در این مقاله قصد داریم بهترین و پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در ایتالیا را معرفی کنیم:

تحصیل رشته هنر در ایتالیا

بدون شک ایتالیا مهد هنر و تاریخ در اروپا و حتی جهان است، از این رو تحصیل رشته هنر در ایتالیا علاوه بر ارتقای سطح علمی می تواند درک درستی از ترکیب هنر و علم را در اختیار افراد قرار می دهد. بیش از نیمی از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در ایتالیا قرار دارد، این بدین معناست که ایتالیا ترکیبی جذاب از هنر و تاریخ را در دل خود جای داده است.

رشته هنر از زیرشاخه های بسیار متنوعی تشکیل گردیده است، اغلب دانشگاه های معتبر ایتالیا کلیه رشته های هنری را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهند، از این رو افراد می توانند در کلیه مقاطع تحصیلی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا اقدام نمایند.

بدون تردید تحصیل رشته هنر در ایتالیا تجربه بسیار شگفت انگیز و فراموش نشدنی را در اختیار افراد قرار می دهد، علاوه بر این سهولت در اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر ایتالیا و همچنین هزینه های بسیار ناچیز تحصیل و زندگی در ایتالیا از دیگر مزایای تحصیل رشته هنر در این کشور می باشد.

شرایط تحصیل رشته هنر در ایتالیا بسته به مقطع تحصیلی مورد نظر کمی متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال برای تحصیل رشته هنر در مقطع لیسانس افراد می بایست مدرک B2 زبان ایتالیایی را دریافت نمایند، در حالیکه برای تحصیل در مقاطع بالاتر افراد می توانند با ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز اقدام نمایند.

از سوی دیگر امکان دریافت بورسیه استانی ایتالیا و ادامه تحصیل به صورت رایگان در معتبرترین دانشگاه های اروپا از جمله مواردی محسوب می شود که توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی را جلب می کند. به طور کلی شرایط تحصیل رشته هنر در ایتالیا چه از لحاظ اعتبار نظام آموزشی چه از لحاظ هزینه های تحصیل و زندگی نسبت به اغلب کشورهای اروپایی بهتر خواهد بود.

نحوه ورود به دانشگاه های هنر ایتالیا

نحوه ورود به دانشگاه های هنر ایتالیا

نحوه ورود به دانشگاه های هنر ایتالیا بسته به مقطع تحصیلی، قوانین دانشگاه و شرایط دانشجو کمی متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در برخی از رشته های هنری ارائه پروپزال یا نمونه کارهای هنری از سوی فرد متقاضی الزامی خواهد بود، همچنین دانشجویانی که رزومه تحصیلی نسبتاً مناسبی دارند می توانند برای دریافت پذیرش تحصیلی همراه با بورسیه اقدام نمایند.

به طور کلی دانشگاه های ایتالیا نسبت به دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی جهت صدور نامه پذیرش برای دانشجویان بین المللی سختگیری کمتری را اعمال می نمایند. ولی با این وجود برای دریافت نامه پذیرش از دانشگاه های ایتالیا ارائه مدارک ذیل الزامی خواهد بود.

  • ارائه رزومه تحصیلی همراه با ریز نمرات
  • ارائه مدرک زبان مورد نیاز (ایتالیایی یا انگلیسی)
  • ارائه پروپزال یا نمونه کارهای هنری انجام شده توسط دانشجو (برای مقاطع تحصیلی بالاتر)
  • ارائه مقاله ISI (برای مقطع دکتری)
  • پرداخت شهریه دانشگاه

شرایط تحصیل رایگان هنر در ایتالیا

تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا رایگان نیست ولی بسیار ارزان خواهد بود، با این وجود افرادی که قصد دارند به صورت رایگان در دانشگاه های ایتالیا مشغول به تحصیل شوند، می بایست برای دریافت بورسیه استانی (DSU) اقدام نمایند، شرایط و مزایای بورسیه استانی ایتالیا با توجه به مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر کمی متفاوت خواهد بود.

از آنجا که برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا رقابت شدید بین افراد وجود دارد، معدل و ریز نمرات افراد نقش بسیار مهمی در ارتباط با دریافت این بورسیه خواهد داشت. اساساً برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا افرادی که معدل بالای ۱۶ دارند شانس نسبتاً مناسبی خواهند داشت، البته نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. از سوی دیگر ارائه مدرک زبان متناسب با مقطع تحصیلی مورد نظر برای دریافت بورسیه الزامی خواهد بود.

برترین دانشگاه های هنر ایتالیا

برترین دانشگاه های هنر ایتالیا

بیش از ۴۲ دانشگاه در ایتالیا کلیه رشته های هنری در مقاطع تحصیلی مختلف را به بهترین نحو ارائه می دهند، در این بین برخی از دانشگاه ها با توجه به قدمت و امکانات آموزشی مدرن از سایرین مشهورتر می باشند، در این بخش از مطلب با معتبرترین دانشگاه های ایتالیا در ارتباط با رشته هنر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه فلورانس

شهر فلورانس شباهت بسیار زیادی به یک گالری هنر با شکوه در ابعاد یک شهر دارد، کلیه مناطق و خیابان های فلورانس مملو از آثار هنری فاخر، معماری های دوران رنسانس و شاهکارهای هنرمندانی نظیر داوینچی است. دانشگاه فلورانس از جمله قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های ایتالیا می باشد که در زمینه ارائه رشته های مختلف هنری قدمت فراوانی دارد.

پرطرفدارترین رشته های هنری دانشگاه فلورانس شامل نقاشی مدرن، نقاشی کلاسیک، مجسمه سازی، هنرهای تجسمی، هنرهای زیبایی، هنرهای لیبرال، تصویرپردازی، تاریخ هنر، طراحی داخلی و معماری، رقص، فرهنگ و ادبیات ایتالیایی، طراحی وب و… می باشد. دانشگاه فلورانی در سال ۱۵۶۳ میلادی تاسیس گردیده و خانه هنرمندان بزرگی نظیر میکل آنژ، برونزینو، کافمن، وازاری و… می باشد.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا در سال ۱۰۸۸ در شهر زیبای بولونیا تاسیس گردید، از این رو دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی ترین دانشگاه اروپا و جهان محسوب می شود، این دانشگاه به لطف قدمت و امکانات آموزشی و رفاهی ایده الی که دارد همواره در بین ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. قدمت و معماری خاص ساختمان های دانشگاه بولونیا که از عناصر معماری رنسانس و گوتیک الهام گرفته است جلوه بسیار جذاب و هنری را به دانشگاه بولونیا داده است.

دانشگاه بولونیا با بیش از ۶۶ هزار دانشجو امروزه به یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های ایتالیا تبدیل گردیده است، علاوه بر این دانشکده هنر بولونیا از محیطی بسیار زیبا و منحصر به فرد برخوردار است، محبوب ترین رشته های هنری در دانشگاه بولونیا شامل هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و رسانه ای، معماری و طراحی بنا، مجسمه سازی و… می باشد.

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم سال ۱۳۰۸ در شهر رم و به دست پاپ بونیفیس هشتم تاسیس گردید، دانشگاه ساپینزا رم با بیش از ۷۵ هزار دانشجو همواره در بین ۳ دانشگاه برتر ایتالیا قرار دارد، این دانشگاه با توجه به فعالیت های گسترده ای که در زمینه امور تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده است، نقش بسیار مهمی در پیشرفت علمی کشور ایتالیا دارد.

دانشگاه ساپینزا رم اغلب زیرشاخه های رشته هنر را در مقاطع تحصیلی مختلف به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد. از این رو سالانه دانشجویان بین المللی فراوانی از سرتاسر جهان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه اقدام می نمایند.

چالش های پیش رو برای تحصیل رشته هنر در ایتالیا

چالش های پیش رو برای تحصیل رشته هنر در ایتالیا

علاوه بر مزایای فراوانی که تحصیل رشته هنر درایتالیا به همراه دارد، چالش هایی را نیز در پی خواهد داشت، با توجه به نرخ بالای بیکاری در ایتالیا و شرایط نسبتاً نا به سامان این کشور در حوزه اقتصادی، در حال حاضر بحث اشتغال برای دانشجویان بین المللی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

علاوه بر اینن آشنایی با فرهنگ و قوانین جدید و از همه مهمتر زبان ایتالیایی از دیگر چالش های موجود برای تحصیل رشته هنر در ایتالیا می باشد. به طور کلی چالش های اصلی تحصیل رشته هنر در ایتالیا به شرح ذیل می باشد.

اشتغال در ایتالیا

شاید به جرات بتوان گفت ورود به بازار کار در ایتالیا جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیل جدی ترین چالش برای دانشجویان بین المللی است. چرا که در حال حاضر ایتالیا پس از اسپانیا بالاترین نرخ بیکاری در کل اروپا را دارد. از این رو پیدا کردن شغل مناسب جهت تامین هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا بسیار دشوار خواهد بود و این موضوع امروزه به یکی از بزرگترین چالش های افراد برای تحصیل در ایتالیا رشته هنر تبدیل شده است.

یادگیری زبان ایتالیایی

یادگیری زبان ایتالیایی

مسلماً برای ورود به اجتماع و برقراری ارتباط با افراد جامعه به منظور اشتغال یا حتی انجام امور روزانه در کشور ایتالیا، داشتن تسلط کامل به زبان ایتالیایی امری ضروری خواهد بود، طبیعتاً یادگیری یک زبان علاوه بر پشتکار و تمرین فراوان بسیار زمانبر خواهد بود. از این رو علاوه بر مسائل اقتصادی و شغلی، یادگیری زبان ایتالیایی نیز از دیگر چالش های موجود برای تحصیل رشته هنر در ایتالیا خواهد بود.

شرایط تحصیل معماری در ایتالیا

هر وقت نام رشته معماری به زبان می آید، کشور ایتالیا به عنوان اولین کشور به ذهن افراد خطور می کند. این کشور اماکن برتر معماری در یونیسف را به ثبت رسانده است. ادامه تحصیل معماری در ایتالیا و پس از آن کار در محیطی که با معماری عجین شده است، آرزوی بسیاری از افراد می باشد. از همین رو سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر ایتالیا اقدام می نمایند.

دانشگاه های ایتالیا در همه رشته ها خصوصا رشته معماری تحقیقات و بورسیه های مختلفی از جمله بورسیه DSU را اعطا می کند که بر اساس شایسته سالاری به دانشجویان کشورهای جهان سوم تعلق می گیرد. دانشجویان در صورت اخد این بورسیه می توانند به صورت کاملا رایگان در دانشگاه های ایتالیا به تحصیل بپردازند.

اکثر دانشگاه های برتر ایتالیا در رشته معماری دارای امتحان ورودی می باشند. این نکته بدین معناست که برای ورود به آن دسته از دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا می بایست در نمونه کارهای عملی را ارائه داد. دانشجویان پس از گذراندن آزمون دانشگاه، می توانند یکی از ۴ سیکل زیر را برای ادامه تحصیل رشته معماری در ایتالیا انتخاب نمایند.

  1. Diploma di Laurea: فرد پس از پایان دوره باید بر روی موضوع پژوهشی کار کرده و در پایان دوره از آن دفاع نماید.
  2. Laurea Specialistica: شرط ورود به آن داشتن مدرک دیپلم می باشد.
  3. Laurea Magistrale a ciclo unica: تعداد واحدهای درسی آن ۳۰۰ تا ۳۶۰ عدد بوده که زمانی حدود ۵ تا ۶ سال به طول می انجامد و از شروط ورود آن داشتن مدرک دیپلم مدرسه است.
  4. Master universitario di primo livello: دوره یکساله معماری که شرط ورود به آن گذراندن Laurea و تعداد واحدهای آن ۶۰ واحد است

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

تحصیل معماری در ایتالیا مقطع لیسانس

دوره های کارشناسی به عنوان اولین چرخه آموزشی در دوره های دانشگاهی کشور ایتالیا شناخته می شود. دانشجویان مستعد برای ورود به دوره کارشناسی معماری در ایتالیا پس از اتمام ۱۲ سال تحصیل، امکان ورود به دانشگاه های ایتالیا را خواهند داشت. بازه های زمانی دوره کارشناسی رشته معماری در ایتالیا به صورت میانگین ۴ سال به طول می انجامد. بیشتر دانشگاه های ایتالیا دوره های کارشناسی معماری را ارائه می دهند. از همین رو همه افراد از شانس مناسبی برای ورود به دانشگاه برخوردار می باشند.

از مهم ترین نکات تحصیل در این مقطع، ارائه دروس به زبان ایتالیایی می باشد. دانشجویان می بایست در ابتدا در کلاس های سفارت و یا مدارس ایتالیایی، مدرک زبان خود را دریافت نمایند و پس از آن برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند. از همین رو تحصیلات در ایتالیا به صورت رایگان ارائه می گردد. دانشجویان برای تحصیل در این کشور فقط ملزم به پرداخت هزینه های جاری زندگی می باشند.

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه نمود، اجازه همراه برای دانشجویان متاهل وجود ندارد و دانشجویان متاهل می بایست به صورت تنها برای ادامه تحصیل در ایتالیا اقدام نمایند. این دسته از دانشجویان باید هر دو فرد برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا اقدام نمایند، تا به صورت همزمان وارد این کشور شوند.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

تحصیل ارشد معماری در ایتالیا

تحصیل ارشد معماری در ایتالیا به عنوان محبوب ترین مقطع تحصیلی به حساب می آید. با توجه به این موضوع که بیشتر دانشگاه های ایتالیا رشته معماری را در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می دهند، از همین رو دانشجویان از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام می نمایند. به واسطه این که رشته معماری زیر مجموعه رشته های هنر قرار دارد، دانشجویان برای اخذ پذیرش باید نمونه کارهای عملی خود را ارائه دهند.

دانشجویان با اخذ مدرک کارشناسی و ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی قادر خواهند بود تا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر ایتالیا اقدام نمایند. دوره های کارشناسی ارشد معماری در ایتالیا به صورت میانگین دو سال به طول می انجامد. دانشجویان پس از اتمام این دوره و با پیدا کردن کار می توانند ویزای کار دریافت نمایند. با توجه به ای موضوع که ایتالیا مهد معماری است، بازار کار در این رشته بسیار مناسب می باشد.

دانشجویان معماری در ایتالیا قادر خواهند بود به صورت نیمه وقت در حین تحصیل، مشغول به کار شوند. میزان زمان در نظر گرفته شده برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، ۲۰ ساعت در هفته می باشد. با توجه به این میزان بخش اعظمی از هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا تامین می شود.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

تحصیل دکتری معماری در ایتالیا

دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، مجوز حضور در دوره های دکتری معماری در ایتالیا را دریافت می نمایند. دوره دکتری معماری در ایتالیا به صورت معمول بین ۴ تا ۵ سال به طول می انجامد. این دوره معمولاً به صورت پژوهشی است و دانشجو بر روی موضوع خاصی که از جانب خودش یا استاد تعیین می گردد، اقدام می نماید. از همین رو اصلی ترین مبحث برای ادامه تحصیل معطوف به نظر استاد راهنما می باشد. دانشجویان در صورت دریافت تایید از استاد راهنما قادر خواهند بود برای این مقطع تحصیلی اقدام نمایند.

تحصیل دکتری معماری در ایتالیا به زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می گردد. از همین رو دانشجویان در صورت ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی و فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود برای دانشگاه های برتر این کشور اقدام نمایند. لازم به ذکر است در صورت ارائه سوابق بین المللی همانند مقالات بین المللی و مدرک زبان، شانس افراد برای اخذ پذیرش بیشتر می شود.

در پایان دوره دکتری معماری در ایتالیا، از دانشجویان انتظار می رود که پایان نامه را به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی همراه با گزارشی از فعالیت ها و نشریات مربوط به دوره تحصیل خود ارائه دهند. پروژه ارسالی توسط حداقل دو آزمایشگر خارجی مورد بررسی قرار می گیرد تا کیفیت و سهم آن را در موضوع انتخاب شده ارزیابی شود. در صورت رضایت، پایان نامه برای دفاع عمومی آماده می شود.

بهترین دانشگاه های معماری ایتالیا

در حال حاضر ۸ دانشگاه رم در رشته معماری در میان برترین دانشگاه های جهان جای دارند. پلی تکنیک میلان به عنوان بهترین دانشگاه کشور ایتالیا با رتبه ۷ در رشته معماری در سایت QS به شمار می رود. از دیگر دانشگاه های معماری ایتالیا می توان به پلی تکنیک تورین، ساپینزا رم و دانشگاه فدریکو ناپل اشاره کرد. دانشجویان در صورت فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا شانس خود را برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های معماری ایتالیا امتحان نمایند. در ادامه به سه دانشگاه برتر این کشور اشاره می شود.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان یکی از برجسته ترین دانشگاه های فنی در اروپا و بزرگترین دانشگاه مهندسی معماری و طراحی با بیش از ۳۸ هزار دانشجو در سال ۱۸۶۳ میلادی تاسیس گردید. رشته معماری به عنوان دومین رشته برتر این دانشگاه در جایگاه ۷ دنیا قرار دارد. از برترین رشته های تحصیلی مرتبط با معماری در دانشگاه پلی تکنیک میلان می توان به معماری ساختمان، معماری پایدار وطراحی مناظر، برنامه ریزی شهری و مهندسی ساختمان و معماری اشاره نمود.

از ۳۸ هزار دانشجو، در حدود ۷ هزار دانشجوی این دانشکاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. از این تعداد ۲۰ درصد در مقطع کارشناسی و ۸۰ درصد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به ادامه تحصیل می پردازند. این اختلاف به واسطه ارائه دروس به زبان ایتالیایی در مقطع کارشناسی می باشد. دانشجویان بین المللی در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه پلی تکنیک میلان و دریافت بورسیه بدون پرداخت هیچ هزینه ای در این دانشگاه به تحصیل بپردازند.

پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین پس از دانشگاه میلان، به عنوان دومین دانشگاه برتر رشته معماری در ایتالیا شناخته می شود. دو رشته معماری و طراحی و ارتباطات در مقطع کارشناسی و رشته های معماری، طراحی پایدار و طراحی سیستمیک در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تورین ارائه می شود. دانشجویان در صورت ارائه مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا شانس خود را برای اخذ پذیرش در این دانشگاه امتحان نمایند.

رشته معماری یکی از برترین رشته های ارائه شده در دانشگاه پلی تکنیک تورین می باشد. در رتبه بندی سایت QS که برترین دانشگاه های دنیا در رشته های مختلف را دسته بندی می کند، این دانشگاه در جایگاه ۳۳ دنیا قرار دارد. از سال ۲۰۱۶ که دانشگاه پلی تکنیک تورین در جایگاه ۵۰ دنیا قرار داشت، این روند به صورت سالانه بهبود یافته است.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در رشته معماری قرار دارد. همچنین در رتبه بندی درصد اشتغال پس از اتمام تحصیل در رتبه ۹۳ جای دارد. دانشگاه ساپینزا رم که در سال ۱۳۰۳ توسط پاپ بونیفاس هشتم تاسیس شد، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است. از زمان تاسیس، ساپینزا دائماً در تاریخ ایتالیا نقش بسزایی داشته و مستقیماً در تغییرات و تحولات اساسی در جامعه، اقتصاد و سیاست نقش داشته است.

ماسیمیلیانو فوکاساس و مارچلو پیاسنتینی از سرشناس ترین معماران ایتالیایی می باشند که تحصیلات خود را در دانشگاه ساپینزا رم به اتمام رسانده اند. هزینه های تحصیل در رشته معماری در دانشگاه ساپینزا رم برای دانشجویان بین المللی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در سال تخمین زده می شود. لازم به ذکر است که دانشجویان در صورت دریافت بورسیه DSU قادر خواهند بود به صورت رایگان در این دانشگاه به تحصیل بپردازند.

نتیجه گیری

ایتالیا زادگاه بزرگترین هنرمندان جهان است، بدون شک هنر را می توان در تار و پود کلیه شهرهای ایتالیا لمس کرد، قطعاً تحصیل در چنین کشوری می تواند علاوه بر ایجاد شور و شوق برای دانشجویان بسیار الهام بخش باشد. علاوه بر این ایتالیا از معتبرترین دانشگاه ها و امکانات آموزشی بسیار ایده ال برخوردار است در واقع افراد با تحصیل در ایتالیا بالاترین کیفیت آموزش با کمترین هزینه ممکن را در اختیار خواهند داشت.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تحصیل رشته هنر در ایتالیا تحصیل رشته هنر در ایتالیا تحصیل رشته هنر در ایتالیا تحصیل رشته هنر در ایتالیا تحصیل رشته هنر در ایتالیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up