تحصیل دکتری در آلمان

Doctoral studies in Germany

آلمان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی به خصوص برای دانشجویان ایرانی به شمار می رود. سالانه دانشجویان بین المللی بسیاری به دلیل فرصتهای پژوهشی عالی، در مقطع دکتری در آلمان مشغول به تحصیل می شوند.

اغلب شرکت های آلمانی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همکاری نزدیکی دارند از این رو در آلمان همواره فرصت های بسیاری برای محققان بین المللی در صنعت تحقیقاتی در شرکت های کوچک و بزرگ وجود دارد.

این کشور یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان محسوب می شود و به دلیل سطح خوب اقتصادی و بازار کار عالی و سطح نوآوری بالا توانسته به عنوان قطب بزرگ اقتصادی در اروپا قرار گیرد. تحصیل در مقطع دکترا در آلمان می تواند فرصت های بسیاری برای زندگی، آینده و حرفه شخص به وجود آورد.

شرایط تحصیل دکتری در آلمان

تحصیل مقطع دکتری در آلمان از شهرت فوق العاده ای برخوردار است. موسسات تحقیقاتی، دانشگاه ها و شرکت های آلمانی همواره از دانشجویان بین المللی استقبال می کنند و فرصت های خوبی را به آنها ارائه می دهند. سالانه حدود ۳۰ هزار دانشجوی بین المللی در مقطع دکتری در آلمان فارغ التحصیل می شوند که این میزان خیلی بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است.

سالانه بیش از ۵ هزار دانشمند بین المللی توسط دانشگاه های آلمانی مدرک دکتری دریافت می کنند. با توجه به موضوع، پیشنهاد تحقیق و نوع دانشگاه، روش های متفاوتی برای دریافت مدرک دکتری وجود دارد. رایج ترین روش های تحصیل در آلمان مقطع دکتری، مطالعات فردی دکتری و برنامه های ساختاری دکتری می باشد.

دکترای فردی

این دوره تحصیلی همواره بهترین و پرطرفدارترین دوره تحصیلی به شمار می رود. در این دوره فرد رساله ی خود را تحت نظارت یک استاد راهنما انجام می دهد اما عمدتا دانشجو به صورت مستقل بر روی پروژه خود کار می کند. طول دوره تحصیل در مقطع دکتری بستگی به متقاضی دارد اما عمدتا حدود ۳ الی ۵ سال به طول می انجامد. دانشجو برای اخذ مدرک دکتری، بری انجام امور پژوهشی خود محدود به یک دانشگاه نیست، بلکه می تواند پروژه پژوهشی خود را در یک سازمان غیر دانشگاهی و یا شرکت آلمانی انجام دهد.

برنامه های ساختاری دکتری

در این روش گروهی از دانشجویان مقطع دکتری از سوی گروهی از اساتید راهنما، مشغول به تحصیل می شوند. این روش به روش فردی کاملا متفاوت است زیرا در این روش پروپوزال تحقیقی دانشجو می بایست در قالب طرحی منسجم با دیگر هم گروهی های خود متناسب و مرتبط باشد.

در روش فردی طرح های تحقیقی دانشجویان ساختار آزادانه تر و منعطف تری دارند. بیش از ۷۰۰ طرح با ویژگی های ذکر شده در آلمان وجود دارد که اغلب به زبان انگلیسی ارئه می شوند.

شرایط ورود به مقطع دکتری در آلمان  با توجه به دانشگاه و نوع طرح (انفرادی یا گروهی) متغیر است اما به طور کلی متقاضیان می بایست دارای شرایط عمومی باشند که در ادامه قصد داریم به چند مورد از شرایط مهم جهت ورود به این مقطع اشاره کنیم:

سابقه ممتاز آکادمیک

دانشجویان می بایست جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی مربوطه همراه با نمرات خوب و توانایی و پتانسیل اثبات شده در امر پژوهش ارائه نمایند. دانشجویان می توانند جهت افزایش شانس پذیرش در مقطع دکترا مقالات معتبر بین المللی همچون  ISI ارائه دهند. همچنین متقاضیان می بایست دارای سطح علمی و رزومه تحصیلی قابل قبولی باشند.

پورپوزال

متقاضیان جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری، باید بر اساس خط مشی‌های دانشگاه مورد نظر، یک پروپوزال پژوهشی ارائه دهند. در پروپوزال ذکر شده دانشجو توضیح می دهد که به طور کلی به دنبال پژوهش در مورد چه چیزی است و اساساً چرا پروژه‌ی مدنظرش ارزش تحقیق دارد. شایان ذکر است موضوع منتخب از سوی دانشجو باید به صورت یک موضوع ارزشمند و مناسب باشد.

دانش زبان انگلیسی

متقاضیان تحصیل در رشته دکتری در آلمان این امکان را دارند علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی نیز تحصیل نمایند. بنابراین متقاضیان با ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس می توانند جهت اخذ پذیرش اقدام نمایند.  به طور کلی هر دانشگاهی شرایط خاصی جهت  نمره زبان مورد نیاز در وب سایت خود مندرج کرده است اما به صورت کلی حداقل نمره مورد نیاز برای مقطع دکترا نمره ۷ در آزمون آیلتس و یا نمره ۱۰۰ در آزمون تافل است.

آلمان,آلمان,آلمان

هزینه تحصیل دکتری در آلمان چقدر است؟

تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان تقریبا رایگان است و دانشجویان نیاز به پرداخت شهریه به مدت زمان ۳ سال ندارند.شایان ذکر است  در صورت طولانی شدن دوره دکتری، دانشجویان می بایست هزینه تحصیل سال های اضافی را پرداخت کنند. در ادامه به معرفی  چند مورد از هزینه تحصیل دکتری در آلمان خواهیم پرداخت:

هزینه های دانشگاه

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در آلمان حداقل برای شش ترم اول در اکثر دانشگاه های آلمان رایگان است. گفتنی است دانشجویان دوره دکتری می بایست همانند سایر مقاطع تحصیلی، مبلغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو جهت هزینه های ثبت نام و مخارج اولیه در نظر بگیرند.

هزینه های زندگی

دانشجویان بین المللی علاوه بر هزینه تحصیل ، هزینه هایی به عنوان هزینه زندگی مانند اجاره، خوراک، پوشاک، حمل و نقل و … نیز دارند. از این رو دانشجویان می بایست در حدود ۸۲۰ یورو ماهانه جهت تامین هزینه های زندگی خود در نظر بگیرند. اغلب دانشجویان دوره دکتری می توانند بابت مشارکت در پروژه های تحقیقاتی، دستمزد دریافت کنند.

گفتنی است دانشجویان می توانند جهت پوشش هزینه های تحصیل و زندگی خود از بورسیه های دانشگاه منتخب خود نیز استفاده کنند. علاقمندان می توانند جهت اطلاع از هزینه های زندگی در آلمان به مطلبی با عنوان زندگی در آلمان در سایت آریاناپارس مراجعه کنند.

آلمان,آلمان,آلمان

شرایط اقدام برای دکتری در آلمان چگونه است؟

شرایط ورود باتوجه به دانشگاه محل تحصیل و نوع دکتری (انفرادی یا گروهی) متفاوت است. اما به صورت کلی متقاضیان می بایست دارای مدرک تحصیلی معتبر معادل با کارشناسی ارشد باشند. دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری در آلمان به زبان انگلیسی دارند می بایست مدرکی دال بر تسلط به زبان انگلیسی نظیر آیلتس یا تافل ارائه دهند.

گفتنی است دانشجویان ممتاز و مستعد می توانند از طریق  Fast-track  به صورت مستقیم از مقطع کارشناسی برای دکتری پذیرش بگیرند. البته جهت پذیرش بدین روش متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون ورودی و مصاحبه هستند.

قدم اول: پیدا کردن سوپروایزر

جهت پذیرش در مقطع دکتری، دانشجویان در ابتدا می بایست با اساتید مکاتبه کرده و استاد راهنمای مناسبی بیابند که تمایل به همکاری با آنها را داشته باشد. پس از اینکه دانشجو از جانب یک استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت دپارتمان مربوطه می بایست صلاحیت فرد را تایید کند.

در این مرحله دانشجو ملزم به تکمیل تقاضانامه و ارائه توصیه نامه استاد راهنما و گواهی تایید مدرک دانشگاهی خود می باشد. شایان ذکر است در این مرحله دانشجو می بایست مدرک زبان خود را نیز ارائه دهد. دانشگاه مقصد پس از بررسی مدارک مجوز تحصیل در مقطع دکتری در آلمان را برای دانشجو صادر می کند. پس از دریافت این مجوز متقاضی قادر است در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کند.

قدم دوم: پذیرش دانشگاه

علاوه بر شرایط و پیش نیازهای عمومی، هریک از دانشگاه های آلمان دارای مدارک و الزامات مختص به خود است. متقاضیان می بایست قبل از هر گونه اقدام از مدارک مورد نیاز دانشگاه ها مطلع شده و آنها را ارائه نمایند. یکی از مهمترین موارد اخذ پذیرش در مقطع دکتری آماده کردن مدارک مورد نیاز دانشگاه است. برخی از متداول ترین مدارک مورد نیاز دانشگاه های آلمان عبارت است از :

  • مدرک زبان
  • انگیزه نامه
  • مقالات معتبر بین المللی
  • تاییدیه استاد راهنما

قدم سوم:اخذ ویزا

یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان بین المللی فرآیند اخذ ویزا می باشد. با توجه به طولانی بودن وقت سفارت آلمان متقاضیان می بایست پس از اتمام مراحل پذیرش،  نسبت به اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنند.

آلمان,آلمان,آلمان

در چه دانشگاه های می توان دوره دکتری را گذراند؟

اغلب دانشگاه های آلمان دارای شهرت بین المللی بالایی در اغلب زمینه های آموزشی هستند. ۴۵ دانشگاه این کشور همواره بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه ها به دلیل ارائه آموزش با کیفیت بالا همواره مورد توجه دانشجویان از سراسر جهان قرار دارد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان برای تحصیل در خارج کشور مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل خود در وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد. از این رو بسیار حائز اهمیت است که دانشجو بتواند قبل نهایی کردن انتخاب خود، دانشگاه مورد نظرش را در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم یافت نماید  تا بدین صورت با آسودگی خاطر بیشتری به تحصیل خود بپردازد. 

بسیاری از دانشگاه های معتبر آلمان مورد تایید وزارت علوم ایران هستند متقاضیان می توانند برای اطلاع از لیست این دانشگاه ها نزد  وزارت علوم ایران به لینک زیر مراجعه کنند.

دانشگاه های معتبر از نگاه QS

سیستم دانشگاهی و آموزشی آلمان از استاندارد بالایی برخوردار است. اغلب دانشگاه های آلمان همواره جز معتبرترین دانشگاه های دنیا محسوب می گردند. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دانشگاه های برتر آلمان طبق رتبه بندی QS می توانند به لینک زیر مراجعه کنند.

آلمان,آلمان,آلمان

مزایای تحصیل در آلمان

آلمان یکی از کشورهای پرطرفدار جهت پذیرش دانشجویان بین المللی در جهان به شمار می رود. البته مهاجرت و تحصیل در این کشور همانند سایر نقاط جهان مزایا و معایبی دارد. اغلب متقاضیان به دلیل کم هزینه بودن تحصیل این کشور را انتخاب می کنند اما این تنها مزیت تحصیل در آلمان نیست. در ادامه قصد داریم به چند مورد از مزایای تحصیل در این کشور اشاره کنیم.

معتبر بودن مدرک دانشگاهی

مدارک تحصیلی دانشگاه های المان در سطح جهان معتبر هستند. اغلب دانشگاه های مورد تایید و معتبر این کشور از فرایند بولونیا پیروی می کنند.

آمادگی عملی و تجربی

در دانشگاه های آلمان دانشجویان تنها به صورت تئوری دروس را نمی آموزند بلکه در کنار دروس تئوری به صورت عملی و تجربی برای بازار کار آماده می گردند.

شکوفایی استعدادهای بالقوه

در آلمان این فرصت برای دانشجویان وجود دارد که می توانند استعدادها و توانایی های بالقوه خود را شکوفا سازند و از مهارت های خود در حین و پس از تحصیل به راحتی استفاده نمایند.

آلمان,آلمان,آلمان

معایب تحصیل در آلمان

علی رغم وجود مزایای فراوان در کشور آلمان، تحصیل در این کشور دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به معرفی چند مورد از آنها خواهیم پرداخت:

دشواری یادگیری زبان آلمانی

با توجه به این مورد که زبان رسمی این کشور آلمانی است. فرد حتی اگر به زبان انگلیسی دوره تحصیلی خود را سپری کند می بایست جهت برقراری ارتباط با افراد و یا برای انجام کار به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند. گفتنی است یادگیری زبان آلمانی نسبتا دشوار و زمان بر است.

علاوه بر تمام چالش هایی که  ممکن است در هنگام زندگی در آلمان با آن مواجه شوید، آلمانی زبان بسیاری از شخصیت های برجسته مانند کافکا و نیچه است. همچنین نوشته هایی توسط فروید و بتهوون و انیشتین به این زبان نوشته شده است از این رو ارزش امتحان کردن را دارد.

مهارت کافی در زبان

یکی از بزرگترین فاکتورها برای رد ویزای آلمان عدم توانایی در رسیدن به مهارتهای زبانی است. در حال حاضر دانشجویان در صورت انتخاب دوره های آلمانی برای مراجعه به سفارت باید مدرک C1 زبان آلمانی را برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان ارائه نمایند.

انتخاب های محدود و رقابت شدید

با توجه به رایگان بودن تحصیل در دانشگاه های آلمان و رتبه های مناسب این مراکز، رقابت شدیدی برای اخذ پذیرش وجود دارد. دانشجویان بین المللی برای اخذ پذیرش ملزم به ارائه رزومه بسیار عالی می باشند. محدودیت های ممکن برای انتخاب دوره به زبان انگلیسی  به عنوان یکی از بزرگترین معایب تحصیل در آلمان قلمداد می شود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up