زندگی در کشوری پرجمعیت با اقتصادی پویا تجربه ای جدید برای همه افراد می باشد. چه فاکتورهای برای انتخاب یک کشور برای زندگی تاثیرگذار می باشد؟ بهترین شهرهای چین کدامند؟ کشور چین برای چه افرادی مناسب است؟ بایدها و نبایدهای این کشور به چه صورت است؟

برای اطلاع از شرایط زندگی و مهاجرت به چین می بایست به سوالات مطرح شده، پاسخ داد. در این مقاله که توسط گروه تحریریه آریاناپارس گردآوری و تنظیم گشته است، جواب تمامی سوالات خود را خواهید گرفت. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شرایط زندگی در چین

Living conditions in China

شرایط زندگی در چین برای آن دسته از افراد حائز اهمیت می باشد که به واسطه کار، تحصیل و سرمایه گذری تصمیم به مهاجرت به این کشور را دارند. کشوری با جمعیت بالغ بر ۱٫۳ میلیارد آدم سرشار از اتفاقات و هیجان می باشد که می توان در این کشور تجربه کرد.

چین دارای ۳۳ واحد اداری است که به طور مستقیم تحت دولت مرکزی قرار دارند. این مناطق شامل ۲۲ استان، ۵ منطقه خودمختار، ۴ شهرداری ( چونگ کینگ، پکن، شانگهای و تیانجین ) و ۲ منطقه ویژه اداری ( هنگ کنگ و ماکائو ) است. پکن پایتخت جمهوری خلق، همچنین مرکز فرهنگی، اقتصادی و ارتباطات کشور است. شانگهای اصلی ترین شهر صنعتی چین به شمار می رود. هنگ کنگ مرکز و بندر تجاری پیشرو چین قلمداد می شود.

به دلیل وسعت زیاد، چین دارای آب و هوای متنوعی است. شمال کشور چین تابستان های کوتاهی دارد و در زمستان بسیار سرد می شود. منطقه مرکزی در امتداد دره رودخانه یانگ تسه دارای تابستان طولانی و مرطوب است که دارای درجه حرارت بسیار بالایی است. جنوب چین دارای تابستان های گرم و زمستان های کوتاه است.

زندگی در چین

هزینه های زندگی در چین

کشور چین به عنوان یک کشور کم هزینه شناخته می شود. این موضوع به عنوان یکی از برترین مزایای زندگی در چین شناخته می شود. هزینه های زندگی در چین برای یک خانواده متناسب با سبک زندگی و شهر انتخابی متفاوت می باشد، ولی به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در ماه را می توان تخمین زد.

هزینه های خوراک و مسکن، بیشترین میزان هزینه های زندگی را در کشو چین در بر می گیرد. از همین رو در صورت پیدا کردن محل مناسب برای زندگی و مدیریت هزینه های خوراک، می توان با هزینه های منطقی در این کشور زندگی کرد. در ادامه به هزینه های مسکن، خوراک و رفت و آمد اشاره شده است.

مسکن

از آنجا که بخش عمده ای از درآمد معمولاً برای مسکن هزینه می شود، استانداردهای زندگی می توانند تا حد زیادی تحت تأثیر قیمت مسکن قرار بگیرند. پیدا کردن مسکن برای اجاره در چین بسیار ساده می باشد. انواع مختلف مسکن از جمله آپارتمان، مجتمع های آپارتمانی، مسکن های سنتی چینی و ملک های ویلایی در اختیار علاقه مندان به زندگی در چین است.

اکثر مسکن ها در چین به مدت یک سال اجاره می شود. از همین رو پیدا کردن مسکن برای مدت کوتاه تر دشوار است. به دلیل تعداد زیاد مهاجران در چین، در صورت پیدا کردن یک ملک با توجه به علایق خود، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به صاحب خانه خود پرداخت نمایید.

متوسط اجاره مسکن در کشور چین به عوامل زیادی همچون شهر انتخابی و میزان متراژ مسکن بستگی دارد. بیشتر اماکن در چین به صورت مبله اجاره داده می شود. متوسط هزینه های اجاره مسکن در چین متناسب با شهر انتخابی در جدول زیر آمده است.

شهر هزینه(یوآن) هزینه(دلار)
گوانگژو ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ ۴۵۰ الی ۵۸۰
شانگهای ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ ۶۵۰ الی ۹۰۰
پکن ۴۲۴۱ الی ۷۴۵۰ ۵۹۴ الی ۱۰۰۰
متوسط کشور چین ۲۰۱۲ الی ۳۶۴۰ ۲۸۱ الی ۵۱۰

رفت و آمد

چین یک سیستم حمل و نقل بسیار جامع با پروازها، قطارها، بزرگراه ها و همچنین حمل و نقل شهری محلی مانند تاکسی، اتوبوس های عمومی و مترو را شامل می شود. پرواز یا هواپیما سریعترین و راحت ترین راه برای سفر از شهرهای بین المللی به چین و در میان بیشتر مقصد های چین است. پرواز فقط صرفه جویی در وقت نیست بلکه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود.

قطار سریع در چین یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور می باشد که برای جابه جایی بین دو شهر صورت می گیرد. امکان تردد به وجود رودخانه های بسیار زیاد در چین با کشتی و یا قایق امکان پذیر می باشد. مترو و اتوبوس به عنوان پرطرفدارترین وسایل نقلیه عمومی در چین شناخته می شود که عموم مردم این وسایل را برای جا به جایی انتخاب می نمایند.

زندگی در چین

خوراک

غذاهای چینی در سراسر دنیا مشهور است و به واسطه تاریخ زیاد این کشور دارای تنوع می باشد. در چین مردم معمولا برای شروع یک ارتباط و یا تقویت روابط با دیگران، آنها را به یک وعده غذایی دعوت می کنند.

از معروف ترین غذاهای چین می توان به مرغ گنگ بائو، ما پو توفو، دامپلینگ، وانتان، چو مین، اردک پخته شده، اسپرینگ رول و ماشی سرخ شده اشاره کرد. این غذاهای عنوان شده در سراسر چین و دنیا طرفداران به خصوصی را دارد.

متوسط هزینه های خوراک در چین بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه در نظر گرفته می شود. این هزینه های شامل اقلام خوراکی مانند شیر، برنج، گوشت، مرغ و .. می باشد.

اقلام خوراکی میزان هزینه
شیر ۱ لیتر ۱٫۹۶ دلار
برنج ۱ کیلو ۱ دلار
مرغ ۱ کیلو ۳٫۷۷ دلار
گوشت ۱ کیلو ۱۰٫۵ دلار
غذا در رستوران یک وعده ۳٫۴۳ دلار
تخم مرغ ۱۲ تا ۱٫۸۲ دلار

بهترین شهرهای چین برای زندگی

انتخاب بهترین شهرهای چین برای زندگی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. جمعیت کم، دسترسی آسان، بازار کاری مناسب و درصد پایین ترافیک و آلودگی هوا حائز اهمیت می باشند. در ادامه برترین شهرهای چین را به اختصار مورد بررسی قرار داده ایم.

شانگهای

شانگهای در شرق چین واقع شده است و غالباً به عنوان محبوب ترین شهر چین شناخته می شود، شلوغ ترین بندر کانتینر در جهان است و همچنین مرکز پیشرو تجارت و دارایی چین، دارای ۲۳ میلیون نفر است.  شانگهای مهاجران زیادی را به خود جلب می کند.

شانگهای فرصت های شغلی زیادی دارد. صنایع اصلی شانگهای شامل صنایع پتروشیمی، الکترونیک، شیمیایی و فولادی است. همچنین فرصت های زیادی برای معلمان وجود دارد. موقعیت آن به عنوان مرکز بانکی چین همچنین بدان معنی است که افراد می توانند انتظار داشته باشند که در این شهر شغل پیدا کنند. ۳۰۰ شرکت پیشرو در جهان در شانگهای سرمایه گذاری کرده اند.

زندگی در چین

شهر چنگدو

شهر جنگدو به واسطه هزینه های مقرون به صرفه برای زندگی به عنوان یکی از برترین شهرهای چین به شمار می رود. این شهر از حیث امنیت یکی از برترین شهرها برای زندگی در چین است. شهر چنگدو به عنوان قطب اصلی گردشگری استان سیچوان می باشد.

دوستداران طبیعت می توانند در این شهر زندگی آرامش بخشی را داشته باشند. با توجه به جمعیت کم این شهر نسبت به سایر شهرهای چین، رفت و آمد و حمل نقل عمومی مطلوب می باشد. پس از نامگذاری به عنوان یک منطقه توسعه اقتصادی و فناوری در دهه ۱۹۹۰، بسیاری از شرکت های چند ملیتی برای استفاده از بخش های پررونق خودرو، حمل و نقل هوایی و پزشکی زیستی وارد چنگدو شده اند. 

زندگی در چین

شهر هانگژو

این شهر در قسمت شمالی استان در کرانه شمالی  رودخانه کیانتانگ در راس خلیج هانگژو واقع شده است. دارای ارتباطات آب با فضای داخلی ژجیانگ به جنوب، پایانه جنوبی کانال بزرگ است و به شبکه کانال ها و آبراه هایی که رودخانه یانگ تسه را پوشش می دهد، پیوند خورده است. دلیل مهاجران برای زندگی در این شهر، حضور مناظر تفریحی و طبیعی است.

از دیگر دلایل حضور مهاجران در شهر هانگژو، دسترسی راحت به وسایل عمومی می باشد. هزینه های زندگی در این شهر به مراتب از شهرهای شناخته شده کشور چین، پایین تر می باشد.

شهر شنژن

شهر شنژن در استان گوانگ دونگ به عنوان یک شهر توریست پذیر شناخته می شود. رفتار مردم در این شهر با مهاجران بسیار مناسب است. وای فای رایگان در کل شهر وجود دارد و همه به صورت رایگان از آن بهره مند شوند.

شنژن در حال حاضر برخی از بزرگترین و مهمترین شرکت های کشور مانند Tencent و Huawei را در خود جای داده است. میزان پولی که از طرف سرمایه گذاران وارد شنژن می شود، همچنان در حال افزایش و ترویج پیشرفت های سریع در رشد فناوری است.

چین,چین,چین

تفاوت زندگی در چین با ایران

آگاهی از فرهنگ یکی از عناصر اصلی است که به ملت ها امکان درک عمیق از جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یکدیگر می دهد. بنابراین لازم است که تفاوت زندگی در چین با ایران مورد بررسی قرار بگیرد تا مهاجران برای مهاجرت به این کشور آمادگی داشته باشند.

یکی از مهم ترین تفاوت های زندگی در چین و ایران مبحث هزینه های زندگی و قدرت خرید مردم در این دو کشور می باشد. سایت Numbeo که میزان هزینه های زندگی را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می دهد، مقایسه ای را برای این بخش انجام داده است.

  • قیمت اجاره در ایران ۷٫۵۱ درصد از چین بالاتر است.
  • قیمت رستوران در ایران ۵٫۷۷ درصد از چین پایین است.
  • قدرت خرید در ایران ۶۴٫۰۶ درصد کمتر از چین است.
  • قیمت مواد غذایی در ایران ۲۱٫۱۱ درصد از چین پایین تر است.

مزایای زندگی کشور چین

مناظر مختلف، چشم اندازهای نفس گیر، ثروت های فرهنگی، جشنواره های گل و آسمان خراش های مدرن. این بهترین توصیف از کشور چین است. زندگی در چین تجربه ای وصف نا پذیر از یک کشور پیشرفته و پویاست. در این بخش به برخی از مزایای زندگی در این کشور اشاره می شود.

چین,چین,چین

فرصت های شغلی ایده آل

اقتصاد چین همچنان در حال شکوفایی است و یافتن شغل پردرآمد بسیار آسان است. دریای بی پایان فرصت های شغلی برای معلمان انگلیسی وجود دارد، جایی که بسیاری از یا بیشتر مهاجران از آنجا شروع می کنند. برای کسانی که علاقه ای به تدریس ندارند، در زمینه های دیگری مانند تجارت بین المللی، بازاریابی، موسیقی، هنر، معماری و موارد دیگر نیز مشاغل فراوان وجود دارد.

رفتار مناسب با مهاجران

چین مقصدی ایده آل برای کسانی است که می خواهند دوستی جدید برقرار کنند و تجربه خود را غنی سازند. به طور کلی مردم چین معمولاً نسبت به مهاجران بسیار مهربان هستند. این ویژگی یکی از مهم ترین مزایای زندگی در چین به شمار می رود. این نوع رفتار باعث حس آرامش در میان افراد می شود.

چین,چین,چین

هزینه های پایین زندگی

متوسط هزینه های زندگی در چین بسیار پایین می باشد. افراد در صورت ورود به این کشور از روش های تحصیل در چین و یا کاری می توانند با پرداخت کم ترین هزینه بهترین شرایط را داشته باشند. به طور مثال دانشجویان بین المللی می توانند با ماهی ۵۰۰ دلار در یکی از شهرهای چین، زندگی کنند.

معایب زندگی در کشور چین

مهاجر بودن چشم انداز مهیج با موانع دلهره آور است. دوری از خانواده و تفاوت های فرهنگی میان ایران و چین از بزرگترین معایب زندگی در چین می باشند. افراد پس از ورود و با مرور زمان می توانند با این چالش مقابله کنند. در ادامه به سه چالش اساسی برای زندگی در چین اشاره می شود.

ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی

برنامه های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب در چین در دسترس نیست. بسیاری از وب سایت های خبری، نتفلیکس و حتی واتساپ توسط دولت چین سانسور می شوند. این می تواند ارتباط با جهان و خانواده را برای مهاجران در چین واقعاً دشوار کند.

چین,چین,چین

زبان بسیار دشوار

زبان چینی ماندارین به عنوان یکی از سخت ترین زبان های دنیا شناخته می شود. افراد برای زندگی در چین می بایست به این زبان تسلط داشته باشند. امکان تحصیل و یا کار به زبان انگلیسی در چین میسر می باشد ولی برای تعامل با افراد جامعه و زندگی طولانی مدت با مشکل زبان روبرو می شوید.

زندگی در یک کشور پرجمعیت

مهاجرت در چین با این یادآوری روزانه همراه است که شما در منطقه ای پرجمعیت و بسیار آلوده جهان زندگی می کنید. این ممکن است چیزی نباشد که قبل از حرکت به آن فکر می کنید. این چالش با گذشت زمان از ورود به این کشور شروع می شود. 

این آزار دهنده است که در همه جا که می روید جمعیت زیادی وجود دارد. مراکز خرید باعث می شوند احساس کنید که در امروز جمعه سیاه است، زمانی که فقط یک بعد از ظهر سه شنبه معمولی است. در طول تعطیلات مانند سال نو چینی، به فکر رفتن به اماکن تفریحی نباشید.

چین,چین,چین

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده، زندگی در چین دستاوردهای زیادی را برای افراد به همراه دارد. افراد می توانند در یک کشور پرجمعیت زندگی با قانون و نظمی را تجربه کنند. این نظم موجود از سیاست های دولت نشات گرفته است. افراد به واسطه شرایط ورود به این کشور می توانند بهترین شهر و یا میزان هزینه های زندگی را در نظر بگیرند.

زندگی در چین مانند سایر کشورهای جهان از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. دیدگاه و شرایط فردی افراد نقش مهمی در تصمیم گیری نهایی و انتخاب کشور چین به عنوان محل زندگی خواهد داشت. به طور کلی مزایای زندگی در چین به مراتب بیشتر از معایب زندگی در این کشور است.

سوال های متداول شما

دانشجویان قادر خواهند بود با ارائه سوابق آموزشی به همراه مدرک زبان برای دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. تحصیلات در چین به زبان انگلیسی ارائه می شود.
با توجه به حضور شرکت های فراوان در این کشور، مهاجران در کم ترین زمان ممکن می توانند برای کار در این کشور اقدام نمایند.
معمول ترین روش های ورود به چین، ویزای تحصیلی و ویزای کار می باشد. بسیاری از افراد برای بازدید از طریق ویزای توریستی وارد این کشور می شوند.
بهترین شهرهای چین برای کار کردن، شهرهای پکن، شانگهای و هنگ کنگ می باشند.
متوسط هزینه های زندگی برای یک فرد در شهرهای اصلی چین بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار و در سایر شهرها بین ۵۵۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه می باشد.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up