بنیاد ترودو تعدادی اسکالرشیپ و فلوشیپ به دانشجویان بین‌المللی مقطع دکتری ارائه می دهد که در دانشگاه‌ها و موسسات منتخب کانادا تحصیل کنند.

دانشگاه‌های کانادا برای بورسیه

این نوع بورسیه‌ها خود انواع گوناگونی دارند که تنها از طریق دانشگاه مورد نظر به دانشجویان اهدا می‌گردند. 

Carleton University Awards for International Students

بورسیه تحصیلی دانشگاه کارلتون کانادا تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی را شامل می‌شود و به طور اتومات به درخواست‌های ارائه شده اعطا می‌گردد.

Concordia University International Undergraduate Awards

اوارد و جایزه برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی که در دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا تحصیل می‌کنند، ارائه می‌شود.

Dalhousie University Scholarships

بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بومی و بین‌المللی فعلی و آینده که در تمام مقاطع تحصیلی در دانشگاه دالهاوزی در هالیفاکس تحصیل می‌کنند، اهدا می‌شود.

McGill University Scholarships and Student Aid

برنامه بورس تحصیلی دانشگاه مک گیل برای دانشجویان بین‌المللی است که در مقاطع تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری ثبت نام کرده‌اند.

Queen’s University International Scholarships

تعدادی از بورس‌های تحصیلی دانشگاه کوئینز در انتاریو به دانشجویان بین‌المللی و دانشجویانی از کشورهای هند، پاکستان و آمریکا تعلق می‌گیرد.

UBC International Leader of Tomorrow Award

اوارد تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا که بر اساس شایستگی تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. دانشجویان باید مهارت‌های رهبری داشته باشند و پیشرفت‌های تحصیلی خیلی خوبی از خود نشان دهند.

University of Alberta International Scholarships

در دانشگاه آلبرتا طیف وسیعی از اسکالرشیپ‏‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود.

University of Calgary International Scholarships

دانشگاه کلگری کانادا مجموعه‌ای از بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی خود ارائه می‌دهد. مبلغ این بورسیه‌ها از ۵۰۰ دلار تا ۶۰ هزار دلار کانادا متغیر است.

University of Waterloo International Funding

فاندهای تحصیلی متنوعی در کانادا به دانشجویان بین‌المللی دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود.

Simon Fraser University Financial Aid and Awards

تعداد زیادی بورس‏ تحصیلی و دیگر کمک‌های مالی به دانشجویان بومی و بین‌المللی در حال تحصیل در دانشگاه سایمون فریزر ارائه می‌شود.

Western University International Admission Scholarships

اسکالرشیپ‏‌های دانشگاه وسترن انتاریو به دانشجویان بین‌المللی که در این دانشگاه پذیرفته شوند، اهدا می‌گردد.

York University International Student Program

دانشگاه یورک تعدادی کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد.

University of Manitoba

بورسیه تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه منیتوبا در کانادا به دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اعطا می‌شود.

University of Toronto Ontario Graduate Scholarship

بورسیه تحصیلی دانشگاه تورنتو کانادا به دانشجویان بومی و بین‌المللی این دانشگاه اعطا می‌گردد که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

Domestic Entrance Scholarships

یکی از انواع این کمک‌هزینه‌ها بورسیه ورودی کشور مبدا با نام Domestic Entrance Scholarships است و مخصوص دانشجویانی است که با اقامت دائم وارد کانادا می‌شوند یا پس از دریافت اقامت دائم خود از این کشور قصد تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را دارند. این دانشجویان می‌بایست دارای معدل میانگین ۱۰/۵ یا بالاتر باشند. ارزش این بورسیه برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس ۲۰۰۰ دلار است.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس

بورسیه‌های متفاوتی در کانادا بر اساس شایستگی‌های فرد به وی اعطا می‌شود؛ اما اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی، کار ساده‌ای نیست و اکثر دانشجویان بین‌المللی در این مقطع، می‌بایست با پرداخت هزینه به تحصیلات خود ادامه دهند؛ اما در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری با توجه به شرایط‌شان می‌توانند از بورسیه‌هایی که واجد شرایط آن هستند، استفاده کنند.

البته باید در نظر داشته باشید که اگر معدل دانشجو در ترم‌های اولیه ورود به دانشگاه بالا باشد، می‌تواند از دانشگاه درخواست بورسیه تحصیلی نماید. افرادی که موفق نشوند بورسیه تحصیلی را دریافت کنند، می‌توانند از وام دانشجویی استفاده کنند.

وام دانشجویی کانادا چیست؟

همان‌طور که اشاره شد در صورتی که امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه میسر نباشد، شخص می‌تواند از وام دانشجویی استفاده نماید. وام دانشجویی هم شامل دانشجویان کانادایی و هم بین‌المللی می‌شود و دارای نرخ بهره و سررسید بازپرداخت است. البته باید در نظر داشت که وام‌های دانشجویی در اکثر دانشگاه‌ها مختص دانشجویان کانادایی و یا افرادی است که اقامت دائم کانادا را دارند. دانشجویان بین‌المللی باید از موسسات اعتباری خصوصی یا بانک‌ها درخواست وام داشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

canada.ca

بورسیه کانادا

بورسیه کارشناسی ارشد کانادا

بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا در این مقطع که با نام Canada Graduate Scholarship-Master’s شناخته می‌شود یکی دیگر از کمک هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد را در دانشگاه‌های کانادا دارند. 

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد از سمت سه نهاد حمایت می‌شود:

  • موسسه تحقیقات بهداشتی کانادا CIHR
  • شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا NSERC
  • شورای تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی کانادا SSHRC

این نوع بورسیه مختص دانشجویانی است که شهروندی کانادا و یا PR این کشور را دارند. ارزش این بورسیه ۱۷۵۰۰ دلار کانادا است که به مدت یک‌سال و به‌صورت غیرقابل تمدید ارائه می‌شود.

بورسیه کانادا

بورسیه فوق لیسانس NSERC

این بورسیه نوع دیگری از انواع مختلف بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد بوده که مشابه grants, scholarship و awards است و به دانشجویان ممتاز در مقطع فوق لیسانس و در رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی تعلق می‌گیرد. البته در صورتی که فرد متقاضی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا پذیرش شده باشد. دانشجویانی که این بورسیه را می گیرند از طرف سازمان NSERC تامین مالی می‌شوند.

کمک هزینه TA در مقطع فوق لیسانس

این بورسیه استادیاری، می‌تواند در مقطع فوق لیسانس به دانشجویانی که دارای دانش زبان انگلیسی خوب، معدل بالا و مهارت‌های تحقیقاتی قابل قبول استادیاری هستند، اهدا شود. دانشجویان برای وظایف مختلفی مانند اداره کردن آزمایشگاه‌ها و دانشجویان، آماده کردن سخنرانی‌ها، کلاس‌های رفع اشکال و غیره به اساتید خود کمک می‌نمایند. ارزش این نوع کمک هزینه‌ها مبلغی بیش از ۱۰٫۰۰۰ دلار در سال است.

بورسیه‌های تحصیلی Merit

این بورسیه‌های تحصیلی بر پایه شایستگی‌های دانشجو به وی اعطا می‌گردد. نمرات درسی مقطع تحصیلی قبلی نشان‌گر این شایستگی‌ها است؛ بنابراین دانشجویان ممتاز می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند. ارزش این بورسیه از ۱۰۰۰ تا ۱۲٫۰۰۰ دلار متغیر است و دپارتمان مربوط به رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، تصمیم می‌گیرد که بورسیه را به شما اهدا نماید.

بورسیه از صندوق مالی زیست محیطی

این نوع بورسیه غیر دولتی کانادا مختص دانشجویانی می باشد که در مقطع فوق لیسانس و البته دکتری در حال انجام تحقیقات جانوری می باشند و در عین حال در حال تحصیل در دانشگاه های کبک و بریتیش کلمبیا هستند. این بورسیه که با نام کامل Anne Vallee و با نام اختصاری AVEF شناخته می شود بر روی تحقیقات میدانی محیط زیستی با گرایش صدمات و فعالیت های انسانی نظیر جنگلداری، کشاورزی و ماهیگیری تمرکز دارد و سالانه ۱۵۰۰ دلار به دانشجویان واجد شرایط این مقاطع کمک هزینه مالی اهدا می کند.

بورسیه کانادا

بورسیه های دانشگاه های کانادا

این نوع بورسیه ها خود انواع گوناگونی دارند که تنها از طریق دانشگاه مورد نظر به دانشجویان اهدا می گردند. یکی از انواع این کمک هزینه ها بورسیه ورودی کشور مبدا با نام Domestic Entrance Scholarships می باشد و مخصوص دانشجویانی می باشد که با اقامت دائم وارد کانادا می شوند و ی پس از دریافت اقامت دائم خود از این کشور قصد تحصیل در دانشگاه های کانادا را دارند. این دانشجویان می بایست دارای معدل میانگین ۱۰٫۵ یا بالاتر باشند. ارزش این بورسیه برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس ۲۰۰۰ دلار می باشد.

کمک هزینه TA در مقطع فوق لیسانس

همانطوری که پیش از این در مورد استادیاری توضیح داده شد، این بورسیه می تواند در مقطع فوق لیسانس به دانشجویانی که دارای دانش زبان انگلیسی خوب، معدل بالا، مهارتهای کمکی و تحقیقاتی قابل قبول استاد می باشند اهدا مود. دانشجویان برای وظایف مختلفی مانند اداره کردن آزمایشگاه ها و دانشجویان، آماده کردن سخنرانی ها، کلاس های رفع اشکال و غیره به اساتید خود کمک می نمایند. ارزش این نوع کمک هزینه ها چیزی بالاتر از ۱۰۰۰۰ دلار در سال می باشد.

بورسیه های تحصیلی Merit

این بورسیه های تحصیلی بر پایه ایستگی های دانشجو به وی اعطا می گردد. نمرات درسی مقطع تحصیلی قبلی نشان گر این شایستگی ها می باشد بنابراین دانشجویان ممتاز می توانند از این بورسیه ها استفاده کنند. ارزش این کمک هزینه های مالی برای این بورسیه از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار متغیر می باشد و دپارتمان مربوط به رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید تصمیم می گیرد که بورسیه را به شما اهدا نماید.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکتری

از آن‌جایی که فرصت بورسیه‌های تحصیلی در کانادا چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در دکتری محدود است، با توجه به استانداردهای آموزشی بالا در دانشگاه‌های کانادا و امکان کار دانشجویی و اخذ ویزای همراه، شانس دریافت بورسیه خیلی بالا نیست.

برای دریافت بورسیه در مقطع دکتری در کانادا همه چیز بستگی به شرایط دانشجو، رشته تحصیلی مد نظر، دانشگاه مربوطه و کمک هزینه‌هایی که دانشگاه می‌تواند در نظر بگیرد، دارد. دانشجویان در مقطع دکتری به صورت معمول نیاز به تایید یک استاد یا Supervisor دارند. دانشجویان در این مقطع تمایل به تحصیل تحقیق محور RA و یا آموزش محور TA دارند که برای هر کدام از آن‌ها می‌بایست استاد راهنمائی را انتخاب نمایند.

کانادا,کانادا,کانادا

دانشجویان در مقطع دکتری از طریق مکاتبه با اساتیدی که هم‌راستا با پروژه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های آکادمیک وی باشند، برای اخذ بورسیه دانشگاهی تلاش می‌کنند. دانشجویان باید استاد مورد نظر را متقاعد نمایند که از توانایی لازم برای دریافت بورسیه برخوردارند. دانشجویان در صورتی که از ابتدا موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نگردند، می‌توانند با ورود عادی به دانشگاه پس از یک الی دو ترم درخواست بورسیه‌های دولتی، غیردولتی و دانشگاهی نمایند.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری در کانادا را دارید سعی کنید پیش از آماده کردن مدارک خود برای فرستادن به دانشگاه، ابتدا استاد مورد نظر را پیدا کرده و مکاتبات لازم را با وی انجام دهید؛ چرا که تنها در صورتی که در این مکاتبه موفق شوید و نظر استاد مورد نظر را جلب نماید، می‌توانید امیدوار به دریافت کمک هزینه‌های مالی باشید. موارد زیر نمونه‌هایی از بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکتری هستند:

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا

شرایط تحصیل دکترا PHD در کانادا در دو بخش پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی باید مورد بررسی قرار گیرد. مرحله اول پذیرش تحصیلی است که پروسه‌ای تقریبا زمان‌بر و دشوار بوده و نیاز به ارائه رزومه کامل دارد. از شرایط عمومی اخذ پذیرش دکترا در کانادا، می‌توان به داشتن مدرک زبان، سابقه کارهای تحقیقاتی و پروژه‌های مختلف در رشته خود، ارائه پروپوزال، تهیه یک رزومه فوق‌العاده خوب و کامل و ارائه مدارک تحصیلی قبلی معتبر و ترجمه‌شده اشاره کرد.

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، دریافت ویزای تحصیلی اهمیت دارد. از شرایط عمومی لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی می‌توان به ارائه پذیرش دانشگاهی، ارائه انگیزه کافی جهت تحصیل دکترا در کانادا، گپ تحصیلی پر شده با سوابق کاری یا تحصیلی، داشتن مدرک زبان و سطح زبان مورد نیاز دانشگاه، ارائه تمکن مالی برای مدت حضور در کانادا و … اشاره کرد. حتی در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه جهت تحصیل دکترا در کانادا، برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا نیاز به برخورداری از شرایط عمومی یاد شده وجود دارد.

بورسیه ونیه The Vanier Canada Graduate Scholarships

این بورسیه سالانه مبلغ ۵۰ هزار دلار را به دانشجویان داخلی و خارجی در مقطع دکتری و در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، علوم طبیعیی، علوم بهداشت و علوم مهندسی می‌پردازد.

بورسیه پیر ایوت ترودیا

مدت زمان این بورسیه ۳ سال است و هر سال به مبلغ ۴۰ هزار دلار کانادا به شهروندان کانادایی و و دانشجویان خارجی پرداخت می‌نماید. برای دریافت این نوع بورسیه دکتری باید درخواست خود را به دانشگاه موردنظر اعلام کنید و منتظر بمانید تا دانشگاه مربوطه با توجه به شرایط دانشجو این بورسیه را پیشنهاد دهد.

بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا The University of British Colombia foyr year Doctoral Fellowship

حداقل مبلغی که برای بورسیه در این دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌شود ۱۸۲۰۰ دلار کانادا برای هر سال است. این دانشگاه همچنین هزینه کامل دانشجویان نخبه خارجی و داخلی را برای کل مدت ۴ سال تامین می‌نماید.

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا شرایط مساعدتری برای اخذ بورسیه دارد؛ چرا که تعداد بورسیه‌هایی که می‌توان دریافت کرد متنوع است و البته گزینه دستیار آموزش و پژوهش با نام‌های اختصاری TA و RA نیز، فرصت مناسبی برای دانشجویان جهت تحصیل در این مقطع است که می‌توانند هزینه‌های تحصیل را به خوبی پوشش دهند.

بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا The University of British Colombia foyr year Doctoral Fellowship

حداقل مبلغی که برای بورسیه در این دانشگاه به دانشجویان اعطا می شود ۱۸۲۰۰ دلار کانادا برای هر سال می باشد. این دانشگاه همچنین هزینه کامل دانشجویان نخبه خارجی و داخلی را برای کل مدت ۴ سال تامین می نماید.

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا شرایط مساعذدتری برای اخذ بورسیه دارد چرا که تعداد بورسیه هایی که می توان دریافت کرد متنوع است و البت گزینه دستیار آموزش و پژوهش با نام ای اختصاری TA و RA که پیش از این توضیحات کاملی را راجع به آنها ارائه نمودیم همیشه فرصت مناسبی برای دانشجویان جهت تحصیل در این مقطع می باشند که می توانند هزینه های تحصیل را به خوبی پوشش دهند.

بورسیه تحصیلی پزشکی کانادا

به طور کلی باید گفت که تحصیل رایگان پزشکی در کانادا مفهومی ندارد. رشته پزشکی در کانادا یکی از گران‌ترین رشته‌های این کشور است. دانشجویان برای تحصیل در این رشته ابتدا باید دوره ۴ ساله‌ای را برای اخذ مدرک لیسانس در رشته‌های علوم پایه بگذرانند و پس از آن از دانشکده‌های علوم پزشکی کانادا پذیرش بگیرند. با توجه به بورسیه‌های گسترده‌ای که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد دانشجویان می‌توانند با توجه به شرایط معدل و شایستگی‌های خود در دوران تحصیل تقاضای کمک هزینه مالی از دانشگاه نمایند.

کانادا,کانادا,کانادا

دانشجویانی که اقامت دائم کانادا را اخذ نموده‌اند با هزینه‌های بسیار کمتری در این رشته مشغول به تحصیل خواهند شد. پذیرش از دانشگاه‌های علوم پزشکی کانادا کار ساده‌ای نیست و دانشجویان بین‌المللی تنها ۱۵ درصد شانس اخذ پذیرش را از دانشگاه ‌های کانادایی در رشته پزشکی دارند؛ پس به خاطر داشته باشید اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی در کانادا را دارید پیش از آن‌که به فکر بورسیه باشید باید بتوانید از دانشگاه‌ها پذیرش بگیرید.

یشنهاد ما به شما چیست؟

پیشنهاد تیم مهاجرتی آریاناپارس به دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در کانادا را دارند، اخذ اقامت دائم این کشور است. در حال حاضر دانش‌آموزان و دانشجویانی که زیر ۳۰ سال سن دارند، شرایط مناسبی برای اخذ اقامت دائم دارند. پس از اتمام دوره‌ی ۴ ساله، دانشجویان می‌توانند با ۱ سال کار تمام وقت در کانادا وارد سیستم امتیازبندی دریافت اقامت دائم کانادا شوند و پس از اخذ PR کانادا اقدام به تحصیل در رشته پزشکی نمایند تا هزینه‌های کمتری را بپردازند.

رشته‌هایی بورسیه تحصیلی در کانادا

  • علوم کامپیوتر: طراحان و توسعه‌دهندگان وب؛ مهندسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار؛ مدیران پروژه؛ مشاوران؛ تحلیلگران کسب‌وکار؛ متخصصان امنیت سایبری.
  • مهندسی: مهندسی برق؛ مهندسی پروژه؛ مهندسی معماری؛ مهندسی مکانیک؛ مهندسی نرم افزار.
  • حقوق: وکالت؛ تحلیلگر و محقق؛ منشی حقوقی؛ دادستانی؛ پزشکی قانونی.
  • دکترای پزشکی حرفه‌ای: داروسازی؛ روانشناسی؛ پرستاری؛ فیزیوتراپی.
  • ریاضیات: تحلیلگر کسب‌وکار؛ محقق بازار؛ مشاور بانکی و … 
  • منابع انسانی: مدیر استخدام؛ مدیر منابع انسانی؛ دستیار منابع انسانی؛ کارشناس استخدام
  • رسانه و روزنامه‌نگاری: تبلیغات؛ روابط عمومی؛ رسانه دیجیتال؛ بازاریابی؛ طراحی گرافیکی؛ روزنامه‌نگاری
  • تجارت و امور مالی: بانکداری؛ مدیریت سرمایه گذاری؛ بیمه؛ حسابداری و …

معدل لازم برای بورسیه کانادا

دانشگاه‌های کانادا شرط معدل برای تحصیل در این کشور را دارا بودن معدل ۳ از ۴ می‌دانند. البته برخی از دانشگاه‌ها معدل ۳/۲ تا ۳/۴ در دو سال آخر مقطع تحصیلی قبل را مدنظر قرار می‌دهند. اما از آن‌جا که سیستم نمره‌دهی دانشگاه‌های کانادا بر اساس سیستم GPA و سیستم دانشگاه‌های ایران بر اساس نمره ۲۰ است، متقاضیان باید معدل خود را بر اساس سیستم GPA ارائه دهند. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برای حل این مشکل برنامه تبدیل معدل را در سایت‌های خود قرار داده‌اند.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت برخی از بورسیه‌های تحصیلی که توسط دانشگاه‌ها یا مؤسسات مختلف اعطا می‌گردند، ممکن است مدارک خاصی مورد نیاز باشد؛ اما به‌طور کلی مدارک موردنیاز بورسیه تحصیلی کانادا به‌شرح زیر است:

  • اسکن اصل و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی پیشین
  • اسکن ریز نمرات به همراه ترجمه رسمی آن‌ها
  • عکس پرسنلی
  • آدرس و کدپستی محل اقامت دانشجو
  • انگیزه‌نامه یا  SOP
  • توصیه‌نامه از طرف اساتید دانشگاه یا مدیران محل‌هایی که فرد در آن‌ها کار کرده است.
  • مدرک زبان که با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی می‌تواند آیلتس یا تافل باشد.
  • ارائه مقالات بین‌المللی و پروپوزال‌های دانشجویی
  • رزومه فرد متقاضی

 

بورسیه‌های کانادا چه میزان از هزینه‌های زندگی دانشجویی را پوشش می‌دهند؟

اخذ بورسیه تحصیلی کانادا هزینه‌های زندگی دانشجویی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همان‌طور که اشاره شد، بعضی از بورسیه‌های تحصیلی کانادا فقط هزینه تحصیل در کانادا را پوشش می‌دهند؛ اما در بورسیه‌های دیگری مانند بورسیه فول فاند کانادا همه هزینه‌ها از جمله هزینه زندگی هم پوشش داده می‌شود. 

بنابراین با دریافت فول فاند تحصیلی کانادا نیازی به صرف هزینه برای مخارج زندگی دانشجویی را ندارید. در این بورسیه علاوه بر شهریه تحصیل، هزینه مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و دیگر هزینه‌های جانبی مانند هزینه بیمه درمانی هم پوشش داده می‌شود.

نتیجه‌گیری

تحصیل با کمترین هزینه در کشوری انگلیسی زبان و مهاجر‌پذیر، با استانداردهای بالای زندگی قطعا گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه ایرانیان است. اگر قصد تحصیل در کانادا با هزینه‌های کم را دارید باید تلاش خود را در اخذ معدل بالا و شرایط آکادمیک ایده‌آل افزایش دهید تا بتوانید از بورسیه تحصیلی کانادا استفاده نمائید.

آیا شما هم علاقه‌مند به دریافت بورسیه تحصیلی از کانادا هستید؟ به نظر شما تحصیل در دانشگاه‌های کانادایی بدون اخذ بورسیه تحصیلی تا چه اندازه‌ای ممکن است؟ نظرات‌تان را در قسمت دیدگاه‌های این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲ پاسخ به “بورسیه تحصیلی کانادا ۲۰۲۳”

    1. المیرا گفت:

      من لیسانس از دانشگاه سراسری دارم اما می‌خوام دوباره برای لیسانس دانشگاه های کانادا اقدام کنم، چطور میتونم با مشاورای شما صحبت کنم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up