آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در لهستان

در سال های اخیر دولت لهستان همواره سعی بر این داشته است که  از طریق گسترش آموزش عالی بستر مناسبی را برای پیشرفت روز افزون کشورش فراهم کند. لذا ادامه تحصیل در لهستان گزینه مناسبی برای ورود به این کشور و اخذ اقامت آن می باشد. هزینه های پایین زندگی، تحصیلات با کیفیت بالا و فرصت یادگیری زبان دوم فقط بعضی از دلایل در نظر گرفتن تحصیل در لهستان می باشد.

کشور لهستان دارای نظام آموزشی با کیفیت بالا و خدمات عالی یکی از معدود کشورهای اروپایی است که هر ساله تعداد قابل توجهی از متقاضیان به تحصیل را از سراسر جهان به خود جذب می کند. یکی از مهمترین دلایل جذب تعداد بالای متقاضیان، هزینه تحصیل در لهستان می باشد.

 

 

برترین دانشگاه های لهستان در رتبه بندی جهانی به شرح زیر می باشد. از همین رو دانشجویان می توانند برای تحصیل در لهستان در دانشگاه های ذیل اقدام نمایند.

  • University of Warsaw
  • Jagiellonian University
  • Warsaw University of Technology
  • Adam Mickiewicz University, Poznań
  • AGH University of Science and Technology

مقاطع تحصیلی در لهستان

تحصیلات قبل از دانشگاه در لهستان را می توان به سه دسته تقسیم کرد. دانشجویان با اتمام ۱۲ سال تحصیل می توانند برای دانشگاه های این کشور اقدام نمایند و از امکانات آن بهره مند شوند.

دوره ابتدایی

مدت زمان تحصیل در لهستان در مقطع ابتدایی به صورت معمول ۶ سال می باشد و دانش آموزان از ۶ سالگی وارد این مقطع می شوند. تحصیلات در این مقطع به صورت اجباری می باشد.

دوره دبیرستان اولیه

دوره دبیرستان اولیه ۳ سال به طول می انجامد. در این دوره دانش آموزان دروس ریاضی، ادبیات، آموزش زبان لهستانی و زبان دوم را فرا می گیرند.

دوره دبیرستان تکمیلی

دوره دبیرستان تکمیلی پایان دهنده دوران مدرسه می باشد که بازه زمانی آن ۳ سال است. دانش آموزان در این مقطع آماده ورود به دانشگاه و یا بازار کار می شوند.

تحصیل کارشناسی در لهستان

تحصیل در لهستان بدون مدرک زبان پولیش امکان پذیر می باشد زیرا لهستان یکی از معدود کشورهای غیر انگلیسی زبان است که در مقطع لیسانس دوره ها را به زبان انگلیسی ارائه می نماید. طول دوره تحصیلات در مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور لهستان همانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، بین ۳ تا ۴ سال می باشد.

کشور لهستان شرایط بسیار مناسبی را برای افرادی که در این کشور فارغ التحصیل می شوند محیا می سازد که بلافاصله پس از اتمام تحصیل شانس بالایی در راستای یافتن شغلی بسیار مناسب را احراز کنند، این امر می تواند پارامتر تاثیرگذاری برای متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های لهستان قلمداد شود. بدلیل پایین بودن هزینه تحصیل در لهستان، این کشور مقصد مناسبی برای علاقه مندان می باشد.

کارشناسی ارشد در لهستان

مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

طول دوره تحصیلات در مقطع فوق لیسانس در کشور لهستان در همه رشته ها بین ۱ تا ۲ سال می باشد. مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع فوق لیسانس کشور لهستان شامل سوابق تحصیلی، مدارک دال بر تسلط به زبان انگلیسی (یا لهستانی)، توصیه نامه از اساتید سابق و مدارک شناسایی به همراه گواهی اثبات استطاعت مالی از یکی از بانک های ایرانی می باشد.

در اکثر دانشگاه های لهستان دوره ها، به زبان انگلیسی تدریس می شوند و لذا دارا بودن مدرک آیلتس ۶ برای ورود به دانشگاه های این کشور الزامی می باشد.

مدرک کارشناسی ارشد در لهستان با نام Magister به دانشجویان اعطا می شود. دوره Magister به عنوان دومین چرخه آموزشی در کشور لهستان شناخته می شود و دانشجویان بین المللی در صورت اتمام دوره کارشناسی قادر خواهند بود تا برای ادامه تحصیل در لهستان اقدام نمایند. دوره کارشناسی ارشد در لهستان به صورت معمول ۲ سال به طول می انجامد.

محتوای دوره کارشناسی ارشد

دوره های آموزشی کارشناسی ارشد در کشور لهستان متناسب با رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر متفاوت می باشد. دانشجویان در این مقطع با شرکت در کلاس، جلسات آموزشی، کارگاه های عملی و آزمایشگاه ها دوره تحصیلی خود را سپری می نمایند. در برخی برنامه های آموزشی سپری کردن ماژول های آموزشی به خصوص اجباری است.

اکثر برنامه های کارشناسی ارشد لهستان با یک پایان نامه مستقل به پایان می رسند، این امکان برای دانشجویان وجود دارد تا یک پروژه تحقیقاتی را به صورت عمقی کاوش کنند و از تخصص هایی که در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد کرده اند استفاده نمایند.

لهستان,لهستان,لهستان

بر خلاف برنامه های برخی از کشورهای اروپایی دیگر (از جمله انگلستان)، کارشناسی ارشد در لهستان معمولاً با یک دفاع شفاهی همراه است. این بخش مهمی از فلسفه آموزش عالی لهستان است که استاندارد بالایی را برای تحقیق و بورس تحصیلی تعیین می کند و اغلب شامل عناصر آزمون شفاهی در برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد. از همین رو دانشجویان در ابتدای دوره های تحصیلی برنامه مدونی را برای ارائه پایان نامه تنظیم می نمایند.

ارزیابی و درجه بندی

لهستان برای ارزیابی برنامه های کارشناسی ارشد از یک سیستم درجه بندی عددی پنج نمره ای استفاده می کند:

  • Bardzo Dobry (خیلی خوب): ۵
  • Dobry (خوب): ۴
  • Dostateczny (رضایت بخش): ۳
  • Niedostateczny (رضایت بخش): ۱-۲

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان چقدر است؟

شهریه کارشناسی ارشد در لهستان برای شهروندان لهستانی و برای اتباع اتحادیه اروپا در دانشگاه های عمومی (در بیشتر موارد) رایگان است. دانشجویان بین المللی در دانشگاه های لهستان معمولاً ملزم به پرداخت شهریه هستند.

دوره های تحصیلی هزینه های سالیانه
برنامه کارشناسی ارشد تمام وقت ۲۰۰۰ یورو
دوره های تحصیلات تکمیلی، از جمله برنامه های حرفه ای و دوره های تحقیقاتی ۳۰۰۰ یورو
دانشگاه های خصوصی ۲ تا ۶ هزار یورو

دولت لهستان شرایطی را برای کاهش هزینه های تحصیل در نظر گرفته است. برنامه های تأمین بودجه عبارتند از:

بورسیه های تحصیلی افراد تحت پوشش
بورس های تحصیلی ویسگراد برای شهروندان برخی از کشورهای اروپای شرقی در دسترس است.
برنامه کمک هزینه تحصیلی ایگناسی لوکاسیویچ برای شهروندان کشورهای در حال توسعه
برنامه فولبرایت کمک های مالی به شهروندان آمریکایی که قصد تحصیل در لهستان را دارند.

شرایط اقدام برای کارشناسی ارشد

به واسطه عدم سیستم هماهنگ برای پذیرش از دانشگاه های کشور لهستان، دانشجویان به صورت مستقل و مستقیم برای اخذ پذیرش با دانشگاه وارد مذاکره می شوند. با وجود این روش هیچ محدودیتی برای انتخاب دانشگاه و دوره تحصیلی برای دانشجویان بین المللی مطرح نمی شود. دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور لهستان ملزم به ارائه مدارک می باشند.

سوابق آکادمیک

مدارک لیسانس و ریز نمرات از ملزومات اخذ پذیرش در دانشگاه های لهستان می باشد. مدارک آموزشی ترجمه و تایید های لازمه را پشت سر می گذارند و در سایت دانشگاه های مورد نظر آپلود می شوند. لازم بذکر است دانشجویان برای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان ملزم به ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می باشند.

مدرک زبان

کارشناسی ارشد در لهستان

دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی می باشند. مدارک آیلتس و تافل مورد قبول دانشگاه های لهستان می باشند. نمره ۶٫۵ آزمون آیلتس برای اخذ پذیرش مرسوم می باشد. دانشجویان در صورت عدم ارائه مدرک زبان ملزم به سپری کردن دوره های زبان در ایران و پس از آن اقدام برای تحصیل در لهستان می باشند.

بیانیه های هدف

توصیه نامه و انگیزه نامه از مهم ترین مدارک برای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان می باشند. در توصیه نامه که توسط استاد دانشجو ارائه می دهد، مهارت فردی دانشجو برای ادامه تحصیل بیان می شود. در خصوص انگیزه نامه، دانشجویان می بایست دلایل و علایق خود را برای تحصیل در لهستان را عنوان کنند.

در چه دانشگاه هایی می توان دوره کارشناسی ارشد را گذراند؟

سال تحصیلی لهستان از اکتبر تا ژوئن در دو ترم برگزار می شود که با یک تعطیلات طولانی در تابستان همراه است. با توجه به سیستم آموزشی موجود در لهستان، دو مرکز مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان می باشند.

  • مؤسسات آموزش عالی (uczelnia akademicka): به عنوان دانشگاه های تحقیقاتی کامل فعالیت می کنند، گرچه بسیاری از آنها در زمینه های خاص تخصص دارند. آنها معمولاً مدارک کارشناسی ارشد دوره دوم و همچنین برنامه های دکترا را ارائه می دهند. در مجموع، این مؤسسات حدود ۷۰٪ ارائه دهندگان آموزش عالی لهستان را تشکیل می دهند.
  • مدارس آموزش عالی حرفه ای (uczelnia zawodowa): در آموزش حرفه ای تخصص دارند.

از نگاه دیگر، دانشگاه های لهستان را می توان به دانشگاه های دولتی و خصوصی تقسیم بندی کرد. از عمده تفاوت های این دو دانشگاه می توان به هزینه های بالاتر موسسات خصوصی در لهستان اشاره کرد.

لهستان,لهستان,لهستان

برترین دانشگاه های لهستان در رتبه بندی QS به شرح زیر می باشند.

  1. دانشگاه یاگیلونیا
  2. دانشگاه ورشو
  3. دانشگاه آدام میکیویچ، پوزناچ
  4. دانشگاه صنعتی گدانسک
  5. دانشگاه علم و صنعت AGH

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

برای تحصیل در لهستان باید مزایا و معایب را مورد بررسی قرار داد تا انتخاب های بهتری را دانشجویان بین المللی داشته باشند. دانشجویان برای تحصیل در این کشور قادر خواهند بود با مراجعه به صفحه تحصیل در لهستان در وب سایت آریاناپارس، از اطلاعات جامع برخوردار شوند. برخی از مزایای تحصیل در لهستان به شرح زیر می باشد.

کارشناسی ارشد در لهستان

شرایط ایده آل کار پس از تحصیل

لهستان به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا و گروه شینگن یکی از کشورهایی است که مشارکت ها و توسعه های بین المللی را در اروپا مدرن به پیش می برد. مؤسسات موجود در لهستان هم در آموزش و پرورش و هم در زمینه تحقیقات به خوبی مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته اند و سالیانه تعداد زیادی از دانشجویان برای تحصیل، این کشور را انتخاب می نمایند. از همین رو دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های لهستان، شانس بسیار بالایی برای ورود به بازار کار را برای خود رقم می زنند.

شهریه مناسب

یکی از برترین مزایای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در لهستان، هزینه های معقول این کشور می باشد. شهریه های دانشگاه به طور متوسط ​​۲۰۰۰ یورو در سال در یک دانشگاه دولتی در نظر گرفته می شود. این میزان از متوسط هزینه های تحصیل در اروپا پایین تر می باشد. هزینه های تحصیل در لهستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار منطقی و معقول می باشد.

هزینه های معقول زندگی

کارشناسی ارشد در لهستان

لهستان به طور کلی یک مقصد مقرون به صرفه برای تحصیلات تکمیلی، با هزینه های معقول برای زندگی است. دانشجویان بین المللی برای تأمین هزینه های اقامت، غذا، آب و برق و سایر هزینه های روزمره به حدود ۳۰۰ یورو در ماه نیاز خواهند داشت. دانشجویان ممکن است بسته به سبک زندگی بین ۳۵۰ تا ۵۵۰ یورو هزینه کنند.

تحصیل به زبان انگلیسی

مؤسسات آموزش عالی در لهستان بیش از ۲۰۰ برنامه کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را ارائه می دهند. این برنامه ها در طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی از جمله علوم کشاورزی، هنر، مهندسی، تجارت، زبان، علوم طبیعی و علوم اجتماعی را شامل می شود. از این رو دانشجویان بین المللی برای شرکت در دوره های کارشناسی ارشد در لهستان با ارائه مدرک زبان آیلتس قادر خواهند بود تا پذیرش خود را دریافت نمایند. موسسه زبان آریاناپارس با ارائه دوره های تخصصی در کمترین زمان ممکن، بهترین نتایج را تضمین می کند.

معایب تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

علی رغم مزایای عنوان شده برای تحصیل در لهستان، دانشجویان باید از چالش ها و مشکلات ممکن اطلاع صحیحی را داشته باشند. عنوان مشکلات تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد لهستان، راه های انتخاب برای این کشور را هموار می نماید. در این بخش به سه مشکل اساسی کارشناسی ارشد در لهستان اشاره می نماییم.

دانشجویان متاهل باید تنهایی سفر کنند.

یکی از بزرگترین مشکلات تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان، نداشتن حق همراه قلمداد می شود. دانشجویان متاهل با این چالش همراه می باشند که در صورت اخذ ویزای تحصیلی نمی توانند همسر و یا فرزندان خود را به همراه داشته باشند. دانشجویان در ابتدا به صورت مستقل و تنها برای تحصیل در لهستان اقدام می نمایند و پس از حضور در این کشور برای همسر و فرزندان خود درخواست الحاق ارسال می نمایند. 

تسلط پایین لهستانی ها به زبان انگلیسی

لهستان,لهستان,لهستان

زبان انگلیسی در میان مردم لهستان رایج نمی باشد. از همین رو دانشجویان کارشناسی ارشد در لهستان برای ارتباط برقرار کردن و انتخاب فرصت های کاری پر درآمد به دانش زبان لهستانی نیاز دارند. لازم بذکر است محیط آکادمیک و دانشگاه های کشور لهستان را می توان با دانش زبان انگلیسی پشت سر گذاشت.

تحصیل دکترا در لهستان

کشور لهستان همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل، به دانشجویان در مقطع دکترا، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان، شرایطی را برای تسهیل طول دوره دکترا در لهستان فراهم آورده است. بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور لهستان به دو صورت، تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه دانشگاه را شخصاً پرداخت می کند، صورت می پذیرد.

تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاه های کشور لهستان می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس این کشور می باشد.

با توجه به این نکته که کشور لهستان برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهد، دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور لهستان در پیش دارند.

تحصیل پزشکی در لهستان

( لهستان کشوری در شمال اروپا و همسایه آلمان می باشد . این کشور در زمینه پزشکی در سالهای اخیر پیشرفت های خوبی داشته و یکی از مهمترین و جذاب ترین رشته های برای تحصیل در لهستان می باشد )

کشور لهستان پس از فروپاشی حکومت کمونیستی شوروی توانست استقلال خود را بدست آورد و از بحران های اقتصادی و اجتماعی که پس ازجنگ جهانی دوم بر این کشور تحمیل شد بیرون بیآید .

رشد اقتصادی این کشور در سالهای اخیر بقدری چشم گیر بود که در سال ۲۰۰۴ به عضویت کشورهای اتحادیه اروپا درآمد و توانست میان کشورهای مطرح جهان خودنمایی کند .
این کشور در زمینۀ علم پزشکی و طبابت حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و دانشگاه ورشو نیز در زمینه رشتۀ پزشکی در همین حدود تجربه و قدمت دارد .

دانشگاه های لهستان در رشته های پزشکی برای جذب بیشتر دانشجویان از سال ۱۹۹۳ ( خصوصاً دانشکده پزشکی ورشو ) اقدام به تدریس براساس زبان انگلیسی کردند . این کار باعث شد تاهم دانشگاه تعامل بیشتری با دنیا داشته باشد و هم اعتبار دانشگاه در میان دیگر دانشکده های پزشکی دنیا بالا برود .

دوره های پزشکی در دانشگاه های لهستان بدون در نظر گرفتن دورۀ پری مدیکال ۶ ساله می باشد هنر دانشجو برای ورود به دورۀ پزشکی موظف به گذراندن دورۀ پری مدیکال و قبول شدن در آزمون پایانی آن می باشد . در برخی از دانشگاه های لهستان که برخی از انها دارای رنکینگ پایینی می باشند نیاز به مدرک زبان انگلیسی نیست ولی تسلط به زبان در حد ایلتس ۵ یا ۶ الزامیست .

دانشگاه های پزشکی لهستان همه دارای یک بیمارستان شخصی برای آموزش های عملی و بالینی می باشند به طوری که دانشگاه ورشو خود دارای ۵ بیمارستان برای آموزش دانشجویان پزشکی می باشد . برای یک دورۀ ۶۶ ماهه تحصیلی پزشکی در لهستان بدون احتساب دورۀ پری مدیکال هزینه ها از ۱۱ هزار یورو در سال تا ۱۳ هزار یورو می باشد .

دوره های دندان پزشکی نیز ۵ ساله می باشد و هزینه های آن برای هر سال از پزشکی بیشتر بوده و تقریباً از ۱۳ هزار شروع شده و در برخی دانشگاه های خصوصی تا ۱۷ هزار یورو خواهد رسید . دوره های زبان دندان پزشکی نیز به زبان انگلیسی می باشد و در اکثر دانشگاه های معتبر داشتن مدرک ۶٫۵ IELTS الزامیست .

دوره های داروسازی نیز همین شرایط را داشته و ۵ ساله می باشد . با این تفاوت که میزان هزینه های دورۀیک ساله کمترمی باشد و حدود ۸ تا ۱۱ هزار یورو در سال می باشد .با توجه به شرایط لهستان از جهت رنکینگ بالای دانشگاهی و شرایط مهیا و خوب تحصیلی می تواند گزینۀ مناسبی برای دانشجویان مشتاق رشته پزشکی و حتی دانشجویانی که در کنکورهای پزشکی ایران قبول نشده اند ، باشد .

شرایط بورسیه تحصیلی لهستان:

  1. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  2. معدل بالای ۱۷
  3. اخذ مدرک دال بر تسلط کافی زبان انگلیسی (حداقل آیلتس  ۶٫۵)
  4. جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor)
  5. داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده، می تواند در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

هزینه های تحصیل در لهستان

حق کار و هزینه های تحصیل در لهستان

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور لهستان را داشته باشد قبل از رفتن به لهستان و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در لهستان است.

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور لهستان مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان پولیش مسلط بوده و دوره تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند. این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور لهستان بسیار ساده است و به افرادی توصیه می شود که قصد خروج سریع از کشور را دارند.

حق کار

دانشجویان در کشور لهستان حق کار دانشجویی دارند که در مقاطع مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته می باشد. میانگین حقوق این افراد بین ۶ تا ۹ یورو به ازای هر ساعت می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند برخی از هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور را پوشش می دهد.

هزینه های تحصیل

بصورت کلی هزینه ها در کشور لهستان را می توان به دو دسته تقسیم کرد و هر یک را به اختصار توضیح داد. دانشگاه ها در کشور لهستان متناسب با رشته انتخابی و دانشگاه، هزینه های متفاوتی دارند.

  • ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال برای دوره های دکترا و تخصص

موسسات خصوصی با توجه به شرایط آموزشی هزینه های بیشتری را از دانشجویان طلب می کنند. بسته به دوره و موسسه می تواند از ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ € در سال متغیر باشد. دولت لهستان لیستی از بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در موضوعات خاص در NAWA در نظر گرفته است. برخی از دانشگاه های کشور لهستان متناسب با شرایط دانشجویان بورسیه هایی را ارائه می دهد.

هزینه های زندگی در لهستان

هزینه زندگی در کشور لهستان ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بر می گیرد. هزینه های ذکر شده شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل و زندگی خود در کشور لهستان می باشد.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی لهستان

سیستم آموزش مرکزی برای تحصیلات عالی در کشور لهستان وجود ندارد، این نکته به این معناست که دانشجویان درخواست های خود را مستقیما به موسسات انتخابی ارسال می کنند. به همین دلیل محدودیتی برای تعداد دانشگاه وجود ندارد.

برای ثبت نام در هر برنامه تحصیلات تکمیلی، یک مدرک کارشناسی نیاز خواهد بود که به طور قانونی در لهستان شناخته شده باشد. به صورت معمول دریافت پذیرش برای برنامه های دانشگاهی چند ماه به طول می انجامد. دانشجویان معمولا از پایان ماه می، می توانند برای اخذ پذیرش اقدام نمایند. جزئیات دوره تحصیلات تکمیلی در وب سایت های دانشگاهی ذکر شده باشد.

درحال حاضر صدور ویزای تحصیلی لهستان تا حدودی راحت تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا می باشد ولی ویزای صادره برای ورود به لهستان الزاماً ویزای شینگن نبوده و ممکن است تنها شامل ویزای ورود به خاک لهستان باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در لهستان

درخواست اخذ ویزای تحصیلی لهستان مراحل پیچیده ای ندارد فقط کافی است که دانشجویان فرم های مربوط به پذیرش دانشگاه مورد نظر را به درستی تکمیل کنند و با پرداخت شهریه در سایت دانشگاه بارگذاری نمایند.

بعد از پذیرش دانشگاه، دانشجویان باید در یک مصاحبه حضوری در محل تحصیل خود شرکت کنند و ضمن ارائه مدارک تحصیلی، هدف شان را از مهاجرت به لهستان و برنامه تحصیلی خود مشخص کند.

در ادامه مطلب به بررسی مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی لهستان می پردازیم:

  1. فرم درخواست ویزای تحصیلی و کپی آن

شما باید به تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظر اقدام کنید و پس از تایید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی لهستان نمایید.

دانشجویان باید این نکته را در نظر داشته باشند که برای تکمیل فرم مورد نظر هدف و انگیزه خود را از مهاجرت به لهستان و برنامه خود پس از پایان دوره تحصیل در بازگشت به کشورشان بیان کنند.

  1. نامه قبولی از دانشگاه معتبر لهستان
  2. رزومه و سوابق تحصیلی دانشجو برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان باید به دانشگاه مورد نظر تحویل داده شود.
  3. ارائه کپی از تمام مدارک تحصیلی و دوره های آموزشی
  4. اثبات میزان سرمایه اولیه برای پرداخت مخارج تحصیل و زندگی در لهستان
  5. ارائه گواهی تحت عنوان بیمه ی سلامت
  6. تحویل مدرک پذیرش دانشگاه مورد نظر به همراه فرم دعوت نامه از دانشجو برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان ضروری است.
  7. مدرک وجه واریز شده بابت پرداخت شهریه دانشگاه
  8. ارائه مدرک معتبر که نشان دهد شما از محل سکونت مناسب برخوردار هستید.
  9. شما باید برنامه دقیق خود را درباره مهاجرت خود برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان شرح دهید.
  10. شما باید مدارک مرتبط با مهارت های زبان انگلیسی خود را به دانشگاه ارائه دهید.

اقامت پس از تحصیل در لهستان

کشور لهستان به دلیل برخورداری از شرایط مناسب برای استخدام کاری و تحصیل در دانشگاه های معتبر همچنین هزینه های مناسب تحصیل، برای اقامت دائم بسیاری از دانشجویان پس از پایان دوره تحصیلی خود مطلوب می باشد.

ضمن اینکه این کشور از انواع هنر ها و غذاهای لذیذ، معماری عالی و فرهنگ و تمدنی غنی برخوردار است.

اقامت پس از تحصیل برای دانشجویان اتحادیه اروپا بستگی به تابعیت دانشجویان دارد.

دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند پس از پایان دوره تحصیلی خود در این کشور بدون اخذ اقامت دائم سکونت داشته باشند و آنچه حائز اهمیت است میزان توانایی شما در پرداخت مخارج تحصیل و زندگی خود در لهستان می باشد.

اما این امکان برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا وجود ندارد و آن ها باید با استفاده از یکی از شیوه های زیر اقدام به گرفتن اقامت دائم خود در لهستان کنند.

دانشجویان ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، روسیه و اوکراین می توانند پس از پایان دوره تحصیلی خود بدون تغییر نوع ویزای برای اخذ اقامت دائم در لهستان سکونت داشته باشند.

فارغ التحصیلان می توانند در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه در کشور لهستان مشغول به کارش شوند و بعد از این مدت به صورت قانونی حق سکونت در لهستان را ندارند و یا می توانند در صورت تمایل به اقامت دائم، از کارفرمای خود گواهی تحت عنوان اخذ ویزای کاری دریافت کنند و آن را برای پذیرش به سفارت لهستان تحویل دهند.

توجه داشته باشید که درخواست اخذ ویزای کاری شما باید تا قبل از تاریخ انقضای ویزای تحصیلی شما در این کشور باشد.

در ادامه مطلب شما را با سایر روش هایی که می توانید برای اخذ اقامت دائم در لهستان اقدام کنید آشنا خواهیم کرد:

  1. ارائه کارت اقامت موقت
  2. اخذ ویزای کار لهستان
  3. اخذ اقامت موقت برای انجام فعالیت تجاری
  4. کارت آبی اتحادیه اروپا
  5. ارائه کارت پذیرش اقامت دائم
  6. ثابت کردن تابعیت

ریجکتی ویزای تحصیلی لهستان

اگر دانشجویان در ارائه مدارک خود به پلیس لهستان دچار خطا و اشتباه شوند به احتمال زیاد اتحادیه این کشور از پذیرش درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان خودداری می کند. در ادامه مطلب به بررسی عواملی که موجب عدم پذیرش درخواست شما می شود می پردازیم:

  1. زمانی که متقاضی هدف خود را برای پلیس لهستان از مهاجرت به این کشور صادقانه بیان نکند.
  2. ارائه مدرک گذرنامه نا معتبر و جعلی به سفارت این کشور
  3. عدم ارائه اسناد و مدارک قانونی برای اثبات هدف و شرایط دانشجو برای مهاجرت به این کشور
  4. متقاضی از تمکن مالی برای پرداخت هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی در لهستان برخوردار نباشد همچنین نتواند برنامه خود را برای بعد از گذراندن دوره تحصیلات خود و بازگشت به کشورش بیان کند.
  5. فرد متقاضی دارای شخصیت اخلاقی، کاری یا تحصیلی موجه نباشد و دولت لهستان نتواند از ورود این شخص به کشور اطمینان حاصل کند و ورود این فرد را به کشور باعث عدم امنیت ملت تشخیص دهد..
  6. متقاضی مدرکی در جهت اثبات سلامت خود ارائه ندهد و همچنین فاقد بیمه نامه مسافرتی باشد.
  7. اداره پلیس لهستان نتواند صحت و حقیقی بودن مدارک شما را اثبات کند و در بررسی مدارک شما دچار تردید شود.

ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل در لهستان

۱. دانشگاه ورشو لهستان

دانشگاه ورشو یکی از بهترین دانشگاه های لهستان است که عنوان بزرگترین موسسه آموزشی در این کشور را دارد. در این موسسه دانشجویان به زبان لهستانی تحصیل می کنند اما ۲۰ رشته تحصیلی در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود. همچنین برخی از دروس به زبان فرانسه و آلمانی به دانشجویان ارائه می شود.

سطح علمی دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه به دلیل کیفیت عالی در ارائه خدمات آموزشی، بالا است به همین دلیل می توانند پس از پایان دوره تحصیل خود در رشته مورد نظر استخدام شوند.

۲. دانشگاه جاگلونیا

این موسسه آموزشی جزو قدیمی ترین و بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در لهستان در رشته ها پزشکی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، حقوق، علوم انسانی و… می باشد.

۳. دانشگاه آدام میکیویچ در پوزنان

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در کشور لهستان در رشته هایی مانند: علوم مهندسی، علوم اجتماعی، علوم آموزشی، علوم انسانی، علوم تجربی و .. است که قدمتی چندین و چند ساله در این کشور دارد.

۴. دانشگاه صنعتی ورشو

 از مزایای دانشگاه صنعتی ورشو این است که این دانشگاه برای دانشجویانی که در زبان انگلیسی تخصص ندارند دوره های آموزش زبان انگلیسی را برگزار می کند.

۵. دانشگاه نیکولاس کوپرنیک در تورو

این موسسه آموزشی یکی از بهترین دانشگاه های لهستان است که ۱۷ دانشکده دارد و ۳ دانشکده در آن به رشته های پزشکی اختصاص دارد.

در این دانشگاه معتبر رشته هایی نظیر: علم شیمی، مدیریت، اقتصاد، فیزیک، زیست‌شناسی، مطالعات انگلیسی، پرستاری و نجوم، پزشکی آزمایشگاهی، فیزیوتراپی به زبان انگلیسی تدریس می شود.

بهترین رشته ها برای تحصیل در لهستان

 دانشگاه های لهستان برای دانشجویان امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را در صورتی که از معدل و نمرات عالی برخوردار باشند در همان دانشگاه فراهم می کند و دانشجویان ممتاز می توانند بهترین رشته ها برای تحصیل در لهستان را در مقاطع ارشد و دکترا بدون احتیاج به شرکت در آزمون فرا گیرند.

در ادامه به بررسی بهترین رشته ها برای تحصیل در لهستان خواهیم پرداخت

  1. تکنولوژی اطلاعات
  2. مدیریت
  3. دندانپزشکی
  4. روانشناسی
  5. مدیریت اقتصاد
  6. وکالت
  7. حسابداری

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲۰۴ پاسخ به “تحصیل در لهستان”

    1. فرشاد گفت:

      باسلام
      آیا برای پذیرش کارشناسی ارشددرلهستان محدوده سنی وجود دارد؟ من ۳۸ سال دارم ودوست دارم برای فوق لیسانس زبان انگلیسی گرایش آموزش (تیچینگ) اقدام کنم؟لیسانس پیام نور دارم.

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        محدویت سنی وجود دارد ولی به نسبت بقیه کشورها با توجیه قابل قبول برای لهستان می توان سن را توجیه کرد و برای ارشد پذیرش گرفت.

    2. امیر گفت:

      سلام خسته نباشید .
      فوق دیپلم برق هستم ، مدرک زبان انگلیسی CAE دارم . میخواستم قبل شروع به تحصیل در لهستان در کالج زبان انگلیسی دروره tofel رو بگذرونم . فقط از شما خواهشمندم شرایط و قوانین کونسولگری رو برام بنویسید .

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        برای تحصیل در لهستان احتمال زیاد میبایست از مقطع لیسانس شروع کنید . داشتن مدرک آیلتس در اکثر دانشگاه ها نیاز هست (آیلتس۶ یا ۶.۵ ) برخی دانشگاه ها معادل تافل را هم قبول میکنند . از دیگر شرایط مهم کنسولگری داشتن مدارک تحصیلی و تمکن مالی یکساله میباشد که باید ابتدا احراز کرده و بعد این مبلغ را با خود انتقال دهید

    3. محسن گفت:

      سلام من دانشجوی سال اول رشته ی اقتصاد در کشور افغانستان میباشم و آلیس ۶.۵ هم دارم برای تحصیل در لهستان باید چی کار کنم

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        برای ارشد همان آیلتس ناز هست و تمکن مالی یکساله تحصیل و زندگی که حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو میباشد . برای لیسانس هم کمتر از این ولی محدودیت سنی خواهد داشت

    4. parinaz گفت:

      سلام خسته نباشید.. من کارشناسی پیوسته مهندسی بهداشت محیط از دانشگاه آزاد پزشکی تهران هستم..معدل ۱۵.۷۰.. ۲۶ ساله هستم.. آیلتس ۶.۵ دارم.. برای ارشد مرتبط با رشتم شانس پذیرش از دانشگاه تکنیک ورشو را دارم؟ معدلم کم نیست؟؟؟ برای ارشد حتما باید مقاله داشته باشم؟؟

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        شما با نمره آیلتسی که ذکر کردید می توانید برای ارشد در لهستان اقدام کنید و اینکه قطعا بتوانید در دانشگاه مدنظرتان پذیرش بگیرید یا خیر نیاز به امکانسجی و بررسی دارد و برای مقطع ارشد نیاز به داشتن مقاله نیست.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up