شرایط زندگی در سوئد

Living conditions in Sweden

زندگی در کشور زیبای سوئد یکی از هدف های مهم برخی از افراد در سراسر جهان است. پایتخت کشور  سوئد شهر استکهلم است. هزینه‌ها در کشور سوئد بالا هست و  افراد برای زندگی کردن و کار و تحصیل در این کشور، بایستی از تمکن مالی خوب، رزومه بالا و زبان برخوردار باشند تا بتوانند در این کشور زندگی بهتری داشته باشند یا بتوانند به راحتی  شغلی پیداکنند و در آن فعالیت کنند و درآمدزایی داشته باشند.  

سوئد کشوری است که مردمانش بسیار متواضع و مودب و تحصیل‌کرده هستند. مردم این کشور از دروغ بدشان می‌آید و بیشتر  به جای اینکه گوینده باشند شنونده هستند و ازدواج‌ های آنها معمولا با خودشان است. مردم سوئد آدم های سردی هستند و در سکوت زندگی ‌می‌کنند و  زیاد حرف نمی زنند. مردم این کشور آرام هستند و سرشان به زندگی خودشان گرم هست.

اما اگر با کسی دوست شوند و  شخص با انها صادقانه برخورد کند، آنها همیشه در کنار شخص می مانند  حمایتش می‌کنند. 

در زمستان مردمان کشور سوئد عید سنت لویزا برگزار می‌کنند که این جشن در ۱۳ ماه دسامبر برگزار می شود. این شب طولانی ترین شب است و معادل با شب یلدا در ایران می باشد. مردم در این روز از لباس های سفید رنگ استفاده می کنند. این کشور از لحاظ تفریح و گردشگری بسیار عالی است.

این کشور خدمات درمانی بالایی دارد و دولت سوئد برای شهروندان سوبسید درمانی ارائه می‌دهد. بنابراین شهروندان هزینه کمتری پرداخت می‎‌کنند. دانشجویان طبق کلاس بیمه‌ای که برایشان مشخص شده است، از این خدمات بهره ‌می‌برند. به عنوان مثال، کلاس a عموما همه موارد را پوشش می دهد و کامل‌ترین نوع، برای دانشجویان است و کلاس‌های b و c از دیگر انواع هستند.

اگر مهاجر هستید و زبان سوئدی را کامل یاد نگرفته‌اید، صحبت به زبان انگلیسی در این کشور بهتر ااست؛ زیرا پناهندگان زیادی به این کشور رفته‌اند و سعی کرده‌اند که به زبان سوئدی صحبتمی‌کنند.  

اولین تصوری که اکثریت مردم دنیا از زندگی در سوئد دارند سرما،چند فوتبالیست مشهور این کشور و یا نهایتا شرکت ولوو می باشد، شاید سوئد کشوری سرد و مردمانش نیز مانند آب و هوای آن خیلی گرم نباشند ولی روحیه صلح طلبی و مشارکت در بین سوئدی ها به وضوح دیده می شود. سوئدی ها فرزندانشان را طوری تربیت می کنند که احساس برتری نسبت به سایر افراد نداشته باشند.

استکهلم پایتخت سوئد به عنوان یکی از زیباترین شهرهای دنیا شناخته شده است. کشور سوئد یکی از مقاصد اصلی مهاجران می باشد و سالانه افراد زیادی این کشور را برای ادامه کار، تحصیل و زندگی انتخاب می نمایند.

سوئد,سوئد,سوئد

هزینه زندگی در کشور سوئد

 هزینه‌ای که شخص بایستی برای هزینه هایی مانند هزینه برق، گرمایش، سرمایش آب و زباله پرداخت نماید اگر آپارتمان ۸۵ متر باشد تقریبا ۶۲٫۳۴ یورو است.
 یک دقیقه صحبت کردن با تلفن در کشور شوئد در صورتی که در وضعیت عدم تخفیف قرار بگیرد ۰٫۰۸ یورو است.
 اینترنت برای هر ۶۰ مگابایت در کشور سوئد ۲۷٫۷۳ یورو اعلام گردیده است.
 شخص برای باشگاه بدنسازی برای یک ماه بایستی ۳۲٫۲۵ یورو هزینه نماید.
 اجاره زمین تنیس در کشور سوئد ۱ ساعت در آخر هفته تقریبا ۱۲٫۱۵ یورو اعلام شده است.
 خرید لباس تابستانی در فروشگاه زنجیره‌ای در کشور شوئد تقریبا ۳۴٫۱۰ یورو و خرید یک جفت کفش نایک ۸۵٫۵۵ یورو است.

در صورتی که شخص بخواهد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند بایستی سعی کند خرید محصولات خوراکی را به زمان‌های معینی در ماه اختصاص بدهد تا از طرح‌های تخفیفی استفاده نماید.

کارهای ممنوع در  کشور سوئد

در کشور سوئد آسیب رساندن به اموال عمومی جریمه بالایی دارد حتی اگر یک سطل آشغال ساده باشد. پش بهتر است زمانی که  شخص در شهر قدم می‌زند حواسش را جمع کند.
 مردم در کشور سوئد علاقه زیادی به قهوه دارند ولی اگر برای مهمان بیشتر از سه بار قهوه حاضر کنند معنی خوبی ندارد و معمولا نباید این اتفاق بیفتد.
 در کشور سوئد افراد اجازه ندارند صف را به هم بزنند. برای مثال  مردم وقتی وارد بانک می‌شوند اگر بانک خلوت باشد باز هم نیاز دارند که نوبت دریافت نمایند. اگر بدون نوبت به باجه مراجعه کند با احترام کامل ضایع خواهند شد.

دین در سوئد

کشورسوئد کشوری است که پذیرای بیشتر مذهب‌ها است. از طرف دیگر در لیست کشورهای غیر مذهبی قرار دارد ولی به حقوق همه مردم احترام می‌گذارد. مردم این کشور غالبا دینشان مسیحی پروتستان لوتری هستند و کلیسای لوتران یک کلیسای رسمی در این کشور به حساب می آید. در این کلیسا کاتولیک و انواع مسیحیت وجود دارد.

دین اسلام یکی از بزرگترین مذهب‌ها در کشور سوئد به حساب می آید و بعد از آن یهودیت و بوداییت است. از اعیاد مذهبی در کشور سوئد عید پاک و کریسمس است. در کشور سوئد  افراد می‌توانند با حجاب یا بی‌حجاب باشند و  افراد حق مداخله در پوشش همدیگر را ندارند. این کشور اصلا اهل تمسخر نیستند

سوئد,سوئد,سوئد

مزایای زندگی در سوئد چیست؟

علاوه بر مشکلاتی که راجع به آنها صحبت کردیم، زندگی در سوئد مزایایی را نیز برایتان به همراه خواهد داشت، با آگاهی نسبت به برخی از آنها با آگاهی بیشتری می توانید برای مهاجرت به کشور سوئد اقدام نمایید.

مردم دو زبانه

طیف گسترده ای از مدرم سوئد دوزبانه هستند یعنی اگر زبان سوئدی را به خوبی نمی دانید نگران نباشید، چرا که اکثریت مردم زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم آموخته اند و برای دانش آموزانی که در مدارس مشغول تحصیل می باشند یادگیری چند زبان به صورت همزمان کار غیر معمولی نمی باشد. اگر می خواهید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید پیشنهاد می کنیم از وبسایت موسسه زبان آریاناپارس دیدن نمایید.

مرخصی های با حقوق بگیرید!

یکی از مزایای کار کردن در کشور سوئد مرخصی های با حقوقی می باشد که به کارمندان در طی سال داده می شود، گاها ممکن است ۵ هفته مرخصی با حقوق در سال اولی که استخدام می شوید داشته باشید.

مرخصی بدون حقوق پس از زایمان در سوئد ۴۸۰ روز می باشد که مدت زمان ایده آلی برای مادران می باشد و والدین برای اینکه بتوانند از پس هزینه ها برآیند معمولا از ۲ ماه این مرخصی استفاده می کنند.

در سوئد همه زیبا هستند!

سوئد به عنوان یکی از زیباترین کشورها، نه فقط در ظاهر بلکه از همه نظر در دنیا شناخته شده است و این بدان دلیل است که هر فرد به تنهایی بسیار به خود، سلامت خود و سبک زندگی اش توجه دارد و همین مسئله که هر کسی به صورت کاملا واقعی اول از خود شروع کرده است باعث شده تا کشور سوئد به استانداردهای بالای زندگی در همه زمینه ها رسیده باشد.

با اینترنت پرواز کنید!

اگر در سوئد زندگی کنید متوجه خواهید شد که اینترنت چه سرعتی در این کشور دارد. کشور سوئد رتبه پنجم سرعت اینترنت را در دنیا دارد. سرعت اینترنت بر روی موبایل شما نیز به همین اندازه بالا خواهد بود. سوئد در تکنولوژی یکی از کشورهای سرآمد در جهان است و این بدان معناست که هر تکنولوژی در جهان، در سوئد در دسترس خواهد بود.

سوئد,سوئد,سوئد

معایب زندگی در سوئد چیست؟

مهاجرت به اروپا قطعا با چالش هایی همراه خواهد بود که با شناخت کافی از آن ها، این چالش ها برایتان کمرنگ تر خواهند شد. در این بخش از مقاله توضیحاتی را راجع به برخی از این مشکلات ارائه می دهیم.

دستمزدها در سوئد بالا نیست!

اگر به عنوان مهاجر وارد این کشور می شوید باید بدانید که با توجه به هزینه های بالای زندگی در سوئد، دستمزدها چندان بالا نیست و برای ۱ ساعت کار کردن به شما تا ۸ یورو داده خواهد شد و بعضا برخی از مهاجران ساعتی ۵ یورو دریافت می کنند که به نسبت هزینه هایی که در سوئد وجود دارد مبلغ ناچیزی است.

در سوئد با دزدها کاری ندارند!

اگر در سوئد شخصی در مغازه ای مشغول دزدی باشد با او عملا کاری نخواهند داشت و پلیس فقط از او درخواست می کند تا وسایل را سر جایش بگذارد و دزد به راحتی به فروشگاهی دیگر برای دزدی می رود! این کار یکی از راه های تامین لوازم برای برخی از افراد است که با آن برخوردی نخواهد شد. در سوئد پلیس معمولا طرف اقلیت است تا اکثریت، به عنوان مثال اگر یک مهاجر با یک سوئدی وارد درگیری شود معمولا پلیس حق را به مهاجر می دهد!

با سوئدی ها چه برخوردی داشته باشیم؟

شوک فرهنگی یکی از مسائل مهم برای هر مهاجری می باشد، زبان جدید و چالش های یادگیری آن از یک طرف و تحمل زمستان های طولانی که شاید برای ما ایرانی هایی که چهار فصل را تجربه می کنیم چندان جالب نباشد از طرف دیگر می تواند چالش های بزرگی را به همراه داشته باشد و مهمتر از همه اینها باید بدانید که با سوئدی ها چه برخوردی داشته باشید.

در محیط کار، دانشگاه، مدرسه و یا هر جای دیگری که در بدو ورودتان احتمالا ساعات زیادی از روزتان را در آن خواهید گذراند، مستلزم این است که فرهنگ سوئدی ها را بدانید تا بتوانید برخورد مناسبی با آن ها داشته باشید. ممکن است در بدو ورود این شوک های فرهنگی برایتان چالش ایجاد کند ولی بدانید که با مدتی کار کردن به همه چیز عادت خواهید کرد.

سوئد,سوئد,سوئد

زندگی در سوئد چه تفاوت هایی با زندگی در ایران دارد؟

وقتی از ایران به کشوری اروپایی مهاجرت می کنید باید در نظر داشته باشید که با تفاوت های زیادی از سبک زندگی روبرو خواهید شد که بسیاری از آنها از روشی که در ایران داشته اید بهترند. چند مورد از آنها را در این بخش از مقاله عنوان می کنیم تا کمی با تفاوتهای زندگی در ایران و سوئد آشنا شوید.

ورزش در سوئد یک سبک زندگی است!

اگر در ایران از آن دسته افرادی بوده اید که همیشه برای ورزش کردن تنبلی می کردید، اگر در سوئد زندگی کنید دیگر این اتفاق نخواهد افتاد چرا که یاد می گیرید ورزش کردن برای سوئدی ها بخش مهمی از زندگیشان محسوب می شود که مکن نیست از آن غافل شوند.

دندانپزشکی از ایران هم گرانتر است!

یکی از مشکلاتی که در بحث سلامت و درمان در سوئد وجود دارد این است که برای دیدن پزشکان خوب و کادر مجرب درمان، گاهی بیمه های درمانی هم پاسخگو نیستند، بخصوص وقتی می خواهید به دندانپزشکی مراجعه کنید باید پول هنگفتی را کنار بگذارید.

سوئدی ها ترجیح می دهند دندان هایشان خراب نشود تا اینکه به دندانپزشکی مراجعه کنند. در حالی که در ایران با وجود گران بودن خدمات دندانپزشکی، هنوز مراکز درمانی خیریه و تحت پوشش بیمه وجود دارند که می توانید با هزینه های کمتری دندانهایتان را درمان کنید.

پرداخت مالیات

یکی از تفاوت های عمده زندگی در سایر کشورها از جمله سوئد با ایران پرداخت مالیات هایی می باشد که گاهی با توجه به میزان درآمد زیاد می باشند. به صورت معمول میزان مالیات ۳۰ درصد درآمد می باشد که برخی مواقع این میزان می تواند کاهش یابد.

اگر درامد شما سالانه بیشتر از ۲۰۰۰۰ کرون سوئد نباشد احتیاج به پرداخت هیچ مالیاتی نخواهید داشت و اگر درآمدی بالغ بر ۴۳۰۰۰ کرون داشته باشید باید مالیاتی مشخص و علاوه بر آن یکسری هزینه های جانبی دیگر به دولت پرداخت نمائید.

سوئد,سوئد,سوئد

زندگی شما در سوئد چگونه خواهد بود؟

اگر عاشق طبیعت، فضایی پر از جنگلهای سبز و دریاچه ها هستید حتما عاشق سوئد هم می شوید. کشوریکه از نظر سطح استانداردهای زندگی و خوشحالی در صدر بهترین کشورهای دنیا قرار دارد.

زندگی گران ولی با سطح درآمدی معقول

درست است که سوئد کشور گرانی است ولی اگر در این کشور به کار مشغول شوید، به کرون درآمد کسب کنید و به کرون هم خرج کنید به مشکلی بر نخواهید خورد و کاملا از پس هزینه های زندگی برمی آیید. مهم نیست چه شغلی دارید، اطمینان داشته باشید که با داشتن شغلی در سوئد به راحتی زندگی خواهید کرد.

کشتی سواری های شبانه!

یکی از عادات سوئدی ها گشت و گذار است و همیشه در حال مسافرت به کشورهای اطراف هستند. سفر با کشتی های تجاری که برای این منظور تدارک دیده شده اند تجربه فوق العاده ای را برایتان به ارمغان خواهد آورد.  و مانند سوئدی ها می توانید در یک غروب دل انگیز با آن ها به کشورهایی مثل فنلاند، روسیه، استونی و دیگر کشورهای چسبیده به سوئد سفر کنید.

حیوان خانگی دارید؟

اگر در سوئد زندگی کنید و حیوانات خانگی مثل گربه داشته باشید برای هر بار سفر خود به کشورهای دیگر باید علاوه بر هزینه های بلیط خود برای حیوان خانگی اتان هم هزینه بلیط بدهید و ضمنا نمی توانید غیر از هتل جای دیگری اقامت داشته باشید بنابراین افرادی که حیوانات خانگی دارند شاید کمتر بتوانند سفر کنند.

سوئد,سوئد,سوئد

زندگی در سوئد برای چه افرادی مناسب است؟

زندگی در کشورهای اسکاندیناوی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی به مراتب با چالش های بیشتری را برای مهاجران به همراه دارد و این مسئله به چند دلیل متفاوت می باشد که برخی از آنها را در این بخش عنوان می کنیم.

برای اینکه بدانید مهاجرت به کدام کشور بهترین گزینه است باید در درجه اول روحیات خود را به خوبی بشناسید و در قدم بعدی از شرایط زندگی در کشور مقصد به خوبی مطلع باشید.

اگر دلتان می خواهد هر روز که از خواب بیدار می شوید نور آفتاب وارد اتاقتان شود و یا هر روز که در خیابان ها قدم می زنید گرمای آفتاب را حس کنید، به نظر می آید سوئد چندان گزینه مناسبی برایتان نباشد. دانشجویانی که زمستان ها وارد دانشگاه می شوند بیشتر این موضوع را حس می کنند چرا که ممکن است در فصل زمستان در قسمت های شمالی سوئد چند ساعت بیشتر آفتاب را حس نکنید.

اگر اهل شلوغی و سرو صدا هستید باید کشورهای بزرگتری را برای زندگی انتخاب کنید چرا که کشورهای حوزه اسکاندیناوی کوچک و کم جمعیت هستند. اگر بیش از حد اهل سکوت و آرامش نیستید سوئد بهترین انتخاب برای شما نخواهد بود.

هزینه های تحصیل کم نیست!

هزینه های زندگی و تحصیل در سوئد کم نیست و باید مبلغی بیشتر از ۲۰۰۰۰ یورو برای تحصیل و زندگیتان هزینه کنید و چون زبان سوئدی را از ابتدا خیلی خوب نمی دانید شاید نتوانید به راحتی شغل پاره وقت مناسبی بیابید و مجبور شوید خودتان هزینه هایتان را تقبل کنید. بنابراین اگر می خواهید در دانشگاه های رایگان و کم هزینه تر درس بخوانید سوئد را انتخاب نکنید.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۸ پاسخ به “زندگی در سوئد”

    1. مجله مهاجرت گفت:

      سلام.وقت بخیر .
      در مورد زندگی در سوئد میشه راهنمایی بفرمایید؟

      • consultant گفت:

        سلام
        هم میشه ازطریق کاری اقدام کرد هم تحصیلی شرایط کار در زمان تحصیل هم دارد اجازه همراه همزمان هم میشه

    2. محمد گفت:

      هزینه ی تحصیل در دوره راهنمایی چقدر هست در مدرسه دولتی

      و مدرسه دولتی ارزان تر هست یا شبانه روزی
      لطفا قیمت هرکدوم رو به کرون بگید

    3. Razz گفت:

      Woooooow, in khozavalat ro az koja ovordin. Man sowed be donya omadam bozorg shodam nesfe in chizayi ke inja neveshtaro to omram nadidam….

      • مشاور آریاناپارس گفت:

        سلام دوست عزیز
        مطالبی که مشاهده می کنید ممکن است نسبت به تجربه شما متفاوت باشد. این مطالب به صورت کلی در رابطه با شرایط زندگی در سوئه به نگارش درامده است و برگرفته از سایت های معتبر بین المللی می باشد. اما ممکن است کسی که در سوئد زندگی می کند تجربه متفاوتی داشته باشد.

    4. Aliram گفت:

      سلام
      هزینه تحصیل بچه ها در سوئد رایگان هست؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up