باید گفت که کشور پاکستان نمی‌ تواند اولین و آخرین مقصد هر شخص باشد و باید این نکته را در نظر داشت که جمهوری اسلامی پاکستان تمایل به جذب دانشجویان بین المللی دارد. این کشور از فرهنگ غنی برخوردار است. مردمان خوب و مهمان دوست و مناظر زیبا از دیگر ویژگی های آن است و نکته‌ ی مهمتر این که این کشور دانشگاه های بسیار خوبی دارد و این مساله سبب علاقه‌ ی بیشتر افراد جهت تحصیل و زندگی در پاکستان شده است.

اگر قصد تحصیل در پاکستان را دارید مقاله‌ی زیر می‌تواند به شما کمک کند. جهت آشنایی با دانشگاه های برتر پاکستان جهت تحصیل این مقاله را مطالعه بفرمایید. همچنین مشاورین ما در موسسه‌ ی مهاجرتی آریاناپارس می‌ توانند در این زمینه به شما مشاوره بدهند.

شرایط تحصیل در پاکستان

بسیاری از افراد تحصیل در پاکستان را جهت مهاجرت انتخاب می‌ کنند. این افراد نمی‌ توانند پس از اتمام تحصیل در پاکستان جهت اخذ تابعیت این کشور اقدام کنند. البته باید گفت که روش های دیگر کاری و سرمایه‌ گذاری نیز به قوت خود باقی است و نیز این نکته را فراموش نکنید که تولد فرزند باعث گرفتن تابعیت این کشور نمی‌ شود.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

دانشگاه های کشور پاکستان

بحث آموزش عالی در کشور پاکستان بسیار گسترش یافته است. این مسأله زمانی اتفاق افتاد که پاکستان از بریتانیا جدا شد. سیستم آموزشی کشور پاکستان HEC نامیده می‌ شود، این سیستم باعث بورسیه تحصیلی در این کشور، انجام کارهای تحقیقاتی و کیفیت در بحث تدریس ارتباط دارد. این کشور ۱۷۴ دانشگاه دارد، دانشگاه هایی که دو دسته دولتی و خصوصی هستند.

برخی از این دانشگاه ها مربوط به ارتش و یا هنرستان می‌ باشند. زبان تدریس در دانشگاه های این کشور انگلیسی می‌ باشد و احتیاجی به یادگرفتن زبان ملی این کشور یعنی زبان اردو نیست. به صورت کلی ۱۰ دانشگاه برتر در کشور پاکستان وجود دارد و این ها از دسته رتبه بندی های QS هستند.

باید گفت که دانشگاه های این کشور جزو ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان و آسیا می‌ باشند. این به این معنی است که ۶ دانشگاه از دانشگاه های پاکستان در رتبه بندی QS قرار دارند. در ادامه به برخی از این دانشگاه ها می پردازیم.

دانشگاه ملی پاکستان-علم وفناوری (NUST)

این دانشگاه در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد. این دانشگاه در بحث رشته های مربوط به علوم فناوری، مهندسی و ریاضیات اصرار داشته است. این دانشگاه در بین دانشگاه های فعال پاکستان بالاترین رتبه را در QS دارد. این دانشگاه در بین ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و گرایش مهندسی برق هم از رشته های جدید این دانشگاه می‌ باشد. به طور کلی می‌ توان گفت که دانشگاه ملی پاکستان از دانشگاه های خوب این کشور است و تحصیل در آن توصیه می‌ شود.

دانشگاه Quaidi-i-azam

نام قبلی این دانشگاه Islamabad بوده است اما بعد به احترام محمد علی ginah ( موسس پاکستان) به این نام تغییر یافت. این دانشگاه از دانشگاه های برتر پاکستان به شمار می‌رود. این دانشگاه بر تپه margalla واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. این دانشگاه با ایالات متحده و دانشگاه TOKYO در کیوتو در ارتباط می‌ باشد و توصیه بعدی ما برای تحصیل در پاکستان این دانشگاه می‌ باشد.

دانشگاه فنی و مهندسی لاهور (VET)

دانشگاه برتر بعدی دانشگاه فنی و مهندسی است. این دانشگاه در رتبه ۷۰۱ واقع شده است. این دانشگاه به عنوان یکو بخش تحقیقاتی در نظر گرفته می‌شود. تأسیس این دانشگاه در سال ۱۹۲۱ بوده است و برنامه های آمورشی زیادی را دربر دارد. این بخش تنها دانشگاه ی است که اخذ مدرک مهندسی معدن را در سال ۱۹۵۴ به افراد پیشنهاد کرد.

دانشگاه علوم مدیریت لاهور (LUMS)

تأسیس این دانشگاه در سال ۱۹۸۴ بوده است. این دانشگاه خصوصی است. رتبه آن ۷۰۱ می‌ باشد و در آسیا بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ می‌ باشد و یکی از دانشگاه های معروف پاکستان است.

دانشگاه لاهور

در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده است. دانشگاهی بزرگ با ۱۱ دانشکده است که ۲۲ هزار دانشجور دارد. ۷ محوطه دانشگاهی دارد که در Islamabad لاهور، sargoelha Gujrat  و pakpattan  واقع شده است. در مقطع دکتری اغلب رشته ها به زبان انگلیسی هستند. تحصیلی در این کشور بدون مدرک زبان در بسیاری از دانشگاه ها امکان پذیر نمی‌ باشد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

شهرهای دانشجویی کشور پاکستان

اگر بخواهیم از مناظر کشور پاکستان نام ببریم باید در مورد کوه های بزرگ آن صحبت کنیم که از شمال تا خطوط ساحلی دریای عرب کشیده شده اند. این کشور مقصد ۶ سایت فرهنگی UNESCO می باشد. پاکستان کشوری مسلمان است و این مسأله را در قوانین و آداب و رسوم آن می‌ بینید.

شما امکان بازدید از مناطق مذهبی این کشور را در همه‌ ی ایام سال دارید. چند نکته را باید رعایت کرد، اول اینکه در مکان های مذهبی باید با پوشش تعریف شده یعنی اینکه شانه ها و پاها مشخص نباشند، وارد شد. کارت شناسایی باید همراهتان باشد در همه جا و بدانید که داشتن روابط جنسی قبل از ازدواج غیرقانونی است و همچنین هم جنسبازی در این کشور نیز قانونی نیست، نوشیدن الکل برای غیرمسلمانان باید با اجازه باشد.

شهر کراچی

بزرگترین شهر پاکستان و به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای جهان شناخته می‌ شود. نام مستعار این شهر نور می‌باشد و علت این نام به دلیل شب های منحصر به فرد و زیبای آن است. مراکز مالی اصلی و وسایل حمل و نقل دریایی در این شهر قرار دارند. این شهر از برجسته ترین مراکز آموزش عالی در جنوب آسیا می‌ باشد.

حدود ۲۴ میلیون جمعیت آن است. نگرش اجتماعی این شهر متفاوت است، چرا که وجود افراد روشنفکر در این شهر باعث این مسأله است. خیر مهم دیگر این است که هزینه ها در این شهر پایین است. این دانشگاه در ربه بندی شماره ۷۰۱ را بدست آورده است.

شهر لاهور

از تاریخ پرباری برخوردار است به همین دلیل مرکز فرهنگی کشور پاکستان است. دومین شهر بزرگ پاکستان است و ۱۰ میلیون جمعیت دارد.معماری این شهر، آثار هنری آن و موسیقی و دیگر موارد باعث شهرت این شهر بزرگ شده است. ۸۰ درصد از کتاب های این کشور در این شهر منتشر می‌ شود و پس مرکز انتشارات پاکستان می‌ باشد و پایتخت آموزش پاکستان نیز می‌ باشد.

بسیاری از کالج ها و دانشگاه های معروف در این شهر قرار دارند و دانشگاه Punjab که از دانشگاه های قدیمی و بزرگ به حساب می‌آید در این شهر واقع شده است.

شهر اسلام آباد

جایگزین کراچی شود. شهری توسعه یافته است و به معنای شهر اسلامی، شهری که مقصد مسجد faisal (بزرگترین مسجد این کشور و مسجدی که نشانه مذهب این کشور می‌باشد) است، می‌باشد. ۲ میلیون جمعیت دارد. از نظر محیطی و آرامش از شهر کراچی بزرگتر است. دانشگاه ها در رتبه بندی QS قرار دارند. دانشگاه ملی (Nvst) در این شهر است.

شهر فیصل آباد

سال هایی طولانی به عنوان اصلی ترین مرکز صنعتی این کشور در نظر گرفته شده است. به عنوان سومین شهر بزرگ کشور پاکستان است. این شهر در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار نقش داشته است. این شهر در ساخت جاده های اصلی، راه آهن ها و خطوط هوایی نقش مهمی را ایفا کرده است.

اسن شهر چندین دانشگاه دولتی و خصوصی دارد، درحالی که دانشگاه کشاورزی آن در رتبه ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و دانشگاه های کشاورزی و جنگل داری این کشور در رتبه بندی QS قرار گرفته اند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

اخذ پذیرش در دانشگاه های پاکستان

دانشجویان بین المللی جهت درخواست تحصیل در پاکستان دو برنامه را دارند که می‌ توانند از آن ها استفاده کنند:

اولین برنامه، برنامه‌ی مالی است که جهت تحصیل در گرایش های گروه پزشکی معرفی شده است مثل پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی و نیز دوره های مهندسی BSC در دانشکده های پزشکی و دندان پزشکی.

برنامه‌ ی بعدی را با عنوان برنامه کلی می‌ شناسند که برای تمامی گرایش ها و رشته ها مناسب می‌ باشد. موسسه آموزش عالی پاکستان (HEC) نام دارد و شما جهت تحصیل در رشته های گروه پزشکی و مهندسی که در بالا به آنها اشاره شد احتیاج به ارسال درخواست به این موسسه دارید.

جهت بهره‌مندی از این نوع برنامه دانشجویان باید تست HIV را بدهند و اگر می‌ خواهید از برنامه های کلی استفاده کنید باید مستقیم به دانشگاه درخواست دهید و باید بدانید که باید ریز نمرات خود را آماده کنید و همچنین در آزمون های زبان شرکت کنید و نمره ی مورد نظر خود را در آزمون تافل و یا آیلتس همراه با مدارک بفرستید مگر این که بومی زبان باشید.

دریافت ویزای دانشجویی پاکستان

جهت تحصیل در پاکستان هر شخص احتیاج به ویزای دانشجویی دارد. پس از این که درخواست پذیرش را دادید و آن را دریافت کردید، می‌بایست برای گرفتن ویزا اقدام کنید. این فرآیند تا ۳ ماه به طول می‌ انجامد و مدارک مورد نیاز آن عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست برای ویزا
  • داشتن اصل گذرنامه که حداقل باید تا ۶ ماه آینده از آن تاریخ اعتبار داشته باشد و یک کپی از آن
  • ارائه دو عکس پشت سفید
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه اصل مدرک، ریزنمرات و به همراه کپی آن ها
  • بیانیه بانکی به مدت ۳ ماه اخیر
  • تأیید سفارت

اگر قصد ماندن در این کشور را بیشتر از ۳۰ روز دارید باید ورود خود را ثبت کنید و این ثبت باید در اداره ثبت و ورودی افراد خارجی انجام شود.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

شهریه و هزینه های زندگی در پاکستان

شهریه در کشور پاکستان نسب به کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا بسیار کمتر می‌ باشد. البته باید اشاره کرد که این مبلغ بستگی به دانشگاه شما و گرایش تحصیلی شما دارد. به عنوان مثال دانشگاه علم و فناوری در این کشور در مقطع لیسانس سالانه ۳۵۰۰دلار آمریکا و کارشناسی ارشد ۱۵۴۰ دلار می‌ باشد و باید بدانید که غیر ازهزینه تحصیل هزینه های دیگری هم در طول تحصیل خواهید داشت.

هزینه های زندگی در این کشور از بسیاری از کشورهای دیگر پایین تر است. براساس آماری که گرفته شده است هزینه زندگی در این کشور ۶۶ درصد پایین تر از سایر کشور هایی مثل انگلستان و آمریکاست. هر دانشجو در پاکستان باید مکانی را برای زندگی داشته باشد.

هزینه اجاره‌ی اقامت برای دانشجو هر ماه حدود ۲۰۰ دلار آمریکا می‌ باشد و باید ۲۰۰ دلار هم جهت خوراک و سرگرمی و هزینه‌ی سفر را داشته باشید. این بدان معناست که شما جهت یک زندگی نرمال در پاکستان ب کمتر از ۵۰۰۰ دلار آمریکا در سال نیاز دارید.

بحث بورسیه تحصیلی در این کشور خیلی آسان نیست و به ندرت برای کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد پس مبحثی به نام پذیرش رایگان نداریم و حمایت های مالی معمولا با هدف کمک به دانشجویان داخلی صورت می‌ گیرد تا بین المللی و بدانید که کمک به کشور های در حال توسعه هم شامل این قضیه می‌شوند و گاهی بورسیه به آنها تعلق می گیرد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

بحث سلامت و ایمنی در پاکستان

کشور پاکستان از لحاظ مهمان نوازی معروف است. دانشجویان باید نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی پاکستان آگاهی داشته باشند. اعتراض های سیاسی همیشه خشم دولت را در بر دارد، پس دانشجویان در جریان باشند که خود را درگیره چنین مسائلی نکنند. افراد قبل از ورود به پاکستان باید نسبت به قوانین و محدودیت های این کشور اگاهی داشته باشند.

شهر کراچی شهره بزرگی است بنابراین این شهر با جرائم، فقر و تهیه منزل روبرو است. البته باید گفت که در سال های اخیر جرایم این کشور به حداقل خود رسیده است. بازدید کنندگان از کشورپاکستان باید بدانند که اب ها الوده است، از شیرهای آب استفاده نکنند باید قبل از وارد شدن به این کشورب بیمه سلامت خود را داشته باشید قبل از وارد شدن به این کشور بایدیک سری چک آپ های سلامت را انجام دهید.

کشور پاکستان سرزمینی زلزله خیز است که مستعد زمین لرزه است پس از این جهت باید مراقب بود و به ایمنی این مسئله دقت کرد. بادهای موسمی همیشه در این کشور میوزد واز اواخر ماه ژوئن تا اوائل ماه اکتبرادامه دارد. این بارندگی ها باعث وقوع سیل سنگین می شود.

آب و هوای این کشوردر ماه ژوئن به حداکثر خود می‌ رسد از قبل از عزیمت کردن به این کشور آمادگی های لازم را بدست آورید. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات می‌ توانند با مشاورین موسسه مهاجرتی آریاناپارس تماس بگیرند تا مشاورین ما آنها را در این امر یاری کنند.

مقاله فوق با هدف دادن اطلاعات در زمینه مهاجرت و تحصیل به کشور پاکستان ویرایش شده و امید است که این مطالب برای علاقه مندان مهاجرت به این کشور مفید واقع شود.

دیدگاه ها

یک پاسخ به “تحصیل و اقامت در پاکستان”

  1. Salar,baloch گفت:

    از پاکستان رفتن که یه کشور ناامن..وغیر بهداشتی میباشد..نا منظم….همین کشور خودمون صد رحمت…بجای پاکستان.. آگه کسی میخواد..هند بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

arrow up