بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های افراد برای انجام مراحل مهاجرت موضوع هزینه های مالی این امر است. قطعاً مهاجرت با کمترین هزینه برای کلیه افرادی که قصد مهاجرت دارند گزینه بسیار ایده الی به شمار می آید، در حال حاضر هر یک از روش های مهاجرتی مراحل و هزینه های مربوط به خود را دارد، در این بین برخی از روش های مهاجرتی این امکان را برای افراد واجد شرایط فراهم می نماید که با هزینه های بسیار ناچیز پروسه مهاجرتی خود را با موفقیت طی نمایند. در ادمه این مطلب با این روش های مهاجرتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط کلی مهاجرت  

General conditions of migration

به طور کلی مهاجرت به فرایندی اطلاق می شود که افراد با توجه به هدف خود برای به دست آوردن شرایط بهتر زندگی نظیر موقعیت های شغلی مناسب و کسب درآمد بیشتر، کیفیت بالای زندگی، تحصیل در دانشگاه های معتبر به منظور ارتقا سطح علمی، آزادی اجتماعی و سیاسی و استفاده از امکانات رفاهی و اجتماعی کشور خود را ترک کرده و عازم کشور مورد نظر می شوند.

متاسفانه امروزه بنا به دلایل مختلفی نظیر عدم وجود امکانات مناسب، شرایط سیاسی، اقتصادی، فساد، آزادی و حتی وقوع جنگ زندگی در برخی از کشورها بسیار سخت و دشوار شده است. این درحالی است که برخی دیگر از کشورهای جهان از امکانات بسیار مناسب و شرایط ایده الی برخوردار می باشند. از این رو افراد بسیاری برای ایجاد تغیرات مثبت در زندگی خود و دست یابی به اهداف مورد نظر اقدام به مهاجرت می نمایند.   

طبیعتاً مهاجرت به هر کشوری اصول، قوانین و هزینه های مربوط به خود را دارد. از این رو افراد پیش از انجام فرایند مهاجرتی نیاز به ارزیابی و جمع آوری اطلاعات کامل در مورد کشور هدف و برنامه ریزی دقیق مالی و زمانی خواهند داشت. مهاجرت یک تصمیم مهم و قدمی بسیار بزرگ در راستای ایجاد تغیرات اساسی در زندگی افراد است، به همین دلیل در صورتی که افراد بدون برنامه ریزی و آگاهی کامل از شرایط و قوانین مراحل و روش های مهاجرتی وارد این مسیر شوند عواقب سنگین و ناگواری را در پی خواهد داشت.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مهاجرت تحصیلی کم هزینه

مهاجرت تحصیلی از جمله روش های ایده ال برای مهاجرت می باشد و از مزایای بی شماری برخوردار خواهد بود. به طور کلی تحصیل در هر کشوری بسته به رشته و مقطه تحصیلی هزینه ها و شرایط مختص به خود را در پی خواهد داشت. از حیث هزینه های تحصیل کشورها را می توان به ۲ دسته اصلی تقسیم نمود، دسته اول کشورهایی هستند که امکان تحصیل دانشجویان را به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه های بسیار ناچیز فراهم نموده اند و دسته دوم کشورهای می باشند که تحصیل در آنها مستلزم پرداخت هزینه می باشد. علاوه بر این برای افرادی که از رزومه تحصیلی قابل توجهی برخوردار هستند امکان دریافت بورسیه تحصیلی جهت پوشش هزینه های تحصیل و زندگی از سوی دانشگاه های اغلب کشورها وجود دارد.  

کشورهای کم هزینه برای مهاجرت تحصیلی

قطعاً افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند فاکتورهای مهمی را می بایست مد نظر داشته باشند، فاکتورهایی نظیر هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مورد نظر، اعتبار و امکانات دانشگاه مورد نظر، شرایط زندگی، موقعیت شغلی، رفاه و امنیت اجتماعی، نحوه ارائه خدمات درمانی، و … از بین فاکتورهای ذکر شده مطمئناً هزینه های تحصیل و زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

تحصیل در معتبرترین دانشگاه های اروپایی و استفاده از امکانات فوق العاده آموزشی و رفاهی به صورت رایگان و یا با پرداخت مبلغی ناچیز برای دانشجویان بین المللی بیشتر شبیه به یک رویا است. اما کشورهای مطرحی نظیر نروژ، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش، اسپانیا، چک و لهستان این رویا را به واقعیت تبدیل نموده اند. کظورهای فوق از دانشگاه های مطرح و امکانات ایده الی برخوردا می باشند و دانشجویان بین المللی می توانند به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه های بسیار ناچیز در این کشورها مشغول به تحصیل شوند.

بورسیه های تحصیلی

بورسیه تحصیلی کمک هزینه ای است که از سوی دانشگاه، دولت، افراد خیر و انجمن های خیریه به دانشجویان مستعد و در برخی از موارد کم بضاعت تعلق می گیرد. بورسیه تحصیلی انواع مختلفی دارد، برخی از بورسیه های تحصیلی کلیه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می دهند و در برخی موارد هزینه تحصیل دانشجو رایگان می شود یا به صورت مایانه حقوق پرداخت می شود. از این رو دریافت بورسیه تحصیلی می تواند به شکل محسوسی هزینه های دانشجویان بین المللی را کاهش دهد. به طور کلی شرایط و رزومه تحصیلی دانشجویان تعین کننده نوع بورسیه ای است که به آنها تعلق می گیرد.

شرایط اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی بسته به قوانین دانشگاه ها متفاوت خواهد بود، معمولاً اغلب بورسیه ها در مقاطع تحصیلی بالا نظیر دکتری و فوق دکتری ارائه می گردد، ولی امکان اخذ بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی نیز وجود خواهد داشت. بورسیه تحصیلی معمولاً در اغلب کشورها ارائه می گردد، ولی برخی از کشورها شرایط راحت و تر و بورسیه های متنوع تری را به دانشجویان بین المللی ارائه می نمایند. در ادامه با برخی از کشورها که بورسیه های تحصیلی متنوع با شرایط مناسبی را ارائه می نمایند بیشتر آشنا خواهیم شد.

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهای محبوب دانشجویان بین المللی می باشد، علاوه بر دانشگاه های فوق العاده معتبر یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این کشور جذاب در بین دانشجویان بین المللی هزینه های مناسب تحصیل و زندگی در این کشور می باشد، در عین حال ایتالیا بورسیه های بسیار متنوع و مناسبی را با شرایط بسیار آسان ارائه می دهد.

به طور معمول بورسیه ایتالیا به ۳ روش ارائه می گردد، بورسیه استانی، بورسیه دولتی و بورسیه دانشگاهی که با توجه به وضعیت مالی و رزومه تحصیلی افراد امکان ارائه بورسیه به دانشجویان متقاضی فراهم می باشد. از بین بورسیه های فوق دریافت بورسیه استانی (DSU) از محبوبیت بیشتری برخوردار است و در عین حال شرایط دریافت این نوع بورسیه بسیار راحت و آسان خواهد بود.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تحصیل در کانادا

کانادا از جمله کشورهای محبوب و مورد علاقه دانشجویان بین المللی است. دانشگاه های این کشور جزو برترین دانشگاه های جهان می باشند. از لحاظ تحصیلات اجتماعی کانادا دارای بیشترین قشر تحصیل کرده در جهان می باشد. شاید تنها مشکلی که برای برخی از دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد هزینه های نسبتاً بالای تحصیل و زندگی در کانادا می باشد.

 البته این مشکل را به لطف بورسیه های تحصیلی بسیار متنوع دانشگاه های کانادا می توان برطرف نمود. ولی باید توجه داشته باشید اخذ بورسیه در کشور کانادا با توجه به رقابت بین دانشجویان و قوانین دانشگاه ها امر دشواری به شمار می آید و افراد متقاضی اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا می بایست از رزومه و شرایط تحصیلی بسیار مناسبی برخوردار باشند. در حال حاضر بورسیه های تحصیلی کانادا به ۳ دسته اصلی Scholarships, grants, bursaries تقسیم می گردد.

تحصیل در فرانسه

فرانسه پایتخت فرهنگ، مد و گردشگری در جهان می باشد. فرانسه به دلیل سطح بالای زندگی و دانشگاه های معتبر با سطح علمی بالا همواره مورد توجه دانشجویان بین المللی از سراسر جهان قرار می گیرد. تحصیل در اغلب دانشگاه های فرانسه به صورت رایگان و یا با پرداخت شهریه های بسیار ناچیز امکان پذیر خواهد بود، از این رو فرانسه همواره بین ۵ کشور برتر جهان از لحاظ جذب دانشجویان بین المللی است. کشور فرانسه در راستای جذب دانشجویان با استعداد بورسیه های متنوعی را ارائه می نماید، مشهورترین بورسیه های دانشگاه های فرانسه عبارتند از ایفل، اراسموم موندس، ایل دو فرانس، HES، ENS و…

کار دانشجویی

اجازه کار دانشجویی (WORK PERMIT) از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی است، که می تواند بسیاری از هزینه های تحصیل و زندگی افراد را تامین نماید. اغلب کشورهای مطرح جهان با اعطای اجازه کار به دانشجویان بین المللی فرصت تامین بخش اعظمی از هزینه های دانشجویان را فراهم می نمایند. معمولاً دانشجویان بین المللی با تجوه به مقطع تحصیلی بین ۱۰ الی ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت، که درآمد حاصله از انجام کار می تواند شرایط مالی بسیار مناسبی را برای دانشجویان فراهم سازد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مهاجرت کاری

به جرات می توان گفت مهاجرت کاری کم هزینه ترین و پرطرفدارترین روش مهاجرتی می باشد. مهاجرت کاری علاوه بر کم هزینه بودن مزایای بی شمار دیگری نظیر کسب درآمد، اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن، برخورداری از حقوق شهروندی، امکان اخذ ویزا و اقامت دائم برای افراد خانواده و … را در پی خواهد داشت.

هرچند شرایط مهاجرت کاری به نسبت مزایایی که دارد از پیچیدگی و دشواری های خاص خود برخوردار است. به طور کلی مهاجرت کاری را می توان به ۳ دسته تقسیم نمود که شامل پیشنهاد کار از کارفرما (job offer)، جستجوی کار (job seeker) و نیروی متخصص (skiled worker) می باشد. روش مهاجرت کاری به هر کشوری متفاوت می باشد. در ادامه با روش های مهاجرت کاری بیشتر آشنا خواهیم شد.

پیشنهاد کار از کارفرما (job offer)

در حال حاضر مهاجرت کاری به کلیه کشورهای جهان از طریق پیشنهاد کار از کارفرما (job offer) میسر خواهد بود. قوانین مربوط به جاب آفر از کلیت مشابهی در اغلب کشورهای جهان برخوردار می باشد، ولی در جزئیات و مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار کمی تفاوت وجود خواهد داشت. به طور کلی دریافت جاب آفر امر دشواری به شمار می آید.

به عنوان مثال دریافت جاب آفر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل قوانین موجود در رابطه با الویت دریافت جاب آفر توسط افرادی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا می باشند، بسیار کار سخت و دشواری خواهد بود. طبیعتاً هر کشوری جهت اشتغال زایی و پایین آوردن نرخ بیکاری تمایل بیشتری به استفاده از نیروی کار بومی دارد، از این رو برای دریافت جاب آفر افراد می بایست از شرایط بسیار مطلوب و ویژه ای برخوردار باشند تا اداره مهاجرت و دولت کشور مورد نظر متقاعد گردد که کارفرما به این نیرو نیاز دارد.   

به هر حال افرادی که موفق به دریافت پیشنهاد کار از کارفرما (job offer) می شوند، در صورت ارائه مدارک مورد نیاز می توانند به کشور مورد نظر مهاجرت نمایند، این روش مهاجرت قطعاً یکی از کم هزینه ترین و بهترین روش های مهاجرتی می باشد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

ویزای جستجوی کار (job seeker)

ویزای جستجوی کار همانگونه که از نامش مشخص است، مجوز ورود افراد واجد شرایط به کشور مورد نظر به منظور به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب خواهد بود. در واقع برخی از کشورها نظیر آلمان، اتریش، آفریقای جنوبی و … جهت جذب نیروی ماهر مورد نیاز کارفرمایان شرایط مهاجرت افراد ماهر و با تجربه را فراهم نموده اند.

مهاجرت کاری از طریق ویزای جستجوی کار راحت ترین روش مهاجرت کاری می باشد، هزینه های مربوط به مهاجرت از طریق ویزای جستجوی کار مربوط به هزینه های زندگی فرد در کشور مقصد پیش از پیدا کردن شغل مورد نظر می باشد. از این رو در صورتی که افراد در مدت زمان کوتاهی مشغول به کار شوند متحمل پرداخت هزینه های کمتری خواهند شد. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا ستجوی کار به شرح ذیل می باشد:

  • حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی
  • آشنایی با زبان کشور مورد نظر در حد مکالمه
  • شرایط سنی زیر ۴۵ سال

اگر تمایل به دریافت ویزای جاب سیکر در کشور آلمان می باشید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله جستجو کار در آلمان را مطالعه نمایید.

نیروی متخصص (skiled worker)

نیروی متخصص (skiled worker) از جمله روش های مهاجرتی ایده ال به شمار می آید که توسط کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و نیوزیلند ارائه می گردد. این روش مهاجرتی بر مبنای یک سیستم امتیازبندی بنا گردیده است. در واقع برای مهاجرت به کشورهای ذکر شده از طریق نیروی متخصص (skiled worker) افراد می بایست با توجه به فاکتورهای شخصی امتیازات لازم را کسب نمایند.

در واقع کشورهای فوق خصوصاً کانادا به منظور تامین نیروی متخصص و ماهر خود مهاجران واجد شرایط را گزینش می نمایند. علاوه بر مزایای بی شمار این روش مهاجرتی امکان اخذ اقامت دائم کشور کانادا (PR) از ابتدای ورود به این کشور برای افراد وجود خواهد داشت. با توجه به افزایش روز افزون تعداد متقاضیان مهاجرت از طریق نیروی متخصص (skiled worker) و فضای رقابتی موجود بین متقاضیان، کسبا متیازات لازم امری دشوار به شمار می آید و افراد برای موفقیت در این رو مهاجرتی می بایست از رزومه های تحصیلی و شغلی بسیار مناسبی برخوردا باشند. فاکتورهای اصلی برای کسب امتیازات لازم به شرح ذیل می باشد:

  • مدرک تحصیلی حداقل لیسانس
  • سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی حداقل ۶ سال
  • مدرک زبان حداقل ایلتس ۷
  • شرایط سنی زیر ۴۰ سال

لازم به ذکر است سیستم امتیاز بندی کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزیلند کمی متفاوت خواهد بود، از سوی دیگر امکان کسب امتیازات ترکیبی، امتیازات مربوط به همسر و امتیازات فرعی نیز وجود خواهد داشت.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مهاجرت از طریق ثبت شرکت

در بین کلیه روش های متنوع مهاجرتی مهاجرت از طریق ثبت شرکت از جمله روش های مهاجرتی به شمار می آید که افراد می توانند با حداقل سرمایه اقدام به مهاجرت نمایند. سرمایه مربوط به ثبت شرمت در هر کشوری متفاوت خواهد بود، ولی قوانین سرمایه گذاری از کلیت مشابهی برخوردار می باشد.

این روش مهاجرتی از مزایای قابل توجهی برخوردار خواهد بود. مهاجرت از طریق ثبت شرکت این امکان را به افراد می دهد که بیزینس مورد نظر خود را در کشور مورد نظر راه اندازی نمایند و پس از گذشت مدتی امکان اخذ اقامت دائم برای شخص متقاضی و افراد خانواده وی وجود خواهد داشت. در حال حاضر امکان مهاجرت از طریق ثبت شرکت با کمترین هزینه و به راحت ترین شکل به کشورهایی نظیر بلغارستان، لیتوانی، لهستان، جمهوری چک، فرانسه و … وجود خواهد داشت.

مدارک اصلی مورد نیاز برای ثبت شرکت

  • اساسنامه شرکت
  • بیزینس پلان
  • مدرک تحصیلی
  • سوابق کاری مرتبط یا فعالیت مورد نظر
  • تمکن مالی مورد نیاز
  • گردش حساب بانکی ۳ تا ۶ ماهه
  • گواهی عدم سوء پیشینه

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

راه حل های مهاجرت با کمترین هزینه

بدون شک کاهش هزینه های مربوط به مهاجرت از اهداف اصلی متقاضیان مهاجرت می باشد. همانگونه که ذکر گردید کم هزینه ترین روش های مهاجرتی مهاجرت کاری و تحصیلی می باشد. از این رو افراد برای افزایش شانس خود جهت مهاجرت از این ۲ روش می توانند فاکتورهای شخصی خود نظیر مدرک تحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان و … را تقویت نمایند. از سوی دیگر شرایط سنی افراد نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود بنا بر این تصمیم گیری در زمان مناسب برای انجام امور مهاجرتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب می توان نتیجه گیری کرد که برای اقدام به مهاجرت با کمترین هزینه افراد می بایست دارای شرایط لازم باشند. هر یک از روش ها مهاجرتی قوانین و شرایط مربوط به خود را دارد، از این رو امکان مهاجرت به کشورهای مختلف با کمترین هزینه برای افراد واجد شرایط فراهم می باشد. اولین قرم برای مهاجرت با کمترین هزینه جمع آوری اطلاعات کامل در مورد روش های مهاجرتی موجود می باشد، قدم دوم ارزیابی شرایط فرد متقاضی و قدم نهایی برنامه ریزی و اقدام برای اخذ ویزای مورد نظر خواهد بود.

برند آریاناپارس تنها دارنده مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در ایران می باشد. ارائه صدها پرونده موفق به چندین سفارت کشورهای مختلف دنیا و ایجاد رابطه مبتنی بر رضایت قلبی و اطمینان خاطر موکلین عزیز همواره بزرگترین افتخار آریاناپارس بوده و سرلوحه عملکرد آتی خود نیز خواهد بود.  

دیدگاه ها

۴ پاسخ به “مهاجرت با کمترین هزینه”

  1. فاطمه رضوی گفت:

    سلام خداقوت برای جاب آفر( کار کیک و شیرینی پزی) میخواستم کدوم کشور لازم داره که کمترین هزینه داشته باشه و هم میخوام زندگی کنم( برای شرایط افراد معلول شنوایی یعنی کم شنوا و ناشنوا دارین) از راهنمایتون ممنونم

    • آریانا پارس گفت:

      سلام تشکر ، شما میتوانید از طریق جاب آفر اقدام نمایید که هزینه کمتری نسبت به بقیه روش ها دارد.

  2. اعظم اب باز گفت:

    من درقبرس هستم وبرای دانمارک میخواهم اقدام کنم ودرایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خوندم اینجام ویزا دانشجودارم لطفا موبایلی که بتون ازطریق موبایل وات اپ بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

arrow up