آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

معرفی کامل دانشگاه های سوئد

Top Swedish universities

کشور سوئد از جمله کشورهایی است که دارای بالاترین استانداردهای تحصیل، زندگی، رفاه اقتصادی و اجتماعی می باشد. رسالت اصلی دانشگاه های سوئد پرورش افراد تحصیل کرده و ماهر می باشد، در واقع افراد تحصیل کرده و نیروی کار ماهر یکی از سرمایه های کشور سوئد به شمار می آید. سیستم آموزشی مدرن، دانشگاه های معتبر، امکانات آموزشی و رفاهی به همراه مزایای بی شمار دیگر، سوئد را به مقصد نهایی بسیاری از دانشجویان بین المللی تبدیل نموده است.

کشور سوئد در کلیه مقاطع تحصیلی دانشجو می پذیرد، در کلیه کشورهای اسکاندیناوی از جمله سوئد اغلب رشته های تحصیلی در مقطع دکترا به صورت بورسیه تحصیلی ارائه می گردند. به همین علت اخذ پذیرش در این مقطع تحصیل در سوئد طرفداران فراوانی دارد.

علاوه بر دانشگاه های معتبر کشور سوئد، کالج های این کشور نیز در امر پذیرش دانشجو فعالیت چشم گیری دارند. هر ساله کالج های زبان، فنی حرفه ای و دوره های تخصصی در سوئد مقصد شمار قابل توجهی از دانشجویان بین المللی می باشند. توجه داشته باشید هزینه کالج ها در سوئد بسته به رشته و طول دوره مورد نظر متفاوت خواهد بود.

سوئد,سوئد,سوئد

اعتبار دانشگاه های سوئد

بدون شک سوئد یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپا و منطقه اسکاندیناوی می باشد. این کشور ترکیب شگفت انگیزی از نظام آموزشی مدرن، کیفیت بالای زندگی و جامعه ای مهاجر پذیر می باشد، این شرایط سوئد را به کشور محبوب دانشجویان تبدیل نموده است.

طی سال های اخیر بر اساس رده بندی وب سایت Study.EU سوئد همواره کشوری ایده آل جهت تحصیل دانشجویان بین المللی به شمار می آید. دانشگاه های کشور سوئد از اعتبار فوق العاده بالایی برخوردار می باشند، طبق رتبه بندی جهانی QS پنج دانشگاه این کشور همواره جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

سوئد دارای دانشگاه های معتبری است که اکثر این دانشگاه ها مورد تائید وزارت علوم ایران می باشند. به هر حال برای افرادی که پس از تحصیل در سوئد جهت ادامه تحصیل یا کار قصد بازگشت به کشور را دارند این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور کلی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در سوئد به سه گروه ممتاز، خوب و متوسط تقسیم می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم و همچنینی وضعیت رتبه بندی دانشگاه های سوئد لطفاً به سایت grad.saorg.ir مراجعه نمایید.

دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت

دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی هستند می توانند با آگاهی از دانشکده های مورد تائید وزارت بهداشت با خیالی آسوده تر مسیر خود را انتخاب نمایند. این دانشگاه ها عبارتند از:

  • Karolinska Institute
  • University of Gothenburg
  • Malmo University
  • Lund University
  • Uppsala University

سوئد,سوئد,سوئد

بهترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل

معمولاً رنکینگ دانشگاه ها نشان دهنده اعتبار و قدرت هر دانشگاه می باشد. عوامل مختلفی نظیر کیفیت و امکانات آموزشی، فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی، اساتید و تعداد کارکنان دانشگاه، فارغ التحصیلانی که موفق به دریافت جوایز علمی و نوبل شده اند، نظرسنجی های انجام شده و … تعین کننده رنکینگ دانشگاه ها خواهد بود.

بهترین دانشگاه ها سوئد از نظر کیفیت

موفقیت های چشم گیر سوئد در زمینه جذب دانشجویان بین المللی نشانگر اعتبار بالای دانشگاه های این کشور و سیستم آموزشی پیشرفته سوئد می باشد.

همانگونه که اشاره گردید طبق رتبه بندی انجام شده توسط سازمان های معتبری نظیر QS ،ARWU و THE از مجموع دانشگاه ها سوئد ۳ دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند و بیش از ۱۵ دانشگاه سوئد جزو ۳۰۰ دانشگاه اول جهان می باشند.

دانشگاه رتبه
دانشگاه کارولینسکا ۴۱
دانشگاه اوپسالا ۷۸
دانشگاه لوند ۹۳
دانشگاه استکهلم ۱۵۰

دانشگاه کارولینسکا (Karolinska Institute)

بدون تردید دانشگاه (Karolinska Institute) یکی از برترین دانشگاه های سوئد می باشد. این دانشگاه در شهر سولنا (solna) نزدیک به استکهلم واقع گردیده و در سال ۱۸۱۰ تاسیس شده است. دانشگاه Karolinska Institute در زمینه پزشکی شهرت بین المللی دارد، در حال حاضر دانشگاه کارولینسکا به عنوان برترین دانشگاه کشور سوئد در رتبه ۴۱ رنکینگ جهانی و ۶۱ از لحاظ شهرت قرار دارد. این دانشگاه دامنه وسیعی از رشته‌های حوزه سلامت و علوم زندگی و دیگر رشته‌های تحصیلی مقاطع ارشد و تکمیلی را ارائه می‌دهد.

دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)

دانشگاه اوپسالا (Uppsala University) قدیمی ترین دانشگاه کشور سوئد به شمار می آید که در سال ۱۴۷۷ میلادی تاسیس گردید. پس از بازسازی های انجام شده این دانشگاه به یکی از فوق مدرن ترین دانشگاه های اروپا تبدیل گردیده است. به طور کلی ۹ دپارتمان تحصیلی در دانشگاه اوپسالا وجود دارد که شامل هنر و علوم اجتماعی، پزشکی و داروسازی و علوم و فناوری و ۷۰ رشته تحصیلی مقطع کارشناسی می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. تا کنون فارغ التحصیلان دانشگاه اوپسالا ۸ بار برنده جایزه نوبل علمی شده اند. این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی سوئد شناخته شده است و دارای رنکینگ ۸۷ برترین دانشگاه‌های دنیا و ۹۱ مشهورترین دانشگاه‌های جهان است.

دانشگاه لوند (Lund University)

دانشگاه لوند (Lund University) جزو مطرح ترین دانشگاه های سوئد است که شهرتی جهانی دارد. این دانشگاه در سال ۱۶۶۶ در شهر نولد جنوب کشور سوئد تاسیس گردید. بیش از ۴۱۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند، دانشگاه لوند به واسطه بهره مندی از ۷۰۰۰ نفر پرسنل و ۲۰ مرکز آموزشی و تحقیقاتی به بزرگترین مرکز آموزشی و تحقیقاتی در شمال اروپا تبدیل گردیده. این دانشگاه از لحاظ رنکینگ در رتبه ۹۸ و شهرت در رتبه ۹۳ قرار دارد.

دانشگاه استکهلم (Stockholm University)

دانشگاه استکهلم یکی از محبوب ترین و مشهورترین دانشگاه های اروپا به شمار می آید که سال ۱۹۶۰ در استکهلم تاسیس گردید. این دانشگاه کار خود را با ارائه دروس ریاضیات، شیمی، فیزیک و زمین شناسی آغاز نمود. این روند اکنون به جایی رسیده که بیش از ۸۰ رشته تحصیلی متنوع در مقاطع گوناگون با زبان سوئدی و انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شود. در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰۰ دانشجو در دانشگاه استکهلم مشغول به تحصیل می باشند، این دانشگاه محبوب از لحاظ رنکینگ در رتبه ۱۵۳ جهان قرار دارد.

سوئد,سوئد,سوئد

بهترین دانشگاه ها در تحقیقات

دسته ای دیگر از دانشگاه های سوئد در زمینه های تحقیقات و پژوهش فعالیت های بسیار گسترده و موفقی را در سوابق خود درج نموده اند. تحقیقاتی در زمینه های مختلف نظیر مهندسی، پزشکی، علوم تغذیه و … از سوی دانشگاه های مانند چالمرز، لوند، گوتنبرگ، استکهلم و … نه تنها در کشور سوئد بلکه در سطح جهانی بسیار مفید واقع گردیده و از جوایز ارزنده علمی نیز بهره مند گردیده است. قطعاً این دانشگاه ها برای دانشجویانی که به رشته های تحقیقاتی و پژوهشی علاقه دارند می توانند گزینه های بسیار مناسب و مفیدی محسوب گردند.

کم هزینه ترین دانشگاه ها برای تحصیل در سوئد

هزینه دانشگاه های سوئد اکثراً تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. رشته و مقطع تحصیلی تعین کننده شهریه دانشگاه می باشد. اکثر رشته ها در مقطع دکترا به صورت رایگان ارائه می گردد و در مقاطع دیگر دانشگاه های سوئد کمک های مالی مناسبی به دانشجویان شایسته ارائه می نمایند.

دانشجویان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود می توانند بهترین دانشگاه از نظر هزینه های تحصیل را انتخاب نمایند. در ادامه به میزان شهریه های دانشگاه های سوئد خواهیم پرداخت.

دانشگاه مالمو

دانشگاه مالمو یکی از مشهورترین دانشگاه های سوئد به شمار می آید. خصوصاً در رشته های مدیریتی این دانشگاه بیش از ۷۰ رشته تحصیلی را تدریس می نماید، به صورت میانگین هزینه های تحصیل در دانشگاه مالمو برای هر سال بین ۵۰۰۰ الی ۱۸۰۰۰ یورو می باشد که به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو ارتباط دارد.

دانشگاه چالمرز

دانشگاه چالمرز جزو دانشگاه های ممتاز کشور سوئد است. فارغ التحصیلان دانشگاه چالمرز موفق به کسب جوایز علمی نوبل و افتخارات بین المللی شده اند که این موضوع باعث گردیده این دانشگاه شهرت جهانی کسب نماید. در حال حاضر با توجه به مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان هزینه تحصیل در این دانشگاه سالیانه به طور میانگین بین ۶۰۰۰ الی ۲۴۰۰۰ یورو در سال است.

دانشگاه استکهلم

دانشگاه استکهلم دارای ۶۴ دپارتمان تحصیلی و ۴ دانشکده مجزا در شمال شهر استکهلم منطقه Frescati است. این دانشگاه در قلب پارک National City Park قرار دارد، در واقع دانشگاه استکهلم در احاطه پوشش سرسبز این پارک قرار دارد به طوری که تا کنون چندین بار به عنوان لوکیشن تعدادی از فیلم های مطرح هالیوودی انتخاب گردیده است. دانشگاه استکهلم از جمله دانشگاه های ممتاز سوئد و اروپا به شمار می آید. در حال حاضر هزینه شهریه این دانشگاه سالیانه به طور میانگین بین ۶۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ یورو است.

سوئد,سوئد,سوئد

نکات مهم برای اقدام تحصیل در سوئد

جهت مهاجرت تحصیلی به سوئد بسته به رشته و مقطع تحصیلی به ارائه مدارک مختلفی نیاز خواهید داشت. ارائه نامه پذیرش از دانشگاه و مدارک مرتبط به تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در سوئد برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور الزامی است.

شرایط تحصیل در کشور سوئد نسبت به مقطع و دانشگاه و حتی رشته های تحصیلی متفاوت خواهد بود. اما برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی معمولاٌ ۴ الی ۶ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی دانشجویان بین المللی ملزم به ارائه مدارک خواهند بود.

مدرک زبان

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد و دریافت ویزای تحصیلی ارائه مدرک زبان انگلیسی الزامی خواهد بود. برای افرادی که بدون مدرک زبان خواهان تحصیل در سوئد هستند، دوره های کالج های زبان انگلیسی یا سوئدی در این کشور وجود دارد، ولی اخذ پذیرش از دوره های زبان شانس افراد را برای دریافت ویزای تحصیلی تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. درواقع بهترین حالت برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد دریافت نامه پذیرش از دانشگاه می باشد، که بسته به مقطع تحصیلی به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا سوئدی نیاز خواهید داشت.

ددلاین دانشگاه ها

به آخرین مهلت ارائه مدارک جهت اخذ پذیرش از دانشگاه ها ددلاین می گویند. دانشگاه های سوئد بسته به مقطع و شرایط پذیرش دانشجویان ددلاین های متفاوتی دارند. معمولاً تاریخ ددلاین ها از سوی دانشگاه ها اعلام می گردد، در بعضی از دانشگاه ها تا ۲ هفته پس از ددلاین نیز فرآیند پذیرش انجام می شود ولی به هیچ وجه تاخیر در انجام پروسه اخذ پذیرش توصیه نمی گردد.

پیش پرداخت شهریه دانشگاه

اکثر دانشگاه های جهان جهت صدور نامه پذیرش برای دانشجویان بین المللی مبلغی را به عنوان پیش پرداخت از دانشجویان متقاضی دریافت می نمایند، که دانشگاه های سوئد هم از این قاعده مستثنی نیستند. این مبلغ بسته به مقطع، رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت خواهد بود. شماری از دانشگاه ها هزینه یک ترم را به صورت کامل دریافت می نمایند و بعضی از دانشگاه ها نیز مبلغ کمتری دریافت می نمایند. به طور میانگین مبلغ پیش پرداخت جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو خواهد بود.

تحصیل پزشکی در سوئد

معمولاً دوره های پزشکی و دندانپزشکی در سوئد با زبان سوئدی ارائه می گردد. البته در موارد کمی بعضاً با زبان انگلیسی نیز این امکان وجود خواهد داشت، با توجه به محدودیت این دورها شانس پذیرش در این مقطع برای افرادی که به زبان سوئدی تسلط ندارند کم خواهد بود. دوره های پزشکی در سوئد ۵ سال و دندانپزشکی ۶ سال می باشد، هزینه دوره تحصیل پزشکی در سوئد بسته به دانشگاه به صورت میانگین سالیانه بین ۴۵۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورو و دوره های دندانپزشکی بین ۵۵۰۰ الی ۱۲۰۰۰ می باشد.

سوئد,سوئد,سوئد

مزیت تحصیل در دانشگاه های سوئد

سوئد از جمله کشورهای تراز اول جهان به شمار می آید. استانداردهای بالای زندگی، تحصیل، امنیت اجتماعی و امکانات رفاهی باعث گردیده سالانه افراد فراوانی به این کشور مهاجرت نمایند. یکی از بهترین روش های مهاجرت به سوئد مهاجرت تحصیلی است زیرا کشور سوئد مزیت های بسیاری برای دانشجویان بین المللی فراهم نموده است.

امکان دست یابی به موقعیت های شغلی مناسب

کشور سوئد دارای کمترین نرخ بیکاری در منطقه اسکاندیناوی است.دانشگاه های این کشور در بسیاری از رشته ها رابطه تنگاتنگی با صنایع و بازار کار سوئد دارند. این موضوع فرصت ادغام تحصیل و بازار کار را برای دانشجویان فراهم ساخته است. درواقع دانشجویان خلاق و باهوشی که تحصیل خود را در دانشگاه های سوئد به اتمام رسانده اند نه تنها در سوئد بلکه در اتحادیه اروپا و بازار کار بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهند بود.

گذشته از موقعیت های شغلی مناسب یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در سوئد امکان اخذ اقامت دائم سوئد پس از تحصیل است. در واقع کشور سوئد به فارغ التحصیلان دانشگاهی ۶ ماه فرصت می دهد که در صورت تمایل به ادامه زندگی در این کشور مشغول به کار شوند. در این صورت امکان اخذ اقامت دائم این کشور وجود خواهد داشت.

هزینه های مناسب برای تحصیل و زندگی

همانگونه که اشاره گردید کشور سوئد دارای دانشگاه های فوق العاده معتبر و امکانات آموزشی بسیار مدرن و شناخته شده ای در سطح بین المللی است. این کشور در حال حاضر جزو ۵ کشور برتر در زمینه جذب دانشجویان بین المللی از سرتاسر جهان می باشد. از دیگر مزایای قابل توجه در ارتباط با تحصیل در سوئد هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در سوئد است.

هزینه تحصیل در کشور سوئد با توجه به کیفیت بالای سیستم آموزشی و امکانات منحصر به فرد این کشور بسیار معقول است. به طور کلی هزینه زندگی و تحصیل در سوئد کمتر از نصف هزینه های تحصیل و زندگی در بسیاری از کشورها نظیر کانادا، انگلستان، استرالیا و… می باشد.

آشنایی با فعالیت های گروهی حین تحصیل

اغلب موسسات و دانشگاه های کشور سوئد تمرکز ویژه ای بر همکاری و تعامل دانشجویان دارند. این شرایط بسترهای بسیار مناسبی برای انجام فعالیت های گروهی در قالب یک تیم منسجم را برای دانشجویان بین المللی فراهم نموده است. این موضوع گذشته از ارتقای مهارت های فردی باعث توسعه تعاملات اجتماعی و گروهی در بین دانشجویان بین المللی می گردد.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲۵ پاسخ به “دانشگاه های سوئد”

    1. علی اکبر گفت:

      سوئد بدون مدرک زبان میشه رفت درس خوند؟ یعنی اول برم اونجا زبان بخونم و بعدش وارد دانشگاه بشم.
      ممنون بابت اطلاعات خوبتون

    2. Armin گفت:

      ممنون از اطلاعات خوبتون

    3. Aliram گفت:

      سلام
      هزینه زندگی و تحصیل در مقطع دکترا چقدر میشه؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        هزینه های تحصیل در سوئد در صورت پیدا کردن استاد راهنما رایگان می شود و هزینه های زندگی به طور میانگین بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار است.

    4. سارا گفت:

      برای دکتری میشه از سوئد فاند گرفت؟

    5. یاسر گفت:

      سوئد دانشگاه دریایی خوب داره؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        با سلام
        دانشگاه های معتبر متعددی در کشور سوئد وجود دارد ولی با توجه به رشته مورد نظر شما، دانشگاه های محدودی این رشته را ارائه می دهند، ولی به عنوان مثال می توان به دانشگاه چالمرز در کشور سوئد اشاره نمود.

    6. Aliram گفت:

      سلام،
      در مقطع دکترا به دانشجویان فاند تعلق می گیره؟ شرایط گرفتن فاند رو لطفا توضیح بدین.

    7. شبیر گفت:

      شرایط اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در سوئد چطور خواهد بود ؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد مثلا بعد از تحصیل در دانشگاه های کشور سوئد شما این امکان را دارید که در آنجا مشغول به کار شوید و با داشتن ۳ تا ۵ سال سابقه کار با ویزای کاری میتوانید اقامت خود را دریافت کنید.

    8. آرمان گفت:

      هزینه های تحصیل در سوئد چقدره؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        هزینه های تحصیل شما بسته رشته تحصیلی ،مقطع و دانشگاه شما در کشور سوئد متفاوت میباشد در مجموع میتوان حداقل هزینه برای تحصیل در کشور سوئد را مبلغی حدود ۵ هزار یورو در سال در نظر گرفت.

    9. Armin گفت:

      سلام مرسی واسه راهامایی خوب همیشگیتون

    10. Lemo گفت:

      سلام من سال آخر کار و دانش هستم و سال بعد به احتمال زیاد کنکور داریم شاید هم لغو بشود اما من میخوام تو سوئد برای رشته مدریت درخواست ویزای تحصیلی بدم و دنبال دانشگاه هستم میتونید کمکم کنید؟

      • آریانا پارس گفت:

        سلام شما لیست دانشگاه های مورد قبول وزارت علوم را می توانید از سایت وزارت علوم دریافت نمایید.

    11. عارفه گفت:

      سلام وقت بخیر، من ارشد رشته مهندسی منابع طبیعی – محیط زیست گرایش ارزیابی و امایش سرزمین از دانشگاه دولتی ملایر با معدل ۱۷/۱۰ دارم و یک مقاله داخلی اگر مدرک زبان آیلتس با نمره خوب بگیریم میتونم از دانشگاه سوئد پذیریش بگیریم یا fund بشم؟ لطفا راهنماییم کنید

      • آریانا پارس گفت:

        سلام شما برای گرفتن بورسیه نیازمند داشتن رزومه ی قوی که شامل مقالات بین المللی آیلتس ۶.۵ به بالا معدل بالای ۱۷و ….. می باشید.باید در نظر داشته باشید پذیرش از حوزه ی اسکاندیناوی به خاطر رقابت زیاد شانس کمتری را دارد.

    12. مریم گفت:

      با سلام.اگر من موفق به گرفتن بورس در مقطع دکترا بشم آیا همسر و فرزندم هم میتونن با من وارد سوئد بشوند یا خیر

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        معمولا با یک تاخیر چند ماهه همراه هست و البته با نظر آفیسر ویزا

    13. فاطمه یعقوبی گفت:

      لطفا در مورد این که کدام یک از این دانشگاهها رشته های مرتبط با کارشناسی ارشد مامایی را برای مقطع دکترا دارد به من راهنمایی کنید..ممنون

      • آریانا پارس گفت:

        شما برای اطلاعات بیشتر در مورد این زمینه میتوانید به سایت qs مراجعه نمایید تا دانشگاه ها را بر اساس رشته و به تفکیک اولویت ملاحظه نمایید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up