تحصیل رایگان در کشور چین-کشور چین در سال های آخرپیشرفت زیادی داشته است. تحصیل رایگان در کشور چین موجب شده است سالیانه دانشجویان زیادی از کشورهای خارجی  مخصوصا از آمریکا و اروپا  به این کشور به عنوان مهاجرت تحصیلی چین مهاجرت کنند. دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی  کشور چین را برای تحصیل انتخاب می کنند.

معرفی دانشگاه های کشور چین

تحصیل رایگان در چین موجب شده است کشور چین دارای بیشتر از ۲۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی باشد. در این کشور دارای ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ دانشجو است. در این کشور تعداد بیشتری از داوطلب از کشورهای جهان به تحصیلات رایگان می پردازند.

کشور چین بعد از کشورهای آمریکا و انگلستان در ردیف سوم دنیا جهت جذب کردن دانشجویان خارجی قرار دارد. برای داوطلبان قاره آسیا کشور مناسب برای ادامه تحصیل چین می باشد. رشته های مهندسی و علوم پزشکی در کشور چین دارای رتبه اول برای دانشجویان خارجی است.

بعد از رشته مهندسی و علوم پزشکی، رشته های مدیریت و بیزینس در ردیف های بعدی قرار دارند. ده درصد از این دانشجویان خارجی که در دانشگاه های کشور چین تحصیل می کنند. دانشجویان خارجی سالیانه موفق به گرفتن بورسیه تحصیلی از دانشگاه های چین می شوند. دولت چین هر ساله بالای ۴% از تولید ناخالص داخلی کشور خود را بر روی آموزش هزینه می کند.

هزینه های تحصیل و زندگی در چین

هزینه های تحصیل در خارج از کشور دارای هزینه هایی زیادی می باشد. مهمترین بخش هزینه  مربوط به شهریه دانشگاه است. شهریه دانشگاه های چین با توجه به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و اعتبار داشتن دانشگاه فرق دارد. البته اگر دانشجو بتواند بورسیه بگیرد می تواند تحصیل رایگان در چین داشته باشد. در ادامه در مورد بورسیه خواهیم گفت.

شهریه دانشگاه های کشور چین بین ۱۲٫۰۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ یوان در سال است. و شهریه دانشگاه  چین برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی بین ۳۰٫۰۰۰ تا ۵۰٫۰۰۰ یوان معادل ۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار در سال متغیر است.

هزینه مسکن و خوابگاه در چین

سکونت در کشور چین به سه شکل امکان پذیر است. اولین مسکن در خوابگاهی است که در دانشگاه است می باشد. هزینه ماهیانه خوابگاه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یوان معادل ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار است. مورد دوم سکونت در یک سویت تک خوابه با اجاره  کردن ماهیانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ یوان معادل ۱۸۰ تا ۲۲۰ دلاراست.

مورد سوم هم خانه شدن با یک خانواده چینی است. در این صورت شخص بایستی ماهیانه بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یوان معادل ۲۴۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه  بپردازد. این روش آخر شامل یک وعده غذا در روز هم می شود.

هزینه های غذا در کشور چین

با وجودی که تحصیل در چین رایگان صورت می گیرد اما هزینه هایی وجود دارد که باید آنها را لحاظ کرد. هزینه های مربوط به غذا جزء هزینه های ضروری در زمان تحصیل است. هزینه های غذا  بستگی به سلیقه و مهارت آشپزی دانشجو دارد. هر اندازه که دانشجو بتواند با آشپزی بتواند غذای خود را تامین کند، هزینه های او  پایین می آید.

به صورت تقریبی هزینه های مربوط به غذا ماهیانه بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ یوان معادل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه است که این میزان متغیر است.

شرایط تحصیل رایگان در چین

اگر شخص زبان چینی بداند و بتواند به زبان چینی درس بخواند می تواند  تا ۵۰% شهریه های مربوط به تحصیل خود را کاهش دهد. کار دانشجویی در کشورچین برای کلیه مقاطع تحصیلی ممنوع است و نمی توانند مشغول به کار شوند. البته دانشجویان خارجی هستند که در کشور چین مشغول به  کار می شوند. ولی به صورت یقین نمی توان گفت همراه تحصیل به زبان چینی کار دانشجویی انجام داد.

البته راه هایی وجود دارد که می توان از طریق آنها هزینه های خود را کاهش داد. و بتوان در کشور چین راحت تحصیل کرد. این ره آسان بورسیه است.

بورسیه های تحصیلی در کشور چین می تواند کمک کند تا هزینه های دانشجو به صفر رسد.

 چند نوع بورسیه وجود دارد که عبارتند از:

بورسیه دو جانبه

این بورسیه در کشور چین در زمانی داده می شود که یا کشورچین با یک کشور خارجی یا دانشگاه چینی با یک دانشگاه خارجی طرح تبادل دانشجو انجام می دهد. این بورسیه شامل: شهریه دانشگاه، خوابگاه، بیمه و هزینه های زندگی دانشجو را شامل می شود.

بورسیه Chinese University Program

این بورسیه برای دوران دکتری مناسب است. شرایط سنی برای این بورسیه برای مقطع فوق لیسانس ۳۵سال و برای مقطع دکتری۴۰ سال است. این بورسیه برای مقطع فوق لیسانس تا ۳ سال و برای مقطع دکتری تا ۴ سال دانشجوها راحمایت می کند.این امتیازی است که دانشجویان تحصیل رایگان در کشور چین را تجربه کنند. این بورسیه موجب می شود که تحصیل در چین رایگان باشد

بورسیه دیوار چین

این بورسیه به کمک وزارت علوم کشور چین به دانشجوهای خارجی برای دوران دکتری و فوق لیسانس مناسب است. این بورسیه  شامل: شهریه دانشگاه، خوابگاه، بیمه و هزینه های زندگی است.

شرایط سنی برای دادن این بورسیه برای دوره فوق لیسانس ۴۵سال و برای دوره دکتری ۴۵ سال است.

بنابراین برای تحصیل رایگان در کشور چین راه هایی وجود دارد که به کم کردن هزینه های دانشجو کمک می کند

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تحصیل رایگان در کشور چین تحصیل رایگان در کشور چین تحصیل رایگان در کشور چین تحصیل رایگان در کشور چین تحصیل رایگان در کشور چین

شبکه های اجتماعی

arrow up