چگونگی اخذ ویزای تحصیلی کانادا

در این مقاله چگونگی دریافت ویزای تحصیلی کانادا را شرح داده و با زیر و بم مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا آشنا می‌شوید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به پاسخ پرسش های‌تان برسید.

یکی از سخت‌ترین تصمیم‌ها در زندگی، تصمیم به مهاجرت است. داشتن یک زندگی بهتر، تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و یا ادامه تحصیل در دانشگاه و کالج‌های با امکانات بیشتر، عواملی است که باعث می‌شود، افراد، سختی مسیر مهاجرت را به جان بخرند و راهی دیار ناشناخته‌ها شوند.

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به یک کشور دیگر داشتن ویزا یا مجوز زندگی در کشور مقصد است. تا وقتی اداره مهاجرت، اجازه سکونت به شما در کشور مقصد را ندهد، شما مانند یک انسان نامرئی در جامعه هستید که از کوچکترین حقوق انسانی هم برخوردار نیستید چرا که به صورت غیر قانونی در آن کشور حضور دارید.

به همین دلیل است که داشتن ویزا از نان شب هم واجب‌تر است. حال اگر به تحصیل در یک کشور دیگر فکر می‌کنید یا می‌خواهید تحصیل، وسیله‌ای شود تا امکان سکونت در کشور مورد نظرتان را داشته باشید، باید بدانید که بعد از گذراندن مراحل مختلف، داشتن ویزای تحصیلی، راه ورود شما به دنیای جدیدتان است.

کانادا یکی از کشور‌هایی است که مقصد ایرانیان زیادی برای مهاجرت محسوب می‌شود و اخذ ویزای تحصیلی کانادا درکنار هزینه‌های تحصیل، هم به مراتب بسیار پایین‌تر از کشور‌هایی نظیر آمریکا است.

در این مقاله چگونگی دریافت ویزای تحصیلی کانادا را شرح داده و با زیر و بم مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا آشنا می‌شوید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به پاسخ پرسش های‌تان برسید.

انواع ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا به دو دسته از افراد تعلق می‌گیرد و شامل دو نوع ویزای دانشجویی و ویزای دانش‌آموزی است.

ویزای دانشجویی به متقاضیان بالای ۱۸ سال که قصد ادامه تحصیل در کالج و یا دانشگاه‌های کانادا را دارند، ارائه می‌شود.

ویزای دانش‌آموزی نیز به متقاضیان زیر ۱۸ سال داده می‌شود که قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند.

گرچه فرایند دریافت ویزای تحصیلی کانادا در هر دو نوع، یکسان است اما از نظر شرایط اختصاصی با هم متفاوت است که در ادامه مطلب به بیان آن نیز می‌پردازیم.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

داشتن مدارک ترجمه شده، مدرک زبان و نامه پذیرش از جمله شرایط ضروری است که فرد جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید انجام دهد. نامه پذیرش باید اطلاعاتی مانند شهریه پرداختی، تاریخ شروع و پایان و البته ثبت‌نام دوره را در خود داشته باشد.

همچنین افرادی که قصد ادامه تحصیل در ایالت کبک را دارند باید علاوه بر داشتن نامه پذیرش از مؤسسه آموزشی معتبر، گواهی پذیرش کبک  را از اداره مهاجرت کبک دریافت کنند.

توانایی پوشش و هزینه کرد مخارج برای حداقل یک سال زندگی و تحصیل در کانادا، داشتن گواهی عدم سوء پیشینه، پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار از دیگر شرایطی است که جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توان به آن اشاره کرد.

فراموش نکنید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا آن هم از هر نوعی، حتماً باید تمکن مالی فرد برای پرداخت هزینهٔ تحصیل و اقامت در این کشور ثابت شود.

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مراکز و موسسات معتبر کشور کانادا ملزم به دریافت ویزای تحصیلی کانادا می باشند. در صورت تایید شرایط عنوان شده از جانب فرد متقاضی، مجوز ورود به کشور کانادا صادر می گردد. اجازه تحصیل سندی است که توسط مقامات مهاجرت کانادا صادر می شود. دانشجویان بین المللی نمی توانند بدون اخذ مجوز تحصیلی معتبر در کانادا به تحصیل بپردازند.

ویزای تحصیلی کانادا به واسطه شرایط ایده آل اقامتی در کانادا پس از تحصیل و حضور دانشگاه های معتبر با سطح آموزشی بالا، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. لازم بذکر است در صورت شرکت در دوره های کمتر ۶ ماه، ویزای تحصیلی برای متقاضیان صادر نمی شود و به منظور سپری کردن دوره مورد نظر ملزم به دریافت ویزای توریستی می باشند. فلذا در صورت انتخاب دوره هایی با مدت زمان بیش از ۶ ماه، درخواست ویزای تحصیلی کانادا مورد بررسی قرار می گیرد.

گروه تحریریه آریاناپارس به واسطه شرایط مساعد ایده آل تحصیل در کانادا به تحلیل چگونگی دریافت ویزای تحصیلی این کشور پرداخته است. برای اطلاع و آشنایی از مراحل و مدارک مورد نیاز ادامه این مقاله را دنبال نمایید.

 

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

پیش از این هم گفته شد که مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا حتماً باید ترجمه شده و ممهور به مهر تأییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه باشد.

علاوه بر این، برای ترجمه مدارک، مدارک را به دارالترجمه‌های رسمی و حرفه‌ای بسپارید تا ترجمه نامناسب، شانس پذیرش‌تان را کم نکند.

داشتن ترجمه و اصل ریز نمرات، داشتن مدرک زبان B برای ایالات فرانسوی زبان نظیر کبک و یا مدرک زبان آیلتس یا تافل برای ایالت‌های انگلیسی زبان کانادا، داشتن تمکن مالی و داشتن پول به دلار در حساب متقاضی، از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا است.

همچنین داشتن گردش حساب ۴ ماهه گذشته متقاضی، ارائه ترجمه و اصل آخرین مدرک تحصیلی و داشتن برنامه و پلن تحصیلی در کانادا هم در افرایش شانس پذیرش مؤثر است.

البته، برخی از مؤسسات آموزشی، درخواست گزارش پزشکی از متقاضی دارند که باید ارایه شود. نامه تائیدیه و یا همان نامه پذیرش مؤسسه آموزشی، داشتن فیش واریزی شهریه مؤسسه و ارائه مستند مکاتبات با مرکز آموزشی هم از دیگر مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا محسوب می‌شود.

جهت درخواست ویزای تحصیلی کانادا می بایست مدارک لازم تهیه و توسط مترجم رسمی دادگستری ایران ترجمه شود. پس از ترجمه، مدارک می بایست به تایید وزارت امور خارجه برسد. از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- پاسپورت

گذرنامه یا پاسپورت اولین مدرک مورد نیاز برای ارسال درخواست ویزای تحصیلی کانادا می باشد. از دیدگاه کمیسیون عالی کانادا، این نکته حائز اهمیت می باشد که اعتبار پاسپورت مدت تحصیل در کانادا را پوشش دهد. به عنوان مثال، اگر قصد تحصیل برای یک دوره دو ساله در سپتامبر ۲۰۲۰ را دارید، پاسپورت حداقل باید تا سپتامبر ۲۰۲۲ اعتبار داشته باشد.

۲- مدرک زبان

بصورت رسمی همه دوره های تحصیلی در کشور کانادا به مدرک زبان نیاز ندارند. برخی از دانشجویان بین المللی به این نتیجه می رسند که دوره های زبان انگلیسی را در خاک کشور کانادا سپری کنند. در صورتی که بصورت مستقیم برای دانشگاه اقدام می نمایید، ارائه مدرک زبان ضروری می باشد. موسسه زبان آریاناپارس با ارائه دوره های فشرده زبان انگلیسی در مدت زمان محدود شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند.

۳- نامه پذیرش

اخذ پذیرش از یک موسسه معتبر از دیگر مدارک حائز اهمیت برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا می باشد. هر دانشگاه مدارک و شرایط مورد نیاز را در وب سایت رسمی خود منتشر می نماید. از همین رو دانشجویان برای اخذ پذیرش مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه ارسال نموده و در صورت تایید، موفق به دریافت نامه پذیرش می شوند.

۴- اثبات بودجه

به موجب تحصیل در کانادا، ارائه تمکن و گردش مالی برای دانشجویان بین المللی الزامی می باشد. نامه اخذ شده از بانک باید نشان دهنده تامین هزینه های زندگی و تحصیل به مدت یک سال باشد.

۵- عکس

یک کپی دیجیتال با حجم حداکثر ۴ مگابایت که در ۶ ماه گذشته گرفته شده باشد، الزامی است. سایز پیشنهادی برای عکس ۳۵*۴۵ می باشد.

۶- Study Plan

نامه توضیح شرایط وضعیت تحصیلی و اهداف دانشجو برای حضور در کشور کانادا را Study Plan می نامند. تنظیم و تهیه این نامه به بهترین شکل، اساسی ترین مدرک برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا قلمداد می شود.

۷- عدم سوءپیشینه و گواهی پزشکی

شما باید ثابت کنید که پیشینه پاک و سابقه کیفری ندارید. متقاضیان برای اثبات این امر نیاز به تهیه گواهی پلیس دارند. همچنین باید یک معاینه بهداشتی انجام دهید و یک گواهی پزشکی تهیه کنید که گواهی از سلامتی شما را نشان دهد.

کانادا,کانادا,کانادا

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا

دانشجویان قادر خواهند بود مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا را به صورت کاغذی و یا آنلاین ارسال نمایند. از حیث بازه زمانی روند انجام کار، اقدام از روش کاغذی دو برابر روش آنلاین زمان می برد. در این بخش به بررسی مراحل اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا می پردازیم.

مراحل نام مرحله شرح مرحله
۱ اخذ پذیرش دانشجویان ملزم به دریافت نامه پذیرش از دانشگاه منتخب می باشند. دانشجویان در صورت اقدام برای ادامه تحصیل در کبک باید گواهی CAQ را دریافت نمایند. این بخش به صورت آنلاین صورت می گیرد.
۲ تعیین وقت سفارت دانشجویان ایرانی باید کشور ثالث را برای مراجعه به سفارت انتخاب نمایند. روند وقت سفارت از طریق وب سایت CIC صورت می گیرد.
۳ آماده سازی مدارک مدارکی نظیر نامه پذیرش، تمکن مالی، گردش مالی و Study Plan برای این مرحله تنظیم و تهیه می گردد.
۴ حساب کاربری در این مرحله حساب کاربری در MyCIC برای دانشجو ایجاد می گردد. برای تکمیل این مرحله، مدارک مورد نظر که در بخش قبل ذکر شد در حساب کاربری دانشجو آپلود می شود.
۵ سفارت و انگشت نگاری در این مرحله هزینه های سفارت و انگشت نگاری به صورت آنلاین پرداخت می گردد.
۶ بیومتریک دانشجو برای انجام امور بیومتریک(انگشت نگاری) به سفارت مورد نظر مراجعه می نماید. طبق قوانین دولت کانادا، برای ویزای تحصیلی کانادا نیازی به مصاحبه حضوری نمی باشد.

کانادا,کانادا,کانادا

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

حالا که از مدارک و شرایط برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا آگاه شده‌اید، حتماً این سؤال برای‌تان پیش آمده که هزینه ویزای تحصیلی کانادا چه قدر است؟

هزینه ویزای تحصیلی کانادا را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی که همان هزینه درخواست گواهی اجازه تحصیل در کانادا است که پیش از این چیزی در حدود ۱۵۰ دلار کانادا بود. البته برای تمدید این گواهی باید مبلغی در حدود ۳۵۰ دلار کانادا پرداخت شود. این مبالغ هم سالانه قابل تغییر است.
  • هزینه ارائه مشخصات هویتی یا بیومتریک که برای هر فرد زیر ۱۰۰ دلار است اما چون مراکز دریافت بیومتریک در ایران فعال نیستند، هزینه سفر به کشور‌های همسایه و رجوع به این مراکز را هم به مبلغ اضافه کنید.
  • هزینه درخواست پذیرش از مؤسسات آموزشی معتبر که این هزینه‌ها با توجه به ملیت متقاضی، مقطع تحصیلی، دانشگاه و کالج، شهر و رشته مورد نظر متفاوت است.
  • هزینه بیمه که البته داشتن بیمه سلامت در دوره تحصیل اجباری است و هزینه آن گرچه در سال‌های اخیر تغییر کرده ولی زیر ۱۰۰۰ دلار است.

 

هزینه های تحصیل در کانادا

تحصیلات در کانادا مستلزم پرداخت هزینه می باشد. از همین رو دانشجویان بین المللی متناسب با دانشگاه، رشته و شهر انتخابی مشمول هزینه های تحصیل می شوند. لازم بذکر است دانشجویان در صورت اخذ بورسیه تحصیلی و تخفیف های دانشگاهی قادر خواهند بود تا هزینه های خود را کاهش دهند.

برای اطلاع از شرایط مورد نیاز برای بورسیه به مقاله بورسیه تحصیلی مراجعه فرمایید.

هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی بین ۱۸ تا ۲۵ هزار دلار، برای دانشجویان کارشناسی ارشد بین ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار در سال تخمین زده می شود. دانشجویان دکتری در کانادا که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نشده باشند، ملزم به پرداخت هزینه ای بالغ بر ۱۸ تا ۲۵ هزار دلار در سال می باشند.

کانادا,کانادا,کانادا

هزینه های زندگی در کانادا

متوسط هزینه های زندگی در کانادا برای یک نفر ۱۰۰۰ دلار در ماه تخمین زده می شود. هزینه های زندگی در کانادا شامل اجاره مسکن، خوراک، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی می باشد که دانشجویان در حین تحصیل در کشور کانادا ملزم به پرداخت آن می باشند.

زندگی دانشجویی در کانادا به عنوان فصل جدیدی در زندگی دانشجویان به شمار می رود. مقاله زندگی دانشجویی در کانادا که توسط گروه تحریریه آریاناپارس گردآوری شده است، کمک شایانی به علاقه مندان تحصیل در این کشور می کند.

چقدر طول می‌کشد تا ویزای تحصیلی کانادا صادر شود؟

حالا که می‌دانید ویزای تحصیلی کانادا چقدر برای‌تان آب می‌خورد، بهتر است بدانید که هنگامی که برای فرآیند دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام می‌کنید، میزان زمان برای ترجمه مدارک، اپلای، گرفتن پذیرش و… در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است و در این راه کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی و مهاجرت می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر این فرایند را به اتمام برسانید اما پس از گذراندن این مراحل، حداکثر ۱۵ هفته ممکن است بررسی پرونده طول بکشد تا ویزا صادر شود. البته چنانچه گفته شد، این زمان تا حد زیادی بستگی به پرونده داشته و برای برخی از افراد ممکن است حتی طی دو هفته انجام شود.

کانادا,کانادا,کانادا

شانس ویزای تحصیلی کانادا در سال ۲۰۲۳

کانادا به عنوان یک کشور مهاجر پذیر شناخته می شود و در سال های گذشته بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل این کشور را به عنوان هدف نهایی خود انتخاب می نمایند. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، تعداد دانشجویان بین المللی در کانادا بیش از ۷۳ درصد رشد داشته است و این کشور را به سریعترین مقصد در جهان برای مطالعه در طی این پنج سال تبدیل کرده است.

مقایسه آمار مهاجران

طبق سرشماری های صورت گرفته شهرهای تورنتو، ونکوور و مونترال میزبان بیشترین دانشجویان ایرانی می باشد که برای ادامه تحصیل، کشور کانادا را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده اند. با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط IRCC، ایران با ۴۸ درصد افزایش تعداد دانشجو نسبت به سال گذشته، پس از کشور بنگلادش در جایگاه دوم قرار دارد.

کشور هند همچنان صدر تعداد دانشجوی بین المللی در کشور کانادا را به خود اختصاص داده است. دانشجویان ایرانی که برای ورود به کانادا ملزم به دریافت ویزای تحصیلی کانادا می باشند با حدود ۱۱ هزار دانشجو در رتبه نهم این لیست قرار دارند.

مقایسه نرخ ویزا

طبق IRCC به صورت کلی ۳۹ درصد پرونده های ویزای دانشجویی برای کشور کانادا با جواب منفی همراه هست. بیش از نیمی از متقاضیان دوره کارشناسی در کانادا موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا نشده اند. این آمار در مقایسه با ۴۳ درصد ریجکتی برای کالج و ۳۱ درصد ریجکتی برای دوره های کارشناسی ارشد بسیار بالا می باشد.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی کانادا

در این مقاله همه چیز در باره فرایند درخواست ویزای تحصیلی کانادا گفته شد. اگر بخواهید با استفاده از ویزای تحصیلی کانادا به مهاجرت و اقامت دائم این کشور برسید باید بدانید که ابتدا و در انجام فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا شما باید ثابت کنید که فقط به قصد تحصیل در این کشور اقامت دارید و نمی‌خواهید پس از فراغت از تحصیل، به طور غیر قانونی در این کشور بمانید. اما می‌توانید در حین تحصیل و پس از آن با داشتن شغل مرتبط با تحصیلات‌تان نوع ویزای خود را تغییر دهید و مراحل اقامت دائم را پشت سر بگذارید.

فراموش نکنید که این راه پیچ و خم زیادی دارد و اگر می‌خواهید سردرگم نشوید از مشاوران باتاب برای پیدا کردن درست‌ترین، سریع‌ترین و بهترین مسیر کمک بگیرید.

تیم تخصصی باتاب با مشاوره و آگاهی داشتن از قوانین جدید و اطلاعات به روز، شما را در مسیر رسیدن به هدف‌تان یاری می‌کنند.

توصیه آریاناپارس

آمار مهاجرت به کشور کانادا در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. از همین رو دانشجویان در صورت ارائه مدارک کامل که در این مقاله عنوان شده به سفارت کانادا از شانس بالایی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا برخوردار می باشند.

لینک منبع: Canadian Visa Requirements

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۵ پاسخ به “ویزای تحصیلی کانادا”

    1. Arman گفت:

      گرفتن ویزای تحصیلی از صفر تا صد چقدر هزینه داره؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        برای تحصیل در کانادا باید شهریه به دانشگاه پرداخت نمائید. این شهریه ها می توانند از ۷۰۰۰ دلار تا ۴۰۰۰۰ دلار هم متغیر باشند که بستگی به دانشگاه و رشته مورد نظر دارد. برای اخذ ویزا نیز باید حدود ۳۰۰ دلار به سفارت پرداخت شود. هزینه های زندگی در کانادا نیز سالانه ۱۲۰۰۰ دلار می باشد.

    2. Sarina گفت:

      اخذ ویزای تحصیلی کانادا در حال حاضر چقدر طول میکشه؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        پروسه زمانی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به صورت میانگین ۵ تا ۶ ماه در نظر گرفته می شود.

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای تحصیل در کانادا و اخذ ویزا باید حداقل شش ماه قبل از شروع هر ترم اقدام نمائید. به صورت کلی پس از اخذ مدرک زبان این بازه ۶ تا ۸ ماه به طول می انجامد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up