تحصیل در رشته پزشکی در اروپا و شرایط تحصیل در این رشته برای بسیاری از دوستداران رشته پزشکی قابل توجه می باشد. قطعآ تحصیل پزشکی در اروپا و دانشگاههای پزشکی کشورهای اروپایی با  کیفیت آموزشی بسیار بالا  می تواند راه زندگی اشخاص را به کلی تغییر دهد و بدون شک تحصیل پزشکی در اروپا به جهت برخورداری دانشگاههای پزشکی اروپایی از بالاترین استانداردهای آموزشی و آزمایشگاهی و تکنولوژی می تواند یک پزشک را به بهترین نحو آموزش و پرورش دهد.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل پزشکی در اروپا

Medical education in Europe

تحصیل پزشکی در اروپا امروزه به یکی از پر طرفدارترین مسیرهای مهاجرت تحصیلی برای دانش آموزان تبدیل شده است، چرا که رشته پزشکی یکی از پر طرفدارترین و عالی ترین مشاغل و رشته های دنیاست. دانش آموزان نباید این نکته را فراموش کنند که تحصیل پزشکی در اروپا و سایر کشورها مستلزم تلاش بسیار و مطالعه شبانه روزی می باشد.

برای تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپایی می بایست پیش نیازهای تحصیل در کشور مورد نظر را آماده نمایید. تیم تحریریه آریاناپارس قصد دارد تا در مقاله پیش رو جزئیات تحصیل در این رشته را بازگو نماید تا متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در اروپا با آگاهی جهت اخذ پذیرش اقدام نمایند.

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی

بهترین کشور برای ادامه تحصیل پزشکی در اروپا ممکن است از نظر هر متقاضی با توجه به شرایطی که دارد متفاوت باشد ولی ما در این قسمت از مقاله به بررسی کشورهایی می پردازیم که از نظر کیفیت تحصیلی و برخی موارد دیگر در اولویت می باشند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تحصیل پزشکی در انگلیس

استانداردهای تحصیل در کشور انگلستان همواره این کشور را به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان در همه رشته های تحصیلی و البته پزشکی تبدیل نموده است. برای تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان می بایست ضوابط سخت گیرانه ای را پشت سر بگذارید.

ضوابط تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان

برای تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان شخص باید وارد مدرسه پزشکی گردد و دوره های A-Level را بگذراند. این دوره شامل دروس زیست و شیمی می باشد و دانش آموختگان باید نمره AAA را در این دوره اخذ نمایند تا برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی واجد شرایط گردند.

پس از این مرحله متقاضی وارد دوره کارشناسی پزشکی می گردد که به منظور موفقیت برای پذیرش در این دوره شخص باید نمره آیلتس ۷ اکادمیک را ارائه دهد.

دوره پایه پزشکی در انگلستان

پس ازتحصیل در دوره کارشناسی پزشکی که به مدت ۲ سال می باشد فرد وارد دوره پایه پزشکی می گردد که طول این دوره نیز ۲ ساله می باشد دانشجویان پس از اتمام دوره پایه پزشکی در انگلستان وارد دوره ای می گردند که اصطلاحا آن را دوره تمرینات تخصصی پزشکی می نامند.

تخصص پزشکی

دوره ۴ ساله کارشناسی و تمرینی که به پایان می رسد شخص وارد چالش اصلی می گردد چرا که ورود به دوره تخصص پزشکی رقابتی می باشد. دانشجویان برای موفقیت در این دوره می بایست تلاش مضاعفی داشته باشند. تحصیل در دوره تخصص می تواند تا ۷ سال به طول بیانجامد. پس از اتمام دوره تخصص، شخص گواهی CCT Certificate of Completion Training صادر خواهد شد.

دانشگاه های علوم پزشکی در انگلستان

بیش از ۲۰ دانشکده علوم پزشکی در دانشگاه های انگلستان وجود دارد که دانشجویان شانس اخذ پذیرش در این دوره ها را دارند. برخی از این دانشگاه ها را در این بخش نام می بریم که می توانید با مراجعه به وبسایت آنها اطلاعات کافی را بدست آورید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تحصیل پزشکی در آلمان

دانشگاه های علوم پزشکی در آلمان از رتبه بسیار بالایی برخوردار می باشند به طوری که تحصیل در این دانشگاه ها آینده درخشانی را از نظر سطح علمی، درآمد سالانه و موقعیت اجتماعی در اختیار متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی در آلمان قرار خواهد داد.

طول دوره تحصیل پزشکی در آلمان بیش از ۶ سال خواهد بود و در پایان دوره آزمونی سراسری برگزار خواهد شد که داشتن دانش زبان آلمانی در سطح پیشرفته از پیش نیاز های اصلی موفقیت در این آزمون می باشد پس از موفقیت در این آزمون فارغ الحصیلان می توانند به عنوان پزشک به فعالیت خود ادامه دهند.

چرا تحصیل پزشکی در آلمان

یکی از بارزترین مواردی که تحصیل پزشکی در این کشور را برای متقاضیان در ارجحیت قرار می دهد هزینه تحصیل پزشکی در آلمان می باشد. تحصیل رایگان پزشکی در اروپا در کشور آلمان میسر خواهد شد و همین موضوع رقابت پذیرش در دانشگاه های آلمان را بیشتر نموده است. دانشجویان غیر بومی شانس چندان بالایی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نخواهند داشت.

آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه سلامت در جهان می باشد و از تجهیزات پیشرفته ای در بخش درمان برخوردار می باشد. سالانه برنامه های پژوهشی بسیاری در بخش بهداشت و درمان در آلمان انجام می پذیرد که به سلامت جهانی کمک می نماید.

کمبود نیروی پزشک در آلمان را شاید بتوان یکی دیگر از دلایل انتخاب آلمان برای تحصیل پزشکی در اروپا دانست چرا که باعث می گردد شخص پس از تحصیل شغل مناسبی بیابد و وارد بخش درمان گردد.

ضوابط تحصیل پزشکی در آلمان

برای تحصیل پزشکی در آلمان دو راه وجود دارد:

  • قبولی در رشته پزشکی و رشته های مرتبط با آن در ایران
  • ورود به کالج M-Kurs بدون نیاز به قبولی در کنکور ایران

در روش اول دانشجویان با گذراندن ۴۰ واحد درسی در رشته پزشکی در ایران و یا داشتن مدرک لیسانس در رشته های پیرا پزشکی می توانند وارد دانشگاه های علوم پزشکی آلمان شوند. ورود به دانشگاه های پزشکی در آلمان مستلزم داشتن معدل بالا در دوره پیش دانشگاهی و دوره های دانشگاهی می باشد. داشتن مدرک زبان آلمانی در حد C1 نیز برای ورود الزامی می باشد.

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم در روش دوم صورت می گیرد، در این روش افرادی که هیچ گونه مدرک دانشگاهی در رشته های پیراپزشکی ندارند و یا در کنکور پزشکی ایران موفق نشده اند نیز می توانند وارد دوره های پزشکی در آلمان گردند. این دسته از متقاضیان برای ورود به کالج باید مدرک زبان آلمانی در حد B1 داشته باشند و پس از ورود به کالج واحدهای درسی زیست و شیمی و زبان را بگذرانند. پس از قبولی در امتحان خروجی کالج می توان به رشته های پزشکی ورود نمود.

نمره خروجی از کالج و معدل دیپلم و پیش دانشگاهی از موارد تعیین کننده برای اخذ پذیرش در رشته های علوم پزشکی می باشند. با توجه به رایگان بودن تحصیل پزشکی در آلمان ورود به دانشگاه ها رقابتی بوده و همه دانش آموزانی که با نمره های بالا از کالج فارغ التحصیل می گردند وارد دانشکده های علوم پزشکی نخواهند شد.

مدت زمان رشته پزشکی در آلمان

خواندن رشته پزشکی در آلمان ۵ سال به طول می انجامد و پس از اتمام دوره ۵ ساله دانشجویان وارد دوره ۱ ساله کارآموزی در بیمارستان های دولتی آلمان خواهند شد. رشته پزشکی در آلمان به صورت کارشناسی ارشد پیوسته تعریف می گردد. برای اخذ مدرک دکترا پزشکی در آلمان متقاضی می بایست با متقاعد کردن یک استاد راهنما و ارائه رساله برای اخذ فارغ التحصیلی اقدام نماید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تحصیل پزشکی در اتریش

یکی دیگر از مقاصد پر طرفدار برای متقاضیان تحصیل پزشکی در اروپا کشور اتریش می باشد. دانشگاه های علوم پزشکی اتریش از اعتبار بالای جهانی برخوردارند. تحصیل پزشکی در اتریش عمدتا به زبان آلمانی و رایگان می باشد. دانشگاه های علوم پزشکی اتریش مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند که چندی از آنها را نام می بریم

مدارک تحصیلی که در دانشگاه های علوم پزشکی وین صادر می گردند دارای اعتبار جهانی می باشند و دانشجویان می توانند برای دوره های تخصص خود وارد دیگر دانشگاه های اروپایی گردند.

علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی در اتریش می توانند علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی نیز تحصیل نمایند. تحصیل رایگان پزشکی در اروپا در اتریش به زبان آلمانی و در صورت قبولی در دانشگاه های دولتی این کشور امکان پذیر می باشد. اجازه کار در حین تحصیل نیز از دیگر مزایای تحصیل در کشور اتریش می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش

اگر متقاضیان موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی اتریش گردند می توانند با پرداخت ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هر ترم به تحصیل در اتریش بپردازند. البته باید در نظر داشته باشید که پذیرفته شدن در دانشگاه های دولتی اتریش به آسانی صورت نمی گیرو و بسیار رقابتی می باشد.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهایی می باشد که پیشرفت علوم در سال های اخیر در آن چشمگیر بوده است و مجموعه آریاناپارس این کشور را به عنوان یکی از گزینه های ارجح برای تحصیل پزشکی در اروپا معرفی می نماید. برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور چک باید آزمون ورود به دانشگاه ها را بگذرانید.

دوره پری مدیکال در چک چند ماهی به طول می انجامد و پس از آن آزمونی برگزار می گردد که پس از قبولی در آن دانشجویان از دانشکده های علوم پزشکی پذیرش را دریافت می کنند. گذراندن دوره پری مدیکال اجباری نمی باشد و می توان فقط در آزمون آن در کشورهایی مانند ترکیه و دبی شرکت نمود.

دانشگاه های علوم پزشکی چک که مورد تایید وزارت علوم می باشند به این شرح اند

هزینه تحصیل پزشکی در چک

شهریه دانشگاه ها برای تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی از ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو متغیر می باشد. چنانچه دانشجویان قصد پذیرش در دوره های پری مدیکال را در چک داشته باشند می بایست شهریه این دوره که معادل ۵۰۰۰ یورو می باشد یکجا پرداخت گردد.برای دریافت اطلاعات کاملتر در رابطه با تحصیل پزشکی در این کشور پیشنهاد می کنیم مقاله پزشکی در چک را مطالعه بفرمائید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

برترین دانشگاه های برای تحصیل پزشکی در اروپا

اکثر دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل پزشکی در خارج از کشور هستند تردید در انتخاب کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند. تحصیل در آمریکا و اروپا تفاوت هایی با هم دارد که از آن جمله می توان به طولانی تر بودن دوره های تحصیلی در آمریکا و گرانتر بودن آنها اشاره کرد. آزمون های ورودی به دانشکده های علوم پزشکی آمریکا نیز سخت تر می باشد.

دانشگاه آکسفورد انگلستان

دانشگاه آکسفورد انگلیس با دو بخش بالینی و پیش بالینی رشته پزشکی را به دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این رشته ارائه می دهد. این دانشگاه رتبه دوم بهترین دانشگاه های پزشکی جهان را در سال ۲۰۲۰ از آن خود نموده است. دوره های بالینی دانشگاه آکسفورد عمدتا در بیمارستان John Dadcliffe برگزار می شود. این دانشگاه سالانه ۱۵۰ ورودی در رشته پزشکی دارد و علاوه بر آن ۳۰ نفر از دانشجویانی که تحصیلات خود را در یک دوره ۴ ساله در رشته ای علوم پزشکی به اتمام رسانده اند قادر به ادامه تحصیل در رشته پزشکی در آکسفورد می باشند.

دانشگاه کمبریج انگلستان

دانشگاه کمبریج انگلستان جزو دانشگاه های تک رقمی علوم پزشکی در جهان می باشد. این دانشگاه با جذب سالانه ۲۶۰ دانشجوی پزشکی، یکی از مقاصد رقابتی دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی می باشد. دروس پزشکی این دانشگاه نیز به دو بخش بالینی و تئوری تقسیم می گردد.

دانشجویان پزشکی دانشگاه کمبریج در سازمان بهداشت جهانی NHS به گار گرفته می شوند. ورد به دانشگاه کمبریج مستلزم کسب نمرات خوب در آزمون BMAT می باشد.

دانشگاه کارولینسکا

یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی جهان که در شهر استکهلم سوئد واقع شده است و مرکزی خصوصی برای تحصیل پزشکی در کشور سوئد می باشد. این دانشگاه عهده دار انتخاب برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیولوژی و پزشکی می باشد. هدف اصلی تاسیس این مرکز علمی در سال هایی دور تربیت جراحانی زبردست در جنگ فنلاند بر علیه روسیه بوده است. دانشگاه کارولینسکا رتبه ششم را بین دانشگاه های علوم پزشکی جهان دارد. دانشگاه لوند و اوپسالا در سوئد (Lund University and Uppsala University) از دیگر دانشگاه های مطرح سوئد در رشته پزشکی در سطح جهانی می باشند.

دانشگاه های علوم پزشکی آلمان

در میان سایر کشورهای اروپایی دانشگاه های آلمان دومین رتبه را بعد از انگلستان از آن خود کرده اند. سه دانشگاه علوم پزشکی آلمان در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

نام دانشگاه رتبه
 Charte-Universitatsmedizi 33
 Ruprecht-karls-Universitat 40
Ludwig-Maximilians-Universitat Munchen 42

دانشگاه های علوم پزشکی ایتالیا

ایتالیا در حدود ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی با اعتبار بالای جهانی را دارا می باشد. ۳ دانشگاه علوم پزشکی ایتالیا در فهرست ۱۰۰ دانشگاه نخست جهان می باشند.

نام دانشگاه لینک
دانشگاه ساپینزا رم Sapienza Universita Roma
دانشگاه میلان Universita Degi Studi di Milano
دانشگاه بولونیا Universita di Bolognia

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

دانشگاه های علوم پزشکی فرانسه

تحصیل در رشته های علوم پزشکی در فرانسه نیز از علاقه مندی های بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در اروپا می باشد چرا که ۲۰ دانشگاه پزشکی فرانسه در میان ۱۰۰ رتبه نخست بهترین دانشگاه ها قرار دارند. دو دانشگاه زیر در این لیست می باشند:

دانشگاه های علوم پزشکی اسپانیا

کشور اسپانیا ۱۴ دانشگاه خود را در رتبه بهترین دانشگاه های جهان قرار داده است که از این بین می توان به دانشگاه علوم پزشکی بارسلونا اشاره نمود. این دانشگاه که بالغ بر ۵۰ سال قدمت دارد بر اساس آزمون ورودی پذیرش دانشجوی پزشکی می نماید.

دانشگاه های علوم پزشکی بلژیک و هلند

کشورهای بلژیک و هلند هر کدام ۷ رتبه را به خود اختصاص داده اند. دانشگاه Katholieke Universiteit Leuven  در کشور بلژیک رتبه ۴۷ جهانی را به خود اختصاص داده است. دانشگاه Universite catholique de Louvian در رتبه بین ۵۱ تا ۱۰۰ بهترین دانشگاه ها قرار دارد.

۳ دانشگاه هلند که در رتبه های بین ۵۱ تا ۱۰۰ بهترین دانشگاه های علوم پزشکی دنیا قرار دارند را در این بخش نام می  بریم. اکثر این دانشگاه ها قبولی بر مبنای آزمون ورودی دارند:

دانشگاه اراسموس نوتردام در سال ۲۰۱۹ رتبه سی و چهارم بهترین دانشگاه های پزشکی جهان را به خود اختصاص داد. دانشگاه آمستردام همچنین در رتبه ۳۵ در بین دانشگاه های پزشکی جهان قرار دارد.

دانشگاه های پزشکی در سایر کشورهای اروپایی

علاوه بر کشورها و دانشگاه هایی که نام برده شد، دیگر دانشگاه های علوم پزشکی در سایر کشورهای جهان قرار دارند که از اعتبار جهانی بالایی برخوردارند.

دانشگاه های برتر سوئیس که رتبه های زیر ۱۰۰ دارند عبارتند از:

در ایرلند نیز می توان به دانشگاه Trinity College Dublin اشاره نمود.

دانشگاه کپنهاگ در کشور دانمارک در رتبه ۳۸ ام قرار دارد و دانشگاه علوم پزشکی هلسینیکی در شهر هلسینیکی فنلاند نیز جزو برترین دانشگاه ها می باشد.

کشورهای پرتعال و یونان نیز دانشگاه های علوم پزشکی مطرحی در سطح جهان دارند. دانشگاه علوم پزشکی وین در شهر وین اتریش با نام Medizinesche Universitat Wien از دانشگاه مطرح برای تحصیل پزشکی می باشد. کشورهای لهستان، صربستان، لیتوانی، کرواسی و رومانی نیز هر کدام با داشتن یک دانشگاه برتر در رتبه های یک تا صد قرار دارند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی در اروپا

برای تحصیل در رشته پزشکی در اتحادیه اروپا هر دانشگاه به مدارکی برای اعطای پذیرش به دانشجویان نیازمند است. در بسیاری از دانشگاه ها شرط ورود دانشجویان گذراندن آزمون های ورودی می باشد. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی در ذیل آورده شده است.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای اخذ پذیرش

  • اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ریز نمرات سال های دبیرستان و یا دو سال آخر
  • تائیدیه تحصیلی که می توان از پیشخوان دولت تهیه نمود
  • گواهی سلامت دانش آموز
  • پاسپورت
  • اصل مدرک شناسنامه

داوطلبانی که مشمول خدمت سربزی در ایران می باشند می توانند با مراجعه به اداره گذرنامه و سپردن وثیقه ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومانی می توانند نسبت به دریافت پاسپورت اقدام نمایند.

تمکن مالی

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپایی نشان دادن تمکن مالی لازم برای ۱ سال تحصیل و زندگی در آن کشور می باشد. کشورهای مختلف قوانین گوناگونی در نظر می گیرند. به عنوان مثال کشور آلمان پس از ورود دانشجو قوانینی مبنی بر بلوکه ۱۰۰۰۰ یورو پول را در بانک های آلمان دارد که این مبلغ بلوکه شده و اجازه برداشت ماهیانه از آن وجود دارد.

کشورهای اروپایی عمدتا احتیاج به مبلغی به عنوان تمکن مالی دارند که بصورت معمول بستگی به هزینه های سالانه دانشگاه و زندگی در کشور مقصد دارد. برخی از کشورها مانند ایتالیا گردش مالی را نسبت به تمکن مالی در اولویت قرار می دهند.

آریاناپارس به عنوان تنها مجموعه مهاجرتی در ایران که بصورت همزمان دارای مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور از وزارت علوم و اعزام نیروی کار از وزارت کار می باشد، به شما دوستان عزیز توصیه می نماید برای انجام هر چه بهتر پرونده مهاجرتی خود با وکلای مجرب مشورت نمائید.

مجموعه آریاناپارس در ساعات مختلفی از روز آماده پاسخگویی به سوالات مهاجرتی شما دوستان عزیز را دارد. با مشورت با مشاورین آریاناپارس بهترین مسیر را برای آینده تحصیلی خود انتخاب نمائید.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در اروپا

دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن از پزشکی عمومی می توانند وارد دوره های رزیدنتی گردند و همزمان با خواندن دوره تخصص حقوق دریافت کرده، مالیات ها را پرداخت نمایند و اقامت دائم کشور مذکور را بدست آورند.

خواندن دوره های تخصص پزشکی در اروپا در هر کشور ضوابط دانشگاهی خاص خود را دارد که توضیح شرایط هر کشور در این مقاله نمی گنجد. عمدتا تحصیل تخصص پزشکی در کشورهای اروپایی مستلزم معادل سازی مدارک با وزارت بهداشت کشور مورد نظر می باشد.

فارغ التحصیلان ایرانی

چنانچه مدرک پزشکی خود را از ایران دریافت کرده باشید برای خواندن تخصص در کشور مورد نظر می بایست در آزمون های مربوط به هر کشور که وزارت بهداشت آن کشور معرفی می نماید شرکت نمائید. پس از قبولی در آزمون های مورد نظر، داوطلب وارد دوره های تخصص خواهد شد. دوره تخصص پزشکی به صورت معمول بین ۴ تا ۶ سال به طول می انجامد.

تخصص پزشکی در اتریش

خواندن تخصص پزشکی در اتریش مستلزم دانش زبان آلمانی می باشد و هزینه های تحصیل در اتریش نیز به نسبت سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر می باشد. دانشجویان پس معادل سازی مدرک پزشکی عمومی خود در اتریش که مستلزم گذراندن آزمون ها می باشد، با مذاکره با استاد مورد نظر دوره تخصص خود را سپری خواهند نمود. در کشور آلمان نیز شرایط مشابه می باشد.

تخصص پزشکی در سوئیس

دوره های تخصصی پزشکی در سوئیس با یکدیگر متفاوت می باشند به عنوان مثال افرادی که قصد تحصیل در تخصص قلب را دارند با دانشجویان تخصص پوست مسیر متفاوتی را طی خواهند نمود.

دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در رشته های جراحی می باشند می بایست سابقه کاری در کنار یک پزشک جراح را پس از گذراندن دوره عمومی خود داشته باشند. در رابطه با رشته های تخصصی که رقابت بالایی دارند به همین نحو می  باشد.

به صورت معمول افرادی که قصد تحصیل در تخصص پزشکی در اروپا را دارند بهتر است که پزشکی عمومی را در کشور مد نظر بگذرانند زیرا در غیر اینصورت می بایست مدرک پزشکی عمومی را معادل نمایند.

سایر کشور ها,سایر کشور ها,سایر کشور ها

تخصص پزشکی در فرانسه

کشور فرانسه یکی از پیشگامان علم پزشکی در دنیا می باشد، بطوریکه کشف ویروس HIV و هپاتیت B از دستاوردهای فرانسوی ها می باشد، بنابراین تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه دستاوردی با ارزش برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این حوزه می باشد.

  • افرادی که قصد تحصیل تخصص پزشکی در اروپا و البته کشور فرانسه را دارند به چند دسته تقسیم می گردند
  • اقرادی که دوره عمومی خود را در فرانسه گذرانده اند
  • افرادی که دوره های پزشکی عمومی خود را در کشورهای اتحادیه اروپا گذرانده اند
  • پزشکانی که خارج از اتحادیه اروپا فارغ التحصیل شده اند

دسته اول

افرادی که دوره پزشکی عمومی خود را در فرانسه گذرانده اند باید در آزمونی به نام ECN پذیرفته شده و پس از آن در سیکل سوم تخصص ورود نمایند و پس از گذراندن این دوره ۳ ساله در انتها تخصص را دریافت نمائید.

دسته دوم

دسته دوم افرادی می باشند که فارغ التحصیل پزشکی عمومی خارج از اتحادیه اروپا می باشند، مدرک پزشکی عمومی این دسته از فارغ التحصیلان مورد تائید دانشگاه های فرانسه می باشد و دانشجویان با گذراندن آزمون ECN و قبولی در این آزمون و در دست داشتن مدرک B2 فرانسوی وارد دوره های تخصص خواهند شد و پس از فارغ التحصیلی به عنوان متخصص مشغول به کار خواهند شد.

دسته سوم

برای دسته سوم که شامل متقاضیانی می گردد که خارج از اتحادیه اروپا فارغ التحصل گشته اند دو راه وجود دارد. همه این افراد در هر دو حالت می بایست مدرک B2 زبان فرانسه را داشته باشند و پس از آن یا در سال اول پزشکی عمومی مجددا شرکت نمایند و آزمون مربوطه را بدهند و پس از قبولی در آزمون پایان سال اول پزشکی در آزمون ملی ECN شرکت نموده و پس از قبولی در آن وارد دوره تخصص گردند.

مسیر دوم به اینصورت می باشد که دانشجویان فارغ التحصیل پزشکی عمومی در آزمون Test of Knowledge Verification شرکت نموده و در صورت قبولی به صورت مستقیم وارد دوره های تخصص گردند. متقاضیان باید در نظر داشته باشند که تمامی این آزمون ها در فرانسه برگزار می گردد.

نحوه دریافت اقامت پس از تحصیل

طبق قوانین اتحادیه اروپا افرادی که در کشورهای این حوزه فارغ التحصیل می گردند پس از اتمام تحصیی قادر به چستجوی کار می باشند و چنانچه ۳ سال به دولت مالیات پرداخت نمایند اقامت دائم را اخذ خواهند نمود و پس از گذشت ۳ تا ۵ سال دیگر پاسپورت را دریافت خواهند کرد.

در کشورهایی مانند کانادا و استرالیا که دریافت اقامت دائم منوط بر امتیازهای شخص می باشد شرایط کمی متفاوت است و افراد پس از فارغ التحصیلی در این کشورها امتیازی بدست خواهند آورد که در دریافت اقامت تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

استان های مختلف کانادا پس از فارغ التحصیلی دانشجویان شرایط مساعدی را برای دریافت اقامت دائم در اختیار آنان قرار می دهد. متقاضیان پس از اخذ اقامت دائم استان مذکور اجباری برای اقامت در آنجا را نخواهند داشت و می توانند به استان های دیگری که علاقه مند به زندگی در آنها هستند بروند.

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد کشورهای مختلف قوانین اقامتی متفاوتی پس از تحصیل دارند ولی به صورت معمول چنانچه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در هر کشوری مشغول به کار شوند قادر به دریافت اقامت دائم کشور مذکور خواهند بود.

آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره در ایران که به صورت همزمان دارای مجوز از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد در ساعات مختلفی از روز آماده پاسخگوئی به سوالات مهاجرتی شما دوستان عزیز می باشد تا با آگاهی کامل بهترین کشور را برای مهاجرت خود انتخاب نمایند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۲۴۳ پاسخ به “رشته پزشکی در اروپا”

    1. شهریار گفت:

      سلام ببخشید برای پزشکی در انگلستان لازمه که مدرک پزشکی عمومی داشته باشم یا علوم پایه کافیه

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        شما بدون مدرک تحصیلی هم می توانید برای رشته پزشکی در انگلستان اقدام نمایید.

    2. ایدا افخمی گفت:

      سلام خسته نباشید من دانشجوی ترم ۳ پزشکی دانشگاه سراسری جهرم هستم.اگر مدرک زبان b2داشتع باشم امکان پذیرش برای من وجود دارد؟ و اینکه هزینه ی زندگی در المان سالیانه چقدر میباشد؟

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        در صورت گرفتن مدرک زبان شانس بالایی برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان خواهید داشت. هزینه های زندگی در آلمان بین ۷ تا ۸ هزار یورو سالیانه در نظر گرفته می شود.

    3. احمدرضا گفت:

      با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت پر محتواتون ، بنده دانشجوی سال دو پزشکی دانشگاه سراسری تبریز هستم هنوز مقطع علوم پایه امبه اتمام نرسیده ۲۱ سالم هست در مورد ادامه پزشکی تو کشور سوییس شرایط لازم چیه و امکان بورسیه هست آیا ؟ و پیشنهاد شما غیر از کشور سوییس کجا هست ؟ خیلی ممنون

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام
        برای تحصیل در کشور سوئیس مدرک زبان آلمانی و یا فرانسوی اجباری می باشد. امکان بورسیه در رشته های پزشکی مقدور نمی باشد و می توانید برای تحصیل رایگان در رشته پزشکی آلمان اقدام نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up