استارت آپ چیست؟

استارت آپ یک شرکت جوان است که توسط یک یا چند کار آفرین تاسیس شده است تا یک محصول یا خدمات منحصر به فرد تولید کند و آن را به بازار عرضه کند. استارت آپ، سرمایه گذاری است که توسط بنیانگذاران آن پیرامون یک ایده یا مشکلی با احتمال فرصت و تأثیر قابل توجه در تجارت آغاز می شود. هر دو تعریف عنوان شده برای استارتاپ صحیح می باشد.

استارت آپ های موفق چیزی را در مکان و در زمان مناسب ایجاد می کنند. یعنی اگر محصولی که ساخته شده عالی باشد، اما اگر زمان عرضه نباشد، نفوذ به اکوسیستم دشوار است. از همین رو وظیفه آنها بهبود کیفیت محصول در زمان بندی مناسب می باشد. همه استارت آپ ها به منظور ایجاد یک کسب و کار و بهبود شرایط فعلی راه اندازی می شوند.

استارت آپ ها بیشتر مشاغل جدید را ایجاد می کنند، استعدادهای بین المللی و سرمایه گذاری های مستقیم خارجی را جذب می نمایند. در دنیای امروز استارتاپ ها حرف اول را برای ارتقا سطح کیفی زندگی می زنند و باعث ارتقا و بهبود کیفیت زندگی می شوند. برخی از موفق ترین کار آفرینان تاریخ، استارت آپ هایی مانند مایکروسافت (بنیانگذار بیل گیتس)، فورد موتور (بنیانگذار هنری فورد) و مک دونالد (بنیانگذار ری کروک) را ایجاد کردند.

ویدئو آشنایی با استارت آپ

 

انواع استارت آپ

اصطلاح استارت آپ، اصطلاحی برای توصیف و شناسایی یک شرکت جدید یا مراحل اولیه با پتانسیل رشد بالاتر از حد معمول به دلیل فناوری در حال توسعه است. این بدان معنا بود که برای امکان رشد بالقوه، این فناوری به فناوری جدید و از دهه ۹۰ نیز به اینترنت به عنوان عامل توانمند کننده رشد بالقوه پیوسته است. این استارت آپ ها به عنوان استارت آپ های اینترنتی یا به طور گسترده تر استارت اپ های فناوری شناخته می شدند و به همین ترتیب اصطلاح “استارتاپ” هنوز هم عمدتا به عنوان “استارتاپ فناوری” شناخته می شود. انواع استارت آپ ها از هدف و میزان سرمایه در گردش آنها درست می شوند. به صورت کلی استارتاپ ها را می توان به شش گروه کلی دسته بندی کرد. در ادامه به انواع استارت آپ اشاره می شود.

The Lifestyle Startup

در این نوع استارت آپ، معمولا افراد به دنبال علایق خود برای ایجاد یک کسب و کار می باشند. در این نوع روش استارت آپ معمولا انگیزه های مالی در جایگاه دوم قرار می گیرد. این دسته از افراد علاقه مند به کار کردن برای دیگران نمی باشند و به دنبال ایجاد کسب و کار شخصی هستند.

Small businesses

مشاغل کوچک فروشگاه های مواد غذایی ، آرایشگاه ها، نانوایان، آژانس های مسافرتی، نجارها، برق کارها و غیره هستند. این نوع از استارت آپ مختص به افرادی می باشد که به دنبال ایجاد تجارت در بخش خدمات می باشند.

Silicon Valley-type startups

گوگل، اوبر، فیسبوک، توییتر  از آخرین نمونه های راه اندازی این دسته از استارت آپ ها هستند. از همان ابتدا، بنیانگذاران معتقدند که آنها می خواهند جهان را تغییر دهند. چنین استارت آپ هایی بهترین و درخشان ترین ها را استخدام می کنند و به دنبال سرمایه گذاری بیشتر برای رونق کسب و کار خود هستند.

Startups designed to be quickly sold, flipped

در چند سال گذشته که راه حل های وب و برنامه های تلفن همراه را ارائه می دهند، رونق گرفته است. هدف آنها ساختن یک شرکت میلیارد دلاری نیست، بلکه به شرکت های بزرگتر فروخته می شوند. این دسته از مشاغل به بهبود و کاهش هزینه و زمان محصولات کمک می نمایند.

Large company startups

شرکت های بزرگ چرخه های حیات محدودی دارند و طی دهه گذشته این چرخه ها کوتاه تر شده اند. بیشتر آنها با حفظ نوآوری و ارائه محصولات جدید که انواع مختلفی از محصولات اصلی آنها می باشد، به دنبال تغییر در سلیقه مشتری می باشند.

Social startups

کارآفرینان اجتماعی کمتر از هر نوع بنیانگذار دیگری بلند پرواز، پرشور یا تحت تأثیر مسائل مالی قرار می گیرند. این نوع از استارت آپ ها به دنبال تبدیل جهان به مکان بهتری می باشند.

مراحل و نحوه راه اندازی استارت آپ

به صورت کلی روند و نحوه راه اندازی استارت آپ در هر یک از کشورهای دنیا متفاوت می باشد و نمی توان یک روند واحد را برای همه کشورهای دنیا بیان نمود. معمول ترین روند برای انجام این کار را می توان به صورت زیر و در ۶ مرحله شرح داد. این روند کمک شایانی به علاقه مندان ایجاد یک کسب و کار در هر کشوری می کند.

ارزیابی شخصی انجام دهید.

در ابتدا کار استارت آپ باید خودتان را به درستی بشناسید و نقاط قوت و ضعف خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار سبب می گردد تا در مسیر درستی قدم بردارید. این مرحله قرار نیست شما را از شروع کار خود منصرف کند. بلکه اینجاست که شما را به فکر و برنامه ریزی سوق می دهد. یک سری سوال از خودتان در این مسیر به شما کمک می کند.

  1. چرا می خواهید یک کار تجاری راه اندازی کنید؟
  2. چه مهارت هایی دارید؟
  3. چه صنایعی را می شناسید؟
  4. آیا این یک کار تمام وقت یا پاره وقت خواهد بود؟

صنعت خود را تحلیل کنید.

هر چقدر بیشتر در مورد صنعت خود بدانید ، از مزیت و محافظت بیشتری برخوردار  خواهید شد. هنگامی که در مورد شغلی متناسب با اهداف و سبک زندگی خود تصمیم گرفتید، ایده خود را ارزیابی کنید. چه کسی محصول یا خدمات شما را خریداری می کند؟ رقبای شما چه کسانی خواهند بود؟ در این مرحله همچنین باید بفهمید که برای شروع کار چقدر پول لازم دارید.

مخاطبان هدف خود را ارزیابی کنید.

اگر دوست دارید، حتی می توانید یک قدم جلو بروید و نیازهای مشتری را که در حال حاضر توسط مشاغل این صنعت تأمین نمی شود، در نظر بگیرید. زمان خوبی است تا نگاهی به رقبای بالقوه بیندازیم و به یاد داشته باشید، حضور رقبا اغلب نشانه خوبی است! این بدان معناست که بازار کالاها یا خدمات شما از قبل وجود دارد، بنابراین می دانید که مشتریان بالقوه ای دارید که مایل به صرف هزینه برای محصول یا خدمات شما هستند.

برنامه ای برای تامین بودجه داشته باشید.

متناسب با اندازه و اهداف سرمایه گذاری، ممکن است برای انجام استارت آپ مورد نظر به یک سرمایه گذار نیاز داشته باشید. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته همانند کشور کانادا، سرمایه گذارانی وجود دارند که در صورت ارائه طرح موفق و کارآمد، از ایده شما استقبال می نمایند.

محل کار خود را انتخاب نمایید.

در برخی از استارتاپ ها نیازی به محل کار نمی باشد و کار کاملا به صورت مجازی صورت می گیرد. در صورت ایجاد کسب و کار که نیاز به محل کار دارد، یافتن محل کار مناسب و تامین هزینه های جاری آن را در دستور کار خود قرار دهید. به عواملی همچون قیمت، دسترسی ساده، توزیع رقبا برای یافتن محل کار دقت نمایید.

تجارت خود را راه اندازی کنید.

واقع بینانه، ثبت کسب و کار اولین قدم در جهت واقعی سازی آن است. با این حال، همانند مرحله ارزیابی شخصی، وقت خود را صرف کنید تا با مزایا و معایب نهادهای مختلف تجاری آشنا شوید. پس از راه اندازی کسب و کار، تازه روند کار به صورت قانونی شروع می شود. در ابتدا مسیر آزمون و خطاهای زیادی وجود دارد و اگر کاری بدون هیچ مشکلی و یا خطایی پیش رود، منطقی نمی باشد.

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق استارت آپ

فاکتورهای زیادی برای موفقیت یک استارت آپ وجود دارد از جمله عزم، انگیزه، نوآوری، نیروی کار با استعداد و البته یک ایده عالی. با توجه به این موضوع که در حال حاضر استارت آپ های زیادی در دنیا به دنبال بهبود شرایط زندگی خود یا بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه می باشند. از بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق استارت آپ می توان به آلمان، ژاپن و آمریکا اشاره کرد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

کشور آلمان

کشور آلمان فرصت گسترده ای را برای مهاجران نوآور و مشتاق فراهم می کند و جذب استعدادها از سراسر جهان را آسان تر می کند. مهاجرت به آلمان گزینه های مطلوب مالی و فرهنگ شفاف تجاری را برای شرکت های نوپا ارائه می دهد. این کشور دارای جامعه نیروی کار بسیار تحصیل کرده، ارتباطات جهانی، نیروی کار ماهر و زیرساخت های کاملاً پیشرفته است. استارت آپ های مشهوری که ریشه در آلمان دارند، شامل SoundCloud ،Trivago و Clue است.

کشور ژاپن

ژاپن به اکوسیستم راه اندازی جهانی کمک می کند که به سرعت در حال رشد است. طبق وزارت اقتصاد ژاپن، این کشور میزبان ۱۰ هزار استارت آپ است. ژاپن در بخش هایی مانند الکترونیک و تولید خودرو به یک رهبر تبدیل شده است و برخی از استارت آپ های برجسته ژاپنی شامل مرکاری ، اسمارت نیوز و هاچی تاما هستند.

کشور آمریکا

حضور کشور آمریکا در لیست برترین کشورهای دنیا برای ایجاد استارت آپ خارج از فکر نمی باشد و همچنین این کشور سابقه طولانی در زمینه کار آفرینی و استارتاپ دارد. ایالات متحده از لحاظ ارتباطات جهانی ، زیرساخت های پیشرفته ، تخصص فن آوری و کار آفرینی امتیاز بالایی کسب کرده است. نام های بزرگ دنیای تجارت فناوری مانند Google ،Facebook ،Microsoft ، Uber و غیره در ایالات متحده مستقر هستند.

کشور انگلستان

انگلستان به دلیل وجود استارتاپ های متعدد فناوری شناخته شده است. همچنین ، انگلیس به دلیل وجود دانشگاه های کلاس جهانی و مجموعه ای از استعدادهای بین المللی نیز مشهور است. اکوسیستم استارت آپی فناوری بریتانیا به دلیل ارتباطات جهانی، زیرساخت ها و چارچوب های قانونی بسیار پیشرفته، جمعیت تحصیل کرده و نیروی کار واجد شرایط فنی، به تولید استارتاپ های نوآور مانند TransferWise ،Revolut Perkbox کمک کرده است.

کشور سوئیس

سوئیس در سال ۲۰۱۷ به عنوان نوآورترین کشور جهان شناخته شده است و سابقه طولانی در سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه دارد. این کشور به دلیل در دسترس بودن جمعیت تحصیل کرده، یک چارچوب قانونی کاملاً توسعه یافته و دسترسی آسان به سرمایه ای که به سود مشاغل است، از یک اکوسیستم استارتاپی موفق برخوردار است. oivant Science Dfinity و Ethereum در میان برخی از استارت آپ های قابل توجه سوئیس هستند.

هزینه راه اندازی کسب و کار

ارزانترین و راحتترین کشورها برای راه اندازی استارت آپ

با توجه به تفاوت نرخ ارز و افزایش هزینه های روش های مهاجرتی، یکی از بهترین روش های موجود برای مهاجرت روش استارت آپ می باشد. در این روش افراد به واسطه ایده های خلاقانه خود و بدون پرداخت هزینه می توانند برای کسب اقامت از کشورهای مختلف اقدام نمایند. در همین راستا قوانین هر کشور برای نحوه اقدام و روند اجرایی استارت آپ متفاوت می باشد. از ارزانترین و راحتترین کشورها برای راه اندازی استارت آپ می توان به کشورهای کانادا، پرتغال، لهستان و لیتوانی اشاره کرد. در ادامه شرایط استارت آپ در کشورهای کانادا و لهستان مورد بررسی قرار می گیرد.

استارت آپ کانادا

استارت آپ کانادا برنامه نوپایی برای کارآفرینانی که به دنبال ایجاد یک کسب و کار در کانادا می باشند، است. کشور کانادا به عنوان یکی از ساده ترین کشورهای دنیا برای ایجاد استارتاپ به شمار می رود. در این کشور بدون پرداخت هیچ هزینه ای مهاجران و فقط با ارائه یک ایده خلاقانه قادر خواهند بود به این کشور مهاجرت نمایند.

سرمایه گذارانی در کشور کانادا حضور دارند که با توجه به ایده فرد، سرمایه ای را در اختیار آنان قرار می دهند. این روش به عنوان یکی از برترین مزایای کشور کانادا محسوب می گردد. افراد با دانش زبان ابتدایی و ایده خلاقانه به راحتی به همراه خانواده خود اجازه ورود به کشور کانادا را دریافت می نمایند و پس از طی کردن یک بازه زمانی به اقامت کانادا منجر می شود.

استارت آپ پرتغال و لهستان

برخی از کشورهای اروپایی همچون پرتغال، لهستان و لیتوانی برای جذب ایده های خلاقانه، برنامه استارت آپ را راه اندازی کرده اند. افراد با توجه به ایده های خود قادر خواهند بود برای این روش اقدام نمایند. در صورت تایید طرح اقتصادی ویزای یک تا سه ساله به افراد اعطا می شود. بازم به ذکر است که این ویزا به تمامی اعضای خانواده تعلق می گیرد.

کشورهای پرتغال و لهستان به عنوان راحتترین کشورهای دنیا برای راه اندازی استارت آپ به شمار می روند. این نکته به واسطه شرایط ساده ای که دولت این دو کشور پیش روی مهاجران قرار می دهد، می باشد. در روش استارت آپ کشورهای پرتغال و لهستان، افراد اجباری به سرمایه گذاری در طرح توجیهی اعلام شده ندارند و قادر خواهند بود با توجه به شرایط کشور، در هر زمینه فعالیت داشته باشند.

نتیجه گیری

به صورت کلی استارت آپ ها با ایده های خلاق و برنامه ریزی صحیح به نتیجه مطلوب خواهند رسید. این استارتاپ ها هر کدام به واسطه دلایلی شروع به فعالیت کرده اند؛ برخی برای امیال شخصی، برخی برای بهبود کیفیت زندگی همه مردم و برخی برای افزایش درآمد.

انتخاب کشور مناسب برای اقدام به عوامل و فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار برای انتخاب یک کشور می توان به راحت بودن اقدام، میزان سرمایه مورد نیاز و امکان اخذ ویزا اشاره کرد. با در نظر گرفتن این مسائل عنوان شده می توان کشورهای کانادا، لهستان، لیتوانی و پرتغال را به عنوان برترین گزینه برای ایرانیان معرفی نمود.

چه کشوری را برای ایجاد و راه اندازی استارت آپ انتخاب می نمایید؟ نظرات و دلایل خود را از طریق دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه و بررسی شرایط خود برای امور مهاجرتی می توانید با مشاورین موسسه آریاناپارس به صورت کاملا رایگان در ارتباط باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    استارت آپ استارت آپ استارت آپ استارت آپ استارت آپ

    شبکه های اجتماعی

    arrow up