آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در دبی

نزدیکی دبی به ایران این شهر امارات را به یکی از مقاصد جذاب برای تحصیل دانشجویان تبدیل نموده است و سالانه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان دبی را برای ادامه تحصیلات آکادمیک انتخاب می نمایند. زبان رسمی مردم دبی عربی می باشد ولی زبان تحصیل انگلیسی است و دانشجویان باید برای ادامه ی تحصیل مدرک آیلتس داشته باشند.

تحصیل در دبی

البته تحصیل در دبی بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر می باشد اما باید برای تقویت زبان انگلیسی خود قبل از شروع دانشگاه به کالج های زبان بروید. چنانچه علاقه مند به یادگیری زبان انگلیسی هستید می توانید با مراجعه به وبسایت موسسه آموزش زبان انگلیسی آریاناپارس اطلاعات مفیدی را در این زمینه بدست آورید.

مقاطع تحصیلی در دبی

مدارس در دبی دارای استانداردهای آموزشی بالائی می باشند و مجموعه ای از مدارس دولتی و غیر دولتی را شامل می شوند که متناسب با فرهنگ های مختلف به آموزش دانش آموزان می پردازند. در مدارس دولتی پسرها و دخترها به صورت جداگانه ای در کلاس ها مشغول به تحصیل می باشند.

مدارس ابتدائی در دبی

کیفیت مدارس در دبی بسیار بالاست. آموزش در دوره ی ابتدائی در دبی از ۵ سالگی شروع می شود، مدارس از شهریور کار خود را آغاز می کنند و تعطیلات تابستان ۲ ماهه می باشد. در امارات تعطیلات وسط هفته و بین التعطیلین نخواهید داشت.

تحصیل در مقطع دبیرستان در دبی

تحصیل در این مقطع به دوره های نظری و فنی و حرفه ای تقسیم می شود که هر دو این دوره ها به مدت ۳ سال به طول می انجامد و از سن ۱۵ تا ۱۸ سالگی می باشد. تحصیل در مقطع دبیرستان در دبی به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد و دوره های تحصیلی دبیرستان به صورت معمول در ماه سپتامبر آغاز می گردند.

هزینه های تحصیل در مقطع دبیرستان

بسته به امکانات تحصیلی و تجهیزات در مدارس، شهریه ها متغیر می باشد اما به صورت معمول بین ۱۰ تا ۶۰ هزار درهم در سال می باشد، البته مدارسی هم در دبی وجود دارند که شهریه آنها سالانه به ۱۰۰ هزار درهم می رسد.

تحصیل در دبی

بسیاری از مدارس بین المللی در دبی نیز وجود دارند که جهت تحصیل در مقطع دبیرستان می توان به برخی از آنها مثل مدرسه آمریکائی دبی، کالج جمیرا، مدرسه ی بین المللی استرالیائی و مدرسه بریتانیائی دبی اشاره کرد.

مقطع کارشناسی در دبی

تحصیل در مقطع لیسانس ۳ تا ۴ سال می باشد و دانشجویان قادر خواهند بود با ۱ تا ۲ سال تحصیل در دبی وارد دانشگاه های انگلستان و آمریکا شوند و تحصیلات خود را در این کشورها در مقطع لیسانس ادامه دهند. دانشجویان لیسانس اجازه ی کار ۱۰ ساعت در هفته را خواهند داشت که به ازای هر ساعت ۱۰ تا ۱۲ دلار دریافت خواهند کرد که این مبلغ بخشی از هزینه های زندگی شما در دبی را تامین خواهد کرد. چنانچه قصد تحصیل در این کشور را دارید پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی دانشگاه های امارات را نیز مطالعه بفرمائید.

مقطع کارشناسی ارشد در دبی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دبی به دو زبان انگلیسی و عربی می باشد، بنابراین برای تحصیل در این مقطع باید آیلتس بالای ۶ داشته باشید. این دوره ۲ ساله می باشد و در حین تحصیل اجازه ی کار ۲۰ ساعت در هفته را دارید و پس از اتمام تحصیل، دولت دبی به دانشجویان اجازه ی اقامت ۱ ساله را می دهد که در صورت یافتن شغلی مناسب قادر به تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری خواهند بود.

مقطع دکتری در دبی

تحصیل در این مقطع در دبی احتیاج به رزومه ی علمی قابل قبول دارد و دانشجو باید سوابق انجام کارهای تحقیقاتی را در مقطع ارشد داشته باشد. تحصیل در این مقطع ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد و دانشجویان قادر خواهند بود در دانشگاه های استرالیائی و انگلیسی که در دبی نمایندگی دارند تحصیل نمایند. برای تحصیل در این مقطع باید نمره آیلتس و تافل داشته باشید و همچنین نظر یک استاد راهنما را برای انجام پروژه ی تحقیقاتی خود جلب نمائید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

دانشجویان در این مقطع به صورت حرفه ای در مراکز تحقیقاتی مشغول به تحصیل می شوند و در طی ۴ سال به صورت تمام وقت این دوره را به اتمام می رسانند ولی چنانچه این دوره به صورت پاره وقت باشد بیشر از ۴ سال طول خواهد کشید. برای دریافت اطلاعات کاملتر در رابطه با کشور امارات متحده عربی به مطلب تحصیل در امارات مراجعه فرمائید.

حق کار و هزینه های تحصیل در دبی

دانش آموزان و دانشجویان برای تحصیل در دبی باید هزینه پرداخت کنند و دبی جزو کشورهایی که تحصیل در آنها رایگان می باشد به حساب نمی آید. در دبی اجازه ی کار وجود دارد و دانشجویان با کار دانشجویی هم با فضای کاری این کشور بیشتر آشنا می شوند و هم به هزینه های خود کمک خواهند کرد. 

حق کار

همانطور که قبلا اشاره شد دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی اجازه ی کار ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساعته دارند که با دریافت ساعتی ۱۰ تا ۱۲ دلار، بسیاری از هزینه های خود را تامین خواهند کرد. گرچه دبی کشوری است که سالانه توریست های زیادی به آن وارد می شوند و زبان انگلیسی جزو زبان های رایج در این کشور به حساب مب آید ولی در هر کشوری که باشید اگر زبان ان را بدانید قطعا شرایط پیدا کردن کار برایتان مناسب تر خواهد شد.

هزینه های تحصیل

همانطور که می دانید تحصیل در دبی ارزان نیست، شهروندان دبی قادر به تحصیل رایگان در این کشور می باشند ولی دانشجویان بین المللی ملزم به پرداخت هزینه های گزاف برای تحصیل می باشند.

دانشگاه های مختلفی در دبی جود دارند که هر کدام شهریه های متفاوتی را از دانشجویان دریافت می کنند، برخی از دانشگاه های دبی شهریه ای معادل ۳۰۰۰۰ دلار در سال دارند.

البته برخی از دانشگاه ها نیز وجود دارند که هزینه های کمتری در این کشور دارند که با توجه به رشته ی مورد نظر می توانید این دانشگاه ها را جستجو کنید و به تحصیل در آنها بپردازید.

هزینه های زندگی

در رتبه بندی شهرهای امارات از لحاظ گرانی، دبی گرانترین شهر این کشور به حساب می آید. اجاره ی مسکن در دبی یکی از دغدغه های افراد بخصوص دانشجویان می باشد و هزینه های گرمایش و سرمایش در خانه ها نیز بالا می باشد.

هزینه های مواذ غذائی اگر به برندهای داخلی اکتفا نکنید، گران خواهد شد، در دبی یک خانواده ی ۴ نفره بصورت متوسط ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ درهم در ماه را باید برای هزینه ی مواد غذائی در نظر بگیرد.

اگر در دبی حمل و نقل با وسایل نقلیه عمومی داشته باشید در کاهش هزینه های زندگی اتان تاثیر گذار خواهد بود. در دبی وسایل حمل و نقل مثل تاکسی های آبی، مترو و اتوبوس وجود دارد که توصیه می شود از آنها استفاده کنید.

تحصیل در دبی

در دبی می توانید خودرو هم اجاره کنید زیرا مسافرت به شهرهای اطراف احتیاج به خودروی شخصی دارد که به عنوان مثال برای یک خودروی تویوتا ماهانه باید ۱۵۰۰ درهم پرداخت کنید ، البته هزینه ی سوخت در دبی کم نیست و باید برای تامین سوخت خودروی خود نیز ماهی ۴۰۰ درهم را در نظر بگیرید.

نحوه ی درخواست ویزای تحصیلی دبی

دریافت ویزای تحصیلی دبی الزام به در دست داشتن یک پذیرش دانشگاهی از سوی دانشگاه های دبی را دارد و فرصتی عالی برای دانشجویانی می باشد که قصد ادامه ی تحصیل در کشوری نزدیک به ایران را دارند. در ادامه ی مطلب به توضیح مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی دبی می پردازیم.

اعطای ویزای ۵ ساله دبی

دولت امارات متحده عربی به دانشجویانی که رتبه ی ممتازی در دانشگاه و مدارس مبدا خو داشته اند ویزای ۵ ساله اعطا می کند. این دانش آموزان باید معدل ۲۰ و یا بسیار نزدیک به آن را از سال دوم مقطع راهنمایی و یا دبیرستان را داشته باشند تا بتوانند این ویزا را برای شروع مقطع دانشگاه خود دریافت کنند.

دانشجویان نیز باید با GPA حدود ۳٫۷۵ از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشند و این مزایای ویزا شامل افرد خانواده ی شخص مورد نظر نیز خواهد شد. این نوع ویزا برای دانش آموزان و دانشجویانی که شرایط تحصیلی ممتازی دارند صادر خواهد شد.

تائیدیه اداره ی مهاجرت

در حال حاضر ویزاهای تحصیلی دبی ۱ ساله اعطا می شوند و در صورت ادامه ی تحصیل شخص تمدید خواهند شد، البته این نکته را در نظر داشته باشید که دبی اقامت دائم به افراد اعطا نخواهد کرد.

قوانین ساپورت مالی فرزندان

قوانین ایالات متحده امارات اجازه ی ساپورت مالی فرزندان پسر بالای ۱۸ سال را به والدین نمی دهد مگر اینکه در یکی از موسسات آموزش عالی در دبی مشغول به تحصیل باشند ولی در مورد دختران اینگونه نیست و والدین قادر به تامین مالی آنها بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی خواهند بود.

مدارک لازم برای تحصیل در دبی

دانشجویان پس از دریافت گواهی پذیرش از دانشگاه می توانند جهت اخذ ویزای تحصیلی دبی از طریق ارائه مدارکی که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد اقدام کنند.

مهمترین مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی دبی به این شرح است:

  1. ارائه مدرک پاسپورت همراه با کپی آن با حداقل اعتبار ۶ ماهه که دارای دو صفحه خالی باشد.
  2. دانشجو برای اخذ ویزای تحصیلی دبی باید به تکمیل فرم های مربوط به آن اقدام کند.
  3. دانشجو باید ۱۲ قطعه عکس استاندارد برای پاسپورت که معمولا ۴*۳ است ارائه دهد.
  4. شما باید از سمت دانشگاه مورد نظر برای اخذ ویزای تحصیلی دبی نامه ی پذیرش دریافت کنید.
  5. ارائه مدرکی جهت اثبات تمکن مالی دانشجو که باید از بانک دریافت کنید.
  6. شما باید نامه ی تاییدیه محل سکونت خود را که می تواند خوابگاه یا خانه ی دانشجویی باشد به دانشگاه خود تحویل دهید.
  7. زمانی که دانشجو شهریه دانشگاه خود را بپردازد باید فیش واریزی آن را به محل تحصیل خود ارائه دهد.
  8. ارائه آخرین مدرک تحصیلی و یا سایر دوره های علمی یا آموزشی که دانشجو گذرانده است.
  9. شما باید گواهی معتبری را جهت واریز هزینه های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی دبی را به مدیریت محل تحصیل خود ارائه دهید.
  10. ارائه گواهی معتبر پزشکی که بیانگر سلامت شما می باشد.

اقامت پس از تحصیل در دبی

متقاضیان اقامت دائم در دبی پس از پایان دوره تحصیلات خود می توانند از طریق یکی از روش های زیر اقدام به تغییر ویزای خود نمایند.

۱. خرید ملک

در صورتی که دانشجویان از سرمایه کافی برای خرید ملک برخوردار باشند و یا بتوانند از خانواده خود هزینه لازم برای این کار را دریافت کنند، این روش برای اخذ اقامت دائم مفید خواهد بود.

۲. ازدواج

اگر دانشجویان در حین تحصیل خود و یا تا ۶ ماه پس از پایان دوره تحصیل خود با شخصی که تابعیت دبی را دارد ازدواج کنند می توانند اقامت دائم خود را در دبی اخذ نمایند.

۳. ایجاد استارت آپ

۴. ثبت شرکت

شما می توانید با همکاری خانواده و یا دوستانتان شرکت مناسبی را برای فعالیت در حیطه ی تخصص خود تاسیس و ثبت نمایید و با اقدام به این کار اقامت دائم خود را در این کشور دریافت کنید ضمن اینکه در صورت داشتن فعالیت درخشان، دولت دبی از شما برای پیشرفت کاری تان حمایت می کند.

۶. تولد فرزند

بسیاری از کسانی که در حین تحصیل خود ازدواج کردند میتوانند از طریق تولد فرزندشان اقدام به اخذ اقامت دائم در این کشور نمایند.

۷. سرمایه گذاری

۸. در امارات بازنشته شوید.

۹. تحت تکفل افراد مقیم دبی باشید

اگر تحت تکفل افراد خارجی مقیم دبی و یا افرادی که تابعیت این کشور را دارند قرار بگیرید.

اخذ اقامت دائم در دبی مانند سایر کشور ها پروسه ساده ای ندارد و قوانین این کشور برای پذیرش تابعیت بسیار مشکل است و دانشجویان پس از پایان دوره تحصیل خود از طریق روش های اشاره شده می توانند  فقط به مدت ۳ سال ویزای موقت دریافت کنند و در صورت ادامه سکونت اعتبار ویزای خود را تمدید نمایند.

افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند میتوانند متقاضی دریافت ویزای موقت از طریق انجام معاینات پزشکی و سایر بررسی های امنیتی شوند.

چنانچه برای دریافت ویزای تحصیلی دبی هر گونه سوالی دارید می توانید با مشاورین مجموعه آریاناپارس تماس حاصل نموده و با دریافت مشاوره رایگان مسیر درستی را برای انتخاب دانشگاه و یا کشور مورد نظرتان پیش رو گیرید.

ریجکتی ویزای تحصیلی در دبی

در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی دانشجویان دبی خواهیم پرداخت:

  1. اگر فرد در گذشته تقاضای ویزا کرده باشد و درخواست او به دلیل استفاده نادرست از ویزای خود مورد پذیرش دولت این کشور قرار نگرفته باشد.

این مورد برای برای اقدام به اخذ انواع ویزای دبی مانند: ویزای اقامتی، ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای کاری و… می تواند صادق باشد.

  1. اگر متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی دبی دارای سابقه جرم و یا سوء پیشینه باشد.

شهر دبی بسیار قانونمند است و اگر متقاضی ویزای تحصیلی از جرایمی مانند: سرقت، کلاهبرداری، ایجاد بی نظمی و اغتشاش در شهر دبی و حتی همراه داشتن دارو های ممنوعه برخوردار باشد می تواند درخواست ویزای او از سمت پلیس این کشور رد شود.

  1. زمانی که فرد به تاریخ اعتبار ویزای تحصیلی بی توجه بوده باشد یعنی بعد از اتمام اعتبار ویزای خود از کشور خارج شود عامل بسیار مهمی در رد پذیرش تقاضای او می باشد زیرا قوانین کشور امارات را رعایت نکرده است.
  2. اگر اسم شخص متقاضی با نام فردی که دارای سوء سابقه و جرایم خلافکاری در امارات است مطابقت داشته باشد می تواند باعث ریجکت شدن تقاضای ویزای تحصیلی شود.
  3. شما باید به میزان اعتبار محل سکونت یا هتلی که در دبی برای اقامت رزرو می کنید توجه داشته باشید زیرا در صورتی که اعتبار لازم را نداشته باشد ممکن است تقاضای شما جهت اخذ ویزا از سوی پلیس این کشور ریجکت شود.
  4. زمانی که فرد اقدام به اخذ یکی از انواع ویزای های دبی مانند: ویزای کاری، توریستی و یا تحصیلی کرده باشد اما از مهاجرت به این کشور امتناع کرده باشد.
  5. عکس پاسپورت فرد متقاضی واضح نباشد.
  6. در ارائه مدارک فرد متقاضی ایرادی وجود داشته باشد.
  7. آقای مجردی که سن او کم‌تر از ۵۰ سال باشد.
  8. فرد در حالی که از ویزای معتبر برخوردار می باشد ولی برای اخذ مجدد  ویزای دبی اقدام نماید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در دبی

۱. دانشگاه تجاری بین المللی هالت

این موسسه جزو بهترین دانشگاه های دبی برای تحصیل است که معمولا دانشجویان از تجربه تحصیل در این دانشگاه به گستردگی افق نگاه در ارزیابی مباحث علمی و استخدام در شغل مورد نظر پس از پایان دوره تحصیل اشاره می کنند. یکی از دلایل شهرت این دانشگاه برگزاری ترم‌ های گردشی در سراسر جهان است.

۲. دانشگاه مدول

این دانشگاه از بهترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل در دبی است و همچنین به عنوان اولین دانشگاه اتریشی است در خاورمیانه شناخته شده است که به ارائه خدمات آموزشی در زمینه ی رشته های مدیریت مهمانداری و مدیریت کسب و کار در مقاطع مختلف می پردازد.

۳. دانشگاه جمیرا در دبی

۴. دانشگاه مانیپال

۵. دانشگاه ابوظبی از بهترین دانشگاه های دبی برای تحصیل

بهترین رشته ها برای تحصیل در دبی

۱. مهندسی و فناوری

از بهترین رشته های تحصیلی در دبی رشته مهندسی است که در ادامه مطلب به بررسی انواع گرایش های این رشته می پردازیم:

  • مهندسی برق
  • کارشناسی مهندسی عمران
  • لیسانس مهندسی صنایع
  • لیسانس مهندسی مکانیک
  • لیسانس مهندسی شیمی

۲. تجارت و مدیریت

  • کارشناسی مدیریت بازرگانی در حسابداری
  • کارشناسی مدیریت بازرگانی در اقتصاد
  • لیسانس مدیریت بازرگانی در امور مالی
  • کارشناسی مدیریت بازرگانی در مدیریت
  • لیسانس حسابداری
  • کارشناسی اقتصاد
  • لیسانس مالی و بانکی

۳. رشته  معماری

  • از بهترین رشته های تحصیلی در دبی رشته معماری است.

۴. علوم کامپیوتر

  • کارشناسی ارشد مدیریت شبکه و رایانش ابری
  • کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات
  • کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد امنیت سایبری

۵. علوم زیستی و پزشکی

رشته های مربوط به حوزه پزشکی جزو بهترین رشته های تحصیلی در دبی است که در ادامه مطلب به بررسی پرطرفدارترین زیر شاخه های مرتبط با حوزه پزشکی می پردازیم:

  • لیسانس پرستاری
  • لیسانس بیوشیمی
  • لیسانس داروسازی
  • لیسانس آسیب شناسی گفتار و زبان

۶. دکترای پزشکی

  • کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
  • کارشناسی ارشد تغذیه انسانی
  • کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
  • کارشناسی ارشد تغذیه انسان

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تحصیل در دبی تحصیل در دبی تحصیل در دبی تحصیل در دبی تحصیل در دبی

    شبکه های اجتماعی

    arrow up