تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

Postgraduate studies in Turkey

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه به دلیل پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشور های اروپایی، همواره مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. دروس مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه، در اغلب دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. از این رو دانشجویان بین المللی به راحتی می توانند با هزینه کم، از آموزشی با کیفیت بهره مند شوند.

ترکیه همواره یکی از مقاصد مهم برای تحصیلات تکمیلی در اروپا به شمار می رود. ترکیه دارای دانشگاه هایی با قدمت چند هزار ساله است حتی بعضی از دانشگاه های آن مربوط به قرن پانزدهم، زمان امپراطوری عثمانی است. همانگونه که در نظام آموزشی اروپا رایج است، آموزش عالی در ترکیه به دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاه ها و موسسات خصوصی تقسیم بندی می شوند.

دانشگاه های دولتی ترکیه

دانشگاه های ترکیه (Devlet universiteleri) که حدود ۷۵ درصد از کل دانشگاه ها را در بر می گیرند، توسط دولت اداره می شوند. به طور کلی می توان گفت این دانشگاه ها ارائه دهنده گسترده ترین برنامه های کارشناسی ارشد در ترکیه در رشته ها و زمینه های مختلف هستند.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

این دسته مربوط به دانشگاه های خصوصی (ozel universiteleri) است که به صورت غیر انتفاعی تاسیس شده و توسط موسسات مستقل اداره می شوند. بنابراین دانشجویان کارشناسی ارشد در ترکیه می توانند با توجه به رشته های ارائه شده دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. البته نکته حائز اهمیت این است که دانشگاه های خصوصی ترکیه معمولاً هزینه های بالای را دریافت می کنند.

دوره کارشناسی ارشد در ترکیه (Yüksek Lisans Diplomasi) عمدتاً حدود دو سال به طول می انجامد. دانشجویان می بایست حدود ۲۰ الی ۳۰ واحد را سپری کنند. سال تحصیلی در ترکیه متشکل از دو ترم است. ترم اول از اکتبر تا ژانویه و ترم دوم از فوریه تا جولای است. اغلب برنامه های مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه از ماه اکتبر آغاز می شود.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه چقدر است؟

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متقاضی بستگی دارد. شهریه های دانشگاه های خصوصی به مراتب بالاتر از شهریه دانشگاه های دولتی است. گفتنی است شهریه دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، بالاتر از دوره های است که به زبان ترکی تدریس می شوند.

به صورت کلی هزینه های دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی سالانه حدود ۴۹۰ یورو می باشد. هزینه موسسات و مراکز خصوصی برای دانشجویان بین المللی که به زبان انگلیسی تمایل به تحصیل دارند به مراتب بالاتر بوده و به طور میانگین حدود ۱۲٫۵۵۰ یورو تخمین زده می شود.

البته نکته حائز اهمیت این است که ترکیه جهت رفاه حال دانشجویان خود بورسیه های در نظر گرفته است که با توجه به شایستگی های فرد متقاضی صلاحیت او جهت دریافت بورس تحصیلی تعیین می گردد.

شرایط اقدام برای کارشناسی ارشد

در اغلب دانشگاه های ترکیه پذیرش دانشجویان توسط خود دانشگاه به صورت مستقل صورت می گیرد. بنابراین برای اطلاع از شرایط و مدارک هر دانشگاه می بایست به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه و با دانشگاه مکاتبه کرد. در ادامه قصد داریم مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه را معرفی کنیم.

مدارک عمومی

مدارک مورد نیاز دانشگاه های ترکیه شباهت زیادی به یکدیگر دارند. مدارک ذیل را می توان از جمله مدارک مشترک مورد نیاز همه دانشگاه های این کشور دانست.

  • مدرک دوره کارشناسی به همراه ریز نمرات با ترجمه رسمی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • کارنامه آزمون IELTS یا GRE
  • مدرک زبان انگلیسی
  • توصیه نامه از اساتید

مدارک اختصاصی

علاوه بر مدارک ذکر شده، ممکن است برخی از دانشگاه ها، دانشجویان را ملزم به سپری کردن پیش نیاز های تخصصی نمایند. به عنوان مثال این پیش نیاز ها می تواند سپری کردن تعداد مشخصی واحد درسی و یا معدلی بالاتر از حد مشخص شده باشد. اگر دانشجو در دانشگاه های که به زبان ترکی آموزش می دهند قصد پذیرش داشته باشد، سپری کردن و اخذ مدرک تومر ضرورت دارد.

امتحانات ورودی

در اغلب دانشگاه های ترکیه علاوه بر مدارک تحصیلی مناسب، دانشجویان بین المللی موظف به شرکت در آزمون های ورودی هستند. پس از آماده سازی مدارک، متقاضیان می توانند از طریق سامانه های دانشگاه مربوطه مدارک خود را بارگذاری کرده و در صورت پذیرفته شدن از سوی دانشگاه پذیرش خود را اخذ نمایند. یکی از معمول ترین آزمون های دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه آزمون (ALES) می باشد.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

در چه دانشگاه های می توان دوره کارشناسی ارشد را گذراند؟

مدرک کارشناسی ارشد در ترکیه کاملاً معتبر بوده و مورد تایید بسیاری از دانشگاه های جهان است. چشم انداز های آموزش عالی در ترکیه در چندین دهه گذشته بسیار پیشرفت سریعی داشته است. به طوری که حدود ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارند که دوره های کارشناسی ارشد را به دانشجویان  ارائه می دهند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشجویان برای تحصیل در رشته های پیراپزشکی قادر خواهند بود تا در دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بپردازند.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

  1. Istanbul University
  2. Hacettepe university
  3. Ankara University
  4. Koc University
  5. Ataturk university
  6. Ege university
  7. Yeditepe University فقط دندانپزشکی

این دسته از دانشگاه های عنوان شده برای دانشجویانی حائز اهمیت می باشد که قصد برگشت به کشور ایران را دارند. فلذا دانشجویانی که ترکیه را به عنوان پلی برای ورود به سایر کشورهای دنیا انتخاب می نمایند، محدودیتی بابت انتخاب دانشگاه نخواهند داشت.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

موسسات آموزش عالی ترکیه تلاش بسیاری در جهت ارتقا کیفیت آموزش و سهولت تحصیل و زندگی دانشجویان انجام داده اند. از این رو سالانه دانشجویان بسیاری تمایل دارند که دوره های تحصیلی خود را بخصوص در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور سپری کنند. در این بخش لیستی از برترین دانشگاه های مورد تایید ایران را معرفی می نماییم.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

  1. Ankara University
  2. Bilkent University
  3. Bogazici University
  4. Hacettepe University
  5. Istanbul Technical  University
  6. Istanbul University
  7. Middle East Technical University

برترین دانشگاه های کشور ترکیه

طبق رتبه بندی QS حدود ۲۴ دانشگاه در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد دوره های خود را ارائه می کنند و جزء دانشگاه های برتر جهان محسوب می گردند. از برترین دانشگاه های کشور ترکیه می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد.

برترین دانشگاه های ترکیه براساس سایت qs

  • Koç University
  • Bilkent University
  • Sabanci University
  • Middle East Technical University
  • Bogaziçi Üniversitesi

ترکیه,ترکیه,ترکیه

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

بسیاری از دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران است. از این رو دانشجویان به راحتی می توانند به ایران بازگشته و مشغول به کار شوند. شایان ذکر است نظام آموزشی ترکیه از سیستم آموزش آمریکایی پیروی می کند و دارای مدارک معتبر بین المللی است از این رو دانشجویان در صورت تمایل می توانند از سیستم تبادل دانشجو استفاده کرده و در یک دانشگاه معتبر در کشور دیگری تحصیل نمایند. در ادامه چند مزیت تحصیل در ترکیه را بر می شماریم:

  • چشم انداز جهانی

ترکیه همواره قطب مهمی برای تبادل فکری و بورس های بین المللی است. این کشور از نظر کیفیت آموزشی پیرو نظام و قوانین که در اتحادیه اروپا مورد تایید است، می باشد. از این رو با برآوردهای حاصله، سالانه حدود ۷۸۰۰۰ دانشجوی بین المللی در این کشور شروع به تحصیل می کنند.

  • رفت و آمد آسان

آب و هوای مدیترانه ای ترکیه و جغرافیای متنوع این کشور را تبدیل به مقصد جذابی برای دانشجویان بین المللی کرده است. البته گفتنی است یکی از مهمترین دلایلی که دانشجویان ایرانی ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود برمی گزینند نزدیکی این کشور به ایران و سهولت رفت و آمد آنها است.

  • راحتی صدور ویزا

راحتی صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی یکی از مهمترین مزایای کارشناسی ارشد در ترکیه است. این موضوع نکته قابل تاملی است زیرا در بسیاری از موارد اتفاق می افتد که شخص موفق به اخذ پذیرش از یک دانشگاه خارجی می شود اما به دلیل سخت گیری های صدور ویزا موفق به دستیابی هدفش نمی شود. از این رو کشور ترکیه این قبیل مشکلات را برای دانشجویان ایرانی ندارد و متقاضی به محض اخذ پذیرش براحتی می تواند وارد ترکیه شود و پس از ثبت نام، ویزای تحصیلی خود را دریافت کند.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

معایب تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

علاوه بر مزایای فوق الذکر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه معایبی نیز به همراه دارد که متقاضیان می بایست از آنها آگاهی یافته و با اطلاعات صحیح و کامل نسبت به انتخاب خود اقدام نمایند. در ادامه قصد داریم به چند مورد از معایب تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه اشاره کنیم:

  • زبان ترکی

یکی از بزرگترین مشکلات تحصیل در ترکیه یادگیری زبان ترکی است. دانشجویانی که قصد کار پس از اتمام تحصیل در این کشور را دارند می بایست نسبت به یادگیری این زبان اقدام نمایند. از مشکلات دیگر تحصیل در ترکیه این است که دانشگاه های انگلیسی زبان در این کشور بسیارند اما عمدتاً هزینه های بسیاری برای دانشجویان به همراه دارند. به صورت کلی می توان گفت تنها راه اخذ پذیرش از دانشگاه دولتی و معتبر با هزینه کم، شرکت در آزمون های زبان ترکی و ارائه آن به دانشگاه است.

  • حق کار

دانشجویان بین المللی بر خلاف تحصیل در کشور های اروپایی و کشور هایی همچون آمریکا، کانادا و استرالیا در کشور ترکیه اجازه کار در حین تحصیل را نخواهند داشت. از همین رو بزرگترین چالش پیش روی متقاضیان تامین هزینه های زندگی و تحصیل می باشد.

  • اقامت

در بسیاری از کشورهای دنیا، دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد می توانند مدت زمانی را به جستجوی کار بپردازند. اما شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه به این صورت نمی باشد و بازه زمانی مشخصی را برای کار در این کشور برای دانشجویان بین المللی در نظر نمی گیرند.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره ایران که به صورت همزمان دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت کار و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به شما توصیه می کند برای هرگونه اعزام به خارج با کشور مقصد و شرایط زندگی در آن به طور کامل آشنایی یابید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۱۸ پاسخ به “کارشناسی ارشد در ترکیه”

    1. مائده محمدی گفت:

      سلام خسته نباشید
      برای تحصیل در دانشگاه تکنیکال استانبول، باید چه آزمونایی بدم؟ هم IELTS هم Gre هم Ales؟؟

      • author15 گفت:

        سلام
        در این زمینه بهتره به سایت دانشگاه تون مراجعه کنید تا از مدارک مورد نیازشون به صورت دقیق اطلاع پیدا کنید.

    2. شبیر گفت:

      بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته زیست شناسی کدام است ؟

    3. آرمان گفت:

      آیا دانشگاههای دولتی ترکیه رایگانن؟ شرایط ورود به اونا چیه؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی رایگان می باشد.
        در صورت قبولی در آزمون ورودی و داشتن شرایط دیگر می توانید برای دوره های تحصیلی ترکیه اقدام نمایید.

    4. هانا گفت:

      برای مقطع دکترا هم حق کار حین تحصیل نیست؟؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        دکتری در کشور ترکیه هم از این قانون تبعیت می کند. لازم بذکر است، دانشجویان در صورت ارائه مدارک مناسب تحصیلی قادر خواهند برای بورسیه های دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. مقاله دکتری در ترکیه را مطالعه فرمایید.

    5. آرمان گفت:

      من ۱۹ سالمه و سال اول دوره لیسانسم و مشکل سربازی دارم. بهتره که کی برای تحصیل در ترکیه اقدام بکنم؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        در صورت کسب مدرک زبان و لیسانس می توانید جهت شرکت در دوره های فوق لیسانس در کشور ترکیه اقدام نمایید.

    6. سارينا گفت:

      میشه بعد از فارغ التحصیلی از ترکیه برای امریکا اقدام کرد؟

    7. Leyli گفت:

      اجازه کار همراه در ترکیه به چه صورته؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        به صورت معمول حق کاری برای همراهان در نظر گرفته نمی شود.

    8. Leyli گفت:

      چه مدرک زبانی برای تحصیل در ترکیه نیازه؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه به نمره ۶٫۵ آزمون آیلتس نسلز خواهید داشت.

    9. محمد گفت:

      آیا حق کار هم برای دانشجویان ارشد هست؟واسه کسی که به عنوان ویزای همراه میاد چی؟ اصلا ویزای همراه هم لازمه واسه همسر؟
      ممنون میشم جوابمو بدید

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        تحصیل در ترکیه همراه با کار دانشجویی نیست و نیاز به اخذ ویزای همراه نیست چون ایشان با خرید ملک یا حتی اجاره نیز میتوانند اقامت را دریافت نمایند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up