کشور ایتالیا به عنوان یکی از برترین مقاصد دانشجویان ایرانی در چند سال گذشته تبدیل شده است. تحصیل با کمترین هزینه های ممکن، دانشگاه های برتر ایتالیا، شرایط مناسب برای اخذ پذیرش از ویژگی های تحصیل در این کشور می باشد.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های برتر کشور ایتالیا متناسب با شرایط عمومی دانشگاه تعیین می گردد. از همین رو دانشجویان می بایست اطلاعات کاملی را درباره نحوه پذیرش، زمان پذیرش و مدارک مورد نیاز داشته باشند. مقاله دانشگاه های ایتالیا به همین منظور توسط گروه تحریریه آریاناپارس تنظیم گشته است.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط پذیرش دانشگاه های ایتالیا

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بسته به قوانین دانشگاه ها، مقطع و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. بصورت کلی زمان پذیرش یا ددلاین دانشگاه های ایتالیا متفاوت می باشد. بازه های زمانی ارائه مدارک برای پذیرش سپتامبر بصورت معمول تا ۱۰ فوریه معادل ۲۱ بهمن ماه و برای پذیرش ترم دوم، تا اول اکتبر معادل ۹ مهر تعیین شده است.

به عنوان مثال دانشگاه پلی تکنیک میلان از ۱ ژانویه تا ۱۰ مارس، دانشگاه تورین ۱۷ ژانویه تا ۱۰ اپریل و دانشگاه ساپینزا رم ۱ نوامبر تا ۱۵ اپریل را به عنوان بازه زمانی پذیرش خود اعلام کرده اند. ددلاین های اعلام شده بصورت کلی است و امکان تغییر آن وجود دارد. برای اطلاع از بازه های زمانی پذیرش هر دانشگاه، سایت رسمی دانشگاه به عنوان معتبرترین مرجع اطلاعات می باشد.

معمولاً اغلب رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی با زبان ایتالیایی ارائه می گردد، از این رو دانشجویان بین المللی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در این مقطع علاوه بر مدارک اصلی از قبیل رزومه تحصیلی، تمکن مالی و … به ارائه مدرک زبان ایتالیایی نیاز خواهد داشت. ولی در مقاطع بالاتر امکان تحصیل با زبان انگلیسی نیز وجود خواهد داشت.

اعتبار و سطح علمی دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا از شاخص علمی فوق العاده بالایی برخوردار می باشند. اعتبار دانشگاه های ایتالیا به حدی است که دانشجویان بین المللی در صورت اخذ مدرک تحصیلی از هر یک از این دانشگاه ها می توانند نه تنها در اتحادیه اروپا بلکه در اغلب کشورهای جهان مشغول به کار یا ادامه تحصیل شوند.

اعتبار دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف ارائه می نمایند. بر اساس آخرین رتبه بندی سازمان جهانی QS تعداد ۳۰ دانشگاه ایتالیا در بین ۹۰۰ دانشگاه برتر جهان و ۱۰ دانشگاه برتر ایتالیا بین ۳۰۰ دانشگاه اول جهان قرار دارند. در ادامه با ۳ دانشگاه برتر ایتالیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان به شمار می آید که در سال ۱۰۸۸ تأسیس شده است. دانشگاه بولونیا همچنین یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا است، که در رتبه بندی سازمان QS از لحاظ اعتبار جهانی رتبه ۱۷۷ را در اختیار دارد.

دانشگاه بولونیا دارای ۳۳ گروه آموزشی به همراه ۱۱ مدرسه است و در این دانشگاه رشته‌های گوناگونی در گروه‌های کشاورزی، میراث فرهنگی، دامپزشکی، زبان‌های خارجه، حقوق، علوم تربیتی، هنر، علوم انسانی و… ارائه می‌شود. دانشگاه بولونیا با ۸۵ هزار دانشجو، دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا محسوب می‌شود.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان یکی از بهترین دانشگاه‌ها ایتالیا خصوصاً برای تحصیل در گرایش‌های مختلف مهندسی است. این دانشگاه دارای رتبه ۱۴۹ جهانی در رنکینگ QS می‌باشد. رشته‌های مهندسی عمران، طراحی، معماری و مهندسی مکانیک در این دانشگاه از رونق خوبی برخوردارند. این دانشگاه بزرگ ترین دانشگاه فنی مهندسی ایتالیا محسوب می‌شود و دارای ۴۲ هزار دانشجو در رشته‌های متنوع و در تمام مقاطع تحصیلی می‌باشد.

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم یکی از معتبرترین و بزرگترین دانشگاه های ایتالیا و حتی اروپا است. دانشگاه ساپینزا رم بیشتر از هر دانشگاه دیگری در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف دانشجو می پذیرد و از این حیث در کل قاره اروپا رکورد دار می باشد.

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند، که از این تعداد حدود ۵۲ درصد در مقطع کارشناسی و مابقی در مقاطع ارشد و دکتری مشغول به تحصیل در ایتالیا هستند. دانشگاه ساپینزا پس از اعمال تغیرات ساختاری در سال ۲۰۱۱ دارای ۱۱ دانشکده و ۶۵ دپارتمان مجهز شده است.

بهترین دانشگاه های ایتالیا

همانگونه که اشاره گردید ایتالیا از دانشگاه های فوق العاده معتبری در سطح بین المللی برخوردار است. هر کدام از دانشگاه های ایتالیا از شاخصه های مختلفی برخوردار می باشند و در ارائه رشته های تحصیلی متفاوتی پیشگام هستند.

معمولاً دانشگاه ها از لحاظ سطح علمی، هزینه ها، امکانات و … با یکدیگر تفاوت دارند در این بخش از مطلب به تفکیک بهترین دانشگاه های ایتالیا را معرفی خواهیم نمود.

بهترین دانشگاه های ایتالیا از لحاظ سطح علمی

دانشگاه های ایتالیا از لحاظ علمی شاخص های بسیار بالا و قابل قبولی در سطح بین المللی دارند. هر کدام از دانشگاه های ایتالیا در برخی رشته های تحصیلی عملکرد بسیار درخشانی را ارائه نموده اند، در این بخش از مطلب با ۳ مورد از دانشگاه هایی که از لحاظ علمی در رشته های اصلی شهرت بیشتری دارند آشنا خواهیم شد.

دانشگاه میلان

دانشگاه میلان با بیش از ۲۰۰۰ پرسنل آموزشی از جمله دانشگاه های مهم و تاثیرگذار در ایتالیا و اروپا است. دانشگاه میلان در سال ۱۹۲۴ با دو مرکز آموزشی در رشته های علوم انسانی و پزشکی تاسیس شد و در سال ۱۹۶۰ با توجه به افزایش حجم دانشجویان کشور ایتالیا گسترش یافت. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر میلان واقع شده است و از لحاظ معماری تاریخی حائز اهمیت ویژه ای است.

دانشگاه میلان حدود ۶۰۰۰۰ نفر دانشجو دارد که از این میان حدود ۸۰۰۰ نفر دانشجویان بین المللی از سراسر جهان هستند. دانشگاه میلان در بسیاری از رنکینگ ها بهترین دانشگاه کشور ایتالیا لقب گرفته است و همچنین تنها عضو ایتالیایی LERU است. این دانشگاه در رشته های دامپزشکی ، علم و فناوری، علوم سیاسی و اجتماعی و اقتصاد از شاخص علمی بسیار بالایی برخوردار است.

دانشگاه تورین

تحقیقات علمی پایه و اساس سیستم آموزشی دانشگاه تورین است. دانشگاه تورین یکی از قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه های کشور ایتالیا به حساب می آید که در سال ۱۴۰۴ تاسیس شده است و در شهر تورین در منطقه پیدمن در شمال غرب ایتالیا واقع شده است. در حدود ۶۵۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، ۴۰۰۰ کارمند مشغول به کار هستند و ۱۸۰۰ فارغ التحصیل از مقطع فوق لیسانس و دکترا گزارش شده است.

دانشگاه تورین یکی از بزرگترین دانشگاه های ایتالیا است که در زمینه آموزش و پژوهش های بین المللی دانشگاه فوق العاده ای است. دانشگاه تورین در کلیه مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا فوق دکتری پذیرای دانشجویان می باشند. این دانشگاه در رشته هایی که بر مبنای تحقیق و پژوهش تدریس می شوند نظیر تاریخ، فلسفه، حقوق، اقتصاد و پزشکی اعتبار قابل توجهی دارد.

دانشگاه ترنتو

دانشگاه ترنتو در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و توانست در مدت کوتاهی که از تاسیس آن می گذشت به یکی از بزرگترین موسسات آموزشی ایتالیا تبدیل شود و با دیگر دانشگاه های با سابقه دنیا به رقابت بپردازد. این دانشگاه دارای ده دپارتمان است. جهانی شدن و پژوهش از شاخصه های اصلی در نقشه راهبردی این دانشگاه محسوب می شود به نحوی که این دانشگاه با کسب رتبه پنجم در بین دانشگاه های ایتالیا یکی از بالاترین سطوح تحقیقاتی را به خود اختصاص داده است.

راه اندازی مرکز پژوهشی مشترک با شرکت مایکروسافت در زمینه محاسبات و تحلیل بیولوژی و ارائه رشته ها به زبان انگلیسی از فعالیت های شاخص این دانشگاه در سالیان اخیر می باشد. دانشگاه ترنتو در رشته های نظیر ریاضیان، مهندسی، فیزیک و جامعه شناسی افتخارات بسیاری را کسب نموده است.

کم هزینه ترین دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا از جمله کم هزینه ترین کشورهای جهان برای زندگی و تحصیل می باشد. شهریه دانشگاه های این کشور معمولاً بر اساس فاکتورهایی نظیر رشته و مقطع تحصیلی و قوانین دانشگاه مورد نظر متفاوت خواهد بود.

کم هزینه ترین دانشگاه های ایتالیا

علاوه بر این بسیاری از دانشگاه های ایتالیا برای کمک به دانشجویان ممتاز و دانشجویانی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند بورسیه های مختلفی را ارئه می دهند. به طور معمولا در اغلب موارد شهریه دانشگاه های ایتالیا سالیانه بین ۴۵۰ الی ۳۰۰۰ یورو می باشد. در ادامه به برخی از کم هزینه ترین دانشگاه های ایتالیا آشنا خواهیم شد.

دانشگاه پادووا

دانشگاه پادووا از جمله معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه های ایتالیا و اروپا می باشد. این دانشگاه سال ۱۲۲۲ در شهر پادووا تاسیس گردید. شهریه دانشگاه پادووا بسته به رشته و مقطع تحصیلی بین ۴۵۰ الی ۲۸۰۰ یورو در سال می باشد. دانشگاه پادووا بورسیه های بسیار متنوعی را به دانشجویان بین المللی ارائه می نماید، به صورتی که در اغلب موارد دانشجویان می توانند به صورت رایگان در این دانشگاه معتبر مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

همانگونه که اشاره گردید دانشگاه پلی تکنیک میلان در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه بورسیه های فراوان و متنوعی را خصوصاً در رشته های مهندسی به دانشجویان بین المللی ارائه می نماید. در اغلب بورسیه های ارائه شده از سوی این دانشگاه علاوه بر هزینه های تحصیل بخش عمده ای از هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی نیز توسط دانشگاه پرداخت می گردد. شاید باور این موضوع سخت باشد که تحصیل در یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان حتی بدون دریافت بورسیه سالیانه فقط بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو هزینه در پی خواهد داشت.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا علاوه بر قدمت و اعتبار فوق العاده ای که دارد شرایط بسیار ایده الی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی فراهم نموده است. این دانشگاه به واسطه بورسیه های تحصیلی متنوعی که ارائه می نماید بستر تحصیل دانشجویان بین المللی بدون دغدغه های مالی را ایجاد نموده است.

تحصیل در دانشگاه بولونیا و استفاده از امکانات فوق العاده این دانشگاه حتی بدون دریافت بورسیه هزینه چندانی در پی نخواهد داشت. شهریه دانشگاه بولونیا به صورت میانگین سالیانه بین ۴۵۰ الی ۳۰۰۰ یورو در سال می باشد.

دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا انواع رشته های پزشکی را با به روزترین متد آموزشی ارائه می دهند. مدارک دانشگاهی ارائه شده از سوی دانشگاه های ایتالیا از اعتبار فوق العاده بالایی برخوردار است، به طوری که افراد فارغ التحصیل می توانند در کلیه کشورهای جهان حتی آمریکا و کانادا بدون معادل سازی مدرک مشغول به کار شوند.

علاوه بر این امکان تحصیل دوره های پزشکی به زبان انگلیسی و هزینه های بسیار پایین تحصیل و زندگی ایتالیا را به مقصد نهایی بسیاری از دانشجویان بین المللی رشته های پزشکی تبدیل نموده است. در این بخش با ۳ دانشگاه برتر ایتالیا بر اساس رتبه بندی سازمان جهانی QS آشنا خواهیم شد.

دانشگاه میلان

دانشگاه میلان اولین دانشگاه تخصصی در زمینه ارائه رشته های مختلف پزشکی در ایتالیا می باشد، بر اساس آخرین رنکینگ QS در حال حاضر دانشگاه میلان در میان برترین دانشگاه های پزشکی جهان در رتبه ۷۴ قرار دارد. ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی برای رشته های پزشکی در دانشگاه میلان معمولاً سالیانه بیش از ۵۰ نفر می باشد.

دانشگاه میلان از جمله دانشگاه های ایتالیا می باشد که در آن تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی میسر است. عملکرد دانشگاه میلان دانشجو محور است، از این رو دانشجویان رشته های پزشکی علاوه بر امکانات آموزشی و تحقیقاتی فوق العاده امکان استفاده از بیمارستان های وابسته به دانشگاه را نیز خواهند داشت.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا به واسطه قدمت و اعتبار بالایی که دارد به عنوان مهد علم و دانش ایتالیا شناخته شده است. دانشگاه بولونیا دارای ۲۳ دانشکده تخصصی در دروس مختلف خصوصاً رشته های پزشکی است. بر اساس رتبه بندی سازمان QS در ارتباط با برترین دانشگاه های جهان در رشته پزشکی دانشگاه بولونیا در رتبه ۹۶ قرار دارد. مدارک دانشگاهی دانشگاه بولونیا در اکثر کشورهای مطرح جهان معتبر و قابل قبول است.

علاوه بر امکانات آموزشی، اعتبار و قدمت دانشگاه بولونیا دلایلی نظیر هزینه های بسیار ناچیز تحصیل، ارائه بورسیه بدون توجه به نژاد و زبان افراد، امکان تحصیل به زبان انگلیسی وایجاد شرایط آسان برای پذیرش دانشجویان بین المللی محبوبیت دانشگاه بولونیا را به شکل چشمگیری افزایش داده است.

دانشگاه پادووا

دانشگاه پادووا دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا و پنجمین دانشگاه قدیمی اروپا می باشد. دانشگاه پادووا با توجه به پیشرفت های فوق العاده طی سالهای اخیر خصوصاً در زمینه پزشکی از دانشگاه های مطرحی همچون ساپیینزا رم و تورین پیشی گرفت و طبق آخرین رتبه بندی سازمان QS در ارتباط با برترین دانشگاه های پزشکی جهان رتبه ۱۱۲ را از آن خود کرد.

دانشگاه پادووا هم اکنون از ۸ دانشکده و ۳۳ دپارتمان برخوردار است. این دانشگاه تجهیزات و امکانات بسیار پیشرفته و مدرنی را در اختیار دانشجویان رشته های پزشکی قرار می دهد. مدارک تحصیلی دانشگاه بولونیا بسیار معتبر است و فارغ التحصیلان این دانشگاه می توانند در اقصی نقاط جهان از موقعیت های شغلی مناسبی برخوردار شوند. لازم به ذکر است طول دوره تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه پادووا معمولاً ۶ ساله است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

بدون شک یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان برای تحصیل در خارج کشور مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل خود در وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد (همچنین دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت).

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

از این رو بسیار مهم می باشد که دانشجو بتواند قبل نهایی کردن انتخاب خود، دانشگاه مورد نظرش را در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم (یا لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت) یافت نماید  تا بدین صورت با آسودگی خاطر بیشتری به تحصیل خود بپردازد. معمولاً دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم به ۳ دسته ممتاز، خوب و متوسط تقسیم می گردند.

بر اساس رای صادره در جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در خصوص بازنگری در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت متبوع جهت ورودی های سال های تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سایت grad.saorg.ir/Italy-2020 قابل مشاهده می باشد. یکی از پیش‌ شرط های مهم و اساسی جهت پذیرش در دانشگاه‌ های ایتالیا، آزمون‌ های ورودی این کشور است که دانشجویان باید حتما در این آزمون‌ ها شرکت کنند تا مجوز ورود به دانشگاه را کسب کنند. در حال حاضر ایتالیا به دلیل امکانات تحصیلی بسیاری که در اختیار دانشجویان قرار می‌ دهد مثل اخذ بورسیه تحصیلی در کلیه ی مقاطع، هزینه‌ های بسیار کم تحصیل در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی و نیز امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای بسیاری از افراد جوان که قصد ادامه تحصیل را دارند، جزو شاخص‌ ترین ویژگی‌ های محبوب برای آموزش علمی به حساب می‌ آید. لذا آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ های ایتالیا از جمله موضوعات بسیار مهمی هستند که اگر علاقمند به تحصیل در کشور ایتالیا باشید، باید به آن اهمیت ویژه ای دهید.

آشنایی با آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا

دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در ایتالیا دارند، موظف هستند تا مدرک زبان دارای اعتبار را ارائه دهند که نشان از توانایی آنها در زبان انگلیسی دارد. برای دریافت ویزای تحصیلی از سفارت ایتالیا، داشتن مدرک زبان انگلیسی برای افراد متقاضی تحصیل در ایتالیا به این زبان و برخورداری از مدرک زبان ایتالیایی برای افرادی که تقاضای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی را دارند، الزامی می‌ باشد. حال وقت آن رسیده‌ است تا درباره ی انواع آزمون‌ های ورودی به دانشگاه‌ های ایتالیا با هم‌ گفتگو کنیم: برای‌ اینکه از دانشگاه‌ های تراز اول و دارای رتبه عالی کشور ایتالیا پذیرش دریافت کنید، شما به‌ عنوان یک دانشجوی بین‌ المللی باید در آزمون‌ های ورودی که توسط هر دانشگاه مشخص‌ شده است، شرکت کنید و موفق به کسب نمره ی قبولی یا مناسب در آن آزمون شوید. انواع آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ های ایتالیا شامل موارد زیر می‌ شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت:

  • آزمون آیمت
  • آزمون تیل
  • آزمون جی مت
  • آزمون آلفا تست
  • آزمون تولک.

آزمون آیمت

عبارت  INTERNATIONAL  MEDICAL ADMISSION TEST به‌ معنای اسم مخفف آزمون IMATاست که از طرف دانشگاه های دولتی و نیز خصوصی در کشور ایتالیا به‌ صورت هر ساله برگزار می‌ شود. این آزمون برای آن دسته از دانشجویانی که می‌ خواهند در رشته دندانپزشکی و یا در رشته پزشکی در ایتالیا تحصیل کنند، الزامی است.علاوه‌ بر این برای تحصیلات در رشته‌ های داروسازی، جراحی و دیگر رشته‌ هایی که با علوم پزشکی در کشور ایتالیا مرتبط است، بدون‌ شک متقاضیان این رشته‌ ها باید در آزمون آیمت شرکت کنند. این آزمون فقط برای یک‌ سال اعتبار دارد، نکته ی بسیار مهم درباره ی آزمون آیمت این است که این امتحان حدوداً در ۲۰ کشور دنیا برگزار می‌ گردد و یکی از آزمون‌ های بسیار معتبر در ایتالیا است. تحصیل در ایتالیا

آزمون تیل

عبارت TEST IN LAIB به‌ معنای آزمون تیل است و برای افرادی که تمایل به تحصیل در رشته‌ های مهندسی و معماری در دانشگاه پلی‌ تکنیک توربن را دارند، الزامی است. به‌ عبارتی دیگر این آزمون خاص دانشجویان در مقطع کارشناسی است که در رشته‌ های مهندسی و معماری مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی ارتباطات، مهندسی خودرو، مهندسی الکترونیک و غیره تحصیل می‌ کنند. هم‌ اکنون برای ثبت‌ نام در این آزمون باید وارد سایت دانشگاه پلی‌ تکنیک توربن شوید تا بتوانید ثبت‌ نام خود را انجام دهید، چرا که به‌ علت همه‌ گیری و شیوع بیماری کرونا، آزمون تیل به‌ صورت آنلاین برگزار می‌ شود. برای آزمون پذیرش آنلاین مهندسی امتیازی که باید توسط افراد متقاضی در آزمون تیل کسب شود و نیز داشتن دیپلم دبیرستان کافی است تا بتوانید در آزمون ثبت‌ نام کنید و تفاوتی نمی‌ کند که شما در چه رشته ی تحصیلی موفق به اخذ دیپلم شده باشید.

آزمون آلفا تست

یکی دیگر از با اهمیت‌ ترین آزمون‌ های ورودی برای دانشگاه‌ های ایتالیا، آزمون آلفا تست است. در واقع نام این آزمون از شرکت برگزار کننده ی آن گرفته‌ شده است. دانشجویان بین‌ المللی و دانشجویان بومی ایتالیا که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا را در مقطع کارشناسی دارند، باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون آلفا تست فقط به زبان ایتالیایی برگزار می‌ گردد. دانشجویانی که می‌ خواهند در رشته‌ های پزشکی، زیست‌ شناسی، دندانپزشکی، شیمی، فنی و مهندسی، دارو سازی و رشته‌ های پیراپزشکی، دامپزشکی، معماری، مخابرات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، حقوق، خدمات اجتماعی، آموزش مقطع ابتدایی، میراث فرهنگی، رشته های مالی و اقتصادی، علوم ورزشی و رشته‌ های زبان و ادبیات خارجه شرکت کنند، ضروری است که در آزمون آلفا تست ایتالیا حضور داشته باشند. افراد متقاضی جهت ورود به دانشگاه، نمره ی مناسب و قبولی در این آزمون را باید کسب کنند. تعداد سوالات آزمون آلفا تست به رشته ی تحصیلی مورد نظر هر فرد بستگی دارد و با توجه به آن تعیین می‌ شود. علاوه‌ بر این آزمون آلفا تست به‌ صورت تستی برگزار می‌ گردد. نکته ی مهم درباره ی این آزمون داشتن نمره ی منفی است که به دلیل پاسخ‌ های اشتباه برای هر شخص ثبت می‌ شود.

آزمون جی مت

اصطلاح GMAT مخفف عبارت انگلیسی  GRADUATE MANAGEMENT  ADMISSION TESTاست که یک آزمون بین‌ المللی است. برای اینکه بتوانید در یکی از رشته‌ های مدیریت، تجارت و بازرگانی، اقتصاد و غیره در دانشگاه‌ های مرتبط با این حوزه‌ ها در قاره‌ های اروپا و آمریکای شمالی قبول شوید، شرکت در این آزمون ضروری است. لذا دانشجویان گرامی که تمایل دارند تا در یکی از رشته‌ های نامبرده‌ شده در دانشگاه‌ های کشور ایتالیا به تحصیل بپردازند، لازم است تا در آزمون جی مت شرکت نمایند. برای قبولی و پذیرش در یکی از دانشگاه‌ های بسیار معتبر دنیا مثل دانشگاه‌ های ایتالیا نمره کلی تست شما باید از ۷۰۰ بیشتر باشد تا بتوانید حد نصاب نمره قبولی را اخذ کنید. آزمون جی مت برای افرادی است که ۲۱ سالشان تمام‌ شده است و در واقع موفق به اخذ مدرک در مقطع کارشناسی شده اند و فارغ‌ التحصیلی گرفته اند. البته فراموش نکنید که هیچ محدودیت سنی برای این آزمون وجود نخواهد داشت.

آزمون تولک

از دیگر آزمون‌ های بسیار مهم برای ورود به دانشگاه‌ های ایتالیا، آزمون تولک است که در بیان این آزمون باید گفت که آزمون‌ هایی هستند که برای مشخص شدن و تعیین سطح علمی افراد متقاضی که تا چه حد مطلوب هستند توسط دانشگاه‌ های ایتالیا برگزار می‌ شود تا پذیرش نهایی دانشجویان در رشته ی مورد نظر انجام گیرد. حداقل نمره ی قبولی در آزمون‌ های تولک با توجه به مراکز آموزشی و دانشگاه‌ های مختلف متفاوت است. آزمون‌ های تولک جزو آزمون‌ های نسبتاً آسان به حساب می‌ آیند و از دروس پایه مباحث آزمون‌ ها انتخاب‌ شده است. آزمون‌ های تولک هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی برگزار می‌ گردند و نتایج آزمون هر شخص متقاضی به نسبت پاسخ‌ های درست، پاسخ‌ های نادرست و سؤالات بدون جواب تعیین می‌ شود تا در نهایت نمره‌ ی کل هر داوطلب مشخص شود. نمره ی نهایی داوطلبین آزمون‌ های تولک اینگونه امتیاز بندی می‌ شود:

  • برای هر پاسخ صحیح داوطلب ۱ نمره در نظر گرفته می‌ شود.
  • برای هر پاسخ غلط داوطلب ۲۵/ ۰نمره ی منفی در نظر گرفته می‌ شود.
  • برای هر سوال بدون پاسخ داوطلب ۰ نمره تعیین می‌ شود.

آزمون‌ های تولک انواع مختلفی دارند که عبارت هستند از: – آزمون TLOK I: موضوع این آزمون شامل فیزیک، ریاضی، شیمی، استدلال منطقی و درک مطلب است. -آزمون TOLK E: موضوع این آزمون شامل ریاضی، درک مطلب و استدلال منطقی است. -آزمون TOLC F: موضوع این آزمون شامل فیزیک، ریاضی، شیمی، منطق و زیست‌ شناسی است. شرکت در همه آزمون‌ ها به ویژه در مقاطع لیسانس برای داوطلبان الزامی است و تنها شرکت در برخی از آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ های خصوصی ایتالیا ضروری نیست. برای آنکه بتوانید در آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ های این کشور شرکت داشته باشید، حداقل شرط سنی مورد نیاز ۱۸ سال می‌ باشد. دقت داشته باشید که اگر قصد شرکت در آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ های ایتالیا را داشته باشید، باید بدانید که در ایران این آزمون‌ ها برگزار نمی‌ شود و جهت شرکت در این آزمون‌ ها باید از خود کشور ایتالیا و یا دیگر کشور هایی که برگزار کننده ی این نوع آزمون‌ ها هستند، به‌ طور مستقیم اقدامات لازم را انجام دهید.

بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا

ایتالیا به واسطه اعتبار، قدمت و امکانات آموزشی و دانشگاهی فوق العاده ای که در اختیار دارد، امروزه به یکی از قطب های علمی، آموزشی و فرهنگی اروپا و حتی جهان تبدیل گردیده است. دانشگاه های ایتالیا طیف گسترده ای از رشته های تحصیل در مقاطع مختلف را به بهترین نحو ارائه می نمایند.

ایتالیا,ایتالیا,ایتالیا

در این بین برخی از رشته های تحصیلی در ایتالیا با توجه به شرایط و پتانسیل های موجود در این کشور از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردارند. در حال حاضر بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا به شرح ذیل می باشند:

  • طراحی
  • هنر
  • معماری
  • مد و فشن
  • مهندسی

هزینه های تحصیل در ایتالیا

هزینه های تحصیلی در ایتالیا بسته به رشته و مقطع تحصیلی و قوانین دانشگاه متغیر خواهد بود. به طور کلی دانشگاه های ایتالیا به ۲ صورت دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت می باشند. طبیعتاً هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا به مراتب پایین تر از دانشگاه های خصوصی این کشور می باشد. در حال حاضر هزینه های تحصیل در رشته ها و مقاطع تحصیلی دانشگاهی به شرح ذیل می باشد:

مقطع تحصیلی هزینه های سالیانه
کارشناسی ۴۵۰ الی ۳۵۰۰ یورو
کارشناسی ارشد ۵۰۰ الی ۳۵۰۰ یورو
دکتری ۳۰۰ الی ۲۰۰۰ یورو
دانشگاه های خصوصی ۵۵۰۰ الی ۱۹۰۰۰ یورو

مزایای تحصیل در ایتالیا

از لحاظ سهولت در پذیرش دانشجویان بین المللی ایتالیا اولین کشور در قاره اروپا و سومین کشور در جهان می باشد. تحصیل در ایتالیا تلفیقی از کیفیت بالای آموزشی و استانداردهای بالای زندگی به همراه هزینه های باور نکردنی را به دانشجویان بین المللی ارائه می نماید.

در حال حاضر به جرات می توان گفت ایتالیا تنها کشوری در جهان است که در کلیه مقاطع دانشگاهی به راحتی بورسیه های تحصیلی متنوعی را در اختیار دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. با توجه به شرایط ایده ال ایتالیا برای تحصیل دانشجویان بین المللی روند مهاجرت تحصیلی به این کشور با ۱۸ درصد افزایش رو به رو شده است. مزایای اصلی تحصیل در ایتالیا به شرح ذیل می باشد:

  • تحصیل در معتبرترین دانشگاه های اروپا
  • هزینه های ناچیز برای تحصیل و زندگی
  • استفاده از امکانات آموزشی و رفاهی ایده ال
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کلیه مقاطع دانشگاهی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • مدارک دانشگاهی فوق العاده معتبر
  • امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا پس از تحصیل

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    سوال های متداول شما

    برای اقدام برای دریافت پذیرش، دانشجویان متناسب با رشته انتخابی قادر خواهند مدارک تحصیلی و مدرک زبان را برای دانشگاه مورد نظر ارسال می نمایند. در صورت تایید گروه ادمیشن دانشگاه، نامه پذیرش صادر می گردد.
    برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا سطح B2 زبان های انگلیسی و ایتالیایی مورد نیاز می باشد.
    با حداقل معدل ۱۴ می توان برای دانشگاه های کشور ایتالیا اقدام نمود. لازم بذکر است در صورت ارائه معدل بالاتر، شانس افراد برای دانشگاه های برتر این کشور افزایش می یباد.
    رشته های پزشکی، معماری، موسیقی از جمله رشته هایی می باشند که برای ورود به دوره تحصیلی نیاز به شرکت در آزمون ورودی می باشد. هر دانشگاه در ورودی جدید خود می تواند قوانینی را برای آزمون ورودی وضع کند.
    رشته های فنی مهندسی، مد، فشن و طراحی لباس از برترین رشته های تحصیلی در کشور ایتالیا می باشد.
    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up