زمانی که شرایط زندگی در کشوری سخت و طاقت‌فرسا می‌شود بسیاری از مردم مهاجرت به کشورهای دیگر و زندگی در آن‌ها را برمی‌گزینند. اغلب مردم برای این کار از مدرک دانشگاهی خود استفاده می‌کنند تا استخدام و در نهایت اقامت آن کشور را اخذ کنند. افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند تصور می‌کنند که نمی‌توانند مهاجرت کنند. این تفکر اشتباه را باید کنار بگذارید و برای مهاجرت بدون مدرک دانشگاهی اقدام کنید.

در ابتدا باید بدانید در کدام کشورها قادر به تحصیل با مدرک دیپلم خواهید بود. مقاله پیش رو راهنمایی خواهد بود تا بدانید در کدام کشورها و به چه صورتی می توان با مدرک دیپلم پذیرش گرفت؟

شرایط ادامه تحصیل بعد از دیپلم در خارج کشور

Study conditions with a diploma

پیش از آنکه در مورد پذیرش با مدرک دیپلم توضیحاتی را ارائه دهیم ابتدا باید بدانید که مدرک اصل دیپلم در پروسه‌های مهاجرتی چه مفهومی دارد. مدارکی که پس از ۱۲ سال تحصیل و در انتهای مقطع دبیرستان دریافت می‌گردد دیپلم می‌باشد. نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که مدت تحصیل باید ۱۲ سال تمام باشد به این معنی که مدرکی که در سال سوم دبیرستان اخذ می‌گردد به عنوان مدرک دیپلم شناخته نمی‌شود. در پایان سال سوم دوره تحصیلی شما ۱۱ ساله می‌باشد که مورد تائید بسیاری از کشورها نیست.

افرادی که در ایران با ۱۱ سال تحصیل مدرک دیپلم را دریافت نموده‌اند باید خود را برای گذراندن سال دوازدهم تحصیل آماده نمایند. البته در کشورهای انگلیسی زبان می‌توان سال آخر تحصیلات دبیرستان را در مدارس همان کشور گذراند و پس از تکمیل ۱۲ سال وارد دانشگاه شد.

شرایط سنی تحصیل با مدرک دیپلم

یکی دیگر از مواردی که باعث اعتبار مدرک دیپلم برای اخذ پذیرش می‌گردد سن دیپلم است بدین معنا که متقاضی سریعا پس از پایان تحصیلات متوسطه ۱۲ ساله و اخذ مدرک دیپلم باید برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها اقدام نماید. سنی که کشورها به تحصیل بعد از مقطع دیپلم در نظر می‌گیرند کمتر از ۲۱ سال است. از جمله کشورهایی که این ترجیح را دارند می توان به انگلستان، آمریکا، کانادا و طیف زیادی از کشورهای اروپایی اشاره نمود.

البته برخی از کشورها برای اعطای اخذ ویزای تحصیلی در مقطع لیسانس به کارهای انجام شده پس از اخذ مدرک دیپلم نیز توجه می‌کنند به عنوان مثال ایرانیان پس از اخذ مدرک دیپلم به خدمت سربازی می‌روند و یا پس از آن چند سالی را به کار مشغول می‌شوند که می‌توانند این توضیحات را در پرونده برای آفیسر ارائه دهند. البته بهتر است فاصله اخذ مدرک دیپلم تا اقدام برای اخذ مدرک بعدی هر چه کوتاه‌تر باشد.

آمریکا,انگلستان,کانادا

تحصیل با مدرک دیپلم در اروپا

تحصیل در کشورهای مختلف با مدرک دیپلم متفاوت است. مدرک دیپلم متقاضی باید در کشور اروپایی بخصوصی که قصد تحصیل در آن را دارد شناخته شده باشد. این مدرک تعریف واحدی در کل اتحادیه اروپا ندارد فقط همانطور که پیش از این اشاره شد باید ۱۱ سال دوره تحصیلات پیش از دانشگاه تکمیل شده باشد. برای پذیرش گرفتن از هر کشوری باید تطابقات لازم صورت گیرد تا در صورت مغایرت موارد برطرف گردد.

تحصیل در انگلیس با مدرک دیپلم

انگلستان یکی از کشورهای پر متقاضی برای تحصیل می‌باشد و این فرصت را برای دانش آموزانی که مدرک دیپلم خود را ۱۱ ساله دریافت نموده‌اند فراهم آورده است تا بتوانند وارد دوره کارشناسی شوند البته پیش از پذیرش باید برای اتمام سال دوازدهم از طریق دوره Foundation اقدام نمایند. متقاضیان برای ثبت نام در دوره فاندیشن باید زیر ۲۱ سال باشند.

دانش آموزانی که قصد ورود به رشته‌های پزشکی در انگلستان را دارند حتی اگر دوره دیپلم ۱۲ ساله خود را به اتمام رسانده باشند ترجیحا وارد دوره‌های A-Level می‌شوند و پس از سپری کردن این دوره و موفقیت در آزمون UKcat وارد دانشگاه می‌گردند. دانش آموزان می‌توانند کل دوره دبیرستان خود را در انگلستان بگذرانند و همانجا با اخذ مدرک دیپلم برای دوره دانشگاهی اقدام نمایند.

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی با اتمام دوره متوسطه در ایران به تنهایی امکان پذیر نمی‌باشد. برای تحصیل در دانشگاه‌های اتریش در مقطع لیسانس باید ابتدا در دانشگاه‌های سراسری ایران قبول شوید و با ارائه مدرک در همان رشته و یا زیرشاخه‌های آن در اتریش مشغول به تحصیل شوید. پس اگر علاقه به تحصیل در رشته‌ای در کشور اتریش را دارید یادتان باشد که باید ابتدا در همان رشته در ایران پذیرفته شوید.

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اتریش باید گواهی اشتغال به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ایران به همراه ارائه کارنامه و گواهی عدم ممانعت از تحصیل را که می‌توان از دانشگاه متقاضی در ایران تهیه نمود به همراه سایر مدارک لازم مورد نیاز جهت پذیرش تحصیلی به دانشگاه مورد نظر ارسال نمود. دانشگاه مورد نظر پس از بررسی پرونده شخص مجوز ادامه تحصیل را صادر خواهد نمود.

بنابراین اگر مدرک دیپلم دارید و می‌خواهید در کشور اتریش به تحصیلات خود ادامه دهید باید موارد توضیح داده شده را انجام دهید، در غیر اینصورت باید کشور دیگری را برای تحصیل انتخاب نمایید. در نظر بگیرید که اگر سن شما هم بالای ۲۱ سال باشد شانس اخذ ویزا به دلیل شرایط سنی و گپ تحصیلی که در آن هستید کاهش خواهد یافت. در صورتی که موفق به تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های اتریش نشوید می‌توانید از طریق دیگری مانند کار در صورت داشتن تخصص اقامت این کشور سبز و پیشرفته اروپایی را بدست آورید.

آمریکا,انگلستان,کانادا

تحصیل با مدرک دیپلم در آلمان

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان باید ابتدا مدارک تحصیلی آخرین دوره مورد تائید آلمان قرار گیرد. دانش آموزان برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید HZB معتبر داشته باشند که به معنی صلاحیت ورودی آموزش عالی می‌باشد. برای دانشجویان دوره کارشناسی در آینده گواهی دبیرستان، گواهی پایان تحصیلات و یا نتیجه امتحان ورودی به دانشگاه کافی می‌باشد.

DAAD پایگاهی است که اطلاعات لازم برای اخذ پذیرش در آن آورده شده. دانشجویانی که تحصیلات خارج اروپائی دارند ممکن است لازم باشد در آزمون ورودی شرکت نمایند. البته دانشجویان برتر می‌توانند در این آزمون شرکت نکنند.

اگر متقاضی مدرک ۱۱ ساله دیپلم را داشته باشد می‌تواند وارد کالج شود. دانش آموزانی که مدرک دیپلم داشته و قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را دارند می‌توانند به دو صورت وارد دانشگاه شوند. روش اول اینکه در دانشگاه سراسری ایران در رشته پزشکی قبول شوند و به دانشگاه‌های آلمان انتقالی بگیرند و روش دوم اینکه وارد کالج شده و پس از ۱ سال تحصیل در کالج و دریافت نمره قبولی در آزمون پایانی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی اقدام نمایند.

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم تقریبا مشابه سایر کشورهای اروپایی می‌باشد. ۱۲ سال تحصیل قبل از ورود به دانشگاه از الزامات اخذ پذیرش در دوره کارشناسی است. افرادی که با ۱۱ سال تحصیل دیپلم را دریافت نموده‌اند به صورت معمول برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد و باید سال دوازدهم را بگذرانند.

تحصیلات عالی در ایتالیا با دوره کارشناسی که Laurea نام دارد آغاز می‌شود و به طور کلی ۳ سال به طول می‌انجامد و به عنوان دوره‌های درجه اول در ایتالیا شناخته می شود.

تحصیل با مدرک دیپلم در فرانسه

برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم ارائه شود. مدرک دیپلم همان ۱۲ سال تحصیلی می‌باشد که با یک مدرک نشان داده خواهد شد. متقاضیان برای ورود به دانشگاه باید مدرک زبان ارائه دهند. افرادی که مدرک دیپلم دارند ولی مدرک زبان ندارند می‌توانند برای گذراندن دوره‌های زبان وارد کالج زبان شوند و پس از اخذ مدرک زبان از دانشگاه‌ها پذیرش دریافت کنند. دوره‌های کارشناسی در فرانسه ۳ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان باید ۶ نیمسال تحصیلی را بگذرانند.

آمریکا,انگلستان,کانادا

تحصیل با مدرک دیپلم در آمریکا

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی را دارند باید بدانند که ابتدا ملزم به ارائه مدرک دیپلمی می‌باشند که مورد تایید دانشگاه‌های آمریکا باشد. شایان ذکر است که دانشگاه‌های آمریکا مدرک دیپلم ایران را نمی‌پذیرند بنابراین دانش آموزان باید ابتدا دوره‌هایی را در کالج بگذرانند و پس از آن وارد دانشگاه شوند. مقطع کارشناسی در کشور آمریکا به دو صورت پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود.

دوره کارشناسی پیوسته به گونه‌ای است که دانشجویان با ارائه مدرک دیپلم به صورت مستقیم وارد دوره ۴ ساله کارشناسی می‌شوند. اما در دوره‌های ناپیوسته ابتدا دوره دوساله کاردانی را می‌گذرانند و پس از آن برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام می‌نمایند.

مهم‌ترین شروطی که برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی نیاز است عبارتند از:

  • برخورداری از مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶
  • برخورداری از معدل بالای ۱۶
  • کسب نمره قبولی در آزمون SAT
  • دانش آموزانی که از معدل بالای ۱۶ برخوردار نیستند باید ابتدا برای دوره کاردانی و سپس دوره کارشناسی اقدام نمایند.

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا را با مدرک دیپلم دارند، پس از تایید مدرک دیپلم می‌توانند وارد دوره کارشناسی ۴ ساله در رشته‌های علوم پایه گردند و پس از اخذ مدرک لیسانس در رشته‌های پیرا پزشکی ۴ سال را صرف آموزش تئوری پزشکی می‌نمایند و سپس قبل از دریافت مجوز شغل پزشکی در حدود ۳ تا ۷ سال از دوره تحصیلی خود را صرف کارورزی می‌کنند. تحصیل پزشکی در آمریکا ۱۱ سال به طول می‌انجامد.

تحصیل با مدرک دیپلم در کانادا

برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی در رشته‌های مختلف ارائه مدرک دیپلم از ایران قابل قبول می‌باشد. برخی از رشته‌ها مانند گروه هنر ممکن است نیاز به گذراندن دوره‌ای خاص و یا آزمون باشد. معدل در دانشگاه‌های کانادا حائز اهمیت است بدین معنا که اگر کسی معدل بالای ۱۵ نداشته باشد ممکن است نتواند از دانشگاه‌های مورد نظر پذیرش بگیرد.

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم مشابه آمریکا است و دانشجویان باید ابتدا لیسانس یکی از رشته‌های علوم تجربی مانند زیست شناسی و یا شیمی را اخذ نمایند و پس از آن در آزمون MCAT شرکت نموده نمره قبولی را دریافت و برای اخذ پذیرش از دانشکده‌های علوم پزشکی در کانادا اقدام نمایند.

دانش آموزان بین المللی علاقمند به رشته پزشکی برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم بهتر است بدانند که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های علوم پزشکی کانادا شانس کمی برای دانشجویان بین المللی دارد و پیشنهاد می‌شود پس از اخذ مدرک لیسانس با کار کردن در کانادا به مدت ۱ سال برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایند و پس از دریافت PR یا اقامت دائم اقدام به تحصیل در رشته پزشکی نمایند تا هم هزینه‌های کمتری بپردازند و هم اخذ پذیرش آسان‌تری داشته باشند.

آمریکا,انگلستان,کانادا

تحصیل در آسیا با مدرک دیپلم

تحصیل در دانشگاه‌های آسیا به نسبت آمریکا و اروپا با سخت گیری‌های کمتری همراه است. بیشتر دانشجویان برای تحصیل کشورهای اروپایی و آمریکایی را انتخاب می‌نمایند در حالی که باید بدانند رشد علمی بسیاری از کشورهای آسیایی در سال‌های اخیر چشمگیر بوده و دانشگاه‌های شرق به عنوان مراکز علمی پیشرو شناخته شده‌اند. بنابراین اگر یکی از دانشگاه‌های آسیایی را در انتخاب‌های خود برای ادامه تحصیل قرار داده‌اید نگران نباشید و بدانید که انتخاب کاملا درستی دارید که می‌تواند آینده شغلی و تحصیلی شما را دگرگون نماید.

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

ایرانیان برای ورود به کشور ترکیه نیازی به ویزا ندارند. نزدیکی راه و هزینه‌های پایین زندگی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر امکان تحصیل در سطح استانداردهای اروپا و امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

اقدام برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه بسیار ساده می‌باشد و دانش آموزان با در دست داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی یعنی همان اتمام دوره ۱۲ ساله تحصیل می‌توانند به راحتی از مقطع کارشناسی پذیرش بگیرند. دانشجویان برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت نمایند و در آن‌ها قبول شوند. اثبات دانش زبان انگلیسی و یا ترکی با ارائه مدرک زبان الزامی است. برای اثبات تسلط به زبان ترکی مدرک آزمون تومر اهمیت بسیاری دارد. این آزمون مشابه آزمون‌های زبان انگلیسی تافل و آیلتس است و شامل قسمت‌هایی می‌گردد که مهارت‌های زبانی را می‌سنجد.

تحصیل در ژاپن با مدرک دیپلم

ژاپن یکی از برترین کشورها در حوزه آی تی می‌باشد و تحصیل در این کشور با توجه به هزینه‌ها و اعتبار بالای دانشگاه‌ها می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. تحصیل در دوره کارشناسی در ژاپن ۴ ساله است و متقاضیان باید حتما مدرک دیپلم دبیرستان را دریافت نموده باشند. در دوره کارشناسی دانشجویان باید ۱۲۴ واحد درسی را گذرانده باشند و در دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی این واحدها افزایش یافته و به ۱۸۸ واحد می‌رسد.

برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن باید پس از ارائه مدرک دیپلم در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنید. پس از قبولی در آزمون در صورت داشتن دانش زبان انگلیسی با نمره حداقل ۶٫۵ می‌توان وارد دانشگاه شد. تدریس رشته‌های علوم پزشکی به زبان ژاپنی هم صورت می‌گیرد. در صورتی که تمایل دارید با این زبان و به صورت رایگان تحصیل نمایید باید ابتدا به یادگیری زبان ژاپنی در این کشور مشغول شوید. تحصیل در این رشته‌ها در ژاپن ۵ تا ۶ سال به طول می‌انجامد.

آمریکا,انگلستان,کانادا

تحصیل در امارات با مدرک دیپلم

تحصیل در امارات همانند سایر کشورها در مقطع کارشناسی نیاز به مدرک ۱۲ ساله دیپلم دارد. دانش آموزانی که دیپلم خود را ۱۱ ساله اخذ نموده‌اند می‌توانند با گذراندن دوره ۱ ساله کالج وارد دانشگاه گردند. در نظر داشته باشید که در اکثر کشورهای دنیا برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی باید دوره پری مدیکال را گذراند. برای تحصیل در دانشگاه‌های امارات می‌بایست به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و چنانچه مدرک زبان ندارید دوره‌های زبان را در امارات بگذرانید.

تحصیل در امارات مشمول پرداخت شهریه می‌باشد و هزینه‌های زندگی در امارات نیز کم نیست. دانشجویان اجازه کار دانشجویی در امارات دارند که به واسط آن می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی را کنترل نمایند.

برترین دانشگاه های امارات عبارتند از:

  • United arab emirates
  • American University of Shrjeh
  • Zayed University
  • NYU Abu Dhabi
  • University of Sharjeh
  • Higher Colleges of Technology
  • University of Wollongong in Dubai
  • AURAK
  • Ajman University

اگر قصد تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در امارات را دارید باید توجه نمایید کدام دانشگاه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند تا در صورتی که قصد بازگشت به ایران را داشتید با خیالی آسوده به کار در کشور خود ادامه دهید. دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران دو دانشگاه زیر می‌باشند:

  • United Arab Emirates University
  • American University of Sharjeh

پس از اخذ پذیرش از یکی ازدانشگاه‌های امارات کلیه مدارک به زبان انگلیسی ترجمه شده و برای دانشگاه مورد نظر فرستاده می‌شود. خاطر نشان می‌کنیم که چنانچه مدرک سال دوازدهم را نداشته باشید می‌توانید برای تحصیل در مدارس دبی اقدام نموده و پس از اخذ مدرک سال دوازدهم وارد دانشگاه شوید.

چگونه بعد از دیپلم بورسیه شویم؟

به هزینه‌ای که یک کشور برای شما در نظر می‌گیرد تا در آن کشور به تحصیل بپردازید و از مراکز علمی آن استفاده کنید بورسیه تحصیلی گفته می‌شود. بورس تحصیلی که به آن فاند نیز گفته می‌شود در اغلب موارد به دانشجویان کارشناسی به بالا تعلق می‌گیرد که با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی شرایط آن متفاوت است.

بعضی از کشورها ترجیح می‌دهند علاوه بر هزینه‌ها و شرایط تحصیلی برای دانشجویان، بخشی از بودجه خود را به دانشجویانی اختصاص دهند که استعداد بهتری دارند. آن‌ها از این طریق می‌توانند شرایط ادامه تحصیل را برای استعدادهای خوب فراهم کنند.

اما به ‌طور کلی اگر بخواهیم یک راهنمایی کلی برای شما در جهت اخذ بورسیه تحصیلی ارائه دهیم، باید چند نکته‌ مهم را به ‌شما گوشزد کنیم تا بتوانید بورسیه‌ تحصیلی مورد نظر خود را دریافت کنید:

۱- برای کسب اطلاع صحیح و به روز به سایت دانشگاه مراجعه کنید: فراموش نکنید راحت‌ترین و مناسب‌ترین راه برای آگاهی از شرایط بورس تحصیلی هر کشور می‌تواند مراجعه به سایت‌های مربوط به ‌آن دانشگاه و آن کشور باشد.

۲- انتخاب یک استاد راهنما: برای خود یک استاد راهنمای مناسب پیدا کنید تا بتوانید از طریق ایشان راه مناسبی را برای کسب بورسیه تحصیلی خود هموار کنید گاهی برخی از اساتید تا بخواهند به ‌نامه شما پاسخ دهند، شاید حدود ۲ یا ۳ ماه وقت لازم باشد. به ‌شما پیشنهاد می‌کنیم با صبوری منتظر جواب استاد راهنمای خود باشید.

 

 

نتیجه گیری

برای تحصیل با مدرک دیپلم در سایر کشورهای جهان راه‌های بسیاری پیش روی همه شما عزیزان قرار دارد که با مشورت درست با وکلای مجرب فقط باید بهترین مسیر را انتخاب نمایید. علاقه شما به رشته‌های مختلف و میزان بودجه‌ای که دارید و البته اهدافی که برای آینده در سر می‌پرورانید کشور مورد نظرتان را فیلتر خواهد نمود. مشاورین ما در ساعات مختلفی از روز آماده پاسخگویی به تمامی سوالات مهاجرتی شما دوستان عزیز می‌باشند.

 

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۵۱۹ پاسخ به “مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم | اخذ بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم”

    1. پارسا عامری گفت:

      سلام من دهم رشته ریاضی هستم
      زبان هم میخونم و میخواستم ببینم میانگین معدل سه سال دبیرستان باید چقدر باشه تا بتونم فاند دریافت کنم ؟ اگر میشه یک عدد تقریبی برای معدل بگید تا بتونم ببینم موفق میشم یا نه

      • آرایاناپارس گفت:

        فاند گرفتن در مقطع تحصیلی لیسانس خیلی مشکله ولی معدل دبیرستان حتما باید بالای ۱۷ باشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم

    شبکه های اجتماعی

    arrow up