نروژ دارای منابع عظیم و غنی نفت خام، گاز طبیعی و آب شیرین است. این کشور نسبت به جمعیتی که دارد بزرگترین تولید کننده نفت خام در قاره سبز می باشد. زندگی برای مهاجرت به نروژ شرایط خاص خود را در پی خواهد داشت و از مزایا و معایب گوناگونی برخوردار می باشد.

نروژ از جمله ثروتمندترین کشورهای منطقه اسکاندیناوی و حتی قاره اروپا می باشد. مهاجرت به نروژ می تواند استانداردهای بالای زندگی، امکانات رفاهی و اجتماعی، سرانه درآمد و قدرت خرید بالا و به طور کلی آینده روشنی را برای افراد در پی داشته باشد.

شرایط زندگی در نروژ چگونه است؟

Living conditions in Norway

بدون شک نروژ یکی از زیباترین کشورهای اسکاندیناوی می باشد، شهرهای نروژ خصوصاً پایتخت این کشور اسلو تلفیقی از معماری مدرن و سنتی به همراه مناظر طبیعی بسیار زیبا می باشند. این کشور علاوه بر اقتصاد قدرتمند از کمترین نرخ بیکاری در حوزه اسکاندیناوی برخوردار است. از لحاظ سرانه درآمد شخصی و برابری قدرت خرید نروژ چهارمین کشور برتر جهان است.

نروژ با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر از لحاظ شرایط بهداشتی، شاخص های مربوط به استانداردهای زندگی و همچنین امید به زندگی در بین افراد جامعه، کشوری بی رقیب محسوب می شود. از سوی دیگر هزینه های زندگی در این کشور نسبت به بسیار از کشورهای اروپایی بیشتر خواهد بود. علاوه بر هزینه های، سرمای شدید هوا و قوانین سفت و سخت در کلیه زمینه ها از جمله معایب زندگی در نروژ می باشند.

نروژ,نروژ,نروژ

هزینه زندگی در نروژ

بدون تردید در نگاه اول هزینه های زندگی در نروژ به مراتب بالاتر از اغلب کشورهای اروپایی می باشد، ولی اگر شما قصد دارید در نروژ مشغول به کار شوید و در این کشور زندگی نمایید، بالاترین میزان دستمزد را در بین اغلب کشورهای اروپایی دریافت خواهید کرد.

از این رو علاوه بر پرداخت هزینه های روزمره زندگی می توانید مبلغ قابل توجهی برای مخارج ضروری و پس انداز ماهیانه در اختیار داشته باشید. به طور کلی هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ نروژ کمی بیش از مناطق کوچک تر و روستایی در این کشور خواهد بود. هزینه های زندگی در ۳ شهر مشهور نروژ به شرح ذیل می باشد:

اسلو

اسلو پایتخت نروژ و بزرگترین شهر این کشور می باشد. بدون تردید اسلو نه تنها به عنوان زیباترین شهر نروژ بلکه به عنوان یکی از زیباترین پایتخت در کل اروپا محسوب می شود. این شهر حقیقتاً ترکیبی از طبیعت ناب و مدرنیته قرن بیستم را در دل خود جای داده است، هزینه های زندگی در اسلو نسبت به سایر شهرهای نروژ کمی بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر موقعیت های شغلی مناسب و درآمد افراد نیز به مراتب بیشتر از نقاط کوچک نروژ می باشد. به طور کلی میانگین هزینه های زندگی ماهانه برای ۱ نفر در نروژ به شرح ذیل است:

اجاره بهای مسکن خورد و خوراک حمل و نقل هزینه های جانبی
۹۰۰ الی ۱۲۵۰ یورو ۴۰۰ الی ۶۰۰ یورو ۲۰۰ الی ۴۰۰ یورو ۲۵۰ الی ۵۰۰ یورو

برگن

برگن بزرگترین بندر و دومین شهر بزرگ نروژ است، این شهر یکی از شلوغ ترین و مهم ترین بنادر در منطقه اسکاندیناوی می باشد. این لنگرگاه زیبا علاوه بر موقعیت اقتصادی قابل توجهی که دارد به عنوان یکی از قطب های گردشگری و پایتخت فرهنگی نروژ نیز شناخته می شود. برگن یکی از مراکز اصلی تجارت و مراودات کالا در منطقه اسکاندیناوی می باشد، از سوی دیگر ماهیگیری و صنعت شیلات یکی از منابع اصلی درآمد افراد در این شهر می باشد. به طور کلی میانگین هزینه های زندگی ماهانه برای ۱ نفر در برگن به شرح ذیل می باشد:

اجاره بهای مسکن خورد و خوراک حمل و نقل هزینه های جانبی
۷۵۰ الی ۹۵۰ یورو ۳۵۰ الی ۵۰۰ یورو ۱۵۰ الی ۳۰۰ یورو ۲۰۰ الی ۴۰۰ یورو

تروندهایم

تروندهایم پس از اسلو و برگن سومین شهر بزرگ و پرجمعیت نروژ به شمار می آید. دور تا دور تروندهایم به وسیله مزارع کشاورزی احاطه گردیده است. از سوی دیگر دانشگاه NTNU که دومین دانشگاه مطرح نروژ به شمار می آید در این شهر واقع شده است، از این رو تروندهایم به عنوان مرکز تحقیقات و فناوری این کشور شناخته شده است. علاوه بر این تروندهایم مهد موسیقی راک در نروژ و حتی اسکاندیناوی نیز می باشد. به طور کلی میانگین هزینه های زندگی ماهانه برای ۱ نفر در تروندهایم به شرح ذیل می باشد:

اجاره بهای مسکن خورد و خوراک حمل و نقل هزینه های جانبی
۸۰۰ الی ۹۵۰ یورو ۳۵۰ الی ۴۵۰ یورو ۱۵۰ الی ۳۰۰ یورو ۲۰۰ الی ۴۵۰ یورو

نروژ,نروژ,نروژ

مزایای زندگی در نروژ

همانگونه که اشاره گردید نروژ از جمله ثروتمندترین کشورهای حوزه اسکاندیناوی و اروپا می باشد. بر اساس شاخص های OECD مردم نروژ شادترین مردم جهان هستند و میانگین امید به زندگی در این کشور بالاترین شاخص را در اختیار دارد. از سوی دیگر جمعیت کم نروژ باعث گردیده افراد از امکانات بسیار ایده ال و استانداردهای بسیار بالا در کلیه زمینه های فردی و اجتماعی برخوردار شوند.

درآمد فردی ایده ال

طبق آمار انتشار یافته از برترین نشریه ها و مجلات اقتصادی جهان از حیث سرانه درآمد سالیانه و برابری قدرت خرید نروژ همواره بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. برای کار در نروژ علاوه بر صنایع نفتی و پتروشیمی در زمینه های کشاورزی، کشتی سازی، شیلات، ماشین آلات صنعتی و … نیز کشور بسیار توانا و قدرتمندی به شمار می آید. از سوی دیگر جمعیت کم نروژ باعث گردیده همواره موقعیت های شغلی بسیار مناسب همراه با درآمد قابل توجه برای افراد ماهر در این کشور در دسترس باشد.

خدمات درمانی رایگان

کلیه افرادی که در نروژ زندگی می کنند می توانند به صورت رایگان از خدمات درمانی و بهداشتی این کشور استفاده نمایند. طبق آمار انتشار یافته از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) از لحاظ امکانات و استانداردهای بهداشتی نروژ یازدهمین کشور برتر جهان می باشد. با توجه به افزایش نرخ خدمات پزشکی در سطح جهان نروژ همچنان به شهروندان خود خدمت درمانی و بهداشتی را به صورت رایگان ارائه می نماید.

تحصیل رایگان در کلیه مقاطع تحصیلی

برای تحصیل در نروژ باید بدانید این کشور دارای سیستم آموزشی یکپارچه و فوق پیشرفته می باشد. برخی از دانشگاه های این کشور در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. نظام آموزشی نروژ کلیه مقاطع تحصیلی از پیش دبستان گرفته تا تحصیلات عالیه در دانشگاه ها را به صورت رایگان ارائه می نماید.

از این محصلان و دانشجویان در این کشور به جز ارتقاء و پیشرفت درسی هیچگونه دغدغه دیگری نخواهند داشت، از سوی دیگر نروژ از امکانات آموزشی مدرن و تجهیزات دانشگاهی فوق العاده ای برخوردار می باشد که دانشجویان بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای می توانند از این امکانات استفاده نمایند.

نروژ,نروژ,نروژ

معایب زندگی در نروژ

بدون تردید زندگی در هر نقطه از جهان با مزایا و چالش های مختص به خود همراه خواهد بود. زندگی در نروژ علاوه بر مزایای بی شماری که تنها بخشی از آنها ذکر گردید، چالش های خاص خود را نیز در پی خواهد داشت. هرچند مزایای زندگی در نروژ به مراتب بیشتر از معایب آن است، ولی از دیدگاه برخی از افراد تحمل همین چالش های اندک قابل تحمل نخواهد بود. از این رو با ۳ مورد از چالش های اصلی زندگی در نروژ بیشتر آشنا خواهیم شد.

هزینه های بالای زندگی

همانگونه که کیفیت زندگی در نروژ بسیار بالا و قابل قبول است، هزینه های زندگی در این کشور خصوصاً اجاره بهای منزل و مواد غذایی نیز به طور میانگین بین ۳۰ الی ۴۰ درصد از اغلب کشورهای اروپایی گرانتر خواهد بود. از این اکثر مهاجران تازه وارد به نروژ در سال های اولیه حضور در این کشور تحت فشار اقتصادی و هزینه ها بالای زندگی در نروژ قرار خواهند گرفت.

یادگیری زبان نروژی

بدون شک برقراری ارتباط با افراد جامعه برای دست یابی به موقعیت های شغلی مناسب، انجام امور روزمره و به طور کلی موفقیت در جامعه نروژ بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از این رو یادگیری زبان نروژی یکی از پیش نیازهای اصلی افرادی است که قصد مهاجرت به نروژ را دارند. یادگیری زبان هر کشوری چالش های خاص خود را در پی خواهد داشت و امری زمانبر به شمار می آید که به پشتکار و تمرین فراوانی نیاز دارد.

شرایط آب و هوایی

نروژ با توجه به جمعیت اندکی که دارد نسبتاً کشور پهناوری محسوب می شود. با توجه به مساحت نروژ دمای هوا در کلیه نقاط این کشور یکسان نخواهد بود. ولی به طور کلی به علت نزدیکی این کشور به قطب شمالی هوای نروژ در اغلب اوقات سال بسیار سرد و خشک می باشد خصوصاً در نقاط شمالی این کشور این موضوع به مراتب محسوس تر خواهد بود. در برخی از نقاط نروژ بیش از ۱ ماه از خورشید خبری نیست و این موضوع برای مهاجرانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کردند بسیار آزار دهنده و در برخی موارد غیر قابل تحمل می باشد.

نروژ,نروژ,نروژ

تفاوت زندگی در نروژ با ایران

بدون شک شرایط زندگی در نروژ قابل قیاس با زندگی در ایران نیست. ایران و نروژ تفاوت های بسیار فاحشی در زمینه سیاست، امکانات، درآمد فردی، هزینه های زندگی، آب و هوا، فرهنگ و … با یکدیگر دارند. به عنوان مثال هزینه های زندگی در نروژ حداقل ۲ الی ۳ برابر ایران می باشد، از سوی دیگر درآمد افراد در این کشور به طور میانگین ۳ الی ۴ برابر ایران خواهد بود.

از دیگر تفاوت های بزرگ بین ایران و نروژ تراکم جمعیت و امکانات رفاهی و اجتماعی این ۲ کشور می باشد. از سوی دیگر آب و هوای نروژ همانگونه که پیش تر ذکر گردید در اغلب اوقات سال سرد و خشک می باشد، در صورتی که ایران دارای آب و هوایی مطبوع و ۴ فصل است.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گیری نمود زندگی در نروژ مانند سایر کشورهای جهان از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. دیدگاه و شرایط فردی افراد معمولاً نقش مهمی در تصمیم گیری نهایی و انتخاب نروژ به عنوان محل زندگی خواهد داشت. به طور کلی مزایای زندگی در نروژ به مراتب بیشتر از معایب زندگی در این کشور است.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    یک پاسخ به “زندگی در نروژ”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد زندگی در نروژ میشه راهنمایی بفرمایید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up