شرایط سرمایه گذاری در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا می تواند روشی مناسب برای برخی جهت ورود و دریافت اقامت و شهروندی این کشور باشد. البته برای سرمایه گذاری در کشور ایتالیا روش های مختلفی وجود دارد و برای اقدام از هر یک نیز باید دارای شرایطی بود. ایتالیا یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن و اتحادیه اروپا می باشد که در بخش جنوبی این قاره واقع شده است. این کشور هشتمین اقتصاد قدرتمند جهان از نظر میزان تولید ناخالص داخلی است.

ایتالیا جزء گروه هشت یا همان ۸ قدرت برتر اقتصادی جهان می باشد. واحد پول آن یورو، زبان رسمی آن ایتالیایی و جمعیت آن بیش از ۶۰ میلیون نفر است. مطرح بودن این کشور در زمینه گردشگری، صنایع نساجی، مد و پوشاک و برخی صنایع مانند خودرو سازی، صنایع شیمیایی، فلزات و هم چنین بخش کشاورزی و سینما باعث جذابیت سرمایه گذاری در ایتالیا برای بسیاری از افراد شده است.

به همین دلیل برای اقدام در این زمینه و انتخاب بهترین روش که منجر به دریافت اقامت ایتالیا برای متقاضی و خانواده وی شود بهتر است با بررسی قوانین و مقررات در زمینه سرمایه گذاران خارجی و آگاهی کامل در این زمینه اقدام کرد. برای این که با روش های سرمایه گذاری در کشور ایتالیا به صورت دقیق آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

روش های سرمایه گذاری در ایتالیا

روش های سرمایه گذاری در ایتالیا

برای سرمایه گذاری در ایتالیا همانند سایر کشورها روش های نسبتا زیادی وجود دارد مانند خرید ملک، خرید بیزینس، استارت آپ، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه دولتی، سرمایه گذاری مستقیم، شراکت در شرکت های ایتالیایی یا سهام داری و… که تعدد این روش ها به دلیل سیاست های دولت این کشور در زمینه جذب سرمایه گذار می باشد. البته منظور از روش های سرمایه گذاری که در این جا مدنظر است، راه هایی است که منجر به دریافت اقامت برای متقاضی و خانواده وی می شود. در ادامه به بررسی تمامی راه های سرمایه گذاری برای مهاجرت به ایتالیا خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق خرید ملک

خرید ملک یا خانه یکی از روش های سرمایه گذاری در ایتالیا می باشد. قیمت هر متر مربع آپارتمان در اطراف شهر حدود ۲ هزار یورو این مبلغ برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت معمولا بیشتر است. البته شرایطی مانند موقعیت ملک، متراژ، آپشن، قدمت ملک و… تعیین کننده قیمت هستند که با توجه به این موضوع می توان خانه هایی با قیمت های بسیار پایین نیز برای خریداری یافت. مثلا در این کشور خانه هایی به قیمت فقط ۱ یورو فروخته می شوند.

شاید در ابتدا این قیمت غیر واقعی و یا کلاهبرداری به نظر برسد اما این موضوع کاملا واقعی است و این اقدام از طرف شهرداری در شهرهای مختلف این کشور صورت می گیرد. ولی این مبلغ تمام هزینه شما برای خرید نمی باشد. این یک طرح برای تشویق افراد جهت خرید خانه های قدیمی است.

در این طرح شما باید تا یک سال بعد از خرید خانه برای بازسازی آن مبلغی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو هزینه کنید. این فرآیند هزینه های جانبی بسیاری نیز دارد که به صورت کلی برای این که خانه خریداری شده به قیمت یک یورو قابل سکونت و استفاده شود متقاضی باید حدود ۷۰ تا ۱۱۰ هزار یورو هزینه نماید. نکته مهم اینجاست که معمولا خرید ملک در کشور ایتالیا موجب دریافت اقامت برای متقاضی و خانواده وی نمی گردد.

خرید بیزینس در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق خرید بیزینس

خرید بیزینس یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در ایتالیا می باشد. در این روش متقاضی با خرید یک بیزینس مانند فروشگاه، آرایشگاه، رستوران و… می تواند اقدام کند. کشور ایتالیا به دلیل توریستی بودن شرایط نسبتا مناسبی برای کسب و کارهایی مانند رستوران و هتل دارد. افراد متقاضی می توانند از این طریق درآمد داشته باشند اما در حال حاضر با خرید بیزینس امکان دریافت اقامت ایتالیا وجود ندارد.

سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق استارت آپ

متقاضیان اقدام از طریق استارت آپ که دارای ایده ای خلاقانه و سودده هستند جهت شروع فرآیند، مدارک مورد نیاز مخصوصا بیزینس پلن را باید ارائه نمایند. بیزینس پلن یا طرح توجیهی درباره نوع طرح، میزان سوددهی، میزان هزینه ها، امکان اجرایی شدن در کشور مقصد، داشتن منافع اقتصادی برای آن کشور و… است که نقش به سزایی در شانس به نتیجه رسیدن دارد.

میزان سرمایه گذاری در ایتالیا از روش استارت آپ به دو شکل است: در روش اول متقاضی باید برای طرح خود حداقل ۵۰ هزار یورو در این کشور سرمایه گذاری کند. در روش بعدی فرد باید حداقل ۱۰۰ هزار یورو در یکی از استارت آپ ها و یا کسب و کارهای نو آور ایتالیا سرمایه گذاری نماید. در ادامه به سایر شرایط مورد نیاز جهت سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق استارت آپ خواهیم پرداخت:

سایر شرایط مورد نیاز استارت آپ ایتالیا

  • داشتن دفتر اصلی در ایتالیا
  • در صورتی که دفتر اصلی در سایر کشورهای اروپایی باشد، حداقل یک شعبه در ایتالیا داشته باشد
  • گردش مالی سالانه شرکت کم تر از ۵ میلیون یورو باشد
  • شرکت باید در زمینه کسب و کارهای نو آور باشد
  • شرکت در بورس ایتالیا ارائه نشود
ثبت شرکت در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شرکت

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شرکت است. این روش معمولا مناسب افرادی است که تمکن مالی لازم جهت انجام فرآیند را دارا می باشند. برای ثبت شرکت در کشور ایتالیا متقاضی و یا متقاضیان باید طرح یا بیزینس پلن خود را ارائه نمایند تا درصورت تائید امکان اقدام در این زمینه را داشته باشند.

پروسه سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شرکت به دو شکل انجام می شود. در روش اول باید حداقل ۲۵۰ هزار یورو برای ایجاد شرکت مورد نظر ارائه نمایند. در روش بعدی فرد باید حداقل ۵۰۰ هزار یورو در یکی از شرکت های مسئولیت محدود این کشور سرمایه گذاری نماید. البته مبالغ مذکور تا سال ۲۰۱۸ دو برابر بودند که از این سال به بعد با تغییر قوانین هزینه های سرمایه گذاری در ایتالیا جهت جذب سرمایه گذار کاهش یافته است.

سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق اوراق قرضه دولتی

برخی از کشورها برای جذب سرمایه گذار و ورود نقدینگی، روش هایی مانند خرید اوراق قرضه را در نظر می گیرند. یکی از روش های سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق خرید اوراق قرضه دولتی می باشد. در این روش متقاضی با پرداخت حداقل ۲ میلیون یورو امکان دریافت اقامت ۲ ساله را دارا خواهد بود. البته با توجه به مبلغ مذکور اقدام از روش های دیگر می تواند توجیه اقتصادی بیشتری داشته باشد. البته امکان دارد برخی به دلایلی خاص اقدام از این روش را مناسب تشخیص دهند.

سرمایه گذاری مستقیم در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا به صورت مستقیم یکی دیگر از روش هایی است که امکان دریافت اقامت برای متقاضی را فراهم می کند. در این روش فرد باید حداقل یک میلیون یورو در پروژه های عمومی از قبیل طرح های آموزشی، فرهنگی، گردشگری و توریسم، هنر و میراث فرهنگی و… سرمایه گذاری نماید. نکته دیگر اینجا است که این سرمایه باید به یک نهاد اختصاص پیدا کند اما در مواردی خاص که چند بخش در زمینه های اجتماعی و یا تحقیقاتی فعالیت می کنند امکان اقدام نیز وجود دارد.

مسئله مهم در این زمینه، عدم استرداد این مبلغ می باشد، یعنی شخص این سرمایه را به صورت خیرخواهانه به این کشور پرداخت می کند، البته در این روش متقاضی، همسر، فرزندان و والدین وی می توانند ویزای ورود به این کشور را دریافت کنند.

ویزای سرمایه گذاری ایتالیا

چگونه ویزای سرمایه گذاری ایتالیا را بگیریم؟

در صورتی که که متقاضی قصد سرمایه گذاری در ایتالیا از هر یک از روش های مذکور را داشته باشد و شرایط مورد نیاز را تامین نماید باید برای درخواست ویزای سرمایه گذاری ایتالیا اقدام کند. پروسه عملی این ویزا به دو صورت است. در روش اول که به Nulla Osta معروف است متقاضی می تواند به صورت آنلاین و از طریق سایت اعلام شده درخواست خود را انجام دهد.

در صورت ثبت درخواست به صورت آنلاین باید مدارک مورد نیاز را به صورت رسمی ترجمه، اسکن و ارسال کرد. فرم های درخواست نیز باید تکمیل و به صورت الکترونیکی امضا شود. مدارک شما به کمیته ای که بدین منظور ایجاد شده است ارسال می گردد، مدارک بررسی و در صورت لزوم درخواست اصلاح و یا تکمیل و در صورتی که مشکلی نباشد تائید می شود.

کمیته مذکور از نمایندگان چندین وزارتخانه و سازمان های دولتی تشکیل شده است. در حالت عادی پروسه بررسی مدارک حدود ۳۰ روز طول می کشد.

روش بعدی به صورت حضوری و از طریق مراجعه و تسلیم مدارک به سفارت و یا کنسولگری کشور ایتالیا می باشد. در صورت تائید مدارک متقاضی ۶ ماه فرصت دارد تا برای دریافت ویزای خود از سفارت اقدام کند. افرادی که به صورت آنلاین و از طریق سایت درخواست خود را انجام داده اند باید اصل مدارک و ترجمه آن ها را برای دریافت ویزا ارائه نمایند. در صورت دریافت ویزای ایتالیا، ۲ سال فرصت داده می شود تا وارد این کشور شد.

سرمایه گذاری در ایتالیا

اعتبار ویزای سرمایه گذاری ایتالیا و شرایط تمدید آن

اعتبار ویزای سرمایه گذاری در ایتالیا ۲ سال می باشد که امکان تمدید آن تا ۳ سال دیگر نیز وجود دارد البته برای تمدید آن ادامه سرمایه گذاری ضروری است. برای تمدید ویزای سرمایه گذاری حداقل ۶۰ روز قبل از اتمام آن باید درخواست کرد. حداکثر ۳ ماه بعد از ورود به این کشور باید پروسه سرمایه گذاری اجرایی شود در غیر این صورت ویزای سرمایه گذاری باطل خواهد شد.

ویژگی روش سرمایه گذاری در ایتالیا امکان به همراه بردن همسر، فرزندان و والدین متقاضی می باشد هم چنین برای این روش شرط حضور در این کشور اعلام نشده است البته پیشتر برای تمدید ویزا متقاضی نباید بیشتر از ۳۶۵ روز طی دو سال، خارج از ایتالیا اقامت داشته باشد اما اخیرا با تغییر قوانین، این شرط حذف شده است.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای سرمایه گذاری ایتالیا

طبیعتا برای انجام هر پروسه مهاجرتی، ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت یا نهاد مسئول ضروری می باشد. مدارک مورد نیاز باید قانونی، معتبر و به صورت رسمی ترجمه شده باشند. از جمله مدارک مورد نیاز می توان به مدارک اثبات کننده سرمایه و تمکن ارائه شده و منبع کسب آن ها اشاره کرد در این زمینه باید مدارک معتبر از بانک و یا موسسات مالی که تائید کننده تمکن و قانونی بودن سرمایه است ارائه شود.

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، بیزینس پلن یا طرح توجیهی، مدارک مربوط به سوابق کاری، گواهی تائیدیه از نهاد های مربوطه در ایتالیا بخش دیگری از این مدارک می باشد. در ادامه به بررسی سایر مدارک مورد نیاز ویزای سرمایه گذاری در ایتالیا خواهیم پرداخت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی
  • عکس
  • (CV) شامل سوابق تحصیلی و کاری
  • گواهی درآمد حداقل ۸۵۰۰ یورو در سال قبل
  • اثبات اقامت در کشور خود
مزایای سرمایه گذاری

مزایای سرمایه گذاری در ایتالیا

سرمایه گذاری در ایتالیا مزیت هایی برای متقاضی و خانواده وی دربر دارد. از جمله اولین مزایای آن می توان به پروسه نسبتا کوتاه اقدام و دریافت ویزا اشاره کرد. هم چنین امکان درخواست و ثبت مدارک به صورت آنلاین و غیر حضوری، امکان بردن همراه (همسر و فرزندان، والدین)، نداشتن شرط اقامت در این کشور از اصلی ترین مزایای سرمایه گذاری در کشور ایتالیا می باشد. در ادامه به بررسی سایر مزایای این روش خواهیم پرداخت:

مزایای سرمایه گذاری در ایتالیا
امکان دریافت اقامت ایتالیا بعد از ۵ سال
امکان دریافت شهروندی ایتالیا بعد از ۱۰
امکان تردد بدون ویزا بین سایر کشور های اروپایی
اقامت در کشوری با موقعیت و آب و هوای مناسب

معایب سرمایه گذاری در ایتالیا

در کنار مزایای یاد شده، سرمایه گذاری در ایتالیا معایب و مشکلاتی نیز به همراه دارد که اطلاع از آن ها باعث سهولت در انتخاب روش سرمایه گذاری و اقدام می شود. بزرگترین مشکل سرمایه گذاری در ایتالیا هزینه های بالای آن می باشد که این امر باعث شده است فقط افراد ثروتمند توانایی اقدام در این زمینه را داشته باشند البته بر اساس آخرین قوانین تصویب شده در ایتالیا هزینه های سرمایه گذاری نسبتا کاهش یافته است. از دیگر معایب سرمایه گذاری در ایتالیا می توان به یادگیری زبان ایتالیایی و مشکلات اقتصادی این کشور اشاره کرد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بیان شده، سرمایه گذاری در ایتالیا می تواند روش نسبتا مناسبی جهت ورود و کسب اقامت این کشور برای بسیاری باشد. راه های متنوع سرمایه گذاری باعث تبدیل شدن ایتالیا به یکی از گزینه های مناسب در بین کشور های اروپایی شده است. طبیعتا یکی از اصلی ترین موارد برای سرمایه گذاری توانایی تامین هزینه های مورد نیاز می باشد که پروسه سرمایه گذاری در ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث جذابیت سرمایه گذاری در ایتالیا می شود، نداشتن شرط حضور جهت دریافت اقامت می باشد. به نظر شما سرمایه گذاری در ایتالیا می تواند روش مناسبی برای ورود و کسب اقامت و شهروندی این کشور باشد؟

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سرمایه گذاری در ایتالیا سرمایه گذاری در ایتالیا سرمایه گذاری در ایتالیا سرمایه گذاری در ایتالیا سرمایه گذاری در ایتالیا

    شبکه های اجتماعی

    arrow up