یکی از اولین خواسته های دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل، اقدام برای برترین دانشگاه های جهان می باشد. این دسته از دانشجویان به دنبال ایجاد فرصت های شغلی بهتر پس از پایان تحصیل می باشند. انتخاب دانشگاه به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد ولی انتخاب برترین ها همیشه جذابیت بیشتری دارد.

تفاوت میان دانشگاه های برتر و سایر دانشگاه ها چیست؟ برترین دانشگاه های جهان در رشته پزشکی کدام اند؟ برترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته حقوق در چه کشوری حضور دارند؟ مزایای تحصیل در برترین دانشگاه های جهان چیست؟ پرطرفدارترین رشته های تحصیلی شامل چه رشته هایی می شود؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

آشنایی با برترین دانشگاه های جهان

Get acquainted with the top universities in the world

آشنایی با برترین دانشگاه های جهان برای آن دسته از دانشجویان حائز اهمیت می باشد که به دنبال علم اندوزی و یا ایجاد یک رزومه ایده آل تحصیلی می باشند. سایت هایی همانند QS و THE سالانه لیستی از برترین دانشگاه های جهان در رشته های مختلف ارائه می دهند. این رتبه بندی از منظرهای مختلف اعم از کیفیت آموزش، اساتید، رضایت مندی دانشجویان و تعداد مقالات بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد.

انتخاب دانشگاه به فاکتورهای زیادی از جمله شهریه دانشگاه، شرایط مورد نیاز برای پذیرش، درصد ورود به بازار کار و رتبه های علمی دانشگاه بستگی دارد. از همین رو دانشجویان متناسب با شرایط مورد نظر، اقدام لازم برای انتخاب دانشگاه را صورت می دهند. در این مقاله برترین دانشگاه های جهان از حیث رتبه های علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

برای ورود به معتبرترین دانشگاه های جهان، دانشجویان با توجه به مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر ملزم به ارائه مدارک گوناگونی خواهند بود، به طور کلی افرادی که دارای شرایط ذیل می باشند از شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مطرح جهان برخوردارند:

  • معدل بالای ۱۷ و ریز نمرات قابل قبول
  • ارائه مقالات بین المللی معتبر (ISI)
  • انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی مورد توجه
  • تالیف کتاب و مقالات معتبر
  • توصیه نامه از اساتید مربوطه
  • انگیزه نامه قابل قبول (SOP)

لازم به ذکر است در حال حاضر سختگیری دانشگاه های برتر جهان در امر پذیرش دانشجو نسبت به دانشگاه های معمولی به مراتب بیشتر است

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

برترین دانشگاه های جهان در رشته پزشکی

رشته پزشکی به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در میان دانشجویان می باشد. بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیا به دنبال تحصیل در برترین دانشگاه های جهان در رشته پزشکی می باشند. این رشته تحصیلی از زیر شاخه های بسیار متنوعی تشکیل گردیده است، برای شرکت در دوره های پزشکی در اغلب کشورها محدودیت سنی وجود دارد و افراد حداکثر تا سن ۲۵ سالگی می توانند جهت تحصیل در دوره های پزشکی اقدام نمایند. در میان ده دانشگاه برتر جهان، کشور آمریکا با ۶ دانشگاه در جایگاه نخست قرار دارد. پس از آمریکا، کشور انگلستان با ۳ نماینده و سوئد با یک دانشگاه در جایگاه بعدی قرار دارند.

ردیف نام دانشگاه کشور
۱ Harvard University آمریکا
۲ University of Oxford انگلستان
۳ University of Cambridge انگلستان
۴ Stanford University آمریکا
۵ Johns Hopkins University آمریکا

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد در سال ۱۶۳۶ در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان برترین دانشگاه جهان برای تحصیل در آمریکا و رشته پزشکی شناخته می شود. در حال حاضر در حدود ۲۳ هزار دانشجو در این دانشگاه، مشغول به تحصیل می باشند که ۲۰ درصد آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. تا به امروز ۸ رئیس جمهور آمریکا از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده اند.

دانشکده پزشکی هاروارد که در شهر بوستون آمریکا واقع شده است، سه ماموریت اصلی را در دستور کار خود قرار داده است: آموزش، تحقیق و ارائه خدمات بالینی. در بخش بالینی با ۴ بیمارستان طرف قرارداد دانشگاه در منطقه بوستون همکاری می کند. هاروارد یادگیری مبتنی بر مسئله را به برنامه درسی معرفی کرده است. همچنین یک برنامه تخصصی وجود دارد که هر سال فقط ۳۰ متقاضی را می پذیرید، که تمرکز آن بر تحقیقات زیست پزشکی است.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد قدیمی ترین دانشگاه انگلیسی زبان دنیاست که تاریخ دقیقی برای تاسیس آن وجود ندارد. آکسفورد دومین دانشگاه برتر جهان در رشته پزشکی است، که در حال حاضر در حدود ۲۱ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل در انگلستان می باشند.

این دانشگاه دارای دو کتابخانه اصلی برای پزشکی و مطالعات بالینی است. آکسفورد علاوه بر دوره مشخص، تجربه زندگی در کالج را به دانشجویان ارائه می دهد، جایی که رویدادهای اجتماعی و آموزش های کوچک برگزار می شود.

دانشگاه جان هاپکینز

دانشگاه جان هاپکینز یک دانشگاه تحقیقاتی و خصوصی آمریکایی در شهر بالتیمور، که در سال ۱۸۷۶ تأسیس شده است. این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه تحقیقاتی ایالات متحده، در بین مؤسسات آموزش عالی بود و امروز بیش از سایر موسسات دانشگاهی آمریکا منابع مالی برای تحقیق در اختیار دارد.

دانشگاه پزشکی جان هاپکینز از زمان تاسیس به دنبال پیشرفت و ارتقا سطح دانشگاهی خود می باشد و در حال حال حاضر در میان ۵ دانشگاه برتر پزشکی جهان واقع شده است. دپارتمان های بیهوشی، پاتولوژی، داخلی، رادیولوژی، جراحی، روانپزشکی، کودکان و زنان از زیر مجموعه های این دانشگاه می باشد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

برترین دانشگاه های جهان در رشته مهندسی

رشته مهندسی طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را در بر می گیرد. در میان ده دانشگاه برتر جهان در رشته مهندسی دو دانشگاه از کشورهای سنگاپور و چین به چشم می خورد ولی طبق معمول برترین دانشگاه های جهان در انحصار آمریکا و انگلستان می باشد. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات تخصصی تر در مورد دانشگاه های دیگر کشور آمریکا و انگلستان هستید می توانید به مقاله ای با عنوان دانشگاه های آمریکا و دانشگاه های انگلستان در سایت ما مراجعه نمایید. رشته مهندسی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، در کلیه کشورهای جهان مشاغل مربوط به مهندسی از بازار کار مناسبی برخوردار می باشند و همواره جزو پردرآمدترین مشاغل دنیا به شمار می آیند.

از این رو دانشجویان فراوانی به منظور بهره مندی از آینده ای روشن و رسیدن به موفقیت این رشته تحصیلی را انتخاب می نمایند. در رشته های خاص مهندسی، رتبه بندی کلی با تغییراتی همراه است. به طور مثال در رشته مهندسی عمران، دانشگاه دلف هلند در جایگاه دوم قرار دارد.

ردیف نام دانشگاه کشور
۱ (Massachusetts Institute of Technology (MIT آمریکا
۲ Stanford University آمریکا
۳ University of Cambridge انگلستان
۴ ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology سوئیس
۵ (University of California, Berkeley (UCB آمریکا

دانشگاه MIT

در سایت های رتبه بندی، دانشگاه MIT به عنوان برترین دانشگاه جهان در رشته مهندسی قلمداد می شود. دانشگاه ام ای تی کیفیت خود را در ۸ سال به طور بسیار عالی حفظ کرده است و از سال ۲۰۱۲ جایگاه نخست را در میان برترین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است.

در حال حاضردر این دانشگاه، در حدود ۱۱ هزار دانشجو مشغول به تحصیل می باشند که ۳۰ درصد آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. دوره های تحصیلی در ام ای تی به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه ملزم به ارائه سوابق آموزشی بسیار عالی و مدرک زبان می باشند.

دانشگاه استنفورد

ایالت کالیفرنیا یکی از ایالت های برتر کشور آمریکا از لحاظ آموزش و بهره گیری از دانشگاه های برتر جهان می باشد. دانشگاه استنفورد نمونه ای بارز از این حرف است که در حال حاضر در میان برترین دانشگاه های جهان در رشته مهندسی در جایگاه دوم قرار دارد.

در حال حاضر در حدود ۱۶ هزار دانشجو در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل می باشند. رشته های علوم کامپیوتر، مطالعات محیطی، مهندسی شیمی و مهندسی مواد به عنوان برترین رشته های تحصیلی دانشگاه استنفورد به شمار می روند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

دانشگاه ETH زوریخ

دانشگاه ETH زوریخ به عنوان تنها نماینده کشورهای اتحادیه اروپا در میان برترین دانشگاه های جهان در رشته مهندسی می باشد. رشته مهندسی علوم زمین و دریا به عنوان برترین رشته مهندسی این دانشگاه به شمار می رود. از دیگر رشته های برتر دانشگاه می توان به رشته های معماری، مهندسی شیمی و مهندسی کشاورزی اشاره کرد.

در حال حاضر در حدود ۱۸ هزار دانشجو که نیمی از آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند، در حال تحصیل در دانشگاه ETH می باشند. دروس در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجویان با ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی می توانند برای اخذ پذیرش اقدام نمایند.

دانشگاه برکلی UCB

دانشگاه برکلی در آمریکا به عنوان پنجمین دانشگاه برتر جهان در رشته های مهندسی می باشد. اولین تاریخ رسمی شروع به کار این دانشگاه در سال ۱۸۶۹ میلادی می باشد. این دانشگاه در رتبه بندی کلی در جایگاه بیست و هشتم قرار دارد. از مطرح ترین رشته های تحصیلی دانشگاه برکلی می توان به رشته های مهندسی برق و علوم کامپیوتر اشاره کرد.

هزینه های تحصیل در دانشگاه برکلی برای دانشجویان بین المللی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار دلار به ازای هر سال می باشد. این میزان هزینه به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی بستگی دارد. دانشجویان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه موظف به ارائه سوابق آموزشی ایده آل و مدرک زبان می باشند.

برترین دانشگاه های جهان در رشته MBA

یکی دیگر از رشته های تحصیلی مورد علاقه دانشجویان که کاربرد فراوانی در بازار کار و فعالیت های تجاری و اقتصادی دارد مدیریت می باشد. کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی می تواند به افرادی که به دنبال حرفه های محوری هستند یا شرایط لازم را برای یک موقعیت پیشرفته کسب می کنند، کمک نماید. دانشجویان، مهارت های عملی در رهبری، مدیریت و ارتباطات را همراه با رشته های تخصصی تر فرا خواهند گرفت.

از برترین گرایش های رشته MBA می توان به بازاریابی، مدیریت، حسابداری، مدیریت مالی، کار آفرینی، تجزیه و تحلیل کسب و کار و مدیریت پروژه اشاره کرد. در جدول زیر برترین مراکز ارائه دهند رشته mba در جهان آمده است.

ردیف نام دانشگاه کشور
۱ The Wharton School آمریکا
۲ Stanford Graduate School of Business آمریکا
۳ INSEAD فرانسه
۴ MIT Sloan School of Management آمریکا
۵ Harvard Business School آمریکا
۶ London Business School انگلستان

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

The Wharton School

مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا به عنوان برترین موسسه ارائه دهنده دوره های mba در جهان شناخته می شود. دوره های آموزش Wharton School به زبان انگلیسی ارائه می شود. دانشجویان با ارائه مدرک GMAT و مدرک زبان قادر خواهند بود برای دوره های mba در این مرکز اقدام نمایند. هزینه های تحصیل به طور متوسط ۱۳۵ هزار دلار آمریکا تخمین زده می شود.

رشته های قابل ارائه

  1. Accountancy
  2. Entrepreneurship
  3. Finance
  4. General Management
  5. Health Care Management
  6. Human Resource Management
  7. Information Management
  8. International Management / Business
  9. Leadership
  10. Marketing
  11. Operations Management
  12. Public Administration
  13. Risk Management
  14. Strategic Management
  15. Banking / Financial Services
  16. Consulting
  17. Venture Capital & Private Equity

INSEAD

مدرسه کسب و کار INSEAD فرانسه دوره های ۱۰ ماهه ای را برای دانشجویان علاقه مند به این رشته ارائه می دهد. هزینه های تحصیل در این مرکز بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار یورو در نظر گرفته می شود. ارائه نمره مناسب در آزمون های GMAT و IETLS برای اخذ پذیرش الزامی می باشد. دوره های mba در این مرکز به زبان انگلیسی ارائه می شود.

London Business School

مدرسه LBS در سال ۱۹۴۶ میلادی در شهر لندن شروع به فعالیت نمود. یکی از برترین مزایای مدرسه LBS حضور مداوم در میان برترین دانشگاه های جهان در رشته mba می باشد. رقابت بسیار شدیدی برای اخذ پذیرش از این مدرسه وجود دارد و دانشجویان می بایست معدل مناسب به همراه نمره بالای ۷۰۰ در آزمون GMAT را برای اخذ پذیرش ارائه دهند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

بهترین دانشگاه های جهان در رشته حقوق

رشته حقوق یکی از خاص ترین رشته های تحصیلی به حساب می آید که دانشجویان ایرانی با محدودیت هایی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور همراه می باشند. به طور مثال در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان شرکت در آزمون در اولویت اعطا پذیرش قرار می گیرد. در برخی دیگر از کشورهای اروپایی با توجه به تفاوت قوانین حقوقی اقدام برای اخذ دکترا بسیار دشوار می باشد. در جدول زیر به برترین دانشگاه های جهان در رشته حقوق اشاره شده است.

ردیف نام دانشگاه کشور
۱ Harvard University آمریکا
۲ University of Oxford انگلستان
۳ University of Cambridge انگلستان
۴ Yale University آمریکا
۵ Stanford University آمریکا
۶ (The London School of Economics and Political Science (LSE انگلستان

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج سومین دانشگاه برتر جهان در زمینه رشته حقوق می باشد که در کشور انگلستان واقع شده است. از لحاظ قدمت، دانشگاه کمبریج، سومین دانشگاه قدیمی جهان پس از دانشگاه بولونیا و آکسفورد است. این دانشگاه توجه ویژه ای به دانشجویان بین المللی دارد. از همین رو در حدود ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه را این دسته از دانشجویان تشکیل می دهند.

آیزاک نیوتن، چارلز داروین و استیون ویلیام هاوکینگ از دانش آموختگان این دانشگاه می باشند. فرانسیس بیکن حقوق دان انگلیسی که بسیاری او را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی می دانند از دانشگاه کمبریج فارغ التحصیل شده است.

دانشگاه ییل

دانشگاه ییل در سال ۱۷۰۱ میلادی در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه همواره به عنوان یکی از برترین دانشگاه های جهان در رشته حقوق شناخته می شود. دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز از سراسر دنیا قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در آن اقدام نمایند.

در حال حاضر ۱۳ هزار دانشجو در دانشگاه ییل مشغول به تحصیل می باشند. فارغ التحصیلان دانشگاه ییل با شانس بسیار بالایی امکان ورود به بازار کار را دارند. لازم به ذکر است که از حیث درصد ورود دانش آموختگان این دانشگاه به بازار کار در رتبه ۱۳ دنیا قرار دارد.

LSE

مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن در سال ۱۸۹۵ تاسیس گردید. در میان برترین دانشگاه های جهان در رشته حقوق، LSE در جایگاه ششم قرار دارد. از دیگر رشته های برتر آن می توان به جغرافیا، علوم اجتماعی و مدیریت، ارتباطات و مطالعات رسانه و جامعه شناسی اشاره کرد.

دانشجویان بین المللی ۷۰ درصد از دانشجویان کل LSE را تشکیل می دهند. از همین رو دانشجویان از سراسر دنیا در صورت احراز شرایط مورد نیاز همچون سوابق آموزشی و مدرک زبان قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در LSE اقدام نمایند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مزایای تحصیل در برترین دانشگاه های جهان

تحصیل در دانشگاه های برتر از مزیت های زیادی برخوردار است، از شروع یک زندگی خوب و پایدار گرفته تا کار در بهترین محیط های کاری. دانشجویان با تحصیل در برترین دانشگاه های جهان به دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی و اطلاعاتی بسیار ایده آل می باشند. این موضوع بدین معناست که با دانشجویان نخبه از سراسر دنیا در ارتباط می باشند. در ادامه به دیگر مزایای تحصیل در برترین دانشگاه های جهان اشاره می شود.

دسترسی به فرصت های بیشتر کاری

یکی از برترین مزایای تحصیل در دانشگاه های برتر جهان، دسترسی به فرصت های بیشتر کاری می باشد. دانشجویان از شانس بالاتری برای پیدا کردن کار پس از تحصیل برخوردار می باشند. طبق بررسی های صورت گرفته، فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر جهان، با توجه به اخذ توصیه نامه های معتبر از اساتید دانشگاه فرصت و شانس بالایی برای متقاعد کردن کارفرمایان را دارند.

ارائه خدمات عالی تحصیلی

سایت های رتبه بندی دانشگاه های جهان از جمله THE و QS، دانشگاه های دنیا را از حیث کیفیت آموزشی، سطح دانشجویان و اساتید، تعداد ارائه مقالات بین المللی و رضایت دانشجویان مورد بررسی قرار می دهند. دانشجویان با تحصیل در برترین دانشگاه های جهان به این فاکتورهای عنوان شده، دسترسی خواهند داشت. از همین رو از خدمات عالی تحصیلی بهره مند می شوند.

اسرار بر کشف اطلاعات جدید

با توجه به اهمیت پروسه تحقیقات در دانشگاه های برتر جهان، دانشجویان با تحصیل در این دانشگاه ها قادر خواهند بود به جای بررسی اطلاعات قدیمی و بازنگری در این روش ها، بیشتر به کشف اطلاعات جدید بپردازند و ایده های جدید و نوظهور را در عرصه های مختلف ارائه دهند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، آشنایی با برترین دانشگاه های جهان در هر رشته تحصیلی با یک جستجوی اینترنتی امکان پذیر می باشد. شرایط هر دانشگاه و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش، حائز اهمیت است. دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا شانس خود را برای اخذ پذیرش در برترین دانشگاه های جهان امتحان نمایند.

در لیست برترین دانشگاه های جهان، کشورهای آمریکا و انگلستان بیشترین تعداد نماینده را دارند. کشورهایی مثل فرانسه و سوئیس هم در لیست دانشگاه های برتر جای دارند. لازم به ذکر است که در این مقاله چهار رشته پزشکی، حقوق، مهندسی و mba مورد بررسی قرار گرفته است.

چرا باید در برترین دانشگاه های جهان تحصیل کرد؟ این سوالیست که متقاضیان ادامه تحصیل در کشورهای دیگر باید در پایان این مطلب به آن پاسخ دهند. نظرات و دلایل خود را با ما به اشتراک بگذارید و یا برای مشاوره رایگان با مشاورین موسسه آریاناپارس در ارتباط باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up