آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در فرانسه

سالانه متقاضیان بسیاری به واسطه ارائه تحصیل به صورت تقریبا رایگان، برای ادامه تحصیل در فرانسه اقدام می نمایند. سطح کیفی مناسب به همراه امکانات رفاهی در نظر گرفته شده از جانب دولت فرانسه برای دانشجویان بین المللی سبب شده است که این گروه از دانشجویان برای تحصیل در فرانسه برنامه ریزی نمایند و این کشور را در اولویت کشورهای خود قرار دهند.

کشور فرانسه از دیرباز درهای ورودی خود را به سوی مهاجران گشوده است. از همین رو علاقه مندان به تحصیل در فرانسه با فراهم آوردن مدارک مکفی، قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند.

گروه تحریریه آریاناپارس به منظور سهولت در تصمیم گیری علاقه مندان به تحصیل در فرانسه، به تحلیل و بررسی شرایط تحصیل در این کشور پرداخته است. مطالعه این مقاله کمک شایانی به علاقه مندان به تحصیل در فرانسه می کند.

 
 
سیستم آموزشی در فرانسه

سیستم آموزشی فرانسه

کشور فرانسه از قانون فرآیند بولونیا که مورد تایید کشورهای اروپایی می باشد، تبعیت می کند. شهر مد و مهد فرهنگ از لقب های برازنده این کشور به شمار می رود. نظام آموزشی یکپارچه و مدرن فرانسه فرانسه از جانب دولت فرانسه مورد حمایت مالی قرار می گیرد. این نکته بدین معناست که تحصیلات در این کشور در مراکز دولتی با هزینه های ناچیز ارائه می شود. این ویژگی فرانسه را به عنوان مقصدی ایده آل تبدیل کرده است.این روند تا جایی ادامه داشت که در حال حاضر فرانسه بین ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه جذب دانشجویان بین المللی قرار دارد.

مقاطع تحصیلی در فرانسه

تحصیلات در کشور فرانسه با دوره آمادگی یا مهد کودک شروع می شود و کودکان از ۵ سالگی مجوز ورود به دوره های آمادگی را دریافت می نمایند. تحصیلات اجباری از دوره ابتدایی در کشور فرانسه آغاز می شود. بازه زمانی دوره ابتدایی در مدارس کشور فرانسه ۵ سال به طول می انجامد.

دروس در مدارس فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می شود و برای اخذ پذیرش ملزم به ارائه مدرک زبان فرانسوی می باشید. پس از اتمام دوره ابتدایی و ۴ سال دوره راهنمایی، مجوز ورود به دوره دبیرستان برای دانش آموزان صادر می گردد. بازه های زمانی دوره دبیرستان ۳ سال تعیین گشته است که دانش آموزان با دریافت مدرک پایان این دوره(دیپلم) قادر خواهند بود برای دانشگاه های کشور فرانسه اقدام نمایند.

به صورت کلی تحصیلات قبل از دانشگاه در کشور فرانسه ۱۲ سال به طول می انجامد. دانش آموزان با توجه به صلاحدید و شرایط مورد نظر قادر خواهند بود برای مدارس دولتی و خصوصی کشور فرانسه اقدام نمایند. تحصیل در مدارس دولتی فرانسه رایگان و به زبان فرانسوی ارائه می شود.

مدارس خصوصی به آن دسته از دانش آموزان توصیه می شود که به دنبال تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی می باشند. لازم بذکر است دانش آموزان برای تحصیل در مدارس خصوصی ملزم به پرداخت هزینه می باشند.

مقطع کارشناسی در فرانسه

دوره های کارشناسی در کشور فرانسه متناسب با رشته تحصیلی بین ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد. مهاجرت تحصیلی به فرانسه یکی از برترین راه های ممکن برای افرادی می باشد که قصد مهاجرت به فرانسه را در سر می پرورانند. زیرا به واسطه رایگان بودن تحصیل در فرانسه این روش یکی از کم هزینه ترین روش های مهاجرت به فرانسه است.

دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه ملزم به ارائه سوابق تحصیلی و مدرک زبان می باشند. در ادامه این بخش به اختصار این موارد را مورد بررسی قرا می دهیم:

۱- سوابق تحصیلی:

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ملزم به ارائه مدرک دیپلم یا پایان ۱۲ سال تحصیلی می باشند. در صورتی که دانشجویان ۱۱ سال تحصیل کرده باشند، ملزم به شرکت در مدارس فرانسه می باشند و پس از اتمام آن، قادر خواهند بود برای دانشگاه های این کشور اقدام نمایند.

۲- مدرک زبان:

دروس در دوره کارشناسی در کشور فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می شود و دانشجویان برای تحصیل در فرانسه ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان فرانسوی می باشند. نمره مورد نظر برای اخذ پذیرش سطح B2 زبان فرانسوی است.

دولت فرانسه برای آن دسته از دانشجویان که موفق به اخذ مدرک زبان فرانسوی نشده اند، شرایط ویژه ای را در نظر گرفته است. از همین رو دانشجویان قادر خواهند بود برای دوره های زبان فرانسوی قبل از دانشگاه وارد کشور فرانسه شوند و دوره های زبان را طی نمایند.

کارشناسی ارشد در فرانسه

مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

لازمه اخذ مدرک کارشناسی ارشد در کشور فرانسه سپری کردن ۱۲۰ واحد درسی می باشد. بازه زمانی دوره کارشناسی ارشد در کشور فرانسه بین ۱ تا ۲ سال است. شرط اصلی ورود به مقطع کارشناسی ارشد، ارائه مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر می باشد.

به صورت کلی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دو صورت امکان پذیر می باشد که عبارتند از:

  1. دوره ای که شامل درس و پژوهش است به انضمام پایان نامه.
  2. دوره ای که شامل درس و کار حرفه ای به علاوه پایان نامه است.

دوره های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان های انگلیسی و فرانسوی ارائه می شود و دانشجویان برای اخذ پذیرش ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان می باشند. نمره مورد نظر برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه، نمره ۶٫۵ آزمون آیلتس و یا B2 زبان فرانسوی است. دانشجویان قادر خواهند بود با شرکت در دوره های فشرده موسسه زبان آریاناپارس در کم ترین زمان ممکن به بهترین نتایج دست پیدا نمایند.

از رشته های محبوب ارائه شده در دانشگاه های کشور فرانسه می توان به رشته های مد و فشن، حقوق، مدیریت، مدیریت توریسم و پزشکی اشاره کرد.

مقطع دکتری در فرانسه

دوره های دکترا در بسیاری از رشته های تحصیلی در کشور فرانسه احتیاج به جستجو برای یک استاد راهنما (Supervisor) دارد، کسی که به زمینه تحقیقاتی که شما به آن تسلط دارید علاقه مند باشد. دانشجویان با پیدا کردن استاد راهنما می توانند از بورسیه تحصیلی که دانشگاه مورد نظر تعیین نموده است، بهره مند شوند.

دانشجویان بین المللی با توجه به شرایط تحصیلی خود قادر خواهند بود برای کمک های مالی اقدام نمایند. یکی از مراکز معتبر برای اعطا بورسیه به دانشجویان، وزارت امور خارجه و امور اروپایی (MEAE) است. بورس تحصیلی ایفل که توسط MEAE ارائه می شود برای دانشجویان بین المللی در رشته های مهندسی، علوم و حقوق بورسیه ای را در نظر گرفته است.

کمک هزینه تحصیلی به صورت مصوب ماهانه (۱/۱۸۱ یورو برای دانشجویان کارشناسی ارشد و ۱،۴۰۰ یورو برای دانشجویان دکتری) تحویل می شود و شامل پرداخت هزینه های هواپیما، بیمه درمانی و یارانه مسکن می شود. دانشجویان برای بهره مندی از بورسیه های تحصیلی فرانسه می توانند با بررسی سایت دانشگاه مورد نظر به این مهم دست پیدا کنند.

چنانچه دانشجو موفق به دریافت بورسیه با پرداخت حقوق نشود، باید هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه را شخصا تامین نماید.

دوره های دکتری ۳ تا ۴ سال هستند و معمولا دانشجویان یک پروسه تحقیقاتی را شروع می کنند. شرایط دانش زبان در مقطع دکتری همانند دوره های کارشناسی ارشد می باشد، بدین صورت که تحصیلات در این مقطع به زبان های انگلیسی و فرانسوی ارائه می شود.

دانشگاه های فرانسه

فرانسه بیش از ۳۵۰۰ مؤسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی دارد. دانشجویان برای انتخاب دانشگاه مورد نظر می توانند موارد زیر را مورد بررسی قرار دهند.

  • دانشگاه ها: نزدیک به ۷۵٪ از دانشجویان بین المللی در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند، این مؤسسات دولتی دارای دوره های آموزشی در همه زمینه ها، از علوم و ورزش تا علوم انسانی و پزشکی می باشند.
  • موسسات تخصصی: از جمله مدارس کسب و کار و مدیریت، مهندسی، معماری و هنر و هنرهای کاربردی.
  • Grandes Écoles: این موسسات معتبر معمولا از دانشگاه کوچکتر هستند و استعدادهای درخشان دانشجویان را پرورش می دهند. به صورت معمول دانشجویان برای ورود به این مراکز باید در آزمون ورودی شرکت کنند.

در مجموع ۳۹ موسسه فرانسوی در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS حضور دارند، که پنج دانشگاه در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

دانشگاه رتبه در سایت QS
Université PSL 53
Ecole Polytechnique 60
Sorbonne University 77
CentraleSupélec 139
École Normale Supérieure de Lyon 160

بهترین دانشگاه های فرانسه

ما قصد داریم در ادامه ی این بخش به بررسی بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

۱. دانشگاه PSL فرانسه

این دانشگاه جزو معتبر ترین و بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه است که سالیانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل به کشور فرانسه مهاجرت می کنند.

۲. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

این موسسه ی علمی و تحقیقاتی معتبر جزو بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه  معرفی شده است و به دلیل ارائه ی خدمات آموزشی با کیفیت در رشته های مختلف و مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شهرت جهانی پیدا کرده است.

۳. دانشگاه سوربن

این دانشگاه از قدیمی ترین و در عین حال از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه است و از شرایط پذیرش دانشجو در این دانشگاه کسب نمره ی قبولی در آزمون های ارزیابی سطح علمی دانشجویان است.

۴. دانشگاه پاریس ساکلی

۵. مدرسه نرمال عالی لیون

۶. انستیتوی علم و فناوری پاریس‌

۷. دانشگاه پاریس

۸. دانشگاه ساینس پو پاریس

۹. دانشگاه پانتئون سوربن یا دانشگاه پاریس

۱۰. دانشگاه گرونوپل آلپ

بهترین رشته های تحصیلی در فرانسه

ما در این بخش قصد داریم تا شمارا با بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه آشنا کنیم پس در ادامه ی مطلب همراه ما باشید.

  1. داروسازی

بر اساس نظرسنجی های انجام شده از دانشجویان بین المللی، داروسازی از بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه معرفی شده است و سالیانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل در این رشته تمایل دارند به این کشور مهاجرت کنند.

  1. جامعه شناسی

از محبوب ترین و بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه معرفی شده است همچنین فارغ التحصیلان می توانند با عالیات در این رشته از حقوق و مزایای بسیار مناسبی برخوردار شوند.

  1. پزشکی و دندانپزشکی

این دو رشته از بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه معرفی شده است ضمن اینکه فارغ التحصیلان می توانند با استخدام در کلینیک های پزشکی از حقوق و مزایای بسیار مناسبی برخوردار شوند.

  1. جغرافیا

  2. زبانشناسی

  3. روانشناسی

  4. حقوق

  5. مدیریت

  6. رشته‌های مهندسی

  7. رشته‌های علوم محض

  8. زبان‌شناسی

  9. فلسفه

  10. پرستاری

  11. علوم داده

  12. مهندسی کامپیوتر

  13. مهندسی تجارت و بازرگانی

مزایای تحصیل در فرانسه

تحصیل در هر کشوری مزایا و معایب مختلفی در پی دارد، فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. معمولاً نسبت مزایا و معایب هر کشور می تواند ملاک دانشجویان بین المللی برای انتخاب مقصد نهایی جهت ادامه تحصیل باشد. در ادامه به معرفی مزایای تحصیل در فرانسه خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

هزینه های پایین تحصیل برای دانشجویان بین المللی

بدون تردید یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هر کشوری بحث هزینه های تحصیل است. همانگونه که اشاره گردید با توجه به حمایت های مالی دولت فرانسه از نظام آموزشی این کشور، شرایط تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور با هزینه های بسیار ناچیز برای دانشجویان بین المللی فراهم گردیده است. این مزیت مهم کشور فرانسه را به مقصد نهایی دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان تبدیل نموده است.

شرایط کار پس از تحصیل

از دیگر مزایای قابل توجه در ارتباط با تحصیل در فرانسه، اخذ اقامت دائم این کشور پس از اتمام تحصیل در دانشگاه می باشد. در واقع کشور فرانسه به فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور ۶ ماه فرصت می دهد که مشغول به کار شوند. از این رو در صورتی که فارغ التحصیلان در مدت تعین شده مشغول به کار شوند امکان اخذ اقامت دائم فرانسه را خواهند داشت.

حق همراهی اعضای خانواده

کشور فرانسه به خانواده دانشجویان بین المللی (همسر و فرزند زیر ۱۸ سال) در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اجازه ورود به کشور فرانسه را می دهد. لازم به ذکر است که بهره مندی از این مزیت بزرگ ارتباط مستقیم با تمکن مالی دانشجو جهت تامین نیازهای زندگی افراد خانواده وی دارد.

معایب تحصیل در فرانسه

در کنار مزایای ذکر شده در ارتباط با شرایط تحصیل در فرانسه معایبی نیز وجود دارد. لازم به ذکر است مزایا و معایب در ارتباط با هر موضوعی از دید افراد متفاوت است، ولی به طور کلی تحصیل در فرانسه معایبی دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

الزام به یادگیری زبان فرانسوی

یادگیری زبان فرانسوی برای ایجاد ارتباط با مردم این کشور و به دست آوردن موقعیت های شغلی مناسب امری الزامی به نظر می آید. قطعاً یادگیری زبان هر کشوری دشوار خواهد بود و این یکی از معایب تحصیل در کشور فرانسه به شمار می آید.

تعداد پایین موقعیت شغلی

با توجه به افزایش قدرت حزب سرمایه داری و نفوذ این جناح در دولت و اکثر بخش های اقتصادی فرانسه، طی سال های اخیر متاسفانه بخش اعظمی از اقتصاد این کشور در انحصار سرمایه داران کلان قرار دارد.

این موضوع به یک معضل اجتماعی تبدیل گردیده و باعث از بین رفتن موقعیت های شغلی مناسب برای عموم افراد جامعه گردیده و اعتراضات گسترده ای را به دنبال داشته است. از این رو به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب برای دانشجویان بین المللی امری دشوار به نظر می رسد.

اختلاف طبقاتی حاکم در کشور

همانگونه که اشاره گردید با توجه به افزایش قدرت حزب سرمایه دار در فرانسه و انحصاری شدن بسیاری از بیزینس ها در این کشور تفاوت سطح زندگی سرمایه داران و مردم عادی کاملاً مشهود است. بر اثر بحران های اقتصادی اخیر در کشور فرانسه آمار حاشیه نشینی مهاجران و بخشی از مردم فرانسه به صورت بی سابقه و چشمگیری رو به رشد است.

این در حالی است که بیش از ۱۸ درصد از مردم فرانسه که جزو سرمایه داران کلان این کشور به شمار می آیند زندگی بسیار لوکس و اشرافی را دارند. این موضوع برای افراد مهاجری که به تازگی وارد فرانسه می شوند کاملاً محسوس و قابل لمس است.

حق کار و هزینه تحصیل در فرانسه

دولت فرانسه به دانشجویان در هفته اجازه کار ۱۰ تا ۳۰ ساعت را داده است. میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد. این نکته بدین معناست که دانشجویان کارشناسی ۱۰ ساعت، دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و دانشجویان دکترا ۳۰ ساعت در هفته حق کار دانشجویی برخوردار می باشند.

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور فرانسه مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان فرانسوی مسلط بوده و دوره تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

هزینه های تحصیل در فرانسه

هزینه های تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های دولتی همانند دانشجویان فرانسوی است. میانگین هزینه تحصیل در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

دوره تحصیلی هزینه
دوره کارشناسی ۲۷۷۰ یورو
دوره کارشناسی ارشد ۳۷۷۰ یورو
دوره دکترا ۳۹۶ یورو

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی، Grandes Écoles و در دوره هایی برای موضوعات خاص مانند مهندسی و پزشکی بالاتر از اعداد ذکر شده است.

هزینه های زندگی در فرانسه

هزینه های ماهانه زندگی در کشور فرانسه به طور میانگین در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو می باشد که دانشجویان با کار دانشجویی خود بخش عظیمی از هزینه های زندگی را کاور می کنند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور فرانسه را دارند قبل از ورود به فرانسه باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی که مبلغ آن برابر هزینه های یک سال زندگی و تحصیل در فرانسه است را به سفارت ارائه دهند.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

دانشجویان برای تحصیل در فرانسه در ابتدای کار برای پذیرش و پس از آن برای اخذ ویزا اقدام می نمایند. برای افزایش شانس قبولی در مراحل عنوان شده، تحلیل و بررسی این دو مرحله کمک شایانی را می کند. در ادامه این بخش، هر دو مرحله توسط گروه تحریریه آریاناپارس به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است.

مرحله اول: پذیرش

دانشجویان برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی از طریق DAP برای پیش ثبت نام اقدام می نمایند. روند اخذ پذیرش در این مقطع به گونه ای می باشد که مجوز ارسال مدارک برای سه دانشگاه انتخابی به صورت همزمان صادر می شود.

بازه های زمانی اقدام برای دانشگاه های فرانسه از تاریخ ۱ نوامبر تا ۱۸ ژانویه می باشد. زمان پاسخگویی از جانب دانشگاه ها تا ۱۷ اپریل تعیین گشته است، در صورتی که دانشجویان تا تاریخ ۷ می از دانشگاه جوابی را دریافت نکنند به معنای جواب منفی است.

مدت زمان پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه حدود ۲ تا ۳ ماه به طول می انجامد. افرادی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که دانش زبان فرانسوی بسیار حائز اهمیت می باشد. سال تحصیلی فرانسوی در ماه سپتامبر یا اکتبر، متناسب با مؤسسه، تا پایان ماه ژوئن برگزار می شود و شامل دو ترم تحصیلی است.

مرحله دوم: ویزا

در حال حاضر روند اخذ ویزای تحصیلی در کشور فرانسه از طریق Campus که در میدان هروی تهران واقع شده است، صورت می گیرد. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در فرانسه با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش شامل:

  1. نامه پذیرش
  2. تمکن مالی
  3. عدم سوءپیشینه
  4. پرداخت هزینه وقت سفارت( ۲۰۰ یورو)

می باشد. طبق زمان تعیین شده از جانب دفتر کمپس، متقاضیان باید در آنجا حضور داشته باشند.

لازم بذکر است که در صورتی که دانشجویان قبل از دوره های تحصیلی در کشور فرانسه ملزم به شرکت در آزمون ورودی باشند، ویزای Short Stay Visa دریافت می نمایند و در صورت قبولی ویزای Long Stay Visa به آنها تعلق می گیرد.

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

فرانسه کشوری است که در غرب اروپا واقع شده است و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. نظام آموزشی این کشور به گونه ای است که امکان تحصیل رایگان به زبان فرانسوی را برای دانشجویان فراهم کرده است از این رو سالانه متقاضیان بسیاری جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام می کنند. سالانه بیش از ۲۳ درصد از بودجه خود را به آموزش اختصاص می دهد.

تحصیل در دانشگاه های فرانسه به دو زبان انگلیسی و فرانسه امکان پذیر است. اما نکته حائز اهمیت این است که متقاضیانی که قصد تحصیل به صورت تقریباً رایگان را در دانشگاه های این کشور دارند، ملزم به ارائه مدرک زبان فرانسه هستند. افرادی که قصد تحصیل و زندگی و نهایتاً دریافت اقامت این کشور را دارند اخذ ویزای تحصیلی فرانسه فرصتی بسیار عالی به شمار می رود.

فرانسه,فرانسه,فرانسه

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی فرانسه

فارغ التحصیلانی که در ایران تحصیل کرده اند، قادرند جهت ادامه تحصیل خود کشور فرانسه را برگزینند. اما فرانسه هم همانند سایر کشور های اروپایی شرایط و مدارکی را از متقاضیان خود طلب می کند. جهت دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های فرانسه مدارک مشخص و ضروری مورد نیاز است، که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

مدارک مورد نیاز

  • پرینت نامه تایید وقت سفارت
  • عکس بیومتریک در قطع پاسپورت
  • پاسپورت معتبر که بیش از سه ماه از زمان ویزا اعتبار داشته باشد
  • اسناد مالی مانند پرینت بانکی، ریز حساب، فیش حقوقی و تمامی مدارک دال بر تمکن مالی فرد
  • اسناد شغلی
  • رسید پرداخت هزینه خدمات ویزای فرانسه( این مبلغ معادل ۶۰ یورو است)
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی (بستگی به زبان انتخابی آموزشی فرد دارد)
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

گفتنی است متقاضیانی که قصد دارند پس از اتمام تحصیل خود در فرانسه مشغول به کار شوند ملزم به یادگیری زبان فرانسه هستند. بنابراین می توان گفت یادگیری زبان فرانسه یکی از موانع پیش روی متقاضیان دانشجویان است. پس از سپری کردن دوره تحصیل در فرانسه و کسب امتیازات مورد نظر متقاضیان می توانند شغل مناسب خود را یافته و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار در فرانسه تبدیل کنند.

نحوه اقدام برای ویزای فرانسه

متقاضیان ایرانی از دو طریق قادرند نسبت به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنند، افراد می توانند یا از طریق سفارت فرانسه و یا مراکز VFS Global نسبت به اخذ ویزا اقدامات لازم را انجام دهند. طی سالهای اخیر با توجه به استقبال شهروندان ایرانی جهت دریافت ویزای فرانسه، سفارت این کشور جهت سرعت بخشی و رفاه حال متقاضیان رسیدگی به امور مهاجرتی خود را به مرکز کارگزاری VFS Global واگذار کرده است.

تشکیل پرونده

متقاضیان پس از آماده کردن مدارک می بایست به وب سایت رسمی سفارت فرانسه مراجعه کرده و بر روی گزینه Visa application کلیک کنند. سپس از طریق گزینه Access حساب کاربری خود را ساخته و لاگین شوند. در صفحه اول، اطلاعات اولیه سفر جهت درخواست ویزاست. در کادر دوم your travel document متقاضی اطلاعات کشور صادر کننده، نوع پاسپورت، شماره پاسپورت را وارد می کند.

در کادر آخر هدف متقاضی از سفر و دلیل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صفحه بعدی که به نام your information است، اطلاعات شخصی و هویتی فرد می بایست وارد شود. در صفحه سوم که به نام  your last visa است. از متقاضی سوابق سفرش را چنانچه طی ۵ سال گذشته باشد را طلب می کند و به همین ترتیب تمامی صفحات می بایست توسط متقاضی تکمیل گردد.

در نهایت به صفحه نهایی رسیده و با کلیک بر روی دکمه Continue ایمیل تایید درخواست ویزای فرانسه برای فرد ارسال می گردد. پس از آماده سازی مدارک و درخواست ویزای فرانسه متقاضی می بایست نسبت به تعیین وقت سفارت فرانسه اقدام کند.

مصاحبه حضوری و انگشت نگاری بیومتریک

در روز مصاحبه حضوری متقاضی ملزم به ارائه پرینت نامه تایید وقت سفارت به بخش پذیرش VFS Global می باشد و در آن مرکز می بایست مراحل انگشت نگاری، ارائه مدارک ویزا و اطلاعات بیومتریک را انجام دهد.

پیگیری درخواست ویزا

پس از تحویل مدارک و انجام مصاحبه در مرکز VFS Global، متقاضیان قادر خواهند بود با وارد کردن شماره مرجع از طریق لینک مربوطه وضعیت درخواست خود را پیگیری نمایند.

فرانسه,فرانسه,فرانسه

هزینه های درخواست ویزای تحصیلی فرانسه

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می بایست جهت ویزای کوتاه مدت تحصیلی یا ویزای شینگن مبلغی در حدود ۶۰ یورو و در قبال هزینه اخذ ویزای بلند مدت تحصیلی مبلغی معادل ۹۹ یورو پرداخت نمایند. نکته حائز اهمیت در اخذ این نوع ویزا این است که هزینه ویزای تحصیلی فرانسه غیر قابل استرداد می باشد و در صورت پذیرفته شدن درخواست فرد هیچ مبلغی به او بازگردانده نخواهد شد.

مدت زمان بررسی ویزای تحصیلی

فرانسه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در سراسر جهان است و سالانه بسیاری از افراد برای انواع ویزاهای این کشور اقدام می نمایند. به طور متوسط می توان گفت حدود ۲۱ روز زمان احتیاج است تا نتیجه ویزا دریافت شود اما مدت زمان این بررسی به شرایط و مدارک فرد و تعداد متقاضیان این نوع ویزا دارد. ویزاهای تحصیلی فرانسه بنابر اینکه متقاضی چه مدت قصد اقامت و تحصیل در این کشور را دارد متفاوتند.

ویزای کوتاه مدت

اگر مطالعات فرد کمتر از سه ماه به طول بینجامد، متقاضی قادر خواهد بود برای ویزای کوتاه مدت یا شینگن درخواست دهد. گفتنی است این ویزا قابل تمدید نخواهد بود.

ویزای موقت بلند مدت

اگر طول دوره تحصیلی فرد بیش از ۹۰ روز باشد، متقاضی می تواند برای این نوع ویزا درخواست دهد. این نوع ویزا قابل تمدید خواهد بود.

ویزای طولانی مدت

اگر متقاضیان تحصیل بخواهند بیش از ۶ ماه در فرانسه اقامت داشته باشند، می توانند از این نوع ویزا استفاده کنند. این ویزا عمدتاً در طول مدت تحصیل فرد اعتبار دارد. در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ حدود ۱۸۳۸ دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل هستند. این عدد تا سال ۲۰۱۸ دو برابر خواهد شد.

فرانسه,فرانسه,فرانسه

شانس دریافت ویزای تحصیلی فرانسه در سال ۲۰۲۴ چقدر است؟

طبق موارد عنوان شده در این مقاله می توان گفت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در مقاطع پایین تر از کارشناسی ارشد شانس خیلی زیادی ندارد ترجیحاً به متقاضیان پیشنهاد می شود برای مقاطع بالاتر جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام نمایند.عمدتاً در مقطع لیسانس ۹۰ درصد دانشگاه ها به زبان فرانسه هستند بنابراین دانشجو ها ملزم به ارائه مدرک زبان فرانسه هستند.

بنابراین این بزرگترین مانع سر راه متقاضیان است. اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اغلب دانشگاه ها به زبان انگلیسی دروس و دوره های خود را ارائه می دهند. از این رو دانش جویان بین المللی با ارائه مدرک زبان انگلیسی به راحتی می توانند جهت اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه

ما در این مطلب قصد داریم شما را مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه  آشنا کنیم این مدارک ضروری به شرح زیر است:

  1. ارائه ی مدارک معتبر هویتی مانند شناسنامه، پاسپورت دارای اعتبار، عکس پرسنلی
  2. ارائه ی گواهی معتبر عدم سوء پیشینه و جرایم خلافکاری برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه الزامی است.
  3. ارائه ی مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات با ترجمه به زبان انگلیسی
  4. اگر دانشجو دارای مدرک معتبر مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در سطوح مختلف آیلتس و تافل است باید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد.
  5. ارائه ی گواهی معتبر تحت عنوان انگیزه‌نامه یا توصیه‌نامه برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری ضروری است.
  6. ارائه ی سوابق کاری و تحصیلی به همراه کپی مدارک
  7. ارائه ی گواهی های لازم برای اثبات تمکن مالی و پرداخت هزینه های مربوط به کار یا تحصیل
  8. تکمیل بدون نقص مدارک مربوط به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه
  9. شما باید فیش واریزی مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه خود را ارائه دهید.
  10. ارائه ی نامه ی پذیرش یا تاییدیه تحصیلی از دانشگاه مورد نظر برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه الزامی است.
  11. شما باید گواهی معتبری را مبنی بر تایید سلامت پزشکی خود به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید.

اقامت پس از تحصیل در فرانسه

۱. اقامت پس از تحصیل از طریق کاریابی

دانشجویان می توانند پس از پایان دوره ی تحصیلات خود در فرانسه از طریق استخدام در شغل مورد نظر و تحویل گواهی کارفرمای خود نوع ویزا را از تحصیلی به کاری تغییر دهند و به این ترتیب اقامت دائم شان را در این کشور اخذ نمایند.

۲. اقامت پس از تحصیل از طریق سرمایه گذاری

دانشجویان پس از پایان دوره ی تحصیلات خود می توانند از طریق سرمایه گذاری در پروژه های کاری مختلف اقامت دائم شان را در کشور فرانسه اخذ نمایند ضمن اینکه از حمایت های دولت برخوردار می شوند.

۳. اقامت پس از تحصیل از طریق ازدواج

دانشجویان می توانند از طریق ازدواج با شخصی که تابعیت این کشور را دارد اقامت دائم شان را در فرانسه پس از پایان دوره ی تحصیلات خود اخذ نمایند.

ضمن اینکه برای دریافت این مجوز لازم است شما تمکن مالی و محل اقامت خود را به صورت مشخص برای دولت این کشور به اثبات برسانید.

۴. اقامت پس از تحصیل از طریق پناهندگی

دانشجویان پس از پایان دوره ی تحصیلات در کشور فرانسه می توانند از طریق ارائه ی دلایل کافی مبنی بر عدم بازگشت به کشور مبدا اقامت دائم شان را در این کشور تحت عنوان پناهنده اخذ نمایند.

۵. اقامت پس از تحصیل از طریق تولد فرزند

والدینی که فرزندشان در خاک کشور فرانسه متولد می شوند می توانند با ارائه ی مدارک لازم اقامت دائم خود را در این کشور اخذ نمایند.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی فرانسه

دلایل زیادی برای پذیرفته نشدن درخواست ویزای تحصیلی شما وجود دارد ما در ادامه ی این مطلب قصد داریم تا شما را با مهم ترین عوامل ریجکتی ویزای تحصیلی از سوی اداره ی کنسولگری فرانسه آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

  1. اگر مدارک هویتی شما دارای اعتبار قانونی نباشد و آسیب خورده و مخدوش شده باشد.
  2. اگر مدارک هویتی شما به صورت غیر حقیقی و جعلی باشد به احتمال زیاد پس از بررسی مدارک ارائه شده با درخواست شما مبنی بر اخذ ویزای تحصیلی فرانسه موافقت نخواهد شد.
  3. اگر شما دلایل مناسبی را برای انگیزه ی خود از مهاجرت به فرانسه ارائه ندهید و اداره ی پلیس این کشور از نیت شما دچار ابهام شود ممکن است با درخواست شما موافقت نکند.
  4. اگر مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی فرانسه کامل نبوده و یا دارای نقص باشد.
  5. اگر متقاضی دارای سوء سابقه ی خلافکاری و جرایم کیفری و قضایی باشد ممکن است پس از بررسی پرونده شما پلیس این کشور به دلیل حفظ امنیت داخلی با درخواست تان موافقت نکند.
  6. اگر شما دارای سابقه ی بیماری های واگیردار و یا خطرناک باشید مانند ایدز، هپاتیت و…
  7. اگر نوع ویزای درخواستی با انگیزه ی واقعی تان مبنی بر مهاجرت به این کشور مطابقت نداشته باشد یعنی شما اقدام به اخذ ویزای تحصیلی از فرانسه نمایید درحالی که برای کار کردن و یا سرمایه گذاری به این کشور مهاجرت کنید.
  8. اگر شما دارای تمکن مالی مناسب برای مهاجرت به فرانسه نباشید و نتوانید مخارج مربوط به کار و یا تحصیل خود را بپردازید ممکن است با پذیرش درخواست ویزا شما مخالفت شود.
  9. اگر شما در گذشته برای دریافت ویزا از این کشور اقدام کرده باشید ولی به دلایل مختلفی از ویزای خود به درستی استفاده نکرده باشید ممکن است درخواست مجدد مبنی بر اخذ ویزای تحصیلی کشور فرانسه از سوی اداره ی کنسولگری این کشور پذیرفته نشود.

سوال های متداول شما

در حال حاضر تحصیلات در کشور فرانسه مستلزم پرداخت هزینه می باشد. دانشجویان می بایست بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو برای تحصیل در این کشور هزینه پرداخت نمایند.
دانشگاه های کشور فرانسه محدودیتی را برای دانشجویان در نظر نمی گیرند ولی در صورت گپ تحصیلی ارائه مدارک برای پوشش آن بازه زمانی الزامی می باشد.
به صورت میانگین هزینه ای بالغ بر ۸ الی ۹ هزار یورو برای ارائه تمکن مالی به سفارت فرانسه کفایت می کند.
دوره های تحصیلی در کشور فرانسه تا قبل از سال ۲۰۲۰ به صورت رایگان ارائه می شد و در حال حاضر دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه برای ادامه تحصیل در فرانسه می باشند.
افراد در صورت علاقه به زبان فرانسوی قادر خواهند بود برای دوره های زبان در این کشور اقدام نمایند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۱۵۹ پاسخ به “تحصیل در فرانسه”

    1. Nour گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      من فارغ التحصیل تجربیم و معدلم ۱۶.۹۷ هستش و از زبان فرانسه چیزی بلد نیستم
      میخواستم بدونم میشه با این معدل توی دانشگاه سوربن در رشته داروسازی تحصیل کرد ؟

      • consultant گفت:

        سلام
        مدرک زبان فرانسوی یکی از چالش های کشور فرانسه هست
        بله اوکی مدرکتون رو برسونید

    2. Shima گفت:

      درود، وقت بخیر!
      می‌خواستم بدونم برای گرفتن پذیرش در نقطع کارشناسی ارشد به گواهی قبولی کنکور نیاز هست؟
      من دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد هستم و از طریق شرط معدل وارد دانشگاه شدم.

      • آریانا پارس گفت:

        سلام تشکر،وقت شما هم بخیر، برای پذیرش گرفتن در مقطع فوق لیسانس نیاز به ارائه مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۵ و مدرک زبان دارید.

    3. شهروز گفت:

      سلام
      همسر بنده ۳۵ساله و دکتر دامپزشک می باشد و مشغول یادگیری زبان فرانسه. امکان اخذ پذیرش تخصص برای ایشان و اخذ اقامت و مجوز کار برای بنده ۳۸ساله وجود داره. در ضمن امکان تحصیل فرزندم۹ساله.
      تشکر اگر راهنمایی کنید

      • author15 گفت:

        سلام
        معمولا برای ورود به دوره تخصص در فرانسه باید مدارک تحصیلی متقاضی ثبت یا رجیستر شود تا امکان ادامه تحصیل ایجاد شود. عموما از ابتدا اجازه بردن همراه وجود ندارد و در ابتدا متقاضی به صورت فردی باید وارد کشور مورد نظر شود و بعد از ۳ تا ۶ ماه امکان درخواست الحاق خانواده را خواهد داشت.

    4. زهرا گفت:

      سلام من ۲۶ سالمه و تا یک سال اینده مدرک زبان فرانسه رو میگیرم. ایا امکانش هست در مقطع کارشناسی شرکت کنم؟

      • author15 گفت:

        سلام
        معمولا برای تحصیل اتباع سایر کشورها به جز کشورهای اتحادیه اروپا محدودیت سنی وجود داره یعنی برای مقطع لیسانس حداکثر تا سن ۲۵ سالگی شانس اخذ پذیرش دارید و هر چه قدر سن افزایش شانس شما کم میشه.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up