شرایط تحصیل کارشناسی ارشد روسیه

مدرک کارشناسی ارشد در روسیه یک مدرک تحصیلات تکمیلی تحقیق محور است که به صورت معمول دو سال به طول می انجامد. دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد در روسیه با دفاع از یک پایان نامه و آزمون دولتی به پایان می رسند و برای پذیرش نیاز به مدرک کارشناسی و اتمام ۱۲ سال تحصیل است. اخذ مدرک کارشناسی ارشد برای دانشجویانی که از دوره کارشناسی فارغ التحصیل شده اند مزایای حرفه ای، شخصی و علمی بی شماری را به همراه دارد. 

روسیه یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد جهان است که مشتاق جذب دانشجویان بین المللی بیشتر است. وزارت علوم روسیه در حال سرمایه گذاری در سیستم آموزش عالی و افزایش حمایت از دانشجویان بین المللی است. روسیه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد مطلوب برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان از سراسر جهان می باشد، از همین رو علاقه مندان به تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد قادر خواهند بود تا این کشور را در لیست مورد نظر خود برای انتخاب بهترین کشور قرار دهند.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد روسیه

قبل از مهاجرت تحصیلی به روسیه باید بدانید که دوره های کارشناسی ارشد در روسیه به زبان های روسی و انگلیسی ارائه می گردد و دانشجویان با ارائه مدرکی دال بر تسلط هر یک از زبان های عنوان شده قادر خواهند بود برای اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه اقدام نمایند. تعدد بالای دانشگاه های مورد تایید و رشته های تحصیلی، دوره کارشناسی ارشد را به عنوان یکی از برترین مقاطع تحصیلی در روسیه تبدیل کرده است. با ما همراه باشید تا با برترین رشته های تحصیلی این دوره و هزینه های مورد نیاز برای تحصیل در روسیه آشنا شوید.

درخواست برای تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

از زمان ثبت نام در قرارداد بولونیا در سال ۲۰۰۳ ، سیستم آموزش عالی روسیه شبیه سایر کشورهای اروپایی شد. از این رو تکمیل دوره کارشناسی ارشد به طور معمول به دو سال زمان نیاز دارد.

سال تحصیلی در روسیه مانند اکثر کشور های دیگر به دو ترم تقسیم می شود و یک تعطیلات زمستانی در بین این دو ترم وجود دارد. ترم اول در اول ماه سپتامبر آغاز و در ژانویه به پایان می رسد. اما ترم دوم در فوریه آغاز و در ژوئن پایان می یابد.

رقابت در سیستم آموزش عالی روسیه بسیار  شدید است. برای ورود به دوره کارشناسی ارشد در روسیه باید فارغ التحصیل لیسانس یک رشته معتبر و یا دارای مدرک تخصصی باشید و در یک آزمون ورودی نیز موفق به قبولی شوید.

هنگام ارسال درخواست کارشناسی ارشد برای دانشگاهی در روسیه ، موارد زیر را باید ارائه دهید :

  1. فرم درخواست از دانشگاه که شامل جزئیات رشته مورد نظر است.
  2. اصل و کپی تأیید شده از لیسانس یا معادل آن که به روسی ترجمه شده است.
  3. نتایج آزمایشات پزشکی و آزمایش خون اچ آی وی از یک مرکز معتبر مورد تایید کنسولگری روسیه.
  4. کپی و اصل شناسنامه شما
  5. حداقل شش عکس پرسنلی

دانشجویان بین المللی ملزم به موفقیت در امتحانات ورودی ایالتی (EGE) است.

ویزای دانشجویان کارشناسی ارشد در روسیه

درخواست ویزای دانشجویی در روسیه می تواند کمی طولانی و پیچیده باشد. بنابراین بهتر است. در مرحله اول ابتدا باید نامه پذیرش از دانشگاه دریافت کنید که نشان دهنده پذیرش در دانشگاله مورد نظرتان است.

هنگامی که دانشگاه شما را پذیرفت ،درخواست ویزای دانشجویی را برای شما تشکیل می دهد. پردازش این نوع ویزا حدود یک ماه طول می کشد اما این زمان ممکن است بیشتر نیز به طول انجامد. بنابراین بهتر است که چندین ماه قبل از ورود ، اقدامات لازم را برای دریافت ویزا انجام دهید.

ویزای دانشجویی بین المللی باید تا ۷۲ ساعت پس از ورود به روسیه ثبت شود. همچنین این ویزا برای مدت  سه ماه اعتبار دارد سپس می توان آن را یک سال تمدید کرد. پس از آن بسته به طول دوره تحصیل شما قابل تمدید برای مدت طولانی تری نیز است.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

در سال های اخیر، روسیه تلاش بسیار زیادی برای مدرن سازی سیستم آموزش عالی خود و گشودن آن برای دانشجویان بین المللی انجام داده است. در همان زمان، “پروژه ۵-۱۰۰” به رهبری دولت با هدف آوردن حداقل ۵ دانشگاه روسیه در ۱۰۰ دانشگاه برتر در معتبرترین رتبه بندی دانشگاه های جهانی (QS) قرار داشته است. اکنون بیش از ده دانشگاه روسیه در میان۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند و نتایج هر ساله در حال بهبود است.

روسیه,روسیه,روسیه

سیستم آموزشی کشور روسیه برای اعطا پذیرش تحصیلی به دانشجویان بین المللی بدین صورت می باشد که هر دانشجو به صورت مستقیم با مرکز آموزشی منتخب در ارتباط باشد. دانشجویان با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز که در ادامه به آنها اشاره می شود، در بازه ددلاین دانشگاه قادر خواهند بود تا شانس خود را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه امتحان نمایند. لازم به ذکر است که بازه های پاسخگویی گروه ادمیشن دانشگاه های روسیه به درخواست دانشجویان بین المللی بین ۵ تا ۱۵ روز کاری می باشد.

مدارک مورد نیاز

  1. مدارک هویتی: مدارک هویتی شامل پاسپورت و ارائه عکس می شود.
  2. سوابق تحصیلی: مدرک کارشناسی به همرات ریز نمرات
  3. مدرک زبان: ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان روسی و یا انگلیسی
  4. توصیه نامه: اخذ ۲ نامه تایید از اساتید دانشگاه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در روسیه مستلزم پرداخت هزینه می باشد. این میزان هزینه تحصیل در مقایسه با سایر کشورهای برتر اروپایی که کیفیت مناسبی را برای تحصیل ارائه می دهند، به مراتب پایین تر می باشد.

روسیه,روسیه,روسیه

متوسط هزینه های تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در روسیه بین ۳ تا ۶ هزار دلار در سال تخمین زده می شود. میزان دقیق هزینه های تحصیل به رشته و دانشگاه انتخابی وابسطه است. در جدول زیر متوسط هزینه های تحصیل در رشته های مختلف کارشناسی ارشد در روسیه آمده است.

ردیف رشته تحصیلی شهریه دانشگاه
۱ اقتصاد و مدیریت ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار
۲ مهندسی عمران و معماری ۳۷۰۰ تا ۴۲۰۰ دلار
۳ مهندسی هوافضا ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار
۴ جامع شناسی و فلسفه ۲۲۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار
۵ مهندسی صنایع دریایی ۳۹۰۰ تا ۴۱۰۰ دلار

لازم به ذکر است که بورسیه تحصیلی توسط اکثر دانشگاه های روسیه موجود و ارائه می شود. این موارد بر اساس نیاز و هم بر اساس پتانسیل آکادمیک دانشجویان ارائه می گردد. از همین رو دانشجویان با رزومه های علمی مناسب می توانند شانس خود را برای دریافت بورسیه های تحصیلی دانشگاه های روسیه امتحان نمایند.

بهترین رشته های تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

سیستم های آموزش پزشکی و مهندسی در روسیه یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان به حساب می آید. روسیه در سطح آموزش پزشکان، مهندسان و متخصصان در بسیاری از زمینه ها موقعیت پیشرو را دارد. ناگفته نماند مزیت بزرگ، ارتباطات تثبیت شده دانشگاه های روسیه با بسیاری از موسسات برجسته در جهان و تقاضای زیاد برای فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه در خارج از کشور است.

روسیه,روسیه,روسیه

به فارغ التحصیلان و حتی دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی ارشد در روسیه مطلوب ترین شرایط کار ارائه می شود. فارغ التحصیلان موسسات آموزشی روسیه همیشه به دلیل وسعت دانش حرفه ای، همراه با آموزش بنیادی برجسته، متمایز شده اند. مدرک کارشناسی ارشد در روسیه در رشته های مختلف تحصیلی، از جمله هنر، تجارت، مهندسی و فناوری، حقوق، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم زیست شناختی و زندگی و علوم طبیعی در دسترس است. در هر یک از این رشته های تحصیلی، تخصص های عملی متعددی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

مزایا تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

شانس دانشجویان ایرانی برای ورود به دوره های کارشناسی ارشد در روسیه بسیار بالا می باشد و دانشجویان در صورت فراهم آوردن مدارک مورد نیاز که در این مقاله به آنها اشاره گردید، قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند. لازم به ذکر است که شانس دریافت ویزای تحصیلی در کشور روسیه به مراتب از دیگر کشورهای دنیا بالاتر می باشد.

روسیه,روسیه,روسیه

چه چیزی برای یک دانشجوی رشته ادبیات بهتر از این است که در مورد نویسندگان بزرگی مانند تولستوی و داستایوسکی در کشور خود یاد بگیرد، یا کسانی که به تاریخ علاقه مند هستند در نزدیکی کرملین و میدان سرخ تحصیل کنند؟

تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از برترین مزایای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در روسیه، ارائه دوره های متعدد به زبان انگلیسی می باشد. از همین رو دانشجویان در صورت ارائه مدارکی دال بر تسلط زبان انگلیسی قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در این کشور زندگی کنند. لازم به ذکر است که دانشجویان قبل از دوره های تحصیلی می توانند در کلاس های زبان انگلیسی و روسی شرکت نمایند و پس از اتمام این دوره های زبان، مجوز ورود به دانشگاه را دریافت نمایند.

تحصیلات مقرون به صرفه و با کیفیت

متوسط هزینه های تحصیل و زندگی در کشور روسیه، متناسب با کشورهای برتر اروپایی به مراتب پایین تر می باشد. دانشجویان قادر خواهند بود با پرداخت یک سوم هزینه های تحصیل و زندگی نسبت به کشورهای برتر اروپایی از جمله هلند و سوئد، دوره های کارشناسی ارشد در روسیه را به اتمام برسانند. همچنین مدارک اخذ شده دردانشگاه های روسیه مورد تایید تمامی کشورهای برتر دنیا می باشد و دانشجویان قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل و یا ورود به بازار کار برای سایر کشورهای دنیا اقدام نمایند.

روسیه,روسیه,روسیه

فرصت های شغلی متعدد

از سال ۲۰۲۰ میلادی و با توجه به قوانین در نظر گرفته شده برای دانشجویان بین المللی، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در روسیه در صورت عدم تداخل با تحصیل قادر خواهند بود تا به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند و بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند. آمار اداره کار کشور روسیه متوسط حقوق فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه را بین ۹۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار در ماه تخمین زده اند. این اعداد در حالی قابل ملاحظه می باشد که هزینه های زندگی در روسیه ماهانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار در نظر گرفته می شود.

معایب تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

علی رغم مزایای عنوان شده برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در روسیه، هر روش مهاجرتی با مشکلات و چالش هایی همراه است. این چالش های موجود در خصوص ادامه تحصیل در روسیه هم پابرجاست. با توجه به شرایط مناسب این دوره های تحصیلی، رقابت بسیار بالایی برای اخذ پذیرش در میان دانشجویان بین المللی موجود است. از همین رو دانشجویان با سوابق بهتر از شانس بالاتری برای ورود به دانشگاه های روسیه برخوردار می باشند. در ادامه به بزرگترین معایب تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه اشاره می شود.

روسیه,روسیه,روسیه

عدم همراهی همراهان

طبق قوانین موجود در کشورهای اروپایی، دانشجویان متاهل در صورت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی امکان همراهی همراهان خود را در کشور مورد نظر خواهند داشت. عدم همراهی همراهان در دوره های کارشناسی ارشد در روسیه به عنوان یکی از معایب این دوره های تحصیل برای دانشجویان متاهل قلمداد می شود. همراهان در پروسه های ویزای تحصیلی شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می شود.

شرایط نامناسب آب و هوا

یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار برای دانجشویان بین المللی، شرایط زندگی در کشور مورد نظر می باشد؛ از میزان هزینه های مورد نیاز برای زندگی تا شرایط جوی موجود و کیفیت زندگی، یکی از بزرگترین چالش های پیش روی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد در روسیه، شرایط نامناسی آب و هوایی در این کشور می باشد. به گونه ای که بیشتر روزهای سال، هوا به شدت سرد و با بارش برف همراه است.

نتیجه گیری

روسیه، با داشتن یکی از بالاترین میزان سواد در جهان (۹۹٫۶٪)، به درستی افتخار می کند که دارای یکی از بهترین سیستم های آموزش در جهان را دارا می باشد. همچنین دارای بزرگترین دستاوردهای علمی و فنی، تعداد زیادی از برندگان جایزه نوبل، فرهنگی و افراد کلاس جهانی ورزشی است. سالانه ده ها هزار دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل به روسیه می آیند تا تحصیلات معتبرجهانی و مقرون به صرفه دریافت نمایند.

تحصیلات دوره کارشناسی ارشد در روسیه یکی از مزیت های رقابتی این کشور است. تحصیلات در روسیه راهی برای آینده موفق است. انتخاب گسترده ای از تخصص های امیدوار کننده و تجربیات منحصر به فرد و همچنین مدارک معتبر بین المللی در روسیه وجود دارد.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کارشناسی ارشد در روسیه کارشناسی ارشد در روسیه کارشناسی ارشد در روسیه کارشناسی ارشد در روسیه کارشناسی ارشد در روسیه

    شبکه های اجتماعی

    arrow up