آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در بلژیک

دانشجویانی که مایل به تحصیل در بلژیک می باشند، باید بدانند که بلژیک با دانشگاه های مشهور جهانی و مقر سازمان های بین المللی نظیر اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شناخته می شود. دانشجویان علاقه مندان مهاجرت به بلژیک با سپری کردن مقطعی در این کشور می توانند با شانس بالاتر مشغول به کار شده و پس از آن اقامت این کشور را دریافت کنند.

کسانی که مایل به یادگیری زبان دوم هستند، با تحصیل در بلژیک از فرصت های فراوانی برای انجام این کار در این کشور برخوردار می باشند. این کشور چند زبانه، دارای سه زبان رسمی  هلندی، فرانسوی و آلمانی است. با این حال، اکثریت مردم در بلژیک می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

دانشگاه های بلژیک

سیستم آموزش عالی در بلژیک بر اساس زبان اصلی کشور به دو گروه فلانی (هلندی) و فرانسوی تقسیم شده است. هر دو این جوامع دانشگاهی ساختار مشابه با کشور انگلستان کار می کنند. دانشگاه ها دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را ارائه می دهند، اما کالج های دانشگاهی مقطع دکترا را ارائه نمی دهند.

در حالی که هلندی و فرانسوی زبان های آموزش استاندارد در هر یک از این جوامع هستند، برنامه های مختلف نیز به زبان انگلیسی تدریس می شود.

دانشگاه های هلندی:

  • KU Leuven
  • Universiteit Antwerpen
  • Universiteit Gent
  • Universiteit Hasselt
  • Vrije Universiteit Brussel

دانشگاه های فرانسه در منطقه والونیا-بروکسل:

  • Université Catholique de Louvain
  • Université Saint-Louis, Bruxelles
  • Université de Namur
  • Université libre de Bruxelles
  • Université de Mons
  • Université de Liège

بلژیک,بلژیک,بلژیک

ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل در بلژیک

۱. دانشگاه کاتولیک لوون

دانشگاه کاتولیک لوون  یکی از بهترین دانشگاههای بلژیک است و تاسیس آن قدمتی چندین و چند ساله دارد. این دانشگاه در رشته های شیمی، اقتصاد، تجارت و علوم بهترین نوع تدریس و فعالیت را دارد و خدماتی مانند:کتابخانه، سالن ورزشی، خوابگاه دانشجویی، مشاوره تحصیلی و بیمارستان نهادی را به دانشجویان خود ارائه می دهد.

۲. دانشگاه گنت

این موسسه آموزشی به دلیل ارائه با کیفیت خدمات آموزشی و همچنین ارزیابی دانشجویان برای پذیرش از طریق تمرینات عملی و نتایج آزمون کتبی و شفاهی آن ها از بهترین دانشگاه های بلژیک محسوب می شود.

۳. دانشگاه آنتورپ

 دانشگاه آنتورپ به ارائه خدمات آموزشی در رشته های پزشکی، علوم فناوری، علوم بازرگانی و اجتماعی و علوم انسانی می پردازد و از بهترین دانشگاه های بلژیک است.

۴. دانشگاه اراسموس بروکسل

دانشجویان دانشگاه اراسموس بروکسل می توانند در رشته های مهندسی، پزشکی، اجتماعی، فناوری، بازرگانی و رشته های زیر مجموعه آن ها در مقطع لیسانس تحصیل کنند. اما دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در این دانشگاه  فقط می توانند در رشته های مهندسی، هنر، علوم انسانی، هنر و فرهنگ به تحصیل بپردازند.

۵. دانشگاه هاسلت

این دانشگاه از موسسات عمومی غیر انتفاعی در کشور بلژیک است و دانشجویان بین المللی می توانند بعد از شروع تحصیل در این دانشگاه از امکاناتی مانند: کتابخانه و مجموعه های ورزشی استفاده کنند.

بلژیک,بلژیک,بلژیک

بهترین رشته ها برای تحصیل در بلژیک

۱. رشته های مربوط به کامپیوتر

رشته کامپیوتر از رشته های پر درآمد و رقابتی در کشور بلژیک است و از جمله زیر شاخه های مربوط به این رشته تحصیلی موارد زیر می باشد:

  1. طراحی وب سایت و توسعه‌دهنده های مربوط به این حوزه
  2. مهندسی نرم‌افزار و طراحی
  3. متخصص امنیت سایبری
  4. پروگرمر کامپیوتر و توسعه‌دهنده رسانه‌های واسط
  5. تجزیه و تحلیل دیتابیس‌ها و مدیریت داده‌ها
  6. تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی

۲. رشته مدیریت مالی و بیزنس

رشته مدیریت مالی از بهترین رشته های تحصیلی بلژیک است که فارغ التحصیلان می توانند در هر کدام از حوزه های مربوط به این رشته به تحصیل بپردازند. زیر شاخه های این رشته شامل موارد زیر است:

  1. مدیریت دارایی
  2. بانکداری
  3. بیمه
  4. مدیریت سرمایه‌گذاری
  5. حسابداری
  6. مدیریت مالی تحصیل کنند

۳. رشته های مربوط به حوزه پزشکی

رشته های مرتبط با حوزه پزشکی از بهترین رشته های تحصیلی بلژیک می باشد که شامل زیر شاخه های زیر است:

  1. پرستاری
  2. داروسازی
  3. علوم بیولوژیکی
  4. بیوتکنولوژی
  5. جراحی
  6. فیزیک پزشکی و نانو پزشکی

۴. رشته های علوم و فیزیک

یکی از پرطرفدارترین رشته ها برای تحصیل در بلژیک رشته فیزیک و زیر شاخه های مربوط به آن می باشد که در ادامه مطلب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  1. مهندسی نفت و گاز
  2. معدن
  3. زمین شناسی
  4. انرژی‌ های پایدار و تجدید پذیر

تحصیل در مدارس بلژیک

مقاطع تحصیلی در بلژیک

تحصیل در بلژیک قبل از دانشگاه به ۳ مرحله مهد کودک، دبستان و متوسطه تقسیم می شود.

آموزش پیش دبستانی: سنین ۲٫۵ تا ۶ سال

تحصیلات در این مقطع به صورت اختیاری می باشد و بچه ها برای آشنایی با دبستان در این دوره شرکت می کنند.

آموزش دبستان: سنین ۶ تا ۱۲ سال

دانش آموزان از سن ۶ سالگی می توانند برای مدارس در کشور بلژیک اقدام نمایند. تحصیلات در این دوره به صورت اجباری می باشد و شرط ورود سن ۶ سال است.

آموزش متوسطه: ۱۲ تا ۱۸ سال

به صورت معمول دوره های متوسطه در کشور بلژیک به چهار نوع تقسیم می شود:

  1.  آموزش عمومی (ASO): که مبنای آموزش در دبیرستان است.
  2. آموزش فنی (TSO): آموزش دروس عمومی و فنی که به دو گروه TTK و STK تقسیم می شود. دوره های TTK بیشتر متمرکز بر جنبه های فنی و دوره های STK بیشتر متمرکز بر جنبه های عملی هستند. پس از اتمام دوره های ذکر شده، دانش آموزان جذب بازار کار می شوند.
  3. آموزش هنری (KSO): این مدارس آموزش های عمومی و گسترده را به فعالیت های هنری فعالانه (همانند اجرا ,هنرهای بصری و …) پیوند می دهند.
  4. آموزش فنی حرفه ای (BSO): یک آموزش تخصصی بسیار عملی و شغل محور است.

تحصیل کارشناسی در بلژیک

دوره های کارشناسی در کشور بلژیک معمولا به دو نوع تقسیم می شود:

  • لیسانس حرفه ای
  • لیسانس آکادمیک

تمرکز اصلی دوره های لیسانس حرفه ای، متناسب با مشاغل مورد نیاز می باشد و دانشجویان را برای دنیای کار آماده می کنند؛ دانشجویان می توانند در کالج های دانشگاهی مشغول به تحصیل در بلژیک شوند. لیسانس های آکادمیک دانشجویان را برای تحصیل در دانشگاه های برتر بلژیک آماده می کند.

طول دوره تحصیلات در مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور بلژیک همانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، بین ۳ تا ۴ سال می باشد و طیف وسیعی از موضوعات مورد مطالعه را در بر می گیرد.

ذکر مطلب ذیل می تواند پارامتر تاثیرگذاری برای متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کشور بلژیک قلمداد شود و این نکته چنین است که کشور بلژیک شرایط بسیار مناسبی برای افرادی که در این کشور فارغ التحصیل می شوند، محیا می سازد و ایشان را قادر می سازد که بلافاصله پس از اتمام تحصیل در مقاطع تحصیلی شانس بالایی در راستای یافتن شغلی بسیار مناسب را احراز کند.

دانشگاه های بلژیک

تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

دوره های کارشناسی ارشد را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • کارشناسی ارشد
  • کارشناسی ارشد پیشرفته

دوره های کارشناسی ارشد در کشور بلژیک ۲ سال به طول می انجامد. دانشجویان بین المللی در صورت احراز شرایط خواسته شده توسط دانشگاه می توانند برای اخذ پذیرش اقدام نمایند. دوره های کارشناسی ارشد معمولا آموزش با تحقیق ترکیب است که در یک پایان نامه خلاصه می شود.

بصورت معمول دانشجویان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برای دوره های کارشناسی ارشد پیشرفته اقدام می نمایند. دوره های تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد پیشرفته یک سال به طول می انجامد.

سال تحصیلی در کشور بلژیک از ماه سپتامبر تا ژوئیه است، اگر چه برخی از برنامه ها در ماه ژانویه آغاز می شود.

بدیهی است که شانس افرادی که مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه بلژیک دریافت می کنند بسیار بیشتر از رقبای خود می باشد پس کشور بلژیک می تواند مقصد بسیار مناسبی جهت ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس برای افرادی باشد که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا و بهره مند شدن از شرایط استثنایی کشور بلژیک در این مقطع را دارا می باشند.

زبان تدریس

اکثر دوره ها در هر دو زبان هلندی یا فرانسوی (بسته به اینکه در آن تحصیل می کنید) ارائه می شود و برای پذیرش در دوره های مذکور، لازم است که مهارت زبان خود را نشان دهند. دوره های تحصیلی در دانشگاه های کشور بلژیک به زبان انگلیسی هم ارائه می شود و دانشجویان بین المللی در صورت ارائه مدرک زبان می توانند برای پذیرش از دانشگاه های مورد نظر اقدام نمایند.

موسسه زبان انگلیسی آریاناپارس با در اختیار داشتن ویژگی های منحصر به فرد، شما را تا کسب نمره مطلوب در آیلتس همراهی می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین سطح رایگان با مشاوران مجرب موسسه زبان انگلیسی آریاناپارس تماس حاصل نمایید.

تحصیل دکترا در بلژیک

به صورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور بلژیک به ۲ صورت، تحصیل با بورسیه و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه دانشگاه را شخصا پرداخت می کند، صورت می پذیرد.

تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاه های کشور بلژیک می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور بلژیک می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم.

با توجه به این نکته که کشور بلژیک برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهند، فلذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور بلژیک در پیش دارند.

بلژیک,بلژیک,بلژیک

شرایط تحصیل در بلژیک با بورسیه:

  1. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  2. اخذ مدرک دال بر تسلط زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)
  3. جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor)
  4. داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده، می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

حق کار و هزینه های تحصیل در بلژیک

به صورت معمول دانشجویان برای زندگی و تحصیل در کشور بلژیک ملزم به پرداخت هزینه می باشند. دولت بلژیک برای تسهیل کار دانشجویان حق کار دانشجویی در نظر گرفته است.

حق کار

دانشجویان در کشور بلژیک مجوز کار در محدوده ای ۱۰تا ۳۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها، تجربه کاری، ویژگی های شخصی فرد، زمان ورود شخص به کشور و چندین عامل دیگر وابسته است. ولیکن تجربه ارزشمند وکلای موسسه آریاناپارس مبین این مطلب است که فقط به دلیل ویژگی های شخصی متفاوتی (مثل عدم وفق پذیری با محیط، سطح ضعیف برقراری ارتباط و یا عوامل مشابه) می باشد.

هزینه های تحصیل

دانشجویان بین المللی با توجه به رشته تحصیلی در دانشگاه های مورد نظر ملزم به پرداخت هزینه های تحصیل در بلژیک می باشند. به صورت کلی هزینه های تحصیل در دانشگاه های بلژیک در مقاطع مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

  • کارشناسی

در صورت انتخاب دوره به زبان های فرانسوی و هلندی، تحصیلات به صورت رایگان ارائه می شود.

  • کارشناسی ارشد

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در سال در نظر گرفته می شود.

  • دکترا

در صورت دریافت بورسیه تحصیلی، دانشجویان هزینه ای بابت تحصیل در بلژیک پرداخت نمی کنند. هزینه های تحصیل در مقطع دکترا برای دانشجویان بین المللی بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ یورو در سال در نظر گرفته می شود.

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در بلژیک برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل در بلژیک می باشد. ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور بلژیک را داشته باشد و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی و تحصیل در بلژیک است.

بلژیک,بلژیک,بلژیک

نحوه درخواست ویزای تحصیلی بلژیک

نحوه درخواست برای تحصیل در بلژیک در هر دانشگاه و دوره دارای الزامات ورودی متفاوت است، هر چند تمام برنامه های کاربردی به طور مستقیم با هر موسسه به صورت آنلاین ارائه می شوند.

مدارک لازم برای تحصیل در بلژیک

در این مطلب قصد داریم تا شما را با مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک آشنا کنیم این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  1. ارائه پاسپورت یا گذرنامه معتبر که باید اعتبار ۱۲ ماهه داشته باشد.
  2. ارائه عکس ۴*۳ برای پاسپورت
  3. ارائه کامل مدارک تحصیلی دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد با ترجمه انگلیسی
  4. ارائه فیش واریزی شهریه دانشگاه برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک
  5. نامه تایید تقاضای پذیرش دانشگاه
  6. اثبات سرمایه کافی برای پرداخت هزینه های تحصیل
  7. ارائه پرونده پزشکی که سلامت شما را اثبات کند برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک ضروری است.
  8. گواهی که نشان دهد شما سابقه خلافکاری یا سوء پیشینه ندارید.
  9. ارائه گواهی که سطح مهارت شما در زبان انگلیسی را نشان دهد.
  10. تحویل دادن رزومه تحصیلی و علمی برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک به دانشگاه مورد نظر
  11. شما باید بتوانید مدرک معتبری برای اثبات هدف تان از مهاجرت به اتحادیه بلژیک ارائه دهید.

در صورت ارائه مدارک به گروه آموزش دانشگاه، تیم پذیرش دانشگاه به تجزیه و تحلیل می پردازد. در صورت جواب مثبت، نامه به دانشجویان ارسال می شود که با نامه پذیرش می توانند برای درخواست ویزا اقدام نمایند.

در بسیاری از رشته های تحصیلی نیاز به سپری کردن دوره یا شرکت در آزمون می باشد که در صورت نیاز به دانشجویان اطلاع داده می شود. دانشجویان بین المللی برای ارسال مدارک معمولا هزینه ای به عنوان هزینه پردازش را پرداخت می کنند.

بلژیک,بلژیک,بلژیک

اقامت پس از تحصیل در بلژیک

دانشجویان می توانند در صورت تمایل پس از پایان دوره تحصیلات خود در بلژیک اقامت دائم خود را در این کشور بگیرند .

در ادامه مطلب به بررسی شرایط اخذ اقامت دائم در بلژیک می پردازیم: 

۱. اجازه اقامت در بلژیک جهت کاریابی دانشجویان

دانشجویان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند تا زمانی که ویزای تحصیلی آن ها برای سکونت در بلژیک اعتبار دارد می توانند نوع اقامتشان را با استفاده از استخدام در شغل مورد نظر تغییر دهند و ویزای کاری دریافت کنند.

۲. اشتغال در بلژیک به عنوان فرد شایسته ی واجد شرایط

دانشجویانی که از سطح علمی بالا و معدل تحصیلی خوبی برخوردارند و یا به مدت ۳ سال در یکی از دانشگاه های معتبر بلژیک تحصیل کرده اند می توانند به راحتی برای استخدام در شغل مورد نظر خود اقدام کنند و بسیاری از کارفرمایان با دارا بودن این شرایط در دانشجویان آن ها را استخدام می کنند.

همچنین میزان حقوق دریافتی فرد در شغل مورد نظر باید مطابق استاندارد های حقوقی کشور بلژیک باشد تا دانشجو بتواند ویزای کاری خود را دریافت کرده و در این کشور اقامت دائم داشته باشد.

۳. کار در بلژیک به عنوان کارآموز

دانشجویان می توانند از طریق اقدام به کارآموزی در حرفه مورد نظر جهت کسب تجربه اقدام به تغییر ویزای خود و اقامت دائم در بلژیک نمایند.

نکته مهم اینکه به دلیل زمان بر بودن دوره کارآموزی، شما باید در دوره تحصیل خود اقدام به این کار کنید.

اگر دانشجو بتواند به مدت ۳ ماه یا بیشتر در یکی از اداره های دولتی بلژیک و یا موسساتی که تحت معاهدات بین المللی مانند ناتو قرار دارد فعالیت داشته باشد میتواند با برخورداری از شرایط زیر به اخذ اقامت دائم در بلژیک اقدام کند.

  1. زمانی که سن فرد کمتر از ۳۰ سال باشد.
  2. اگر بتوانید همزمان با تحصیل خود اقدام به کارآموزی کنید.
  3. در شغل های دیگر مشغول به فعالیت نباشید.
  4. حداقل دوره کارآموزی شما ۱۲ ماه باشد.
  5. تصویب قراردادی برای تعیین میزان ساعت های کارآموزی شما و مقدار هزینه دریافت شده.
  6. داشتن برنامه آموزشی دقیق

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به بلژیک را دارند می توانند برای انتخاب محل سکونت خود به سایت های مسکن و یا پرتال های ایمو ولان و ایمورگراد مراجعه کرده و جهت پیدا کردن مسکن در شهرها بلژیک اقدام نمایند. در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور بلژیک، دانشجویان برای مراجعه به سفارت اقدامات لازمه را انجام می دهند. بصورت معمول بازه زمانی پاسخ دهی به درخواست ویزا یک هفته تا سه ماه می باشد.

بلژیک,بلژیک,بلژیک

ریجکتی ویزای تحصیلی بلژیک

در ادامه مطلب به بررسی علل ریجکت شدن ویزای تحصیلی شما در بلژیک خواهیم پرداخت:

  1. اگر اعتبار گذرنامه شما کمتر از ۳ ماه است و دارای ایراد و نقص می باشد.
  2. گذرنامه شما کمتر از ۲ صفحه خالی داشته باشد.
  3. اگر مدارکی که به پلیس بلژیک تحویل می دهید مانند دعوت نامه یا پرینت حساب بانکی فاقد اعتبار یا جعلی باشد.
  4. داشتن سابقه کیفری یا سوء پیشینه
  5. اگر نتوانید بلیط مناسب برای اقامت در هتل را پس از مهاجرت به کشور بلژیک ارائه دهید.
  6. عدم اثبات تمکن مالی
  7. عدم تحویل بیمه نامه مسافرتی
  8. اگر مدارک شما برای اخذ ویزای تحصیل در بلژیک دارای اشکال و نقص باشد
  9. زمانی که شما فرم درخواست اخذ ویزای تحصیلی بلژیک را به درستی تکمیل نکنید.
  10. اگر ویزای قبلی شما توسط پلیس بلژیک به دلایلی مانند عدم استفاده نادرست از آن ریجکت شده باشد.
  11. زمانی که برای مهاجرت خود به بلژیک دلایل غیر منطقی داشته باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۱۳۷ پاسخ به “تحصیل در بلژیک”

    1. فاطمه گفت:

      سلام برای مقطع دکترا روانشناسی یا مشاوره در بلژیک چه مدارکی لازمه فارغ التحصیل رشته مشاوره از دانشگاه آزاد با معدل ۱۸ هستم
      بعد از دوره فوق کارمیکردم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up