رشته پزشکی به عنوان یکی از پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی در طول تاریخ بوده است، از همین رو بسیاری از دانشجویان برای تحصیل پزشکی در هلند اقدام می نمایند تا با تحصیل در هلند به فرصت های فراوان کاری موجود دست یابی داشته باشند. این رشته پرطرفدار با بیشترین میزان درآمد سالانه در کشور هلند به عنوان یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی به شمار می رود.

چگونه می توان برای دوره های پزشکی در هلند اقدام کرد؟ دانشگاه های برتر هلند در رشته پزشکی کدام اند؟ آیا مدارک دانشگاه های هلند، مورد تایید کشور ایران است؟ زبان تحصیل در دانشگاه های هلند چیست؟ چه مدارکی برای اخذ پذیرش دوره های پزشکی در هلند نیاز است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل پزشکی در هلند

دوره های پزشکی در هلند به صورت معمول ۷ سال به طول می انجامد. دانشجویان از سراسر دنیا با اتمام ۱۲ سال تحصیل و فراهم آوردن مدارک مورد نیاز مجوز حضور در این دوره های تحصیلی را دریافت می نمایند. دوره های پزشکی در هلند با یک مدرک لیسانس ۳ ساله شروع می شود. برخی از دانشگاه های هلند این دوره های کارشناسی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و افراد با ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی قادر خواهند بود تا شانس خود را برای اخذ پذیرش امتحان نمایند.

پس از اتمام دوره های کارشناسی پزشکی، دوره کارشناسی ارشد ۳ ساله پزشکی سر راه دانشجویان قرار می گیرد. این دوره ها ارائه دهنده زمینه های تخصصی پزشکی می باشند. دانشجویان در این دوره می بایست به زبان هلندی تحصیل نمایند و ارائه مدرک زبان هلندی از الزامات پذیرش می باشد. سیستم آموزشی هلند با کشور انگلستان مشابه می باشد و دانشجویان پس از سپری کردن دوره کارشناسی ارشد، ملزم به شرکت در کار آموزی می باشند.

هلند,هلند,هلند

دوره های کار آموزی برای پزشکان در کشور هلند به صورت میانگین بین ۶ تا ۱۲ ماه به طول می انجامد، دانشجویان پس از اتمام تحصیل در بیمارستان ها و یا کلینیک های هلندی به کار آموزی می پردازند. تسلط به زبان هلندی در این بخش حائز اهمیت و انکار نشدنی می باشد.

دانشگاه های معتبر پزشکی در هلند

در حال حاضر ۱۱ دانشگاه هلند در رتبه بندی های جهانی در خصوص رشته پزشکی، شناخته شده می باشند. دانشگاه های پزشکی هلند با دانشکده های تخصصی و امکانات پیشرفته خود، به ایجاد بهترین پزشکان فردا کمک می کنند. به صورت میانگین سالانه تعداد محدودی از دانشجویان امکان ورود به دوره های پزشکی را دریافت می نمایند، از همین رو رقابت در این حوزه به شدت بالا می باشد. در ادامه به پنج دانشگاه برتر هلند در زمینه پزشکی و دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران اشاره می شود.

دانشگاه آمستردام

دانشکده پزشکی دانشگاه آمستردام به عنوان بهترین و معتبر ترین دانشگاه پزشکی در هلند به شمار می رود. این دانشگاه در شهر آمستردام و در سال ۱۶۳۲ میلادی تاسیس گردید و سالانه در حدود ۳۴۰ تا ۳۶۰ دانشجو، مجوز ورود به دوره های پزشکی در این دانشگاه را دریافت می نمایند. دوره های پزشکی در دانشگاه آمستردام به زبان هلندی ارائه می شود.

دانشکده پزشکی Vrije Universiteit Amsterdam

دانشکده پزشکی بعدی در هلند Vrije Universiteit Amsterdam است، یک دانشگاه خصوصی که با بودجه دولت هلند تامین می گردد. این دانشگاه در رتبه بندی های جهانی در میان ۶۰ دانشگاه برتر دنیا در زمینه پزشکی جای دارد. دوره های پزشکی در این دانشگاه به زبان هلندی ارائه می شود و دانشجویان برای اخذ پذیرش می بایست مدرک دال بر تسلط زبان هلندی را ارائه دهند. برنامه درسی ۱۴ ساعته در هفته شامل سخنرانی ها ، امتحانات عملی و جلسات گروه مطالعه است.

دانشگاه گرونینگن

دانشگاه گرونینگن در سال ۱۶۱۴ تأسیس شد و یکی از ۱۰۰ موسسه برتر پزشکی در جهان است. این مرکز در قسمت شمالی هلند واقع شده است و به دلیل داشتن دومین مرکز آموزشی از نظر قدمت بالا درکشور هلند مشهور است. برخلاف سایر مدارس پزشکی در هلند، دوره کارشناسی پزشکی دانشگاه گرونینگن به دو زبان انگلیسی و هلندی تدریس می شود و سهمیه پذیرش این دانشگاه برای دانشجویان رشته پزشکی سالانه حدود ۴۰۰ دانشجو می باشد.

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن یک موسسه عمومی که در هلند جنوبی واقع شده است، این دانشگاه در سال ۱۵۷۵ تاسیس گردید و به عنوان یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان شناخته می شود. برنامه پزشکی لیدن به عنوان قدیمی ترین دانشگاه هلند و یکی از بهترین های این کشور به شمار می رود. ورود به دوره های پزشکی دانشگاه لیدن بسیار دشوار می باشد و فقط سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشجوی امکان ادامه تحصیل در دوره پزشکی را دریافت می نمایند.

دانشگاه ماستریخت

دانشگاه ماستریخت به عنوان یکی از جدید ترین دانشگاه های پزشکی در هلند، در سال ۱۹۷۶ تاسیس گردید. از ۱۸ هزار دانشجوی این دانشگاه، پنجاد درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. ماستریخت به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های جوان جهان، دوره های بسیاری از جمله لیسانس و فوق لیسانس پزشکی را ارائه می دهد. دوره های پزشکی در این دانشگاه به زبان های هلندی ارائه می شود و دانشجویان پس از کسب این مدرک قادر خواهند بود برای کار و یا ادامه تحصیل و دوره های تخصص اقدام نمایند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

در حال حاضر ۱۲ دانشگاه هلند مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند. دانشجویان ایرانی برای بازگشت به ایران می بایست در یکی از این ۱۲ دانشگاه مدرک خود را اخذ نمایند. لازم به ذکر است که تعداد دانشگاه های معتبر هلند بیش از این تعداد می باشد و مدرک شان مورد تایید کشورهای اروپایی قرار می گیرد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

۱. Academic Center for Dentistry Amsterdam
۲. Delft University Technology
۳. Erasmus University Rotterdam
۴. Leiden University
۵. Maastricht University
۶. Radboud University
۷. University of Groningen
۸. University of Twente
۹. University of Amsterdam
۱۰. Utrecht University
۱۱. Vrije University Amsterdam
۱۲. Wageningen University & Research Center

هلند,هلند,هلند

مدارک لازم برای پذیرش در رشته پزشکی در هلند

به صورت کلی هر یک از دانشگاه های هلند روند اخذ پذیرش و ارسال مدارک را به صورت جداگانه در وب سایت خود منتشر می نمایند. از همین رو با انتخاب دانشگاه مورد نظر برای تحصیل پزشکی در هلند، می بایست مدارک را در زمان مقرر شده برای دانشگاه ارسال نمود. از معمول ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. مدارک هویتی: مدارک هویتی شما پاسپورت و شناسنامه می شود.
  2. سوابق تحصیلی: گواهی اتمام ۱۲ سال تحصیل از کشور مبدا که شامل مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی می شود.
  3. مدرک زبان: ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان هلندی و یا انگلیسی هم چنین در صورت ارائه دوره های پزشکی در هلند به زبان هلندی ارائه مدرک B2 برای اخذ پذیرش اجباری می باشد.
  4. اسناد علمی: توصیه نامه، انگیزه نامه و رزومه تحصیلی به همراه سایر مدارک عنوان شده برای اخذ پذیرش الزامی می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در هلند

هزینه های دوره پزشکی در هلند متناسب با دانشگاه انتخابی متفاوت می باشد. هزینه های دانشگاه های دولتی به مراتب پایین تر از دانشگاه های خصوصی است و دوره های تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان هلندی ارائه می گردد، از همین رو دانشجویان برای اخذ پذیرش می بایست مدرکی دال بر تسلط زبان هلندی ارائه دهند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی در دانشگاه های خصوصی هلند مقدور می باشد.

  • پزشکی در دانشگاه های دولتی هلند: ۲ تا ۳ هزار یورو در سال
  • پزشکی در دانشگاه های خصوصی هلند: ۲۰ تا ۳۲ هزار یورو در سال

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در هلند

با توجه به سپری کردن دوره های کار آموزی برای دوره های پزشکی در هلند، شانس پزشکان برای ورود به بازار کار بسیار زیاد می باشد. از همین رو پزشکان با توجه به قوانین دولت هلند که تا یک سال پس از تحصیل قادر خواهند بود در این کشور حضور داشته باشند، در صورت پیدا کردن کار می توانند تا ویزای کار را دریافت نمایند و شرایط کسب اقامت را برای خود فراهم نمایند. اگرعلاقه به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ ویزای هلند هستید می توانید به مقاله ای با همین عنوان که در مورد انواع ویزای هلند از جمله تحصیلی و کاری می باشد مراجعه نمایید.

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در هلند

رشته های همچون مهندسی معماری و عمران، مدیریت و پزشکی به عنوان برترین رشته های تحصیلی در کشور هلند قلمداد می شوند. از همین رو شانس ورود به بازار کار برای پزشکان بسیار مساعد و هموار می باشد. لازم به ذکر است که دانش زبان هلندی کمک شایانی به این دسته از متقاضیان برای ورود به بازار کار می نماید.

نتیجه گیری

هلند را می توان به عنوان یکی از برترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در رشته پزشکی به حساب آورد. از همین رو دانشجویان در صورت امکان و علاقه مندی به این کشور قادر خواهند برای دوره های پزشکی در هلند اقدام نمایند و شانس خود را برای برترین دانشگاه های این کشور امتحان نمایند.

دانشجویان در صورت دانش زبان هلندی قادر خواهند با کمترین هزینه های ممکن در دانشگاه های دولتی هلند، دوره های پزشکی خود را پشت سر بگذارند و از فرصت های پس از تحصیل این کشور که در این مقاله به آنها اشاره شده است بهره مند شوند. این امکان با دانش زبان انگلیسی هم میسر است ولی در اواسط مسیر پزشکی، مدرک زبان هلندی از الزامات ورود به شمار می رود.

چرا دوره های پزشکی در هلند برای دانشجویان بین المللی جذاب می باشد؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید. مشاورین موسسه آریاناپارس پاسخگوی سوالات شما برای بررسی شرایط و چگونگی اقدام برای دوره های پزشکی در هلند می باشند. برای مشاوره رایگان با شماره های موسسه در ارتباط باشید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تحصیل پزشکی درهلند تحصیل پزشکی درهلند تحصیل پزشکی درهلند تحصیل پزشکی درهلند تحصیل پزشکی درهلند

    شبکه های اجتماعی

    arrow up