ویژگی های مهاجرت در غرب و مرکز آفریقا

مهاجرت در غرب و مرکز آفریقا با ویژگی های زیر مشخص می شود:

این منطقه الگوهای مهاجرتی پویا را به نمایش می گذارد و سابقه طولانی در جریان مهاجرت های درون منطقه ای و همچنین بین منطقه ای داشته است. غرب آفریقا قوی ترین مثال جریان مهاجرت های درون منطقه ای در آفریقای زیر صحرای آفریقا را ارائه می دهد، به طوری که ۷۰ درصد از مهاجرت های مهاجرت عمدتاً مربوط به اشتغال و مهاجرت سرمایه گذاری در منطقه است.

در سال های اخیر مهاجرت نامنظم از آفریقای جنوبی به اروپا و بین غرب و آفریقای مرکزی، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. کشورهای منطقه، که قبلاً به عنوان کشورهای مبدا برای مهاجران از طریق مهاجرت سرمایه گذاری ، مهارجت تحصیلی و….. در نظر گرفته می شدند، در حال تبدیل شدن به کشورهای ترانزیت و مقصد هستند و مهاجرت غیرقانونی در برنامه های سیاسی اکثر دولت های مربوطه به طور برجسته نشان داده شده است.

مهاجرت کارگران نقش مهمی ایفا می کند که تا حدی از طریق وجود پروتکل های حرکت آزاد تسهیل می شود.

کودکان مهاجر بدون همراه یک ویژگی مشترک هستند. آنها اغلب در معرض سوء استفاده، استثمار یا قاچاق هستند.

عوامل متعددی ضرورت کاهش تاثیر مهاجرت بر سلامت منطقه را مشخص می کند، از جمله سطوح بالای مهاجرت داخلی و فرامرزی، با شیوع زیاد بیماری های واگیر، ضعف سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی و چارچوب سیاست گذاری، ضعف یا عدم وجود همکاری های فرامرزی و مکانیزم های همکاری در زمینه مهاجرت و سلامت، و فقدان داده ها در مورد تحرک و سلامت.

مهاجرت در افریقا

گروه های فرهنگی و قومی غالبا با مرزها تقسیم می شوند و دولت ها در مدیریت مرزهای بین المللی با احترام به جوامع فرامرزی با چالش هایی روبرو هستند.

مدیریت مرزی اغلب به عنوان صلاحیت و مسئولیت منحصراً ملی تلقی می شود. تکه تکه شدن نتیجه رویکردهای ملی به ناسازگاری و اغلب ناسازگار سیستم ها و شیوه های مدیریت مرزها برای کشورهای منطقه کمک کرده است.

خشکسالی، بیابان زایی، جنگل زدایی، افزایش سطح دریا، فرسایش ساحلی و جاری شدن سیل در چند دهه گذشته در وقوع و شدت آن افزایش یافته است. بلایای طبیعی میلیون ها نفر را در سراسر منطقه آواره می کند. در ادامه می توانید در مورد مهاجرت غرب و مرکز آفریقا مطالعه بیشتری داشته باشید.

درگیری ها در جمهوری آفریقای مرکزی، ساحل عاج، لیبریا، مالی، نیجریه و سیرالئون در دهه گذشته منطقه را درگیر کرده است.  جمهوری آفریقای مرکزی، چاد و مالی در حال حاضر کشورهای اصلی منشاء پناهندگان و آوارگان داخلی هستند.

بحران لیبی باعث بازگشت فوری بیش از ۲۰۰ هزار مهاجر شد و منطقه زیر صحرا را بی ثبات کرد. این بار اضافی را بر جوامع اصلی، به ویژه در چاد و نیجر وارد کرد.

امنیت اخیرا وخیم شده است و نشان می دهد که کشورهای غربی و مرکزی آفریقا به طور کلی از آمادگی و تجهیزات کافی برای مدیریت بحران ها برخوردار نیستند. ساحل و نیجریه به طور قابل توجهی تحت تأثیر فعالیت های تروریستی قرار گرفته اند. در ادامه می توانید در مورد مهاجرت غرب و مرکز آفریقا مطالعه بیشتری داشته باشید.

غرب آفریقا

حدود ۸٫۴ میلیون مهاجر  که ۲٫۸ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند، در غرب آفریقا حرکت می کنند. این بزرگترین تعداد کل مهاجران در آفریقا است و به صورت داخلی، بین منطقه ای، قاره ای و بین المللی حرکت می کند. غرب آفریقا همچنین بیشترین تعداد مهاجران درون منطقه ای و به میزان کمتر مهاجران را که به سمت شمال آفریقا و اروپا حرکت می کنند متمرکز می کند.

تحرک نیروی کار طی دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در پی ادغام اقتصادی منطقه ای و همکاری اقتصادی، تعداد فزاینده ای از آفریقای غربی کشورهای خود را در جستجوی فرصت های بهتر ترک کردند. برآوردها نشان می دهد که مهاجرت جنوب به جنوب بیش از نیمی از تمام مهاجرت های مهاجرتی در منطقه را شامل می شود.

کشورهای ساحل هجوم گسترده ای از بازگشت کنندگان و همچنین تسلیحات از لیبی را دریافت کرده اند. مشهودترین آثار این عناصر بی ثبات کننده مشاهده شده در مالی است، اما کشورهای همسایه آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.  وضعیت در شمال مالی منجر به آوارگی افراد داخلی و منطقه ای شده است که عواقبی را برای مهاجرت منطقه ای، مدیریت مرزها و تثبیت جامعه ایجاد می کند.

نیجر همچنین شاهد ورود مهاجرانی از سراسر منطقه است که سعی می کنند به لیبی برسند و در مرز اخراج شده اند، و همچنین مهاجران عودت کننده از ناامنی در شمال نیجریه گریخته اند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهاجرت غرب و مرکز آفریقا مهاجرت غرب و مرکز آفریقا مهاجرت غرب و مرکز آفریقا مهاجرت غرب و مرکز آفریقا مهاجرت غرب و مرکز آفریقا

شبکه های اجتماعی

arrow up