شرایط تحصیل پزشکی در اتریش

Conditions for studying medicine in Austria

اتریش کشوری زیباست که در مرکز اروپا واقع شده است. این کشور به دلیل همسایگی با آلمان، تشابهات و اشتراکات فراوانی با این کشور دارد. فرهنگ و اقتصاد پیشرفته، سطح علمی بالا، امنیت و اعتبار بین المللی و بسیاری مزایای دیگر، همواره باعث توجه متقاضیان تحصیل در اتریش شده است.

اتریش دارای استاندارد های بالای رفاهی و آموزشی است. اعتبار بین المللی دانشگاه های اتریش و مدارک معتبر آن دلیل جذب بسیاری از متقاضیان از سراسر جهان شده است. متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی کشور اتریش می بایست در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کرده و پس از قبولی جهت تحصیل اقدام نمایند. البته شایان ذکر است دانشجویان باید به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند، زیرا اغلب دروس به زبان آلمانی تدریس می شود. این امکان برای دانشجویانی که آشنایی به زبان آلمانی ندارند، وجود دارد که پیش از شروع تحصیل، چند ترم زبان آلمانی را زیر نظر دانشگاه مقصد آموزش ببینند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در اتریش چگونه است؟

دانشگاه های اتریش به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند که هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی به مراتب بالاتر است. متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در کشور اتریش را دارند می بایست قبولی کنکور سراسری در کشور خود را داشته و از دانشگاه مربوطه پذیرش بگیرند. دوره های پزشکی در اتریش به صورت مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می گردد.

تحصیل در مقاطع کارشناسی در رشته پزشکی حدود ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد. دانشجویان برای پذیرش می بایست در یکی از دانشگاه های آزاد یا دولتی مشغول به تحصیل بوده و یا قبولی کنکور سراسری را داشته باشند. پس از اتمام تحصیل دانشجویان می توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند که طول این دوره حدود ۲ سال است. البته این امکان برای متقاضیان وجود دارد که با تلاش بیشتر این زمان را کاهش دهند.

کدام دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

متقاضیان ورود به رشته پزشکی در اتریش می بایست همواره به این نکته توجه داشته باشند که جهت انتخاب محل تحصیل و پیش از اخذ پذیرش لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را مورد بررسی قرار دهند، زیرا اگر دانشگاه محل تحصیل فرد متقاضی مورد تایید وزارت بهداشت نباشد، مدارک تحصیلی او ارزشیابی و معادل سازی نشده و عملاً این مدرک پزشکی سودی نخواهد داشت.

فهرست این دانشگاه ها سالانه از سوی وزارت بهداشت اعلام می گردد. در ادامه قصد داریم به لیست  این دانشگاه ها اشاره کنیم:

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

  • University of Vienna
  • Johannes Kepler University of Linz
  • Med University Vienna
  • Med University Graz
  • Med University Innsbruk
  • Karl-Franzens university Graz

بهترین دانشگاه های اتریش کدامند؟

اغلب دانشگاه های اتریش در بین دانشگاه های جهان از جایگاه و اعتبار ویژه ای برخوردار هستند. برخی از دانشگاه های اتریش به دلیل کیفیت آموزش و پژوهش جزء برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. از این رو تحصیل در این کشور طرفداران بسیاری دارد. در ادامه به معرفی چند دانشگاه برتر پزشکی در اتریش طبق آمار QS ( سیستم رتبه بندی جهانی دانشگاه ها) می پردازیم:

  • Vienna University of Technology 192
  • Johannes kepler University Linz 412

اتریش,اتریش,اتریش

چگونه برای تحصیل در اتریش اقدام کنم؟

تحصیل در رشته پزشکی در کشور اتریش بدون ارائه مدرک زبان امکان پذیر نیست. متقاضیان می بایست مدرک زبان بالاتر از b2 داشته باشند البته در برخی دانشگاه های اتریش این رشته به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردد.

شایان ذکر است برخی از دانشگاه های اتریش در رشته پزشکی دارای آزمون ورودی هستند و دانشجو پس از قبولی در این آزمون قادر است جهت تحصیل در رشته پزشکی اقدام کند. البته دانشجویان می توانند پیش از اقدام برای دانشگاه دوره کالج یا مدارس خود را در اتریش سپری کرده و از این طریق پس از اتمام تحصیل وارد دانشگاه های اتریش شوند.

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه

جهت اقدام برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های اتریش ارائه مدارک زیر جزء الزامات است:

  • ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات
  • ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  • کپی پاسپورت
  • در صورت اشتغال دانشجو به تحصیل ارائه گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی مبنی بر قبولی کنکور سراسری
  • نامه ی عدم ممانعت از تحصیل
  • ۵۰ درصد از مبلغ اولیه ثبت نام

نحوه اخذ ویزای تحصیلی اتریش

مهمترین نکته ای که متقاضیان تحصیل در اتریش باید به آن توجه ویژه ای نمایند، اخذ ویزای این کشور است. برای ثبت درخواست ویزا ابتدا باید به سفارت اتریش مراجعه کنید. مرحله اول برای اخذ ویزای دانشجویی گرفتن وقت مصاحبه از سفارت است. لازم به ذکر است در روز مصاحبه می بایست تمامی مدارک آماده باشد و دانشجو ملزم به پاسخ به سوالات مصاحبه است.

توصیه می شود دانشجویان درخواست خود را ۱۲ هفته پیش از آغاز تحصیل ارائه نمایند. البته امکان دارد بررسی درخواست متقاضی تا ۶ ماه به طول بیانجامد. لازم به ذکر است که مدارکی نظیر شناسنامه و عدم سوء پیشینه پس از ترجمه به زبان آلمانی نیاز به تائید مدارک در سفارت دارند و هزینه انجام تائیدات برای هر مدرک ۸۰ یورو می باشد. مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی اتریش عبارتند از:

  • فرم درخواست به زبان آلمانی
  • ۲ قطعه عکس
  • پذیرش دانشگاه
  • مدارکی دال بر داشتن محل زندگی و سکونت در اتریش
  • تمکن مالی
  • بیمه یک ساله
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گذرنامه معتبر
  • پرداخت هزینه ۱۵۰ یورو به صورت نقد
  • شناسنامه

اتریش,اتریش,اتریش

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش چقدر است؟

هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های اتریش کاملاً متفاوت است اما به طور کلی هزینه های تحصیل در این رشته در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ یورو می باشد. البته دانشجویان علاوه بر هزینه های تحصیل خود می بایست هزینه ی ماهیانه حدود ۵۰ یورو بابت هزینه بیمه در نظر داشته باشند.

با توجه به اینکه هزینه های تحصیل در اتریش نسبتاً پایین است. مسئله اصلی دانشجویان بین المللی هزینه زندگی در این کشور است. متقاضیان می توانند جهت سکونت خود از خوابگاه های دانشجویی با هزینه ۱۵۰ تا ۳۵۰ یورو استفاده کنند. البته هزینه اجاره این خوابگاه ها با توجه به محل قرار گیری و اندازه آن کاملاً متفاوت است.

اگر بخواهیم هزینه زندگی فرد را در اتریش مورد بررسی قرار دهیم فرد علاوه بر هزینه اسکان، هزینه خوراک، حمل و نقل و هزینه های جانبی دیگری نیز دارد. البته شایان ذکر است هزینه زندگی برای افراد با توجه به محل اقامت و سبک زندگی کاملاً متفاوت است و دانشجویان بین المللی در اتریش اجازه کار نیمه وقت حین تحصیل را دارند.

انجام کار دانشجویی این امکان را برای متقاضیان فراهم می کند که بتوانند تا حدودی هزینه های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند. دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی خود اجازه کار ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته را دارند و برای هر ساعت کار دانشجویی ۷ تا ۸ یورو دستمزد دریافت خواهند کرد.

اتریش,اتریش,اتریش

مزایا و معایب تحصیل در اتریش

به طور کلی تحصیل در اتریش از بهترین تجربه های تحصیل در یکی از کشور های اروپایی است. این کشور از نظر میزان رضایت دانشجویی در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته است. کیفیت آموزش و تنوع برنامه های ارائه شده توسط دانشگاه به قدری بالاست که اکثر دانشجویان اعتقاد دارند زمان خود را صرف کسب تجربه و پیشرفت حرفه ای خود کرده اند. بعلاوه هزینه های تحصیل در اتریش از بسیاری از کشور های اروپایی پایین تر است.

به دلیل کیفیت بالای آموزش و سطح علمی بسیار خوب دانشگاه های اتریش، تحصیل در آنها باعث ایجاد رزومه قوی تحصیلی برای فرد خواهد شد. همچنین با تحصیل در اتریش و اخذ ویزای شینگن، دانشجویان می توانند به تمامی کشور های این حوزه رفت و آمد یا در آنها اقامت داشته باشند. در ادامه به برخی از مزایای تحصیل و زندگی در این کشور اشاره خواهیم کرد:

  • وضعیت اشتغال

اتریش کشوری است که پایین ترین نرخ بیکاری در اروپا را دارد. طبق آمار بدست آمده تقریباً ۷۲ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله ساکن در این کشور شاغل هستند. این میزان اشتغال بالاتر از میانگین جهانی است. متوسط درآمد خانوار بر اساس درآمد سرانه سالیانه، حدود ۵۴٫۴۳۲ دلار است. از این رو دانشجویانی که قصد تحصیل و در نهایت اقامت در این کشور را دارند، یافتن کار مورد نظر شان دشواری چندانی نخواهد داشت.

  • شرایط زندگی

کشور اتریش به دلیل میراث فرهنگی غنی، اقتصادی پویا و مبتکرانه همواره به عنوان مقصدی محبوب جهت مهاجرت شناخته می شود.

اتریشی ها دارای فرهنگ و افکار غنی هستند از این رو بیشترین جوایز نوبل جهان را به خود اختصاص داده اند. به طور کلی می توان گفت این کشور از بالاترین میزان درآمد، ثروت، سلامت و رفاه اجتماعی، امنیت شخصی، آموزش و مهارت برخوردار است. بنابراین زندگی و تحصیل در این کشور اروپایی طرفداران بسیاری را سوی خود جذب می کند.

  • سیستم حمل و نقل توسعه یافته

اتریش دارای سیستم حمل و نقل عمومی بسیار پیشرفته ای است. بنابراین رفت و آمد در اتریش با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، گزینه امن و نسبتاً ارزانی به شمار می رود. همچنین اتریش بوسیله راه آهن به بسیاری از شهرهای مختلف اروپایی متصل شده است و به دلیل موقعیت قرارگیری اتریش که در قلب اروپاست، مسافرت های زمینی به راحتی امکان پذیر است.

انتخاب کشور مناسب جهت تحصیل و زندگی می تواند مهمترین تصمیم فرد در زندگی به شمار رود بنابراین سنجیدن تمامی جوانب بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود. از این رو جهت آگاهی از نقاط قوت و ضعف مهاجرت به این کشور، علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر شده به چند مورد از معایب این کشور نیز اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه های بالای زندگی

یکی از مهمترین مشکلاتی که پیش روی متقاضیان قرار دارد هزینه های بالای زندگی است. این کشور دارای نظام آموزشی رایگان است اما هزینه های زندگی در این کشور نسبت به سایر کشور های اروپایی بالاست. یک شخص ممکن است به صورت میانگین حداقل ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو ماهیانه هزینه زندگی داشته باشد.

  • امکان بردن همراه پس از شش ماه اقامت

طبق قوانین کشور اتریش، متقاضیان پس از حداقل ۶ ماه اقامت قادر خواند بود نسبت به اخذ ویزای همراه اقدام نمایند. بنابراین اتریش برای افراد متاهلی که قصد مهاجرت همزمان را دارند گزینه مناسبی به شمار نمی رود.حتی ممکن است به همراه اجازه کار داده نشده و با مشکلاتی از این قبیل مواجه شود.

  • یادگیری زبان آلمانی

بسیاری از متقاضیان تحصیل در اتریش، سپری کردن این دوره ها به زبان انگلیسی را ترجیح می دهند اما نکته حائز اهمیت این است که اولاً تعداد رشته ها و دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی دوره ها را برگزار می کنند نسبتاً محدود است.

ثانیاً دانشجویانی که قصد کار نیمه وقت و حتی پس از فارغ التحصیلی کار دائم را دارند، می بایست به زبان آلمانی تسلط داشته باشند. یادگیری زبان آلمانی در اتریش دشواری های خاص خود را داراست زیرا هر شهر لهجه و گویش خود را دارد. بنابراین جهت رفاه و آسایش متقاضیان یادگیری این زبان پیش از ورود به خاک اتریش از الزامات تحصیل و مهاجرت به شمار می رود.

متقاضیان می توانند از دوره های یادگیری زبان پیش از ورود به این کشور پیشنهاد می شود، ابتدا تسلط کافی نسبت به زبان آلمانی کسب کرده و سپس نسبت به اخذ ویزا اقدام نمایند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up