همه ساله درخواست های زیادی برای پذیرش تحصیلی آلمان به دانشگاه های این کشور فرستاده می‌شوند و حتی می‌توان گفت با توجه به افزایش تعداد این درخواست ها رقابت برای پذیرش تحصیلی در این کشور به مراتب دشوارتر از سال‌های گذشته است. درادامه سعی داریم هرآنچه در رابطه با موضوع پذیرش تحصیلی آلمان نیاز است، بیان نماییم.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی آلمان

با توجه به کیفیت بسیار بالای مراکز آموزشی آلمان می توان انتظار داشت تا شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز متناسب با کیفیت بالای آن ها بر اساس معیارهای بالاتری صورت پذیرد. فارغ از شرایط متداول مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های کشورهای مختلف جهان متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان نیازمند به احراز بعضی از شرایط مختص دانشگاه های آلمان نیز هستند، می باشند. در ادامه سعی می کنیم به معرفی و بررسی این معیارها برای اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان بپردازیم.

آلمان,آلمان,آلمان

مدارک از دانشگاه های مورد قبول آلمان

همه دانشگاههای ایران که مدرک تحصیلی در مقاطع مختلف صادر می کنند مورد تایید دولت آلمان قرار نمی گیرند. دولت آلمان و وزارت علوم کشور در وب سایتی موسوم به آنابین، لیستی از دانشگاه های مورد تایید خود از کشورهای مختلف از جمله ایران را در اختیار علاقه مندان به ادامه تحصیل در آلمان قرار داده است. دسته بندی وب سایت آنابین از دانشگاه های ایران در ۳ گروه انجام شده است.

۱. دانشگاه های مورد تایید سیستم آموزشی آلمان: دانشگاه های هستند که در برابر اسم آنها در سایت آنابین عبارت +H نوشته شده است.

۲. دانشگاه های بی اعتبار درسیستم آموزشی آلمان: دانشگاهی هستند که در برابر اسم آنها در سایت آنابین عبارت -H درج شده است. به فارغ التحصیلان این دانشگاه ها توصیه می شود شانس خود را برای ارزشیابی مدارک در کشور آلمان امتحان نمایند، چرا که بعضی از دانشگاه های  این دسته پس از ارزیابی مدارک، مورد تایید سیستم آموزشی آلمان قرار می گیرند.

۳.دانشگاه هایی با وضعیت نا معلوم: فارغ التحصیلان این دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در آلمان می‌بایست مدارک تحصیلی خود را به زاب (مرکزی که برای ارزشیابی مدارک خارجی در آلمان تعیین شده است) ارسال نمایند. در صورت تایید شدن مدرک تحصیلی، فارغ‌التحصیلان این دسته از دانشگاه ها قادر خواهند بود تا برای پذیرش در دانشگاه های آلمان اقدام نمایند.

ذکر دو نکته در رابطه با تعیین وضعیت مدارک تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. نکته اول اینکه اگر نام دانشگاه خود را در سایت آنابین پیدا نکردید می بایست مدارک تحصیلی خود را برای ارزشیابی مدارک به زاب بفرستید. نکته دوم در رابطه با شعب دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف است. همه شعب دانشگاه آزاد مورد تایید سیستم آموزشی آنلاین هستند بنابراین اگر شعبه دانشگاه آزاد خود را در وب سایت آنابین پیدا نکردید نگران نباشید.

مدرک زبان مناسب

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان متناسب با زبان تحصیل می بایست مدرکی معادل با سطح حداقل B2 و در بسیاری از مواقع C1 برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان به دانشگاه های کشور ارائه شود. برای دوره های به زبان انگلیسی مدرک آیلتس (با نمره حداقل ۶.۵) و برای دوره های زبان آلمانی مدرک زبان آلمانی مورد نیاز است. بعضی از دانشگاه ها برای دانشجویانی که نمره زبان کمتری از معیارهای تعیین شده توسط دانشگاه را در اختیار دارند، دوره های پیش نیاز زبان نیز  فراهم می نمایند.

در چند سال گذشته به تجربه دیده شده است که شانس ویزای افرادی که پذیرش با دوره زبان از یکی از دانشگاه های آلمان دریافت می کنند، کمتر از افرادی است که به صورت مستقیم در یکی از دانشگاه های آلمان پذیرش می شوند. در مقاله ای با عنوان ویزای تحصیلی آلمان در رابطه با راه های افزایش شانس اخذ ویزای تحصیلی این کشور به طور مفصل به بحث و بررسی پرداخته ایم.

انگیزه نامه

انگیزه نامه

نقش انگیزه نامه در پروسه پذیرش تحصیلی آلمان، نقش بسیار حیاتی و مهم است. انگیزه نامه شما باید بیانگر اهداف شما از تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر باشد. انگیزه نامه باید واضح، ساختار یافته و مهمتر از همه اصیل باشد. متقاضیانی که با استفاده از کپی کردن از انگیزه نامه های دیگر دانشجویان اقدام به پذیرش از دانشگاه های آلمان می نمایند، شانسی برای پذیرش در این دانشگاه ها نخواهند داشت.

ددلایل پذیرش تحصیلی آلمان

سیستم آموزشی آلمان نیز نظیر سایر کشورهای اروپایی دوره های تحصیلی را در دو ترم برگزار می نماید. ترم زمستان که از اکتبر (یعنی مهر یا آبان) و ترم بهار که در فوریه (یعنی بهمن و اسفند) شروع می شوند. ددلاین پذیرش در ترم زمستان در بیشتر دانشگاه های آلمان تا ۱۵ ماه ژوئن و در ترم بهار تا پانزدهم ژانویه در هر سال می باشد. به متقاضیان تحصیل در دانشگاه های آلمان توصیه می نماییم تا چند ماه پیش از پایان یافتن ددلاین برای دانشگاه مورد نظر خویش اقدامات لازم را صورت دهند.

نحوه اقدام برای پذیرش تحصیلی در آلمان

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان به دو شکل قادر خواهند بود تا از یکی از دانشگاه‌های این کشور در رشته مورد نظر خود پذیرش تحصیلی اخذ نمایند. گفتنی است اینکه از کدام یک از این دو روش برای پذیرش تحصیلی در آلمان استفاده نمایید، تاثیر چندانی در شانس پذیرش و یا ویزای تحصیلی آلمان  نخواهد داشت. در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم.

پذیرش مستقیم از دانشگاه آلمان

در بسیاری از دانشگاه های کشور آلمان متقاضیان اخذ پذیرش از این دانشگاه ها قادر خواهند بود تا مراحل درخواست را به صورت آنلاین و از طریق سایت دانشگاه به صورت مستقیم به این دانشگاه ها ارسال نمایند. تعداد زیادی از دانشگاه های کشور آلمان در حال حاضر نیز از این روش برای جذب دانشجویان خارجی مشتاق به تحصیل در آلمان استفاده می نمایند. در این روش معمولاً دانشجویان، هزینه‌ای بابت پذیرش تحصیلی به دانشگاه های آلمان پرداخت نمی نمایند، مگر آنکه دانشگاه هزینه را به عنوان هزینه بررسی پرونده در وبسایت خود برای دانشجویان خارجی اعلام کرده باشد.

پذیرش از طریق یونی اسیست

در حال حاضر بیش از از ۱۷۰ مرکز آموزشی و دانشگاه در کشور آلمان از طریق مجموعه یونی اسیست (uni assist)، برای جذب دانشجویان خارجی برای رشته های تحصیلی عمل می کنند. یونی اسیست یک موسسه واسطه آلمانی برای بررسی مدارک مورد نیاز دانشگاه های آلمان و سپس ارسال درخواست به این دانشگاه ها محسوب می شود.

عملکرد یونی اسیست بر اساس بررسی اولیه مدارک می باشد و در صورتی که نقصی در مدارک فرد متقاضی برای درخواست پذیرش از دانشگاه مدنظر وجود داشته باشد، یونی اسیست قبل از ارسال مدارک به دانشگاه نقص پرونده را به دانشجو اعلام می دارد. به طور معمول این موسسه برای بررسی درخواست ها هزینه ای معادل ۷۵ یورو برای یک دانشگاه و ۱۵ یورو برای دانشگاه دوم تا ششم دریافت می نماید.

همچنین متقاضیان می‌توانند درخواست های بعدی خود را بدون پرداخت هزینه برای همان ترم در سایر دانشگاه ها نیز ارسال نمایند. این هزینه ها غیرقابل بازگشت میباشند. علاوه بر آن با توجه به اینکه زمان بررسی مدارک توسط این موسسه بین ۴ تا ۶ هفته می باشد، ددلاین های یونی اسیست پیش از پایان یافتن دلایل این دانشگاه ها در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان

مدارکی که معمولاً متقاضیان تحصیل در کشور آلمان می بایست به دانشگاه های این کشور ارسال نمایند از چند دسته از مدارک تشکیل شده است. در ادامه سعی می کنیم به بررسی این چند دسته مدرک بپردازیم.

مدارک تخصصی برای پذیرش در دانشگاه های آلمان

در پذیرش بعضی از رشته های دانشگاهی در کشور آلمان نظیر رشته های مرتبط با پزشکی متقاضیان می بایست در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت نموده و پس از موفقیت در این آزمون ها مدارک پذیرش خود را برای دانشگاه های مورد نظر ارسال نمایند به متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان توصیه می نماییم مقاله ای با همین عنوان را در وبسایت آریاناپارس مطالعه نمایند. همچنین متقاضیان پذیرش تحصیلی در رشته های کارشناسی ارشد که به صورت پژوهش محور صورت می‌گیرند و متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا نیازمند ارائه طرح پژوهشی یا همان پروپوزال می باشند.

مدارک عمومی پذیرش در دانشگاه های آلمان

علاوه بر مدارک شناسایی فرد نظیر پاسپورت و یا شناسنامه برای افرادی که هنوز موفق به ثبت پاسپورت خود نشده اند، اکثر متقاضیان، ملزم به ارائه مدرک ‌زبان، انگیزه نامه و مدارک تحصیلی خود می باشند. مدارک تحصیلی مدارکی هستند که  نشانگر سوابق تحصیلی فرد در ایران می باشند. مدارکی نظیر گواهی های پایان دوره های تحصیل، ریز نمرات ارائه شده از این دست محسوب می شوند. این مدارک می بایست پیش از ارسال برای دانشگاه‌های کشور آلمان مورد تایید سفارت آلمان در ایران قرار بگیرند.

پاسخ به چند سوال مهم در رابطه با پذیرش تحصیلی آلمان

 

شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان

تقریبا بخش اعظمی از دانشجویان هر دانشگاهی را دانشجویان کارشناسی تشکیل می دهند و دانشگاه های آلمان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. لذا تعداد زیادی از دانشجویان هر سال برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان پذیرفته می شوند. به طور معمول دوره های کارشناسی در آلمان ۴ ساله می باشد و همچنین برای این که بتوانید در این مقطع تحصیل کنید باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی باشید.

دوره های کارشناسی در آلمان هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی برگزار می گردد. اکثر برنامه های کارشناسی در دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی تدریس می شود. بنابراین ، برای پذیرش شما باید مهارت عالی در زبان آلمانی نشان دهید. معمولاً می توانید با ارائه آزمون استاندارد زبان آلمانی ، مهارت زبان خود را ثابت کنید. سطح زبان مورد نیاز ، بسته به دوره شما و آزمون استاندارد شده ای که انجام داده اید ، تغییر می کند. به عنوان مثال ، گواهینامه C2 از موسسه گوته در دانشگاهها قابل قبول خواهد بود.

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور آلمان مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان آلمانی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. لازم به ذکر است که گرفتن اقامت در آلمان به صورت دائم بهتر از دیگر کشورهاست با این وجود افراد می بایست مدت زمان قابل توجهی را در کشور آلمان کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاسپورت آلمانی را بگذرانند.

آلمان,آلمان,آلمان

شرایط سنی برای تحصیل در دوره کارشناسی در آلمان

محدودیتی برای درخواست و پذیرش در دانشگاه های آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد. با این حال از شما انتظار می رود که سالهای گپ تحصیلی خود را با نشان دادن تجربه کاری یا فعالیتهای مربوطه توجیه نمایید. به دلیل کلاهبرداری احتمالی متقاضیان بین المللی ، دولت و سفارت آلمان درخواست شما و پیشرفت سالانه شما را چک خواهد نمود و اگر شما یک یادگیرنده واقعی باشید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

با این وجود محدودیت های خاصی برای برخی از حوزه های درسی مانند دارو وجود دارد. معمولا برای اخذ پذیرش در مقطع لیسانس بهتر است که افراد زیر ۲۳ سال سن داشته باشند تا درخواست آن ها برای ویزا راحت تر قبول شده و ویزا برایشان صادر شود .

تحصیل رایگان در آلمان

همه می توانند در آلمان بدون شهریه تحصیل کنند! درست است. آلمانی ها ، اروپایی ها و همه غیر اروپایی ها می توانند رایگان در آلمان تحصیل کنند. این تقریباً در مورد تمام برنامه های مطالعاتی در دانشگاه های دولتی صدق می کند اگر خارج از اتحادیه اروپا هستید ، قبل از ورود به کشور باید مجوز اقامت بگیرید. و شما باید تحصیلات خود را در آلمان به پایان برسانید.

این بدین معنی است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با پرداخت هزینه‌های اداری و اولیه ثبت‌نام که معادل ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در هر ترم می‌شود، به تحصیل در آلمان به صورت رایگان بپردازند. البته باید خاطر نشان کنیم که قرار نیست این شرایط تا ابد اجرا شود. از پاییز سال ۲۰۱۷ بخش جنوب غربی ایالت Württemberg Baden اشتوتگارت و ایالت بایرن Bayern دوباره الزام پرداخت شهریه برای دانشجویان غیر اروپایی را به اجرا در آورده‌اند.

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

شرط معدل برای اخذ پذیرش در کشور های مختلف متفاوت است و بستگی به مقطع و رشته مورد نظر دارد،به عنوان مثال لازم است در رشته پزشکی و زیر شاخه های آن برای دانشگاه های خوب در کشور های پیشرفته معدل بالا ارائه شود، معدل بالای ۱۵ باید باشد، لازم به ذکر است که دروس تخصصی نیاز به نمره های بهتری دارند.

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای کسانی که معدل زیر ۱۵ دارند هم میشود در بعضی از کشور ها از جمله آلمان پذیرش تحصیلی دریافت کرد اما باید برای جبران کسری معدل گزینه های مثبت مانند مدرک زبان خوب و سابقه کار داشته باشند تا در صد شانس خود را بالا ببرند .

بسیاری از متقاضیان اطلاعات کافی برای شرط معدل برای اپلای و اپلای در مقطع دکتری را ندارند به عنوان مثال شخصی با معدل لیسانس ۱۳ و معدل فوق لیسانس ۱۸ اقدام به اپلای در مقطع دکتری می کند به این امید که معدل فوق لیسانس بالایی دارد، این باور در ذهن خیلی از متقاضیان وجود دارد که کاملا اشتباه است چون معدل لیسانس برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری بسیار مهم میباشد.

آلمان,آلمان,آلمان

نحوه دریافت پذیرش برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

دانشگاه های آلمان برای اخذ پذیرش به صورت مستقل یا از سیستم Uni Assist اقدام می نمایند. از همین رو برای پذیرش در دانشگاه های آلمان ملزم به ارائه مدارکی نظیر سوابق تحصیلی، ریز نمرات، مدرک زبان و انگیزه نامه می باشند.

مراحل دریافت پذیرش برای مقطع کارشناسی در آلمان

  • برنامه دانشگاه و لیسانس را انتخاب کنید
  • ارسال مدارک ذکر شده در سایت دانشگاه به دانشگاه
  • یادگیری زبان آلمانی
  • ارائه تمکن مالی

دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا و غیر EEA برای تحصیل در آلمان به ویزای دانشجویی آلمانی احتیاج دارند و برای پرداخت هزینه تحصیل و زندگی ، لازم است که به اندازه کافی بودجه مالی برای تحصیل در آلمان داشته باشند. از سال جاری ، شما باید حداقل ۸،۶۴۰ یورو در حساب بانکی مسدود شده برای ویزای دانشجویی دریافت کنید.

  • درخواست خود را ارسال کنید

بعد از اینکه همه مدارک مورد نیاز یک برنامه را جمع آوری کردید و چندین بار آنها را بررسی نمودید ، وقت آن است که برای دوره تحصیل مورد علاقه خود درخواست دهید. اکثر دانشگاه های آلمان در برنامه های آنلاین UniAssist.de شرکت می کنند. علاوه بر این ، برخی دانشگاه ها ممکن است شما را ملزم به درخواست آنلاین در وب سایت خود در کنار ارسال خود در UniAssist کنید. از آنجا که این کاملاً به سیاستهای برنامه دانشگاه بستگی دارد ، باید با آنها تماس بگیرید و ببینید که چگونه می توانید درخواست خود را اجرا کنید.

  • منتظر نامه پذیرش باشید
  • بیمه درمانی دریافت کنید

بیمه درمانی در آلمان برای دانشجویان بین المللی الزامی است. پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه خود باید به دنبال دریافت بیمه درمانی در آلمان باشید. دو نوع بیمه درمانی که می توانید در آلمان انتخاب کنید وجود دارد:

  • دولتی
  • خصوصی

به یاد داشته باشید در حالی که بیمه سلامت الزامی است ، شما تصمیم می گیرید که نوع بیمه را انتخاب کنید و کدام ارائه دهنده را می خواهید انتخاب کنید.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

به طور کلی تحصیل کارشناسی در آلمان با مدرک زبان C1 آلمانی امکان‌پذیر است. اما همانطور که گفته شد تعداد اندکی از دانشگاه‌ها در آلمان با مدرک B2 نیز به شما پذیرش مستقیم می‌دهند. شما برای تحصیل کارشناسی در آلمان دو گزینه پیش رو دارید:

• با داشتن مدرک زبان آلمانی (Goethe C1/B2) به تحصیل در مقطع کارشناسی مشغول شوید.
• تحصیل خود در مقطع کارشناسی در آلمان را به صورت مشروط و با گذراندن دروس مختلف و زبان آلمانی در کالج شروع کنید.

در واقع اگر شما حداقل ۳۶ واحد در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم آلمان در کشور خود گذرانده باشید، اما مدرک زبان C1 آلمانی نداشته باشید، می‌توانید در آلمان به کالج وارد شوید و مشغول به تحصیل دروس مختلف و زبان آلمانی شوید. چنانچه شما در آزمون نهایی قبول شوید، علاوه بر مدرک کالج، مدرک C1 خود را نیز دریافت کرده و به صورت مستقیم وارد دوره کارشناسی می‌شوید.

شما می‌توانید نام دانشگاه خود را در سایت Anabin چک کنید تا ببینید آیا آن دانشگاه در کشور آلمان شناخته شده است یا خیر. لطفاً دو نکته مهم را به یاد داشته باشید:

• تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان ممکن نیست.
• در کشور آلمان تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی امکان‌پذیر نمی باشد.

آلمان,آلمان,آلمان

هزینه تحصیل کارشناسی در آلمان

دانشگاه های آلمان از حیث هزینه به دو گروه دانشگاه های رایگان و دانشگاه هایی که دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه می باشند، تقسیم می شوند.

هزینه تحصیل

به صورت معمول هزینه های تحصیل در دانشگاه های رایگان معادل ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو در هر ترم می باشد که به مالیات و بیمه اختصاص پیدا می کند. اغلب دانشگاه های ارائه دهنده دوره کارشناسی در آلمان را دانشگاه های دولتی تشکیل می دهند.

در خصوص دانشگاه های خصوصی می توان به این نکته اشاره کرد که بیشتر رشته های مرتبط با مدیریت را در مقطع کارشناسی ارائه می دهند. دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه های خصوصی باید بودجه ای بالغ بر ۱۶ تا ۲۰ هزار یورو در هر ترم در نظر بگیرند.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کاملا منطقی است. در کل برای پوشش مخارج زندگی در این کشور در سال ۲۰۲۰ ماهیانه در حدود ۷۲۰€ (یورو) تمکن مالی نیاز است. هزینه های مربوط به غذا، اجاره بها، قبض های خدمات شهری، لباس ها، و تفریح اساسا همسو و هماهنگ با هزینه متوسط در اتحادیه اروپایی است.

فقط یادآوری می شود که اجاره ماهیانه در آلمان گران ترین هزینه مربوط به هزینه زندگی در این کشور محسوب می گردد. اما در مجموع با توجه به رایگان بودن نظام تحصیلی در آلمان هزینه تحصیل و زندگی در آلمان بسیار کمتر و معقول تر از سایر کشورها می باشد.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی جهت کارشناسی در آلمان

افراد برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی باید مدارک هایی را تهیه و به دقت تنظیم نمایند. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای مقطع کارشناسی باید مراحل زیر طی گردد:

• دریافت وقت سفارت برای مصاحبه
• تهیه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج در آلمان
• درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها یا کالج‌های مورد نظر
• دریافت ایمیل پذیرش از دانشگاه یا کالج
• تهیه مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت آلمان در تهران
• مراجعه به سفارت در زمان تعیین شده و ارایه مدارک مورد نیاز
• انجام مصاحبه و پاسخ به سؤالات آفیسر سفارت (بسیار مهم)
• اعلام جواب مصاحبه سفارت توسط ایمیل
• مراجعه به سفارت و دریافت ویزای تحصیلی آلمان در صورت قبولی در مصاحبه

چند نکته کلیدی:

• به یاد داشته باشید که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید
• تمامی مدارک مذکور کامل باشند.
• از تاریخ مدرک زبان بیش از یک سال نگذشته باشد.
• پذیرش از کالج معتبری دریافت شده باشد

آلمان,آلمان,آلمان

دانشگاه های برتر آلمان

دانشگاه‌های آلمان در زمینه ارائه خدمات آموزشی، تحقیقات علمی و فناوری از شهرتی قابل توجه در جهان برخوردار هستند. با توجه به مدارک معتبر کشور پیشرفته و تراز اول آلمان، فرصت‌های کاری بی‌شمار و مهم‌تر از همه، رایگان بودن اغلب دانشگاه‌ها، هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای امر تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا به دانشگاه‌های آلمان قدم می‌گذارند.

‎شهرهای مونیخ و برلین دو قطب عالی تحصیلی و میعادگاه برترین دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویان خارجی و بومی به حساب می‌آیند، اما در بخش‌های دیگر کشور نیز موسسات آموزشی عالی رتبه و جهانی بسیاری وجود دارند.

متقاضیان و دانشجویان خارجی می‌توانند در برترین دانشگاه‌های آلمان شهرهای مونیخ، برلین و ۳۸ شهر دیگر آلمان به تحصیل بپردازند. بیش از ۵۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شود.

این بدین معنی است که دانشجوهای بین‌المللی با تنوع فوق‌العاده‌ای برای انتخاب رشته مورد نظر خود روبرو هستند و حتی بدون داشتن تسلط به زبان آلمانی و حتی یادگیری آن، می‌توانند به راحتی به زبان انگلیسی به تحصیل در مقطع مورد نظر خود در یکی از دانشگاه‌های آلمان بپردازند.

سایت QS

بیش از ۴۰۰ دانشگاه تراز اول در ۳۸ شهر آلمان وجود دارد و در این میان ۴۷ دانشگاه آلمانی دارای امتیاز بالایی در رتبه‌بندی جهانی هستند که در سطوح مختلف تحصیلی مجاز به ارائه مدارک معتبر و بین‌المللی می‌باشند و از همین رو تحصیل در آلمان گزینه بسیار جذابی برای هرکسی می‌تواند باشد.

مکان‌هایی نظیر دانشگاه بن و موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)، در سراسر جهان در بین بهترین‌های دانشکده‌های حقوق، پزشکی، بیزینس و مهندسی قرار دارند و دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز، LMU و دانشگاه فنی مونیخ TUM ، دانشگاه HU، FU و TU جزو پرچم ‌داران تحصیلی آلمان به شمار می‌روند.

 

آلمان,آلمان,آلمان

طول دوره کارشناسی در آلمان

طول دوره تحصیلی در مقطع لیسانس در آلمان، ۴ سال است که با احتساب یک سال دوره کالج، مجموعاً ۵ سال طول خواهد کشید. این مقدار برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، حداقل ۶ سال است که تا ۸ سال نیز ممکن است ادامه پیدا کند.

نحوه برداشتن واحدهای درسی و یا گرفتن مرخصی در طول ترم‌های تحصیلی، می‌تواند طول دوره تحصیلی را افزایش دهد.

تاریخ شروع ترم تحصیلی در آلمان

کشور آلمان برای تحصیل افراد در این کشور در مقاطع مختلف دوبار در سال داتشجو می پذیرد. ترم تابستان که از اول آوریل تا ۳۰ سپتامبر است و ترم زمستانی از اول اکتبر تا ۳۱ مارس می باشد.دوره هایی که در ترم زمستان (معمولاً اکتبر) شروع می شود:

• مهلت درخواست: معمولاً از اواخر ماه مه تا ۱۵ ژوئیه
• نامه پذیرش در اوت / سپتامبر ارسال می شود.
• ابلاغیه رد در سپتامبر و اکتبر ارسال می شود.

دوره هایی که در ترم تابستان (مارس / آوریل) شروع می شود:

• مهلت درخواست: آغاز دسامبر تا ۱۵ ژانویه
• نامه پذیرش در فوریه / مارس ارسال می شود.
• ابلاغیه رد در مارس / آوریل ارسال خواهد شد.

تحصیل کارشناسی در آلمان و امکان دریافت ویزای همراه

دانشجویان دوره کارشناسی در آلمان قادر می باشند که همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را به عنوان همراه تحت ویزای همراه در کنار خود در دوران تحصیل داشته باشند. برای اخذ ویزای همراه باید مقدماتی از قبیل مکانی برای زندگی و تمکن مالی مناسب برای همراهان دانشجو فراهم باشد. همچنین همسر فرد دانشجو برای دریافت ویزای همراه باید به زبان آلمانی حداقل در سطح b1 تسلط داشته باشد.

آلمان,آلمان,آلمان

کار دانشجویی در مقطع کارشناسی در آلمان

به جز دانشجویان کالج و کسانی که در حال گذراندن دوره زبان (پیش از شروع ترم دانشگاه) هستند، دانشجویان تمام مقاطع در آلمان، به میزان ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند. میزان حقوق دریافتی با توجه به کاری که انجام می‌دهید، سطح تخصص شما و شهری که در آن کار می‌کنید متفاوت است اما حداقل این حقوق دریافتی ساعتی ۹ یورو می‌باشد.

در نظر داشته باشید با فرض اینکه شما ۲۰ ساعت در هفته کار کنید و حداقل حقوق دریافتی یعنی ساعتی ۹ یورو را دریافت کنید، شما می‌توانید درآمدی در حدود ۷۲۰ یورو در ماه داشته باشید که با این مبلغ می‌توانید هزینه‌های زندگی دانشجویی خود را تأمین کنید.

مزایا کارشناسی در آلمان

برای تحصیل در یک کشور باید مزایا و معایب را مورد بررسی قرار داد تا انتخاب های بهتری را دانشجویان بین المللی داشته باشند. دانشجویان برای تحصیل در این کشور قادر خواهند بود با مراجعه به صفحه تحصیل در آلمان در وب سایت آریاناپارس، از اطلاعات جامع برخوردار شوند. برخی از مزایای دوره کارشناسی در آلمان به شرح زیر می باشد.

کیفیت بالای آموزش

دانشگاه های آلمان از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارند اما هزینه تحصیل در این کشور به میزان قابل توجهی پایین است و همین امر موجب شده دانشجویان بسیاری از سراسر جهان به دنبال تحصیل در دانشگاه های این کشور باشند. بیش از ۴۰۰ دانشگاه تراز اول در ۳۸ شهر آلمان وجود دارد و در این میان ۴۷ دانشگاه آلمانی دارای امتیاز بالایی در رتبه‌بندی جهانی هستند که در سطوح مختلف تحصیلی مجاز به ارائه مدارک معتبر و بین‌المللی می‌باشند و از همین رو تحصیل در آلمان گزینه بسیار جذابی برای هرکسی می‌تواند باشد.

حق کار

دانشجویان مقطع کارشناسی در آلمان در حین تحصیل از حق کار دانشجویی برخوردار می باشند. بازه زمانی تعیین شده برای دانشجویان این دوره ۱۰ ساعت در هفته می باشد. دانشجویان با میزان کار تعیین شده بخش اعظمی از هزینه های خود را پوشش می دهند. از دیگر مزایای کار در آلمان می توان به فرصت های کاری بیشماری این کشور اشاره کرد. افرادی که موفق به اخذ ویزای کار آلمان می شوند، پس از حدود سه سال کار در این کشور و پرداخت مالیات به دولت آلمان، می توانند اقامت دائم آلمان را دریافت نمایند.

جامعه بین المللی

آلمان به عنوان یک مقصد محبوب برای تحصیل در خارج از کشور، جمعیت قابل توجهی از دانشجویان بین المللی را در خود جای داده است. بنابراین تحصیل در آلمان چشم انداز دانشجویان را به سمت فرهنگ های مختلف باز خواهد کرد و همچنین به برقراری ارتباطات کمک خواهد کرد که در آینده حرفه ای شما مفید واقع شود. طبق آمار مهاجرین در اروپا، آلمان در میان سه کشور برتر در خصوص پذیرای مهاجران قرار دارد.

هزینه های زندگی

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان مواردی همچون هزینه مسکن، حمل و نقل، خوراک، پوشاک و بیمه دانشجویی را در بر می‌گیرد. هر دانشجو در کشور آلمان با پرداخت تنها ۳۰۰ یورو، کارت حمل و نقل رایگان Semester Ticket دریافت می‌کند و تا پایان ترم تحصیلی (۶ ماه) نیازی به خرید بلیط اتوبوس و یا مترو ندارد و رفت و آمدش در شهر محل سکونت و یا شهرهای اطراف کاملا رایگان خواهد بود.

به صورت معمول دانشجویان بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه به ازای زندگی خود پرداخت می کنند. هزینه های دانشجو در زمان تحصیل در آلمان شامل مسکن، هزینه های رفت و آمد، خوراک و هزینه های جاری زندگی می باشد. متوسط هزینه های زندگی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر می باشد.

آلمان,آلمان,آلمان

معایب کارشناسی در آلمان

علاوه بر مزایای فوق الذکر، تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان معایبی نیز به همراه دارد که متقاضیان می بایست از آنها آگاهی یافته و با اطلاعات صحیح و کامل نسبت به انتخاب خود اقدام نمایند. در ادامه قصد داریم به چند مورد از معایب تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان اشاره کنیم:

تعداد محدود دوره های کارشناسی در آلمان

دروس در دوره کارشناسی در آلمان به ندرت به زبان انگلیسی ارائه می شود. دانشجویان برای تحصیل در برترین دانشگاه های آلمان ملزم به ارائه مدرک زبان آلمانی می باشند. لازم بذکر است که در صورت تحصیل به زبان انگلیسی ملزم به پرداخت هزینه بوده و شرایط تحصیل رایگان برقرار نمی باشد. دانشجویان علاقه مند به تحصیل به زبان انگلیسی در دوره کارشناسی می توانند کشور لهستان را به عنوان هدف نهایی تحصیل انتخاب نمایند.

وقت سفارت

یکی از مشکلات برای تحصیل در دوره کارشناسی در آلمان ، بازه های طولانی وقت سفارت می باشد. این نکته بدین معناست که با توجه به بازه های زمانی بیشتر ۱۲ ماه، دانشجویان باید تمهیدات لازم را انجام دهند. از همین رو در هنگام پذیرش دانشگاه به این موضوع توجه نمایید.

آزمون ورودی

برای پذیرش در بسیاری از دانشگاه های آلمان، دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون ورودی می باشند. این نکته به عنوان یکی از مشکلات پیش روی دانشجویان بین المللی قلمداد می شود. رشته های تربیت بدنی، موسیقی، پزشکی و پرستاری از جمله رشته هایی می باشند که دانشجویان برای اخذ پذیرش، ملزم به قبولی در آزمون ورودی می باشند.

شرایط سنی

برای تحصیل در دوره کارشناسی در آلمان افراد می بایست شرایط سنی کمتر از ۲۴ سال را می پذیرند.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

آلمان همواره به عنوان سرزمین ایده ها در بین مردم شناخته شده است. از این رو مهاجرت به این کشور، امریست که متقاضیان بسیاری را به دنبال دارد. با توجه به مزایای مختلف تحصیل در دانشگاه ها به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، نظیر: تحصیل رایگان، اعتبار بالای دانشگاه ها، تدریس به زبان انگلیسی و استانداردهای بالای رفاهی، تحصیل در آلمان همواره مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار دارد. آلمان از بعد تحصیلی دارای رتبه پنجم در جهان است.

سالانه بیش از ۲۰ هزار دانشجوی بین المللی این کشور را به عنوان مقصد تحصیل خود برمی گزینند. سپری کردن دوره کارشناسی ارشد در آلمان به عنوان انتخابی شایسته در زندگی فرد به شمار می رود زیرا به معنی تحصیل در دانشگاه های محبوب و مقرون به صرفه در اروپاست.

دوره های کارشناسی ارشد در آلمان منعکس کننده اعتبار و روشنفکری نظام آموزشی با قدمتی چندین ساله است. در حال حاضر نیز کشور آلمان به دلیل توانایی های تحقیقاتی خود بسیار مشهور است. کارشناسی ارشد در آلمان عمدتا حدود ۲ سال به طول می انجامد. البته این مدت زمان ممکن است بر اساس رشته انتخابی فرد متفاوت باشد.

انواع دوره های کارشناسی ارشد در آلمان

دوره های کارشناسی ارشد در آلمان از بهترین دوره ها جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان، اغلب به صورت کارشناسی ارشد علوم (master of sciences) که مخصوص رشته های علوم پایه ، مدرک (master of engineering )  که مخصوص رشته های مهندسی  و یا مدرک (master of arts) که مختص فارغ التحصیلان رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر است.

شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

به طور کلی شرایط سنی خاصی برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان وجود ندارد، ولی معمولاً افرادی که شرایط سنی مناسب تری دارند شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان خواهند داشت. از سوی دیگر در برخی از رشته ها و دانشگاه ها افراد زیر ۳۵ سال امکان اخذ پذیرش را خواهند داشت

در واقع بهترین مرجع برای اطلاع از شرایط سنی دقیق در هر دانشگاهی سایت رسمی خود دانشگاه می باشد. توجه داشته باشید افرادی که مدتی از فضای آموزشی دور بوده اند برای ادامه تحصیل در آلمان می بایست با ارائه مدارکی نظیر سابقه کار گپ تحصیلی موجود را کاور نمایند.

مدرک زبان مورد نیاز برای کارشناسی ارشد آلمان

مدرک زبان از جمله مدارک اصلی و الزامی برای تحصیل در آلمان می باشد. دروس مقطع کارشناسی ارشد در آلمان با زبان آلمانی یا انگلیسی ارائه می گردد، البته در برخی از رشته ها و دانشگاه ها تسلط بر زبان آلمانی الزامی خواهد بود،

به طور کلی برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد آلمان دانشجویان بین المللی ملزم به ارائه مدرک زبان B2 آلمانی یا ایلس ۶٫۵ انگلیسی خواهند بود. لازم به ذکر است دانش زبان آلمانی برای ورود به بازار کار و برقراری ارتباط با افراد جامعه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آلمان,آلمان,آلمان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان چقدر است؟

براساس برآوردهای دولت آلمان، یک دانشجوی بین المللی که متقاضی تحصیل در آلمان است می بایست حداقل ۸۵۳ یورو در ماه و یا سالانه ۱۰۲۳۶ یورو به عنوان اثبات منابع مالی جهت تامین هزینه ها در آلمان در حساب بانکی خود داشته باشد. متقاضیان می بایست حداقل ۴ ماه پیش از درخواست پذیرش به دانشگاه های آلمان نسبت به افتتاح حساب خود و در نهایت ارایه گواهی تمکن مالی با میزان دکر شده اقدام نمایند.

هزینه های تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در آلمان کاملا مقرون به صرفه است. البته هزینه های تحصیل در رشته های مختلف بسیار متفاوت می باشد. به صورت کلی می توان گفت متوسط هزینه های کارشناسی ارشد در آلمان در دانشگاهی عمومی حدود ۵۰۰ یورو در هر ترم محاسبه می شود.

فاند و بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان

حدوداً دو سوم از کلیه بورسیه های تحصیل در آلمان به مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تعلق دارد. بورسیه های تحصیلی آلمان معمولاً در زمان های مختلف و با شرایط متنوع ارائه می گردد. برخی از دانشگاه ها در رشته های تحصیلی خاص به دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می نمایند، به عنوان مثال دانشگاه لایپزیک معمولاً در رشته مدیریت هر ترم ۸۳۵ یورو به دانشجویان واجد شرایط کمک هزینه تحصیلی پرداخت می نماید.

دریافت بورسیه تحصیلی آلمان معمولاً به عواملی نظیر رزومه تحصیلی دانشجویان بین المللی، پیشرفت تحصیلی چشمگیر در حین گذراندن دوره تحصیلی، نوع رشته تحصیلی و نیاز دانشگاه، شرایط کلی دانشجو و نظر اساتید بستگی دارد. دانشجویان بین المللی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های آلمان را دارند می توانند با مراجعه به سایت های مختلفی نظیر www2.daad.de و www.mastersportal.com و… اطلاعات کاملی را در مورد زمان ارائه و شرایط کلی انواع بورسیه های تحصیلی آلمان کسب نمایند.

آلمان,آلمان,آلمان

شرایط اقدام برای کارشناسی ارشد در آلمان

مهمترین پیش نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، داشتن مدرک کارشناسی معتبر است. گفتنی است لزومی ندارد که مدرک لیسانس آلمانی باشد، اما می بایست مورد تایید دانشگاه های آلمان باشد. از آنجا که ورود به دانشگاه های آلمان کاملا رقابتی است، داشتن سوابق تحصیلی عالی شانس افراد را در اخذ پذیرش بالا می برد.

با این حال تصمیم نهایی در خصوص پذیرفتن و یا رد کردن متقاضیان مستقیما توسط دانشگاه ها اتخاذ می شود. نکته حائز اهمیت این است که حتما پیش از ثبت نام دوره تحصیلی خود مطمئن شوید که به چه زبانی تحصیل خواهید کرد و نسبت به اخذ مدرک مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی خود اقدام کنید.

اگر دوره تحصیلی فرد به زبان انگلیسی باشد می بایست بتواند اثبات کند که مهارت زبانی او به اندازه کافی خوب است تا در کلاس ها و سخنرانی ها شرکت کند. عمدتا مدرک زبان آیلتس یا تافل مورد قبول اغلب دانشگاه های کشور آلمان است. اگر دوره تحصیلی شخص به زبان آلمانی است داشتن مدرک زبان آلمانی بسیار ضروری بوده و از الزامات اخذ پذیرش است.

متقاضیان برای اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان می توانند به دو صورت اقدام کنند. روش اول مکاتبه مستقیم با دانشگاه مورد نظر و روش دوم از طریق سازمان uni assist می باشد.

مدارک مورد نیاز پذیرش

سایر الزامات ورود به مقطع کارشناسی ارشد در آلمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اصل مدرک و کپی مدرک کارشناسی به اضافه ترجمه آن
  • ریز نمرات و جزییات تحصیل در مقطع کارشناسی به اضافه ترجمه آنها
  • کپی پاسپورت
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • گواهی زبان آلمانی (در صورت تحصیل به زبان آلمانی) و یا مدرک تافل و آیلتس (در صورت تحصیل به زبان انگلیسی)

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان می توانند جهت کسب اطلاعات جامع تر در خصوص تحصیل در این کشور به مطلبی با عنوان تحصیل در آلمان در سایت آریاناپارس مراجعه کنند.

زمان شروع ترم تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

سال تحصیلی در آلمان از ۲ ترم تابستان و زمستانی تشکیل گردیده است. زمان اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان بسته به رشته تحصیلی مورد نظر و قوانین دانشگاه های آلمان کمی متفاوت خواهد بود. ولی به طور کلی ترم تابستانی در کشور آلمان از ماه مارس یا آوریل شروع می شود و ددلاین دانشگاه ها برای اخذ پذیرش در ترم تابستانی از سپتامبر تا اواسط ژانویه باز خواهد بود.

همچنین ترم زمستانی در آلمان از ماه سپتامبر یا اکتبر شروع می شود و ددلاین دانشگاه ها برای اخذ پذیرش از ماه مارس تا اواسط ژوئیه باز خواهد بود. لازم به ذکر است طول دوره تحصیلی مقطع کارشناسی در آلمان معمولاً ۲ سال (۴ ترم) است، البته در برخی از رشته ها امکان دارد طول دوره تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد کمتر یا بیشتر از ۲ سال باشد.

آلمان,آلمان,آلمان

در چه دانشگاه هایی می توان دوره کارشناسی ارشد را گذراند؟

آلمان دارای انواع دانشگاه ها و موسسات مختلفی است که با توجه به نیاز های خاص و اهداف ویژه، متقاضیان قادرند در هریک از آنها ثبت نام کنند. به صورت کلی ۴ نوع آموزش عالی در آلمان وجود دارد:

دانشگاه های تحقیقاتی:

در این دانشگاه ها دانشجویان ملزم به گذراندن واحد های آموزشی، سمینار به همراه کارهای علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی خواهند بود.

دانشگاه های فنی:

این دانشگاه ها زیر گروه دانشگاه های تحقیقاتی هستند و تمرکز آنها روی رشته های علوم، فناوری و مهندسی است.

دانشگاه های علوم کاربردی:

تمرکز اصلی این دانشگاه ها بر روی رشته های مهندسی، تجارت و علوم اجتماعی است. در اغلب موارد این دانشگاه ها با سازمان های حرفه ای یا تجاری همکاری مستقیم دارند. تعداد زیادی از این دانشگاه ها به صورت خصوصی اداره می شوند.

دانشکده های هنر، فیلم و موسیقی:

این دانشگاه ها اغلب بر تقویت کارهای عملی دانشجویان متمرکز است. متقاضیان ملزم به داشتن مهارت و تجربه خلاق هستند.

شرایط اخذ ویزای همراه در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

طبق قوانین مهاجرتی کشور آلمان اخذ ویزای همراه (همسر و فرزند) دانشجو به موارد مختلفی نظیر تمکن مالی دانشجو، اثبات توانایی تهیه مکان مناسب برای زندگی خانواده و… بستگی دارد. در حال حاضر اغلب کشورهای اروپایی اجازه ورود خانواده دانشجو را معمولاً ۲ الی ۴ ماه پس از ورود دانشجو به کشور مورد نظر می دهند. آلمان نیز شرایط مشابهی را در این خصوص ارائه می نماید.

آلمان,آلمان,آلمان

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

دانشگاه های آلمان دارای طیف وسیعی از دوره های برجسته و گوناگون دانشگاهی می باشند. در این کشور قادر خواهید بود توانایی های فکری و مهارتی خود را آزادانه توسعه دهید. در ادامه به چند مورد از مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان خواهیم پرداخت:

امنیت

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، آلمان کشوری امن به شمار می رود. دانشجویان قادرند در شهر یا حومه شهر، در هر ساعتی از شبانه روز آزادانه تردد کنند. به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی آلمان، این کشور محل ایده آلی برای ادامه تحصیل دانشجویان به خصوص تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد محسوب می گردد.

هزینه های زندگی مقرون به صرفه

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه زندگی در آلمان کاملا منطقی است. قیمت های مواد غذایی، اقامت، پوشاک و سایر هزینه ها اساسا منطبق با میانگین اتحادیه اروپاست. برای تامین هزینه های زندگی عمدتا حدود ۸۵۰یورو در ماه نیاز خواهید داشت. بیشترین هزینه ها شامل اجاره ماهانه افراد است. البته ناگفته نماند هزینه های زندگی در شهر های مختلف، متفاوت خواهد بود.

کیفیت بالا

دانشگاه های آلمان تدریس و تحقیقی عالی در زمینه آموزش ارائه می دهند و همواره جز بهترین های جهان رتبه بندی می شوند.  متقاضیان با تحصیل در این دانشگاه ها مدرک معتبر بین المللی دریافت کرده و چشم اندازی عالی در بازار کار جهانی خواهند داشت

 

آلمان,آلمان,آلمان

امکان اخذ اقامت دائم پس از اتمام دوره تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان

به طور کلی مهاجرت تحصیلی روش بسیار مناسبی برای دریافت اقامت دائم کشور مورد نظر خواهد بود، دانشجویان بین المللی که قصد دارند اقامت دائم آلمان را دریافت نمایند، پس از اتمام دوره تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان ۶ ماه فرصت خواهند داشت وارد بازار کار این کشور شوند، فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان در صورتی که ۲ الی ۳ سال در این کشور مشغول به کار باشند می توانند اقامت دائم آلمان را دریافت نمایند.

در حال حاضر آلمان اقتصاد اول اروپا و پنجمیت اقتصاد بزرگ جهان می باشد، بالاترین سرانه درآمد فردی در اروپا به آلمان تعلق دارد، دانش زبانی آلمانی برای دست یابی به موقعیت های شغلی ایده ال از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، علاوه بر این شرکت های بین المللی فعال در آلمان تمایل بسیاری به استخدام نیروی کار تحصیل کرده و متخصصی دارند، که علاوه بر آلمانی به زبان انگلیسی نیز مسلط می باشند. این شرایط زمینه ورود فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان را به خوبی فراهم نموده است.

کار پس از تحصیل در آلمان

با توجه به ملیت شما، شرایط کاری بعد از تحصیل متفاوت است،به عبارت دیگر با توجه به کشوری که اصلیت شما به آن جا باز میگردد، شرایط کاری شما در این کشور متفاوت است .

شرایط کار پس از تحصیل در آلمان برای شهروندان اتحادیه اروپا و خارج از آن متفاوت بوده و به‌صورت زیر است:

افرادی که ملیتی اروپایی دارند: در صورتی که شما در یکی از دانشگاه های کشور آلمان تحصیل کنید و عضو یکی از کشور اتحادیه اروپا باشید ، بدون نیاز به هیچ گونه مجوز کاری بعد از فارغ التحصیلی می توانید که در این کشور شروع به کار کنید، به عبارت دیگر می توان گفت که دید کشور آلمان به افراد اروپایی همانند خود شهروندان آلمان است و تفاوت های زیادی بین آنها وجود ندارد و افراد می توانند که بلافاصله بعد از تمام شدن تحصیل خود، کار مناسب را یافته و مشغول شوند .

شرایط کاری برای افراد غیر اروپایی :  شرایط برای افرادی که شهروندی کشور های اروپایی را ندارند، کمی متفاوت و پیچیده تر است و نیاز می باشد که مجوز و مدارکی را داشته باشید. برای افرادی که در کشور ایران به دنیا آمده اند و شهروند ایرانی به شمار می آیند نیز چون خارج از اروپا می باشد،  این شرایط باید برقرار باشد  .

اولین مورد این است که افراد باید بلافاصله بعد از تمام شدن دوره تحصیلی خود اقدام به تمدید ویزای خود به مدت ۱۸ ماه کنند تا در این بازه زمانی بتوانند که کار مناسب برای خود را پیدا کنند. بلافاصله بعد از اخرین امتحان شما مدت ۱۸ ماه آغاز می شود، پس بهتر است برای اینکه به مشکل نخورید، از ترم های اخر خود شروع به پیدا کردن کاری مناسب برای خود و مرتبط با رشته خود باشید. همچنین در این۱۸ ماه شما برای اینکه مخارج خود را تامین کنید می توانید کار هایی که مرتبط با رشته شما نیستند را نیز انجام دهید و محدودیتی در این زمینه ندارید .

برای اینکه بتوانید اقامت خود را به مدت ۱۸ ماه بعد از تمام شدن دوره تحصیلی خود تمدید کنید، نیازمند مدارک زیر می باشید :

  • گذرنامه یا پاسپورت خود را باید به همراه داشته باشید .
  • گواهی و مدرک پایان دوره تحصیلی خود را که از یکی از دانشگاه های آلمان دریافت کرده اید .
  • مدارک مربوط به بیمه درمانی شما.
  • مدارک لازم برای اثبات اینکه شما تمکن مالی را برای ادامه زندگی در این کشور دارید .

پیدا کردن کار در آلمان

همان طور که می دانید کشور آلمان یکی از قوی ترین اقتصاد های دنیا می باشد و وضعیت صنعت در این کشور بسیار خوب است و بسیاری از برند های مطرح دنیا در زمینه های مختلف صنعتی در این کشور قرار دارد. از نظر علوم سیاسی، ورزش،‌ بهداشت و پزشکی، هنر، مهندسی و … نیز آلمان در رتبه های بالا در سطح جهان قرار دارد، به همین دلیل موقعیت های شغلی بسیار زیادی جهت کار پس از تحصیل در این کشور وجود دارد.

به عبارت دیگر در صورتی که شما مدارک دانشگاهی خود را با نمره های مطلوب دریافت کنید و مهارت های لازم برای اشتغال در رشته خود را نیز کسب کنید، به راحتی می توانید که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، کار مناسب خود را پیدا کنید. همچنین در زمان تحصیل نیز کارهای پاره وقت مختلف زیادی وجود دارد که برای تامین مخارج زندگی خود می توانیدانجام دهید، البته دانشگاه شما را در ساعت کاری محدود می کند و فقط اجازه چند ساعت مشخص کار در هفته را به شما می دهد ( در مدت ۱۸ ماه بعد از تحصیل  محدودیتی وجود ندارد ).

کار در آلمان

بهترین مشاغل جهت شرایط کار پس از تحصیل در المان

پس از تحصیل در آلمان، با توجه به شرایط کاری مختلف، چندین مشاغل محبوب و پرطرفدار وجود دارند. در زیر به برخی از بهترین مشاغل جهت شرایط کار پس از تخصیل در آلمان اشاره می‌کنیم:

  • مهندسی: آلمان برای مهندسان یک مقصد محبوب است. مخصوصاً در زمینه‌های مهندسی مکانیکی، برق، الکترونیک، نرم افزار و صنایع برتر، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی وجود دارد.
  • فناوری اطلاعات: صنعت فناوری اطلاعات در آلمان به سرعت در حال رشد است. شرکت‌های نرم افزاری و فناوری اطلاعات در شهرهای بزرگ مانند برلین، مونیخ و هامبورگ فرصت‌های شغلی زیادی فراهم می‌کنند.
  • علوم زیستی و پزشکی: بخش بهداشت و درمان در آلمان بسیار توسعه یافته است و فرصت‌های شغلی در زمینه‌های پزشکی، داروسازی و علوم زیستی وجود دارد.
  • مدیریت و کسب و کار: فراگیری مدیریت و مهارت‌های کسب و کار می‌تواند در آلمان به فرصت‌های شغلی خوبی منجر شود. برای مثال، مدیریت پروژه، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی مهارت‌های مورد نیاز هستند.
  • حمل و نقل و لجستیک: به عنوان یک کشور صنعتی و صادراتی، آلمان برای حمل و نقل و لجستیک نیاز به تخصص‌های مرتبط دارد. مدیریت زنجیره تأمین، حمل و نقل بین‌المللی و مشاوره لجستیک می‌توانند مشاغل مطلوبی باشند.

روش های واجد شرایط بودن اشتغال در المان

برای واجد شرایط بودن اشتغال در آلمان، شما می‌توانید از روش‌ها و مراحل زیر استفاده کنید:

  • آشنایی با زبان آلمانی: آشنایی کافی با زبان آلمانی برای واجد شرایط بودن اشتغال در آلمان بسیار حائز اهمیت است. مطالعه و آموزش زبان آلمانی قبل از ورود به بازار کار می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباطات حرفه‌ای خود را بهبود بخشید.
  • تحصیلات و مدارک تحصیلی: در آلمان، مدارک تحصیلی مهم و تأثیرگذاری در فرصت‌های شغلی هستند. تحصیل در رشته‌های مورد نیاز صنعت‌ها و کسب مدارک تحصیلی معتبر می‌تواند در جذب کارفرمایان به شما کمک کند.
  • جستجوی فرصت‌های شغلی: برای جستجوی فرصت‌های شغلی می‌توانید از منابع آنلاین مانند سایت‌های استخدامی، شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای مانند LinkedIn، و نشریات محلی و صنعتی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره و آژانس‌های استخدامی متخصص در آلمان، به دنبال فرصت‌های شغلی بگردید.
  • شبکه‌سازی: ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای با افراد دیگر، شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های صنعتی و ارتباط با افرادی که در حوزه شغلی مورد نظر شما فعالیت می‌کنند، می‌تواند در جذب فرصت‌های شغلی مفید باشد.

ارائه رزومه و نامه درخواست: ارسال رزومه و نامه درخواست به شرکت‌ها و کارفرمایان مورد نظر می‌تواند شغل بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد که در خور موقعیت و خواست شما باشد.

بعد از فارغ التحصیلی شما مدت ۱۸ ماه می توانید به منظور یافتن شغل اقامت خود را تمدید کنید. در این بازه زمانی باید که شرکت ها و موقعیت های شغلی مناسب خود را بیابید و با استفاده از راه های ارتباطی همانند ایمیل، وب سایت ها و یا صحبت به صورت حضوری تلاش کنید که استخدام شوید.

در صورتی که شهروند کشور های اروپایی نیستید و در این ۱۸ ماه فرصت نیز موفق نشوید که شغل مناسب خود را بیابید، باید که از آلمان خارج شوید، زیرا دیگر مدت زمان اقامت شما تمدید نمی شود، به همین دلیل از همان ترم های آخر تحصیل خود اقدام به پیدا کردن شغلی مناسب برای خود باشید.

 

نتیجه گیری

با توجه به شهرت بالای دانشگاه های کشور آلمان و نظام آموزشی قدرتمند این کشور، سالانه افراد زیادی برای تحصیل دوره کارشناسی در آلمان اقدام می نمایند تا از این خدمات بهره مند شوند. آموزش و پژوهش انگیزه های اساسی برای نوآوری و پیشرفت را فراهم می آورد. دانشگاه های آلمان تحقیقات و مطالعات را با هم تلفیق کرده اند. یک مدرک کارشناسی در آلمان، دانشجویان را با درک نظری و عملی قوی آماده آشنا کرده و درهای باز را به سمت آینده حرفه ای و مسیر دانشگاهی ارائه می دهد.

به صورت کلی در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر دانشجویان بین المللی بوده ایم. عوامل اصلی این افزایش دانشجویان، استانداردهای زندگی و اقتصاد پایدار و تحصیلات رایگان قلمداد می شود. در حال حاضر حدود ۳۵۹ هزار دانشجوی بین المللی در کشور آلمان مشغول به تحصیل می باشند که ۳۵ درصد از دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی را برای ادامه تحصیل در کشور آلمان انتخاب می نمایند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۷ پاسخ به “پذیرش تحصیلی در آلمان”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد تحصیل لیسانس در آلمان میشه راهنمایی بفرمایید؟

    2. احسان گفت:

      باسلام
      بنده دیپلم رشته الکترونیک با نمره ۱۷٫۵ و مدرک زبان C1 را دارم و تقریبا ۵۳ واحد دانشگاهی را در مقطع کارشناسی پاس کردم , آیا با این حال میشه برای پذیرش مستقیم از دانشگاه اقدام کرد و دیگ کالج نرفت؟

      • author15 گفت:

        سلام
        اگر شما قصد تحصیل مجدد در مقطع لیسانس را دارید با توجه به شرایط معدل و زبان شما این امکان وجود دارد . ولی اگر منظور شما انتقالی می باشد احتمال این امر پایین است و برای اطمینان بیشتر در این زمینه بهتر است به سایت دانشگاه ها مراجعه نمایید .

    3. امیر گفت:

      سلام خسته نباشید.. میزان اجازه ی کار در دوره ی کارشناسی آلمان هفته ای ده ساعت می باشد یا بیست ساعت با توجه ب مقاله؟

      • author15 گفت:

        سلام
        بر اساس مقررات این کشور اجازه کار دانشجویی در هفته ۱۰ ساعت می باشد.

    4. مبینا گفت:

      سلام وقت بخیر آیا با داشتن دیپلم تجربی میشه برای رشته های هنر در دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

      • author15 گفت:

        سلام
        با توجه به اینکه برای رشته های هنری ممکنه آزمون عملی بگیرن یا پورتفولیو بخوان اگه هیچ زمینه هنری نداشته باشین کار براتون سخت میشه ولی معمولا در سایت دانشگاه درباره هر رشته اینکه چه رشته ای رو میپذیرند رو مینویسن. بهتره که از سایت دانشگاه مربوطه شرایط دقیق و به روز رو بررسی کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up