مهاجرت همیشه اهرم کمکی بشر برای بالا بردن سطح رفاه در زندگی بوده است همان چیزی که باعث میشود جبر جغرافیایی بی اثر باشد.

مهاجرت به کشور های اروپایی همیشه مطلوب همه افرادی بوده که رویای زندگی مدرن داشته اند آلمان یا ایتالیا و فرانسه سه مقصد مهم مهاجرت از تمام دنیا به اروپا محسوب میشود.

در این مطلب ابتدا روش های مهاجرت به هر یک از کشور های آلمان یا ایتالیا را بررسی میکنیم سپس مقایسه و جمع بندی میکنیم کدام یک از کشورهای آلمان یا ایتالیا برای کدام افراد مقصد مناسب تری است.

فقط قبل از آن بهتر است کمی راجع به مهاجرت صحبت کنیم .نقل قول معروفی وجود دارد که میگوید انسان اگر قرار بود یک جا ماندگار باشد ریشه داشت.

انسانها از ابتدای آفرینش تا امروز هر جا امکانات مطلوبشان وجود نداشته نمانده اند،مهاجرت مساله کاملا آشنایی برای بشر است اما با پیشرفت و توسعه جوامع اکنون دیگر مهم است به کجا مهاجرت کنیم که شرایط برایمان از امروزمان سختتر نشود.

اگر قرار باشد شرایط جایی که برای زندگی انتخاب میکنیم متفاوت از شرایط فعلیمان نباشد پس دلیلی برای تحمل سختی مهاجرت وجود ندارد.

حتی وجود شرایط یکسان هم نمیتواند دلیل انتخاب مهاجرت باشد، در واقع اگر مهاجرت باعث افزایش رفاه نشود آلمان یا ایتالیا، فرانسه یا هر کشور دیگری فرقی نمیکند تحمل این همه دردسر بی فایده خواهد بود.

پس اولین معیار انتخاب ما میتواند همین موضوع باشد که در کدام یک از این کشورها رفاه ببشتری داریم و معیار بعدی این است که شرایط پذیرش کدام یک از این کشورها برای شما راحتتر و کاربردی تر است.

پس قبل از تصمیم گیری لازم است لیست کاملی از اطلاعات هر کشور تهیه کنید ، موقعیت مکانی ، امتیازات اقامت دائم و شهروندی ، خصوصیات جغرافیایی ، نوع حکومت کشور مقصد هر یک از این موارد به راحتی میتواند تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار دهد.

روش های مهاجرت به آلمان و ایتالیا

قبل از اینکه روش های مهاجرت به آلمان یا مهاجرت به ایتالیا را بررسی کنیم وانتخاب کنیم مهاجرت به آلمان مناسب شرایط ماست یا ایتالیا لازم است اطلاعات کلی ای راجع به هر کدام از این کشورها بیان کنم.

ابتدا اطلاعاتی راجع به آلمان و مهاجرت به آلمان مطرح میکنم و سپس به سراغ ایتالیا میرویم. عوامل و ساختار کلی برخی از روش ها برای مهاجرت به آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر مشترک است مثل مهاجرت از طریق سرمایه گذاری فقط جزئیات متفاوتی دارد.

اگر شما سرمایه کافی داشته باشید راحت ترین و دلچسب ترین روش مهاجرت به آلمان ، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است. خرید ملک ، ثبت شرکت و کار آفرینی از طریق استارت آپ سه روش عمده اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری است.

در نگاه اول بین این سه روش امن ترین روش خرید ملک است اما دریافت اقامت دائم بدون داشتن یک طرح تجاری خوب نمی‌تواند امکان پذیر باشد. پس اگر شما میتوانید کارآفرینی کنید پیشنهاد میکنم بدون تعلل بروید سراغ دو روش دیگر یعنی ثبت شرکت و یا ایجاد استارت آپ.

برای هر دو این روش ها با فرض اینکه شما سرمایه لازم را در اختیار داشته باشید ، نیاز دارید که یا خودتان متخصص راه اندازی کسب کار بوده و یا از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چرا که باید یک بیزینس پلن و یک نقشه راهبردی ارائه دهید . توضیحات بیشتر درباره مهاجرت از طریق سرمایه گذاری خود به تنهایی یک سرفصل طولانی و جداگانه نیاز دارد پس به همین مقدار بسنده میکنم روش دیگر مهاجرت به آلمان مهاجرت تحصیلی است (بیان روش های مهاجرت به آلمان در این متن صرف ترتیب خاصی نیست و صرفا سعی شده متداول ترین ها بیان شود )

مهاجرت تحصیلی به آلمان مستلزم این است که بعد از ترجمه مدرک تحصیلی خود از یکی از مراکز آموزشی معتبر اجازه تحصیل دریافت کنید چالشی که در این روش پیش پای شماست ملزم بودن به تحصیل است که البته برای برخی جذاب است اما ممکن است در توان بسیاری از افراد نباشد.

روش دیگری که به نظر ساده تر از دو روش قبلی است مهاجرت به آلمان از طریق پیشنهاد کار است.

کمبود نیرو جوان و متخصص در دو دهه اخیر اروپا را دچار بحران و چالش کرده است و آلمان نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه وضعیت نسبتا حادی نسبت به سایر اروپا در این زمینه دارد ، پس اگر شما تخصص خاصی دارید و یا مهارت قابل ارائه و کیفیتی در صنعت خاصی حتما به مشاوره مهاجرتی خود بگویید ممکن است همین مهارت کلید گشایش مسیرتان باشد.

روش های مهاجرت به آلمان یا ایتالیا

غیر از سه موردی که بیان شد و در ادامه کمی جزئی تر راجع به آنها توضیح خواهم داد چند روش دیگر نیز برای اخذ اقامت آلمان وجود دارد که شامل ازدواج و اخذ اقامت ، پیوستن به خانواده و پناهندگی آلمان است مهاجرت به آلمان از طریق این سه روش گرچه کمتر شناخته شده اما نمیتوان گفت انجام نمیشود.

مثلا سالانه افراد زیادی به آلمان پناهنده میشوند یا افرادی که پس از پناهندگی و مراحل آن اکنون شهروند محسوب میشوند افراد خانواده خود را از طریق قانون الحاق به آلمان دعوت میکنند.

چرا که طبق قوانین کشور آلمان همسر و فرزندان زیر هجده سال میتوانند اقامت و اجازه کار دائم در این کشور را دریافت کنند.

اما مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت آلمان از طریق ازدواج کمی پیچیده تر است چرا که بعد از عقد باید مراحل قانونی را طی کنید و موضوع مهم دیگر این است که باید مدرک زبان آلمانی بگیرید چالشی که هر کسی از پس آن بر نمی آید.

تمام انواع مهاجرتی که برای آلمان بیان شد برای ایتالیا هم با تغییر برخی جزئیات یکسان است.در ادامه سه روش متداول سرمایه گذاری ، تحصیل و کار در آلمان را در سرفصل های جداگانه اما مختصر بررسی خواهم کرد.تا در حد توان تصویر نسبتا روشن و باکیفیتی از مهاجرت به آلمان و تعمیما ایتالیا ترسیم کنم.

تحصیل در آلمان یا ایتالیا

تحصیل در آلمان یا تحصیل در ایتالیا میتواند برای هر شخصی جذاب باشد اما حقیقت این است که برای همه افراد مناسب نیست حتی افرادی که پذیرش یک موسسه آموزشی معتبر در آلمان یا ایتالیا را دریافت میکنند ممکن است بعد از مدتی متوجه شوند که برای تحصیل در آلمان یا مشخصا ایتالیا مناسب نیستند اما بیایید نیمه پر لیوان را نگاه کنیم و فرض را بر این بگذاریم که شما فردی توانمند در تحصیل و از همه مهمتر آشنا به زبان تدریس آموزشگاهی هستید که در آن پذیرش شده اید.

در این صورت تبریک میگویم شما در مدت زمان تحصیل خود در آلمان یا ایتالیا روزهای خوبی خواهید داشت اما همه چیز همینجا تمام نمیشود اگر آلمان را برای زندگی دائمی انتخاب کرده اید بعد از پایان تحصیلات باید پیشنهاد کار دریافت کنید یا از هر طریق دیگری لزوم ماندن در آلمان را برای خود اثبات کنید .

کار در آلمان یا ایتالیا

پیدا کردن کار در آلمان یا کار در ایتالیا میتواند به شما کمک کند برای همیشه در این کشور ماندگار شوید و از تمام امکانات شهروندی برخوردار باشید . مهاجرت به آلمان یا ایتالیا از طریق کار کردن در این دو کشور چند حالت متداول و رایج دارد.

اولین مدل مهاجرت از طریق کار به آلمان اخذ ویزا تحت عنوان Job Seeker است سابقا فقط با مدرک لیسانس میتوانستید در آلمان به دنبال کار بگردید اما قانون جدید به افرادی که مدرک تحصیلی کاردانی دارند یا چندین دوره فنی حرفه ای گذرانده اند نیز اجازه ی اقدام برای ویرای Job Seeker را داده است.

چالش مهم این ویزا زمان آن است اگر شما ویزای جستجو کار دریافت کنید شش ماه فرصت دارید که یک شغل مناسب برای خود پیدا کنید در این صورت ویزا شما تحت عنوان ویزا کاری تمدید میشود . نوع دوم مهاجرت از طریق کار در آلمان اخذ ویزا کار است.

Job Offer یا همان پیشنهاد کاری را به جرات میتوان بهترین نوع مهاجرت به آلمان معرفی کرد خصوصا که در بازنویسی جدید قانون دولت آلمان و همچنین اتحادیه اروپا میان متقاضیان کشورهای اروپایی و بقیه افراد تفاوتی قائل نیست چرا که پیش از این تقاضا نیرو کار از طرف کارفرما آلمانی سه ماه در آلمان و سه ماه در اروپا حبس میشد.

در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوب کارفرما میتوانست از بین متخصصین غیر اروپایی فردی را برای پیشنهاد کار انتخاب کند اوسبیلدونگ، ویزا پزشکان ، ویزا کار پروژه ای یا موقت و ویزا خوداشتغالی چهار نوع دیگر ویزا کار در آلمان هستند که نسبت بهJob Offer کمتر شناخته شده اند اما هر یک میتواند برای قشر خاصی راهگشا باشد.

سرمایه گذاری در آلمان یا ایتالیا

سرمایه گذاری در آلمان یا سرمایه گذاری در ایتالیا یا هر کشور دیگری میتواند برای دولت و مقامات آن بسیار جذاب باشد. اینکه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری راحت ترین مراحل را در کشور مقصد دارد یک موضوع کاملا منطقی است چرا که شما مثلا با سرمایه گذاری در آلمان عملا به بهبود سطح رفاه برای شهروندان شهر منتخب خود کمک کرده اید.

ایجاد اشتغال کرده اید و مردم همچنین دولت از تبعات سرمایه شما بهره خواهند برد اما این همه آنچه لازم دارید نیست سرمایه بدون تخصص برای سرمایه گذاری در آلمان ، ایتالیا یا هر کشور دیگری کافی نیست. داشتن یک طرح کلی برای یک بیزینس میتواند مسیر شما را هموارتر از قبل کند.

هزینه زندگی در آلمان و ایتالیا

آلمان و ایتالیا دو کشور توسعه یافته و مدرن اتحادیه اروپا محسوب میشوند و شما با مهاجرت به هر یک از این دو کشور آلمان و ایتالیا مسلما میتوانید آینده خود و خانواده خود را تضمین کنید اما آیا به همین سادگی که از آن صحبت میکنیم میتوانیم این تصمیم را عملی کنیم؟

مسلما در این مسیر چالش ها و ناهمواری هایی وجود دارد که یکی از آنها هزینه زندگی در آلمان و ایتالیا است باید دقیقا منابع هزینه ها قبل از مهاجرت مشخص باشد این موضوع اگر به درستی برنامه ریزی نشود فرقی ندارد آلمان و ایتالیا یا هر کشور دیگری بروید جز سختی برایتان نتیجه ای نخواهد داشت.

هزینه های مهاجرت به آلمان یا ایتالیا

آب و هوای آلمان و ایتالیا

ایتالیا یک کشور جذاب با فرهنگی نسبتا نزدیک به کشور خودمان ایران است اگر بخواهم راجع به آب و هوای ایتالیا صحبت کنم باز هم با تفاوت های جزئی میتوان گفت ایتالیا نیز کشوری چهار فصل است آب و هوای کوهستانی آن بسیار متفاوت از سواحل آن است در واقع باید بگویم ایتالیا کشوری با آب و هوای معتدل است که با ژنتیک ایرانی ها بسیار راحت سازگار میشود.

آلمان نیز کشوری چهار فصل است که توضیحات آب و هوایی ای شبیه به ایتالیا دارد با اندکی تفاوت در جزییات که برای زندگی کاملا متناسب با عادات فصلی ایرانی ها است.

اقتصاد آلمان و ایتالیا

اقتصاد آلمان یکی از مهمترین دلایل مهاجرت تبعه تمام کشورها به آلمان است میپرسید چرا؟ چون بهترین جایگاه اقتصادی بین کشورهای اروپایی سالهاست متعلق به آلمان است اقتصاد آلمان در واقع چهارمین اقتصاد قدرتمند جهان است.

تولید ناخالص داخلی با نرخ بالا ، نرخ بیکاری نزدیک به صفر و رفاه بالای زندگی آلمان را به مقصد رویایی برای همه دوستداران مهاجرت به اروپا تبدیل کرده است.

نتیجه گیری

جمع بندی بحث چندان پیچیده نیست اما چیزی که تحت عنوان جمع بندی میتوانم بیان کنم این است که آلمان و ایتالیا هر دو کشورهایی هستند که اگر برای مهاجرت به آنها اقدام کنیم و موفق شویم مسلما میتوانیم به هدف اصلی مهاجرت که همان افزایش سطح رفاه زندگی است برسیم.

جمع بندی مباحث و چالش های مهاجرت به آلمان و ایتالیا میتواند گویای این مطلب باشد که طبیعت و جغرافیا آلمان و ایتالیا مناسب زندگی ما در این کشور است و اگر مساله شغل ما در این کشور حل شده باشد میتوانیم زندگی راحت و آینده روشنی از ادامه راه در این دو کشور پیشرفته اروپایی داشته باشیم.

دیدگاه ها

۳ پاسخ به “مهاجرت به آلمان یا ایتالیا”

  1. Khairudin Amiri گفت:

    من خیرالدین امیری هستم فارغ التحصیل دانشکده زراعت میباشم میخواهم به کارشناسی ارشد خود ادامه بتیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهاجرت به آلمان یا ایتالیا مهاجرت به آلمان یا ایتالیا مهاجرت به آلمان یا ایتالیا مهاجرت به آلمان یا ایتالیا مهاجرت به آلمان یا ایتالیا

شبکه های اجتماعی

arrow up