اسپانیا یکی از محبوب ترین مقاصد اروپایی برای دانشجویان بین المللی است. دانشگاه های ممتاز جهانی، شهرهای شلوغ، فرصتی برای یادگیری زبان اسپانیایی و یک زندگی شبانه باورنکردنی، فقط چند مورد از ویژگی هایی هستند که آن را به مکانی جذاب تبدیل می کند. ویزای تحصیلی اسپانیا دریچه ای ورود برای تحصیل و مهاجرت به این کشور می باشد.

چه افرادی به ویزای تحصیلی نیاز دارند؟ شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟ آیا بدون مدرک زبان می توان برای دوره های تحصیلی در کشور اسپانیا اقدام نمود؟ شرایط همراهان در ویزای تحصیلی به چه صورت است؟ میزان سرمایه مورد نیاز برای اقدام چه مقدار می باشد؟ این سوالان از عمده سوالات مهم علاقه مندان به ادامه تحصیل در کشور اسپانیا می باشد. برای پاسخ به این سوالات و بررسی کامل شرایط ویزای تحصیلی اسپانیا با ما همراه باشید.

شرایط ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای دانشجویی اسپانیا به افراد اجازه می دهد تا در اسپانیا به تحصیل یا آموزش بپردازند. به همراه اجازه تحصیل، با دریافت ویزای تحصیلی، دانشجویان قادر خواهند بود به صورت نیمه وقت در اسپانیا مشغول به کار باشند. لازم به ذکر است که میزان کار دانشجویی متناسب با مقطع تحصیلی تعیین می گردد و نباید هیچ گونه اختلالی در برنامه تحصیلی افراد داشته باشد.

اسپانیا کشوری زیبا واقع در اروپای غربی که دارای تاریخ و فرهنگ غنی است. اسپانیا یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی و چهارمین مقصد محبوب گردشگری در جهان است. این کشور تجربه فرهنگی مهیج را برای همه گردشگران، ساکنان و دانشجویان برای مهاجرت به اسپانیا فراهم می کند. 

تعداد زیادی از دانشگاه های اسپانیا اعتبار خوبی در سطح بین المللی دارند. همه ساله هزاران دانشجو از سراسر جهان راهی کشور اسپانیا می شوند. بیش از ۷۰ دانشگاه در سراسر اسپانیا در حال ارائه خدمات به دانشجویان می باشند (۵۰ از آنها دولتی هستند و مابقی آنها خصوصی هستند). اکثر دانشگاه ها در شهر مادرید، بارسلونا و والنسیا واقع شده اند، گرچه دانشگاه ها را می توان در سایر شهرهای اسپانیا نیز یافت.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

نحوه اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیل در اسپانیا، اخذ پذیرش از مراکز معتبر آموزشی در این کشور می باشد. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کشور اسپانیا متقاضیان تحصیل در این کشور می بایست با جمع آوری مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سفارت و انجام مصاحبه در زمان تعیین شده به سفارت اسپانیا مراجعه نمایند.

افراد متناسب با درخواست خود قادر خواهند بود برای دو نوع ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام نمایند. ویزاهای تحصیلی با توجه به میزان بازه زمانی دوره صادر می گردد. افراد برای سپری کردن دوره های کوتاه مدت باید ویزای ۶ ماهه و برای تحصیل در مدارس و یا دانشگاه ویزای بلند مدت را درخواست دهند. در ادامه به انواع ویزای تحصیلی اسپانیا اشاره می شود.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت بین ۳ تا ۶ ماه

دانشجویان قادر خواهند بود دوره های زبان اسپانیایی را با این نوع ویزا و هر دوره کوتاه مدت که توسط کالج ها و دانشگاه های اسپانیا ارائه می گردد، سپری نمایند.  ویزاهای تحصیلی کوتاه مدت تحت هیچ شرایطی قابل تمدید نمی باشد و افراد پس از اتمام دوره باید به کشور خود بازگردند.

ویزای تحصیلی طولانی مدت بیش از ۶ ماه

این دوره های بیش از ۶ ماه، مختص به تحصیل در دوره های دانشگاهی کشور اسپانیا می باشد. علاوه بر تکمیل درخواست ویزا، دانشجویان مجبورند ظرف یک ماه پس از ورود به کارت اقامت دانشجویی در اداره مهاجرت اقدام نمایند. برای این نوع ویزا برنامه شامل مدارک بیشتری نسبت به ویزاهای کوتاه مدت است. متقاضیان نیاز به ارائه گواهی پزشکی و گواهی عدم محکومیت کیفری می باشند.

ویزای تحصیلی بلند مدت قابلیت تمدید را دارد و دانشجویان پس از فراهم آوردن مدارک مورد نیاز که به آنها اشاره می شود، قادر خواهند بود برای ویزای کار و یا دریافت اقامت اقدام نمایند.

لیست مدارک ویزای تحصیلی اسپانیا

دانشجویان برای مراجعه به سفارت اسپانیا و ارائه درخواست ویزای تحصیلی می بایست مدارکی که تعیین می گردد را ارائه دهند. این مدارک باید در ابتدا تهیه و پس از آن ترجمه رسمی شود. مستندات لازم بسته به پرونده شما ممکن است متفاوت باشد، مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

  • پاسپورت: ارائه پاسپورت با حداقل اعتبار به میزان تحصیل در کشور اسپانیا
  • دو قطعه عکس: این عکس ها باید یکسان و در سه ماه گذشته گرفته شوند.
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا: توجه داشته باشید که دو نوع فرم ویزای اسپانیا وجود دارد. یکی برای ویزاهای کوتاه مدت و ویزای بلند مدت. فرم درخواست شامل سوالات مربوط به هویت شما است: نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، حرفه. همچنین در مورد هدف شما از سفر به اسپانیا و مدت زمان اقامت مورد نظر سوالاتی را مطرح می کند.
  • گواهی پزشکی: سندی که از پزشک شما در سه ماه گذشته صادر شده است. این گواهی باید تأیید کند که شما عاری از هرگونه بیماری هستید که می تواند به طور جدی بر سلامت عمومی تأثیر بگذارد.
  • نامه پذیرش از مراکز معتبر اسپانیا: ارائه نامه پذیرش از مرکز آموزشی معتبر از اسپانیا
  • ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان: با توجه به انتخاب دوره تحصیلی، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی
  • نامه تمکن مالی: هزینه یک سال زندگی و تحصیل را باید در یک حساب ارائه داد.
  • بیمه دانشجویی: شما باید بیمه پزشکی دانشجویی را خریداری کرده و این اثبات را به مقامات اسپانیایی مسئول پذیرش درخواست ویزا در کشور محل اقامت خود ارائه دهید.
هزینه های ویزای تحصیلی

هزینه های دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

هزینه های ویزای تحصیلی اسپانیا به هزینه وقت سفارت منتهی می شود. این بدان معناست که دانشجویان برای دریافت ویزا ملزم به پرداخت هزینه ای می باشند. در بازه زمانی تعیین شده، می بایست هزینه های مورد نیاز به صورت نقدی پرداخت گردد.

هزینه های ویزای تحصیلی اسپانیا به ازای یک نفر ۸۰ یورو و به ازای هر همراه این میزان در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که برای فرزندان ۱۲ تا ۱۸ سال این میزان به ۴۵ یورو کاهش پیدا می کند و فرزندان زیر ۱۲ سال از پرداخت هزینه برای وقت سفارت معاف می باشند.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی اسپانیا

نامه تمکن مالی به عنوان یکی از مهم ترین مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا به حساب می آید. از همین رو همه افراد برای دریافت ویزا، ملزم به ارائه نامه ای از جانب بانک به سفارت می باشند. در نامه تمکن مالی می بایست هزینه های یک سال زندگی و تحصیل فرد در حساب مشهود باشد. میزان تمکن مالی به هزینه تحصیل و زندگی بستگی دارد. در ادامه به معمول هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا اشاره شده است.

هزینه های تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا به عنوان کشوری ارزان از حیث هزینه تحصیل در اروپا شناخته می شود. افراد در صورت تحصیل به زبان اسپانیایی بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانند در مراکز آموزشی اسپانیا به تحصیل بپردازند. متوسط هزینه های تحصیل در اسپانیا بین ۹۵۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال تخمین زده می شود.

موارد هزینه توضیحات
مدارس رایگان در صورت ارائه به زبان اسپانیایی
دوره کارشناسی رایگان دروس به زبان اسپانیایی ارائه می شود
دوره کارشناسی ارشد ۹۵۰ تا ۱۲۵۰ یورو در دانشگاه های دولتی
دوره کارشناسی ارشد ۱۲۵۰ تا ۴۵۰۰ یورو در دانشگاه های خصوصی
دوره های مدیریتی ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو به صورت خصوصی ارائه می شود.

هزینه های زندگی در اسپانیا

متوسط هزینه های زندگی در اسپانیا به عوامل مختلفی از جمله سبک زندگی و شهر انتخابی بستگی دارد. به صورت میانگین هزینه های زندگی در یک ماه بین ۶۵۰ تا ۹۰۰ یورو به ازای یک نفر در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که به ازای هر نفر در حدود ۶۰ درصد به این میزان هزینه اضافه می شود. میزان هزینه عنوان شده، شامل اجاره مسکن، حمل و نقل، خوراک و هزینه های جاری زندگی می باشد.

شرایط ویزای همراه در اسپانیا

در خصوص ویزای همراه در کشور اسپانیا می توان به این نکته اشاره کرد که همراه شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد. شرایط همراه برای دانشجویان متاهل بسیار حائز اهمیت می باشد. چه بازه زمانی همراهان به نفر اصلی ملحق می شوند؟ آیا همراهان اجازه کار و یا تحصیل در کشور اسپانیا را دارند؟ این مهم ترین سوالات مربوط به شرایط ویزای همراه در اسپانیا می باشد.

در حال حاضر بیش تر کشورهای اروپایی برای اعطای ویزای همراه سختگیری هایی را اعمال می نمایند. به صورت معمول همراهان با فاصله زمانی ۳ الی ۶ ماهه به فرد اصلی ملحق می شوند. این قانون برای ویزای تحصیلی اسپانیا هم حکمفرماست. لازم به ذکر است که برای مراجعه به سفارت و ارائه نامه تمکن مالی می بایست به میزان همراهان به تمکن اضافه شود.

شرایط کاری همراهان با توجه به نظر شهرداری منطقه محل سکونت تعیین می گردد. این نکته بدین معناست که پس از حضور در کشور اسپانیا و با توجه به محل سکونت، همراه با ارائه سوابق کاری و مهارت های احتمالی به شهرداری مراجعه می نماید و درخواست اجازه کار را ارائه می دهد. به صورت معمول اجازه کار برای افراد صادر می گردد.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی اسپانیا

پس از دریافت پذیرش تحصیلی از مراکز آموزش اسپانیا روند ویزای تحصیلی شروع می شود. بازه های معمول وقت گیری سفارت اسپانیا بین ۳۰ تا ۴۰ روز تعیین می گردد. دانشجویان باید از طریق سایت سفارت برای وقت گیری ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام نمایند.

در صورت مراجعه به سفارت برای ارائه مدارک و مصاحبه روند بررسی پرونده آغاز می شود. بازه های زمان صدور ویزای تحصیلی اسپانیا به صورت میانگین بین ۲ تا ۴ هفته به طول می انجامد. از همین رو با توجه به بازه های عنوان شده، بهترین زمان برای اقدام ۲ الی ۳ ماه قبل شروع دوره تحصیلی در کشور اسپانیا می باشد.

شرایط اقامت و تابعیت پس از دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

دانشجویان پس از دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا و اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور، شرایط را برای دریافت اقامت فراهم می آورند. دانشجویان پس از تحصیل می توانند از فرصت در نظر گرفته شده برایشان استفاده نمایند و در صورت پیدا کردن کار، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند.

طبق قوانین کشورهای اتحادیه اروپا که اسپانیا هم شامل این قانون می شود، افراد در صورت سه سال کار در این کشور، پرداخت مالیات و عدم سوابق کیفری در طول این مدت می توانند برای اقامت دائم اسپانیا اقدام نمایند. روند تابعیت پس از دریافت اقامت اسپانیا به وقوع می پیوندد. بدین صورت که با حضور مستمر در کشور اسپانیا، دانش زبان اسپانیایی و حفظ سرود ملی این کشور، این روند به نتیجه می رسد.

شانس اخذ ویزای تحصیلی

شانس ویزای تحصیلی اسپانیا در سال ۲۰۲۱

با توجه به تفاوت نرخ ارز و هزینه های بسیار زیاد تحصیل و زندگی در کشورهای دنیا، بسیاری از افراد مبحث بودجه را در اولویت تصمیم گیری خود قرار می دهند. با توجه به هزینه های معقول زندگی و تحصیل در اسپانیا، این کشور در لیست این گروه از دانشجویان قرار می گیرد.

در حال حاضر در حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی بین المللی در کشور اسپانیا مشغول به تحصیل می باشند. همچنین اسپانیا در میان ده کشور بیشترین میزان دانشجوی بین المللی قرار دارد. این نکات نشان دهنده مهاجر پذیر بودن کشور اسپانیا می باشد. از همین رو دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا از شانس خوبی برخوردار می باشند.

البته لازم به ذکر است، ارائه مدارک مورد نیاز، تامین تمکن مالی مناسب جهت اثبات توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در کشور اسپانیا و اقدام در زمان مناسب از عوامل اصلی افزایش شانس افرادی برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا به حساب می آید.

مزایای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در اسپانیا ملزم به دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا می باشند. با توجه به مطالب عنوان شده، دانشجویان در صورت دریافت ویزای تحصیلی از دیگر مزایای آن، همچون حق کار در حین تحصیل و شانس بالای اقامت در این کشور بهره مند می شوند. در ادامه به برخی از مزایای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اشاره شده است.

حق کار

یکی از برترین مزایای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا، اجازه کار در حین تحصیل برای دانشجویان می باشد. دانشجویان با محیط کار آشنا می شوند و با وجود اخذ مدرک از دانشگاه های همان کشور، شانس بالایی را برای پیدا کردن کار خواهند داشت. بازه های حق کار برای دوره های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساعت در هفته می باشد.

سرعت، شانس و هزینه مناسب

با توجه به روش های متنوع مهاجرت به اسپانیا، ویزای تحصیلی به عنوان سریع ترین روش دریافت ویزای اسپانیا شناخته می شود. افراد با کمترین میزان هزینه ممکن می توانند برای این ویزا اقدام نمایند. به طور مثال در ویزاهای کاری، تمکن مالی و یا سرمایه گذاری در صورت آمادگی مدارک می بایست بازه زمانی یک سال را برای روند اقدام در نظر گرفت.

ورود به بازار کار

با توجه به هزینه های زندگی و تحصیل در کشورهای اروپایی، افراد به دنبال مهاجرت با کمترین میزان هزینه می باشند. ویزای کار به عنوان کمترین و ساده ترین روش مهاجرتی شناخته می شود. لازم به ذکر است با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، شانس افراد برای ورود به واسطه ویزای کار بسیار پایین می باشد. از همین رو افراد قادر خواهند بود به واسطه ویزای تحصیلی وارد کشور اسپانیا شده و پس از آن از قوانین تبدیل ویزا استفاده نمایند.

نتیجه گیری

دانشگاه های برتر، هزینه های معقول زندگی و تحصیل، محیطی مهاجرپذیر و آب و هوای ایده آل، فقط بخشی از مزایای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا به شمار می رود. با توجه به مطالب عنوان شده، ویزای تحصیلی یکی از روش های مهاجرت به اسپانیا می باشد. سالانه بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های برتر اسپانیا اقدام می نمایند. افراد واجد شرایط می توانند با دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا روند اقامتی خود را طی نمایند. از همین رو افراد با تحصیل و کار پس از آن، اقامت دائم اسپانیا را دریافت نمایند.

چالش شما برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل و یا بررسی شرایط مختص خود با مشاوران مجموعه آریاناپارس به صورت رایگان مشاوره شوید. با ما در ارتباط باشید.

لینک منبع: General requirements for a Spanish student visa

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ویزای تحصیلی اسپانیا ویزای تحصیلی اسپانیا ویزای تحصیلی اسپانیا ویزای تحصیلی اسپانیا ویزای تحصیلی اسپانیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up