کشور روسیه یکی از پهناورترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و در تلاش روز افزون است که سیستم آموزشی خود را همواره به روز رسانی نماید و از طریق جذب دانشجویان بین المللی به دانشگاه‌های این کشور سرمایه‌گذاری جدیدی را در روسیه راه اندازی کند. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارند همواره در پی یافتن بهترین دانشگاه های روسیه در ارتباط با علوم مختلف و رشته های مختلف می باشند. کشور روسیه به دلیل داشتن روابط سیاسی خوب با ایران همواره مورد توجه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان قرارگرفته است.

شرایط پذیرش دانشگاه های روسیه

در کشور روسیه بیش از نیمی از شهروندان آن دارای مدرک دانشگاه می باشند. این کشور پیشینه آموزشی قدیمی دارد و دانشگاه‌های آن شرایط تحصیلی و اقامتی مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می آورند و همواره به دانشجویان در سازگاری با کشور خود کمک شایانی می نمایند.

دانشگاه های روسیه انواع مختلفی از تخصص‌ها در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی را به دانشجویان ارائه می نمایند. همواره تحصیل در روسیه در مقایسه با تحصیل در انگلستان یا آمریکا بسیار مقرون به صرفه می باشد، علاوه بر این دانشجویان قادر می باشند با استفاده از بورسیه دولتی که در این کشور ارائه می گردد به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه ناچیز، تحصیل نمایند. دولت روسیه هر ساله دانشجویان را از سر تا سر جهان به دانشگاه‌ های خود جذب می نماید و با در اختیار گذاشتن بورسیه امکان تحصیل به صورت رایگان را به دانشجویان می‌دهد.

دانشجویانی که قصد شرکت در دوره‌ های مقدماتی را دارند می بایست حداکثر تا ۱۵ نوامبر درخواست خود را به دانشگاه های روسیه اعلام کنند. در صورتی که تعداد دانشجویان به حد مورد نظر برسد، کلاس ها از ماه سپتامبر شروع می گردد. افرادی که قصد دارند در دوره های اصلی دانشگاه پذیرش بگیرند باید قبل از ماه مارچ اقدام به پذیرش از دانشگاه‌ها نمایند زیرا پذیرش‌ دانشگاه های روسیه برای این دوره‌ها در ماه مارچ، آگوست و ژانویه می‌باشد.

رتبه بندی دانشگاه های روسیه

در کشور روسیه ۲۵ دانشگاه وجود دارد که همگی آنها در رتبه بندی QS دانشگاه های برتر جهان جای گرفتند. ۱۳ مورد از دانشگاه‌های کشور روسیه در دسته ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. روسیه همچنین در رتبه بندی QS EECA University Rankings نیز حضور قابل توجهی دارد، در این رتبه بندی ۳۰۰ دانشگاه برجسته اروپا و آسیای مرکزی و همچنین ۹۵ دانشگاه برجسته روسیه رتبه بندی می شوند.

در طی دهه‌های گذشته تحصیلات عالی و دانشگاهی در روسیه شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ ای بود و در بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بیشتر از ۳۹۰ میلیارد روبل برای ارتقاء امکانات و تجهیزات فنی در دانشگاه‌های کشور خود و همچنین ارتقاء سطح اساتید این کشور هزینه نمود. نظام آموزش عالی در روسیه بر طبق جدیدترین رتبه بندی کیو اس، رتبه ۲۶ جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین رتبه بندی دانشگاه های جهان، رنکینگ دانشگاه های روسیه به شرح ذیل می باشد.

دانشگاه رنکینگ کشور رنکینگ جهانی
Moscow State University 87 1
Saint Petersburg State University 301-400 2
Moscow Institute of Physics and Technology 401-500 3-4
Novosibirsk State University 401-500 3-4
National Research Nuclear University MEPhI 601-700 5
Ural Federal University 701-800 6
ITMO University 801-900 7-10
Kazan (Volga region) Federal University 801-900 7-10
National Research University Higher School of Economics 901-1000 11

زمان پذیرش دانشگاه های روسیه

دانشجویانی که قصد وارد شدن به دانشگاه های روسیه و شروع سال تحصیلی در نیمسال و یا ترم اول یعنی ماه سپتامبر را دارند، قادر هستند از یکم ژانویه تا یکم ژوئن نامه درخواست خود را به دانشگاه ارسال نمایند. لازم به ذکر است در برخی از شرایط و موارد خاص از جمله دانشجویانی که سال تحصیلی خود را تا ماه نوامبر آغاز می نمایند،این شرایط موجود دارد که نامه درخواست خود را تا ماه سپتامبر ارسال کنند.

برای اخذ پذیرش در ترم دوم افراد می توانند از یکم سپتامبر تا یکم ژانویه نامه خود را به دانشگاه ارائه دهند. کلاس های دانشگاه به طور معمول از یکم ماه فوریه آغاز می گردد اما در صورت تاخیر ورود دانشجویان به کشور روسیه، آنها می توانند تا یکم مارچ به کلاس های درسی خود ملحق شوند.

دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دستیاری رشته پزشکی در روسیه می باشند قادر هستند در تمام طول سال مدارک مورد نیاز خود را جهت تحصیل به دانشگاه های روسیه ارسال کنند.

بهترین دانشگاه های کشور روسیه

بهترین دانشگاه های روسیه

در کشور روسیه ۲۲ دانشگاه که از اعتبار جهانی برخوردار می باشند قرار دارد که همگی دارای رنکینگ بالا می باشند و در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا جای دارند. بر طبق آماری که در سال ۲۰۱۹ ارائه گشت ۱۰ دانشگاه برتر روسیه در رتبه های بالای ۵۰ قرار گرفته اند و توانسته اند نسبت به سال گذشته از نظر کیفیت آموزشی و علمی، سطح خود را افزایش دهند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های روسیه خواهیم.

دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو ( MSU)

دانشگاه ایالتی مسکو از نخستین دانشگاه های روسی می باشد که در سال ۱۷۵۵ میلادی توسط میخائیل لومونوسف، دانشمند برجسته و روشنفکر روسی تاسیس گشت. در این دانشگاه ۴۷۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل می باشند که ۴۰۰ نفر آنها را افراد بین المللی شامل می شود. براساس نتایج اعلام شده توسط رتبه بندی جهانی QS این دانشگاه در سال ۲۰۲۰ رتبه ۷۴ جهانی را به خود اختصاص داده است. هم چنین دانشگاه دولتی لومونوسف دارای ۳۹ دانشکده، ۱۵ پژوهشکده، ۴ موزه و ۶ شعبه در داخل و خارج از روسیه می باشد.

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ ( SPbu)

Spbu اولین دانشگاه در روسیه است که در سال ۱۷۲۴ توسط پیتر کبیر تاسیس گشت. این دانشگاه به همراه دانشگاه ایالتی مسکو نقش به سزایی در تعیین استاندارهای آموزشی و اعطای دیپلم های خود به دو زبان روسی و انگلیسی دارد. در این موسسه ۳۰۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل می باشند که ۳۰۰۰ نفر از آنها را دانشجویان بین المللی به خود اختصاص داده اند. براساس نتایج اعلام شده توسط topuniversities این دانشگاه در ساال ۲۰۲۱ توانسته رتبه ۲۲۵ جهانی را کسب نماید. هم چنین این دانشگاه دارای ۲۵ شعبه در شهر سن پترزبورگ می باشد.

دانشگاه دولتی فنی مهندسی بومان مسکو

این دانشگاه در سال ۱۸۷۶ توسط کاترین دوم در این کشور احداث شد و از نخستین دانشگاه ها در روسیه به شمار می رود. هم چنین این دانشگاه یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های این کشور می باشد. دانشگاه فنی مهندسی مسکو توانسته است در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۲۱ جایگاه ۲۸۲ را به خود اختصاص دهد. هم چنین در این دانشگاه رشته های منابع طبیعی، مهندسی راه و ساختمان، هوانوردی، کامپیوتر، مخابرات، کشاورزی، مواد غذایی و غیره برای دانشجویان ارائه می گردد.

بهترین دانشگاه های پزشکی

بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه

دانشگاه های پزشکی در روسیه از دیدگاه جهانی دارای سیستم آموزشی بسیار پیشرفته و با کیفیت می باشند. در این کشور بیش از ۱۷۰۰۰ پزشک وجود دارد. در روسیه مدارس پزشکی بیشترین توجه دانشجویان بین المللی را به خود جلب کرده است. بر اساس آمار جهانی یونسکو ۳۰ مورد از ۱۰۰ کالج پزشکی در دنیا در کشور روسیه واقع شده است. در ادامه به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی در روسیه خواهیم پرداخت.

دانشگاه علوم پزشکی اورنبرگ

این دانشگاه در سال ۱۹۴۴ در روسیه تاسیس شد. مدیر این دانشگاه، جراح دندان پزشک روسی فتیسو انوی بود. این دانشگاه دارای ۸ بخش آکادمیک در رشته های پزشکی عمومی، کودکان، مراقبت های پیشگیری، دندانپزشکی، روانشناسی بالینی، داروسازی، مراقبت های پرستاری می باشد. دانشگاه علوم پزشکی اورنبرگ بهترین دانشگاه روسیه محسوب می شود. هر ساله حدود ۲۰۰ متخصص از این دانشگاه فارغ التحصیل می گردند که به بیماران در سراسر جهان خدمت می رسانند. هزینه تحصیل در این دانشگاه سالانه ۴۳۰۰ دلار تعیین شده است.

دانشگاه علوم پزشکی Tver

این دانشگاه یکی از بهترین، قدیمی ترین و پیشرفته ترین دانشگاه های پزشکی در روسیه می باشد. بیش از ۷۰ سال است که دانشگاه علوم پزشکی ایالتی Tver در پیشرفت علوم پزشکی و آموزش پزشکان نقش مهمی را ایفا می نماید. امروزه این دانشگاه به دلیل دارا بودن پایگاه گسترده بالینی و آزمایشگاهی و اساتید مجرب بزرگترین مرکز علمی-پژوهشی و آموزش در رشته پزشکی در کشور روسیه شناخته شده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه به صورت سالیانه معادل ۶۸۰۰ دلار می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی سیبری

دانشگاه سیبری در سال ۱۸۸۸ در شهر تمسک تاسیس گشت و در بین ۳ دانشگاه برتر پزشکی روسیه قرار دارد. در این دانشگاه بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی بین المللی از ۲۴ کشور مختلف دنیا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی می باشند. بسیاری از پزشکان مشهور و با تجربه در سراسر جهان از این دانشگاه روسی فارغ التحصیل شده اند. دانشکده پزشکی عمومی یکی از قدیمی ترین بخش های دانشگاه به شمار می رود زیرا دارای ۲۹ بخش نظری و بالینی است. هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سیبری در سال مادل ۴۵۰۰ دلار تخمین زده شده است.

دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو

دانشگاه لومونوسف مسکو یکی از بهترین و قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی در روسیه می باشد. این دانشگاه در طول تاریخ نقش به سزایی در یادگیری و تحقیق و حفظ فرهنگ مردم این کشور داشته است. هزینه تحصل پزشکی در این دانشگاه سالیانه ۴۵۰۰ دلار می باشد.

بهترین دانشگاه های مهندسی

بهترین دانشگاه های مهندسی در روسیه

دانشگاه های مهندسی در روسیه از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار می باشند و برنامه های درسی متنوعی در زمینه های حمل و نقل هوایی، صنعت نفت، متالوژی، فرآوری چوب و سایر صنایع مربوط به ماشین آلات و تجهیزات و غیره را به دانشجویان بین المللی ارائه می نمایند. شهریه دانشگاه های مهندسی روسیه در تمامی شهر های این کشور تقریبا از یک نرخ برابری پیروی می کنند و اصولا به صورت سالیانه ۳۵۰۰ دلار تخمین زده شده است که این مقدار در مقایسه با هزینه تحصیل در سایر کشور های اروپایی کمتر می باشد. بهترین دانشگاه های مهندسی روسیه عبارتند از:

  • دانشگاه لومونوسف با رتبه ۹۰
  • دانشگاه فنی مهندسی بومان مسکو با رتبه ۳۰۰
  • موسسه فیزیک و فناوری MIPT با رتبه ۳۵۰
  • دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ با رتبه ۲۴۰
  • دانشگاه پلی تکنیک توماسک با رتبه ۳۷۰
  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ با رتبه ۴۰۰
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPHI با رتبه ۳۲۷

کدام دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت علوم می باشند؟

یکی از دغدغه های دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند این می باشد که دانشگاه مورد نظر آنها مورد تائید وزارت علوم و تحقیقات ایران باشد تا بتوانند پس از تحصیل به کشور خودشان برگردند و با در اختیار داشتن مدرک تحصیلی خود مشغول به کار گردند. از این جهت در ادامه ما به معرفی برخی از دانشگاه های روسیه که مورد تائید وزارت علوم می باشد خواهیم پرداخت

گروه الف

(Bashkir State University, (Ufa
(Bauman Moscow State Technical University (National Research
Gubkin Russian State University of oil and Gas, (Moscow)po
Kazan (Volga Region) Federal University
Kazan National Research Technical University – KAI named after A.N.Tupplev, (Kazan)
Kazan National Research Technological University, (Kazan)
Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod, (Nizhni Novgorod)
Lomonosov Moscow State University
Moscow Aviation Institute (National Research University), (Moscow)
Moscow institute of Physics and Technology
Moscow State Institute of International Relations, MGIMO University
Moscow State University of Civil engineering(MGSU), Moscow
National Research University “Moscow Power Engineering Institute”, Moscow
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Academy of Sciences
Russian State Agrarian University – MTAA, named after K.A. Timiryazev
(Russian state Hydro meteorological University , (Saint Petersburg
(Russian state University of physical Education Sport, youth and Tourism (Moscow
Saint Petersburg Mining University
(Saint Petrsburg State University, (Saint Petersburg

گروه ب (خوب)

(All-Russian State University of Cinematography named after S.A. Gerasimov, (Moscow
(Astrakhan State Technical University, (Astrakhan
Astrakhan State University
(Far Eastern Federal University (Vladivostok
Far Eastern State Technical Fisheries University (Vladivostok)
Immanuel Kant Baltic Federal University (Kaliningrad)
Kaliningrad State Technical University, (Kaliningrad)
Kuban State Agrarian University, (Krasnodar)
Kuban State University of Technology
Kuban State University, (Krasnodar)
Moscow state academy of veterinary medicine and biotechnology (Skryabin)
Moscow State Automobile and Road Technical University – “MADI”
Moscow State Conservatory named for P.I. Tchaikovsky
Moscow State Forest University, (Moscow)
Moscow State Pedagogical University, (Moscow)
Moscow State University of Culture and Arts
Moscow State University of Design & Technology
Moscow State University of Food Production
Moscow State University of Geodesy and Cartography
Moscow State University of Railway Engineering – MIIT, (Moscow)
Moscow Technological University (MIREA)
National Research Belgorod State University – BelSu, (Belgorod)
National Research Irkutsk State Technical University
National Research Mordovia State University named after NP Ogareva
National Research Nuclear University ”MEPhI”
National Research South Ural State University, (Chelyabinsk)
National Research Tomsk Polytechnic University
National Research Tomsk State University, (Tomsk)
National Research University “Higher School of Economics”
National Research University of Electronic Technology (MIET), (Zelenograd)
National University of Science and Technology “MISIS” (Moscow)
North Caucasian Federal University (Stavropol)
North-Eastern Federal University named after M.K.Ammosov (Yakutsk)
North Ossetian State University (Vladikavkaz)
Northern (Arctic) Federal University named after M.V.Lomonosov (Arkhangelsk)
Novosibirsk State Technical University, (Novosibirsk)
Novosibirsk State University (National Research), (Novosibirsk)
Peoples’ Friendship University of Russia, (Moscow)
Perm National Research Polytechnic University, (Perm)
Perm State University (National Research), (Perm)
Plekhanov Russian University of Economics, (Moscow)
Pushkin State Russian Language Institute, (Moscow)
Russian New University (صرفاً دوره های کارشناسی علوم انسانی
Russian State University for the Humanities, (Moscow)
Russian State University of Trade and Economics, (Moscow)
Russian State University of Tourism and Services
Samara National Research University (Samara University)
Saratov State Agrarian University named after N.I. Vavilov’
Saratov State University named after N.G.Chernyshevsky (National Research), (Saratov)
Siberian Federal University (Krasnoyarsk)
Skolkovo Instiute of Science & Technology
Southern Federal University (Rostov-on-Don)
St. Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics
St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation,
St. Petersburg State University of Technology and Design
State Petroleum Technological University (Ufa)
State Technical University (Voronezh)
State University of Land Use Planning, (Moscow)
Synergy University (Moscow) صرفاً دوره های کارشناسی علوم انسانی
Ufa State Aviation Technical University, (Ufa)
Ural Federal University (named after B.N.Yeltsin) (Yekaterinburg)
Volgograd State Technical University

گروه ج (متوسط)

Admiral Makarov State Maritime Academy, (Saint Petersburg)
Baltic State Technical University named after Ustinov, (Saint Petersburg)
Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmulla
Bonch-Bruevich Saint – Petersburg State University of Telecommunications, (Saint Petersburg)
Chechen State University (Grozni)
Chelyabinsk State Institute of Culture and Arts
Dagestan State University, (Makhachkala)
Don State Technical University, (Rostov-on-Don)
Financial University under the Government of the Russian Federation, (Moscow)
Gnesins Russian Academy of Music, (Moscow)
Herzen State Pedagogical University of Russia, (Saint Petersburg)
Komsomolsk – na – Amure State Technical University
Lesgaft National State University of Physical Education, Sport and Health, (St. Petersburg)
Moscow Institute of Architecture – MARKHI (State Academy), (Moscow)
Moscow Institute of Electronics and Mathematics (Technical University) “MIEM”
Moscow State Agricultural University named after V.P.Goryachkin
Moscow State Industrial University, (Moscow)
Moscow State Linguistic University, (Moscow)
Moscow State Mining University, (Moscow)
Moscow State Technical University of Civil Aviation صرفاً رشته های هواپیمایی
Moscow State Technological University “Stankin”
Moscow State Textile University named after A.N.Kosygin
Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI)
Moscow State University of Mechanical Engineering – “MAMI”
Moscow State University of Printing Arts, (Moscow)
Moscow State University of Technology and Management (MSUTM)
Moscow Technical University of Communications and Informatics
Murmansk State Technical University
National Research Irkutsk State Technical University, (Irkutsk)
Nizhni Novgorod State Technical University – (Alekseev) صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته های فنی ومهندسی
Ogarev Mordovia State University (National Research), (Saransk)
Russian State Social University, (Moscow)
Russian University of Theatre Arts “GITIS”, (Moscow)
Saint Petersburg Electrotechnical University “LETI”
Saint Petersburg State Conservatory named after N.A.Rimsky-Korsakov
Saint Petersburg State Forest Technical University, (Saint Petersburg)
Saint Petersburg State Agrarian University, (Saint Petersburg)
Saint Petersburg State Institute of Technology (Technical University)
State Petersburg State Transport University, (Saint Petersburg)
Saint Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering
Saint Petersburg State University of Engineering and Economics “Engecon”
Samara State Technical University, (Samara)
Saratov State Technical University named after Y.A.Gagarin
South-West State University, (Kursk)
St. Petersburg State University of Economics and Finance (FINEC)
State Marine Technical University of St. Petersburg, (Saint Petersburg)
State University of Management, (Moscow)
Stroganov Moscow State University of Arts and Industry, (Moscow)
Tambov State Technical University
Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics, (Tomsk)
Ural state technical university
Voronezh State University, (Voronezh)

گروه د (ضعیف)

مدارک تحصیلی موسسات گروه د (ضعیف) در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به‌ هیچ عنوان قابل بررسی و ارزشیابی نیست.

Dagestan Technical University
Kazan State Power Engineering University صرفاً در رشته‌های مهندسی برق (قدرت و الکترونیک) و نیروگاه‌های حرارتی

هزینه های تحصیل

هزینه های تحصیل در دانشگاه های روسیه

یکی از نکاتی که همواره برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند مهم می باشد شهریه و مخارج دانشگاه مورد نظر است. در بین کشور های اروپایی، روسیه دارای کم ترین هزینه برای تحصیل می باشد. البته ناگفته نماند هزینه تحصیل به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی افراد بستگی دارد. کیفیت بالای سیستم آموزشی و هم چنین برخورداری از استاندارد های بالای زندگی همه و همه باعث گردیده که هر ساله این کشور مورد استقبال جمع بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گیرد.

هزینه تحصیل در دانشگاهی روسیه در رشته های غیر پزشکی متفاوت می باشد اما به صورت میانگین شهریه سالانه دانشگاه ها بین ۱۰۰۰ الی ۸۰۰۰ دلار تخمین زده شده است. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در روسیه به نسبت رشته های غیر پزشکی قدری بیشتر می باشد و معمولا شهریه دانشگاه این رشته ها بین ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ دلار در سال است. هم چنین هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در روسیه سالیانه بین ۶۰۰۰ الی ۸۰۰۰ دلار تعیین شده است.

مقطع تحصیلی هزینه ( دلار )
کارشناسی ۳۰۰۰-۳۵۰۰
مدرک تخصصی ۲۰۰۰-۱۰۰۰۰
کارشناسی ارشد ۴۱۰۰-۴۷۰۰
دوره های آماده سازی ۲۰۰۰

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده تحصیل در دانشگاه های روسیه می تواند یکی از بهترین گزینه ها برا دانشجویانی باشد که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر جهان با هزینه مقرون به صرفه باشد. ۱۳ مورد از دانشگاه های این کشور جزء ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا می باشند. هم چنین نظام آموزش عالی روسیه در جدیدترین رتبه بندی QS توانسته است رتبه ۲۶ جهان را کسب نماید.

در این کشور طیف وسیعی از دانشگاه های معتبر دنیا قرار گرفته است که در رشته های مختلف مهندسی و پزشکی پذیرای دانشجویان بین المللی می باشند. در این دانشگاه ها افراد قادر می باشند به زبان انگلیسی و روسی ادامه تحصیل دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقایسه با دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین می باشد و معمولا بین ۱۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دلار در سال تعیین شده است. از بهترین دانشگاه های روسیه که مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات در ایران می باشد می توان به دانشگاه دولتی بومان مسکو، دانشگاه دولتی سن پترزبوگ، دانشگاه دولتی لومونوسف، دانشگاه پلی تکنیک توماسک اشاره نمود.

لینک منبع: Admission requirements for Russian universities

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

     

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانشگاه های روسیه دانشگاه های روسیه دانشگاه های روسیه دانشگاه های روسیه دانشگاه های روسیه

    شبکه های اجتماعی

    arrow up