شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان

به طور کلی کلیه افرادی که قصد دارند در کشور آلمان به عنوان پزشک مشغول به کار شوند اگر مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های آلمان دریافت نکرده باشند، برای اشتغال می بایست مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان را سپری کنند.

برای کار در آلمان به عنوان یک پزشک فرد متقاضی می بایست گواهی موسوم به (Approbation) را از مراجع ایالتی مورد نظر دریافت نماید. برای دریافت این مجوز به مدارکی نظیر مدرک زبان، درخواست کاری از سوی یک کلیینیک در یکی از ایالت های آلمان، پروانه نظام پزشکی و … نیاز خواهید داشت.

در حال حاضر کشور آلمان اشتیاق فراوانی را برای جذب نیروی کار حرفه ای در زمینه کادر درمان، خصوصاً پزشکان از خود نشان می دهد، از این رو افراد می توانند با شرکت در دوره های معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان و تایید صلاحیت به راحتی وارد بازار کار در کشور آلمان شوند.

برای شرکت در دوره های معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان فرد متقاضی حداقل باید مدرک زبان B2 آلمانی را دریافت نماید. البته در برخی از ایالت های آلمان امکان دارد مدرک C1 درخواست شود. پس از دریافت مدرک زبان مورد نیاز فرد می توانند با سپری نمودن دروه های تئوری و عملی (کارورزی) مورد نظر دوره های معادل سازی در آلمان را سپری نموده و به عنوان پزشک در کشور آلمان مشغول به کار شود. در ادامه این مطلب با مراحل و قوانین معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان

مهاجرت پزشکان به آلمان در حال حاضر با اهدافی نظیر ادامه تحصیل و کار امکان پذیر است، البته برای مهاجرت پزشکان به آلمان چه برای کار و چه برای تحصیل معادل سازی مدرک پزشکی الزامی خواهد بود، از این رو ارائه مدارک مورد نیاز نظیر مدرک زبان، مدرک تحصیلی و … امری ضروری محسوب می شود. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای شرکت در دوره های معادل ساز مدرک پزشکی در آلمان به شرح ذیل می باشد.

  • مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • شماره ثبت نظام پزشکی
  • درخواست اپلای برای یک کلینیک آلمانی به عنوان دکتر مهمان (Gastarzt)
  • ارائه سابقه کار در بیمارستان ها یا کلینیک ها (در صورت امکان)
  • ارائه پروانه پزشکی (در صورت امکان)
  • گواهی عدم سو پیشینه از نظام پزشکی
  • تست پزشکی
  • مدرک زبان آلمانی
هزینه معادل سازی مدارک در آلمان

هزینه معادل سازی مدارک در آلمان

یکی از مهم ترین مزایای مهاجرت پزشکان و پرستاران به آلمان رایگان بودن دوره های معادل سازی در این کشور است. در واقع افرادی که دارای مدرک پزشکی و پرستاری هستند و قصد شرکت در دوره های معادل سازی مدرک در آلمان را دارند، نیازی به پرداخت پول بابت گذراندن دوره های معادل سازی در آلمان را نخواهند داشت.

به طور کلی دوره های معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان به صورت رایگان برگزار می شود، حتی در برخی از موارد دوره های عملی (کارورزی) شامل یک حقوق جزئی برای فرد متقاضی خواهد بود. تنها هزینه معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان مربوط به هزینه های بررسی و تایید مدارک متقاضی خواهد بود که در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ یورو می باشد.

نحوه و مراحل معادل سازی در آلمان

با توجه به حساسیت بالای شغل پزشکی، کلیه مدارک و سوابق متقاضیان مهاجرت به آلمان برای اشتغال یا ادامه تحصیل در رشته پزشکی می بایست مورد تایید مراجع مربوطه قرار گیرد. مراحل معادل سازی مدرک پزشک در آلمان را می توان به ۳ بخش اصلی تقسیم نمود، که شامل مراحل ذیل می باشد.

دریافت مجوز

دریافت مجوز (Approbation)

اولین قدم برای معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان، شروع پروسه دریافت مجوز (Approbation) می باشد، برای معادل سازی مدرک پزشکی و شرکت در آزمون (Approbation) کالج ها و موسسات آموزشی مختلفی وجود دارند، که افراد ملزم به گذراندن دوره های مربوطه خواهند بود.

معمولاً کلیه کالج ها و موسساتی که دوره های معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان را ارائه می دهند، می توانند پس از اتمام دوره های مربوطه توسط فرد متقاضی و قبولی در آزمون های مورد نظر مدرک معادل مدرک پزشکی در آلمان را برای فرد صادر نمایند، ولی آزمون (Approbation) زیر نظر نهادهای دولتی آلمان برگزار می شود، که متقاضیان می بایست برای این آزمون ثبت نام نمایند و این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

دریافت پذیرش همکاری در یکی از کلینیک ها یا بیمارستان ها

پس از گذراندن دوره های معادل سازی در کالج های مربوطه و قبولی در آزمون (Approbation)، فرد متقاضی می بایست از یکی از کلینیک ها، بیمارستان ها یا مطب ها نامه پذیرش جهت همکاری را دریافت نماید. درواقع یک پزشک یا متخصص که طبق قوانین آلمان اجازه به کارگیری یک نفر دستیار یا رزیدنت را دارد، می بایست فرد متقاضی را به عنوان دستیار خود انتخاب نماید.

دریافت مجوز کار پزشکی

دریافت مجوز کار پزشکی

مرحله آخر اخذ مجوز کار پزشکی یا همان اجازه طبابت (Arbeitserlaubenis) در یکی از بیمارستان ها، کلینیک ها یا مطب های آلمان می باشد، در واقع در این مرحله دوره های معادل سازی مدرک پزشکی فرد متقاضی به اتمام رسیده و فرد اجازه کار در زمینه پزشکی را خواهد داشت.

البته فرد باید با توجه به قوانین ایالتی که در آن حضور دارد، با مراجعه به ادارات مربوطه درخواست کار خود را ارائه دهد، این درخواست می توانند با ارائه قرارداد کاری فی مابین یکی از بیمارستان ها یا کلینیک های آلمان با فرد متقاضی باشد. حتی فرد می تواند برای خود نیز یک مطب راه اندازی نماید.

نتیجه گیری

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و سومین کشور صنعتی جهان، همواره در زمره بهترین کشورهای جهان از لحاض شرایط اقتصادی و بازار کار قرار دارد. امکانات رفاهی و اجتماعی ایده ال به همراه بالاترین شاخص ها و کیفیت زندگی در آلمان را به محبوب ترین مقصد مهاجرتی اروپا تبدیل نموده است.

علاوه بر این میزان حقوق دریافتی نیروی کار و سرانه درآمد فردی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر خواهد بود، از این رو برابری قدرت خرید و سطح رفاه اجتماعی در این کشور نسبت به اعلب کشورهای اروپایی بالاتر است. رشته پزشکی از جمله مشاغل مورد نیاز جامعه آلمان می باشد، از این رو بازار کار شغل پزشکی در آلمان به نوعی تضمین شده خواهد بود، از سوی دیگر پزشکی از جمله ۱۰ شغل پردرآمد در آلمان می باشد، که علاوه بر مزایای مالی از وجه اجتماعی قابل توجهی نیز برخوردار است.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان

    شبکه های اجتماعی

    arrow up