فرانسه به عنوان زادگاه متفکرانی همچون دکارت، لاپلاس و مونه، دارای یک سیستم علمی پر افتخار است که با قدرت بر دانشگاه های خود منعکس می شود. دلایل زیادی برای محبوبیت فرانسه در بین دانشجویان بین المللی و تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه وجود دارد. بیش از ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی برای دوره های تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه در سال گذشته اقدام کرده اند.

کارشناسی ارشد در فرانسه به عنوان برترین مقطع تحصیل در فرانسه به شمار می رود. مقرون به صرفه بودن، زبان تحصیل و شرایط کار پس از تحصیل فقط بخشی از مزایای دوره کارشناسی ارشد در کشور فرانسه می باشد. در این مقاله که توسط گروه تحریریه آریاناپارس تنظیم و گرد آوری شده است، به تحلیل و شرایط دوره کارشناسی ارشد در این کشور اشاره شده است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

دوره های کارشناسی ارشد در فرانسه به صورت میانگین دو سال به طول می انجامد. دانشجویان با اتمام دوره کارشناسی در کشور مبدا و فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا شانس خود را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه امتحان نمایند.

سال های تحصیل در فرانسه از ماه سپتامبر تا ژوئن در دو ترم تحصیلی برگزار می شود. دوره های کارشناسی ارشد در فرانسه به زبان های فرانسوی و انگلیسی ارائه می گردد، از همین رو دانشجویان با ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

دانشجویان با تحصیل در این کشور از فرصت های کاری بیشمار پیش روی بهره مند می شوند. همچنین دانشجویان متاهل از امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود برخوردار می باشند. از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به این کشور می توان به هزینه های بسیار پایین تحصیل و زندگی در فرانسه که در ادامه به آنها اشاره می شود، عنوان نمود.

برترین دانشگاه ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

سیستم آموزش عالی فرانسه کاملاً منحصر به فرد است، با توجه به سابقه، شهرت و محبوبیت سیستم آموزش عالی فرانسه، دیدن تعداد زیادی از دانشگاه های فرانسه در جداول رتبه بندی جهانی جای تعجب ندارد. در حال حاضر ۲۸ دانشگاه فرانسه در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. از همین رو دانشجویان با تحصیل فوق لیسانس در فرانسه از فرصت تحصیل در برترین دانشگاه های دنیا بهره مند می شوند.

تمرکز بیشتر دانشگاه های برتر فرانسه در شهر پاریس است، ولی حتی شهرهای متوسط ​​فرانسه، مانند گرنوبل، دارای دو یا سه دانشگاه و همچنین تعدادی از موسسات آموزش عالی تخصصی تر هستند. در ادامه به ۵ دانشگاه برتر فرانسه که در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا جای دارند، اشاره می شود.

ردیف نام دانشگاه برترین رشته رتبه QS
1 Université PSL ریاضی ۵۲
۲ Ecole Polytechnique علوم دامی ۶۱
۳ Sorbonne University تاریخ باستان ۸۳
۴ CentraleSupélec مهندسی برق و الکترونیک ۱۳۸
۵ École Normale Supérieure de Lyon علوم زمین و دریا ۱۶۱

هم چنین اگر علاقه مند هستید که بطور تخصصی تر از وضعیت سایر دانشگاه های فرانسه آگاهی پیدا کنید به مقاله ای با همین عنوان در وب سایت ما مراجعه نمایید.

بهترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد فرانسه

همانطور که در این مقاله اشاره شد، تعدد دانشگاه برتر کشور فرانسه سبب می گردد که دانشجویان بدون هیچ محدودیتی برای رشته های تحصیلی مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایند. بدون توجه به حرفه مورد و تحصیلات دانشگاهی می توان از فرصت های کاری این کشور بهره مند شد. در این بخش به برترین رشته ها برای تحصیل فوق لیسانس در فرانسه اشاره می شود.

  • رشته حقوق: فرانسه کشوری است که در رشته حقوق سرآمد و بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تکمیل دوره های تحصیلی در این رشته برای ادامه تحصیل در فرانسه اقدام می نمایند.
  • دروس علوم پایه: یکی از گزینه های ایده آل برای دوره کارشناسی ارشد در فرانسه مختص به رشته های علوم پایه همانند ریاضیات و فیزیک می باشد.
  • مد و فشن: رشته تحصیلی مد و فشن به عنوان یکی از رشته های پر طرفدار ارشد در فرانسه به شمار می رود که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان برای آن اقدام می نمایند.
بهترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی ارشد فرانسه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

دانشجویان برای مراجعه به سفارت می بایست هزینه های تحصیل و زندگی را در یک نامه به سفارت ارائه دهند. از همین رو دانشجویان با ارائه تمکن مالی به میزان ۸ تا ۱۱ هزار یورو شانس خود را برای دریافت ویزای دانشجویی ارتقا می دهند. لازم به ذکر است که دانشجویان متاهل میزان تمکن مالی بیشتری را می بایست به سفارت ارئه دهند، در ادامه به هزینه های تحصیل و زندگی در کشور فرانسه اشاره می شود.

هزینه های تحصیل

فرانسه به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای دنیا برای تحصیلات تکمیلی به حساب می آید. دانشجویان بین المللی در صورت داشتن دانش زبان فرانسوی قادر خواهند بود با پرداخت ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو به ازای هر سال در دانشگاه های دولتی این کشور به تحصیل بپردازند. از سال ۲۰۲۰ نرخ شهریه دانشجویان ارشد در فرانسه برای دانشجویان بین المللی به ۳۷۷۰ یورو تغییر کرده است.

لازم به ذکر است که تحصیلات در دانشگاه های خصوصی کشور فرانسه مستلزم پرداخت هزینه می باشد. در این خصوص تفاوتی میان دانشجویان داخلی و بین المللی وجود ندارد و این هزینه مشمول تمامی دانشجویان می باشد. دوره های MBA به صورت معمول در دانشگاه های خصوصی ارائه می گردد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی بین ۵ تا ۱۵ هزار یورو تخمین زده می شود.

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی به عوامل و فاکتورهای زیادی نظیر شهر انتخابی و سبک زندگی بستگی دارد. متوسط هزینه های زندگی در فرانسه بین ۱۱۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه در نظر گرفته می شود که در شهری همچون پاریس از این میانگین بالاتر می باشد و هزینه های جاری زندگی شامل هزینه های اجاره مسکن، رفت و آمد، خوراک می باشد.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

بورسیه های تحصیلی در فرانسه به دو صورت به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می شود؛ بورسیه های کلی توسط دولت و بورسیه های اختصاصی هر دانشگاه. بورسیه های تحصیلی سالانه تعیین می گردد و امکان تغییر شرایط مورد نظر وجود دارد. دانشجویان بین المللی در صورت فراهم آوردن مدارک مورد نیاز همانند سوابق تحصیلی، اتمام دوره کارشناسی و مدرک زبان قادر خواهند بود تا شانس خود را برای دریافت بورسیه امتحان نمایند. در ادامه به برخی از بورسیه های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه اشاره شده است.

برنامه تحصیلی ایفل

این بورس توسط وزارت امور خارجه فرانسه ایجاد شده است، برنامه ایفل یک طرح بورس تحصیلی معتبر است که برای جذب بهترین فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی بین المللی برای تحصیل در فرانسه طراحی شده است. این برنامه بودجه متنوعی را در سطح کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می کند که این بورس تحصیلی برای اتباع غیر فرانسوی تا ۳۰ سال که در رشته های حقوق، اقتصاد، مدیریت و مهندسی اقدام می نمایند، در دسترس است.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

بورس تحصیلی فولبرایت

بورس تحصیلی فولبرایت برای دانشجویان بین المللی که به دنبال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از دانشگاه های فرانسه هستند، تعلق می گیرد. سالانه حداکثر ۲۰ کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه اعطا می گردد. بورس تحصیلی فولبرایت هشت تا ده ماه تحصیل در فرانسه را تأمین می کند.

بورسیه های بین المللی دانشگاه پاریس-ساکلی

دانشگاه پاریس-ساکلی ۱۶۰ بورس تحصیلی کارشناسی ارشد را به دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در برنامه های خود ارائه می دهد. ارزش هر بورس تحصیلی برای دانشجویان ۱۰ هزار یورو در سال در نظر گرفته شده است.

بورس تحصیلی Emile Boutmy 

این بورسیه توسط دانشگاه Science Po اعطا می شود. بورس تحصیلی Emile Boutmy برای دانشجویان غیر اروپایی است که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در کشور فرانسه هستند. دانشجویان در صورت ارائه سوابق آموزشی ایده آل قادر خواهند بود برای این بورسیه اقدام نمایند.

شرایط کار در حین تحصیل برای دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه

با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فرانسه در صورت عدم تداخل با برنامه های تحصیلی قادر خواهند بود به کار بپردازند. میزان کار تعیین شده برای دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه معادل ۲۰ ساعت کار دانشجویی در هفته می باشد. دانشجویان در تعطیلات بین ترم قادر خواهند بود به صورت تمام وقت یعنی ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار باشند.

در خصوص همراهان می توان به این نکته اشاره کرد که، همراهان در صورت حضور در کشور فرانسه به اداره شهرداری برای دریافت مجوز کار مراجعه می نمایند. در صورت ارائه سوابق کاری و مدارک شغلی می توان شانس دریافت مجوز کار را افزایش داد. در صورت ارائه سوابق کاری امکان دریافت مجوز کار تمام وقت برای همراه وجود دارد.

شرایط کار در حین تحصیل برای دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه

دانشجویان کارشناسی ارشد در فرانسه پس از اتمام تحصیل قادر خواهند بود از فرصت ۶ تا ۱۲ ماه در نظر گرفته شده، استفاده نمایند. این نکته بدین معناست که دانشجویان در صورت پیدا کردن کار در این بازه زمانی اعلام شده، می توانند برای ویزای کار درخواست خود را ارائه دهند. با توجه به قوانین موجود و با سه سال کار، اقامت کشور فرانسه را دریافت نمایند.

نتیجه گیری

تعدد بالای دانشگاه های ممتاز در کشور فرانسه، این امکان را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد تا بدون هیچ محدودیتی برای رشته های مورد نظر اقدام نمایند. دانشجویان برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه پس از اتمام دوره های کارشناسی این امکان را دارند تا با ارائه مدارک مورد نیاز شانس خود را برای اخذ پذیرش امتحان نمایند.

رشته های همچون حقوق، مدیریت، اقتصاد، مد و فشن به عنوان برترین رشته های تحصیلی دوره کارشناسی ارشد در فرانسه به حساب می آیند. از همین رو علاقه مندان به تحصیل در این رشته های تحصیلی از شرایط بهتری برای ادامه تحصیل برخوردار می باشند.

کدام یک از مزیت دوره کارشناسی ارشد در فرانسه برای شما جذاب تر است؟ نظرات و پیشنهاد خود را از طریق دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید برای کسب مشاوره رایگان و بررسی شرایط موجود با مشاورین موسسه آریاناپارس در ارتباط باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کارشناسی ارشد در فرانسه کارشناسی ارشد در فرانسه کارشناسی ارشد در فرانسه کارشناسی ارشد در فرانسه کارشناسی ارشد در فرانسه

    شبکه های اجتماعی

    arrow up