آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در دانشگاه های بلغارستان

Conditions of study in Bulgarian universities

به واسطه شرایط ایده آل دانشگاه های بلغارستان سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی روانه این کشور می شوند. هزینه های تحصیل و زندگی بسیار پایین و شانس قبولی مناسب در دانشگاههای بلغارستان، این کشور را به عنوان هدفی مناسب برای تحصیل دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

به طور کلی رتبه بندی و اعتبار هر دانشگاه به مسائل متفاوتی نظیر امکانات آموزشی، جوایز عملی کسب شده، تعداد دانشجویان و اساتید، فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی قابل توجه و … ارتباط دارد. معمولاً این موارد توسط سازمان های جهانی معتبر از قبیل THE ،QS و … مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در این مقاله که توسط گروه تحریریه آریاناپارس تنظیم و گردآوری شده است، به بررسی دانشگاه های بلغارستان پرداخته شده است.

اعتبار دانشگاه های بلغارستان

در حال حاضر ۵۱ دانشگاه در کشور بلغارستان به رسمیت شناخته می شود. دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی و شرایط مورد نظر می توانند برای اخذ پذیرش در دانشگاه های بلغارستان اقدام نمایند.

اعتبار دانشگاه های بلغارستان

معتبرترین دانشگاه های کشور بلغارستان از دیدگاه سایت QS، وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم.

سایت QS

با توجه به رشته بندی سایت QS که شاخص هایی نظیر کیفیت آموزشی، رضایت دانشجویان بین المللی و سطح علمی اساتید را مورد بررسی قرار می دهد، Sofia University “St. Kliment Ohridski” را در میان ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی کرده است.

وزارت علوم ایران

وزارت علوم ایران سالانه، لیست دانشگاه های مورد تائید خود را منتشر می کند. در لیست امسال ۱۱ دانشگاه کشور بلغارستان مورد تائید ایران می باشد. دانشجویان قادر خواهند با فراهم آوردن شرایط مورد نیاز برای دانشگاه های بلغارستان اقدام نمایند.

  1. Sofia University St. Kliment Ohridski
  2. American University in Bulgaria
  3. Paisii Hilendarski University – Plovdiv
  4. ST. Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo
  5. St. Ivan Rilski University of Mining & Geology
  6. Technical University of Gabrovo
  7. Technical University of Sofia
  8. Trakia University
  9. University of Architecture, Civil Engineering & Geodesy
  10. University of Chemical Technology & Metallurgy – Sofia
  11. University of National & World Economy

وزارت بهداشت ایران

در حال حاضر دانشگاه صوفیا به عنوان تنها مرکز آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت ایران شناخته می شود. دانشجویان پس از پایان تحصیل می توانند برای کار در کشور ایران اقدام نمایند. از دیگر دانشگاه های برتر کشور بلغارستان می توان به لیست ذیل اشاره کرد.

  1. Trakia University
  2. Plovdiv Medical University
  3. Varna Medical University
  4. Pleven Medical University

دانشجویان در صورت قصد برگشت به ایران می بایست در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت به تحصیل بپردازند ولی به صورت دانشگاه های عنوان شده مورد تایید کشورهای اتحادیه اروپا می باشد.

معتبرترین دانشگاه های بلغارستان

سیستم دانشگاه های بلغارستان از فرآیند بولونیا تبعیت می کند. فرآیند بولونیا، سیستم هماهنگ در کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. با توجه به ۵۱ دانشگاه برتر کشور بلغارستان، در این بخش به معتبرترین دانشگاه های این کشور از حیث رشته های تحصیلی می پردازیم.

معتبرترین دانشگاه های بلغارستان

معتبرترین دانشگاه های بلغارستان در رشته های پزشکی

رشته پزشکی به عنوان یکی از برترین رشته های تحصیلی در کشور بلغارستان به شمار می رود. از همین رو دانشجویان علاقه مند به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، کشور بلغارستان را در لیست نهایی خود برای ادامه تحصیل قرار می دهند. از برترین مزایای تحصیل در دانشگاه های بلغارستان در شته پزشکی می توان به ارائه دروس به زبان انگلیسی و هزینه بسیار مناسب آن اشاره کرد.

لیست معتبرترین دانشگاه های پزشکی بلغارستان

  1. دانشگاه پزشکی وارنا (Medical university of Sofia)
  2. دانشگاه پزشکی صوفیه (Medical university of Sofia)
  3. دانشگاه پزشکی پلودیف (Medical university Plovdiv)
  4. دانشکده پزشکی دانشگاه تارکیا (Trakia University)
  5. دانشگاه پزشکی پلون (Medical university of Pleven)

معتبرترین دانشگاه های بلغارستان در رشته های مهندسی

در حال حاضر ۱۶ مرکز آموزشی در کشور بلغارستان رشته های مرتبط با مهندسی را ارائه می دهند. پس از رشته های پزشکی، رشته های مهندسی بیشترین میزان دانشجویان را در این کشور جذب می کند. در ادامه به ۱۰ دانشگاه برتر کشور بلغارستان در رشته های مهندسی اشاره می شود.

لیست معتبرترین دانشگاه های مهندسی بلغارستان

  1. Technical University Sofia
  2. Technical University Varna
  3. Technical University Gabrovo
  4. University of Forestry
  5. University of Architecture, Civil Engineering and Geodesy
  6. University of Chemical Technology and Metallurgy Sofia
  7. Agricultural University Plovdiv
  8. University of Mining and Geology “St. Ivan Rilski”
  9. “Todor Kableshkov” University of Transport
  10. University of Food Technologies

کم هزینه ترین دانشگاه های بلغارستان

به صورت کلی هزینه های تحصیل در بلغارستان نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بسیار پایین می باشد. در این بخش به ۴ تا از کم هزینه ترین دانشگاه های بلغارستان اشاره می نماییم.

کم هزینه ترین دانشگاه های بلغارستان

۱- دانشگاه آزاد وارنا

با توجه به خصوصی بود دانشگاه آزاد وارانا، دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه مستلزم پرداخت شهریه سالانه معادل ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ یورو می باشند. دانشگاه آزاد وارنا در سال ۱۹۹۱ به عنوان دانشگاه خصوصی کشور بلغارستان، شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه با بیش از ۱۲ هزار دانشجو، ۸۰ دوره کارشناسی، ۲۰ دوره کارشناسی ارشد و ۲۰ دوره تحقیقاتی برای دانشجویان مقطع دکتری را ارائه می دهد.

۲- دانشگاه فنی گابروو

از رشته های برتر دانشگاه فنی گابروو می توان به مهندسی ها، هنر، آموزش و مدیریت اشاره کرد. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته های عنوان شده قادر خواهند با کم ترین هزینه در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. دانشگاه فنی گابروو به ده ها هزار فارغ التحصیل خود افتخار می کند که مشاغل موفق را در کشور بلغارستان و کشورهای دیگر دنبال و به پیشرفت جامعه مدرن کمک می کنند.

۳- دانشگاه ترودور کابلشکوف

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ترودور کابلشکوف ملزم به پرداخت شهریه بین ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ یورو در سال می باشند. دانشگاه ترودور با بیش از ۳۰ هزار دانشجو از سال ۱۹۲۲، متخصصان بسیار زیادی را برای زمینه های حمل نقل زمینی، زیر ساخت های حمل و نقل و ارتباطات آماده می کند.

۴- دانشگاه اقتصاد وارنا

یکی از کم هزینه ترین دانشگاه های کشور بلغارستان، دانشگاه دولتی اقتصاد وارنا می باشد. در حال حاضر در حدود ۱۱ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. هزینه های تحصیل در دانشگاه اقتصاد وارنا سالانه بین ۱ تا ۲ هزار تخمین زده می شود.

مزایای تحصیل در بلغارستان

اطلاع از مزایای تحصیل در دانشگاه های بلغارستان به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا انتخاب بهتری را اتخاذ نمایند. حضور در اتحادیه اروپا و محدوده شینگن به عنوان یکی از برترین مزایای تحصیل در این مراکزآموزشی قلمداد می شود. دانشجویان در صورت اتمام تحصیل قادر خواهند با دریافت بلو کارت در سایر کشورهای این حوزه مشغول به کار شوند.

مزایای تحصیل در بلغارستان

هزینه های مناسب تحصیل

فاکتور هزینه های تحصیل، برای بسیاری از دانشجویان حائز اهمیت می باشد. از همین روتحصیل در دانشگاه های بلغارستان این فرصت را به علاقه مندان می دهد تا با کم ترین میزان شهریه از خدمات آموزش بهره مند شوند. هزینه های تحصیل در کشور بلغارستان نسبت به سایر کشورهای اتحادیه بسیار پایین می باشد. جدول ذیل نشانگر هزینه های تحصیل در دانشگاه های بلغارستان می باشد.

مقطع تحصیلی هزینه های سالانه
دوره کارشناسی ۲ تا ۳ هزار یورو
دوره کارشناسی ارشد ۳ تا ۵ هزار یورو
مقطع دکتری ۳ تا ۴ هزار یورو
دوره های پزشکی ۸ تا ۱۰ هزار یورو

عدم نیاز به مدرک زبان

یکی از برترین مزایای تحصیل در بلغارستان، عدم نیاز به مدرک زبان می باشد. دوره های آموزشی در دانشگاه های بلغارستان به زبان انگلیسی ارائه می شود. دانشجویان در صورت عدم موفقیت در کسب نمره ایده آل در آزمون آیلتس، فرصت شرکت در کلاس های زبان قبل از دانشگاه را خواهند داشت.

سرعت عمل بالا برای اعطا پذیرش

دانشجویان در صورت فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود برای پذیرش تحصیلی اقدام نمایند. بازه های جوابگویی دانشگاه های بلغارستان به صورت معمول بین ۳۰ تا ۴۰ روزپس از ارسال درخواست دانشجویان می باشد. از همین رو دانشجویان با ارائه مدارکی نظیر سوابق تحصیلی و ریز نمرات قادر خواهند بود برای پذیرش دانشگاهی اقدام نمایند و تا زمان ورود به کشور بلغارستان به آموزش ربان انگلیسی بپردازند. لازم بذکر است که شانس افراد برای اخذ پذیرش تحصیلی از مراکز آموزشی این کشور مناسب می باشد.

معایب تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان با چالش هایی همراه است که آشنایی و برنامه ریزی این چالش ها کمک شایانی به دانشجویان علاقه مند به تحصیل در بلغارستان می کند و علی رغم مزایای عنوان شده، دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید عواملی را در نظر بگیرند.

تامین هزینه های جاری از ایران

با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، دانشجویان در حین تحصیل در بلغارستان از حق کار دانشجویی برخوردار می باشند. با توجه به بازار کار نامناسب کشور بلغارستان پیدا کردن کار دانشجویی با مشکلاتی همراه است. از همین رو دانشجویان برای تامین هزینه های زندگی در بلغارستان می بایست به منابع مالی خود از ایران اکتفا کنند.

تعداد محدود دانشگاه های مورد تائید

یکی از چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی، تعداد محدود دانشگاه های مورد تائید می باشد. در حال حاضر فقط ۱۲ دانشگاه در این کشورمورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران می باشند. در همین راستا دانشجویان برای اخذ پذیرش در دانشگاه های بلغارستان با محدودیت انتخاب مواجه می شوند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانشگاه های بلغارستان دانشگاه های بلغارستان دانشگاه های بلغارستان دانشگاه های بلغارستان دانشگاه های بلغارستان

    شبکه های اجتماعی

    arrow up