پادکست مقاله تاثیر کرونا در مهاجرت

ویروس کرونا به عنوان یکی از بیماری های خطرناک دنیا شناخته می شود که در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر مبارزه با این ویروس می باشند. تاثیر ویروس کرونا در مهاجرت به کشورهای دنیا بسیار مشهود می باشد. از همین رو کشورهای دنیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تغییراتی را در برنامه های مهاجرتی خود اعلام کرده اند. در این مقاله تاثیر ویروس کرونا در مهاجرت را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

ویروس کرونا چیست؟

?What is the corona virus

ویروس کرونا در سال ۱۹۶۵ میلادی کشف شده است. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا کرده است و به انسان منتقل می شود. آخرین ویروس کرونا که در حال حاضر تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین به گونه ای جدید مشاهده شد. بازار غذای دریایی ووهان چین به عنوان محل انتشار ویروس کرونا شناخته می شود. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال راه حل هایی برای درمان و یا متوقف کردن روند شیوع این ویروس را در دستور کار خود قرار داده اند.

در ابتدا شواهد حاکی از این موضوع بود که این بیماری از طریق بیماران انتقال پیدا می کند. پس از گذشت چند روز نمونه های از انتقال ویروس کرونا از انسان هم نمایان شد که این موضوع را به بحران تبدیل کرد. ویروس کرونا در حال حاضر در بسیاری از کشورها رخنه کرده است و جوامع بشری درگیر آن می باشند.

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونا بسیار مشابه حالت های سرما خوردگی و ذات الریه می باشد. از همین رو بسیاری از مبتلایان به این ویروس در ابتدا احتمال یکی از بیماری های عنوان شده را ذهن خود می پرورانند. لازم به ذکر است در صورت مشاهده علایمی که به آنها اشاره می شود، حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه فرمایید.

  1. سردرد
  2. سرفه خشک
  3. تب
  4. تنگی نفس
  5. دردهای عضلانی
  6. احساس خستگی
علائم کرونا

تاثیر ویروس کرونا در مهاجرت تحصیل

تاثیر ویروس کرونا بر مهاجرت تحصیلی که به عنوان بیشترین میزان مهاجرت افراد به کشورهای دیگر شناخته می شود، مشهود می باشد. بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای دنیا در حال حاضر، آمار مبتلایان به ویروس کرونا را بررسی می نمایند. در حال حاضر کشورهای شرق آسیا علی الخصوص چین، بیشترین ضربه اقتصادی را متحمل شده است.

تحصیل در چین

اولین اقدام دولت چین برای کنترل ویروس کرونا، قرنطینه کردن شهر ووهان بود که با این کار به دنبال متوقف کردن شیوع ویروس کرونا بودند. به واسطه سرعت انتقال این بیماری، شهرهای دیگر چین و در نهایت کشورهای دیگر دنیا هم درگیر این ویروس شدند. تاثیر ویروس کرونا در مهاجرت به کشورهای شرق آسیا بسیار مشهود می باشد.

افراد زیادی که قصد مهاجرت به کشور چین و سایر کشورهای شرق آسیا را داشتند با محدودیت هایی مواجه شدند. این ویروس تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور چین داشته است. از نکات تاثیر ویروس کرونا در تحصیل در کشور چین می توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از دانشجویان پاکستانی که در شهر ووهان چین مشغول به تحصیل در دانشگاه های این شهر بودند، دیگر امکان بازگشت به کشور خود را نداشتند و می بایست در مدت زمان حل این مشکل در کشور چین حضور داشته باشند.

کرونا در تحصیل چین

مقاطع تحصیلی در کشور چین همچنان تعطیل و خدمات را به افراد ارائه نمی دهند. در حال حاضر در حدود یک ترم دانشگاهی در کشور چین برگزار نمی شود و بسیاری از دانشجویان با محدودیت های ورود و خروج همراه می باشند.

این نکته بدین معناست که دانشجویان چینی که در حال تحصیل در کشورهای دیگر جهان می باشند، امکان بازگشت به کشور خود را ندارند. در حال حاضر دانشجویان چینی تعداد بیشماری از دانشجویان بین المللی همه کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده اند

تحصیل در سایر کشورها

در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا برای شیوع بیماری کرونا، محدودیت و ممنوعیت هایی را در نظر گرفته اند. این محدودیت ها شامل ویزاهای تحصیلی هم می شود. دانشجویان برای تحصیل در سایر کشورها بدون هیچ محدودیتی قادر خواهند بود برای پذیرش دانشگاهی اقدام نمایند

در ارتباط با اخذ ویزای تحصیلی، برخی از کشورهای دنیا که لیست آن در ادامه متن آمد است، اجازه ورود دانشجویان ایرانی را به کشور خود نمی دهند. فلذا در صورت اقدام برای سایر کشورهای دنیا می توان در صورت اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمود.

تاثیر کرونا در مهاجرت برای سفرهای خارجی

کشور ایران به  عنوان یکی از کشورهای درگیر ویروس کرونا، افراد را با مشکلاتی برای سفرهای خارجی مواجه کرده است. از عمده ترین مشکلات پیش روی افراد، محدودیت های سفرهای خارجی برای افراد ایرانی می باشد. این محدودیت شامل ایرانی های خارج از کشور هم می شود.

تاثیر کرونا برای سفرهای خارجی

تاثیر بر تورهای مسافرتی

بسیاری از تورهای نوروزی و تفریحی به واسطه شیوع ویروس کرونا کنسل شده است. از همین رو بسیاری از آژانس های مسافرتی بدون کسر هزینه، مبالغ دریافتی را به متقاضیان عودت می دهند. صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشورهای دنیا قلمداد می شود که ویروس کرونا تاثیر بسزایی را در این صنعت گذاشته است. بسیاری از تورهای زیارتی تعطیل و به زمان های بعد موکول شدند.

بستن مرزها

یکی از تمهیدات در نظر گرفته شده از جانب دولت مردان ایرانی، بستن مرزهای ایرانی و ممنوعیت ورود و خروج به کشور ایران می باشد. بسیاری از افراد برای ورود و خروج با محدودیت هایی همراه می باشند. این نکته به این معناست که باید از بازرسی های در نظر گرفته شده برای ورود به ایران گذشت.

بستن مرزها

بازگشت ایرانی ها

بسیاری از ایرانی هایی که در کشورهای همسایه و یا در حال تحصیل در کشورهای دیگر جهان می باشند با محدودیت هایی همراه هستند. به طور مثال افرادی که در کشور امارات زندگی و یا کار می کنند به طور مستقیم قادر نخواهند بود تا به ایران بازگردند و از امارات به اربیل عراق می روند و پس از آن به ایران باز می گردند.

چه کشورهایی ممنوعیت ورود برای ایرانیان در نظر گرفته اند؟

بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به روند شیوع ویروس کرونا، محدودیت هایی رابرای ورود ایرانیان به کشور خود در نظر گرفته اند. این محدودیت ها در برخی از کشورها با ممنوعیت ورود معنا پیدا می کند. کشورهایی که اجازه ورود ایرانیان را به کشور خود نمی دهند را می توان در لیست زیر مشاهده کرد.

  • ترکیه
  • عراق
  • افغانستان
  • پاکستان
  • آذربایجان
  • ارمنستان
  • ترکمنستان
  • گرجستان
  • کویت
  • اردن
  • قطر
  • امارات
  • عمان
  • روسیه
  • تاجیکستان
  • قزاقستان
  • لبنان

در حال حاضر کشورهای نیوزیلند و استرالیا هم به این تعداد کشور اضافه شده است. از همین رو در حال حاضر ایرانیان نمی توانند برای هر گونه پروسه مهاجرتی برای کشورهای عنوان شده اقدام نمایند. لازم بذکر است که این ممنوعیت های ورود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می باشد و پس از آن ممنوعیت ها برداشته می شود.

کشورهای درگیر ویروس کرونا

در حال حاضر در حدود ۹۸۷ نفر در سراسر کشور ایران مبتلا به ویروس کرونا می باشند که تهران با ۱۷۰ نفر، بیشترین میزان افراد را به خود اختصاص داده است. پس از تهران، استان های مرکزی، البرز، قم، گیلان و اصفهان در جایگاه بعدی جای دارند.

کشورهای درگیر ویروس کرونا

ویروس کرونا در کشورهای زیادی رخنه کرده است. پس از کشور چین که منشا ویروس کرونا در آنجا یافت شده است، ایران و ایتالیا بیشترین میزان مرگ و میر را به ثبت رسانده اند. در جدول زیر کشورهایی که بیشترین میزان فوت را در میان بیماران مبتلا به ویروس کرونا را داشته اند، اشاره شده است.

کشور موارد فوت
چین ۳۱۶۹
ایران ۴۲۹
ایتالیا ۸۲۷
کره جنوبی ۶۶
اسپانیا ۵۵

تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار

با توجه به اینکه جهان درگیر بحران بهداشت عمومی است، مشاغل جهانی به ویژه در بخش فناوری در حال پیشرفت می باشند. چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، طی چند هفته گذشته همه تولید کالاهای مصرفی مانند تلفن، لباس و خودرو را متوقف کرده است. این کشور اقداماتی بی سابقه ای را برای کنترل ویروس انجام داده است.

به طور قطع بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند. این اتفاق به صورت کاملا مشهود در کشور چین به وقوع پیوسته است. بسیاری از شرکت هواپیمایی دنیا بسیاری از پروازهای خود را برای ورود و خروج به چین محدود کرده اند. بسیاری از کسب و کارهای بین المللی در چین متوقف شده است و کارکنان این شرکت ها در محل سکونت خود به ادامه فعالیت می پردازند. بسیاری از مراودات تجاری با کشور چین متوقف شده است که این خود بیانگر تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر کسب و کار می باشد.

کرونا در اقتصاد

آسیب پذیر ترین شرکت ها، شرکت هایی هستند که قطعات و مواد آنها به شدت به کارخانه های چین متکی هستند. فعالیت کارخانجات تولیدی چین در یک ماه گذشته کاهش یافته است و پیش بینی می شود که این روند ادامه داشته باشد.

سوالات افراد در ارتباط با تاثیر کرونا در مهاجرت

به دور از تاثیر ویروس کرونا بر مهاجرت به کشورهای دیگر، بسیاری از افراد سوالاتی در خصوص این ویروس مطرح می نمایند. در این بخش به سوالات پر تکرار در خصوص ویروس کرونا پاسخ داده شده است.

نحوه انتقال

نحوه انتقال ویروس کرونا از سه منبع امکان پذیر می باشد. منبع اول انتقال از پستانداران و پرندگان می باشد که این اتفاق در پین و در شهر ووهان به وقوع پیوست. ویروس کرونا ساعت ها روی سطوح قرار می گیرد که با با یک پاکسازی ساده از بین خواهد رفت. راه دیگر انتقال ویروس از فرد ناقل بیماری می باشد که از طریق دستگاه تنفسی این امکان میسر می باشد.

تاثیر آنتی بیوتیک بر کرونا

کرونا از خانواده ویروس ها می باشد و آنتی بیوتیک تاثیری بر آن نخواهد داشت. آنتی بیوتیک ها برای درمان میکروب های بدن تجویز می شود. از همین رو افراد می توانند با مصرف آنتی بیوتیک ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

در حال حاضر چندین هزار نفر در نیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند. بسیاری از این افراد درمان و یا در حال سپری دوران نقاهت خود می باشند. افراد با رعایت نکات بهداشتی می توانند درصد مبتلا شدن به ویروس کرونا را کاهش دهند.

  1. شست و شوی دستان به طور مکرر
  2. حفظ فاصله با افراد دیگر
  3. پرهیز از تماس دست ها با بینی، چشم و دهان
  4. استفاده از ماسک و دستکش
شستن دستها

مرگ افراد مبتلا

با توجه به آمار منتشر شده از کشورهایی که با ویروس کرونا مقابله می نمایند. میزان مرگ افراد مبتلا به این ویروس برای سنین زیر ۴۰ سال ۲ درصد تخمین زده شده است. این میزان در مقایسه با سایر بیماری های خطرناک بسیار پایین می باشد. از همین رو افراد مبتلا به ویروس کرونا قادر خواهند به زندگی خود ادامه دهند و فقط در شرایط خاص امکان بهبود در آنان کاهش می یابد.

توصیه آریاناپارس برای شرایط موجود

با توجه به تاثیر ویروس کرونا بر مهاجرت، توصیه مشاورین آریاناپارس به آن دسته از افراد که بدنبال هرگونه مهاجرتی به کشورهای دیگر می باشند، تامل و صبر تا ثبات شرایط است. در این بخش به سه پروسه مهاجرتی اشاره می شود.

مسافرها و توریست ها

با توجه به ممنوعیت های در نظر گرفته شده در دیگر کشورها و محدودیت های موجود برای ورود و خروج، در صورت عدم ضرورت از این گونه سفرها، این اقدام را به تاخیر بیاندازند. این نکته بدین معنا می باشد که شانس اخذ ویزای توریستی در این مدت شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است و همچنین امکان انتقال ویروس کرونا به شدت افزایش می یابد.

به طور مثال دولت کانادا تمهیداتی را برای درخواست ویزای توریستی ایرانیان در نظر گرفته است. ایرانی هایی که ضرورتی برای دریافت ویزای توریستی دارند، قادر خواهند بود پرونده خود را به صورت آنلاین سابمیت کنند و پس با ارسال یک وب فرم درخواست خود را مطرح نمایند.

ویزای تحصیلی

با توجه به پروسه های پذیرش از مراکز آموزشی و روند دریافت ویزای تحصیلی، دانشجویان می توانند برای پذیرش اقدام نمایند. به صورت میانگین بازه های زمانی اخذ پذیرش تحصیلی در کشورهای دنیا بین ۲ تا ۳ ماه تخمین زده می شود.

ویزای تحصیلی

این روند را می توان بدون حضور فیزیکی در کشور مورد نظر پیش برد. از همین رو توصیه مشاورین آریاناپارس به دانشجویان اقدام برای اخذ پذیرش دانشگاهی می باشد. لازم بذکر است که در صورت هرگونه مشکلی می توان پذیرش را برای ترم بعد انتقال داد، از همین رو اقدام برای پذیرش دانشگاه منطقی می باشد.

پروسه های اقامتی

پروسه های مهاجرتی را می توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد. در بخش اول برای افرادی که در داخل کشور مورد نظر حضور دارند. این دسته از افراد بدون هیچ محدودیتی می توانند روند اقامتی خود را طی نمایند و در صورت احراز شرایط مورد نظر اقامت را دریافت نمایند.

دسته دوم مختص به افرادی می باشد که در حال حاضر در کشور مورد نظر حضور ندارند. برخی از کشورهای دنیا از جمله کشور کانادا با توجه به شرایط موجود و ممنوعیت های ایرانی ها برای مراجعه به سفارت، مهلت زمانی را برای ایرانی ها در نظر می گیرند.

موسسه آریاناپارس با بیش از ۸ سال سابق درخشان در کلیه امور مهاجرتی به عنوان تنها مجموعه دارنده مجوزهای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت همزمان، دارای وکلا و تیم مهاجرتی متخصص و با تجربه، به شما دوستان عزیز توصیه می کند که دریافت ویزای هر کشوری نیاز به انجام روند کاری به صورت برنامه ریزی شده دارد، بنابراین برای انجام امور مربوط به ویزا با وکلای مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرونا کرونا کرونا کرونا کرونا

شبکه های اجتماعی

arrow up