شرایط کار در سوئد

کار در سوئد یکی از روش های اخذ اقامت این کشور می باشد که متقاضیان قادر خواهند بود با فراهم آوردن شرایط مورد نظر به این مهم دست پیدا کنند. کشور سوئد یکی از برترین بازارهای کار در اروپا را به خود اختصاص داده است. همچنین این کشور بر اساس شاخص های کیفیت زندگی، درآمد، کیفیت محیط زیست و ایمنی که توسط OECD مورد تحلیل قرار گرفته است، بالاتر از میانگین جهانی است.

بزرگترین شرکت های چند ملیتی جهان در سوئد مستقر هستند:

  • Electrolux
  • Ericsson
  • H&M
  • Ikea
  • Skype
  • Spotify
  • Volvo

در این متن که توسط مشاورین موسسه آریاناپارس گرد آوری شده است به شرایط مورد نیاز برای ویزای کار سوئد و همچنین قوانین حقوقی کار در سوئد می پردازیم.

قوانین کار در سوئد چگونه است؟

یکی از روش های جذاب و تقریبا مطمئن جهت مهاجرت به سوئد سیستم جاب آفر سوئد (Job Offer) می باشد. زیرا بر اساس آن متقاضی مهاجرت، یک درخواست کار یا در حالتی بهتر قرار داد کاری دریافت می نماید که بر اساس آن می تواند وارد کشور شده و مستقیما مشغول به کار شوند.

قوانین حقوقی کار در سوئد به این گونه می باشد که میزان حقوق افراد در یک تناسب نسبی قرار دارد. به طور مثال حقوق یک دندانپزشک با یک مهندس عمران تفاوت چندانی نمی کند. لیست زیر توسط اداره آمار سوئد (S.C.B) برای حقوق و دستمزدها در سوئد منتشر شده است.

عنوان مشاغل درآمد ماهانه
خدمات عمومی ۴۵۶۵ یورو
استخراج مواد معدنی ۴۹۹۴ یورو
کار در بخش تولید ۴۸۸۶ یورو
مهندسی صنایع ۴۸۲۷ یورو
تأمین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع ۴۶۶۶ یورو
بخش آب؛ فاضلاب، مدیریت زباله ۴۵۱۴ یورو
مهندسی عمران و یا ساختمان ۴۲۰۳ یورو
حمل و نقل و تدارکات ۴۷۳۰ یورو
خدمات اقامت ۴۰۱۲ یورو
اطلاعات و ارتباطات ۵۰۵۴ یورو
سوئد,سوئد,سوئد

سوئد تأکید زیادی بر تعادل سالم کار و زندگی با روزها و ساعت های قابل انعطاف دارد. ساعات کار عادی از ۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ می باشد. اضافه کاری در فرهنگ سوئد امری مرسوم نیست. طبق قانون مرخصی سالانه سوئد، کارگران تمام وقت بدون در نظر گرفتن شغل و سن، حداقل ۲۵ روز مرخصی در سال دارند.

مراحل اقدام برای ویزای کار سوئد

مراحل اقدام جهت ویزای کار کشور سوئد را می توان به سه بخش تقسیم بندی کرد. در ابتدا باید متقاضیان شغل مورد نظر را با کمک سایت های کاریابی انتخاب نمایند. در این بخش به مراحل اقدام می پردازیم. 

پیدا کردن شغل

افراد برای جستجو کار در سوئد می توانند از سایت های رسمی این کشور استفاده کنند.

  • jobb.blocket
  • CareerBuilder
  • iAgora
  • Jobbsafari
  • jobbsafari.se
  • metropolis
  • monster
  • stepstone.se
  • Academic Work
  • Manpower in Swedish
  • Pr office in Swedish
  • T.N.G in Swedish

این وب سایت ها برای کمک به متقاضیان بین المللی می باشد که در خاک سوئد حضور ندارند و بدنبال بررسی شرایط  می باشند.

کشور سوئد در بخش های مختلفی از کشاورزی و مهندسی گرفته تا مراقبت های بهداشتی و ساخت و ساز دچار کمبود نیروی متخصص است. اگر مهارت لازم برای تکمیل یکی از این نقش ها را داشته باشید، پیدا کردن کار در کشور باید نسبتاً ساده می شود.

مصاحبه و دریافت دعوت نامه

در صورت اخذ تائید اولیه از کارفرمایان در سوئد به صورت معمول برای یک مصاحبه حضوری و یا آنلاین دعوت می شوید. در مصاحبه دانش، مهارت و تسلط شما به زبان مورد بررسی قرار می گیرد. در مصاحبه بایستی خود را به نوعی نشان دهید که کارفرما احساس کند شما بهترین گزینه ممکن برای این کار و سمت هستید. پس از شرکت در مصاحبه با شما تماس حاصل می شود تا نتیجه به شما اطلاع رسانی شود. در صورت مثبت بودن جواب، برای سایر مراحل قانونی می بایست اقدام کرد.

اقدام برای اخذ ویزا

افراد جهت اخذ ویزا کار در سوئد باید مدارکی را هنگام مراجعه به سفارت ارائه دهند که عبارتند از:

  1. فرم درخواست ویزا
  2. کپی هایی از صفحات گذرنامه
  3. عکس
  4. شماره پاسپورت
  5. کپی گواهی های ازدواج یا معادل آن
  6. تمکن مالی
  7. قرارداد کاری از طرف کارفرما در سوئد

شرایط دریافت اقامت سوئد

افراد پس از گرفتن دعوت نامه کاری از یک شرکت معتبر سوئدی، برای دو سال ویزای کار در کشور سوئد تقاضای خود را تسلیم سفارت می کنند. در صورتی که موفق به اخذ ویزای دو ساله شوند، قادر خواهند بود تا با اتمام دو سال اول کار در کشور سوئد از داخل خاک این کشور و به صورت پیوسته دو سال دیگر ویزای خود را تمدید کنند.

گفتنی است دو سال اول کار فرد دریافت کننده دعوت نامه کاری باید نزد همان کارفرما مشغول به کار باشد ولی در دو سال دوم متقاضی تمدید ویزای کار سوئد، می تواند پیشنهاد شغلی خود را از کارفرمای دیگری دریافت کند.

قوانین مالی

گفتنی است که شغل مورد نظر می بایست حداقل درآمدی معادل ۱۳ هزار کرون سوئد یا تقریبا ۲۳۰۰ دلار قبل از کسر مالیات را فراهم آورد. 

محدودیت زمانی

زمانی که فرد دارای ویزای کاری بتواند چهار سال بصورت پیوسته در کشور سوئد کار قانونی و تمام وقت داشته باشد و همچنین از قوانین مالیاتی کشور سوئد تبعیت کند، امکان تبدیل ویزای کار خود به اقامت دائم سوئد را به دست می آورد.

آیا گرفتن ویزای سوئد امکان پذیر است؟

افراد در صورت پیدا کردن کار می توانند بدون پرداخت هزینه ای از این روش برای ویزای کار سوئد اقدام نمایند. بازه زمانی برای کسب اقامت ۳ سال می باشد که به نوبه خود بازه زمانی کمتری نسبت به بقیه روش های اقامتی است.

علاقمندان به اخذ ویزای کار سوئد قادر خواهند بود از همان بدو امور درخواست ویزای کار سوئد، برای خانواده خود نیز بصورت ویزای همراه، درخواستی را تسلیم سفارت کنند.

رزومه و معرفی نامه تاثیر بسزایی در قبولی پرونده فرد متقاضی برای اخذ ویزای کاری سوئد قلمداد می شود. در ادامه  شرایط ارائه رزومه و معرفی نامه را مورد بررسی قرار می دهیم.

رزومه

یکی از مهمترین فاکتورهای موجود برای قبولی درخواست کار در سوئد مبحث رزومه می باشد. بصورت معمول رزومه یک یا دو صفحه بوده و خلاصه‌ای از تحصیلات، تجربه‌های کاری شما، دستاوردها و جوایزتان و مهارت‌های ویژه‌ای که دارید است. لازم بذکر است که اطلاعات تماس باید در رزومه هر فرد قید شود.

قوانین حقوقی کار در سوئد

معرفی نامه

افرادی که بدنبال کار در کشور سوئد می باشند باید مهارت های خود را برای کارفرمایان شرح دهند. در این نامه بایستی به طور مناسب شرح دهید که چرا برای این کار مناسب هستید و کارفرما چرا بایستی شما را برای این کار انتخاب کند. توجه کنید که بهتر است این نامه بیشتر از یک صفحه نباشد.

چالش ویزای کار سوئد

مسلما هر اقدامی در امر مهاجرت با چالش هایی همراه است. از همین رو متقاضیان کار در سوئد باید با چالش های موجود آشنا شوند تا با آگاهی کامل روانه این کشور شوند. سه تا بزرگترین چالش های ویزای کار سوئد را مورد برسی قرار می دهیم.

پیدا کردن کار در سوئد

یکی از مهم ترین چالش های کار در سوئد، پیدا کردن با توجه به قوانین اتحادیه اروپا می باشد. یکی از شروط بسیار مهم و اصلی در این نوع ویزا این است که کارفرما باید حداقل ۳ الی ۶ ماه را در کشور خود بابت موقعیت کاری آگهی نماید.

چنانچه هدف کارفرما از جذب نیروی انسانی در اتحادیه اروپا نیز به نتیجه مطلوب نرسید دولت سوئد این اجازه را به کارفرما می دهد که خود برای پیدا کردن نیروی مدنظرش اقدام نماید. شرایط کار در سوئد همانند اتحادیه اروپا می باشد و از این قوانین تبعیت می کند.

تطبیق پذیری با شرایط زندگی

شرایط زندگی در کشور سوئد تفاوت های عمده ای با شرایط زندگی در ایران دارد که گروه تحریریه آریاناپارس در مقاله زندگی در سوئد به آن پرداخته است. سوئد در شمال اروپا قرار دارد و دارای آب و هوای بسیار سردی است. وضعیت آب و هوایی سوئد به گونه ای است که بیشتر روزهای سال ابر در آسمان نقش بسته است و بارش برف در این کشور مرسوم می باشد.

دانش زبان سوئدی

سیاری از مشاغل در این کشور نیاز به تسلط به زبان سوئدی دارد. در صورت دانش زبان سوئدی، شانس افراد برای ورود به بازار کار در سوئد افزایش می یابد. لازم بذکر است که با دانش زبان انگلیسی امکان پیدا کردن کار در این کشور وجود دارد ولی اولویت کارفرمایان با جذب متخصصان با داننش زبان سوئدی می باشد.

بهترین مشاغل برای کار در سوئد کدامند؟

با وجود نرخ مالیات بالا، کارگران این کشور اسکاندیناوی از بالاترین حقوق در اتحادیه اروپا و مزایای عالی برخوردار هستند. بنابراین، درآمد مناسبی برای کار در سوئد وجود دارد، مخصوصا اگر شما شغل مناسب را داشته باشید.

قوانین حقوقی کار در سوئد

۱۰-ریاضیدان

حقوق سالیانه: ۶۹۶ هزار کرون

مسئولیت ها: ریاضیدانان از ریاضیات پیشرفته برای توسعه و درک اصول ریاضی، تجزیه و تحلیل داده ها و حل مشکلات دنیای واقعی استفاده می کنند.

ویژگی ها: ریاضیدانان نیاز به مهارت های تحلیلی دارند، زیرا در تجزیه و تحلیل داده های بزرگ آنها باید دقیق باشند. آنها همچنین باید بتوانند راه حل های جدیدی برای حل مسائل و راه حل هایی برای افرادی که ممکن است دانش گسترده ای از ریاضیات ندارند، ارائه دهند.

تحصیلات: برای کار در سوئد بسته به صنعت و کارفرمایان، حداقل یک مدرک لیسانس در ریاضیات به همراه چند سال تجربه کار مربوطه لازم است. اگر شما به دنبال یک موقعیت دانشگاهی هستید، قطعا به یک دکترا در یک رشته مرتبط با ریاضی نیاز خواهید داشت.

۹-مدیر تجاری

حقوق سالیانه: ۷۲۰ هزار کرون

مسئولیت ها: مدیران تجاری مسئولیت ایجاد یک احساس پایدار در میان مصرف کنندگان و بهبود فروش محصول و سهم بازار را دارند.

ویژگی های کلیدی: مدیران موفقیت برای کار در سوئد باید احساس غریزی در مورد مفاهیم محصول آینده داشته باشند، مهارت های تحلیلی خوبی را از خود نشان دهند، در مورد منطقه محصولات خود مشتاق باشند و به طور کامل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تحصیلات: مدرک تحصیلی در زمینه بازاریابی یا کسب و کار در ترکیب با تجربه کسب و کار در توسعه محصول یا بازاریابی مسیر ایده آل برای پیشرفت در این موقعیت است.

۸-مدیر هواپیمایی

حقوق سالیانه: ۷۵۶ هزار کرون

مسئولیت ها: مدیران هواپیمایی برنامه های پرواز، نظارت بر تعمیر و نگهداری هواپیما و مدیریت کارکنان را به عهده می گیرند. این موقعیت نیاز به کاندیدایی با توانایی های بسیار خوب رهبری و بازیکنان تیم با مهارت های ارتباطی و تحلیلی خوب دارد و باید با استانداردهای هواپیما در ارتباط باشد.

۷-مدیر پروژه (اجرایی و مدیریت)

حقوق سالیانه: ۷۶۸ هزار کرون

مسئولیت ها: مدیران پروژه مسئول تهیه و تکمیل برنامه های عملیاتی، اجرای تولید، بهره‌وری، کیفیت و استانداردهای خدمات تولید محتوا مشتری، حل مشکلات، شناسایی روند، تعیین بهبود سیستم و اجرای تغییرات هستند. یک مدیر پروژه موفق برای کار در سوئد باید تفکر انتقادی عالی، حل مسئله، هیئت مدیره، تأثیر، رهبری و مهارت های سازمانی را نمایش دهد.

آموزش و پرورش: یک مدرک تحصیلی در مدیریت پروژه یا تجربه معادل و گسترده در یک ظرفیت مدیریت پروژه ضروری است.

۶-مدیر عامل

حقوق سالیانه: ۷۹۸ هزار کرون

مسئولیت ها:  مدیر عامل بر کلیه مراحل مدیریت و عملکرد شرکت را نظارت داشته و به هیئت مدیره گزارش می دهند. آنها همچنین مسئول ایجاد ارتباطات تجاری جدید و توسعه برنامه های بازاریابی و استراتژیک برای افزایش سودآوری و کارایی هستند.

تحصیلات: این موقعیت، مستلزم داشتن حداقل یک مدرک لیسانس، به ترتیب در یک موضوع مرتبط با کسب و کار است، در حالیکه یک مدرک فوق لیسانس به عنوان یک پوزیشن مناسب در نظر گرفته می شود. در عوض، کارفرمایان اغلب تخصص و تجربه فنی مربوط به شرکت یا صنعت خاص خود را دارند.

۵-معماری سازمانی

حقوق سالیانه: ۸۴۰ هزار کرون

مسئولیت ها: بخشی از وظایف اصلی مدیران معماری سازمانی، ارائه خدمات عملیات کامل برای مدیریت برنامه ها، توسعه های سفارشی و برون سپاری فرایند کسب و کار برای مشتریان است. آنها همچنین برنامه ریزی، طراحی و پیاده سازی راه حل هایی را ارائه می دهند که اطلاعات را به طور موثر و سودمند برای مزیت رقابتی ارائه می دهند.

تحصیلات: مدرک لیسانس در زمینه تخصص شرکت به همراه ۶ سال تجربه مشاوره یا صنعت مربوطه لازم است.

۴-پزشک – هماتولوژی / انکولوژی

حقوق سالیانه: ۸۸۸ هزار کرون

مسئولیت ها: پزشکان مراقبت های مستقیم بیمار را به ویژه در زمینه های مراقبت های ویژه بستری و امدادرسانی ارائه می دهند. برای این موقعیت، معمولا یک مدرک چهار ساله در پزشکی، به دنبال آموزش سه ساله در پزشکی داخلی، و همچنین یک سه ساله در هماتولوژی انکولوژی نیاز است.

۳-مدیر خلاق (تبلیغات / طراحی گرافیک / مدیریت رویداد)

حقوق سالیانه: ۹۶۰ هزار کرون

ویژگی های کلیدی: حرفه ای ها در این نقش نیاز به مهارت های خلاقانه برجسته، عالی در ارتباطات و مهارت های ارائه، دانش گسترده ای از طراحی گرافیک و دیگر نرم افزار های دیجیتال و به عنوان مدیر آنها نیاز به داشتن مهارت های رهبری قوی برای استخدام، نظارت و تیم خلاقیت خود را توسعه دهند.

تحصیلات: برای این موقعیت معمولا به یک مدرک لیسانس در زمینه طراحی گرافیک، هنرهای زیبا، تایپوگرافی، ارتباطات بصری یا در یک موضوع مرتبط نیاز دارید. یک مدرک کارشناسی ارشد در هر یک از این موضوعات ممکن است به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود. مهمتر از همه، شما باید بین چهار تا هفت سال تجربه در زمینه های تبلیغات، طراحی و بازاریابی نیاز داشته باشید.

۲-مدیر عامل سرمایه گذاری (اجرایی و مدیریت)

حقوق سالیانه: ۱ میلیون کرون

مسئولیت ها: هدف او شناخت، نظارت و مدیریت مجموعه دارایی شرکت، ایجاد استراتژی برای رشد، برقراری ارتباط با سرمایه گذاران و شناسایی و اجتناب از هرگونه خطرات بالقوه است. آنها باید دارای توانایی های تحلیلی خلاقانه استثنایی، تفکر قوی و عملیاتی و توانایی های رهبری بی نظیر باشند.

تحصیلات: یک مدرک کارشناسی در یک برنامه کسب و کار مانند مدیریت کسب و کار و یا دوره های سرمایه گذاری دیگر الزامی است.

۱-معاون رئیس جمهور

حقوق سالیانه: ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کرون

مسئولیت ها: معاون ارشد رئیس جمهور، مسئول کمک به شرکت در دستیابی به اهداف مالی و افزایش عملکرد عملی است.

مشاورین موسسه آریاناپارس آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه مهاجرت کاری به کشور سوئد و بسیاری از کشور های اروپایی دیگر می باشند. با دریافت راهنمایی های درست می توانید تصمیمات بهتری در زمینه مهاجرت که قطعا یکی از تصمیمات مهم زندگی شما است را بگیرید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۷۱ پاسخ به “کار در سوئد”

    1. احسان اسکندری گفت:

      سلام,وقت بخیر
      ببخشید چطوری میتونم برای سوید درخواست کار بدم یا چطور یه شرکت برای من دعوت نامه بفرسته؟ من رشتم پرستاری و احتمالا سال دیگه فارغ التحصیلم

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        باید با کشور مقصد مکاتبه داشته باشید تا کارفرمایی برای شما درخواست کار بفرستد.

    2. رضا گفت:

      من توی حفاری نفت سابقه کار ۶ ساله دارم
      ۴ سالش توی یه کمپانی با اسم شهرت جهانی
      امکان اقدام واسه ویزای کار رو واسه کشوری دارم؟

      • آریانا پارس گفت:

        معمولا برای ویزای کار اکثر کشور های اروپایی باید از آن کشور پیشنهاد شغلی داشته باشید .

    3. زهرا گفت:

      سلام من هیچ مدرک تحصیلی ندارم اما زبان سوعدی بلدم میخواستم بدونم با این حال میتونم درخواست ویزای کاری به اونجا بدم یا میتونم اقامت اونجا رو بگیرم

      • آریانا پارس گفت:

        خیر متاسفانه یا باید از آن کشور پیشنهاد شغلی داشته باشید یا برای پروسه ی خرید بیزنس کشور سوئد اقدام کنید .

    4. آرش و گفت:

      سلام آیا با مدرک فنی و حرفه ای آشپزی میشه برای سوئد اقدام کرد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کار در سوئد کار در سوئد کار در سوئد کار در سوئد کار در سوئد

    شبکه های اجتماعی

    arrow up