لیتوانی کشوری بسیار زیبا و منحصر به فرد در شمال اروپا می باشد که در کرانه دریای بالتیک واقع گردیده است. لیتوانی جزو ۳ کشور منطقه بالتیک در حاشیه اروپا می باشد که با لهستان، بلاروس، لتونی و روسیه هم مرز است. زندگی در لیتوانی به لطف هزینه های بسیار کم، مناظر طبیعی حیرت انگیز، دریاچه های باشکوه و شهرهای مدرن جذابیت های فراوانی دارد.

زندگی در لیتوانی تجربه جذابی از ترکیب زندگی مدرن و آرامش محض خواهد بود. اگر از زندگی در شهرهای شلوغ و پر هیاهو خسته شده اید می توانید در شهرهای دنج و کوچک تر لیتوانی از زندگی در کنار رودخانه ها و جنگلهای خیره کننده این کشور لذت ببرید. از سوی دیگر اگر به زندگی شهری عادت دارید شهرهای بزرگ لیتوانی کلیه انتظارات شما از زندگی مدرن و امروزی را برآورده خواهند کرد. در ادامه این مطلب با شرایط زندگی در لیتوانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط زندگی در لیتوانی

Living conditions in Lithuania

بدون شک یکی از مهم ترین نکات برای ارزیابی شرایط زندگی در هر کشوری علاوه بر امکانات اجتماعی و رفاهی تناسب هزینه های زندگی و میزان درآمد فردی افراد می باشد. لیتوانی یکی از ارزانترین کشورهای اروپا می باشد که در عین حال افراد جامعه در این کشور درآمد نسبتاً مناسبی نسبت به هزینه های زندگی دارند.

البته شرایط زندگی در لیتوانی با توجه به انتظارات افراد از زندگی و موقعیت فردی متفاوت خواهد بود. ولی کشور لیتوانی برای هر نوع سلیقه و شرایطی می تواند مکان بسیار مناسب برای زندگی باشد. هزینه تحصیل در لیتوانی تقریباً رایگان است و در برخی از مراکز آموزشی مبلغ بسیار کمی از متقاضیان تحصیل به عنوان شهریه دریافت می شود. از این رو زندگی در لیتوانی برای خانواده های و دانشجویان بسیار جذاب خواهد بود.

از سوی دیگر موقعیت استراتژیک لیتوانی در منطقه بالتیک و دسترسی عالی به بازارهای مالی اسکاندیناوی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا لیتوانی را به یکی از مقاصد محبوب سرمایه گذارانی تبدیل نموده که قصد راه اندازی کسب و کار و گسترش مراودات مالی در سطح بین المللی را دارند. علاوه بر این موارد لیتوانی به عنوان یکی از زیباترین کشورهای منطقه بالتیک در شمال اروپا دارای مناطق و شهرهای بسیار زیبا و توریستی است. لیست مناطق و جاذبه های توریستی لیتوانی به شرح ذیل می باشد.

لیست مناطق و جاذبه های توریستی لیتوانی

  • محله قدیمی ویلنیوس
  • تراکای
  • قلعه کایوناس
  • موزه ملی لیتوانی
  • کلیسای سنت آن
  • دروازه داون
  • کلیسای هولی اسپریت
  • پارک ملی اوکسیتیا
  • شهر پلاتلای
  • شهر رومشیشکس
  • شهر آنیکشیای
  • شهر کروناوه
  • پارک اروپا

بهترین شهرهای لیتوانی برای زندگی

با توجه به سبک زندگی، روحیات، هدف و انتظار افراد از کیفیت زندگی انتخاب بهترین شهر لیتوانی برای زندگی از دیدگاه هر افراد متفاوت خواهد بود. ولی طبق نظر سنجی های انجام شده در مورد شرایط اقتصادی، هزینه های زندگی، درآمد فردی، رضایت شهروندان و امکانات رفاهی و اجتماعی شهرهای برتر لیتوانی برای زندگی به شرح ذیل می باشند.

زندگی در لیتوانی

ویلنیوس

ویلنیوس پایتخت لیتوانی با جمعیتی نزدیک به ۵۴۰ هزار نفر بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر برای مهاجرت به لیتوانی می باشد. ویلنیوس به طور رسمی در قرن چهاردهم میلادی تاسیس گردیده است، ولی تاریخچه این شهر به سالها قبل برمی گردد. ویلنیوس به واسطه اماکن تاریخی و موزه های متعددی که دارد به عنوان قطب فرهنگی لیتوانی محسوب می شود. از سوی دیگر این شهر در تضادی جذاب با بافت تاریخی خانه بلندترین آسمانخراش ها در لیتوانی است.

بر اساس مطالعات و نظر سنجی انجام شده توسط Eurostat و آمار انتشار یافته از آژانس آمار اروپا بیش از ۹۸ درصد شهروندان از کیفیت زندگی در ویلنیوس رضایت کامل دارند، طبق این آمار شهر ویلنیوس از لحاظ کیفیت زندگی در بین ۲۸ پایتخت کشورهای اتحادیه اروپا در رتبه نخست قرار دارد. بر اساس این آمار استکهلم و کپنهاگ با ۹۷ درصد رضایت شهروندان از کیفیت زندگی و همچنین وین و لوگزامبورگ با ۹۶ درصد در مکانهای بعدی قرار دارند.

زندگی در لیتوانی

کائوناس

کائوناس با جمعیتی نزدیک به ۳۲۵ هزار نفر به عنوان دومین شهر بزرگ لیتوانی محسوب می شود. کائوناس کوچکتر از ویلنیوس اما بکر تر از آن است. در واقع این شهر در جریان جنگ جهانی دوم متحمل خسارت های کمی شد و بسیاری از بناهای تاریخی و مهم کائوناس از بلایای جنگ در امان مانده اند. در سال ۱۹۲۰ با اشغال ویلنیوس توسط لهستان کائوناس تا مدتی به عنوان پایتخت لیتوانی محسوب می شد.

کائوناس علاوه بر کیفیت زندگی در کلیه زمینه ها نظیر ورزش خصوصاً بسکتبال و علم و فناوری با ویلنیوس رقابت می کند. هزینه های زندگی در کائوناس نسبت به ویلنیوس کمتر است، در حالیکه میزان درآمد در این شهر با ویلنیوس تقریباً برابر می باشد. در حال حاضر به لطف شرایط اقتصادی مناسب و امکانات رفاهی و اجتماعی قابل توجه کائوناس به یکی از بهترین شهرهای لیتوانی برای زندگی تبدیل گردیده است.

لیتوانی,لیتوانی,لیتوانی

کلایپدا

به جرات می توان گفت کلایپدا یکی از زیباترین شهرهای لیتوانی است. این شهر ساحلی بزرگترین بندر لیتوانی می باشد، که سالانه میزبان جشنواره ها، جشن ها و فستیوال های بین المللی و داخلی فراوانی است. از سوی دیگر کلایپدا به علت موقعیت استراتژیکی که دارد به عنوان یکی از قطب های تجاری لیتوانی محسوب می شود.

اغلب مردم این شهر در مشاغلی نظیر شیلات، کشتی سازی و غرفه سازی مشغول به فعالیت می باشند. به طور کلی کلایپدا شهری توریستی با استانداردهای بالای زندگی و امکانات ایده ال است.

بهترین شهرهای لیتوانی برای کار

شرایط کار، موقعیت های شغلی و میزان حقوق افراد در شهرهای مختلف لیتوانی بسیار متفاوت است. به عنوان سرانه درآمد افراد در ویلنیوس پایتخت لیتوانی نسبت به کلیه شهرهای این کشور بیشتر است. به عنوان مثال میانگین درآمد در ویلنیوس ماهیانه ۸۰۰۰ لیتاس می باشد، در حالیکه این رقم در سایر شهرهای لیتوانی ۶۰۰۰ لیتاس در ماه خواهد بود. در این بین شهرهای دیگری نظیر کائوناس، کلاپیدا و Siauliai شرایط بسیار مناسبی برای کار و زندگی دارند. در حال حاضر بهترین شهرهای لیتوانی برای کار به شرح ذیل می باشند.

زندگی در لیتوانی

ویلنیوس

ویلنیوس به عنوان ثروتمندترین شهر لیتوانی و قطب اقتصادی این کشور محسوب می شود. ویلنیوس به تنهایی بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی لیتوانی را در اختیار دارد و نزدیک به ۱۹ درصد از کل نیروی کار لیتوانی در این شهر مشغول به کار می باشند.

از این رو ویلنیوس به مهم ترین مراکز مالی و تجاری در منطقه بالتیک (کشورهای استونی و لتونی) تبدیل گردیده است. از سوی دیگر میزان حقوق دریافتی نیروی کار در لیتوانی نسبت به کلیه شهرهای این کشور بیشتر است. این شرایط ویلنیوس را به بهترین شهر لیتوانی برای کار تبدیل نموده است.

کائوناس

کائوناس دومین شهر بزرگ لیتوانی به شمار می آید که یک پنجم جمعیت کل کشور را در خود جای داده است. کائوناس به علت موقعیت جغرافیایی که دارد به مکان مناسبی برای مراودات مالی و اقتصادی بین کشورهای منطقه بالتیک و اسکاندیناوی تبدیل گردیده است. از سوی دیگر کائوناس یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی آزاد در لیتوانی می باشد. این موضوع سبب رونق اشتغال زایی و بازار کار در این شهر شده و کائوناس را به یکی از شهرهای محبوب برای جویندگان کار تبدیل نمود است.

زندگی در لیتوانی

کلایپدا

کلایپدا به عنوان تنها شهر بندری لیتوانی و قطب گردشگری در این کشور محسوب می شود، با توجه به رشد صنایعی نظیر کشتی سازی، شیلات، عمده فروشی و خرده فروشی نرخ اشتغال زایی در این شهر، خصوصاً در پی سالهای اخیر کلایپدا همواره رشد مثبت اقتصادی و اشتغال زایی را تجربه می کند . علاوه بر این موارد بزرگترین کارخانه تولید تنباکو در لیتوانی و کل منطقه بالتیک متعلق به شهر کلایپدا است.

کلایپدا سالانه پذیرای تعداد بی شماری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد، و از لحاظ صنعت گردشگری این شهر نسب به اغلب شهرهای لیتوانی از شرایط بهتری برخوردار می باشد. این شرایط کلایپدا را به یکی از مقاصد محبوب جهت اشتغال و کسب درآمد و سرمایه گذاری در لیتوانی تبدیل نموده است.

تفاوت زندگی در لیتوانی با ایران

قطعاً شرایط زندگی در هر کشور از جنبه ها مختلفی نظیر شرایط اقتصادی، کیفیت زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم، شرایط سیاسی، آزادی های اجتماعی، امکانات رفاهی و … متفاوت خواهد بود. از لحاظ فرهنگی کشور لیتوانی شباهت های بسیاری با ایران دارد، درواقع مردم لیتوانی بسیار خونگرم و مهمان نواز می باشند.

زندگی در لیتوانی

ولی از لحاظ اقتصادی، سیاسی، آزادی های اجتماعی و امکانات رفاهی لیتوانی شرایط نسبتاً بهتری دارد. هزینه های زندگی در لیتوانی به طور میانگین حدوداً ۲۰ درصد از هزینه زندگی در ایران بیشتر است، ولی سرانه درآمد فردی در لیتوانی به طور میانگین ۳۰ درصد بیشتر از ایران است.

از سوی دیگر در حال حاضر با توجه به شرایط سیاسی موجود نرخ تورم در ایران سالیانه با بیش از ۴۰ درصد رشد مواجه شده است. که این موضوع متاسفانه ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد کرده است. این درحالی است که نرخ تورم لیتوانی تنها ۳٫۵ درصد در سال می باشد، که نشان از ثبات اقتصادی در بازار کار این کشور دارد.

تفاوت های اصلی زندگی در لیتوانی با زندگی در ایران

  • شرایط اقتصادی و سیاسی
  • هزینه ها و درآمد زندگی
  • امکانات رفاهی و اجتماعی
  • آزادی های اجتماعی
  • کیفیت زندگی

مزایا و معایب زندگی در لیتوانی

بدون تردید زندگی در هر کشوری مزایا و معایب خاص خود را در پی دارد. انتخاب بهترین مکان برای زندگی بنا به روحیات فردی و نیازهای فردی برای هر شخصی متفاوت است. ولی بررسی مواردی نظیر شرایط اقتصادی، کیفیت زندگی، آب و هوا، چالش های موجود، حقوق شهروندی، دموکراسی و… می توانند به عنوان ملاک های مناسبی برای تعین محل زندگی مناسب محسوب شوند.

از سوی دیگر زندگی شهری و روستایی در لیتوانی بسیار با یکدیگر تفاوت دارند، به عنوان مثال زندگی روستایی همراه با آرامش و سلامتی خواهد بود، در حالیکه زندگی شهری می تواند با استرس بیشتری همراه باشد ولی میزان درآمد افراد در شهرهای بزرگ معمولاً بیشتر از مناطق روستایی می باشد. به طور کلی معایب و مزایای زندگی در لیتوانی به شرح ذیل می باشد.

مزایای زندگی در لیتوانی معایب زندگی در لیتوانی
هزینه های بسیار پایین زندگی و تحصیل کمبود موقعیت های شغلی مناسب در اغلب شهرهای لیتوانی
استفاده از امکانات رفاهی و اجتماعی ایده ال کسب درآمد کمتر نسبت به اغلب کشورهای اروپایی
امنیت شغلی و اجتماعی فساد مالی در برخی از حوزه های اقتصادی

نتیجه گیری

به طور کلی لیتوانی یکی از زیباترین کشورهای منطقه بالتیک است، هزینه های پایین زندگی، امکانات رفاهی و اجتماعی مناسب، امکان تردد در کلیه کشورهای حوزه شینگن، نرخ تورم بسیار کم و رشد اقتصادی قابل توجه باعث رشد سالیانه آمار مهاجرت افراد به لیتوانی شده است.

از سوی دیگر لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن می باشد و دریافت اقامت دائم و تابعیت این کشور مزایای بسیاری را در پی دارد. از این رو محبوبیت این کشور بین مهاجران خصوصاً طی سال های اخیر دوچندان شده است. با توجه به موارد ذکر گردیده در این مطلب می توان به این نتیجه گیری رسید که زندگی در لیتوانی می تواند تجربه متفاوت از پیشرفت، هیجان و آرامش را برای مهاجران در پی داشته باشد.

سوال های متداول شما

میزان حقوق و دستمزد شما در لیتوانی بستگی به نوع تخصص و تجربه شما دارد، ولی به طور کلی میانگین درآمد مشاغل تخصصی در لیتوانی ۷۵۰ یورو در ماه می باشد.
بله، امکان خرید ملک و خودرو در لیتوانی برای افراد خارجی وجود دارد، هزینه خرید ملک در لیتوانی بسته به موقعیت ملک مورد نظر متفاوت است در شهرهای بزرگ لیتوانی حداقل هزینه خرید ملک به ازای هر مترمربع ۱۰۰۰ یورو می باشد.
هزینه تحصیل در دانشگاه های لیتوانی بسته به مقطع و رشته تحصیل و نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود، ولی به طور میانگین برای تحصیل در دانشگاه های لیتوانی سالیانه به ۱۵۰۰ الی ۶۵۰۰ یورو نیاز خواهید داشت، که این مبلغ نسبت به اغلب کشورهای اروپایی پایین تر است.
بله، در حال حاضر در کشور لیتوانی مشاغل متنوعی برای واگذاری وجود دارد، که افراد به واسطه خرید این مشاغل می توانند پس از ۲ سال اقامت دائم و پس از ۵ سال تابعیت لیتوانی را دریافت نمایند.
سرمایه مورد نیاز برای خرید بیزینس بسته به نوع بیزینسی که افراد انتخاب می نمایند متفاوت خواهد بود، ولی حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید بیزینس در لیتوانی ۱۲ هزار یورو می باشد، لازم به ذکر است مهاجرت به لیتوانی از این روش مزایای بی شماری نظیر کسب درآمد در بدو ورود به این کشور و دریافت اقامت دائم لیتوانی و اتحادیه اروپا را در پی دارد.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up