سوالی که بسیاری از علاقه مندان به تحصیل می توانند از خود بپرسند، چرا بلغارستان را باید برای ادامه تحصیل انتخاب کرد؟ چه دانشگاههایی را می توان در این کشور انتخاب کرد؟ دروس در کشور بلغارستان به چه زبانی ارائه می شود؟ مزایای تحصیل در این کشور چیست؟

در این مقاله قصد داریم شرایط کامل تحصیل در بلغارستان را مورد بررسی قرار دهیم تا علاقه مندان با دانش کامل برای تحصیل در این کشور اقدام نمایند. نزدیکی به ایران، تحصیل به زبان انگلیسی از مهم ترین مزایای تحصیل در این کشور می باشد، برای ادامه شرایط و اطلاع از مزایا، مطالعه این مقاله توصیه می شود.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در بلغارستان

بلغارستان از نظر جذب دانشجوی بین المللی شهرت قابل توجهی در اتحادیه اروپا دارد. سالانه دانشجویان بسیاری از کشورهای خاور میانه و کشورهای اروپایی برای تحصیل در بلغارستان از دانشگاه های این کشور درخواست پذیرش می نمایند.

سطح آموزشی عالی، ارائه مدارک بین المللی از دانشگاه های مطرح و هزینه های پایین زندگی در بلغارستان، آن را به مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان تبدیل نموده است. تحصیل در بلغارستان مستلزم پرداخت هزینه می باشد و دانشگاه های این کشور پرداخت بورسیه به دانشجویان بین المللی در سطح گسترده ندارند. در مقاله پیش رو در رابطه با شرایط تحصیل در بلغارستان بیشتر توضیح داده خواهد شد.

سیستم آموزشی بلغارستان

آموزش در بلغارستان تا سن۱۶ سالگی اجباری می باشد و از سال ۲۰۱۲ کودکان باید ۲ سال آموزش پیش دبستانی را از سن ۵ تا ۷ سالگی بگذرانند. سیستم آموزشی در بلغارستان با اروپا مطابقت دارد. سیستم آموزشی در اواسط دهه ۱۹۹۰ به صورت کامل سازماندهی شد. دوره های دانشگاهی نیز به کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می شوند.

مقاطع قبل از دانشگاه در بلغارستان

پس از اتمام دوره پیش دبستانی، دانش آموزان وارد دوره ابتدایی می گردند که شامل مدارس ابتدایی از پایه یکم تا چهارم می باشد. کودکان از ۷ سالگی وارد دبستان می شوند.

دوره متوسطه

دانش آموزان پس از اتمام دوره ۴ ساله دبستان و اتمام دوره ۳ ساله پس از آن و قبولی در این مقاطع وارد دوره دبیرستان می گردند. پذیرش در دبیرستان پس از قبولی در امتحانات ورودی میسر می باشد. پس از اتمام دوره دبیرستان دانش آموزان باید آزمونی به زبان بلغاری را بگذرانند. دانش اموزان پس از اتمام دوره دبیرستان می توانند با توجه به علاقه مندی های خود در رشته های مختلف وارد دانشگاه گردند.

تحصیل در مقطع کارشناسی

مقطع لیسانس در بلغارستان ۴ سال به طول می انجامد و دانشجویان قادر خواهند بود در طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی در دانشگاه ها مشغول به تحصیل گردند. رشته های دانشگاهی در مقطع لیسانس به زبان های بلغاری و انگلیسی ارائه می گردد.

دانشجویان برای تحصیل در مقطع لیسانس باید نمره زبان معادل B2 را داشته باشند. هزینه های تحصیل در بلغارستان در مقطع لیسانس از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو متغیر می باشد.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس

مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های بلغارستان یک یا دو سال به طول می انجامد. دانشجویان در رشته های متنوعی قادر به ادامه تحصیل خواهند بود و بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می گردند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل در مقطع فوق لیسانس قادر به جستجوی کار خواهند بود و پس از ۳ سال کار کردن در این کشور قادر به دریافت اقامت دائم بلغارستان خواهند بود.

تحصیل در مقطع دکترا

 تحصیل در بلغارستان در مقطع دکتری مستلزم یافتن سوپروایزر می باشد. با توجه به پایان نامه ای که در مقطع فوق لیسانس ارائه داده اید، معدل و نمره زبانی که اخذ نموده اید می توانید برای اخذ بورسیه در مقطع دکتری اقدام نمایید.

دوره دکتری معمولا به صورت تحقیقاتی می باشد و بنا به نظر استاد مورد نظر باید دانش زبان اثبات گردد. دوره های دکتری معمولا بین ۳ تا ۴ سال به طول می انجامند و در صورت دریافت بورسیه قار خواهید بود از پس هزینه های زندگی در بلغارستان برآیید.

تحصیل در رشته پزشکی در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان در رشته پزشکی از این جهت مورد استقبال بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است که دانشگاه هایی همچون دانشکده علوم پزشکی صوفیه و وارنا از اعتبار بالایی در رشته پزشکی در جهان برخوردارند.

در این دانشگاه ها دوره های مقدماتی برای آماده سازی دانشجویان به زبان بلغاری یا انگلیسی ارائه می گردد. شهریه رشته های پزشکی بین ۵۰۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو در سال متغیر می باشد.

دانشگاه های بلغارستان

دانشگاه های بلغارستان

۵۱ دانشگاه در بلغارستان برای تحصیل دانشجویان وجود دارد. علاوه بر دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی در بلغارستان وجود دارند که رشته های متعددی را به زبان های فرانسه، آلمانی و انگلیسی ارائه می دهند. دانشگاه صوفیا تنها دانشگاه بلغاری است که در رتبه بندی QS وجود دارد.

دانشگاه صوفیا در سال ۱۸۸۸ تاسیس شده است و در حال حاضر به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه بلغارستان شناخته می شود و رشته های متعددی مانند حقوق، اقتصاد، پزشکی و رشته های علوم مهندسی را ارائه می دهد. دانشگاه های دیگری نیز در بلغارستان وجود دارند که آنها را نام می بریم:

دانشگاه شهر
American University of Bulgaria بلاگوگراد
Trakia University استارا زاگورا
New Bulgarian University صوفیا
Technical University صوفیا، پلوودید، سلیون
Plovdiv University پلوودیو
University of National and World Economy صوفیا
 دانشگاه اقتصادی تسنوو استان تارنوو
 دانشگاه علوم اقتصادی وارنا
 دانشگاه ولیکو تارنوو تارنوو
Varna Free University وارنا

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم بلغارستان

مورد تایید بودن دانشگاه  ها در کشورهای مختلف از سمت وزارت علوم ایران برای بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می نمایند دغدغه است چرا که قصد دارند پس از اتمام تحصیل به ایران بازگردند. در این قسمت از مقاله به معرفی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم می پردازیم.

گروه ب (خوب)

  1. Sofia University St. Kliment Ohridski

گروه ج (متوسط)

  1. American University in Bulgaria
  2. Paisii Hilendarski University – Plovdiv
  3. ST. Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo
  4. St. Ivan Rilski University of Mining & Geology
  5. Technical University of Gabrovo
  6. Technical University of Sofia
  7. Trakia University
  8. University of Architecture, Civil Engineering & Geodesy
  9. University of Chemical Technology & Metallurgy – Sofia
  10. University of National & World Economy

تنها دانشگاه علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران دانشگاه علوم پزشکی صوفیا می باشد. به منظور آشنایی با این دانشگاه معتبر در بلغارستان به وب سایت دانشگاه صوفیا مراجعه نمایید.

ارزان ترین دانشگاه های برای تحصیل در بلغارستان

در ادامه مطلب قصد داریم شما را با بهترین دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل دانشجویان بین المللی آشنا کنیم:

  1. دانشگاه سنت کلیمنت اوریدسکی صوفیه از بهترین دانشگاه های بلغارستان می باشد.
  2. دانشگاه پلوودیو
  3. دانشگاه علوم پزشکی صوفیه از بهترین دانشگاه های بلغارستان برای دانشجویان حوزه ی پزشکی است.
  4. دانشگاه تکنولوژی صوفیه
  5. دانشگاه بلغارستان جدید
  6. دانشگاه صنعت شیمی و متالورژی
  7. دانشگاه علوم پزشکی پروفسور دکتر پاراسکووارنا
  8. دانشگاه تراکیا استارا زاگورا
  9. دانشگاه راس آنجل کانچ
  10. دانشگاه معماری مهندسی عمران و زمین شناسی
  11. دانشگاه امریکایی بلغارستان
  12. دانشگاه جنگلداری صوفیه
  13. دانشگاه اقتصاد ملی و بین المللی صوفیه
  14. دانشگاه پروفسور آسن زلاتاروف بورگاس
  15. دانشگاه فنی وارنا
  16. دانشگاه صنعتی پلوودیو
  17. دانشگاه جنوب غرب نوفیت ریلسی بلوآووگراد
  18. دانشگاه صنایع غذایی پلوودیو
  19. سیریل و متدیوس دانشگاه ولکو تارنوو
  20. دانشگاه علوم پزشکی پلوودیو

بهترین رشته ها برای تحصیل در بلغارستان

۱. رشته طراحی دوخت و طراحی لباس

به دلیل استقبال بی نظیر مردم بلغارستان به حوزه ی مد و فشن سالیانه در این کشور فستیوال های مد و فشن شو بسیاری برگزار می شود به همین دلیل این رشته جزو بهترین رشته های تحصیلی بلغارستان است که خانم های بسیاری در این کشور به دنبال کسب تخصص در زمینه مد، طراحی دوخت و طراحی لباس هستند.

۲. رشته های فنی و مهندسی

در کشور بلغارستان آمار گرایش آقایان به این حوزه بیشتر از خانم ها برآورد شده است و روز به روز به تعداد افرادی که گرایش به تحصیل و استخدام در این رشته را دارند به دلیل داشتن درآمد بالا بیشتر می شود.

۳. تحصیل در رشته گردشگری

به دلیل ورود گردشگران و توریست های مختلف از سر تا سر جهان به کشور بلغارستان تحصیل در رشته های مربوط به حوزه ی گردشگری بسیار پر درآمد است و به هم دلیل از بهترین رشته های تحصیلی بلغارستان می باشد.

۴. تحصیل در رشته های مربوط به حوزه هنر و موسیقی

دانشجویان بین الملل به جهت حمایت دولت از رشته های مربوط به حوزه ی هنر و استقبال مردم از برگزاری تئاتر های نمایشی مختلف و سینما، کنسرت های پرشور موسیقی و… در این کشور تمایل زیادی به تحصیل در این رشته را دارند.

۵.  تحصیل در رشته های مربوط به هوا فضا

تحصیل در رشته های مربوط به حوزه ی هوا فضا مانند: خلبانی از بهترین رشته های تحصیلی در بلغارستان می باشد.

مزایای تحصیل در بلغارستان

برای تحصیل در هر کشوری باید از مزایا و معایب آن مطلع گردید تا با آگاهی برای ویزای تحصیلی آن کشور اقدام نمود. هزینه های تحصیل، شرایط ویزای همراه، زبان کشور مقصد و بسیاری موارد دیگر می تواند از دغدغه های تحصیل در یک کشور باشد.

اعتبار علمی دانشگاه ها

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد دانشگاه های بلغارستان از نظر علمی از رتبه های بالایی برخوردار است. مدارک ارائه شده از دانشگاه های بلغارستان مورد قبول بسیاری از دانشگاه های مطرح در بیشتر کشورهای دنیا می باشد.

هزینه های پایین تحصیل و زندگی

یکی از موارد اصلی که باعث می گردد بسیاری از دانشجویان بلغارستان را برای تحصیل انتخاب کنند هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. بلغارستان به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر ارزان تر می باشد.

هزینه های تحصیل در بلغارستان از ۲۰۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو متغیر است که کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر مانند هلند و یا سوئد می باشد. هزینه های زندگی دانشجو در بلغارستان نیز به نسبت کشورهای اروپایی دیگر پایینتر می باشد.

چند زبانه بودن دانشگاه ها

دانشگاه های بلغارستان علاوه بر ارائه برنامه های آموزشی به زبان بلغاری و انگلیسی، یکسری از رشته ها را به زبان های فرانسوی و آلمانی ارائه می دهند. چنانچه به این ۲ زبان نیز تا اندازه ای تسلط داشته باشید می توانید برای پذیرش از دانشگاه ها با دانش زبان آلمانی و یا فرانسوی اقدام نمایید. برای آشنایی با آزمون های بین المللی زبان انگلیسی می توانید به وب سایت آموزش زبان انگلیسی آریاناپارس مراجعه نمایید.

امکان دریافت ویزای همراه

یکی از دغدغه های بسیاری از دانشجویانی که صاحب همسر و فرزند هستند، دریافت ویزای همراه برای اعضای خانواده می باشد. یکی از مزایای تحصیل در کشور بلغارستان، دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان می باشد. لازم بذکر است که دانشجویان در ابتدا به تنهایی وارد این کشور می شوند و پس از اقدامات لازمه قادر خواهند برای همراهان خود اقدام نمایند.

بورسیه سازمان های مردم نهاد

در کشور بلغارستان سازمان هایی وجود دارند که بورسیه هایی را برای افراد آسیب پذیر در کشورهای توسعه نیافته ارائه می نمایند. این بورسیه ها برای تحصیل دانشجویان کشورهای کم درآمد و محروم ارائه می گردد. بورسیه تحصیلی بلغارستان به افراد کم درآمد به عنوان کمک هزینه اعطا می گردد. برای دریافت این بورسیه ها می توان به این سازمان ها درخواست داد و از آنها تقاضای بورسیه نمود.

معایب تحصیل در بلغارستان

علی رغم مزایایی که تحصیل در کشور بلغارستان برای دانشجویان به همراه دارد، نکاتی نیز وجود دارد که جزو معایب تحصیل در این کشور به حساب می آید. ممکن است با آگاهی از معایب تحصیل در بلغارستان و مقایسه آن با مزایای تحصیل در این کشور انتخاب درستی داشته باشید.

همه دانشگاه ها مورد تایید نیستند!

یکی از مشکلاتی که دانشجویان برای تحصیل بخصوص در رشته پزشکی در بلغارستان دارند، مورد تایید نبودن دانشگاه های علوم پزشکی این کشور از سمت وزارت بهداشت ایران می باشد. تنها دانشگاه مورد تایید بلغارستان دانشگاه صوفیا می باشد که در سالهای اخیر به لیست دانشگاه های مورد تایید اضافه شده است.

در سایر رشته های دانشگاهی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس نیز تعداد دانشگاه های کمی مورد تایید وزارت علوم می باشند که این خود یکی از چالش های دانشجویان برای تحصیل در بلغارستان می باشد.

زبان بلغاری

یکی دیگر از مشکلات تحصیل در بلغارستان همانند سایر کشورهای اروپایی که زبان خاص خود را دارند چالش یادگیری زبان می باشد. برای تحصیل در مقطع لیسانس در بلغارستان تعداد زیادی از رشته ها به زبان بلغاری تدریس می گردند بنابراین دانشجویان تعداد انتخاب های کمتری برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس دارند و بیشتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می گردند.

هم چنین برای یافتن کار دانشجویی در بلغارستان نیز دانش زبان بلغاری اهمیت پیدا می کند و در صورتی که زبان کشور بلغارستان را ندانید ممکن است نتوانید به راحتی و در بازه زمانی کوتاهی کار مناسب پاره وقت بیابید. یادگیری زبان بلغاری چندان آسان نیست و باید حداقل ۶ ماه در این کشور باشید تا بتوانید زبان بلغاری را بیاموزید.

موقعیت شغلی پس از تحصیل

بلغارستان در سال های اخیر پیشرفت خوبی در بخش صنایع داشته است و اقتصاد این کشور هر سال رو به ترقی می باشد. نرخ بیکاری در بلغارستان در حال حاضر ۵٫۶ درصد می باشد که به نسبت برخی از کشورهای دیگر پایینتر می باشد.

علی رغم شرایط اقتصادی که در بلغارستان گفته شد، نمی توان بلغارستان را با برخی از کشورهای صنعتی مانند آلمان در جستجوی شغل و وجود فرصت های شغلی مقایسه نمود، بنابراین دانشجویان نباید انتظار داشته باشند که به محض اتمام تحصیل در بلغارستان قادر به یافتن شغل مورد نظرشان خواهند بود.

هزینه های تحصیل در بلغارستان

حق کار و هزینه های تحصیل در بلغارستان

همانطور که پیش از این اشاره نمودیم یکی از دلایل اصلی انتخاب بلغارستان برای تحصیل هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. در این قسمت در رابطه با هزینه های تحصیل و زندگی و حق کار دانشجویی در بلغارستان بیشتر توضیح خواهیم داد.

حق کار

دانشجویان بین المللی در بلغارستان اجازه کار دانشجویی را به صورت نیمه وقت دارند تا بتوانند هزینه های زندگی در بلغارستان را تامین نمایند. دانشجویان در مقطع لیسانس ۱۰ ساعت در هفته، دانشجویان در مقطع فوق لیسانس ۲۰ ساعت در هفته و در مقطع دکتری ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارند.

به ازای هر ۱ ساعت کار دانشجویان قادر به دریافت دستمزدی معادل ۸ تا ۱۲ یورو خواهند بود که با توجه به هزینه های زندگی در بلغارستان، این درآمد برای یک دانشجو کافی می باشد.

هزینه های تحصیل

هزینه های تحصیل در بلغارستان برای دانشجوی بین المللی به نسبت دانشجویان بومی بیشتر می باشد. دانشجویان بین المللی باید سالانه شهریه ای معادل ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در سال پرداخت نمایند. به عنوان مثال برای تحصیل در رشته های پزشکی در بلغارستان، دانشگاه ها شهریه ای معادل ۴۰۰۰ یورو در هر ترم دارند.

دانشگاه های بلغارستان بورسیه های متداولی برای دانشجویان در نظر نمی گیرند، بنابراین دانشجویان بین المللی باید شهریه های سالانه را پرداخت نمایند که هزینه های تحصیل در بلغارستان به نسبت بسیاری دیگر از شهرهای اروپایی کمتر می باشد.

هزینه های زندگی در بلغارستان

هزینه های زندگی در بلغارستان ۲٫۹ درصد پایین تر از هزینه های زندگی در ایران می باشد. دانشجویان در بلغارستان هزینه های زیادی برای تامین مخارج زندگی خود ندارند. واحد پول بلغارستان لوا می باشد و هر لوامعادل حدودا ۲۳۰۰ تومان ایران می باشد. هزینه های زندگی دانشجویان در سال در بلغارستان حدود ۶۰۰۰ دلار می باشد.

بلغارستان,بلغارستان,بلغارستان

هزینه های خورد و خوراک و پوشاک در بلغارستان چندان تفاوتی با ایران ندارد. چندی از هزینه های زندگی در بلغارستان را عنوان می کنیم:

موارد میزان هزینه
رستوارن یک وعده ۵ یورو
شیر یک بطری ۴ یورو
سینه مرغ یک عدد ۱ یورو
گوشت گاو ۱ کیلوگرم ۳ یورو
پیاز ۱ کیلوگرم ۴ یورو
اجاره ماهانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو

قیمت هر متر مربع خرید آپارتمان در مرکز شهر ۱۰۷۳ یورو و خارج از مرکز شهر ۷۴۷ یورو می باشد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

دانشجویان عزیز برای تحصیل در بلغارستان احتیاج به پذیرش از دانشگاه و انجام اقدامات لازم برای دریافت ویزا دارند. مراحل دریافت ویزای تحصیلی بلغارستان در این بخش بیشتر توضیح داده خواهد شد.

مرحله اول: انتخاب دانشگاه

اولین قدم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های بلغارستان بررسی دانشگاه ها در رشته مورد نظر می باشد. همانطور که پیش از این توضیح داده شد تحصیل در  بلغارستان به چند زبان بلغاری، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی امکان پذیر می باشد، بنابراین با توجه به رشته مورد نظر، زبان تحصیل و میزان شهری ای که برای هر شخص مناسب تر می باشد دانشگاه مورد نظر را انتخاب می گردد.

مرحله دوم: پذیرش

پس از انتخاب دانشگاه می بایست برای دریافت پذیرش از دانشگاه اقدام نمود. همه دانشگاه ها پیش نیازهایی را برای دریافت پذیرش در نظر دارند که دانشجو باید آنها را تامین نماید. به عنوان مثال میزان نمره زبان مورد نظر، معدل و ریز نمرات دوره های قبلی که در کشور مبدا گذرانده شده است.

بلغارستان,بلغارستان,بلغارستان

دانشجویان در صورتی که نمره زبان مورد نظر را نداشته باشند می توانند درخواست گذراندن دوره های زبان در دانشگاه مورد نظر نمایند و در صورت پذیرش برای گذراندن دوره زبان قادر به دریافت مدرک زبان در دانشگاه مورد نظر و پس از ان ورود به دانشگاه می باشند.

در یافت پذیرش از هر دانشگاهی بستگی به تیم پذیرش دانشگاه مورد نظر دارد. فراهم نمودن مدارکی مانند انگیزه نامه، رزومه و توصیه نامه برای اخذ پذیرش الزامی می باشد.

مرحله سوم: آمادگی ویزا

پس از در دست داشتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر می توانید برای دریافت ویزای این کشور درخواست دهید. درخواست ویزا مستلزم داشتن مدرکی به نام استادی پلن می باشد. در این نامه هدف سفر شما مشخص خواهد شد که به صدور ویزا کمک خواهد نمود.

برای مصاحبه در سفارت بلغارستان در ایران احتیاج به درخواست وقت از سفارت دارید. دریافت وت سفارت معمولا بین ۱ تا ۳ ماه به طول می انجامد. پس از مصاحبه ویزایی ۹۰ روزه صادر خواهد شد که با ارائه مدارک پذیرش از دانشگاه به ویزای ۱ ساله تبدیل خواهد شد. این ویزا سالانه قابل تمدید می باشد و تا پایان دوره دانشجویی باید تمدید گردد. دانشجویان پس از اتمام تحصیل و ۳ سال کار کردن در بلغارستان اقامت این کشور را بدست خواهند آورد.

مدارک لازم برای تحصیل در بلغارستان

برای تحصیل در بلغارستان شرایطی وجود دارد و لازم است متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان به اداره مهاجرت این کشور درخواست دهد، سپس درخواست او از سمت پلیس این کشور بررسی می شود و در صورت برخورداری از شرایط لازم پذیرفته خواهد شد به این ترتیب فرد امکان تحصیل در این کشور را خواهد داشت.

در ادامه مطلب به بررسی مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان خواهیم پرداخت:

  1. ارائه اصل پاسپورت و کپی آن
  2. شما باید از صفحات اسناد مسافرتی خود که اطلاعات شخصی شما در آن ثبت شده است، ویزای معتبر و آخرین تمبر ورود به بلغارستان را به اداره مهاجرت این کشور تحویل دهید.
  3. شما باید گواهی لازم جهت اثبات قرارداد محل سکونت خود را به همراه آدرس دقیق، برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهید.
  4. دریافت بیمه ی درمانی از پزشک معتبر برای مجوز تحصیل در بلغارستان
  5. ارائه مدرک معتبری که نشان دهد شما از تمکن مالی برخوردار هستید.
  6. شما باید گواهی پذیرش دانشگاه خود را که توسط وزارت علوم و آموزش و پرورش بلغارستان صادر شده است به مدیریت دانشگاه خود تحویل دهید.
  7. ارائه گواهی رسید پرداخت شهریه دانشگاه برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان
  8. شما باید گواهی معتبری جهت اثبات عدم سوء سابقه با ترجمه رسمی آن به زبان بلغاری به مدیریت محل تحصیل خود ارائه دهید.
  9. دانشجویان باید جهت درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان اقدام به تکمیل فرم های مربوطه نمایند.
  10. دانشجویان مهاجر باید هزینه اقامت خود در بلغارستان را به اداره مهاجرت این کشور ارائه کنند.

اقامت پس از تحصیل در بلغارستان

به دلیل داشتن شرایط ایده آل این کشور در ارائه خدمات آموزشی و رفاهی، همچنین برخورداری از جاذبه های گردشگری بسیاری از دانشجویان تمایل دارند پس از اتمام دوره ی تحصیلی خود در بلغارستان اقدام به اخذ اقامت دائم در این کشور نمایند.

همچنین دانشجویان بین الملل در این کشور مجوز کار کردن به مدت ۲۰ ساعت را به صورت پاره وقت دارند حین تحصیل خود دارند.

این در حالی است که دانشجویان عضو اتحادیه اروپا برای کار کردن در دوره ی تحصیلی خود هیچ محدودیتی ندارند البته این مورد برای دانشجویان کشور کرواسی صدق نمی کند.

دانشجویان می توانند به مدت ۶ ماه پس از پایان دوره تحصیلات خود در بلغارستان اقدام به کاریابی متناسب با تخصص خود نمایند البته باید به این نکته توجه داشته باشند که استخدام در این کشور به راحتی صورت نمی گیرد و کاری زمان بر است به همین دلیل به دانشجویانی که تمایل به اقامت دائم در این کشور را دارند توصیه می کنیم تا قبل از زمان پایان اعتبار ویزای تحصیلی خود شغل مورد نظرشان را پیدا کنند.

 دانشجویان باید این نکته را در نظر داشته باشند که میزان دریافت حقوق در این کشور قابل مقایسه با سایر کشور های اروپایی مانند آلمان، اتریش و… نیست و شاید کمتر باشد.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی بلغارستان برای دانشجویان خارجی یکساله است و فرد باید در دوران تحصیل برای تمدید اعتبار ویزای خود اقدام نماید.

دانشجویان باید برای استخدام و کاریابی در کشور های مختلف از جمله بلغارستان به نکات مهمی مانند:  نوع تاثیرات اقامت کاری، میزان حقوق ماهیانه آن نسبت به کشور های همسایه و اروپایی، نرخ بیکاری کشور، میزان رشد اقتصادی و امکان پیشرفت در مدارج بالای کاری توجه نمایند.

ریجکتی ویزای تحصیلی بلغارستان

یکی از مهمترین دلایل ریجکت شدن تقاضای ویزای تحصیلی دانشجویان بین المللی عدم اعتماد افسران بلغارستان برای اطمینان از بازگشت دقیق مهاجران به کشور خودشان می باشد.

نکته مهمی که می تواند راهکار موثری برای رفع این مشکل باشد ارائه اسناد و مدارک معتبر دانشجویان برای اثبات وابستگی خود به اشتغال، کار یا خانواده می باشد که میزان انگیزه شما را برای بازگشت به کشورتان نشان می دهد.

در ادامه مطلب شما را با دلایل متعددی که باعث ریجکت شدن ویزای تحصیلی شما می شود آشنا خواهیم کرد:

  1. زمانی که اداره پلیس بلغارستان در بررسی مدارک شما متوجه عدم اعتبار قانونی و یا جعلی بودن مدارک شما شود.
  2. زمانی که نتوانید به صورت دقیق و واضح هدف خود را از مهاجرت به بلغارستان برای اداره مهاجرت این کشور ارائه دهید.
  3. زمانی که شما از تمکن مالی برای پرداخت مخارج زندگی و هزینه تحصیل در بلغارستان خود برخوردار نباشید.
  4. شما باید مدرک معتبر بیمه نامه ی مسافرتی خود را به اداره مهاجرت بلغارستان نشان دهید.

مشاورین مجموه آریاناپارس در ساعات مختلفی از روز آماده پاسخگویی به سوالات مهاجرتی شما دوستان عزیز می باشند. با دریافت مشاوره رایگان از مشاورین آریاناپارس بهترین کشور را با توجه به شرایط خود برای تحصیل انتخاب نمایید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    سوال های متداول شما

    دوره های پزشکی در کشور بلغارستان سالیانه بین ۷ تا ۸ هزار یورو می باشد.
    دانشجویان با دانش زبان قادر خواهند بود برای دوره های تحصیلی در این کشور اقدام نمایند و در امتحانات دانشگاههای این کشور نمره و حد نصاب مورد نظر را کسب نمایند.
    دوره های تحصیلی در کشور بلغارستان به زبان های بلغاری و انگلیسی ارائه می شود.
    با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، دانشجویان در حین تحصیل در بلغارستان بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته حق کار دانشجویی دارند.
    هزینه های زندگی در بلغارستان بسیار پایین می باشد. به صورت میانگین هزینه های زندگی در بلغارستان به صورت ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو در نظر گرفته می شود.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تحصیل در بلغارستان تحصیل در بلغارستان تحصیل در بلغارستان تحصیل در بلغارستان تحصیل در بلغارستان

    شبکه های اجتماعی

    arrow up