شرایط دکتری در ترکیه

PhD in Turkey

به واسطه نزدیکی کشور ترکیه به ایران بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل، مقطع دکتری در ترکیه را انتخاب می نمایند. دانشگاه هایی مدرن و دارای امکانات عالی در این کشور وجود دارد. بسیاری از مدارک تحصیلی به دست آمده در ترکیه در سراسر جهان دارای اعتبار می باشند و هزینه زندگی و تحصیلات پایین تر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. این عوامل باعث می شود که دوره دکتری در ترکیه در میان دانشجویان بین المللی بسیار محبوب باشد.

رشته های علوم رایانه، مهندسی، معماری، روابط بین الملل، مردم شناسی، علوم بیولوژیکی، تجارت، اقتصاد و فیزیک از جمله رشته های محبوب برای ادامه تحصیل در این کشور است. تمام دانشگاه های ترکیه توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) اداره می شوند. این امر تضمین می کند که دانشگاه های ترکیه از معیارهای بین المللی پیروی می کنند.

گروه تحریریه آریاناپارس به واسطه شرایط مطلوب تحصیل در ترکیه و همچنین درخواست های فراوان علاقه مندان به این کشور، در مطلب پیش رو به بررسی شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه پرداخته است تا متقاضیان قادر باشند با کسب اطلاعات جامع در این زمینه، با آگاهی بیشتر جهت انتخاب این مقصد قدم بردارند.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

معیارهای عمومی واجد شرایط بودن شخص جهت تحصیل دوره های دکترا در ترکیه مشابه سایر کشورهای اروپایی است.گفتنی است دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی متقاضی باعث ایجاد شرایط و روشهای خاصی جهت اخذ پذیرش

سابقه ممتاز آکادمیک

دانشجویان جهت تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه ملزم به ارائه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر می باشند. همچنین متقاضیان می بایست دارای سطح علمی و رزومه تحصیلی قابل قبولی باشند.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

هزینه تحصیل در مقطع دکتری ترکیه

کشور ترکیه به عنوان یکی از اهداف اصلی دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل شناخته می شود. مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل و زندگی یکی از مهم ترین دلایل انتخاب دوره دکتری در ترکیه است. هزینه های جاری در کشور ترکیه را می توان به هزینه های تحصیل و زندگی تقسیم کرد. در این بخش به بررسی هزینه های عنوان شده می پردازیم:

هزینه های تحصیل

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه اختلاف چشمگیری دارد. دانشجویان بین المللی دوره دکتری در ترکیه برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ملزم به پرداخت هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار به صورت سالیانه می باشند. هزینه های تحصیل در ترکیه دانشگاه های خصوصی را بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار در سال می توان تخمین زد.  تعداد گزینه های دکتری در دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی بیشتر است.

هزینه های زندگی

متوسط هزینه های زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر می باشد و این موضوع به عنوان یکی از مزایای تحصیل در این کشور تلقی می شود. به صورت میانگین هزینه های زندگی در ترکیه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه تخمین زده می شود. به طور قطع هزینه های زندگی، متناسب با سبک زندگی و شهر مورد نظر متفاوت می باشد. این هزینه شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آنها در زمان تحصیل در ترکیه می باشد.

بورسیه تحصیلی

دانشجویان دکتری در ترکیه در صورت ارائه شرایط ایده آل قادر خواهند بود برای بورسیه های تحصیلی در این کشور اقدام نمایند. از شرایط مورد نظر می توان به معدل مناسب، مدرک زبان، مقالات بین المللی و توصیه نامه از اساتید برجسته اشاره کرد. برخی از نمونه های اعطا کننده بورسیه به شرح زیر می باشد.

  1. Türkiye Burslari: انواع بورس های تحصیلی که از طریق دولت ترکیه تأمین می شود و هدف آن دانشجویانی از آسیای میانه، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی است.
  2. Tübitak: شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه کمک هزینه های پژوهشی را ارائه می دهد، اما بیشتر برای دانشجویان ترکیه است.
  3. بانک توسعه اسلامی (ISDB): برنامه های تحقیقاتی دکتری در علوم پایداری را برای دانشجویان کشورهای عضو IsDB و جوامع مسلمان تأمین می کند.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

مراحل اقدام برای دکتری در ترکیه چگونه است؟

دانشجویان برای اخذ مدرک دکتری در ترکیه ملزم به سپری کردن بازه زمانی ۳ تا ۴ ساله می باشند. بر اساس عنوان دوره، طول دوره تحصیل دکتری طولانی تر یا کوتاه تر خواهد شد. دانشجویان با اتمام دوره های کارشناسی ارشد قادر خواهند بود برای دوره های دکتری در ترکیه اقدام نمایند. روند پذیرش در دانشگاه های ترکیه به صورت مستقل  از جانب دانشگاه صورت می گیرد و دانشجویان موظف به برقراری ارتباط با دانشگاه مورد نظر می باشند.

پذیرش اولیه

دانشجویان دوره دکتری در ترکیه برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور، ملزم به ارائه مدارک مورد نیاز می باشند. لازم بذکر است که مراحل پذیرش با ارائه مدارک به اتمام نمی رسد.

  1. سوابق تحصیلی اعم از مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  2. مدرک دال بر تسلط زبان
  3. ریز نمرات دانشگاهی
  4. توصیه نامه از اساتید
  5. انگیزه نامه
  6. رزومه

امتحانات ورودی

به عنوان متقاضی دکتری در ترکیه برای تأیید سطح دانش، باید در امتحانات ورودی شرکت کنید. یکی از مهم ترین آزمون های در نظر گرفته شده برای ورود به دانشگاه، آزمون (ALES) است. حداقل نمره مورد نیاز برای ورود به مقطع دکتری ۵۰ الی ۷۰ می باشد. لازم بذکر است متناسب با رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر نمرات خواسته شده، تغییر می کند. امتحانات (ALES) در تاریخ های مشخص در سال برگزار می شود. از دیگر آزمون های مورد نظر در برخی دانشگاه های ترکیه می توان به GMAT و GRE اشاره کرد.

ثبت اقامت

دانشجویان دوره دکتری در ترکیه برای زندگی باید مجوز اقامت کشور ترکیه به اسم (Ikametgah Belgesi) را دریافت نمایند. این کار باید طی یک ماه پس از اقامت در ترکیه صورت گیرد. پروسه ثبت اقامت بصورت آنلاین در اداره کل مدیریت مهاجرت وزارت کشور ترکیه (IKAMET) و یا بصورت حضوری در دفتر ثبت اسکان اقامت خارجی یا کلانتری محلی می توان انجام داد.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

در چه دانشگاه هایی می توان دوره دکتری را گذراند؟

بخش آموزش عالی در ترکیه طی دو دهه اخیر دستخوش یک انقلاب آموزشی شده است. فقط تعداد دانشگاه ها افزایش قابل ملاحظه ای ندارند بلکه کیفیت تحصیلات ارائه شده نیز بسیار بهبود یافته است. سیستم آموزش عالی در ترکیه طی چند دهه گذشته از نظر کیفیت و هم از نظر کمی به میزان قابل توجهی توسعه یافته است.

دانشگاه های ترکیه اکنون تعداد زیادی رشته و انتخاب های مختلف را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. دانشجویان برای ادامه دوره دکتری در ترکیه قادر خواهند بود متناسب با رشته تحصیلی برای دانشگاه های ترکیه که در ذیل به آن اشاره می شود، اقدام نمایند.

Ankara

  • Bilkent University (۱۹ PhDs)

Istanbul

  • BAU (۷ PhDs)
  • Bogazici University (۱ PhD)
  • Istanbul Aydin University (۱ PhD)
  • Istanbul Sabahattin Zaim University (۲ PhDs)
  • Istanbul Sehir University (۱ PhD)
  • Kadir Has University (۴ PhDs)
  • Koc University (۲۲ PhDs)
  • Okan University (۳ PhDs)
  • Sabanci University (۱۵ PhDs)

Izmir

  • Izmir University of Economics (۹ PhDs)
  • Yasar University (۷ PhDs)

Kayseri

  • Abdullah Gül University (AGU) (۵ PhDs)

Mersin

  • Near East University (۴۳ PhDs)

ترکیه,ترکیه,ترکیه

مزایای تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

ترکیه به سرعت در حال بدست آوردن شهرت به عنوان مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی که به دنبال کیفیت بالای آموزش هستند، می باشد. از همین رو با بررسی مزایای تحصیل در ترکیه می توان به این موضوع آگاه تر شد. برخی از مزایای تحصیل در مقطع دکتری را به اختصار مورد تحلیل قرار می دهیم.

شرایط زندگی مناسب

امکانات اسکان، تغذیه و حمل و نقل، یکی از اساسی ترین نیاز دانشجویان، در سیستم فوق‌العاده توسعه یافته در ترکیه ارائه می شود. بسیاری از دانشجویان خدماتی را برای سرعت در تطبیق پذیری دانشجویان با محیط زندگی در ترکیه، ارائه می دهند. هر دانشگاه به صورت مجزا خوابگاه هایی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرد. سیستم حمل و نقل عمومی در کلانشهرها بسیار توسعه یافته است.

مترو، اتوبوس، تاکسی سریع و غیره دسترسی از یک مکان به مکان دیگر را بسیار آسان کرده است. دانشجویان از کارت تخفیف برای حمل و نقل درون شهری استفاده می کنند و هزینه حمل و نقل رقم های بسیار کمی است.

اقتصاد در حال رشد

با توجه به شرایط مناسب کار پس از تحصیل در ترکیه، اکنون می تواند زمان بسیار خوبی برای ورود به این کشور باشد. دانشجویان دکتری در ترکیه پس از تحصیل در این کشور قادر خواهند بود که وارد بازار کار شوند و از حقوق و مزایای مناسبی بهره مند شوند. فرصت های زیادی برای فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه که علاقه مندان برای ورود به بازار کار در دسترس است.

تحصیل به زبان انگلیسی

نگاه بین المللی دانشگاه های ترکیه به این معنی است که بسیاری از برنامه های دکتری به زبان انگلیسی تدریس می شوند. دانشجویان بین المللی در صورت ارائه مدرک زبان انگلیسی قادر خواهند بود برای اخذ پذیرش اقدام نمایند. نمره ۶٫۵ در آزمون آیلتس و نمرات مشابه در آزمون تافل از الزامات تحصیل در این کشور می باشد. لازم بذکر است که کالج های زبان در کشور ترکیه، دوره هایی را برای دانشجویانی که مدرک زبان ندارند، ارائه می دهد.

ترکیه,ترکیه,ترکیه

معایب تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

مسلما تحصیل در هر کشوری با مشکلاتی و سختی هایی همراه است. دانش کامل از شرایط تحصیل در ترکیه به دانشجویان این امکان را می دهد تا انتخاب صحیحی را داشته باشند. در ادامه قصد داریم به چند مورد از معایب تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه اشاره کنیم:

نیاز به دانش زبان ترکی

با وجود توریست پذیر بودن کشور ترکیه، دانشجویان برای ادامه تحصیل دوره دکتری در ترکیه و ارتباط با افراد مختلف نیازمند دانش اولیه زبان ترکی می باشند. این نکته بدین معناست که با دانش زبان انگلیسی تمام نیازهای مرتبط با تحصیل بر طرف می شود ولی برای انجام کار و یا ارتباط با افراد، زبان ترکی پر کاربرد تر است.

حق کار

با توجه به قوانین تعیین شده توسط آموزش و پرورش ترکیه، دانشجویان مقطع دکتری در ترکیه امکان کار در حین تحصیل را ندارند. از همین رو دانشجویان برای مخارج تحصیل و زندگی باید هزینه های روزمره زندگی خود را از خارج کشور تامین کنند. برای بررسی شرایط دقیق تر کار در این کشور به مقاله کار در ترکیه مراجعه نمایید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۱۴ پاسخ به “دکتری در ترکیه”

    1. Aliram گفت:

      سلام
      آزمون های ورودی که ذکر کردین برای همه رشته ها الزامیه؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        به صورت معمول برای ورود به مقطع دکتری در کشور ترکیه با آزمون ورودی همراه است.

    2. آرمان گفت:

      سلام آیا بدون مدرک زبان هم میتوان از دانشگاههای ترکیه پذیرش گرفت؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه ارائه مدرک زبان الزامیست، در صورت نداشتن مدرک می توانید برای دوره های زبان در کشور ترکیه اقدام نمایید و پس از قبولی در آزمون زبان امکان ادامه تحصیل در مقطع مورد نظر وجود دارد.

    3. سارینا گفت:

      هزینه های تحصیل در رشته پزشکی چقدره؟

    4. شقایق گفت:

      شرایط کار بعد از تحصیل در ترکیه به چه شکل هستش؟

    5. شبیر گفت:

      امکان دریافت فول فاند در مقطع دکترا وجو داره ؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        بله شما با داشتن رزومه تحصیلی مناسب میتوانید از این امکان استفاده کنید.

    6. یاسر گفت:

      با مدرک فوق لیسانس مهندسی برق میشه برای دکترای مدیریت در ترکیه اقدام کرد؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        بستگی به دانشگاه مورد نظر شما دارد اما در خیلی از دانشگاه ها که رشته ی مدیریت ارائه میشود این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از رشته مهندسی برق به رشته مدیریت در تحصیلات تکمیلی تغییر رشته بدهید

    7. Kamyar گفت:

      چند سال بعد از تحصیل باید کار کرد تا اقامت دائم ترکیه رو گرفت؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up