شرایط کار در ترکیه

ترکیه به عنوان پل بین اروپا و آسیا، دروازه ای جذاب برای نیروی کار خارجی می باشد که امیدوارند که چشم انداز کسب و کار جهانی را به دست آورند. کار در ترکیه در شرکت های بزرگ کشور انگلستان که در ترکیه نمایندگی دارند مانند Marks & Spencer ،HSBC ،Vodafone و BP جذاب است. با توجه به علاقه دولت ترکیه به امور مربوط به زبان انگلیسی، معلمان و اساتید زبان انگلیسی از شانس بالایی برای کار در ترکیه برخوردار می باشند. تقاضا در نقاط خاص از جمله استانبول، آنکارا و ازمیر برای این حرفه بسیار زیاد است.

آشنایی با ترکیه

ترکیه یک کشور از میراث فرهنگی متنوع است که در تقاطع اروپا و آسیا واقع شده است. زیبایی معماری، پارک های خیره کننده ملی و بسیاری از نقاط مورد علاقه، از دلایل جذب مهاجران به کشور ترکیه می باشد.

ترکیه از شمال به دریای سیاه، از غرب به دریای اژه و از جنوب غربی به دریای مدیترانه راه دارد. این کشور از غرب با بلغارستان و یونان، از شمال شرقی با ارمنستان، آذربایجان و گرجستان و از جنوب شرقی با سوریه، عراق و ایران همسایه است. آنکارا پایتخت این کشور می باشد و مهم ترین شهرهای ترکیه عبارتند از: استانبول، آدانا، ارزروم، آنتالیا، آغری، ازمیر، بورسا، قونیه و وان.

مهم ترین شهر تاریخی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه، شهر استانبول می باشد که قسمتی از آن در اروپا واقع شده است و یکی از شهرهایی است که سالانه توریست های زیادی را در خود جای داده است.

قوانین کار در ترکیه چگونه است؟

قانون حقوقی کار ترکیه، ۴۵ ساعت کار در هفته را تعریف می کند. شرکت های بزرگ از روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ باز هستند، هرچند که اغلب بسته به شغل تغییر می کند. کارکنان تمام وقت از حمایت اتحادیه بهره می برند، هرچند اتحادیه های ترکیه با محدودیت های خاصی مواجه هستند.
کار در ترکیه
 

به رغم قانون، هیچ هفته کاری استاندارد در ترکیه وجود ندارد. در حالی که کارکنان شرکت های بزرگ ممکن است ۴۵ ساعت در هفته با اضافه کاری کار کنند، کارگران خارجی در صنعت گردشگری (به خصوص در بخش رستوران) ممکن است خودشان ساعت های طولانی تر را برای کار کردن تعیین کنند.

کارگران ترکیه در سن ۱۵ سالگی واجد شرایط اشتغال کامل هستند و فقر گسترده به این معنی است که بسیاری از آنها به طور کامل از آن استفاده می کنند. کودکان ۱۳ ساله واجد شرایط برای اشتغال پاره وقت می باشند تا زمانی که کار فیزیکی سخت انجام ندهند.

قراردادهای کار در ترکیه “قراردادهای خدمات” نامیده می شود و اگر برای مدت بیش از یک سال مشغول به کار هستید، قرارداد شما باید به صورت کتبی باشد. قراردادها باید حقوق و مزایا، زمان تعطیلات و ساعات کار را مشخص کنند. هرگونه مزایای اضافی در قرارداد شما نیز ذکر شده است.

چه روش هایی برای کار در ترکیه وجود دارد؟

هر خارجی که قصد کار در کشور ترکیه را داشته باشد، مستلزم مجوز کار معتبر است. این مجوزها توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) صادر شده است. اکثر خارجی ها باید برای مجوز کار خود همزمان با ویزای کاری درخواست کنند. این به این معنی است که شما درخواست ویزای کار خود را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خودتان ارسال می کنید، در حالی که کارفرمای شما مدارک مورد نیاز را به MLSS ارسال می کند.

کار در ترکیه

اجزای اساسی یک درخواست ویزای کاری ترکیه همانند بسیاری دیگر از کشورها است. یک نامه همراه و یک CV می باشد. متقاضیان در صورت تایید ابتدایی از جانب کارفرما برای مصاحبه شغلی وارد این کشور می شوند و در صورت تایید نهایی می توانند به صورت رسمی در این کشور مشغول به کار شوند.

تعدادی از سایت های شغلی که می توانید استفاده کنید:

  • Expat.com
  • iSKUR
  • Jobs In Istanbul
  • Learn4Good
  • Marmaris Recruitment
  • Reed.co.uk – Jobs In Turkey
  • Secretcv.com
  • Totaljobs – Jobs In Turkey
  • Yenibiris.com

برای دریافت ویزای کار ترکیه چه مدارکی لازم است؟

به صورت کلی متقاضیان برای کار در ترکیه و برای دریافت مجوز های لازم، باید مدارک مورد نیاز را به سفارت ارائه دهند. مدارک عبارتند از:

  • یک نامه رسمی در مورد پیشنهاد شغلی
  • بیمه درمانی معتبر
  • یک گذرنامه معتبر برای ۶۰ روز پس از مدت استخدام
  • عکس

در صورت تائید از جانب کارفرما، کارفرما موظف است در مدت زمان ۱۰ روز درخواست خود را برای جذب نیروی خارجی به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه صادر کند. برای تایید نهایی نیاز به ثبت نام کارجو در اداره پلیس محلی ترکیه می باشد.

در صورت ۵ سال فعالیت قانونی بی وقفه در ترکیه شما مجاز به اخذ مجوز کار مستقل می باشید که با دریافت این مجوز، اجازه کار فردی برای فرد درخواست کننده صادر می شود. این مجوز زمانی حائز اهمیت می باشد که هدف نهایی شروع کسب و کار در ترکیه است. وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا مسئول بررسی مجوز کار مستقل و صادر کردن آن می باشد.

شرایط دریافت اقامت ترکیه چگونه است؟

اخذ اقامت ترکیه با شرایط به خصوصی قابل دسترس می باشد. برای اخذ اقامت از طریق کار در ترکیه باید شرایط زیر را برآورده کرد.

  • ۸ سال اقامت دائم در ترکیه
  • عدم دریافت کمک اجتماعی در ۳ سال گذشته
  • درآمد کافی و پایدار برای حفظ خود و خانواده
  • بیمه معتبر (برای متقاضیان زیر ۶۵ سال)
  • عدم سوابق کیفری
  • شماره مالیاتی

ویزای کار ترکیه چه مزایا و معایبی دارد؟

صرف نظر از جایی که می خواهید کار کنید، تسلط بر زبان ترکی، اگر نه یک الزام شغلی، یک دارایی بزرگ به شمار می آید. به علت آشفتگی های سیاسی و عدم اطمینان در سراسر منطقه، بازار کار در کشور ترکیه مناسب نمی باشد و افراد با شانس کمی می توانند از این طریق برای مهاجرت به ترکیه اقدام نمایند. به صورت کلی فرصت های شغلی برای خارجی ها در ترکیه محدود است و نیروی کار خارجی حق انتخاب تمامی مشاغل را ندارند.

بهترین مشاغل برای کار در ترکیه کدامند؟

با توجه به اهمیت ویژه کشور ترکیه به صنعت گردشگری، مشاغل مرتبط با این حرفه و زبان انگلیسی در این کشور بیشتر قابل دسترس نیروی کار خارجی می باشد. از بهترین مشاغل کشور ترکیه می توان به مهندسی، دارایی، مالیه، سرمایه گذاری و آی تی اشاره کرد. بهترین مشاغل با توجه به میزان درآمد در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد.

کار در ترکیه
  1. Urologist
  2. Naturopathic Physician
  3. Neurologist
  4. Physician – Infectious Disease
  5. Chief Executive Officer

از آنجا که مهم ترین اصل در امور مهاجرتی، مقوله اطمینان و اعتماد در همه مقاطع پروسه های مختلف می باشد، برند آریاناپارس که تنها دارنده مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در ایران می باشد، شرایط ایجاد بستر اطمینان و آسودگی خیال را برای متقاضیان مهاجرت به ترکیه را فراهم آورده است.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲ پاسخ به “کار در ترکیه”

    1. افسانه گفت:

      سلام
      من توی زمینه ی آشپزی چند سال سابقه ی کار حرفه ای دارم و مدرک فنی حرفه ای بین المللی هم دارم.
      تو شهرهای استانبول و آنتالیا مبخوام به عنوان سرآشپز کار کنم.
      چه مدارکی باید بیارم براتون؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کار در ترکیه کار در ترکیه کار در ترکیه کار در ترکیه کار در ترکیه

    شبکه های اجتماعی

    arrow up