آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط زندگی در روسیه

Living conditions in Russia

زندگی در روسیه همه افراد را به یاد سرما و یا هاکی روی یخ می اندازد. بسیاری از افراد تصور سرزمین مملو از برف را از کشور روسیه  دارند. افرادی که قصد تحصیل و یا کار در این کشور را دارند می بایست با ابعاد مختلف زندگی در این کشور مانند هزینه ها و فرهنگ آن آشنا شوند.

مهاجرت به کشوری دیگر گام مهمی در زندگی هر فرد می باشد، بنابراین آمادگی شخص قبل از سفر از الزامات مهاجرت برای هر فرد می باشد. زندگی با زبان و فرهنگ جدید در سرزمینی نو چالش های را به همراه خواهد داشت. در مقاله پیش رو قصد داریم در ارتباط با ابعاد مختلف زندگی در شهرهای روسیه بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

روسیه,روسیه,روسیه

معایب زندگی در روسیه چیست؟

 همه کشورهای دنیا علی رغم مزایایی که از جهات مختلف برای زندگی دارند، از مشکلاتی نیز برخوردارند . این مشکلات می تواند در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی باشد که در این بخش از مقاله با تعدادی از آنها آشنا می شویم.

شهرها برای مردم ساخته نشده اند

یکی از مشکلاتی که در کشور روسیه ممکن است با آن مواجه شوید معماری نه چندان زیبای این کشور می باشد گویی که شهر ها برای مردم ساخته نشده اند.

تصور توریست ها از مسکو به عنوان ثروتمند ترین شهر روسیه جایی شبیه به کاخ کرملین و یا کلیسای جامع باسیل می باشد در حالی که در فضای شهری با همچنین صحنه های مواجه نمی شوند. خانه ها قدیمی و معماری یکنواخت و بی روح ساختمان ها گاهی برای مهاجران خوشایند نیست.

اختلاف طبقاتی مشهود است

بیشتر از ۲۰ میلیون نفر مردم روسیه در فقر زندگی می کنند، ولی اگر درآمد شما بیش از ۱۰۰۰۰ روبل در ماه یعنی معادل ۱۴۰ دلار باشد، با محاسبات دولت در دسته افراد ثروتمند قرار می گیرید که همین گواه از شرایط بد اقتصادی و احتساب نادرست دولت از سطح در آمد در مقابل گرانی در شهر مسکو دارد.

خدمات درمانی ضعیف

خدمات بهداشتی و درمانی در کشور روسیه از کیفیت پایینی برخوردار است. تصاویری که سالانه از مراکز درمانی کشور روسیه منتشر می گردد گواه این است که گاهی به دلیل امکانات ضعیفی که در مراکز درمانی وجود دارد بیماران در روسیه دچار مشکلات جدی می گردند.

مزایای زندگی در روسیه چیست؟

علی رغم مشکلاتی که در کشور روسیه وجود دارد می توان به نکاتی اشاره کرد که زندگی در روسیه را به انتخاب های ارجح هر شخصی تبدیل می نماید که به چند مورد از ان ها اشاره می کنیم

محیط تحصیلی فوق العاده

روسیه از آن دست کشورهایی است که تحصیل در آن از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. دانشگاه های روسیه از سطح علمی بالایی برخوردارند و رشته های گوناگونی در دانشگاه ها در حال تدریس می باشند. بخش تحقیقاتی دانشگاه ها فعالانه در حال جذب دانشجویان خارجی به منظور ارتقای سطح علمی برای تحصیل در روسیه می باشد.

هر ساعتی از شبانه روز خرید کنید

زندگی در روسیه به نوعی یعنی هر ساعتی از شبانه روز هر چه می خواهید تهییه نمایید. همه نوع خدماتی در ساعات مختلفی از شبانه روز در اختیارتان قرا می گیرد، اگر نیمه شب احتیاج به کتابی داشتید کتابفروشی باز است، اگر زمان خاصی از شب لامپ منزلتان سوخت نگران نباشید چون فروشگاه ها باز هستند و اگر نیمه شب خواستید گل بخرید هم گل فروشی ها باز هستند.

بدون نسخه دارو بخرید!

یکی از مزایای زندگی در روسیه برای مهاجرین هدر ندادن زمان و پول برای ملاقات پزشک می باشد چرا که قادر خواهید بود بدون داشتن نسخه، یکسری از داروها را از داروخانه خریداری نمایید. البته گاهی خرید دارو بدون نسخه خطراتی را در بر دارد بنابراین باید دقت کرد که در مواقع اضطراری با مراجعه به پزشک داروهای مورد نیاز تهیه شود.

روسیه,روسیه,روسیه

زندگی در روسیه چه تفاوت های با زندگی در ایران دارد؟

یکی از مهم ترین گزینه ها برای هر فرد مهاجری که از طرق های مختلف تحصیلی و یا کاری وارد هر کشوری می گردد، هزینه ها می باشد. در این بخش به بیان تفاوت هزینه ها در ایران و روسیه و چند تفاوت دیگر می پردازیم تا با آشنایی بیشتر خود را برای سفر آماده کنید.

تفاوت هزینه های زندگی در ایران و روسیه

قیمت دلار در روسیه در سال ۲۰۱۲، ۳۰ روبل بوده است که در نوامبر ۲۰۱۴ افزایش ناگهانی به ۷۰ روبل داشته که مشابه شرایط افزایش دلار در ایران بوده است. البته مشکلی که در ایران وجود دارد نداشتن درآمد سالانه می باشد در حالی که در روسیه نسبت در آمد ماهیانه اقشار مختلف از ایران بهتر می باشد.

خرد و خوراک در ایران و روسیه نسبتا مشابه است هزینه یک وعده غذای یک نفره در رستوران در ایران ۲۰ هزار تومان و در روسه ۳۵ هزارتومان است. برخی از اقلام نیز گاهی ارزانتر هستند به عنوان مثال یک فنجان کاپو چینو در ایران ۹۰۰۰ تومان در حالی که معادل روبل روسیه ۷۰۰۰ تومان می باشد.

یکی از معیارهای سنجش گرانی و ارزانی در شهر های مختلف دنیا وضعیت گرانی کالاها و مقایسه آنها با یکدیگر در شهرهای دیگر دنیا می باشد که همانطور که اشاره شد تهران و مسکو تفاوت فاحشی در این زمینه ندارند.

خود را برای گرما آماده کنید!

همانطوری که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم تصور بسیاری از مردم از زندگی در کشور روسیه یعنیی پوشیدن کت های بلند و کلاه های پشمی، در حالی که این تصور اشتباه است و تابستان های روسیه از ایران بسیار گرمتر است به حدی که دمای هوا در ماه جولای به بالای ۳۵ درجه می رسد، پس خود را برای گرمای تابستان آماده کنید.

خدمات پزشکی رایگان می باشد

تمام شهروندان روسیه تحت پوشش طیف کاملی از خدمات پزشکی رایگان با بودجه دولتی قرار دارند. با این حال، در دسترس بودن و کیفیت خدمات بسیار متفاوت است و مراقبت های پزشکی به ویژه در مقایسه با استانداردی که برخی از مهاجران ممکن است انتظار داشته باشند متفاوت است.

توصیه می شود اگر شخصی بیماری خاصی دارد و  قصد مهاجرت به روسیه را دارد با مراجعه به وبسایت Rossiyskaya Gazeta از داروی تجویزی خود در این کشور مطمئن شود.

برای مسافرت های طولانی مدت چه کنید؟

بسیاری از ایرانیان برای سفرهای طولانی خود از ماشین  های شخصی استفاده می کنند در حالی که در روسیه به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت و وسعت کشور، سفر با ماشین های شخصی چندان رایج نمی باشد و از آنجاییکه همه شهرهای بزرگ با هواپیما قابل دسترسی می باشند و طیف گسترده ای نیز از خطوط هوایی روسی وجود دارد، تردد با آنها رایج تر از ماشین های شخصی می باشد.

روسیه,روسیه,روسیه

زندگی شما در روسیه چگونه خواهد بود؟

برای مهاجرت به هر کشوری می بایست با یکسری از حقایق آن آشنا شوید تا بتوانید تصمیم درستی برای مهاجرت به آن کشور داشته باشید. مواجهه با شرایط فرهنگی و آداب و رسوم غذایی جدید در محیطی که برای اولین بار قصد زندگی در آن کشور را دارید با چالش هایی همراه می باشد که با آشنایی بیشتر می توانید به راحتی با این چالش ها کنار بیایید.

زمستان های کشنده!

هیچ راه دیگری وجود ندارد، روسیه سرد است. اگر در فصل سرد سال برای دیدن روسیه به این کشور سفر کنید قطعا اولین چیزی که با آن روبرو می شوید، دمای پایین هوا، زمین های لیزی که ممکن است روی آن ها سر بخورید و مقداری کمی هم آفتاب می باشد. پس اگر عاشق سرما هستید روسیه را انتخاب کنید.

یخ ها باید آب شوند

ممکن است اولین چیزی که پس از مهاجرت به روسیه با آن مواجه می شوید دلگیر بودن مردم باشد، در مترو ها و اتوبوس ها مردم حتی لبخند هم نمی زنند و گاهی نشان دادن احساسات بیش از اندازه در این فضاها بی ادبی به حساب می آید.

ولی این را بدانید که وقتی یخ یک روسی با شما آب شود بسیار گرم، مهربان و شوخ خواهد بود. روس ها به گردو شهرت دارند، شاید پوستشان سخت باشد ولی وقتی به درون این پوست سخت نفوذ کنید چیزهای بسیار خوبی خواهید یافت.

مسکو خطرناک است!

همانند همه کشورهای بزرگ و پایتخت های بزرگشان مسکو نیز برای پیاده روی در ساعات دیروقت شب در خیابان های تاریک مناسب نیست ولی اگر بدانید در چه محله ای زندگی می کنید و یک زندگی روتین  داشته باشید جای نگرانی نیست.

ولی یادتان باشد که هر آنچه که در رابطه با روسیه شنیده اید لزوما درست نمی باشد و تجربه زندگی شما در روسیه نمود روشنی از همه چیز را برایتان آشکار خواهد نمود.

زندگی در روسیه برای چه افرادی مناسب است؟

روس ها خود را ملتی فرهیخته می دانند. آنها مطالب زیادی می خوانند و اگر به آنها بگویید که پوشکین یا تولستوی را نخوانده اید بسیار تعجب می کنند! کتاب در روسیه ارزان است و اکثر مردم می توانند هزینه ۵-۱۰ کتاب در ماه را بدون آسیب جدی به بودجه خانواده خریداری کنند. اینها نمونه های ساده ای از مواردی بود که روس ها به آن علاقه مندند بنابراین اگر با حال و هوای روسیه بیشتر آشنا شوید می توانید بفهمید که آیا زندگی در این کشور برای شما مناسب است یا خیر.

اگر به تئاتر علاقه دارید روسیه را انتخاب کنید!

هر شهری حداقل یک تئاتر داد. فرهنگ تئاتر در زمان اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافته بود که بلیط ها از طریق مدارس فروخته می شدند. شهرها به محلات تقسیم می شدند و شخصی وجود داشت که مسئول هر محله خاص بود و شخص مسئول “بخش فرهنگ” بازدید جمعی از تئاتر را ترتیب می داد. همچنین حضور در اجراها در یک گروه همیشه بسیار سرگرم کننده بوده است و این باعث محبوبیت تئاترها شده است.

امروزه، انواع مختلفی از نمایش های تئاتر گسترش یافته است که از نمایش های روسی و شکسپیر گرفته تا کولی ها و تفسیرهای معاصر، پس اگر از آن دسته افراد هستید که به هنر علاقه دارید روسیه گزینه مناسبی است.

روسیه,روسیه,روسیه

اگر از نژاد پرستی متنفرید به روسیه نروید!

اگر از آن دسته افرادی هستید که نژاد پرستی را منفور می دانید زندگی در روسیه گزینه مناسبی برای شما نیست چرا که در کشور روسیه همیشه به عنوان یک بیگانه شناخته می شوید. روزانه وقتی در حال حمل و نقل عمومی هستید و یا در بیمارستان و یا مغازه ای هستید، به شما یادآوری می کنند که یکی از آنها نیستید. این شعار که روسیه برای روس هاست قبلا توسط سرخپوستان ابراز می شد ولی امروزه توسط بسیاری از روس ها پذیرفته شده است.

در مسکو نوشیدنی الکلی گویی یک سنت است!

اگر نمی خواهید که در محیطی زندگی کنید که همه از نوشیدنی های الکلی از سن کم تا پایان زندگیشان استفاده می کنند، به مسکو نروید. زندگی در روسیه یعنی یک کودک مدرسه ای از دوران مدرسه با نوشیدنی های الکلی آشنا می شود که برای بسیاری از خانواده های ایرانی خوشایند نیست.

بسیاری از کیوسک های کوچک و فروشگاه های بزرگ به راحتی به کودکان نوشیدنی الکلی می فروشند! هر واکنش منفی در مقابل الکل، غیر عادی به نظر می رسد و فروش و استفاده از این نوشیدنی ها در هر بازه سنی مشکلی ندارد و گاهی روس ها از خوردن نوشیدنی به حد زیاد به خود افتخار هم می کنند.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره در ایران که به صورت همزمان دارای دو مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد، به شما دوستان عزیز توصیه می نماید برای انجام هر پروسه مهاجرتی با مشاورین مجرب مشورت نمایید تا در صورت نداشتن آگاهی لازم مسیر نادرستی را برای آینده خود انتخاب نکنید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲ پاسخ به “زندگی در روسیه”

    1. جلال سليم گلكو گفت:

      سلام. امروز با سایتتان آشنا شدم. خواستم بدانم که آیا این امکان مهاجرتی موقت ، مثلا شش تا یک ساله برای شرکت در کلاسهای زبان روسی در مسکو و یا سنت پیترزبورگ، هست یا کلا این تیپ مهاجرت موقت زبان اموزی وجود ندارد. تشکر

      • آریانا پارس گفت:

        سلام خدمت شما/ دوره های کالج زبان به غیر از زبان انگلیسی و المانی برای زبان های دیگر در کل شانس بالایی ندارد شما اول باید ببینید که روسیه این کالج ها را دارد یا چقدر شانس برای این دوره ها در این کشور وجود دارد .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up