کانادا کشوری با فرصت های شغلی متنوع و بیشماری می باشد. افراد قادر می باشند بر اساس سوابق دانشگاهی و تجربه کاری شغل ایده آل خود را در کانادا بیابند. همچنین صنایع کانادا دارای شرایط و استانداردهای بالایی برای نیروی کار متخصص جدید می باشد.

کسانی که از طریق سسیتم اکسپرس اینتری وارد این کشور می گردند قادر می باشند کارت اقامت دائم کانادا را به دست می آورند و نیازی به اخذ ویزای کار کانادا نخواهند داشت. اما مهاجرت به کانادا از طریق نیروی کار متخصص ضمانتی برای داشتن شغل در ابتدای ورود به کانادا نخواهد بود و صرفا بر اساس امتیا بندی، افراد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق کار را به دست خواهند آورد.

این در حالی است که بسیاری از کشورها برای پذیرش نیروی کار متخصص برای متقاضیان دعوت نامه کاری ارسال می نمایند اما برای مهاجرت به کانادا از طریق نیروی کار ماهر نیازی به ارائه دعوت نامه کاری نمی باشد. گرچه وجود دعوت نامه می تواند امتیاز فرد را در سیستم اکسپرس اینتری کانادا افزایش دهد اما این امر اجباری نمی باشد.

تحت سیستم Express Entry اداره مهاجرت کانادا بر اساس اطلاعاتی که در یک پروفایل آنلاین وارد می نماید، از افراد دعوت می کند تا برای دریافت اقامت دائم درخواست خود را اعلام کنند. نا گفته نماند افرادی که قصد زندگی در کبک را دارند تحت یک دسته جداگانه قرار می گیرند. استان کبک نیروی متخصص خود را انتخاب می کند. متقاضیانی که قصد رفتن به کبک را دارند، به عنوان نیروی متخصص “منتخب کبک” شناخته می شوند.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

مفهوم نیروی متخصص فدرال

The concept of federal expert force

برنامه نیروی متخصص فدرال یکی از زیرگروه های برنامه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری و تخصص می باشد. این برنامه بر مبنای توامندی تخصصی متقاضی که شامل سابقه تحصیلی و سابقه کار او است و با تطابق با نیاز بازار کار و شرایط اقتصادی کانادا توسط اداره مهاجرت کانادا معرفی می گردد.

تمامی فارغ التحصیلان دانشگاه ها، کالج ها و موسسات عالی که مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند و پس از آن در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود سابقه کار به همراه بیمه را دارا می باشند، می توانند برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور از طریق این برنامه اقدام نمایند.

متقاضایان قبل از برنامه ریزی برای مهاجرت به کانادا باید از الزامات این برنامه آگاهی کامل یابند و آن را با شرایط خود مطابقت دهند تا بتوانند از شرایط امتیازبندی خوبی برخوردار گردند و از این طریق شانس خود را برای پذیرش از طریق نیروی متخصص فدرال افزایش دهند.

فاکتورهای تاثیر گذار در برنامه نیروی متخصص فدرال

  1. سن
  2. تحصیلات
  3. سابقه کاری
  4. پیشنهاد شغلی معتبری داشته باشید
  5. مهارت های زبان انگلیسی و / یا زبان فرانسه
  6. سازگاری با محیط

این عوامل تنها بخشی از شرایط افراد برای ارزیابی صلاحیت ورود به برنامه نیروی متخصص فدرال می باشد.

کانادا,کانادا,کانادا

شرایط لازم برای شرکت در برنامه نیروی متخصص فدرال

افراد برای واجد شرایط شدن در برنامه اکسپرس اینتری از طریق نیروی متخصص باید حداقل معیارهای لازم و صلاحیت ها را دارا باشند.

سابقه کاری

افراد می بایست حداقل ۱۲ ماه به صورت تمام وقت تجربه کاری در یک زمینه خاص و شغل واحدی داشته باشند. برای اینکه به عنوان یک فرد “ماهر” تلقی گردید، باید در طبقه بندی مهارت های ملی مشاغل( NATIONAL NOC) OCCUPATIONAL CLASSIFICATION) تجربه کاری شما موجود باشد و در قسمت SKILL LEVEL در سطح o، A ، یا B کار کرده باشید.

  • سطح مهارت A : مشاغل حرفه ای که معمولاً نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارند و طیف وسیعی از مشاغل راشامل می گردند مانند فناوری اطلاعات (IT)، مهندسی و ساخت و ساز، مشاغل قانونی و غیره در این دسته قرار می گیرند.
  • مهارت نوع ۰ (صفر) : مشاغل مدیریتی مانند مدیران رستوران ها، تجارت های خرده فروشی و عمده فروشی، هتل ها و سایر موارد در دسته نوع صفر جای دارند.
  • مهارت سطح B : افرادی که دوره های فنی را به صورت کار آموزی گذرانیده اند و یا دارای مدرک فنی در زمینه های شغلی مانند سرآشپزی، پیمانکاری می باشند و هم چنین کارمندان دفاتر عمومی، فروشندگان خرده فروشی و غیره در این دسته قرار خواهند گرفت.

تجربه کاری افراد باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • فرد در یکی از مشاغل ارائه شده در ( NOC) سابقه کاری داشته باشد.
  • ۱۰ سال سابقه کار در شغل مورد تایید
  • دریافت دستمزد کاری
  • حداقل ۱ سال کار مداوم یا ۱۵۶۰ ساعت (۳۰ ساعت در هفته)

شایان ذکر است تجربه کاری به دست آمده در هنگام تحصیل نوعی تجربه کاری نیمه وقت به شمار می رود. در صورت انجام کار نیمه وقت می بایست شرایط زیر را دارا بوده باشید:

  • دستمزد دریافت می کردید.
  • به صورت پیوسته بوده اید.

لیست مشاغل نیروی متخصص فدرال در سال ۲۰۱۷ به شرح زیر می باشد:

عنوان شغل سطح مهارت NOC
مدیریت کشاورزی ۰ ۰۸۲۱
قانونگذار ۰ ۰۰۱۱
مدیران ارشد : بهداشت، آموزش، خدمات اجتماعی و عمومی و سازمانهای گروهی و عضویتی ۰ ۰۰۱۴
مدیران ارشد : تجارت، صادرات و سایر خدمات و کمیته اجرایی ملی ۰ ۰۰۱۵
حسابرس و حسابدار مالی A 1111
متخصصان منابع انسانی A 1121
مشاغل حرفه ای در تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی A 1123
ناظر، کارمندان اداری مالی و بیمه B 1212
ناظر، کتابخانه، مکاتبات و کارکنان اطلاعات مرتبط B 1213
دستیاران اداری پزشکی B 1243

سطح زبان

یکی از فاکتورهایی که شما را در کسب حداقل امتیاز کمک می نماید و از جمله اصلی ترین مدارک به شمار می رود ارائه مدرک زبان است. مدرک زبان مورد تایید برای پذیرش از طریق نیروی متخصص فدرال به شرح ذیل می باشد:

• داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
• کسب حداقل امتیازCLB) 7) را در هر ۴ توانایی دریافت نمایید.

مدرک زبان تنها به مدت ۲ سال از تاریخ نتیجه آزمون معتبر است و باید در روزی که درخواست اقامت دائم کانادا را از طریق سیستم نیروی متخصص فدرال اعلام می نمایید دارای اعتبار باشد.

writing listening speaking reading سطح زبان
۶ ۶ ۶ ۶ CLB 9 و بالاتر
۵ ۵ ۵ ۵ ۸ CLB
4 4 4 4 CLB 7
0 0 0 0 پایین تر از CLB 7

تحصیلات

اگر در کانادا به مدرسه رفته اید باید یک گواهینامه، دیپلم یا مدرک تحصیلی از این کشور ارائه دهید واگر تحصیلات خارجی دارید مدرک تحصیلی شما باید شرایط زیر را دارا باشد:

• مدرک شما باید کاملا معتبر باشد.
• ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA) برای اهداف مهاجرت از یک سازمان تعیین شده نشان می دهد که تحصیلات شما برابر با یک گواهی دیپلم یا مدرک تحصیلی از کانادایی است.

تمکن مالی

افراد باید اثبات نمایند که برای خود و در صورت داشتن همراه برای خانواده جهت اقامت در کانادا تمکن مالی کافی را دارا می باشند، مگر اینکه :

• دارای کار قانونی در کانادا می باشید
• یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرما در کانادا داشته باشید

همه نامزدهای FSWC ( نیروی متخصص فدرال) باید حداقل ۶۷ از ۱۰۰ امتیاز را در شبکه امتیاز FSWP کسب نمایند.

انطباق پذیری با محیط

سازگارپذیری فاکتوری است که شما متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص فدرال در صورتی که یکی از شرایط آن را داشته باشید می توانید ۱۰ امتیاز از آن کسب نمایید. سازگارپذیری شامل شرایط همسر، تحصیل در کانادا یا داشتن مدرک تحصیلی کانادایی، زندگی در این کشور، سابقه کاری در این کشور و … می باشد.

کانادا,کانادا,کانادا

مدارک لازم برای اقدام از طریق نیروی متخصص فدرال

افراد برای اقدام در برنامه نیروی متخصص فدرال می بایست مدارک و اسنادی را تهیه و تنظیم نمایند. این مدارک به شرح ذیل می باشد:

  • پاسپورت
  • ارائه مدرک زبان
  • گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلات
  • نامزدی استانی (اگر یکی دارید)
  • پیشنهاد کار کتبی از یک کارفرما در کانادا (در صورت داشتن یکی)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی پزشکی
  • ارائه تمکن مالی

مراحل ارائه درخواست نیروی متخصص فدرال

تکمیل فرم آنلاین

اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق سیستم نیروی متخصص را دارید اولین قدم ارسال مشخصات شما به pool list می باشد. اگر افراد واجد شرایط باشند اداره مهاجرت کانادا :

  • در کنار سایر افراد در pool list قرار می گیرید.
  • به شما نمره داده و با استفاده از چندین عامل به شما رتبه می دهد.
  • از شما دعوت می شود تا اقامت دائم کانادا را بگیرید (اگر یکی از کاندیداهای برتر هستید)
  • تکمیل فرم آنلاین اکسپرس اینتری یا ورود به pool list به معنای تضمین موافقت با درخواست شما نمی باشد.

پاسخ به سؤالات در خصوص واجد شرایط بودن

افراد برای ورود به سیستم اکسپرس اینتری از طریق نیروی متخصص می بایست به چندین سوال در خصوص ارزیابی شرایط پاسخ دهند که نیاز به زمان ۱۵ دقیقه ای دارد. اگر فرد متقاضی متاهل باشد باید نام همسر خود را در فرم آنلاین ذکر نماید.

ایجاد پروفایلی برای اکسپرس اینتری

  • برای ایجاد حساب کاربری دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • مرجع شخصی خود را وارد نمایید (فقط در صورت داشتن کد).
  • مشخصات شخصی خود را وارد کنید و وارد حساب کاربری خود گردید. برای تکمیل پروفایل خود باید:
  • اطلاعات خود را دقیق و بدون اشتباه وارد نمایید.
  • عنوان و کد شغلی طبقه بندی ملی شغلی (NOC) را چک کنید.

لازم به ذکر است که افراد ۶۰ روز زمان دارند تا پروفایل Express Express خود را تکمیل و به اداره مهاجرت ارسال نمایند. در حالی که در pool list قرار دارید چه کاری باید انجام دهید؟

  • برای پذیرش دعوتنامه درخواست خود آماده شوید.
  • اسناد خود را آماده کنید
  • مدرک زبان

بررسی نمایید که نتایج آزمون زبان شما معتبر باشد. زیرا آنها به مدت ۲ سال از تاریخ نتیجه آزمون معتبر هستند. آنها همچنین باید در روزی که درخواست اقامت دائم می دهید اعتبار داشته باشد.

دریافت نامه عدم سوء پیشینه

در برخی از کشورها، گرفتن گواهی از پلیس می تواند مدت زمان زیادی به طول بیانجامد. اکنون که در pool list قرار دارید تا قبل از پایان ۶۰ روز، نامه عدم سوء پیشینه را دریافت کنید.

  • کار مورد نظر خود را پیدا کنید (شما می توانید از طریق بانک های کاریابی در این کشور شغل مورد نظر خود را بیابید.)

امتیازبندی خود را تحت CRS بهبود بخشید

در حالی که در استخر هستید ، می توانید نمره خود را بهبود بخشید و شانس دعوت خود را برای درخواست توسط این موارد افزایش دهید از طریق پیدا کردن پیشنهاد شغلی، تماس با استانها و قلمروها برای در نظر گرفتن شما برای یک برنامه نامزد استان،بهبود نمره زبان، بهبود تحصیلات، کسب تجربه کار مرتبط تر، تجربه و مهارت های شما ممکن است در استانی مورد تقاضا باشد ، بنابراین می تواند ۶۰۰ امتیاز کسب نمایید.

دعوت به درخواست شوید

مطمئناً این اقدامی است که بیشترین لذت را به شما می دهد ، زیرا در صورت امکان به شما و خانواده شما اجازه می دهد تا درخواست اقامت دائم ارائه دهند. از این مرحله ۶۰ روز فرصت دارید تا یک درخواست کامل ارائه دهید.

انجام تست پزشکی

تأییدیه وضعیت اقامت دائم را دریافت کنید

۸۰درصد برنامه های ارسالی تحت نیروی متخصص فدرال طی کمتر از شش ماه پردازش می شوند. هنگامی که شخص مورد تأیید قرار گیرد ، تأییدیه سند اقامت دائم (COPR) را دریافت می کند. یک مأمور در یک درگاه ورودی کانادا یا در دفتر IRCC در هنگام اعطای اقامت دائم ، این سند را امضا و تاریخ می کند.

کارت PR خود را بگیرید

کانادا,کانادا,کانادا

هزینه های اقدام برای برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا

برای اقدام از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال افراد می بایست هزینه هایی را پرداخت نمایند این هزینه ها عبارتند از:

  • هزینه دولتی فدرال (پراسسینگ فی): ۸۲۵ دلار کانادا برای متقاضی اصلی، ۸۲۵ دلار کانادا برای همسر، ۲۲۵ دلار کانادا برای هر فرزند
  • هزینه حق اقامت دائم: ۵۰۰ دلار کانادا برای متقاضی اصلی، ۵۰۰ دلار کانادا برای همسر
  • هزینه انجام معاینه پزشکی: ۱۰۰ دلار کانادا
  • هزینه انجام انگشت نگاری و یا بیومتریک: ۸۵ دلار کانادا

آخرین آپدیت ها در برنامه فدرال اسکیل ورکر در سال ۲۰۲۱

نکات مهم در خصوص آخرین امتیازات اعلام شده در برنامه Federal Skilled Worker در سیستم اکسپرس اینتری در خصوص میزان تمکن مالی می باشد که به شرح زیر می باشد:

جدیدترین شرایط برای نشان دادن میزان تمکن مالی در برنامه فدرال اسکیلد ورکر کانادا

  • اگر متقاضی مجرد باشد حدود ۱۳ هزار دلار کانادا
  • متقاضی با همسر حدود ۱۶۲۰۰ دلار کانادا
  • به ازای هر فرزند ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ دلار کانادا

نیازی نیست که مبالغ مذکور را از همان ابتدای شروع پروسه مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص فدرال به دولت و اداره مهاجرت نشان دهید؛ اثبات تمکن مالی مورد نیاز برای شرکت در برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا به این صورت است که شما در ابتدا حین تشکیل پروفایل برای ثبت نام در سیستم Express Entry ، فقط در فیلد های مربوطه درج می کنید که چه مقدار پول یا تمکن مالی دارید. دقت کنید که در مرحله اول و حین تشکیل پروفایل هیچ مدرکی دال بر میزان تمکن مالی تان از شما خواسته نمی شود.

پس از عبور موفقیت آمیز از هر دو مرحله اکسپرس اینتری شما از دولت فدرال کانادا دعوتنامه برای ورود به کانادا دریافت می نمایید. در واقع پس از دریافت دعوتنامه است که از شما خواسته می شود برای تأیید نهایی، پرینت حساب بانکی را نشان دهید.

از جمله آپدیت های دیگری که در برنامه نیروی متخصص فدرال در سیستم اکسپرس اینتری در سال ۲۰۲۰ به وجود آمده است، مسئله پایه امتیاز می باشد. پایه امتیاز در مرحله اول ۶۷ از ۱۰۰ است؛ اما بهتر است بدانید که پایه امتیاز در مرحله دوم ( از ۱۲۰۰ امتیاز ) در هر دوره صدور دعوتنامه متغیر می باشد.

به این صورت که امتیاز پایه در ماههای پایانی سال ۲۰۱۹ معمولا بیشتر از ۴۷۰ بوده است. در ابتدای سال ۲۰۲۰ یعنی در ماه ژانویه که ۳۴۰ دعوتنامه توسط دولت فدرال صادر گردید این پایه قدری کمتر شده اما کماکان بیشتر از ۴۷۰ امتیاز بود. لذا این نکته را هم در نظر داشته باشید که کف امتیازی در مرحله دوم در هر دوره صدور دعوتنامه متغییر است ممکن می باشد.

کانادا,کانادا,کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص و ویزای همراه

لازم است به ذکر است برای واجدین شرایط مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص که امتیازات لازم را کسب نموده اند، PERMANENT RESIDENT صادر می گردد و شخص متقاضی زمانی که برای این پروسه اقدام می کند باید در پروفایل خود حتما قید کند که صاحب همسر و فرزند می باشد.

چرا که در این پروسه مجوز PR برای متقاضی و همراهان وی صادر می گردد و متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص از همان ابتدا می توانند با همراهان خود که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد، به کانادا وارد شوند.

مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص و میزان حقوق در کانادا

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص بر اساس نوع و عنوان شغلی خود در این کشور حقوق دریافت می کنند و بر اساس قوانین صادر شده از سوی وزارت کار این کشور هر عنوان شغلی حقوق منحصر به فرد خود را دارد. در جداول زیر می توانید میزان حقوق دریافتی در هر سال و همچنین میزان حقوق را در هر ساعت برای مشاغل مختلف مشاهده نمایید:

حقوق به ازای هر ساعت شغل عنوان شغل
برنامه نویس ۳۷
مهندس IT 34
پرستار ۳۳
مهندسین ۴۴
آرایشگر ۱۶
معلم ۳۳
معمار ۲۸

کانادا,کانادا,کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در کانادا

از بهترین سیاست گذاری های مهاجرتی در دنیا سیاست گذاری کشور کانادا می باشد که می توان گفت، یکی از بالاترین رتبه ها را در اختیار دارد. چرا که راه های مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت این کشور و پاسپورت و تابعیت آن بسیار هدفمند و در جهت منافع این کشور می باشد.

یکی از بهترین راه های اخذ اقامت و تابعیت و پاسپورت کانادا، مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص می باشد که شخص از همان ابتدا اقامت دائم را اخذ می کند و پس از آنکه ۳ سال در این کشور مشغول به کار بوده و مالیات پرداخت نماید، می تواند برای پاسپورت کانادا درخواست خود را به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهد.

مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص و نحوه کاریابی در کانادا

یکی از بهترین روش های کاریابی در کانادا برای متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق نیروی متخصص، جستجو در سایت های کاریابی و موسسات کاریابی کشور کانادا می باشد. در واقع قدم بعدی شما پس از خارج شدن از لیست و اخذ اقامت کانادا از طریق نیروی متخصص فدرال و ورود به این کشور، پیدا کردن کار متناسب با تخصصتان می باشد.

این کشور به دلیل بستر مناسب بازار کار و زیر ساخت های اصولی روش هایی عالی برای جستجوی شغل دارد. همچنین به کسانی که تازه وارد این کشور شده اند، خدماتی در این زمینه ارائه می گردد که این افراد تازه وارد به راحتی بتوانند برای جستجوی کار در این کشور اقدام نموده و کار مورد نظر خود را بیابند.

از این رو شما می توانید با مراجعه به سازمان های مذکور که وظیفه خدمات رسانی به مهاجران را دارند، تحت آموزش برای جستجوی شغل قرار بگیرید. در این موسسات به شما یاد داده می شود که چگونه رزومه بنویسید و چگونه از سرویس های کاریابی و وب سایت های مخصوص تازه واردین استفاده کنید.

موسسات کاریابی در کانادا

Immigrant serving organization
Job bank
Service Canada

نتیجه گیری

مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور از طریق نیروی کار متخصص فدرال از طریق سیستم اکسپرس اینتری امکان پذیر می باشد. در این روش افراد می بایست امتیازات خود را در دو مرحله به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی قرار دهند.

فاکتورهای تاثیر گذار در کسب حداقل امتیازات شامل شرایط سنی، میزان تحصیلات، سوابق کاری، انطباق پذیری با محیط، مدرک زبان و داشتن پیشنهاد شغلی از این کشور می باشد. افراد در مرحله اول باید امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ را کسب نمایند و در مرحله دوم باید توانند ۶۰۰ از ۱۲۰۰ را دریافت کنند. داشتن پیشنهاد شغلی از کانادا می تواند کمک شایانی به افراد برای رسیدن به امتیاز مورد نظر نماید. افراد از طریق موسسات کاریابی در این کشور قادر می باشند کار مورد نظر خود را بیابند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

arrow up