با توجه به هزینه های معقول زندگی و شرایط ایده آل دانشگاه، سالانه افراد زیادی برای ادامه تحصیل رشته پزشکی در چین اقدام می نمایند. در کشور چین، آموزش از اولویت بالایی برخوردار است. بنابراین جای تعجب نیست که در کل بیش از ۲۲۰۰ دانشگاه در این کشور وجود دارد. دانشجویان از سراسر دنیا قادر خواهند بود با احراز شرایط مورد نیاز برای دانشگاه های برتر این کشور اقدام نمایند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی به چه صورت است؟ هزینه های تحصیل و زندگی در چین چه مقدار است؟ دانشگاه های چین مورد تایید وزارت بهداشت می باشند؟ این سوالاتی است که در این مقاله که توسط گروه تحریریه آریاناپارس تنظیم گشته است، به آنها پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید تا با رشته پزشکی بیشتر آشنا شوید.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل رشته پزشکی در چین

Conditions for studying medicine in China

در چین، سنت و مدرنیسم با هم ملاقات می کنند. این مسئله در مورد تحصیل پزشکی در چین نیز صدق می کند. علاوه بر برنامه های درسی استاندارد که در اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده است، می توانید در مورد طب سنتی و طب سوزنی چینی چیزهای زیادی بیاموزید.

دوره های پزشکی در چین به صورت میانگین بین ۵ تا ۶ سال به طول می انجامد. پنج سال برای دوره های پزشکی و یک سال برای کارآموزی در بیمارستان، این برنامه به گونه ای طراحی شده است که یک دانشجوی پزشکی موفق می تواند مستقیماً وارد عمل پزشکی شود.

چین,چین,چین

دو سال اول تحصیل شامل دروس علوم پایه می باشد. دروس این دوره شامل آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، آسیب شناسی، فارماکولوژی، پزشکی عمومی و زبان چینی است. سه سال پس از آن که به دوره پزشکی بالینی شناخته می شود، دروسی همچون جراحی، ارتوپدی، سم شناسی، پوست و بیهوشی ارائه می شود.

سال تحصیلی در کشور چین از سپتامبر شروع و ماه جون به پایان می رسد. یک سال تحصیلی در این کشور شامل دو ترم است. ترم اول از سپتامبر تا نیمه ژانویه و ترم دوم از مارچ تا نیمه جون می باشد. دانشجویان رشته پزشکی در چین در پایان هر ترم در آزمون شرکت می نمایند.

هزینه تحصیل پزشکی در چین

تحصیل رشته پزشکی در چین مستلزم پرداخت هزینه می باشد. با توجه به رتبه های بسیار مناسب دانشگاه های چین، هزینه های تحصیل رشته پزشکی در چین در مقایسه با سایر کشورهای دنیا مقرون به صرفه می باشد. این نکته به عنوان یکی از برترین مزایای تحصیل در چین قلمداد می شود.

متوسط هزینه های تحصیل رشته پزشکی در چین بین ۳۲۰۰ تا ۷۲۰۰ دلار در سال می باشد. میزان دقیق شهریه، متناسب با انتخاب دانشگاه تعیین می گردد. از همین رو دانشجویان قادر خواهند بود با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده برای دانشگاه های برتر چین اقدام نمایند.

هزینه های اجرایی

دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل رشته پزشکی در چین می بایست هزینه های اجرایی برای دریافت پذیرش و ویزا را پرداخت نمایند. هزینه های اجرایی شامل هزینه های درخواست (Application Fee)، هزینه های بیمه سلامت (Health Insurance)، چک آپ پزشکی (Medical Check-up)، ویزا و کارت دانشجویی می باشد.

موارد هزینه (یو آن) هزینه (دلار)
چک آپ پزشکی ۲۵۰ ۳۵
بیمه سلامت ۶۰۰ ۸۴
هزینه درخواست ۴۵۰ تا ۵۵۰ ۶۸ تا ۷۰
ویزا ۸۰۰ ۱۱۱
کارت دانشجویی ۱۵ ۱٫۵۴

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در چین با توجه به شهر محل اقامت، سبک زندگی افراد و … متفاوت خواهد بود. بخش اعظمی از هزینه های زندگی در چین به اجاره بهای مسکن اختصاص پیدا می کند و مابقی هزینه ها صرف خوراک و رفت و آمد می شود. با توجه به این شرایط به صورت میانگین هزینه زندگی دانشجویی در چین ماهیانه بین ۴۵۰ الی ۵۵۰ دلار خواهد بود.

موارد هزینه (یو آن) هزینه (دلار)
یک وعده غذایی در رستوران ۲۵ ۳٫۵
یک ماه رفت و آمد ۱۵۰ ۲۱
هزینه برق، آب، گاز و اینترنت ۴۵۰ ۶۵
اجاره مسکن ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ ۲۸۰ تا ۵۲۰
یک کیلو گوشت ۷۵ ۱۰٫۵۱

برترین دانشگاه های پزشکی چین

با توجه به علاقه و تقاضای بسیار زیاد در رشته پزشکی، بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل وارد دیگر کشورهای برتر دنیا می شوند. کشور چین به دلیل امکانات عالی پزشکی، بورس های تحصیلی و کادر پزشکی ماهر و خوبی که در دانشگاه ها تدریس می کنند مورد توجه جهان پزشکی قرار گرفته است. 

چین,چین,چین

برخی از دانشگاه های علوم پزشکی چین توسط WHO شناخته شده اند و در فهرست جهانی مدارس پزشکی قرار دارند. در مقایسه با سایر دانشگاه های برتر در کشورهای توسعه یافته، دانشگاه های چین شرایط ورودی ساده تری را دارند. در این بخش برترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی در چین را مورد بررسی قرار می دهیم.

برترین دانشگاه های چین

سایت QS سالانه لیست برترین دانشگاه های دنیا را از منظر سیستم آموزشی، رتبه علمی اساتید و میزان رضایت دانشجویان منتشر می کند. در حال حاضر ۲۳ دانشگاه چین در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. در جدول زیر برترین دانشگاه های چین در رشته پزشکی آمده است.

نام دانشگاه رتبه در سایت QS
Peking University 50
Fudan University 51-100
Shanghai Jiao Tong University 51-100
Sun Yat-sen University 101-150
Tsinghua University 101-150
Zhejiang University 101-150

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

هر سال وزارت بهداشت لیستی از دانشگاه های مورد تایید را منتشر می کند. دانشجویان می توانند با توجه به انتخاب کشور مورد نظر، دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را انتخاب نمایند. در حال حاضر ۲۸ دانشگاه در چین مورد تایید وزارت بهداشت می باشند. لازم به ذکر است که بخش مخصوص افرادی است که پس از اتمام تحصیل به دنبال بازگشت به ایران می باشند.

سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰

  1. Peking University
  2. Fudan University
  3. Shanghai jiao Tong University
  4. Tsinghua University
  5. Shanghai University
  6. Sun Yat-Sen University
  7. Zhejiang University
  8. Nanjing University
  9. Central South University
  10. Huazhong University of Science and Technology
  11. SiChuan University
  12. Tongji University
  13. University of Science and Technology of China
  14. Wuhan University
  15. China agricultural university
  16. Xiamen University
  17. University of Chinese Academy of Science
  18. Soochow University
  19. Nankai University
  20. Capital Medical University
  21. Ocean University of China
  22. Tianjin University
  23. Jinan University
  24. Xian jiaotong University
  25. Jilin University
  26. Zhengzhou University
  27. Southeast University
  28. Beijing university of Chinese medicine

شرایط تحصیل تخصص در رشته پزشکی

یکی از پرطرفدارترین دوره های تحصیلی در کشور چین، دوره های تخصص پزشکی می باشد. پزشکان از سراسر دنیا قادر خواهند بود برای این دوره ها اقدام نمایند. ۱۸ دانشگاه، دوره های تخصص پزشکی در چین را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. در این دانشگاه ها تقریباً همه تخصص های موجود ارائه می گردد.

شرط ورود به دوره های تخصص پزشکی در چین ارائه مدرک پزشکی به همراه مدرک زبان می باشد. از همین رو پزشکان قادر خواهند بود به راحتی برای دانشگاه های ارائه دهنده این دوره اقدام نمایند. دوره های تخصص پزشکی به صورت میانگین بین ۶ ماه تا ۲ سال به طول می انجامد. در ادامه لیست تخصص ها پزشکی در چین آمده است.

  1. تخصص چشم پزشکی
  2. تخصص پوست
  3. تخصص پتالوژی
  4. تخصص گوش و حلق و بینی
  5. تخصص جراحی و تصادفات
  6. تخصص جراحی قلب
  7. تخصص مغز و اعصاب
  8. تخصص ارتوپدی
  9. تخصص خون شناسی
  10. تخصص سرطان شناسی
  11. تخصص قلب و عروق
  12. تخصص زنان و زایمان
  13. تخصص رادیولوژی
  14. تخصص رادیولوژی اعصاب
  15. تخصص بیهوشی
  16. تخصص جراحی عمومی
  17. تخصص داخلی
  18. تخصص ارولوژی
  19. تخصص کودک و نوجوان

مزایای تحصیل پزشکی در کشور چین

چین یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان را دارا می باشد که دارای تاریخ مکتوب بیش از ۵۰۰۰ سال، فرهنگ غنی و یک سنت آموزشی محترم است. این سنت تا به امروز به ویژه در زمینه پزشکی ادامه دارد: چین اکنون یکی از سریعترین مقصد در حال رشد برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در رشته پزشکی می باشند، است.

پزشکی در چین

در سال های اخیر، بسیاری از دانشجویان از نقاط مختلف جهان نیز در حال انتخاب چین برای آموزش در رشته پزشکی هستند. سال گذشته بیش از ۱۰ هزار دانشجو برای تحصیل رشته پزشکی به چین آمدند. در ادامه به برترین مزایای تحصیل رشته پزشکی اشاره شده است.

هزینه های معقول تحصیل در چین

چین دارای زیرساخت های آموزشی عالی با شهریه و هزینه های مقرون به صرفه است. تحصیل رشته پزشکی در چین ۷۰٪ ارزانتر از یک برنامه مشابه در آمریکا یا انگلستان است. دانشگاه های چین توسط وزارت بهداشت عمومی دولت چین یارانه می گیرد. در کل، تحصیل در چین برای دانشجویان بین المللی بسیار اقتصادی است.

تعداد زیادی بیمارستان با کیفیت برای کارآموزی

چین بالغ بر ۱ میلیارد نفر جمعیت دارد و این فرصت عالی برای یادگیری را فراهم می کند زیرا تعداد کلینیک های بالینی در طی سال های بالینی بسیار زیاد می باشد. بیمارستان وابسته ای که دانشجویان در آن دوره کارآموزی را سپری می کنند باید سطح A باشد که دارای پیشرفته ترین ابزارهای پزشکی استاندارد بین المللی و همچنین تعداد زیادی تخت بیمار است. بنابراین، بازار پزشکی چین با سرعت در حال توسعه است و به یکی از بزرگترین بازارهای پزشکی جهان تبدیل می شود.

تحصیل در جامعه ای با امنیت عمومی عالی

چین مکانی با آرامش و هماهنگی اجتماعی و امنیت عمومی ایده آل است. برای تضمین زندگی مردم در جامعه ای راحت و امن، دولت چین موضع سختی در قبال جرم و قانون و نظم اتخاذ می کند. دولت همچنین مراقبت های ویژه ای را برای دانشجویان بین المللی برای زندگی و تحصیل بی خطر در دانشگاه در نظر گرفته است.

شرایط زندگی مناسب

وضعیت آب و هوا از نظر مکانی به مکان دیگر در چین متفاوت است، بنابراین هر دانشگاه در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد. دانشجویان می توانند از زندگی دانشجویی خود در دانشگاه لذت ببرند یا در تعطیلات به شهر سفر کنند. در همین حال، برای کمک به دانشجویان بین المللی برای یادگیری فرهنگ و رسم باشکوه و جذاب چینی، اکثر دانشگاه های چین انواع فعالیت های خاص را ترتیب می دهند.

تحصیل به زبان انگلیسی

دانشجویان قادر خواهند بود دوره های تحصیلی خود را در رشته پزشکی به زبان انگلیسی سپری کنند. این امکان با ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی میسر می باشد. سطح زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش نمره ۶ در آزمون آیلتس می باشد. تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی یکی از برترین مزایای این کشور به شمار می رود. افراد می توانند با شرکت در دوره های زبان موسسه آریاناپارس در کمترین زمان ممکن نمره مورد نظر را دریافت نمایند.

معایب تحصیل پزشکی در چین

در حالی که به مزایای تحصیل رشته پزشکی در چین می پردازیم ، نمی توانیم مشکلات را نادیده بگیریم. در اینجا چند معایب توضیح داده شده است که باید قبل از پذیرش با آنها آشنا شوید. دانشجویان بین المللی از تماس با بیمار در حین کارآموزی منع می شوند. به همراه چالش عنوان شده، در ادامه به دیگر معایب تحصیل پزشکی در چین اشاره شده است.

پزشکی در چین

یادگیری زبان جدید

یکی از بزرگترین چالش های تحصیل پزشکی یادگیری زبان چینی می باشد. در این رشته چون دانشجویان با مردم و پزشک های دیگر در ارتباط می باشند، یادگیری زبان چینی حائز اهمیت است. بیشتر دانشجویان بین المللی با این مانع زبانی بین آنها و افراد بومی روبرو هستند. بومیان در مکالمه به زبان انگلیسی کارآمد نیستند و باعث می شود ارتباط دانشجویان بین المللی دشوار شود.

درصد قبولی پایین در آزمون نهایی

دانشجویان بین المللی پس از اتمام دوره پزشکی در چین می بایست در آزمون نهایی شرکت نمایند و در صورت قبولی می توانند مجوز کار در چین را دریافت نمایند. درصد قبولی در FMGE بسیار پایین می باشد و ۱۰ درصد دانشجویان به حد نصاب مورد نیاز می رسند. از همین رو شرایط کار پس از تحصیل برای دانشجویان دشوار می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، کشور چین به عنوان یک کشور ایده آل برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به شمار می رود. دانشجویان قادر خواهند با حداقل هزینه های ممکن در برترین دانشگاه های دنیا به تحصیل بپردازند. این امکان از برترین مزیت های تحصیل در این کشور به حساب می آید.

ادامه تحصیل دوره پزشکی در کشور چین به افرادی توصیه می شود که بدنبال اخذ مدرک بین المللی با هزینه های معقول می باشند. این دسته از افراد با فراهم آوردن مدارک همچون مدرک زبان و سوابق تحصیلی می توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های چین اقدام نمایند.

افراد می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و یا بررسی شرایط خود با مشاورین موسسه آریاناپارس در ارتباط باشند و از تجربیات این عزیزان بهره مند شوند. نظرات خود را از طریق دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوال های متداول شما

دانشجویان قادر خواهند بود دوره های تحصیلی خود را در رشته پزشکی به زبان انگلیسی سپری کنند. این امکان با ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان انگلیسی میسر می باشد. سطح زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش نمره ۶ در آزمون آیلتس می باشد.
دوره های پزشکی در چین به صورت میانگین بین ۵ تا ۶ سال به طول می انجامد. پنج سال برای دوره های پزشکی و یک سال برای کارآموزی در بیمارستان
در حال حاضر ۲۳ دانشگاه که رشته پزشکی در چین را ارائه می دهند در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
در حال حاضر ۲۸ دانشگاه در رشته پزشکی در چین مورد تایید وزارت بهداشت می باشد. دانشجویان می توانند با توجه به انتخاب کشور مورد نظر، دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را انتخاب نمایند.
هزینه های زندگی در چین با توجه به شهر محل اقامت، سبک زندگی افراد و … متفاوت خواهد بود. به صورت میانگین هزینه زندگی دانشجویی در چین ماهیانه بین ۴۵۰ الی ۵۵۰ دلار خواهد بود.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پزشکی در چین پزشکی در چین پزشکی در چین پزشکی در چین پزشکی در چین

    شبکه های اجتماعی

    arrow up