تحصیل پزشکی در فرانسه یک فرصت ایده آل برای دانشجویان این رشته می باشد، فرانسه برای بیش از ۱۸ هزار دانشجو سالانه از ملیت های مختلف، مقصد جذابی می باشد. علاوه بر این، مطالعه پزشکی در دانشگاه های فرانسه با کاربرد عملی و همچنین مطالعه نظری همراه است بدین صورت که دانشجویان قادر خواهند بود به زبان فرانسوی در دانشگاه های دولتی و به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی به تحصیل بپردازند.

دوره های پزشکی در فرانسه، چند سال به طول می انجامد؟ بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره پزشکی کدام اند؟ شهریه تحصیل در فرانسه در رشته های پزشکی چه میزان می باشد؟ آیا می توان بدون قبولی در کنکور برای پزشکی در فرانسه اقدام نمود؟ برای اطلاع و پاسخ به سوالات مطرح شده با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

دوره های پزشکی در فرانسه در هر موسسه می تواند معیار و شرایط مختلفی برای پذیرش داشته باشد. به صورت کلی دوره های پزشکی در کشور فرانسه به سه چرخه کلی که بین ۸ تا ۹ سال به طول می انجامد، دسته بندی می شود. از همین رو دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود تا شانس خود را برای ورود به دوره های پزشکی در این کشور امتحان نمایند.

چرخه اول PCEM: شامل دو سال تحصیلی می باشد و دو سال اول برای دانشجویان پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی در سیستم تحصیل پزشکی فرانسه مشترک است که در انتهای این دوره آزمونی از دانشجویان اخذ می شود که در صورت قبولی وارد چرخه دوم تحصیلی می شوند. حداکثر تعداد دانشجویان بین المللی پذیرفته شده به ۸ درصد از کل دانشجویان محدود می شود.

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

چرخه دوم DCEM: به طور متوسط چهار سال به طول می انجامد و این دوره شامل کلاس های نظری و امتحانات و همچنین دوره های آموزشی در موسسات مراقبت های بهداشتی است. برای رسیدن به چرخه سوم، دانشجویان سال چهارم باید دوره دوم را با موفقیت به پایان برسانند و امتحانات دوره نظری را گذرانده باشند، تمام دوره های آموزش داخل بیمارستان را تأیید کرده و در سمینارهای مورد نیاز شرکت نمایند.

چرخه سوم: به پزشکی عمومی و پزشکی تخصصی تقسیم می شود که دوره های کار آموزی در پزشکی عمومی معمولاً ۳ سال به طول می انجامد و شامل خدمات بیمارستانی و همچنین شش ماه کار با یک پزشک است. برای پزشکی تخصصی، یک دوره کار آموزی ممکن است ۴ الی ۵ سال بطول بیانجامد. در پایان چرخه سوم، همه دانشجویان مدرک پزشکی (MD) را دریافت می نمایند.

بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه

فرانسه نه تنها خانه برج ایفل و موزه لوور، بلکه مکانی ایده آل برای مطالعات پزشکی نیز هست. بسیاری از مراکز برتر دنیا در رشته پزشکی در کشور فرانسه واقع شده اند، از همین رو دانشجویان با ارائه سوابق آموزشی و مدارک مورد نیاز که در ادامه به آنها اشاره می شود، قادر خواهند بود برای بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه اقدام نمایند، در ادامه به چهار دانشگاه برتر فرانسه در رشته پزشکی اشاره می شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن به عنوان برترین دانشگاه پزشکی در فرانسه به شمار می رود که در رتبه بندی جهانی جایگاه مناسبی را دارد. این دانشگاه در سال ۱۲۵۷ با نام کالج سوربن شروع به فعالیت کرد. که علاوه بر رشته پزشکی، در زمینه های زیست شناسی، بیوشیمی، پزشکی قلب، ایمونولوژی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، علوم اعصاب، انکولوژی، داروسازی و سم شناسی، روانپزشکی و جراحی رتبه بالایی را دارد.

دانشگاه پاریس – ساکلی

Paris-Sud یک دانشگاه تحقیقاتی است که دارای ۵ پردیس در پاریس جنوبی است، این موسسه در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و در سال ۲۰۲۰ به دانشگاه پاریس-ساکلی تغییر نام یافت. پاریس-ساکلی موسسه ای است که به دلیل برنامه های علمی خود از جمله پزشکی معروف می باشد. مانند سایر دانشگاه های پزشکی فرانسه، برنامه درسی به سه دوره تقسیم شده است که چرخه اول با یک دیپلم آموزش عمومی در علوم پزشکی به پایان می رسد و تکمیل موفقیت آمیز مسیر دوم همراه با آموزش در علوم پزشکی است. در چرخه سوم، دانشجویان قادر خواهند بود تخصص پزشکی خود را انتخاب کنند. پس از گذراندن دوره کار ورزی و دفاع از پایان نامه توسط دانشگاه، مدرک تحصیلات تخصصی و دیپلم دکترای پزشکی به دانشجویان اعطا می شود.

دانشگاه ایکس مارسی

دانشگاه ایکس – مارسی که در پرووانس واقع شده است، یک دانشگاه دولتی مورد احترام در فرانسه است. این دانشگاه از سال ۱۴۰۹ ریشه می گیرد زمانی که لوئی دوم آن را به عنوان دانشگاه پرووانس تاسیس کرد. این دانشکده به عنوان یکی از برترین دانشکده های پزشکی در فرانسه در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد و در سال ۱۹۵۸ به بخش مرکز تیمون منتقل گردید.

دانشکده پزشکی دانشگاه کلود برنارد لیون

Universite de Lorraine، معروف به UL، یک دانشگاه دولتی است که در شمال شرقی فرانسه واقع شده است. این نتیجه ادغام بین دانشگاه پل Verlaine – Metz و Nancy-Université می باشد و شروع UL را می توان به سال ۱۵۷۲ اتلاق نمود، که پیشگام آن دانشگاه نانسی است. پس از چرخه سوم تحصیل، دانشجویان پزشکی در فرانسه قادر خواهند بود از بین چندین تخصص که ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد، تخصص مورد نظر را انتخاب نمایند. همانند اکثر دانشکده های پزشکی در فرانسه، دانشکده پزشکی دانشگاه کلود برنارد لیون بر تحقیقات بالینی متمرکز است. 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

۱. Aix-Marseille University
۲. Central Supelec University
۳. Federal University of Toulouse midi
۴. National Polytechnic Institute of Toulouse
۵. Sorbonne University
۶. University Burgundy
۷. University Claude Bernard Lyon 1
۸. University de Versailles saint quentin en yvelines
۹. University Franche-Comte
۱۰. University Francois Rabelais Tours
۱۱. University Grenoble Alpes
۱۲. University Lorraine
۱۳. University Nice Sophia Antipolis
۱۴. University of Angers
۱۵. University of Bordeaux
۱۶. University of Côte d’Azur
۱۷. University of Lille
۱۸. University of Lille 2 Droit et Sante
۱۹. University of Montpellier
۲۰. University of Nantes
۲۱. University of Nimes
۲۲. University of Rennes1
۲۳. University of Strasbourg
۲۴. University Paris 13 Nord
۲۵. University Paris Descartes
۲۶. University Paris Diderot-Paris 7
۲۷. University Paris-Est Creteil Val de Marne
۲۸. University Paris-Sud
۲۹. University Paul Sabatier Toulouse
۳۰. University PSL

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در فرانسه

دانشجویان برای تحصیل پزشکی در فرانسه می بایست مدارکی را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه ارائه دهند. این مدارک همانند سایر مقاطع تحصیلی شامل سوابق تحصیلی و مدرک زبان می باشد. با توجه به این نکته که سیستم یکپارچه ای برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه وجود ندارد، برای اطلاع از شرایط و مدارک می توان به وب سایت دانشگاه های مورد نظر مراجعه نمود. به صورت کلی، مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در فرانسه به شرح زیر می باشد.

  • سوابق تحصیلی
  • مدارک هویتی
  • ارائه نمرات خوبی در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات
  • توصیه نامه از مدرسه
  • انگیزه نامه
  • مدرکی دال بر تسلط زبان
هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه به نوع دانشگاه بستگی دارد. در دانشگاه های دولتی هزینه های تحصیل بین ۲۷۰۰ تا ۳۸۰۰ یورو در سال برای دانشجویان بین المللی تخمین زده می شود. لازم به ذکر است که تحصیل پزشکی در این دانشگاه های دولتی به زبان فرانسوی ارائه می شود و دانشجویان می بایست برای اخذ پذیرش مدرک زبان فرانسوی را ارئه دهند.

طبق مطالعه انجمن ملی دانشجویان پزشکی فرانسه (ANEMF)، دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی هزینه ای بالغ بر ۴ الی ۷ هزار یورو برای دوره های پزشکی پرداخت نمایند. برخی از دانشگاه های و یا مدارس خصوصی، دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

به طور میانگین می توان۲۶۰ یورو هزینه به ازای کتاب ها و کلیه مطالب مورد تأیید برای مطالعه پزشکی در فرانسه در نظر گرفت. علاوه بر این هزینه ها، هزینه های تأمین اجتماعی در فرانسه حدود ۵۰۰ یورو در سال است. لازم به ذکر است که باید هزینه های زندگی را به این میزان اضافه نمود، هزینه های زندگی در فرانسه بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه تخمین زده می شود. برای آگاهی بیشتر از شرایط و هزینه های زندگی در کشور فرانسه می توانید به مقاله ای با عنوان زندگی در فرانسه در همین وب سایت مراجعه نمایید.

تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه

تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه

سال چهارم و آخر چرخه دوم، با یک آزمون رتبه بندی ملی و مجموعه ای از آزمون های رتبه بندی ملی به پایان می رسد، که با نام ECN شناخته می شوند (“Epreuves Classantes Nationales”)، که راه را برای اقامت باز می کند. پس از رتبه بندی، دانشجو یکی از تخصص ها را انتخاب می نماید که یک دوره کار آموزی ۶ ماهه تخصصی را می بایست در آنها سپری نماید. دوره های تخصص پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می گردد و پزشکان موظف به ارائه مدرک C1 زبان فرانسوی می باشند. معمول ترین تخصص پزشکی در فرانسه به شرح زیر می باشد.

  1. Anatomy and cell pathology
  2. Cardiology and vascular disease
  3. Dermatology and venereology
  4. Endocrinology, diabetes, and metabolic diseases
  5. Gastroenterology and hepatology
  6. Medical genetics
  7. Hematology
  8. Internal medicine
  9. Nuclear medicine
  10. Physical medicine and rehabilitation
  11. Nephrology
  12. Neurology
  13. Pneumology
  14. Rheumatology
  15. Oncology
  16. Radiodiagnostics and medical imaging

نتیجه گیری

تحصیل پزشکی در فرانسه تحت مقرراتی است که به طور مشترک توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت وضع شده اند. مطالعات پزشکی در فرانسه توسط دانشکده های پزشکی دانشگاه ها انجام می شود و هر دو جنبه عملی و نظری آموزش پزشکی را پوشش می دهد. دوره پزشکی در فرانسه در سطح بین المللی شناخته شده است و ۱۳ جایزه نوبل برای فیزیولوژی یا پزشکی و تقریباً ۸۰ مورد اولیه پزشکی توسط پزشکان فرانسوی بین ۱۹۵۰ و ۲۰۱۱ به دست آمده است.

این اولین موارد شامل کشف علت ژنتیکی سندرم داون (۱۹۵۸)، اولین پیوند کلیه از اهدا کننده مرتبط (۱۹۵۹)، واکسن هپاتیت B ، کاشت پمپ انسولین در دیابتی (۱۹۸۱)، استفاده از سلول های بنیادی از خون ناف (۱۹۹۳)، پیوند صورت آلوژنیک (۲۰۰۵) و انتقال خودکار از سلولهای بنیادی (۲۰۱۱) می باشد.

تحصیلات تقریبا رایگان، سیستم ایده آل و آینده شغلی بسیار مناسب همگی سبب می گردد تا کشور فرانسه به عنوان گزینه ای جذاب برای دانشجویان بین المللی به شمار رود. چه دلایلی شما را به تحصیل پزشکی در فرانسه ترغیب می کند؟ نظرات خود را با ما از طریق دیدگاه به اشتراک بگذارید. برای مشاوره رایگان می توانید با مشاورین موسسه آریاناپارس در ارتباط باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تحصیل پزشکی در فرانسه تحصیل پزشکی در فرانسه تحصیل پزشکی در فرانسه تحصیل پزشکی در فرانسه تحصیل پزشکی در فرانسه

    شبکه های اجتماعی

    arrow up