با تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند، آینده ای روشن پیش روی فارغ التحصیلان قرار می گیرد. نرخ پایین بیکاری، درصد بالای ورود به بازار کار پس از تحصیل و کیفیت بالای زندگی در نیوزیلند همگی موجب این پیش آمد، می شوند. از همین دانشجویان با بررسی شرایط دانشگاه های این کشور می توانند به این مهم دست پیدا کنند.

حال باید به این سوال پاسخی صحیح داد که با توجه به شرایط موجود برای کدام دانشگاه نیوزیلند می توان اقدام کرد؟ و یا شرایط پذیرش از دانشگاههای این کشور به چه صورت است؟ در این مقاله که توسط گروه تحریریه آریاناپارس تنظیم و گردآوری شده است، تمامی بایدها و نبایدهای دانشگاه های نیوزیلند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. برای انتخاب صحیح با ما همراه باشید.

آشنایی با دانشگاه های نیوزیلند

Introduction to New Zealand universities

در حال حاضر هشت دانشگاه،۲۵ پلی‌ تکنیک و تعدادی دانشکده آموزش و پرورش مختص به آموزش معلمان در کشور نیوزلند وجود دارند. این تعداد مراکز آموزشی طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را ارائه می دهند. از همین رو دانشجویان بدون هیچ محدودیتی قادر خواهند بود برای رشته های مورد نظر در دانشگاه های نیوزیلند اقدام نمایند. 

در حال حاضر در حدود ۱۳۲ هزار دانشجو به صورت تمام وقت در دانشگاه ها مشغول به تحصیل در نیوزیلند می باشند، از این تعداد ۱۶ درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. بیشترین میزان تعداد دانشجو در دانشگاه های نیوزلند، مختص به دانشگاه‌های آوکلند، دانشگاه تکنولوژی آوکلند و دانشگاه وایکاتو می باشد.

به صورت کلی این هشت دانشگاه در میان برترین دانشگاههای جهان قرار دارند. به عنوان مثال دانشگاه آوکلند در رشته‌هایی همچون معماری، هنر، مهندسی، پزشکی در میان برترین دانشگاههای جهان است. دانشگاه ویکتوریا در رشته‌های همچون کشاورزی و باغداری به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های نیوزلند شناخته می شود. دانشگاه وایکاتو متخصص در رشته‌های هنر محاسبات و ریاضیات آموزش مهندسی و حقوق است. 

شرایط پذیرش دانشگاه

شرایط پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند

شرایط پذیرش دانشگاه های کشور نیوزیلند متناسب با مقطع تحصیلی و رشته انتخابی متفاوت می باشد. به صورت کلی یک سیستم جامع و یک پارچه برای دریافت پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند وجود ندارد. از همین رو هر دانشگاه مدارک و شرایط مورد نیاز خود را وب سایت خود منتشر می کند. دانشجویان با توجه به دانشگاه انتخابی و ددلاین های دانشگاه می توانند با ارسال مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند اقدام نمایند. در ادامه به بازه های زمانی اقدام برای دانشگاههای این کشور اشاره می شود.

بازه های زمانی اقدام برای دانشگاه

دوره های تحصیلی در نیوزیلند شامل دو ترم دانشگاهی می شود. دانشجویان با توجه به آماده سازی مدارک می توانند برای هر کدام از دو ترم دانشگاهی اقدام نمایند. به صورت کلی سال تحصیلی در دانشگاه های نیوزیلند از ماه ژانویه شروع و در ما دسامبر به پایان می رسد.

  • ترم ۱: February to June
  • ترم ۲: July to November 

دانشجویان متناسب با دوره انتخابی می بایست چند ماه قبل از شروع ترم تحصیلی برای ارسال مدارک و اخذ پذیرش اقدام نمایند. لیست مدارک مورد نیاز در بخش بعدی به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز

دانشجویان با ارائه مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود برای اخذ پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند اقدام نمایند. از همین رو در بازه های زمانی دانشگاه می توان با ارائه مدارک شانس خود را برای دریافت پذیرش تحصیلی امتحان نمود. از مهم ترین مدارک مورد نیاز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عکس: ۲ قطعه عکس اخیر
  • پاسپورت: به مدت تحصیل در کشور نیوزیلند اعتبار داشته باشد.
  • رزومه تحصیلی: ارائه رزومه تحصیلی برای مقاطع مختلف
  • انگیزه ‌نامه تحصیلی: دلایل انتخاب کشور، دانشگاه و رشته باید در انگیزه نامه قید شود.
  • مدارک دانشگاهی به همراه ریز نمرات: آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان: با توجه به مقطع تحصیلی، ارائه نمره ۶ یا ۶٫۵ در آزمون آیلتس
  • توصیه نامه: به صورت معمول دو نسخه کفایت می کند.

بهترین دانشگاه های نیوزیلند

در حال حاضر ۸ دانشگاه نیوزلند در میان برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند که فقط دانشگاه آوکلند در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جای گرفته است. برترین دانشگاه های نیوزلند متناسب با شرایط کلی تعیین می گردد و در رشته های خاص رتبه های دانشگاهی دچار تغییرات می شود. به طور مثال دانشگاه آوکلند در رشته مردم شناسی در رتبه ۲۵ جهان یا دانشگاه اوتاگو در رشته ورزش رتبه ۱۳و دانشگاه ولیگتون در رشته مدیریت اطلاعات در میان ۲۰ دانشگاه برتر دنیا می باشند.

سایت QS یا Topuniversity یکی از برترین سایت های رتبه بندی دانشگاههای جهان می باشد که سالانه لیست برترین دانشگاههای دنیا را منتشر می کند. در لیست سال ۲۰۲۱ میلادی، هفت دانشگاه نیوزیلند در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا از دیدگاه سایت QS که در جدول زیر آمده است، قرار دارند.

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی سایت QS
1 The University of Auckland 81
2 University of Otago 184
3 Victoria University of Wellington 223
4 University of Canterbury 270
5 Massey University 272
6 University of Waikato 375
7 Lincoln University 387

دانشگاه های پزشکی نیوزیلند

رشته پزشکی به عنوان یکی از برترین رشته های تحصیلی قلمداد می شود. دانشجویان به واسطه شرایط ایده آل دوره های پزشکی در نیوزیلند اقدام می نمایند. بازه های تحصیلی پزشکی در دانشگاه های نیوزیلند به طور میانگین ۶ سال به طول می انجامد. دانشجویان پس از سپری کردن یک دوره یک ساله می توانند با توجه به علاقه مندی خود، از میان رشته های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی یکی را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. دوره های پزشکی در نیوزیلند به زبان انگلیسی ارائه می شود. در ادامه به برترین دانشگاه های نیوزیلند در رشته پزشکی اشاره می شود.

  • The University of Auckland
  • University of Otago
  • University of Wellington

دانشگاه های مهندسی نیوزیلند

به صورت کلی، رشته های مهندسی طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را شامل می شود. از برترین رشته های مهندسی در دانشگاه های نیوزیلند می توان به رشته های مهندسی عمران و ساختمان، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک اشاره کرد. دانشجویان زیادی سالانه برای ادامه تحصیل در رشته های مهندسی ، کشور نیوزیلند را به عنوان کشوری منتخب انتخاب می نمایند. دانشگاه آوکلند به عنوان برترین دانشگاه در زمینه رشته های مهندسی شناخته می شود.

  • The University of Auckland
  • University of Canterbury
  • University of Otago
  • Victoria University of Wellington

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

کشور نیوزیلند به عنوان یکی از برترین کشورهای دنیا برای تحصیل و زندگی شناخته می شود. دانشجویان با دانش زبان انگلیسی قادر خواهند بود برای دانشگاه های نیوزیلند اقدام نمایند. در حال حاضر ۱۸ دانشگاه کشور نیوزیلند مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد. دانشجویانی که مشمول سربازی می باشند با اخذ پذیرش از دانشگاه های مورد تایید می توانند برای معافیت تحصیلی اقدام نمایند. از همین رو این لیست برای این دسته از دانشجویان حائز اهمیت می باشد. لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم به شرح زیر می باشد.

گروه الف (ممتاز)

  1. Auckland University of Technology
  2. Massey University
  3. The University of Auckland
  4. University of Canterbury
  5. University of Otago
  6. University of Waikato
  7. Victoria University of Wellington

گروه ب(خوب)

  1. Lincoln University

گروه ج (متوسط)

  1. (Ara Institute of Canterbury (Christchurch Polytechnic
  2. Eastern Institute of Technology Hawke’s Bay and Tairawhiti
  3. Manukau Institute of Technology
  4. Nelson Marlborough Institute of Technology
  5. Otago Polytechnic
  6. Southern Institute of Technology
  7. (Unitec Institute of Technology (Unitec New Zealand
  8. (Universal College of Learning (UCOL
  9. Waikato Institute of Technology
  10. (Whitireia New Zealand (Whitireia Community Polytechnic

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

مورد تایید بودن دانشگاه مورد نظر، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار برای انتخاب دانشجویان ایرانی می باشد. در حال حاضر فقط ۴ دانشگاه کشور نیوزیلند مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. دانشجویان علاقه مند به رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی قادر خواهند بود با تحصیل در این دانشگاه های اعلام شده، پس از تحصیل به ایران بازگردند. لازم به ذکر است که تعداد دانشگاه هایی که دوره پزشکی را در کشور نیوزیلند ارائه می دهند، بیشتر از این تعداد می باشد.

لیست وزارت بهداشت

۱. Massey University
۲. The University of Auckland
۳. University of Canterbury
۴. University of Otago

هزینه های تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند

هزینه های تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند

تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند برای دانشجویان بین المللی مستلزم پرداخت هزینه می باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند متناسب با مقطع و رشته تحصیلی متفاوت است. متوسط هزینه ای تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار در سال تخمین زده می شود. لازم به ذکر است که دانشجویان در صورت دریافت بورسیه تحصیلی و یا حق کارهایی که به صورت قانونی می توانند در این کشور مشغول به تحصیل باشند، قادر خواهند بود بخشی از این هزینه های عنوان شده را تامین نمایند. در جدول زیر به میانگین هزینه های دانشگاه های نیوزیلند اشاره شده است.

ردیف دوره تحصیلی میزان شهریه توضیحات
۱ دوره کارشناسی ۲۲ تا ۳۲ هزار دلار شامل طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در دانشگاه های نیوزیلند می باشد.
۲ دوره های پزشکی ۳۲ تا ۴۵ هزار دلار دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
۳ دوره های کارشناسی ارشد ۲۶ تا ۳۷ هزار دلار هزینه های به ازای هر سال می باشد.
۴ دوره دکتری ۶ تا ۹ هزار دلار امکان دریافت بورسیه تحصیلی مقدور می باشد.
۵ دوره های زبان ۳۵۰ دلار به ازای هر هفته این میزان شهریه دوره های زبان می باشد.

کم هزینه ترین دانشگاه های نیوزلند

هزینه تحصیل در خارج از کشور با توجه به تفاوت نرخ ارز و عوامل دیگر به مراتب گرانتر از ایران است. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در نیوزیلند می باشید، باید بودجه کافی برای تأمین شهریه و هزینه زندگی در این کشور را تهیه نمایید. با این حال، بیشتر دانشجویان بین المللی پول محدودی دارند و پرداخت شهریه بالایی برای آنها دشوار است. در این حالت، می توانید یک دانشگاه ارزان قیمت در نیوزیلند را انتخاب نمایید تا هزینه خود را پس انداز کنید. کم هزینه ترین دانشگاه های نیوزیلند برای دانشجویان بین المللی کدام اند؟ در ادامه به سه دانشگاه ارزان کشور نیوزیلند اشاره می شود.

دانشگاه کانتربری

دانشگاه کانتربری یکی از ارزان ترین دانشگاه های نیوزیلند برای دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه در Christchurch و در سال ۱۸۷۳ تاسیس شده است. دانشگاه کانتربری دوره تعداد زیادی دوره را با نرخ مناسب برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. دانشگاه کانتربری بورسیه های گسترده ای برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.

  • شهریه سالانه برای دانشجویان بین المللی: ۱۷٫۳۲۰ تا ۲۸٫۲۲۰ دلار

دانشگاه مسی

دانشگاه عمومی مسی در سال ۱۹۲۷ میلادی تأسیس گردید. دانشگاه مسی بزرگترین دانشگاه نیوزلند است و همچنین تعداد زیادی بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان به ارمغان می آورد. این دانشگاه ارزان قیمت در نیوزیلند در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار دانشجو دارد که در حدود پنج هزار دانشجو آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

  • شهریه سالانه برای دانشجویان بین المللی: ۱۷٫۰۲۵ تا ۵۸٫۰۷۵ دلار
دانشگاه لینکلن

دانشگاه لینکلن

دانشگاه لینکلن یکی از ارزان ترین دانشگاه های نیوزیلند برای دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های نیوزلند و یک دانشگاه کشاورزی معروف در جهان است. علاوه بر این، دانشگاه لینکلن اولین دانشگاه در نیمکره جنوبی است که دوره دانشگاهی را در رشته کشاورزی ارائه می دهد.

  • شهریه سالانه برای دانشجویان بین المللی: ۱۸٫۲۸۰ دلار تا ۲۵٫۶۶۰ دلار

نتیجه گیری

تحصیل به زبان انگلیسی، کیفیت بالای آموزشی، فرصت های کاری پس از تحصیل از برترین مزایای تحصیل در دانشگاه های نیوزیلند می باشد. از همین رو سالانه دانشجویان از سراسر دنیا با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز برای دانشگاه های این کشور اقدام می نمایند. دانشگاه های نیوزیلند رتبه های علمی بسیار مناسبی را دارند و بیشتر رشته های تحصیلی را ارائه می دهد.

روش تحصیلی به عنوان یک راه مناسب برای ورود به کشور نیوزیلند می باشد. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های این کشور قادر خواهند بود شانس خود را برای پیدا کردن کار در نیوزیلند افزایش دهند و در صورت احراز شرایط مورد نیاز، برای اقامت دائم نیوزیلند اقدام نمایند.

کدام دانشگاه نیوزیلند به عنوان بهترین گزینه برای تحصیل شناخته می شود؟ این سوال را می توان متناسب با شرایط افراد پاسخ داد. از همین رو دانشجویان قادر خواهند بود برای کسب اطلاعات کامل و بررسی شرایط موجود با مشاورین موسسه آریاناپارس در ارتباط باشند. نظرات خود را درباره دلایل انتخاب دانشگاه و تحصیل در نیوزیلند با ما به اشتراک بگذارید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانشگاه های نیوزیلند دانشگاه های نیوزیلند دانشگاه های نیوزیلند دانشگاه های نیوزیلند دانشگاه های نیوزیلند

    شبکه های اجتماعی

    arrow up