بسیاری از دانشجویان بین المللی چین را برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب کردند. اما چرا؟ چین طی سال های گذشته سرمایه گذاری زیادی در آموزش و پرورش کرده است و با دانشگاه های انگلستان و آمریکا همکاری هایی را ایجاد کرده است. دانشگاه های چین آموزش با کیفیت را ارائه می دهند و از امکانات استاندارد بالایی برخوردار هستند.

از چین گاهی اوقات به عنوان امپراتوری آسمانی یاد می شود. چین یکی از برجسته ترین قدرت های اقتصادی جهان است. برای حمایت از اقتصاد خود، کشور به متخصصان کاملاً ماهری نیاز دارد. بنابراین، دانشگاه های چین بالاترین سطح آمادگی را برای دانشجویان خود ارائه می دهند. هر دانشگاهی در این کشور برای اطمینان از بهترین کیفیت آموزش در سطح جهانی ، توسط دولت کنترل می شود.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل در چین

هزینه های مناسب برای زندگی و تحصیل در چین، ارائه دروس به زبان انگلیسی و وجود دانشگاه های برتر دنیا همگی سبب می شود تا افراد زیادی برای تحصیل در چین اقدام نمایند. امروزه تحصیل در چین برای دانشجویان بین المللی به دلایل مختلف بهترین گزینه محسوب می شود. چین به عنوان کشوری با پویاترین رشد اقتصادی در سراسر جهان شناخته می شود.

دستاوردهای برجسته چین در زمینه های اقتصاد، بیوشیمی، پزشکی و فناوری این واقعیت را اثبات می کند که مؤسسات آموزشی چینی شایسته ترین افراد حرفه ای را در این حوزه ها آماده می کنند. دانشگاه های چین از جدیدترین روندهای جهان پیروی می کنند و خود را با خواسته های بازار کار بین المللی سازگار می کنند.

یک سال تحصیلی در چین به دو ترم تقسیم می شود. ترم اول در ماه سپتامبر آغاز می شود و در ژانویه به پایان می رسد. ترم دوم در ماه مارس آغاز می شود و در ماه جولای به پایان می رسد. در بیشتر موارد، آموزش به صورت سخنرانی، سمینار و تکالیف کتبی در نظر گرفته می شود. برای گذراندن سال تحصیلی بعدی، دانشجویان باید تعداد معینی اعتبار کسب نمایند و امتحانات شفاهی و کتبی را نیز پشت سر بگذارند.

مقاطع تحصیلی قبل از دانشگاه چین

چین بزرگترین سیستم آموزش و پرورش در جهان را دارا می باشد. در ژوئن سال ۲۰۲۰، در حدود ۱۱ میلیون دانش آموز در آزمون ورودی ملی آموزش عالی (گائو کائو) در چین شرکت کردند. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش حدود ۴٪ کل تولید ناخالص داخلی در چین را تشکیل می دهد. 

به صورت کلی تحصیلات قبل دانشگاهی در کشور چین ۱۲ سال به طول می انجامد. این مقطع به سه دسته دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم بندی می شود. کودکان قبل از حضور در دبستان می توانند تا سن ۶ سالگی در مهد کودک ها شرکت نمایند. به صورت کلی سیستم نمره دهی در چین به صورت زیر می باشد.

رتبه نمره توضیحات درجه
A 0 – 59 (优秀 (Excellent
B 60 – 69 (良好 (Good
C 70 – 79 (中等 (Satisfactory
D 80 – 89 (及格 (Pass
F 90 – 100 (不及格 (Fail

مهد کودک

کودکان از سن ۳ سالگی می توانند برای مهد کودک های چین اقدام نمایند. این دوره به عنوان اولین دوره تحصیل در چین قلمداد می شود. لازم به ذکر است که این دوره به هیچ عنوان اجباری نمی باشد. موضوعات قابل آموزش شامل زبان، حساب، مطالعات اجتماعی، موسیقی، هنر و تربیت بدنی است. یادگیری از طریق روش بازی در این مرحله صورت می گیرد.

دبستان

در چین تحصیلات ابتدایی اجباری و ۶ سال به طول می انجامد. کودکان، مدارس را از شش سالگی شروع می کنند. زبان آموزش، زبان چینی ماندارین است. یک سال تحصیلی معمولی از دو ترم تشکیل شده و از ماه سپتامبر تا جولای برگزار می شود. دانش آموزان پنج روز در هفته در کلاس ها شرکت می نمایند.

آموزش دبستان در حال حاضر شامل زبان های چینی، ریاضیات، مطالعات اجتماعی، طبیعت، تربیت بدنی، ایدئولوژی و اخلاق، موسیقی، هنرهای زیبا و مطالعات کار است. زبان خارجی معمولاً به عنوان یک دوره انتخابی ارائه می شود. کلیه دانش آموزان موظفند امتحانات فارغ التحصیلی را در رشته های چینی و ریاضیات قبول شوند. این امتحانات معمولاً توسط مدارس با راهنمایی مقامات محلی آموزش و پرورش طراحی و اداره می شوند.

متوسطه اول

آموزش متوسطه اول پس از اتمام دوره ابتدایی سه سال به طول می انجامد. برای اینکه دانش آموزان بتوانند گواهی اتمام دوره متوسطه اول را کسب نمایند، باید در امتحاناتی که توسط مدارس طبق دستورالعمل های تعیین شده توسط دفاتر آموزشی استان یا توسط مقامات محلی آموزش و پرورش طراحی و اداره می شود، قبول شوند.

دروس ارائه شده در دوره متوسطه اولی شامل زبان چینی، ریاضیات، شیمی، فیزیک، زبان خارجی و سیاست می شود. با توجه به حساسیت زبان چینی برای تحصیل در چین می بایست دانش زبان چینی مناسبی را داشت.

متوسطه دوم

پس از اتمام دوره متوسطه اول، دانش آموزان قادر خواهند بود که در دوره متوسطه عمومی (دانشگاهی) ارشد یا دبیرستان حرفه ای شرکت نمایند. دوره متوسطه عمومی (دانشگاهی) ۳ سال و دوره متوسطه حرفه ای ۳ یا ۴ سال به طول می انجامد. دبیرستان ارشد به عنوان (gaozhong) و دبیرستان حرفه ای در چین به عنوان (zhongzhuan known) شناخته می شوند. 

دانش آموزانی که مایل به ادامه تحصیل در مسیر عمومی (آکادمیک) می باشند، باید امتحانات ورودی مدارس متوسطه ارشد عمومی را شرکت نمایند، که در چین نیز به عنوان (zhongkao 中) شناخته می شود. طراحی و اداره آن توسط مسئولان آموزش و پرورش استان، امتحان ورودی شامل موضوعات مشابه کنکور ارشد متوسطه است. 

تحصیل کارشناسی در چین

تحصیل کارشناسی در چین

اولین قدم ساختار آموزش عالی چین، مقطع کارشناسی است. دانشجویان بین المللی می توانند پس از اتمام دوره دبیرستان یا مدرسه حرفه ای، وارد دوره کارشناسی در چین شوند. تحصیل در چین در مقطع کارشناسی بین سه تا چهار سال به طول می انجامد.

دانشجویان قادر خواهند بود از بین آموزش زبان چینی و انگلیسی انتخاب نمایند. برای ثبت نام در برنامه چینی، متقاضی باید حداقل سطح ۴ در آزمون HSK داشته باشد. برای برنامه های انگلیسی، متقاضی باید حداقل ۵٫۵ در آزمون آیلتس یا حداقل ۸۵ در آزمون TOELF کسب نماید.

پرستاری؛ تغذیه؛ مهندسی نفت؛ مهندسی مکانیک و ساخت؛ مهندسی الکترونیک و برق؛ مهندسی شیمی و بیولوژیک؛ مهندسی ترافیک و حمل و نقل؛ مهندسی هوانوردی و فضانوردی؛ اقتصاد؛ حسابداری؛ بانکداری، دارایی و زمینه های مرتبط؛ مدیریت کسب و کار؛ مدیریت پروژه؛ گردشگری؛ بازاریابی و تجارت؛ لجستیک؛علوم کامپیوتر؛ فناوری اطلاعات؛ مهندسی نرم افزار؛ روزنامه نگاری و رسانه؛ قانون؛ علوم سیاسی؛ طراحی معماری؛ برنامه ریزی شهری؛ مهندسی عمران؛ مطالعات آموزشی؛ تربیت بدنی؛ ریاضیات؛ فیزیک؛ علم شیمی و زیست شناسی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل در مقطع کارشناسی در چین می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چین

چشم انداز متنوع چین، اقتصاد پر رونق و سرمایه گذاری های سنگین دولت در آموزش عالی، آن را به مکانی خارق العاده برای تحصیل کارشناسی ارشد تبدیل کرده است. به عنوان یکی از قدرت های مالی جهان، یک مدرک کارشناسی ارشد در چین فرصتی برای تحصیل در قلب یک اقتصاد پررونق به دانشجویان می دهد. بازه های زمانی دوره کارشناسی ارشد دو سال می باشد. تعدد انتخاب رشته در این مقطع تحصیلی در چین بسیار زیاد می باشد و دانشجویان هیچ محدودیتی برای انتخاب نخواهند داشت.

رشته های علوم و فناوری به طور کلی در موسسات معتبر چینی محبوبیت بیشتری دارد. موضوعات هنر و علوم انسانی کمتر مورد توجه است، اما الگوی آموزشی هنرهای لیبرال آمریکایی با افزایش تعداد کالج های چین مورد استقبال قرار گرفته است.

برای اخذ پذیرش در برنامه کارشناسی ارشد با زبان آموزش چینی، باید در آزمون زبان HSK یک سطح بین ۴ تا ۶ ارائه شود. برای پذیرش در یک دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی حداقل نمره ۶٫۰ در آزمون IELTS یا ۹۰ در آزمون TOEFL نیاز است.

تحصیل دکتری در چین

روند تحصیل در چین در مقطع دکتری با سایر مقاطع در این کشور متفاوت می باشد. دانشجویان برای اخذ پذیرش در این مقطع می بایست در ابتدای امر نظر یک استاد راهنما را جلب نمایند و پس تایید از آن، با دانشگاه ها وارد مذاکره شوند. از همین رو دانشجویان با داشتن سوابق بین المللی همچون مقاله بین المللی و مدرک زبان از شانس بالاتری برخوردار می باشند.

هزینه های تحصیل در دکتری بین ۲ تا ۷ هزار دلار در سال تخمین زده می شود. دانشجویان بین المللی در صورت عدم موفقیت در کسب بورسیه، ملزم به پرداخت هزینه های عنوان شده، می باشند. این میزان هزینه در مقایسه با شرایط تحصیل در کشورهای استرالیا و آمریکا بسیار مناسب تر است.

بازه های تحصیلی در مقطع دکتری به صورت معمول ۴ سال به طول می انجامد. دانشجویان به همراه سوابق آموزشی و تایید یک استاد راهنما می بایست مدرکی دال بر تسلط زبان برای اخذ پذیرش ارائه دهند. در صورت تحصیل به زبان چینی نمره ۶ تا ۸ در آزمون HSK و دوره انگلیسی آیلتس ۶٫۵ مورد نیاز است.

دانشگاه ارائه دهنده دوره دکتری در چین محدود می باشد. از همین رو دانشجویان می بایست شرایط ایده آلی را برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در چین داشته باشند. در حال حاضر ۴۳ موقعیت دکتری در چین موجود است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

Beijing

  • (Peking University (۹ PhDs

Ningbo

  • (University of Nottingham Ningbo China (۶ PhDs

Shanghai

  • (KEDGE Business School (۱ PhD
  • (Shanghai Jiao Tong University (۵ PhDs

Suzhou

  • (Xi’an Jiaotong-Liverpool University (۱۵ PhDs

Zhuhai

  • (Beijing Normal University (۷ PhDs

پزشکی در چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین

رشته پزشکی به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در کشور چین به شمار می رود. از همین رو سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی برای برترین دانشگاه های کشور چین اقدام می نمایند. دوره های پزشکی در چین به زبان انگلیسی ارائه می شود.

بازه های تحصیلی در کشور چین بین ۵ تا ۶ سال تخمین زده می شود. دانشجویان بدون امتحان ورودی قادر خواهند بود برای این دوره های تحصیلی اقدام نمایند. در ۲ سال اول علوم پایه و ۳ سال بعد دوره بالینی پیش روی دانشجویان بین المللی می باشد. دانشجویان پس از اتمام دوره یک سال کار آموزی را پشت سر می گذارند.

دانشگاه های کشور چین

چین در تلاش است تا دانشگاه های سطح جهانی بیشتری را بسازد و سرمایه گذاری زیادی را در آموزش عالی انجام دهد. گذشته از زبان منحصر به فرد چینی، خوشنویسی، هنرهای رزمی و سایر موضوعات فرهنگی، برنامه های درجه چینی در رشته هایی چون مهندسی، علوم، پزشکی، اقتصاد و تجارت و همچنین امور مالی بسیار مورد احترام است.

معتبرترین دانشگاه های چین

در حال حاضر ۴۲ دانشگاه کشور چین در رتبه جهانی قرار دارند. این موضوع نشان از اهمیت بسیار بالای دولت چین به بخش آموزش می باشد. دانشجویان بین المللی قادر خواهند بود با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در چین اقدام نمایند. در میان این تعداد دانشگاه، شش دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در سایت QS جای دارند.

دانشگاه رتبه جهانی
Tsinghua University 16
Peking University 22
Fudan University 40
Zhejiang University 54
Shanghai Jiao Tong University 60
University of Science and Technology of China 89

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

تعداد بالای دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران نوید بخش این موضوع می باشد که دانشجویان محدودیتی برای انتخاب دانشگاه در چین نخواهند داشت. با توجه به لیست منتشر شده ۱۳۰ دانشگاه در کشور چین، مورد تایید می باشند. دانشجویانی که قصد بازگشت به ایران را دارند و یا به واسطه معافیت های تحصیلی قصد خروج از کشور را دارند، قادر خواهند بود بدون هیچ مشکلی برای تحصیل در چین اقدام نمایند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای آن دسته از دانشجویان حائز اهمیت می باشد که پس از اتمام تحصیل قصد بازگشت به ایران را دارند. از همین رو دانشجویان می توانند با بررسی دانشگاه مورد نظر، این فاکتور را مورد بررسی قرار دهند. در ادامه لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت آمده است.

لیست دانشگاه ها

  • Beijing Normal University
  • Beijing university of Chinese medicine
  • Capital Medical University
  • Central South University
  • China agricultural university
  • China Med University
  • China Pharmaceutical University
  • Chinese University Hong Kong
  • East china university of science and technology
  • Fudan University
  • Huazhong University of Science and Technology
  • Jilin University
  • Jinan University
  • Nanjing Agriculture University
  • Nanjing Medical University
  • Nanjing University
  • Nankai University
  • Ocean University of China
  • Peking University
  • Shandong University
  • Shanghai jiao Tong University
  • Shanghai University
  • Sichuan University
  • Soochow University
  • Southeast University
  • Sun Yat-Sen University
  • Tianjin University
  • Tongji University
  • Tsinghua University
  • University Hong Kong
  • University of Chinese Academy of Science
  • University of Science and Technology of China
  • Wuhan University
  • Xiamen University
  • Xian jiaotong University
  • Zhejiang University
  • Zhengzhou University

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در چین

در این بخش می خواهیم شما را با بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در چین آشنا کنیم پس در ادامه ی مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

  1. دانشگاه چینهوا

این موسسه ی آموزشی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در چین است و سالیانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل در این دانشگاه به کشور چین مهاجرت می کنند.

  1. دانشگاه پکن

این موسسه ی آموزشی از معتبر ترین و بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در چین است که به دلیل کیفیت عالی در ارائه ی خدمات آموزشی از طرف دانشجویان بین المللی شهرت و اعتبار جهانی پیدا کرده است.

  1. دانشگاه فودان

این موسسه ی علمی و تحقیقاتی جزو بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در چین است و به دلیل ارائه ی مقالات علمی و آموزشی در حوزه های مختلف پزشکی، مهندسی، مدیریت و… از اعتبار جهانی برخوردار می باشد و دانشجویان بسیاری از سر تا سر جهان تمایل دارند برای تحصیل در این دانشگاه به کشور چین مهاجرت کنند.

  1. دانشگاه شانگهای جیائوتنگ

  2. دانشگاه سان یات سن

  3. دانشگاه شانگهای

  4. دانشگاه ووهان

  5. دانشگاه سیچوآن

  6. دانشگاه نانجینگ

  7. دانشگاه علم و صنعت چین

  8. دانشگاه تونگجی

  9. موسسه تکنولوژی هاربین

  10. دانشگاه علم و صنعت جنوب چین

  11. دانشگاه شیان جئاتونگ

  12. دانشگاه علم وصنعت هواجونگ

  13. دانشگاه تیانجین

  14. دانشگاه نانکهای

  15. موسسه تکنولوژی پکن

  16. دانشگاه بیهانگ چین

  17. دانشگاه شاندونگ

  18. دانشگاه صنعت جنوب چین

  19. دانشگاه شیامن

  20. دانشگاه علم وصنعت پکن

  21. دانشگاه جنوب شرق چین

بهترین رشته های تحصیلی در کشور چین

در این بخش قصد دارین تا شما را با بهترین رشته ها برای تحصیل در چین آشنا کنیم پس در ادامه ی مطلب همراه ما باشید.

  1. علوم ریاضی از بهترین رشته ها برای تحصیل در چین است ضمن اینکه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند از حقوق و مزایای بسیار مناسبی برخوردار شوند.
  2. فیزیک
  3. شیمی
  4. علوم زمینی و فضایی
  5. روانشناسی
  6. نرم افزار و میکرو الکترونیک
  7. روزنامه نگاری و ارتباطات
  8. زبان و ادبیات چینی
  9. تاریخ
  10. باستان شناسی و مدیریت موزه
  11. فلسفه
  12. مطالعات بین الملل، اقتصاد
  13. مدیریت
  14. حقوق
  15. مدیریت اطلاعات
  16. جامعه شناسی
  17. زبان و ادبیات انگلیسی
  18. زبان های خارجی
  19. مارکسیسم، هنر
  20. مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر
  21. تحقیقات اقتصاد
  22. تحقیقات جمعیت شناسی
  23. علوم و مهندسی محیط زیست

هزینه های تحصیل در چین

یکی از فاکتورهای تاثیر گذار برای ادامه تحصیل در یک کشور، مبحث هزینه های تحصیل می باشد. هزینه های تحصیل در چین متناسب با هزینه های تحصیل در سایر کشورهای برتر دنیا مقرون به صرفه تر می باشد. دانشجویان با پرداخت هزینه ای بالغ بر ۵۰۰۰ دلار می توانند در برترین دانشگاه های چین به تحصیل بپردازند. در ادامه هزینه های تحصیل در چین را مورد بررسی قرار داده ایم.

دانشگاه های دولتی

هزینه های تحصیلی در دانشگاه های دولتی چین بسیار مقرون به صرفه می باشد. دانشجویان بین المللی می توانند با پرداخت کم ترین هزینه ممکن در برترین دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند. متوسط شهریه در دانشگاه های دولتی چین بین ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار در سال تخمین زده می شود.

میزان دقیق هزینه های تحصیل در چین متناسب با رشته تحصیلی، مقطع و دانشگاه مشخص می شود. لازم به ذکر است که بورسیه های دولتی برای دانشجویان وجود دارد که دانشجویان در صورت ارائه مدارک و احراز شرایط مورد نظر می توانند از آن بهره مند شوند.

دانشگاه های خصوصی

شهریه در دانشگاه های خصوصی به مراتب بالاتر از دانشگاه های دولتی می باشد. دانشگاه های خصوصی به صورت میانگین سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار را از دانشجویان طلب می نمایند. این دانشگاه ها به عنوان نماینده دانشگاه های آمریکا، انگلستان و کانادا می باشند که در کشور چین شعبه ای را افتتاح کرده اند.

مقرون به صرفه ترین دانشگاه ها

دانشجویان بین المللی قادر خواهند بود با پرداخت حداکثر ۵ هزار دلار در دانشگاه های برتر چین تحصیل نمایند. در این بخش چهار دانشگاه مقرون به صرفه در چین برای دانشجویان بین المللی را معرفی می کنیم.

  1. Ningbo University: سالانه بین ۲۶۰۰ تا ۴۷۰۰ دلار
  2. Northwestern Polytechnical University: سالانه بین ۲۹۰۰ تا ۴۳۵۰ دلار
  3. Liaoning University of Technology: سالانه بین ۲۲۰۰ تا ۳۷۶۰ دلار
  4. Beijing Normal University: سالانه بین ۳۴۷۰ تا ۴۶۷۰ دلار

هزینه های زندگی دانشجویی در چین

به ناچار برای اقتصادی که به سرعت در حال رشد است، هزینه زندگی در سرزمین اصلی چین  آنقدر ارزان نیست که قبلاً بوده است. هزینه زندگی در چین با توجه به موقعیت جغرافیایی شما متفاوت است. گزینه های مختلفی نیز برای انتخاب سبک زندگی وجود دارد. 

برخی از شهرها از جمله چجیانگ و یانگژو در جیانگ سو وجود دارد، هزینه غذاهای چین کمتر از ۱۰۰ دلار است. هزینه های زندگی در کلان شهرهایی مانند پکن، گوانگ ژو، شانگهای کمی گران خواهد بود. هزینه زندگی در شانگهای، گرانترین شهر چین، تقریباً نصف هزینه های زندگی در شهر نیویورک تخمین زده می شود.

هزینه های زندگی دانشجویی در شهرهای پکن و شانگهای به طور میانگین بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه در نظر گرفته می شود. در دیگر شهرهای چین هزینه های زندگی به مراتب ارزان تر است و دانشجویان در حین تحصیل در چین می بایست بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار ماهانه برای زندگی در نظر بگیرند.

موارد میزان هزینه
رستوران یک وعده ۳٫۵ دلار
گوشت یک کیلو ۱۰٫۵ دلار
رفت و آمد ماهانه ۲۱ دلار
برق، گاز، آب و اینترنت ماهانه ۶۵ دلار
اجاره مسکن ماهانه ۲۸۰ تا ۵۵۰ دلار

مزایای تحصیل در چین

کشور چین یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل شناخته می شود. طی چند سال گذشته، این کشور از نظر تعداد دانشجویان بین المللی که برای ادامه تحصیلات خود به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند، همچنان صعود به رتبه های بالاتر را دارد. در حال حاضر از نظر محبوبیت در رتبه چهارم قرار دارد. از دیگر مزایای تحصیل در چین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تحصیل به زبان انگلیسی

با توجه به گستردگی زبان انگلیسی در ایران و جهان، ادامه تحصیل به این زبان دریچه های بیشتری را در پیش روی دانشجویان آینده نگر باز می کند. دانشجویان بین المللی می توانند با دانش زبان انگلیسی به ادامه تحصیل در چین بپردازند. این موضوع یکی از برترین مزایای تحصیل در چین به شمار می رود. لازم به ذکر است که دوره های زبان برای دانشجویانی که مدرک را اخذ نکرده اند در این کشور برقرار است.

دانشگاه های برتر

چین دارای طیف گسترده ای از دانشگاهها، کالجها و موسسات در سطح جهانی است که همگی در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. بسیاری از دانشگاه های چین در رده بندی دانشگاه های جهانی QS قرار دارند. دانشجویان در صورت اخذ پذیرش از هر دانشگاه، می توانند اطمینان داشته باشند که بهترین انتخاب را داشته‌اند و دارای مدارکی می شوند که در تمام صنایع در سراسر جهان شناخته شده می باشد.

پیشرفت شغلی عالی

وقتی صحبت از اقتصاد می شود، چین در ۳۰ سال گذشته سریعترین کشور در حال رشد جهان بوده است. حتی در طول بحران مالی ، رشد اقتصادی چین سطح ۸٪ را حفظ کرده است، سرعتی که غیرقابل تصور در سایر کشورها است. دانشجویان در صورت ادامه تحصیل در چین می توانند در هر مسیر شغلی در این کشور موفق شوند. این موضوع یکی از برترین مزایای تحصیل در چین می باشد که دانشجویان به راحتی قادر خواهند بود وارد بازار کار شوند.

فرهنگ ایده آل

با بیش از ۵۰۰۰ سال سابقه، دانش آموزان و دانشجویانی که در چین تحصیل می کنند می توانند مطمئن باشند که در طول زمان اقامت خود در این کشور با برخی آثار و سنت های باورنکردنی فرهنگی روبرو خواهند شد. از جشنواره ها و رویدادهای ملی گرفته تا شگفتی های جهانی و اماکن میراث جهانی یونسکو. از همین رو تحصیل در چین به همراه شرایط ایده آل تحصیلی و زندگی برای عاشقان فرهنگ و تاریخ بسیار جذاب می باشد.

معایب تحصیل در کشور چین

ذکر چالش های موجود در چین، انتخاب را برای افراد علاقه مند به این کشور ساده تر می کند. افراد با اطلاع از این شرایط می توانند انتخاب صحیحی را داشته باشند. یادگیری زبان سخت دنیا به عنوان بزرگترین چالش دانشجویان برای تحصیل در چین به شمار می رود. در ادامه به برخی از معایب تحصیل در چین اشاره شده است.

عدم اجازه کار

یکی از بزرگترین معایب تحصیل در چین را می توان به عدم اجازه کار در حین تحصیل اشاره کرد. کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی در چین به شدت ممنوع است. اگر دانشجویی مشغول کار شود، امکان لغو ویزای برای او وجود دارد و باید کشور چین را ترک کند.

شرایط سخت زندگی

شهرهای اصلی چین وضعیت آب و هوایی مناسبی را ندارند. پکن به عنوان شهر آلوده شناخته می شود و یکی از بدترین ها در جهان است. به صورت کلی دولت تمهیداتی را برای این آلودگی در نظر نگرفته است. در باب ترافیک و مهارت های بد رانندگی هم این موضوع به چشم می خورد. رفت و آمد به واسطه جمعیت بالای این کشور بسیار دشوار می باشد.

ایجاد حس تفاوت

در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار مهاجر در چین زندگی می کنند و حتی اگر تعداد آنها زیاد باشد، چیزی در مقایسه با ۱٫۳ میلیارد نفری چین نیست. گرچه بی ضرر است، معمولاً مهاجران توجه زیادی را به خود جلب می کنند. اگر مو یا چشم شما رنگ متفاوتی دارد، آماده باشید تا در هر مکانی که می روید به شما خیره شوند. این امر می تواند در زندگی روزمره کمی آزار دهنده و ناراحت کننده باشد و شما فقط باید هنگام تحصیل در چین به آن عادت کنید.

ویزای تحصیلی چین

پروسه دریافت ویزای تحصیلی چین

دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های چین را دارند می بایست کلیه مقررات تعیین شده توسط دولت چین و دانشگاهی را متقاضی آن هستند را برآورده نمایند. دانشجویان باید با توجه به بازه های زمانی تعیین شده برای دانشگاه های چین اقدام نمایند. پس از اطلاع از زمان بندی دانشگاه های چین، روند اخذ پذیرش صورت می گیرد.

مرحله اول: بررسی سال تحصیلی

سال تحصیلی در چین معمولاً دارای دو ترم، ترم بهار و ترم پاییزی است، به جز چند مؤسسه آموزش عالی که سیستم سه ترم را پیاده سازی کرده اند. بهتر است که مهلت درخواست ویژه دانشگاه در هر ترم را مشخص کنید، اما بازه های زمانی کلی دانشگاه ها:

  • برای ترم بهار: درخواست را تا اواسط ژوئیه ارسال کنید
  • برای ترم پاییز: درخواست را تا اواخر آوریل ارسال کنید

مرحله دوم: پذیرش از دانشگاه

دوره های تحصیلی در چین به زبان های ماندارین و یا انگلیسی ارائه می شود. افراد برای ادامه تحصیل در چین ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان می باشند. مدرک مورد نیاز برای زبان ماندارین HSK می باشد که در از سطح ۳ تا ۸ دسته بندی می شود. در جدول زیر شرایط ورود به مراکز آموزشی چین در مقاطع مختلف آمده است.

مقطع زبان چینی(HSK) زبان انگلیسی(IELTS) شرایط درخواست
دانش آموزان بدون مدرک زبان بدون مدرک زبان ارائه سوابق تحصیلی
دانشجویان کارشناسی سطح ۴ تا ۶ نمره ۶ تکمیل ۱۲ سال تحصیل
دانشجویان کارشناسی ارشد سطح ۵ تا ۷ نمره ۶ یا ۶٫۵ مدرک لیسانس + دو تا توصیه نامه
دانشجویان دکتری سطح ۷ تا ۸ نمره ۶٫۵ یا ۷ مدرک فوق لیسانس + دو تا توصیه نامه + پروپوزال

مرحله سوم: آمادگی برای ویزا

دانشجویان برای تحصیل در چین ملزم به دریافت ویزای دانشجویی می باشند. ویزای دانشجویی چین به دو دسته X1 و X2 دسته بندی می شود. ویزای X1 برای دانشجویانی می باشد که بیشتر از ۶ ماه قصد تحصیل در چین را دارند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های چین، روند ویزا شروع می شود.

بر اساس وب سایت سفارت چین، توصیه می شود که درخواست ویزا یک ماه قبل از سفر برنامه ریزی شده شما به چین ارسال شود. اگر کلیه مدارک موردنیاز را ارسال کرده باشید، به طور معمول ۴ روز کاری به طول می انجامد.

مدارک لازم برای تحصیل چین

ما در این مطلب قصد داریم شما را مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی چین آشنا کنیم این مدارک ضروری به شرح زیر است:

  1. ارائه ی مدارک معتبر هویتی مانند شناسنامه، پاسپورت دارای اعتبار، عکس پرسنلی
  2. ارائه ی گواهی معتبر عدم سوء پیشینه و جرایم خلافکاری برای اخذ ویزای تحصیلی چین الزامی است.
  3. ارائه ی مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات با ترجمه به زبان انگلیسی یا چینی
  4. اگر دانشجو دارای مدرک معتبر مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در سطوح مختلف آیلتس و تافل است باید برای اخذ ویزای تحصیلی چین به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد.
  5. ارائه ی گواهی معتبر تحت عنوان انگیزه‌نامه یا توصیه‌نامه برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری ضروری است.
  6. ارائه ی سوابق کاری و تحصیلی به همراه کپی مدارک
  7. ارائه ی گواهی های لازم برای اثبات تمکن مالی و پرداخت هزینه های مربوط به کار یا تحصیل
  8. تکمیل بدون نقص مدارک مربوط به اخذ ویزای تحصیلی چین
  9. شما باید فیش واریزی مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه خود را ارائه دهید.
  10. ارائه ی نامه ی پذیرش یا تاییدیه تحصیلی از دانشگاه مورد نظر برای اخذ ویزای تحصیلی چین الزامی است.
  11. شما باید گواهی معتبری را مبنی بر تایید سلامت پزشکی خود به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید.

اقامت پس از تحصیل در چین

۱. اقامت پس از تحصیل از طریق کاریابی

دانشجویان می توانند پس از پایان دوره ی تحصیلات خود در چین از طریق استخدام در شغل مورد نظر و تحویل گواهی کارفرمای خود نوع ویزا را از تحصیلی به کاری تغییر دهند و به این ترتیب اقامت دائم شان را در این کشور اخذ نمایند.

۲. اقامت پس از تحصیل از طریق سرمایه گذاری

دانشجویان پس از پایان دوره ی تحصیلات خود می توانند از طریق سرمایه گذاری در پروژه های کاری مختلف اقامت دائم شان را در کشور چین اخذ نمایند ضمن اینکه از حمایت های دولت برخوردار می شوند.

۳. اقامت پس از تحصیل از طریق ازدواج

دانشجویان می توانند از طریق ازدواج با شخصی که تابعیت کشور چین را دارد اقامت دائم شان را در این کشور پس از پایان دوره ی تحصیلات خود اخذ نمایند.

ضمن اینکه برای دریافت این مجوز لازم است شما تمکن مالی و محل اقامت خود را به صورت مشخص برای دولت این کشور به اثبات برسانید.

۴. اقامت پس از تحصیل از طریق پناهندگی

دانشجویان پس از پایان دوره ی تحصیلات در این کشور می توانند از طریق ارائه ی دلایل کافی مبنی بر عدم بازگشت به کشور مبدا اقامت دائم شان را در چین تحت عنوان پناهنده اخذ نمایند..

۵. اقامت پس از تحصیل از طریق تولد فرزند

والدینی که فرزندشان در خاک چین  متولد می شوند می توانند با ارائه ی مدارک لازم اقامت دائم خود را در این کشور اخذ نمایند.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی چین

دلایل زیادی برای پذیرفته نشدن درخواست ویزای تحصیلی شما وجود دارد ما در ادامه ی این مطلب قصد دارین تا شما را با مهم ترین عوامل ریجکتی ویزای تحصیلی از سوی اداره ی کنسولگری چین آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

  1. اگر مدارک هویتی شما دارای اعتبار قانونی نباشد و آسیب خورده و مخدوش شده باشد.
  2. اگر مدارک هویتی شما به صورت غیر حقیقی و جعلی باشد به احتمال زیاد پس از بررسی مدارک ارائه شده با درخواست شما مبنی بر اخذ ویزای تحصیلی ترکیه موافقت نخواهد شد.
  3. اگر شما دلایل مناسبی را برای انگیزه ی خود از مهاجرت به ترکیه ارائه ندهید و اداره ی پلیس این کشور از نیت شما دچار ابهام شود ممکن است با درخواست شما موافقت نکند.
  4. اگر مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه کامل نبوده و یا دارای نقص باشد.
  5. اگر متقاضی دارای سوء سابقه ی خلافکاری و جرایم کیفری و قضایی باشد ممکن است پس از بررسی پرونده شما پلیس این کشور به دلیل حفظ امنیت داخلی با درخواست تان موافقت نکند.
  6. اگر شما دارای سابقه ی بیماری های واگیردار و یا خطرناک باشید مانند ایدز، هپاتیت و…
  7. اگر نوع ویزای درخواستی با انگیزه ی واقعی تان مبنی بر مهاجرت به این کشور مطابقت نداشته باشد یعنی شما اقدام به اخذ ویزای تحصیلی در چین نمایید درحالی که برای کار کردن و یا سرمایه گذاری به این کشور مهاجرت کنید.
  8. اگر شما دارای تمکن مالی مناسب برای مهاجرت به چین نباشید و نتوانید مخارج مربوط به کار و یا تحصیل خود را بپردازید با پذیرش درخواست ویزای تحصیلی شما مخالفت می شود.
  9. اگر شما در گذشته برای دریافت ویزا از این کشور اقدام کرده باشید ولی به دلایل مختلفی از ویزای خود به درستی استفاده نکرده باشید ممکن است درخواست مجدد مبنی بر اخذ ویزای تحصیلی چین از سوی اداره ی کنسولگری این کشور پذیرفته نشود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، کشور چین مقصدی ایده آل برای ادامه تحصیل می باشد. دانشجویان از سراسر دنیا قادر خواهند بود برای دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. اقتصاد مناسب چین سبب می شود تا فرصت های شغلی مناسبی پیش روی فارغ التحصیلان باشد.

به صورت کلی، تحصیل در چین به افرادی توصیه می شود که قصد ادامه تحصیل در یک موقعیت ایده آل با دانش زبان انگلیسی دارند. این دسته از دانشجویان با کمترین میزان ممکن در دانشگاه های برتر دنیا به تحصیل می پردازند. لازم به ذکر است که مدارک اخذ شده از دانشگاه های چین، مورد تایید تمامی کشورهای دنیا می باشد.

موسسه آریاناپارس این امکان را در اختیار افراد قرا داده است که با پر کردن فرم مشاوره، می توانند به صورت رایگان با مشاورین موسسه در ارتباط باشند و شرایط فرد را برای ادامه تحصیل در چین مورد بررسی قرار دهند. شما می توانید سوالات و یا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوال های متداول شما

در حال حاضر ۴۲ دانشگاه کشور چین در رتبه جهانی قرار دارند. این موضوع نشان از اهمیت بسیار بالای دولت چین به بخش آموزش می باشد. تعداد بالای دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران نوید بخش این موضوع می باشد که دانشجویان محدودیتی برای انتخاب دانشگاه در چین نخواهند داشت.
یکی از برترین مزایای تحصیل در چین، عدم نیاز به قبولی در آزمون ورودی برای رشته های پزشکی می باشد. دانشجویان قادر خواهند بود با ارائه سوابق آموزشی و مدرک زبان برای این دوره های اقدام نمایند.
بازه های تحصیلی در کشور چین بین ۵ تا ۶ سال تخمین زده می شود. دانشجویان بدون امتحان ورودی قادر خواهند بود برای این دوره های تحصیلی اقدام نمایند. در ۲ سال اول علوم پایه و ۳ سال بعد دوره بالینی پیش روی دانشجویان بین المللی می باشد.
پرستاری؛ تغذیه؛ مهندسی نفت؛ مهندسی مکانیک و ساخت؛ مهندسی الکترونیک و برق؛ مهندسی شیمی و بیولوژیک؛ مهندسی ترافیک و حمل و نقل؛ مهندسی هوانوردی و فضانوردی؛ اقتصاد؛ حسابداری؛ بانکداری، دارایی و زمینه های مرتبط؛ مدیریت کسب و کار؛ مدیریت پروژه؛ گردشگری؛ بازاریابی و تجارت؛ لجستیک؛علوم کامپیوتر؛ فناوری اطلاعات؛ مهندسی نرم افزار؛ روزنامه نگاری و رسانه؛ قانون؛ علوم سیاسی؛ طراحی معماری؛ برنامه ریزی شهری؛ مهندسی عمران؛ مطالعات آموزشی؛ تربیت بدنی؛ ریاضیات؛ فیزیک؛ علم شیمی و زیست شناسی
دانشجویان در صورت ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در چین اقدام نمایند.
متوسط هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی بین ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار می باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار تخمین زده می شود.
کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی در چین به شدت ممنوع است. اگر دانشجویی مشغول کار شود، امکان لغو ویزای برای او وجود دارد و باید کشور چین را ترک کند.
هزینه های زندگی دانشجویی در شهرهای پکن و شانگهای به طور میانگین بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه در نظر گرفته می شود. در دیگر شهرهای چین هزینه های زندگی به مراتب ارزان تر است و دانشجویان در حین تحصیل در چین می بایست بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار ماهانه برای زندگی در نظر بگیرند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up